Vapaa kuvaus

kuulun tähän suureen, kovaa vauhtia ikääntyvään ryhmään. Olen sentään jo isomummo. Hiipuu päivänvalo, yli harjanteen. Sammuu taivaan palo veteen siniseen. Valo tarttuu käteen, puutkin purppuroi. Päivän viime säteen kuka saada voi ?? Maa,taivas vaikka järkkyisi, ei järky ystävyys. Se kestää, kun on hellesää, tai kun on synkkä syys. Mahtuu hetkeen tähän, aika ,ikuisuus. Sanoja on vähän, kutsuu salaisuus. Päättyy pääskyn retki, lepää lämmin maa. Nyt on vielä hetki, aikaa rakastaa. Maailman kaikkiin kyliin, joku jää asumaan. Jossakin otetaan syliin, jossakin odotetaan. Yksi vain kylistä muista,kodiksi avautuu. Maailman kaikista puista, yksi on pihapuu. Samat on taivaalla tähdet, sama on allamme maa. Täältä jos kauaksi lähdet, veljesi voit tavoittaa. Kotimme on siellä missä, ovi on raollaan. Saapua saat väsyksissä, sisälle kutsutaan A-M Kaskinen v. 2000 Suosikkibändit/artistit: Jari Sillanpää, Katri Helena, sekä yleensä vanha tanssimusiikki Suosikkileffat: Monia. Yksi mieleen jäänyt: Käsi joka kehtoa heiluttaa, satuttaa aina naisihmistä. Lempikirjat: Kaikki vanhat historialliset 1500- 1800 luvun rakkaus ja sukuromaanit. Vapaa-aikanani: Veneilen, mökillä kasvattelen kukkia ja puutarhakasveja, salaatteja ja perunaa tietenkin. Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirttiä suosin- saahan siellä sentään pullakahvit.......... Katson tv:stä mieluiten: hyviä sarjoja, kaikki ajankohtaiset asiaohjelmat Kotieläimet: Mökillä jokakesäiset siiliperhe ja oravaperhe. Ruokin niitä vuodesta toiseen. Ja ne pupuperheet. En pidä: On monia asioita mm. epärehellisyys, kierous, toisen aliarvioiminen. Parhaat matkakohteet: kesällä kotimaa ja Saimaa. talvella Kanarian saaret- - Ruoka & juoma: kalaruuat, ja tavallinen arkiruoka. Vesi, maito, joskus viini. Koulutus: --- Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: [email protected]

Aloituksia

9

Kommenttia

2691

  1. Siltähän se tuntuu, että markkinavoimien keksimä koko isänpäivä.
    Kun sitä syvemmin miettii, ovat isätkin päivänsä ansainneet.
    Ehkä se lisää tasa-arvoa, osallistuuhan nyky isät enemmän kaikkeen lapseen liittyvään. Hoitoon ja heidän harrastuksiin ja menoihin. Lapsetkin huomaa isän merkityksen jos on läsnä jokapäiväisessä elämässä.
    Tuo lahjominen onkin jo eri asia. Voisihan sitä muistaa muuten, käydä tervehtimässä, ilman mitään lahjuksia.

    Tarkoitushan olisi että raha ja tavara vaihtaisi omistajaa suuressa määrin- siis kaupallisuus kaiken takana.

    Kyllä ne entisajan äidit oman osansa tekivät kotona. Luotsatessaan eteenpäin perheen arkea. Meilläkin äiti ompeli vaatteetkin lapsilleen. Silloin sodan jälkeen. Vanhoista tehtiin usein "uutta" kangasta käännellen. Siihen kaikki muu .......
    Työtä oli tauotta aamusta iltaan.
    Mutta nyt puhuttiinkin isistä. Se on tärkeää lapselle että on oma isä. Muistan tapauksen ,sukulaisperhe, vanhemmat olivat eronneet. Heidän lapsi oli kylässä. Hän kysyi kainostellen että saisiko hänkin sanoa isäksi, kun omat lapset isästä puhuivat.
    Mieheni vastasi että tottakai sano vaan jos haluat.
    Jotenkin näki että oli tosi tärkeää kun sai isäksi sanoa- kun omaa ei ollut.

