Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Osaapa olla sumuinen aamu! Usvatar näyttää levittäneen kaikki huntunsa ja harsonsa taivaan alle ja maan ylle tuulettumaan. Onneksi kukaan ei sentään ole sijoitellut vällyjään taivaalle.
    Niitten läpäiseminen olisi Auringolle tosi raskas urakka, josta hän ei ilman Tuulenpoikasen apua selviäisi.
    Tuulenpoikanen ystävineen on kuulunut läheiseen tuttavapiiriini ja lähes viisikymmentä vuotta.
    Tutustuin koko porukkaan siten, että lapseni vaativat kertomaan iltasatuja siitä tai tuosta keksimästään satuhenkilöstä, ja minähän kerroin. Jos muksumme olivat kyltymättömiä, olin minäkin.
    Annoin mielikuvituksen viedä meitä arkisessa satuympäristössä sinne sun tänne, ja yllättävintä oli, että myös mieheni halusi kuulla iltasatujamme.
    Myöhemmin kertoilin samoja tarinoita lapsenlapsille, ja on niillä kartutettu sisareni lapsenkin suomen kielen sanavarastoa.

Eläkkeelle jäätyäni innostuin kirjoittamaan sadut kokoelmaksi, ja miten sattuikaan silmiini ilmoitus satukilpailusta. Eihän ota, jos ei annakaan -periaatteella päätin kokeilla, minkä arvoisia satuni asiantuntijaraadin mielestä olivat. Mieheni painostuksesta olin läsnä tilaisuudessa, jossa kilpailun tulos julistettiin. Sanoin jo etukäteen, että on kuin märkä rätti kasvoilleni, jos ne eivät kunniamainintaa saa.
    Eivät saaneet. Tuli toinen palkinto, ja olin niin puulla päähän lyöty, että mieheni joutui tönimään minut palkintoa vastaanottamaan!
    Sillä palkinnolla teimme muutaman päivän ulkomaanmatkan, joten minulle on turha väittää, että sadut ovat tarpeettomia.

Nyt ole kälättänyt niin, että suu kuivuu. Onneksi aamuvirkut ovat keitelleet kahvia termoskannuun.
    Usvan hälvenemistä odotellessani nautin vielä toisenkin kupillisen.
    Kiitos seurasta ja kahvista!
  2. Miä en ot tykkäny äitiempäiväst muuta ku kakarana, ku itte teki korttei ja kerä valkovuakkoi.
    Sillonki se oli aika mukavaa, ku omat mukulat oli piänii ja innossaa. Oli vaan kirutus orottaa niiren heräämist isän kans kaffeen keittoon ja olla siin mekastukses sitte nukkuvanans.
    Yhren kerran miä olin kitunu papiljotit päässä koko yän, ja sitte kuapus kompastu kukkavaasin kans. Siim miä pää märkänä jouruin leikkimää ilosesti yllättynyttä äitii.
    Äitiempäivän jälkeen muutamat tyäkaverit kehu mitä ne oli saanum miehiltääl lahjaks.
    Nuarempana se teki "mannaa" ittetunnolle. Kun tiätysti oli huano äiti ja viälä päälleppäätteks huano vaimoki. Ehäm miä koskaa saanu timanttei tai rannekketjuun kultasii kissanpoikii tai hevosenkenkii.
    Myähemmin kyl huamain, et ne palkitut äirit alako jo pari kuukautta etukätee sanomaa miähilleen, et nyp pitäs saara sellanen ja sellanen lahja.

Äitiempäivänä oli aina kiiru. Enste käytiiv viämässä ruukkuruusu minun äiteelle ja sittem mentii onnittelemaa anoppii. Onneks ei ollu isoäitei, joten aika vähällähä sitä päästii.
    Toista on nää nykyperheet, ku niil ov viäl mummotki ja sitte joillaki lisäks ensimmäisel liitol lasten mummot, ja kaikki vähän eri pualil.
    Siin sit ajavatten koko pyhäsem päivän. Sääliks käy.
    Miä olen sannu, ettei minuu välttämäti tarvii tulla äitiempäivänä tervehtimää, ku ne ravaa muutonkin tääl mukavan usein. Mut aina ne vaa illansuussa ilmestyy, ku muut keikat on tehty.
    Ja mukavaha se tiätysti on, vaikka kyl miä joskus olen sannu, et pitäshä sen olla juhlapäivä niille nuaremmillekki äireille, et ne vois sitte taas maanantakina mennä levänneinä ja virkeinä töihi.
  3. Tuli vain mieleeni alkuperäinen sukunimeni, jossa oli deetä ja geetä ja kahta konsonanttia peräkkäin. Sitähän ei lähes kukaan osannut lausua. Se oli vaikeampi kuin Grönberg, joten siitä oli mitä omalaatuisempia muunnoksia. Onhan niitä Grönbergistäkin: Röömperi, Römperkki, Krönperk.
    Paikkakunnalla asui myös Peski-niminen vanha mies. Kun hän sitten kuoli, oli kuolinilmoituksessa nimenä Bäck.
    Että niin niitä vierasperäisiä nimiä suomennetaan.
    Meillä kävi vielä niin, että jos jokin nimi oli epäselvä, postinhoitaja tarjosi lähetystä meille siltä varalta, että se olisi ollut meidän nimemme.

Kansakoulussa oli opettaja, joka vihasi vierasperäisiä nimiä ja suorastaan vainosi meitä mukuloita,joiden kohdalle sellainen oli osunut.
    Minun nimeni oli ilmeisesti kaikkein kamalin, koska hän miltei päivittäin vaati minua kysymään isältäni, milloin meidän nimemme suomennetaan.
    Vihdoin itku kurkussa kerroin kotona ja kysyin, mitä minä vastaan opettajalle. Isä jyrähti, että voin sanoa, että nimi on kelvannut hänen isälleen ja isoisälleen ja kelpaa hänellekin. Sitä ei koskaan suomenneta.
    Minä olin kymmenvuotiaana riittävän hölmö vastatakseni seuraavan kerran kysyttäessä juuri isän sanoilla. Hyvä, ettei jälki-istuntoa tai käytöksenalennusta tullut nenäkkyyteni takia. Onneksi oma opettajani sattui kuulemaan vastaukseni ja huudon, minkä se nostatti. Hän lähetti minut luokkaan ja jäi keskustelemaan sen toisen opettajan kanssa. Muita seurauksia ei tullut, mutta sen jälkeen olin suomennuttajalle kuin spitaalinen.
    Oma opettajani ei luokkaan tullessaan tullessaan sanonut mitään, mutta hän iski silmää!

Ja nyt olen paasannut niin, että suu kuivaa. Ihanaa, että täältä saa näin hyvää kahvia ja paksua kermaa. Kiitos, sokeria en käytä.