MURREKETJU

monica

No nyt mie heivasin tään ketjun tän ylös niiko ennkii enne aikojaa. Käyvää taas haastelemmaa kaikellaista asiaa, ja kaikil murteil. Olkaa nyt tosissaa mukan.
Miul on olt rankka päivä ku oon pessy ikkunat ja viel ko sais silitettyy verhotkii paikoillee. Siin onkii hommaa, siit tietää et kevät on ko aurinko paljastaa mitä on jäänt tekemättä.
Miulko on nii hankalat lasit et pittää avata sellasel avvaimel ja ko ei taho männä ain paikoillee.
Seuraavaks mie pesen vast syksyl, jos iha mahottomast on likasii nii ulkoo voin hipasta.
Kaikkii muuta miekii siivoisin mutten pesis laseja.
Täst nyt tul vähä työperäne alottus mut onks sil vällii.

Onkoha lokari päättänt mitä hää tekkee sen Taimaa reissu kans, vai onks mietintä myssy viel pääs? mist sitä muute tietää tykkääks siint maast, enneku männöö kahtomaa. Kyl myö sit kuullaa häne päätös.
No, tulkaa mukkaa haastammaa. Kysyn viel,
vaihatteks te muut ain verhot ikkunapesujen kans? Vai höpsytättekö tomut pois ja tuuletatte, riittääkö se?

145

5809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Malviina, se karjalaine

Mie ko innostun siivoomaa, ni teenkii sen sit perusteellisest, eli vaihan verhot, ko sie kysyit, et tuuletettaaks myö entisii, vai vaihetaa uusii.

Uuvet on kyl oikeestaa vanhat, mut pesty ja pantu oottamaa kevättä. Miul on talviverhot ja kesäverhot. En vaiha usseimpaa kertaa vuuves ko kevvääl ja sit myöhää syksyl.

Parempii ikkunapesuilmoi ei vois ollakkaa ko nyt on olt, mut mie en oo kerent pesemää.
      On olt muuta "keikkaa".

Koitan keretä viel pääsiäiseks pesemää ja vaihtamaa verhot.

• miun pit viel lisätä, ku kerroit et teet perustelisen ikunapesun.
        Sehä se aikaa viepkii ku miekii pesen tunnontarkast ne karmit kans.

Sit ne sälekaihtimet, nii mukavat ko onkii, on ne suurii pölypesijä, nekkii vie oman aikas.

Mut voi hyväisä ko sit on hyvä miel taas pitkäks aikaa ku homma on tehty.

En miekää uusii verhoi hanki, miul on sellasii verhoi jost tykkään nii, pesen ja vaihan.

• Poti

Faija ja mutsi asu landella ku ne meni naimisiin. Mutsi ei digannut appeaan, joka oli leskimies ja budjas samas huushollissa. Faijan faija teki feduja ja duunas aina jotain snadia mitä nyt maalaistalossa on.

Mude jankkas ja jankkas, että äijä on vietävä dorkikseen, jokska stadilaiset sanoo kunnalliskotia. Sinne vietiin vanhukset ja dorkat.

Faija on kertonu siitä, kuinka lähti omaa faijaansa viemään. Kävelivät kesäpäivänä hiljalleen. Vanha stara oli halunnut istua huilaamaan tien vierssä olevalle kiviaidalle.

Vanhus heitti faijalle sellaisen stoorin, että faija ei voinutkaan jatkaa matkaa vaan palasivat himaan.

Mä kysyin omalta faijaltani mikä se sellainen stoori oli? Kiviaidalla kun istuksivat vanha sanoi nuorelle, että kun vein omaa faijaani kunnalliskotiin, niin tässä mekin sillon huilattiin...

• Nii siin sit käyp ku sukupolvi vaihtuu, ja on samat maisemat.
        Hyvin sie oot oppint kuitenkii stadilaista.
        Pistäyvy nyt Poti usseimmi tääl, äläkkä vaa nopiast käy.

Toivotankii täs samal Huomenet kaikille jotka nyt aamun on alottant. Ja siul Poti kans.

• monica kirjoitti:

Nii siin sit käyp ku sukupolvi vaihtuu, ja on samat maisemat.
        Hyvin sie oot oppint kuitenkii stadilaista.
        Pistäyvy nyt Poti usseimmi tääl, äläkkä vaa nopiast käy.

Toivotankii täs samal Huomenet kaikille jotka nyt aamun on alottant. Ja siul Poti kans.

Ihana päivä --oltii jo lenkillä jerryn kanss.
        Ny aattetin että on siivottava tää tiatokone ,on muute kirjottajaki (printti) rikki ,no oma vika,sillä heitetään vesilintua ,no kummää olin niin nuuka että meni ostaan uhren mustan kasetin täältä internetistä,
        se vasta kalliks tuliki . Nummää jourun heittää sen tulostimen veke. Se kasetti oli pikkuse erilaine ku mitä siihe olis kuulunu. No se pruuttas senmusteen sinne sisuksiin. Muutenki ne kasetit oli siihen laitteeseen liian kallita ,
        kummää olen kova käyttää sitä .Kävin jo kaupoilla ja löysinkin toisenlaisen ,sillä voi monistaa ja
        tehrä valokuviaki. Ja ne värikasetit on pualet halvempia kun siinä mun vanhassa . Mää meen ostaan sen tänään.
        Eikä se oo ainoo harmi mikä mulla oli tällä viikkoo ,nääs ku ,puhelin ei toiminu ,tää tiaksikka on kyllä samassa linjassa ja se toimi iha hyvin. Mulla on semmonen Puhelinvastaaja ja kaks luuria ,sillä ei päässy minkään .No sitten mun poika tuli suamesta ja soitti siihen puulaakiin mistä nää on .Ja siällä se vika olikin ,käskivät ottaa vaan johron irti moreemista
        ja varrota 20 sek. ,ja ihme kumma se rupes toimiin ,meinasin jo että mun täytyy ostaa se puhelinkin.
        Tämmostä täällä, aattelin että noirat on käyny mun huushollissani ,ja pelkäsin että mitä viälä tulee.
        Ottakaa tekin rauhallisesti ,niin määkin,nääs ei sillä hoppuilemisella pääse yhtään en piremmälle.

• sammaa
        ullamirjami kirjoitti:

Ny aattetin että on siivottava tää tiatokone ,on muute kirjottajaki (printti) rikki ,no oma vika,sillä heitetään vesilintua ,no kummää olin niin nuuka että meni ostaan uhren mustan kasetin täältä internetistä,
        se vasta kalliks tuliki . Nummää jourun heittää sen tulostimen veke. Se kasetti oli pikkuse erilaine ku mitä siihe olis kuulunu. No se pruuttas senmusteen sinne sisuksiin. Muutenki ne kasetit oli siihen laitteeseen liian kallita ,
        kummää olen kova käyttää sitä .Kävin jo kaupoilla ja löysinkin toisenlaisen ,sillä voi monistaa ja
        tehrä valokuviaki. Ja ne värikasetit on pualet halvempia kun siinä mun vanhassa . Mää meen ostaan sen tänään.
        Eikä se oo ainoo harmi mikä mulla oli tällä viikkoo ,nääs ku ,puhelin ei toiminu ,tää tiaksikka on kyllä samassa linjassa ja se toimi iha hyvin. Mulla on semmonen Puhelinvastaaja ja kaks luuria ,sillä ei päässy minkään .No sitten mun poika tuli suamesta ja soitti siihen puulaakiin mistä nää on .Ja siällä se vika olikin ,käskivät ottaa vaan johron irti moreemista
        ja varrota 20 sek. ,ja ihme kumma se rupes toimiin ,meinasin jo että mun täytyy ostaa se puhelinkin.
        Tämmostä täällä, aattelin että noirat on käyny mun huushollissani ,ja pelkäsin että mitä viälä tulee.
        Ottakaa tekin rauhallisesti ,niin määkin,nääs ei sillä hoppuilemisella pääse yhtään en piremmälle.

Tämä kevät on semmosta aikaa että tuo taivaankappale palijastaa kaikki pölyt.
        En vielä kuitenkaan alota akkunoittenpesua ku tulleehan ne vielä satteetki.
        Kahavit täsä juua hörpäsin äsken. Meni vaan tuo mansikki paholainen umpeen eli apilaviskit on loppu.
        Pittää hinata ittesä tuonne vara meijerille täsä jonku ajan päästä.
        Että ei muuta ku hyvvää ja valloisaa viikonloppua kaikille ja ollaan nii ku ei oltaiskaan :)

• ullamirjami kirjoitti:

et ko koittaa olla nuukaa nii herraisä se sit vast kalliiks tullee. Niiko siul on käynt. Kuule miul on käynt silviisii, puhelin reistailee ku on yhistetty tähä tietsikkaa. Mie soitin puh. laitoksel ja sielt sanottii et vastaajas on vikkaa, se ei olt oikei, sit sanottii et puh. on vikkaa on 2v vanha. Se todettii kunnossa olevaksi, mut oon mie huomant jottai muuta pientä vikkaa puhelimes.

Mieko olin siel Taimaas ostettii poja kans molemmat uuvet puhelimet ja nyt opettelen käyttämää sitä. Onkii hienot, mitä nekkii mahtaa kestää, vaik on tunnettu merkki??