    Mutta nythän tehdään tahallaan isättömiä lapsia. Kaikki romutetaan nykyajan nimissä. Irrallisuus ja pinnallisuus lisääntyy.
    Sitten huuli pyöreenä ihmetellään, mistä kaikki johtuu...

    Ennenkuin ihan saarnan tasolle lipsahtaa ,toivottelen kaikille
    Isille, Ukeille, Vaareille, oikein tosi mukavaa ja leppoista
    IsänPäivää ! Olkaa ylpeitä kun olette isä tai iso-isä !
  2. Muorille, täälläpäin saa reseptit uusittua viemällä ne apteekkiin.
    Kai sielläkin niin toimii ?
    Pitää vaan itse seurata milloin on pari viikkoa aikaa reseptin vanhenemiseen, että saa sitten uusitulla lääkkensä.
    Nyt ovat keksineet sen että pitää itse täyttää kaavake, A4:sen kokoinen. Mitä haluaa uusittavan, lääkkeen nimi/nimet ja muut yhteystiedot. Ja tietenkin reseptit mukana.
    Pikkuhiljaa kaikki laitetaan tekemään itse. Jos on useampia lääkeitä jatkuvasti käytössä on siinä aika seuraaminen.
    Kolmeksi kuukaudeksi kun kerrallaan saa, ja vuodenhan ne reseptit yleensä ovat voimassa.

    Ihan totta tuo, mitä Ramoona sanoi. Vaikka fiktiota välillä höpistään, kuitenkin yleensä leivotaan oikeasti sitä mitä pirttiin tuodaan. Kun se maistuu itsestä hyvältä. ajatellaan että ei kaveria jätetä, heille kanssa. Jos voisikin ilmoja pitkin laitella milloin mitäkin-- oikeesti pullat ja kakut lentelisi, kalakukot ja kanat. mitä vaan !
    Mietin onkohan Late ollut samalla kokkikolmosen ruokakurssilla, kun meillä miesväki tekee samanlaista lohilaatikkoa. Meillä vaan laitetaan porkkanasiivuja mukaan antamaan vähän makeutta ja sitä sipulia tosi runsaasti.
    Jotain tietyn merkkistä juustoa ripaus päälle . Ja vot; suussa sulavaa. Sitä en ole itse tehnyt, minä vaan kerron ja käyn valmiiseen pöytään.

    Ainahan sitä itsekkin huomaa kirjoituksensa olevan täynnä virheitä. Nehän tulee vahingossa, joten ei välitetä- kunhan ymmärretyksi tulee, se on tärkeintä. Ainahan sitä voi tarkennella, että miten se nyt menikään.
    Taas paistaa aurinko ja kuu oli aamulla pyöreä.
    Joten aurinkoista päivää jokaiselle !
  3. Kukaan ei halua kuulla körpäkästä ,mutta kerron kuitenkin.
    Se on erittäin hyvää muurinpohjalla tehtyä ruokaa. Erilaisista vihanneksista - mitä nyt itse haluaa laittaa. Sen voi tehdä lihasta tai kalasta. Itse olen syönyt muikuista (paistetut ) tehtyä körpäkkää. Eräillä kesämökkijuhlilla. Oli ihan suussa sulavaa.
    Maustaakin voi jokainen mielensä mukaan.
    Alunperin ohje oli naudanlihasta tehtyä. Siitä on oma tarinansa olemassa.. että mistä se pitäisi tehdä.
    Ei muuten vieläkään toimi normaalisti tämä viestien lähetys.
    pitäisköhän tehdä lakko ???
    Monilla asioilla on jokin tarina
  4. Eipä sen kuivempaa kuulu tännekään. Sumu tekee kosteaksi, vaikkei ihan sataisikaan.
    Oikein pukeutumalla ihan hyvä ulkoilusää. Itsekkin lähdin, heti ensi mutkan takana törmäsin yhteen tuttuun... voi, voi, kun maailma tuli taas paremmaksi paikaksi elää. Ja ajatelkaa;
    tunnissa.
    Siinä tuli ruodittua karppaukset sun muut. Yleisellä tasolla, kenestäkään ei yksityisesti. Nehän on jokaisen itsensä ja oman ymmärryksensä mukaan harkittavia ja päätettäviä asioita. Mitä nenänsä alta laittaa alamäkeen menemään.
    Samaan putkeen meni Kreetan matkamuistelot ..

