Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. täs minun kirjottelus, ku aina vaan käyn ton Monican kimppuun. Nym miä lujin ihal loppuun asti ennen ku ruvin kirjottamaa, ettei taas mer ristiin!
    Et siä liika pitkii kirjota, ku ne ei ot tylsii!
    Että kiitosta vaaj ja kerros sitte niist rilleistäski lisää, ku olet ensten ne sisään ajanu.

Miä olen tätä murrettani miättiny, et sitä ov vähä vaikee kirjottaa, ku mullei o tota änk-äänteem merkkiä. Tulee tehtyy vähä kirjallista väkivaltaa.
  2. Olen yrittänyt päästä kommentoimaan Ruuneperista alkaen, mutta ei onnistunut. Siitä tuo vihdoinkin.

1. Kai se "se" joittenkin korviin on kamala, ja virhehän se ehdottomasti on, mutta meidän murteessamme yksikön kolmas persoona oli/on "se".
    Itsekin tulen kotikielessä viljelleeksi sitä.
    Olen joskus naureskellut mieheni oppineen, että yksikön kolmas persoona on "hän" siinä vaiheessa, kun perheeseen tuli koira. Jos keittiöstä kuului, että hän on taas pöheltänyt täällä, oli koira koheltanut jotakin. Jos taas se oli pöheltänyt, oli toheloija ollut vaimo.

2. Olikohan peräti Kielikello, josta muistan lukeneeni, että vähitellen aletaan hyväksyä puhekielinen muoto "tuli tehtyä", vaikka puhdasoppisesti pitääkin sanoa "tehdyksi".
    Harmitti vietävästi, kun lopultakin olin oppinut luontevasti sanomaan tulipa opituksi.

3. Vanhempiani sekä äidinäitiäni sinuttelin, mutta isänäitiä puhuttelin fammuksi ja käytin sen kanssa kolmatta persoonaa.

4. Sinutteluun olen sopeutunut sillä tavoin, että otan huomioon tilanteen ja toisen osapuolen. Sinuttelu on aika luontevaa, mutta kaikissa tapauksissa se ei mielestäni sovi.
    Jouduin aikoinani työssäni toimimaan matkanjohtajana. Kun erilaiset ihmiset tulivat eri puolilta Suomea, esittelin itseni ja esittelyn päätteeksi ehdotin, että voisimme kaikki sinutella toisiamme kuitenkin siten, että mikäli tämä ei kaikille sovi, heille varataan kahdenkeskisessä keskustelussa mahdollisuus esittää tittelien käyttöönottoa.
    Sen jälkeen ei ollut alkukankeudesta tietoakaan!