Ne sannoo et ei kannata korjauttaa että puh. on kuin kertakäytö tavaraa, uuven saa halvemmal.

En arvaa mainita nimiä ettei mäne mainoksen puolel.

• sammaa kirjoitti:

Kahavit täsä juua hörpäsin äsken. Meni vaan tuo mansikki paholainen umpeen eli apilaviskit on loppu.
        Että ei muuta ku hyvvää ja valloisaa viikonloppua kaikille ja ollaan nii ku ei oltaiskaan :)

et apilaviski on loppu, käitsie meijeril? Tul varmast helpotusta olotillaa.
        Mut kuule minkä taakse jättää sen estää löytää.
        Täl mie tarkotan et, mie oon voitopuolel ikkunoihe pesuje suhtee, mut siul ne on eessäpäi.
        Kyl se viel voip kevätsatteet heittääki, mut miu ikkunat ol nii likaset et ei voin kahtoo kauempaa.
        Mie toivon siullekkii mukavaa viikonloppua sen apilaviskin kanssa. Toivottavast se toimii:))

• palätä
        sammaa kirjoitti:

polliisia, eikä syyvä jäkälää.

• pelekää
        palätä kirjoitti:

polliisia, eikä syyvä jäkälää.

Enkä myöskään syö jäkälää.
        Kävin sielä meijerillä ja mansikki anto antejaan ihan kiitettävästi.
        Nyt juomaan sumppia....joisko porstuan kautta?

• kautta
        pelekää kirjoitti:

Enkä myöskään syö jäkälää.
        Kävin sielä meijerillä ja mansikki anto antejaan ihan kiitettävästi.
        Nyt juomaan sumppia....joisko porstuan kautta?

ja oikein ryystämällä, ja sehän imastaan jo kaukaa tyhjäksi se kaffeelautanen.

• kunnolla
        kautta kirjoitti:

ja oikein ryystämällä, ja sehän imastaan jo kaukaa tyhjäksi se kaffeelautanen.

Se meni ku vettä vallain tuo mun kahavin juonti nyt.
        Ilima on ku morsian paitsi että morsmaikku puuttuu.
        Piti laittaa jo akkunoita raolleen ku meinas happi loppua ja alako nii pier.....lle haiseen ilima täälä sisällä. Mitähän seuraavaksi?

• tuuletusta vaa
        kunnolla kirjoitti:

Piti laittaa jo akkunoita raolleen ku meinas happi loppua ja alako nii pier.....lle haiseen ilima täälä sisällä. Mitähän seuraavaksi?

tääl haisoop jokkuu muukii ku pie..., oiskoon se omakehu?

• maalailla
        kunnolla kirjoitti:

Mietin vaan että mitähän värejä ottas nyt käyttöön.
        Höyheniä vois vaikka liimailla kylykeen kiinni nii eivät näytä ykstoikkosilta.
        Noita-akkoja mun ei tartte päästää sissään ku itellä on naamataulu ihan noijan näkönen.

• pict3plus
        maalailla kirjoitti:

Mietin vaan että mitähän värejä ottas nyt käyttöön.
        Höyheniä vois vaikka liimailla kylykeen kiinni nii eivät näytä ykstoikkosilta.
        Noita-akkoja mun ei tartte päästää sissään ku itellä on naamataulu ihan noijan näkönen.

Ko otsikko ol et Muniaki pitäs mut se oliki et maalailla eik se vanha juttu siit hotelliaamupalast ko asiakkalt kysytti et tahtok rouva muni. Jaa sano tarjoilija. Rouva o hyvä ruppee munimaa vaa...

• luututa
        kunnolla kirjoitti:

pääsiäiseksi, ja akkunoita sisältäpäin pyyhkästä
        puhtaaksi.
        Talakkunaa ajattelin keittää huomenaamulla, niin jaksaa sitte päiväsyönnille asti porhaltaa etteenpäin.

• itekki tehä
        luututa kirjoitti:

pääsiäiseksi, ja akkunoita sisältäpäin pyyhkästä
        puhtaaksi.
        Talakkunaa ajattelin keittää huomenaamulla, niin jaksaa sitte päiväsyönnille asti porhaltaa etteenpäin.

Sitte ku lattiat on luututtu nii maistuu talakkuna oikeen hyvälle voisilimän kansa.
        Ja illalla pittää käyvä saunasa ja jos yhen huurteisen ottais tai kaks....

• sitä ittiään
        itekki tehä kirjoitti:

Sitte ku lattiat on luututtu nii maistuu talakkuna oikeen hyvälle voisilimän kansa.
        Ja illalla pittää käyvä saunasa ja jos yhen huurteisen ottais tai kaks....

saunapuhtaan ukon kanssa !

• sitä ittiään kirjoitti:

saunapuhtaan ukon kanssa !

kehut ,toista se on meillä leskillä ja muuten vaan yksinäisillä --mutta ilotte ny sitten ,mää oon kyllä kare sulle ,nääs kuei oo sitä "ittiään"

• pittää
        ullamirjami kirjoitti:

kehut ,toista se on meillä leskillä ja muuten vaan yksinäisillä --mutta ilotte ny sitten ,mää oon kyllä kare sulle ,nääs kuei oo sitä "ittiään"

Eihän täsä oo joutanu nyt palijua siivoileen eikä mittään muutakaan ku pitäny nämä pääsiäis hommat hoitaa alta pois. Luuta ollu kovasa käytösä.
        Alakaa kulumaviat jo näkyä luuvan varresaki.
        Ilimoja on pijelly niin ulukona ku mahasaki. Tosin tuo jäläkimmäinen ollu suht koht hilijanen.
        Mämmiä en syö kun se on jo valamiiksi rasiasa sen näköstä nii ku se ois jo kertaalleen tippunu johonki.
        Että näin tänä päivänä taas.

• kaikille kaikkia
        pittää kirjoitti:

Eihän täsä oo joutanu nyt palijua siivoileen eikä mittään muutakaan ku pitäny nämä pääsiäis hommat hoitaa alta pois. Luuta ollu kovasa käytösä.
        Alakaa kulumaviat jo näkyä luuvan varresaki.
        Ilimoja on pijelly niin ulukona ku mahasaki. Tosin tuo jäläkimmäinen ollu suht koht hilijanen.
        Mämmiä en syö kun se on jo valamiiksi rasiasa sen näköstä nii ku se ois jo kertaalleen tippunu johonki.
        Että näin tänä päivänä taas.

mämmiä, minäki söin ja ei siinä ollu sivumakuja, vaikka onki sen näkönen, ku ois kerran pierastu siihen.
        Kermaa vaan päälle ja hyvästi meni alas, ja sokeria tietenki.
        Nyt tekkee mieli tehä pottumuusia ja läskikastiketta, tönkkösuolatun muikun kansa.

• kunnon tosikko
        kaikille kaikkia kirjoitti:

mämmiä, minäki söin ja ei siinä ollu sivumakuja, vaikka onki sen näkönen, ku ois kerran pierastu siihen.
        Kermaa vaan päälle ja hyvästi meni alas, ja sokeria tietenki.
        Nyt tekkee mieli tehä pottumuusia ja läskikastiketta, tönkkösuolatun muikun kansa.

painu suolle sen tönkkösuolattus kanssa!

• ku syön
        kunnon tosikko kirjoitti:

painu suolle sen tönkkösuolattus kanssa!

sen keittiösä.

• "Kuukkeli"

Klasit on tänään pestävä,oon pruukannu sen teherä ennen pääsiäästä ja kyllä karteekit tairan vaihtaa kamarin klasiihin.Ruvetahan töihin vaan,ja ehtoolla on mukava istuskella puhtahas tuvas.(ps.meinaan unohtaa vallan tämän pohjalaisen murteen,on niin paljon vuosia kun sieltä lähdin mutta kesällä käyn ja silloin murre on musiikkia korvilleni)

• murre, siu pittää ruveta heti harrastammaa, eli kirjoittelemaa murreketjul muute sekkii taito loppuu.

No nyt myö ollaa voito puolel ja saahaa nauttii kättemme töitä, on nii hyvä katsella ympärillee, ku työt on tehty.

Kirjotaha pohjalaista murretta mulonkii.

• ulpukka33
        monica kirjoitti:

murre, siu pittää ruveta heti harrastammaa, eli kirjoittelemaa murreketjul muute sekkii taito loppuu.

No nyt myö ollaa voito puolel ja saahaa nauttii kättemme töitä, on nii hyvä katsella ympärillee, ku työt on tehty.

Minä ihmettelen iha hirveesti nuita immeisiä miten ne o riskijä on pesseet ikkunat ja vaihtanneet verhot minä ku en ou piässy ees alakuu, kyllä ne kevät satteet ne ryvettellöö ja hukkaa männöö koko touhu, rauhottukkee ihmettelemää kevvään tulloo elekeekä hosuva minä pese vasta piäsiäisen jäläkee ja hyvin kerkii.

• "Kuukkeli"
        monica kirjoitti:

murre, siu pittää ruveta heti harrastammaa, eli kirjoittelemaa murreketjul muute sekkii taito loppuu.

Kuppi kahvetta teköö eetvarttia,silitetty tuuki pöyrällä,puhtahat klasit ja uuret karteekit sopii kevään nyt mun kamarihin.Porstuan pitää vielä lakaasta.Kaluumia kolottaa mutta pruukaan hierua niihin voiretta..Olisko muita jotka muistaisi näitä murre sanoja,olen unohtanut paljon,olisi mukava lukea oikeen vanhaa pohojalaasta tekstiä.