    Kyllä joskus tuli kudottua mattoakin. Pellava liinaa, kaitaliinaa kirjopoiminnalla. Oli punaisella, kuin pirtin pöydälle ikään, ja valkoisella helmilangalla kirjottua.
    Voi tokkiisa niitä aikoja.. Nyt ei vuosikymmeniin ole voinut kutoa terveyssyistä, vaikka kivaa olisikin. Näkisi kättensä työn aika pian.
    Äidilläni oli kangaspuut sisällä läpi talven -- hän kutoikin kaikenlaista. Vaan haudassa on ollut jo kohta 30 vuotta.

    Vielä tuosta syntymäajasta. Oli minullakin päivän sekaannus, kas kun isäni ei muistanut ainoan tyttärensä syntymäpäivää.
    Pitkään palloteltiin kahdella päivällä missä oli mitenkin.
    Kun minusta tuli minä, siiryin käyttämään toista päivää. Jokatapauksessa olen näin ollen nuorempi kuin kuvitella saattaa.
    Joku kotona tömäyttää minut karkeasti maan pinnalle tokaisemalla, NO; yks päivä sinne tai tänne ei kesää tee....
    Ja just silloin kun olo tuntuu tosi kevyeltä ja nuorekkaalta,, hoh hoijaa.
    Sitten kun taas katson peiliin, vaannhha mummuhan se sieltä kurttuisine naamoineen katsoo vastaan- että se siitä päivän nuorennuksesta.
    Onneksi se ei ole vaaralista, niin kauan kun jalat jaksaa kantaa, ja nuppikin jotenkin toimii..
    Siis liikutaan jokainen vointimme mukaan.

    Luin tuolta jostain että wiiwidear oli toiminut jotenkin laittomasti, eikä päässyt pirttiin? Jäi ihan naurattamaan..on pirtissä hyvät vartijat (kaulimen lisäksi). jopa kiltin syyttömän ihmisen nostavat "estolistoilleen".
    Kerropa miten sen muuten teit,,, Ihan supattamalla vaikka ?
    Selkeää iltaa kaikille, sumu haihtuu.
  5. Tervehdys kaikille - pitkästä aikaa taas ! On viehättävä pirtti hämyisessä illassa ,siniharmaat sävyt saavat mieleen vaikkapa joulukuun kuudennen päivän. Vain itsenäisyyskynttilät puuttuvat
    Mirritkin jo juhla-asussa.! Ja tuli takassa !

    Tuosta päivästä puheen ollen, kävin minäkin almanakkaa vilkaisemassa. Kyseistä vuotta, mikä oli päivä kun synnyin. Johan arvasin, olen maanantai päivän tuote. Jotenkin se onkin tullut mieleen - silloin /tällöin. Neitsyt ja maanantaina ja saunassa.