• ulpukka33 kirjoitti:

Minä ihmettelen iha hirveesti nuita immeisiä miten ne o riskijä on pesseet ikkunat ja vaihtanneet verhot minä ku en ou piässy ees alakuu, kyllä ne kevät satteet ne ryvettellöö ja hukkaa männöö koko touhu, rauhottukkee ihmettelemää kevvään tulloo elekeekä hosuva minä pese vasta piäsiäisen jäläkee ja hyvin kerkii.

et kyl ne kevät satteet viel tullee, mut kyl mie pesin jo ikkunat ja jään toivomaa ettei kovin paljoo satas.
        Miul ko oli nii likaset ikunat et oli iha harmaat nii ei voint olla pesemättä.

Mie aattelinkii et jos kovi paljo sattaa et ne likkaantuu uuvellee, nii voiha mie ulkoo sutasta uuvelleen ne.

Kyl tää kevät on armotonta aikaa, aurinko ko paistaa nii kaik lika näkkyy, ne tekemättömät työt.

• "Kuukkeli" kirjoitti:

Kuppi kahvetta teköö eetvarttia,silitetty tuuki pöyrällä,puhtahat klasit ja uuret karteekit sopii kevään nyt mun kamarihin.Porstuan pitää vielä lakaasta.Kaluumia kolottaa mutta pruukaan hierua niihin voiretta..Olisko muita jotka muistaisi näitä murre sanoja,olen unohtanut paljon,olisi mukava lukea oikeen vanhaa pohojalaasta tekstiä.

pohjalaista murretta, kaik nyt ossaavat, tulkaa nyt näytille murteihe kans. Savolaiset ja tietyst Turkulaiset, porilaiset,tietyst Hämäläiset ja mis on manselaiset?
        Nythä mie alan luettelemmaa kaik jotka on olleet haastamas. Raumlaisii kaivataa myös,ja mitä kaikkii jäikää pois.

Täält tullee haaste teil kaikil jotka kynnel kykenette:))

Kaik joita mie en mainint, tulkaa mukkaa, heittäkää vaik pieniki tarina.

• Remanteri
        monica kirjoitti:

pohjalaista murretta, kaik nyt ossaavat, tulkaa nyt näytille murteihe kans. Savolaiset ja tietyst Turkulaiset, porilaiset,tietyst Hämäläiset ja mis on manselaiset?
        Nythä mie alan luettelemmaa kaik jotka on olleet haastamas. Raumlaisii kaivataa myös,ja mitä kaikkii jäikää pois.

Täält tullee haaste teil kaikil jotka kynnel kykenette:))

Kaik joita mie en mainint, tulkaa mukkaa, heittäkää vaik pieniki tarina.

Mää ylleensä meirän ikkunat pesem mutta antaa nyv viälä olla. Varsinki ulkopualelta joutuu ne pesseen monneen kertaan. Enste tullee kevätsatteet ja sitte siiteppölly.
        Remanterska on ihan sammaa miältä kum mää löysin tännään kaupasta oikeen lapsuuren makusia ja tuaksusia appelssiineja ja ostin sille sel lempijuustooki.
        Remanterska pessee kartiinit mutta mää ne ripustan ku Remanterskalla on korkeen paikan kammo aina tarpeen vaatiessa.
        Noita pitsikartiinei ei tarvitte silittääkkää ku ne ripustaa suaraan naurulta pualkosteina. Kyl ne oikenee ittestään.

• sama miäs
        Remanteri kirjoitti:

Mää ylleensä meirän ikkunat pesem mutta antaa nyv viälä olla. Varsinki ulkopualelta joutuu ne pesseen monneen kertaan. Enste tullee kevätsatteet ja sitte siiteppölly.
        Remanterska on ihan sammaa miältä kum mää löysin tännään kaupasta oikeen lapsuuren makusia ja tuaksusia appelssiineja ja ostin sille sel lempijuustooki.
        Remanterska pessee kartiinit mutta mää ne ripustan ku Remanterskalla on korkeen paikan kammo aina tarpeen vaatiessa.
        Noita pitsikartiinei ei tarvitte silittääkkää ku ne ripustaa suaraan naurulta pualkosteina. Kyl ne oikenee ittestään.

Piti viälä sanomani että mää orottelen kovasti noit Lapim murtei ja varsinkis sitä jojen kahta pualta puhuttavvaa meän kiältä.

Ja toivoja on tiätysti Remanteri

• Remanteri kirjoitti:

Vai on Remanteri saant nii arvokkaa tehtävän ku ikkunoihe pesun, se onkii vaativaa puuhaa, mut kyl se onnistuu miehilt yhtä hyvi.Oon kuult et ku pitsiverhot laittaa nihkeenä takas paikoillee nii ne oikeneee ihtessää.

Mieko oon totunt silittämmää nii, tavallein ei maha mittää.

Vai lapsuuven makusii appelsiinei...Onks niis sit erroo tämänpäivä appesiineihi.
        Miu lapsuuvest on nii peijoonin kaua et en muista:)) Sit viel lempijuustoo sai Remarsterska,
        siehä iha hemmottelet häntä.

Oliks se nii et siekii jatko osa toivot murteita, toivotaa et siu toivomus toteutuu.
        Hyvvää päiväjatkoo ny sit siul ja muillekkii.

• Poti

Mulla on joskus duuniasioita Pohjanmaalla. Samalla käyn faijaa moikkaamassa ja tsiigaamassa miten se voi.

Kävin viime vuonna loppukesällä siellä taas ja käytiin torilla tsiigaamassa kurkkujen hintoja. Faijalla on kyllä fyrkkaa, mutta sen mielestä on kliffaa tinkiä muuten vaan.

Yhellä torikauppiaalla oli kyltti Piippola/Vöyri. Faija kysy siltä onkse totta, että vöyriläiset sanoo jöö, kun ne tarkoittaa joo? Ei stemmaa alkuunkaan, täyttä pötyä koko juttu. Faija kysy vielä, että ooksä Vöyristä, johon äijä: JÖÖ...

Niinpä niin.

• oikei käytännön opetusta. Torikauppiaan muisti on hyvä mut lyhyt, nii mie sanosin.
        Ellei nyt oo leikki kysymykses?

Mukavaa et käyt faijaa kahtomas, siit hää tykkää näi mie luulen, varsinkii jos hää ellää yksi.

Eiks siul oo tarttunt Pohjanmaa murretta? Ku faija on sielt nii, ootha sie sielt kotosi, vai mitä?

• Julia
        monica kirjoitti:

oikei käytännön opetusta. Torikauppiaan muisti on hyvä mut lyhyt, nii mie sanosin.
        Ellei nyt oo leikki kysymykses?

Mukavaa et käyt faijaa kahtomas, siit hää tykkää näi mie luulen, varsinkii jos hää ellää yksi.

Eiks siul oo tarttunt Pohjanmaa murretta? Ku faija on sielt nii, ootha sie sielt kotosi, vai mitä?

Se ny ei ollu kyä mitään verrattuna sun kaukomatkaas, mutta mitähän mää siinä viästissäni sanoin kun se poistettiin.

Taisin mainitä niistä lähestyvistä missikioista ja siittä ei monet pirä, - sellaset jokka ei oikein jostain syystä voi osallistua.

Inhvormaatioira tarttee sen pualeenki, että kauneus ei oo niissä kisoissa pääaia, eeeehei, kyä naisella tarttee olla muita arvoja, joiren kanssa lähtee kilpaileen, nyvvaan käytetään missikisa sanaa kun se vetää parhaiten miäspualisia katsojia.

Onhan se ny nähty kautta mailman sivun kunka kaikki missit ja kanritaatit aina haastatteluissa ovat nin kantaa ottavia ja älykkäitä. Niiren syräntä lähinnä on rauhanaate, luannon saastumisesta hualissaan olo ja naisen sorrettu asema joisskin kehitysmaissa. Sitten kun ne on ollu aikansa misseinä ja rumentuneet juapottelun tai muun takia, nin sitten ne panee viä paremmaks, - ne tulee uskoon.

Tälläsissä aamumiätteissä mää lähren ny uimahalliin. On viä toi ilmaki sevverran leuto ja keväinen , että on oikein nautinto mennä kävellen ja miättiä sitä Lokaria, joka ei uskaltanu suaraan luvata lähtee sun kaa Taimaaseen. Tuli miäleen, sellanenki asia, että jos se ei kauheesti välitä muunlaisiasta likoista kun hämäläisistä, eikä ainakaan sellasista joillon vinommat silmat....sellaset kiinalaismalliset.

Tosta mää sain irean, että kun mua haastatellaan ensi suvena, nin mää sanon, että rasismia mää oikein vihaan. Ei sen tartte aivan tottakan olla, mutta kuulostaa viksun missin puheelta, eiks' vaan?

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Se ny ei ollu kyä mitään verrattuna sun kaukomatkaas, mutta mitähän mää siinä viästissäni sanoin kun se poistettiin.

Taisin mainitä niistä lähestyvistä missikioista ja siittä ei monet pirä, - sellaset jokka ei oikein jostain syystä voi osallistua.

Inhvormaatioira tarttee sen pualeenki, että kauneus ei oo niissä kisoissa pääaia, eeeehei, kyä naisella tarttee olla muita arvoja, joiren kanssa lähtee kilpaileen, nyvvaan käytetään missikisa sanaa kun se vetää parhaiten miäspualisia katsojia.

Onhan se ny nähty kautta mailman sivun kunka kaikki missit ja kanritaatit aina haastatteluissa ovat nin kantaa ottavia ja älykkäitä. Niiren syräntä lähinnä on rauhanaate, luannon saastumisesta hualissaan olo ja naisen sorrettu asema joisskin kehitysmaissa. Sitten kun ne on ollu aikansa misseinä ja rumentuneet juapottelun tai muun takia, nin sitten ne panee viä paremmaks, - ne tulee uskoon.

Tälläsissä aamumiätteissä mää lähren ny uimahalliin. On viä toi ilmaki sevverran leuto ja keväinen , että on oikein nautinto mennä kävellen ja miättiä sitä Lokaria, joka ei uskaltanu suaraan luvata lähtee sun kaa Taimaaseen. Tuli miäleen, sellanenki asia, että jos se ei kauheesti välitä muunlaisiasta likoista kun hämäläisistä, eikä ainakaan sellasista joillon vinommat silmat....sellaset kiinalaismalliset.

Tosta mää sain irean, että kun mua haastatellaan ensi suvena, nin mää sanon, että rasismia mää oikein vihaan. Ei sen tartte aivan tottakan olla, mutta kuulostaa viksun missin puheelta, eiks' vaan?

Pitäähän sitä olla jotaki muutakih päässä kuh kiharoita jah maalija nääs.

Mää luulenkih et sää arvasitkih senkih minkä takija mää en sinne taivaaaseen menekä.
        Olet sää sentään viksu likka....

Mää kyl olen sitäkih ajatellu et mitenkähän paljo sinne maksas pilettikih.

Sehän se on yks syykans nääs, kuh mulla ei olekan semosta puuta josta vois repijä sitä lännentuoahta nääs.

Neinaan kuh köyhät sanovat sitä rahaks nääs, meinaan sitä lännentuohta nääs.

Kuh mun sukkani on alkanu näytään kovin ohkaselta , nääs mää kuh säästin sukkaanih vähän joka tilistä et olis ruokarahaa senki jälkeen kuh työät lopetan.

Tota mitäs sää näkisit siellä ruoatissa?

Olikos sulla mukava reissu seh ruoattin matka.

Nyt mää menenkih nukkumaan kuh mää väsyn oikeen perusteelisesti tuolla saunassa olessani nääs.

Kyl sää jo voisiki sanova milloonka seh kilpailu on ja misä seh on...

Mää olen kuullu et yks missi oli voitanuh kilpailun, mut oli kovasti väsyneen näköneh siinä palkinto tillaisuuressa jah joku kysykih siltä et kuinkas sää olet noin väsyneen näköne , niih se voitaja sanos et mää kävin kaikkijen tuomareiten kans "puhumassa" siitä jah varmistin mun voiton viime yöänä.

Jah se olikih kova homma kuh piti jokkaiselle antaa .. näyte kuinka hyvä olen....

Muuten nykysih kuuluu olevan jonkun lahkon kiertävä saarnaaja.

Mikähän seh olikan joku sihteeri opisto taika joku semoneh seh uskonlahko oli mun muistinih mukaan ...
        Siinä kuulemanih mukaan kaaretaan oikeen uskonvoimalla...vai olikos seh rahan voimalla...?

No nyt mää sanonkih kaiklle hyvää huoamenta ja menen itte nukkumaan.

Terv: Lokari1.

• Meiräm miäs on kova tinkimää. Se on tehnys siit oikeen taiteen. Miä en kehtat tinkii, mut kyl miä joskus olen nauranu sisäämpäi, ku ukko kina kapustelijan kans. Sivust kattoiv varmaal luuli, et ne on tosissaa!

Miä näjin kerran mahrottoman nätin pöytätuukin, ja putiikimpitäjä näki, et miä olin iskeny silmäni sihen. Se rupi heti kauppaamaa sitä. Miä sanoin, ettei mullo rahaa. Sillon se rupi tyrkyttämää sitä meiräm miähelle. Siit sit alkoki semmonen tinkintä, että ympäril oli vähä äkkii melkonen kattojarinki.

Alkuum mentii siivosti, mut pikkuhiljaa huuto lisäänty. Yhteist kiältä niillei ollu. Toinen huus suameks, ja toinen karju espanjaks, mut hyvin ne näytti toisians ymmärtävän. Pari kertaa ukko sano, että pirät tuukis, ja lähti. Kaupustelija veti sen takasi, tiputti hintaa ja lopult haukku mun ukkooni ahneeks kapitalistiks ja ajo sen ulos. Ukko sano mennessäns, ettei tarvi sentää helvetin hyvää tyämiästä haukkumaar rupee.
        Eihäm meiräm miäs pääsy eres oviaukkoo, ku kauppias veti sen hihasta takasi, ja taas tinkittii.

Ku mei sittel lährettii siält putiikista tuuki kainalossa, ni se tuuki oli maksanu alle pualet siit, mitä se kauppias alkuum pyysi.
        Mei oltii kaikki tyytyväisii. Kauppamiäs taputteli meiräm miästä olkapäille ja toivotteli tervetulleeks uurellee.
        Hotellil minuu vähä nolotti, ku miä huamain, et ne kaikki kukkaset ja krumeluurit oli siihen tuukiin käsin ommeltu.

• Venlastiina kirjoitti:

Meiräm miäs on kova tinkimää. Se on tehnys siit oikeen taiteen. Miä en kehtat tinkii, mut kyl miä joskus olen nauranu sisäämpäi, ku ukko kina kapustelijan kans. Sivust kattoiv varmaal luuli, et ne on tosissaa!

Miä näjin kerran mahrottoman nätin pöytätuukin, ja putiikimpitäjä näki, et miä olin iskeny silmäni sihen. Se rupi heti kauppaamaa sitä. Miä sanoin, ettei mullo rahaa. Sillon se rupi tyrkyttämää sitä meiräm miähelle. Siit sit alkoki semmonen tinkintä, että ympäril oli vähä äkkii melkonen kattojarinki.

Alkuum mentii siivosti, mut pikkuhiljaa huuto lisäänty. Yhteist kiältä niillei ollu. Toinen huus suameks, ja toinen karju espanjaks, mut hyvin ne näytti toisians ymmärtävän. Pari kertaa ukko sano, että pirät tuukis, ja lähti. Kaupustelija veti sen takasi, tiputti hintaa ja lopult haukku mun ukkooni ahneeks kapitalistiks ja ajo sen ulos. Ukko sano mennessäns, ettei tarvi sentää helvetin hyvää tyämiästä haukkumaar rupee.
        Eihäm meiräm miäs pääsy eres oviaukkoo, ku kauppias veti sen hihasta takasi, ja taas tinkittii.

Ku mei sittel lährettii siält putiikista tuuki kainalossa, ni se tuuki oli maksanu alle pualet siit, mitä se kauppias alkuum pyysi.
        Mei oltii kaikki tyytyväisii. Kauppamiäs taputteli meiräm miästä olkapäille ja toivotteli tervetulleeks uurellee.
        Hotellil minuu vähä nolotti, ku miä huamain, et ne kaikki kukkaset ja krumeluurit oli siihen tuukiin käsin ommeltu.

harjottelin lajia kun koristeellista lautasta kauppasi nätti tytteli kreetalla. Annasolla kun tarjosin puolta hintaa mitä oli pyyntö.

Tyttöpä kääräsi heti lautasen pakettiin, enhän oppinu taas tinkimistekniikkaa ollenkaan.

• tääkisaa
        jjoutava5 kirjoitti:

harjottelin lajia kun koristeellista lautasta kauppasi nätti tytteli kreetalla. Annasolla kun tarjosin puolta hintaa mitä oli pyyntö.

Tyttöpä kääräsi heti lautasen pakettiin, enhän oppinu taas tinkimistekniikkaa ollenkaan.

kyytiä .

• Remanteri
        jjoutava5 kirjoitti:

Ei sun passaa opiskeluus keskej jättää. Kyä sää sitä voit Suamessaki harjotella. Määki ostin hianost kaupast saranyhren euron hintaset housut. Purotti se myyjä niist sen yhren euron ku mää aikani tinkin.
        Remanterska sano ettei siihen kauppaa ennää ikänä mennä. Mää olin sammaa miältä. Saa niitä housuja halvemmallaki.

• Remanteri
        jjoutava5 kirjoitti:

orottellee toivorikkaana kyytii tossa heti sun juttus perässä.
        Jos joku sen korjaa nin saas nährä menneekö mun juttu sammaan syssyyn vaikken sille vastannukkaa.

• Remanteri kirjoitti:

Ei sun passaa opiskeluus keskej jättää. Kyä sää sitä voit Suamessaki harjotella. Määki ostin hianost kaupast saranyhren euron hintaset housut. Purotti se myyjä niist sen yhren euron ku mää aikani tinkin.
        Remanterska sano ettei siihen kauppaa ennää ikänä mennä. Mää olin sammaa miältä. Saa niitä housuja halvemmallaki.

kaverilla muija ei kuulemma lähe kauppaan senkaa
        ollenkaa kuse aina tinkaa.