    Juu, Keuruulla vieteltiin muutama päivä. Tuli kokeiltua infrapuna sauna, muun saunomisen lisäksi. Olin kyllä naapurissa käynyt kerran ennenkin. Ajattelin että jos nyt saisi paremman kuvan siitä.
    Pieni koppi jossa 2 henkeä istua kökötti. Kyllä siellä ½ tunnissa hiki irtosi. Ei kuitenkaan vedä vertoja oikealle saunalle.
    Ompahan kokeiltu. Niitä koppeja kovasti markkinoivat melko
    edullisesti- joku tykkää, joku ei. Onhan siellä radiot, valojen kanssa voi pelata, mutta ei ole minun juttuja. Oikea sauna olla pitää !

    Iltapäivällä laitoin kaverini kellariin hakemaan punajuuri purkin.
    Itse säilömäni.
    Ihmettelin, mitäs velliä siitä on tullut. Kunnes totesin (ja muistin )että minähän keitin loput mustikat ihan vanhanaikaisesti.
    Tuli kerättyä niin paljon ettei mihinkään pakasteeseen enää mahtunut. No siitä tuli mustikkapiirakkaa. Eihän niitä metsäänkään voinut heittää, joten marjoja on vieläkin jokapaikka täynnä. Likipitäen suukin pullollaan.

    Kohta pitää ryhtyä katsomaan "karppaus ohjelmaa".
    Joten Öitä sitten kun pitkälleen heittäydytään !
  6. Noin sai tämänkin päivän vitkuteltua ehtooseen. Oikeesti kävin "kakkulakaupassa". Näkö on muuttunut jotenkin niin, että kohta pitää taluttaja palkata.
    Itseasiassa kauas näen paaljon paremmin ilman laseja. Jos laitan lasit, näen lähelle mutten kovin kauas.
    Istuin jo näöntarkastus tuolissa, kun tuli peruutus: pitääkin mennä oikealle silmälääkärille.
    Aiemmin oli sanottu kaihin kasvavan, mutta viimeksi tilanne oli muuttumaton.
    Joten koko homma siirtyi taas kahdella viikolla.

    Olipa mutkikas selitys. Toinen meillä taas kuulee huonosti. Siinähän sitä syntyy kaikenlaista sirkusta päivästä toiseen.
    Pitää välillä pysähtyä itsekkin nauramaan väärin kuulluille jutuille.
    varsinkin kun majaillaan eri huoneissa. Huudellaan toisillemmme- siksi kun katsomme enimmäkseen eri ohjelmia.

    Mutta mitäs jos ei tarvitse "konettakorvaan" silloin voi vapaasti kuulla väärin. Pitää vaan tosiaan koristeena korvat.
    Samoin silmät, jos ei näe kunnolla- joten aika tasoissa ollaan.

    Voi hyvin harpata yli, tämän terveysluennon, mitä on ja mitä ei. Kunhan jaarittelen huonosta kuulosta ja huonontuneesta ulkonäöstä.
    Juu , Lisäksi kävimme katsomassa pojan rakenteilla olevaa savusaunaa. Puretuista hirsistä kasaavat- hieno tulee.
    Olen 3 kertaa eläissäni kylpenyt oikeassa savusaunassa.
    Kohta neljännen kerran.

    Ramoonalle sanoisin : jos tykkäät tanssista, liity ihmeessä johonkin ryhmään. Senioritanssi on leppoisaa liikuntaa, nivelet tykkää. Hyvää tasapainoharjoitusta. Ja erittäin hyvää muistin kehittäjää ja ylläpitäjää, näin ikäihmisellä. Ainakin 200 erilaista tanssia joista murto-osa ehditään harjoitella ja uusia tehdään koko ajan. Nyt on saksantanssit muodissa.......ihan helppoja ovat. Kun ensin
    tuntee/tietää sanaston, mitä mikin tarkoittaa.
    Samalla sosiaalinen tapahtuma. Yhteisiä harjoituksia, tapahtumia, matkoja, seurustelua,kaikkea yhteistä mukavaa !
    Kannattaa harkita !
    Nyt huudellaan iltateelle, menempä sinne.
    Mukavaa ehtoota kaikille !