Eikö tuo oo yhteinenki etu luulis jokahinen euro, kun on tarpeen elämiseen.
        Ymmärränyt näitä muijia sitte.

• Remanteri kirjoitti:

orottellee toivorikkaana kyytii tossa heti sun juttus perässä.
        Jos joku sen korjaa nin saas nährä menneekö mun juttu sammaan syssyyn vaikken sille vastannukkaa.

ja ei täällä ovimiäs oo niin tarkkana ,me kuh ,niinkuh ootte jo huamannukki ,ollaan täälä semmosia huumori ihmisiä ,ja emmää ainakaan oo huamannu että täällä olis poitettu ,jos ei kovin pahasti panettellu kaveria. Ovvaan mukava että juttu luistaa.

• ullamirjami kirjoitti:

ja ei täällä ovimiäs oo niin tarkkana ,me kuh ,niinkuh ootte jo huamannukki ,ollaan täälä semmosia huumori ihmisiä ,ja emmää ainakaan oo huamannu että täällä olis poitettu ,jos ei kovin pahasti panettellu kaveria. Ovvaan mukava että juttu luistaa.

mää ny sammallan ,vaikka en oo mitään ottanukkaan ,mitä nyh yhren ,ruuankanssa ,ja siittäkih on jo ainakih kolme tuntia.

• Venlastiina kirjoitti:

Meiräm miäs on kova tinkimää. Se on tehnys siit oikeen taiteen. Miä en kehtat tinkii, mut kyl miä joskus olen nauranu sisäämpäi, ku ukko kina kapustelijan kans. Sivust kattoiv varmaal luuli, et ne on tosissaa!

ku luvin siu kirjotustais. Osasit sen nii mukavast kertoo.
        Tottaha se on, mones maas on tällane tapa, ja kuuluha se miukii tapoihi.
        Mut työkii ystävinä erositte myyjä kans, nii on hyvä.

Tinkaamine on miustakkii hauskaa puuhaa maailmal, kotokaupois se ei luonaakkaa, eikä kehtaakkaa tinkata.
        En tiijä torikauppiaita voiks heil tinkata?

Kyl niis hinnois on puottamise varraa, mie kerron nyt retkelläin ko ostin ensi pikinit ja seuraavana päivänä aattelin et sin jäi nii mukavan näköne uimapukuki et mie mään ja ostan pois. Hinta ol 750 pat. sanoin et en kehtaa nii kallista pukkuu pällein laittaa ko meen uimaa et mie annan vaa 250 pat:))

Siint tul samalaine vääntö hinnast ko siu ukollaiskii, ja lopuks,lähinhä mie 250 pat. uimapuku kainalos asunnol.

Kysy viel lopuks et oot sie Suomalaine, tottaha mie myönsin, tul mielee et on ne muutkii tinkanneet, et maine on vaa kasvant tinkaamise alal:)))

Olis mukavaa ku joku kertos myös tinkaamisen ihmeen, kui paljo sai tinkattuu??

• jjoutava5 kirjoitti:

tuollasii tarinoita lissää ,niist vaa ku nuortuu ja päivän iloaihe on taattu.

Samal mie kerron Huoment teil ja muillekkii. Vietetää tännääki mukava ulkoilu päivä.

SE ON SIT APRILLI PÄIVÄ!

• ullamirjami kirjoitti:

ei täält juurikaa oo poistettu, mut vähä aika sit siin käi nii et luuta lakas, mut kai ne ol tarpeelista poistaakki.

Niiko sanoit, ja mie panin lissää..... myö pannaa huumorii mukkaa, pahaksee ei ota kukkaa, huumoril on pitkät siivet, niihi kannattaa kiivet:)))

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Mää luulenkih et sää arvasitkih senkih minkä takija mää en sinne taivaaaseen menekä.

Sehän se on yks syykans nääs, kuh mulla ei olekan semosta puuta josta vois repijä sitä lännentuoahta nääs.

Kuh mun sukkani on alkanu näytään kovin ohkaselta , nääs mää kuh säästin sukkaanih vähän joka tilistä et olis ruokarahaa senki jälkeen kuh työät lopetan.

Nyt mää menenkih nukkumaan kuh mää väsyn oikeen perusteelisesti tuolla saunassa olessani nääs.

Mää olen kuullu et yks missi oli voitanuh kilpailun, mut oli kovasti väsyneen näköneh siinä palkinto tillaisuuressa jah joku kysykih siltä et kuinkas sää olet noin väsyneen näköne , niih se voitaja sanos et mää kävin kaikkijen tuomareiten kans "puhumassa" siitä jah varmistin mun voiton viime yöänä.

Jah se olikih kova homma kuh piti jokkaiselle antaa .. näyte kuinka hyvä olen....

Mikähän seh olikan joku sihteeri opisto taika joku semoneh seh uskonlahko oli mun muistinih mukaan ...
        Siinä kuulemanih mukaan kaaretaan oikeen uskonvoimalla...vai olikos seh rahan voimalla...?

Emmää ny kummosempia asioita nähny kun kotikaupunkissakan.

Enkä eres kuullu. Muuton kun puhuttelivat mua frouvaks, vaikka Mansessa sanovatten(sun sana, toi sanovattemn) likaks. Tuli miäleen, että kaipa ne siä ois sen äffän lykänny siä Ruattissa , jos oisin enemän likalta näyttäny. Ne ois saattanu sanoo "flikka", mistä mää en pirä. Likka on likka, sanokoot ny turkulaiset sitten äffän kaa kaiken.
        Palaan viä tohon puhuttelusanaan, mitä musta käytettiin: Voin sulle tunnustaa, että menin ostaan aina vaikka mitä kun myyjä frovaks' tituleerasi.
        Kyä se hianommalta kuulostaa kun fröökkeni. Saattaa tiätenkin mussa olla jotain arvokkaan olosta, ja onkin. Osaan käyttäytyä, ninkun sääkin.

Ooksää miättiny sitä ens' suvea? Mää oon. Suaraan sanoen orotan sitä ruunaamistilaisuutta lehristön ja valokuvaajien ristitulessa.

Voisin panna laittain sulle jotain vinkkiä kuinka perustelet valintaas(mun voittoa)

Sanot suaraan vaan, että kaikkien maakuntien kauneimman likan tittelin voitti Julia, sen tähren kun se osas jo ennakkoon hoirella henkisen ja vyysillisen kuntonsa huippuun.
        Ei sun sitä tartte tiätenkän sanoo, että olit mun tykönä muutaman yän ennen kisaa.
        Jos sitten sulta menee joku utelias toimittaja kysyyn, että missä sää kortteerasit, nin sanot, ettet tahro mainostaa, mutta pehmeet oli tyynyt ja koti-ikäväkän ei kerinny yllättään, nin makosta oli siä sänkyssä "loikoilla."
        Ton viimeisen sanan yhteyressä voisit virnistää miesmäisen kaksmiälisesti. Sillon olis lehtimiähillä ropleemaa miättiessään, että olit sää mahrollisesti Varkauressa yäkylässä.

• uzma-m
        Lokari1 kirjoitti:

misas saa lumpustelet ei oo nakyny viikkoon?Et kai saanu liikaa loylyy saunassas?
        kuules kattelin verranlta puutarhaa ja kas vaa nuo appelsiini puut kukkii taas,entas sul?Juu niist kukist tuli lokari mialee, vaa mihi saa olet haipyny?
        Iloista paasiais sul kuiteki sin maitten ja rapakon taa.

• Lokari1
        uzma-m kirjoitti:

misas saa lumpustelet ei oo nakyny viikkoon?Et kai saanu liikaa loylyy saunassas?
        kuules kattelin verranlta puutarhaa ja kas vaa nuo appelsiini puut kukkii taas,entas sul?Juu niist kukist tuli lokari mialee, vaa mihi saa olet haipyny?
        Iloista paasiais sul kuiteki sin maitten ja rapakon taa.

liikenteessä jokapäivä, nääs kyh mulle tuli vieraaks yks sukulais "poika".
        Mikä helkutin poika seh on kuh on 3kymmenin vuoren vanha kohta....

Noh seh poika kyl on vähän niiku vääränkoivun takaa sukuva , nääs kun on mun vaimon puolelta seh sukulaisisuus nääs.

Mää olen kyyrinyh vähän tuoalla kaupunkilla jah näyttänyh maisemija sille nääs.

Sen takija mää en olekan kerjinyh kirjoteleen nääs

Tota kyl munkin appelsiinipuu on kukkinuh kuukauren kovastikih .

Nytten alkaakin oleen seh kukkimineh lopuillansa .

Semosija pieänijä raakileita on joh jokka on tollasen tulitikun materiapään kokosija jah puunalusta ihan kuh olis luntasatanuh.

Nääs kuh neet kukkasen terälehret on puroneet sinne maahan asti nääs meinaan.

Enkä mää ole keriny puhaltaan niitä pois .
        Nääs kuh mää olen kiertänyt kaupunkija ton pooijan kanssa.

Kiitos vaan kovasti pääsijäis toivotuksestas , niih nyttenhän mää voin sanova kaiklle toisilleki kitoksenih pääsijäis toivotuksista, mää nytten vaan ele kerinyh lähetään kenelekän pääsijäis kortija, et sorry vaan mun hitautenih, vai onkohan tää mun saamatomuutenih huoalimatomuutta?

• my.mm.eli

jo viikkotolkul ja eile ne sit käräht lopullisest. Sit saikii tos kiukkusen puhelun miun kaapeloperaattor. Kyl mie tuas olin iha liia pitkäpinnane tään netin temppuilun kans. Mut sehä se onkii se paha vika miul, liia pitkä pinna - enneko räjähän. Ko nytkii käi hetkohta nii, jotta ko sain räjähettyy puhelimes, ni joha rupes piäsemää nettii ko tyhjää vuan! Iha turhaa oon konnee kans tapelt joka päivä. Va tyhmä mikä tyhmä, eihä täs muutakaa voi sannoo ;))

Hyvvii juttui teil tiäl tuaskii, va tuota miekii ihmettelen ko kukkaa lappilaine ei kehtoo tulla huastelemmaa. Miul sattu silmää yks juttu ja paankii sen tähä perrää, vaik en mie tiijä onks se miten aitoo murretta vai mitä. Mut täs tulloo:

Horoskooppi lapin murtheella

PEURA (23.12.-20.1.)
      Solet yks iänikunen taivastelija, ootat saavasti vaikka tähet ja kuunki taihvaalta.
      Mitä ietasta sie siinä vielä tökötät, painu hakehman net sieltä jos halvat. Vai
      ootaksie että net joku sulle raakaa kotia? Justhiisa tuomonen sie olet, ootat vain
      että kaikki kannethan nokan ethen. Ei kuule onnistu. Jos jotaki halvat, tehe itte!

VESIÄIJÄ (21.1.-19.2.)

Kevhäälä nämät lutraajat friskaantuvat mahottomasti ja alkavak kukkimhan ko mettäperän ämmän kukkapenkki kesälä. Rakkauen asioissa vesimiehet ouvak kyllä koko alkuvuen aika laila ulala. Jaa no vishin syksypuolela voi olla, että törmäät yhtheen tyyphin, mutta ei voi sanoa varmaksi. Jos niin käypii, niin siinä sitä olhan. Palluuta entishen ei ole.

SILHAKAT (20.2. - 20.3.)

Sie olet aina ollu ko mikäki hökäle! Haluat lappaa omia ja muittenki asioita siinä
      sivussa, oli homma sitte mikä vaineski. Koita nyt tukkia lärvisti, pese se vaikka saipuala. Käytäppä vaihtheeksi enerkioitasti vaikka raha-asioitten hoitamisheen, tuomonen persaukinen ko aina olet ollu.

PÄSSI (21.3.-20.4.)

Pässeile tämä vuosi on mahotonta hellustamista. Niinko riivattu olet, ihmettelet ittekki, mikä rietas sielä päässä surraa. Kesä ko tullee, alat kuitenki ittekki havaittehman, että taisi olla sääski. Pässit nähhään tänä vuona aina niin mahottoman maireina, että oikein sivulisia ällöttää kattoa.

No täs on aluks, on miul nuo lopputkii horroskooppimerkit muistis, va aittelin laittoo toisel kerral. Mut vaa sil ehol jos jokkuu haluvaa niit lukkii.

Meinoon ko täst jutust tulis liia pitkä, jos nyt nekkii pistäsin! Eikä tätä sit lukis kukkaa :=DD

Ja mie lähen nyt yömyssyl ja makkoomaa sen jälkee.

• kyl se joskus auttaa, ku sannoo painava sanas, ja kovettaa ääntää, ni se helpottaa ihteesä, ja purkaa paineita, joita siu tapaukses kerty konnee kans tapelles.

Näithä sie mite ilma puhistu, ja tietsikka rupes toimimmaa:)))

Mut mie oon muute sitä mieltä et, pitkäst pinnast on vaa hyötyy enemmä ku haittaa.

Mitä tulle lappilaisee murteesee, en oo kuultkaa sitä. oisko nyt joku joka antais näytin?

Paappas mymmeli loputkii horoskooppi merkit, nii miekii löyvän sit ommain, ja mukavaha niit on lukkeekki.

Voijaa tutustuu lappilaisee murteese ees vähä, iha mielekiintoselt tuo vaikuttaaki. Mut voip olla ku joku sitä haastaa se saattaa muuttaa muotoosa.

• ja pitää paikkansa kassa juu ,nääs mää oo juuri tommone , ja raha asioist en oo tykäänny koskaa ,on se vaa kumma kuh se mulla riittää. Ja oon viä voinu joskus auttaa muitaki ,no se on sitä kuh mää aina paan nokkani joka paikkaan ,nääs.

• Julia
        ullamirjami kirjoitti:

ja pitää paikkansa kassa juu ,nääs mää oo juuri tommone , ja raha asioist en oo tykäänny koskaa ,on se vaa kumma kuh se mulla riittää. Ja oon viä voinu joskus auttaa muitaki ,no se on sitä kuh mää aina paan nokkani joka paikkaan ,nääs.

En oo viä ikänä tarttenu lainaa, muutoin kun mitä ny pankista sillon kun remontoin tän korin.

Kavereilta en o pyytäny, enkä pyyrä, enkä muutoin o tarvinnukkan.

Mää oon varsinainen ekonomisti, mitä likkakaveri karehtii nin maan perhanasti. Se on mulle auki melkoset summat ja korot vaan kasvaa.
        Mitäs menee lainaileen. Emmääkän ny mikään hyväntekeväisyyslitos oo.

• my.mm.eli
        monica kirjoitti:

kyl se joskus auttaa, ku sannoo painava sanas, ja kovettaa ääntää, ni se helpottaa ihteesä, ja purkaa paineita, joita siu tapaukses kerty konnee kans tapelles.

Näithä sie mite ilma puhistu, ja tietsikka rupes toimimmaa:)))

Mut mie oon muute sitä mieltä et, pitkäst pinnast on vaa hyötyy enemmä ku haittaa.

Mitä tulle lappilaisee murteesee, en oo kuultkaa sitä. oisko nyt joku joka antais näytin?

Paappas mymmeli loputkii horoskooppi merkit, nii miekii löyvän sit ommain, ja mukavaha niit on lukkeekki.

Voijaa tutustuu lappilaisee murteese ees vähä, iha mielekiintoselt tuo vaikuttaaki. Mut voip olla ku joku sitä haastaa se saattaa muuttaa muotoosa.

loput ;) Jos löytys siulkii oma merkki ja viel muilkii ko Ullamirjamil ja Julial. Työ olittaki ainuat ihtesä löytäneet *hehhe*. Lienööks hyö kaik muut loppuvuuvellapsii :=DD Myö hättäisemmät kerittii tulla mualimaa jo alkuvuuvest!

Nyt sit tosikot kiäntäkee sivvuu! Tää on viimonevarotus, valituksii turha perästpäi huuvella ;))

No nii täs nää nyt tulloo, horoskoopit lappilaises muotis:

SONNI (21.4.-21.5.)

Sie se olet aina ko persheele ammuttu karhu, jatkuvasti on huuli nokan päälä. Ittepäinenki olet ko mahoton. No älä nyt kuitenkhan ala möökymhän, kyllä sinustaki vielä jotaki tullee. Pittää vain löytää hyvä kouluttaja tuomosele ärmätile!

KAKSONEN (22.5.-21.6.)

Et ymmärrä sitten milhän antaa mishän asiassa perhän, aina vain vänkäät ja piät päästi. Ei sinua kukhan tuomosena ala vahtaahman. Josset sie lopeta tuota tieraamista
        toukokuuhun mennessä, niin paha sinut perrii viimeisthän syksylä.

KRAPU (22.6.-23.7.)

Sie olet mahottoman aikhaansaapa ihminen. Missä vain sie kylälä liikukki, niin sieltä kuuluu mahoton plutina. Sinussa sitä riittää enerkiaa vaikka muilekki jaettavaksi. Jos sie jotakin päätät tehä, niin siehän sitte tehet sen. Muista kuitenki välilä löysätäkki, johan sinua kaehtiva naapurikki.

LEIJONA (24.7.-23.8.)

Luulet olevasti kovaki poika. Ootat että kaikki mennee aina justhin niinko sie itte halvat. Ylheensäkki kuljet aina nokka pystössä. Ei kannattais: sinun työasiat alkavakki menemhän hunningole. Jos sulla on ämmä tai äijä, seki kerrää kampsunsa ja häipyy kläpitten kanssa, eihän tuomosta mulkvistia kestä kukhan. Ala jo hyvä ihminen hillittehmän ittesti!

HIEHO (24.8.-23.9.)

Sie olet yhtä riethaallisena ko sonniki vuen alkupuolella. Kläpikki pölkäävät tuomosta pörröä ja sukulaisekki alkava eppäilemhän, että sinua sitä on vishin pietty puutheessa
        juhannuksesta asti.
        Kessää kohen sulla kiirit kuitenki paranee. Voi hyvinki olla, että näkkyy sinuki pläsilä pikkusen ilosempi ilme, ainaki kerran.

PUNTARI (24.9.- 23.10.)

No sie se olet aina yhtä tasanen, oikein sivulisiaki välilä pölättää. Vishin luuleva sinua
        joksikki tsompiksi, nulppea olet ko mahoton. Sinua ei hetkhauta,oliko pyhä vai arki, ko kaikki mennee sitä samaa rattaa. Sinun pitäis vasitenki vähän rävhäyttää. Pistäppä kunnola ranttaliksi ja katto sitte minkä näkösiksi muitten naamat mennee!

SKORPPIONI (24.10-22.11)

Sulla piisaa vientiä: alituisheen laukot niin että ihmisekki jo ajattellee.Yritä nyt vähän hiastaa vauhtia, muuten makkaat raatona ennen kessää. Etenki niitten miespuolisten skorppioonien, joita naisleijonat ahistelee, kannattaa olla vähän pölkösilhän.

JOUSIÄIJÄ (23.11- 22.12.)

Sie raukka se et hoksaa, vaikka sinua viehän ko pässiä narussa. Hymmyilet vain ja luulet että hyvin mennee. Yksinkertanen saapii olla muttei pöljä! Hunteeraa nyt hyä ihminen tilanettasti!
        Ota kintut allesti ja häivy ennenko kaikki mennee persheelleen.

Täshä nää sit ol ;)) Leikki leikkin ja pylly pois tyynylt :-DD
        Nähhää ja hymmyillää!

• my.mm.eli kirjoitti:

loput ;) Jos löytys siulkii oma merkki ja viel muilkii ko Ullamirjamil ja Julial. Työ olittaki ainuat ihtesä löytäneet *hehhe*. Lienööks hyö kaik muut loppuvuuvellapsii :=DD Myö hättäisemmät kerittii tulla mualimaa jo alkuvuuvest!

Nyt sit tosikot kiäntäkee sivvuu! Tää on viimonevarotus, valituksii turha perästpäi huuvella ;))

No nii täs nää nyt tulloo, horoskoopit lappilaises muotis:

SONNI (21.4.-21.5.)

Sie se olet aina ko persheele ammuttu karhu, jatkuvasti on huuli nokan päälä. Ittepäinenki olet ko mahoton. No älä nyt kuitenkhan ala möökymhän, kyllä sinustaki vielä jotaki tullee. Pittää vain löytää hyvä kouluttaja tuomosele ärmätile!

KAKSONEN (22.5.-21.6.)

Et ymmärrä sitten milhän antaa mishän asiassa perhän, aina vain vänkäät ja piät päästi. Ei sinua kukhan tuomosena ala vahtaahman. Josset sie lopeta tuota tieraamista
        toukokuuhun mennessä, niin paha sinut perrii viimeisthän syksylä.

KRAPU (22.6.-23.7.)

Sie olet mahottoman aikhaansaapa ihminen. Missä vain sie kylälä liikukki, niin sieltä kuuluu mahoton plutina. Sinussa sitä riittää enerkiaa vaikka muilekki jaettavaksi. Jos sie jotakin päätät tehä, niin siehän sitte tehet sen. Muista kuitenki välilä löysätäkki, johan sinua kaehtiva naapurikki.

LEIJONA (24.7.-23.8.)

Luulet olevasti kovaki poika. Ootat että kaikki mennee aina justhin niinko sie itte halvat. Ylheensäkki kuljet aina nokka pystössä. Ei kannattais: sinun työasiat alkavakki menemhän hunningole. Jos sulla on ämmä tai äijä, seki kerrää kampsunsa ja häipyy kläpitten kanssa, eihän tuomosta mulkvistia kestä kukhan. Ala jo hyvä ihminen hillittehmän ittesti!

HIEHO (24.8.-23.9.)

Sie olet yhtä riethaallisena ko sonniki vuen alkupuolella. Kläpikki pölkäävät tuomosta pörröä ja sukulaisekki alkava eppäilemhän, että sinua sitä on vishin pietty puutheessa
        juhannuksesta asti.
        Kessää kohen sulla kiirit kuitenki paranee. Voi hyvinki olla, että näkkyy sinuki pläsilä pikkusen ilosempi ilme, ainaki kerran.

PUNTARI (24.9.- 23.10.)

No sie se olet aina yhtä tasanen, oikein sivulisiaki välilä pölättää. Vishin luuleva sinua
        joksikki tsompiksi, nulppea olet ko mahoton. Sinua ei hetkhauta,oliko pyhä vai arki, ko kaikki mennee sitä samaa rattaa. Sinun pitäis vasitenki vähän rävhäyttää. Pistäppä kunnola ranttaliksi ja katto sitte minkä näkösiksi muitten naamat mennee!

SKORPPIONI (24.10-22.11)

Sulla piisaa vientiä: alituisheen laukot niin että ihmisekki jo ajattellee.Yritä nyt vähän hiastaa vauhtia, muuten makkaat raatona ennen kessää. Etenki niitten miespuolisten skorppioonien, joita naisleijonat ahistelee, kannattaa olla vähän pölkösilhän.

JOUSIÄIJÄ (23.11- 22.12.)

Sie raukka se et hoksaa, vaikka sinua viehän ko pässiä narussa. Hymmyilet vain ja luulet että hyvin mennee. Yksinkertanen saapii olla muttei pöljä! Hunteeraa nyt hyä ihminen tilanettasti!
        Ota kintut allesti ja häivy ennenko kaikki mennee persheelleen.

Täshä nää sit ol ;)) Leikki leikkin ja pylly pois tyynylt :-DD
        Nähhää ja hymmyillää!

ja huomenta siul ja muillekkii. Jopas löysin ommain, pittää sannoo et on ne hauskoja lukkee.
        Er sorttisii ku mihi oon tottunt, sehä niist mielenkiintosen tekkeeki.

Kyl sie jouvuit nyt tekemää ison työn, meijä iloks, kiitos siint siul kovast.

Lappilaista haastajaa ootellaa viel,( mis mahtaa viipyy?) Oikei oottelen hartaas.

Turkulaiset on myös piilos, on niiko miu lempi murretta, sitä ois mukava lukkee enemmäkkii! Viel on montaa mutakkii murretta pois, myö ootellaa.

Hyviä aamuja kaikil, se on nyt pääsiäs viikko,kevvään ensimmmäiset pyhät tulos.

• Seinäjoen Seija
        Julia kirjoitti:

En oo viä ikänä tarttenu lainaa, muutoin kun mitä ny pankista sillon kun remontoin tän korin.

Kavereilta en o pyytäny, enkä pyyrä, enkä muutoin o tarvinnukkan.

Mää oon varsinainen ekonomisti, mitä likkakaveri karehtii nin maan perhanasti. Se on mulle auki melkoset summat ja korot vaan kasvaa.
        Mitäs menee lainaileen. Emmääkän ny mikään hyväntekeväisyyslitos oo.

puhut asiaa. Kiinnitin huomiotani, koska se on harvinaasta, että sultakin joku järkevä ajatus tuloo.

Meil ei mennä myöskään lainaalemahan rahaa eikä tavaraa, mitä ny krannin isäntä flikkoon aitas käväsöö. Velaks ei oo naimahankaan tryykäyny.
        Syyskäräjil tuomittihin taas lapsenruokkojutuust maksamahan melekooset summat.

Pirä säkin hupakko ny vaan sitä flikkakaveris velka voimas, korot on nousus, sano mun laihialaanen serkku, kun eilen soitteli kaverinsa kännykäl.

• monica kirjoitti:

ja huomenta siul ja muillekkii. Jopas löysin ommain, pittää sannoo et on ne hauskoja lukkee.
        Er sorttisii ku mihi oon tottunt, sehä niist mielenkiintosen tekkeeki.

Kyl sie jouvuit nyt tekemää ison työn, meijä iloks, kiitos siint siul kovast.

Lappilaista haastajaa ootellaa viel,( mis mahtaa viipyy?) Oikei oottelen hartaas.

Turkulaiset on myös piilos, on niiko miu lempi murretta, sitä ois mukava lukkee enemmäkkii! Viel on montaa mutakkii murretta pois, myö ootellaa.

Hyviä aamuja kaikil, se on nyt pääsiäs viikko,kevvään ensimmmäiset pyhät tulos.

tu suur pyhä ku tullee taas, nii sen kunniaks on tehty, ikioma ruoka mämmi.

Mitä työ siint tykkäätte? mie oon iha heikkon siihe, en tiijä se maku vaa on nii hyvä.

Tuo musta (mönjä) mite voip ollakii nii hyvää?
        Ois mukavaa tietää, kuka sen oikei on keksint?

Tietääks kukkaa antaa vastausta, ja mispäi suomee se on kehitetty,

Eiks se iha Suomalaine keksintö oo?

Yks huono puol siin on, jos se on huonost kypsennetty nii, mie saan aikaamoisii vatsan väänteitä.

Miul onkii vaa yks valmistaja, jolta mie uskallan ostaa mämmii.

• Likka321
        monica kirjoitti:

tu suur pyhä ku tullee taas, nii sen kunniaks on tehty, ikioma ruoka mämmi.

Mitä työ siint tykkäätte? mie oon iha heikkon siihe, en tiijä se maku vaa on nii hyvä.

Tuo musta (mönjä) mite voip ollakii nii hyvää?
        Ois mukavaa tietää, kuka sen oikei on keksint?

Tietääks kukkaa antaa vastausta, ja mispäi suomee se on kehitetty,

Eiks se iha Suomalaine keksintö oo?

Yks huono puol siin on, jos se on huonost kypsennetty nii, mie saan aikaamoisii vatsan väänteitä.

Miul onkii vaa yks valmistaja, jolta mie uskallan ostaa mämmii.

Eiköhän tuo mämmi aluperin paremminnii ollunna länsisuomalaesten valamistammoo, mutta sitte levinnä muuannekkii.Löysin tietoo, että se oes happamattoman leivän vastine ja liittyy alakuperräiseen piäsiäiseen. Imellytys on vanha keino suaha makkeeta makua, imellettäänhän sitä pottuluatikkookin.Ruispuolukkamämmiä valamisti minun mummoin joskus muullonnii jäläkiruuvvakas ja mallasmämmin tek alusta lähtiin ite tuohituokkosiin.
        Kyllä minnäe ihan tunnelman vuoks yhen rasian sitä ostan ja yks tietty merkki minullennii vuan kelepoo. Meijjän nuoriso vatkoo valamista vaniljakastiketta sen kyytpojaks, eikä se hullumpata ookkaan.Nuoret huimat miettivät vielä, mikä sopis mämmiviiniks, mutteivat piässeet tulokseen. Oeskos teillä vihjettä?

• Likka321 kirjoitti:

Eiköhän tuo mämmi aluperin paremminnii ollunna länsisuomalaesten valamistammoo, mutta sitte levinnä muuannekkii.Löysin tietoo, että se oes happamattoman leivän vastine ja liittyy alakuperräiseen piäsiäiseen. Imellytys on vanha keino suaha makkeeta makua, imellettäänhän sitä pottuluatikkookin.Ruispuolukkamämmiä valamisti minun mummoin joskus muullonnii jäläkiruuvvakas ja mallasmämmin tek alusta lähtiin ite tuohituokkosiin.
        Kyllä minnäe ihan tunnelman vuoks yhen rasian sitä ostan ja yks tietty merkki minullennii vuan kelepoo. Meijjän nuoriso vatkoo valamista vaniljakastiketta sen kyytpojaks, eikä se hullumpata ookkaan.Nuoret huimat miettivät vielä, mikä sopis mämmiviiniks, mutteivat piässeet tulokseen. Oeskos teillä vihjettä?

siehä sait hyvi selvää, va happamattoman leivän vastike, joha on ihmettä.

Imelletys siin varmast tärkeetä onkii, jotta saahaa se maku esil.

Sen miekii muistan ne tuohiropposet,kyl ennevanhaa tehtii ouvompiiki ruokii koton, niiko mämmitkii.

Mut en oo kuult ruispuolukkamämmistä koskaa, oiskoha sekkii lähtösi Länssuomest, mämmi ko mämmi.

Kerman kans mie oon kuult sen syötävä tai maijon, vaniliakastike kyytipoikan on miust outo yhistelmä, mut kuka tykkää mistäkkii.

Viel mämmiviinit, herrajestas kaikkii mukavaa ne nuoret keksiiki.

No tul jottai mukavaa jutuu mämmistäkkii, kiitos siul siitä.

• katicat
        monica kirjoitti:

siehä sait hyvi selvää, va happamattoman leivän vastike, joha on ihmettä.

Imelletys siin varmast tärkeetä onkii, jotta saahaa se maku esil.

Sen miekii muistan ne tuohiropposet,kyl ennevanhaa tehtii ouvompiiki ruokii koton, niiko mämmitkii.

Mut en oo kuult ruispuolukkamämmistä koskaa, oiskoha sekkii lähtösi Länssuomest, mämmi ko mämmi.

Kerman kans mie oon kuult sen syötävä tai maijon, vaniliakastike kyytipoikan on miust outo yhistelmä, mut kuka tykkää mistäkkii.

Viel mämmiviinit, herrajestas kaikkii mukavaa ne nuoret keksiiki.

No tul jottai mukavaa jutuu mämmistäkkii, kiitos siul siitä.

Täss on teil naiset tämmöne ohje, jonka mie oon enneki täll palstal laittant. Tää on kyl Karjalast alkujaa. ainaki meijän äiti tätä teki. Hää sano tätä tirripuuroks.

Ohje:
        1 l vettä
        3 dl ruisjauhoja
        200g puolukoita
        keitä jkv.
        paista uunissa 175 asteessa 1 tunti
        hauduta uunissa 50 " kauan.

Siitä tulee makeahkoa, vaikkei laittaisi sokeriakaan. Syödessä voi halutessaan ripauttaa vähän päälle.

• katicat kirjoitti:

Täss on teil naiset tämmöne ohje, jonka mie oon enneki täll palstal laittant. Tää on kyl Karjalast alkujaa. ainaki meijän äiti tätä teki. Hää sano tätä tirripuuroks.

Ohje:
        1 l vettä
        3 dl ruisjauhoja
        200g puolukoita
        keitä jkv.
        paista uunissa 175 asteessa 1 tunti
        hauduta uunissa 50 " kauan.

Siitä tulee makeahkoa, vaikkei laittaisi sokeriakaan. Syödessä voi halutessaan ripauttaa vähän päälle.

ku annoit tällase ohjeen. Tää tuntuu tutunomaselt aineihe kohalt.

Mie oon tehny samallaisil aineil
        niiko sanotaa Ruismarjapuuroo.

Sil erol vaa et en pitänt uunissa.

Mut siin voip olla se taika ko hauduttaa uunis,
        et tulee makosampi.

Teen iha varmast joskus talvel tätä,
        miulko on tapan tehä talvisi uniruokii.

Kirjotin tään siu ohjees heti ylös, mie niiko oon muistavinnaa et oon kult tuon tiripuuron nimenkii, katoha ko mie oonkii Karjalast, jos sie et tient?

• katicat
        monica kirjoitti:

ku annoit tällase ohjeen. Tää tuntuu tutunomaselt aineihe kohalt.

Mie oon tehny samallaisil aineil
        niiko sanotaa Ruismarjapuuroo.

Sil erol vaa et en pitänt uunissa.

Mut siin voip olla se taika ko hauduttaa uunis,
        et tulee makosampi.

Teen iha varmast joskus talvel tätä,
        miulko on tapan tehä talvisi uniruokii.

Kirjotin tään siu ohjees heti ylös, mie niiko oon muistavinnaa et oon kult tuon tiripuuron nimenkii, katoha ko mie oonkii Karjalast, jos sie et tient?

Myö ollaaki semmosii karjantyttöi, ett moni meist osajaa haastaa jotaki muutaki murretta. Riippuu nääs mihi päi Suomeen on tullu viskatuks.
        Mie jouvuin tänne Varsinaisee-Suomee, mitä nyt naimisii männes viis vuotta Tampereel asuttii. Se ei miul oikee ehtint tarttuu, ku kolmen lapsen kans koton vehtasin ja mies kävi työs. En paljo ehtint tamperelaisiin kans haastelee.

• katicat kirjoitti:

Myö ollaaki semmosii karjantyttöi, ett moni meist osajaa haastaa jotaki muutaki murretta. Riippuu nääs mihi päi Suomeen on tullu viskatuks.
        Mie jouvuin tänne Varsinaisee-Suomee, mitä nyt naimisii männes viis vuotta Tampereel asuttii. Se ei miul oikee ehtint tarttuu, ku kolmen lapsen kans koton vehtasin ja mies kävi työs. En paljo ehtint tamperelaisiin kans haastelee.

niihä myö ollaa Karjalatyttöi molemmat. Vissii on tarttunt kaikenmoista murretta jos mutakkii matkan varrel meijä mukkaa.

Vaa kaik on löytänt paikkasa täält, vaik vaikijaa on olt.

Kuka millo mihinkii on joutunt, mut sit sil sitkeel luonteel on pärjänt.

Niiko siekkii oot kasvattant kolme lasta, ei sekkää varmast helppoo oo olt?

Mukava ol haastella siu kans.

• katicat
        monica kirjoitti:

niihä myö ollaa Karjalatyttöi molemmat. Vissii on tarttunt kaikenmoista murretta jos mutakkii matkan varrel meijä mukkaa.

Vaa kaik on löytänt paikkasa täält, vaik vaikijaa on olt.

Kuka millo mihinkii on joutunt, mut sit sil sitkeel luonteel on pärjänt.

Niiko siekkii oot kasvattant kolme lasta, ei sekkää varmast helppoo oo olt?

Mukava ol haastella siu kans.

A, nii miuski siun kans.

• Nautin lukea
        Likka321 kirjoitti:

vaikka yleensä en murteita lue,
        enkä pysty kirjoittamaan muuta
        kuin stadin kieltä. Senkin jo vähän
        hukannut.

• Likka321
        Nautin lukea kirjoitti:

vaikka yleensä en murteita lue,
        enkä pysty kirjoittamaan muuta
        kuin stadin kieltä. Senkin jo vähän
        hukannut.

Sehän mukava kuulla ,että korvoos hyvväilöö tämä Savon naesen pehmyt puhe.
        Saesithan sinä vastavuorosesti antoo kielnäätteen omastas, suattasin hyvinnii ihastua.

• mie oottelen kovast mitkä niist tullee???
      Onnisstuuko hyvi vai, onks miul huonoo tuurii.

Sit nähhää kannattaks tuollai tilata laseja? Kylhä siin ain pien riski onki. Se pittää sit vaa ottaa, raha ettee tekkee näköjää mitä vaa.(en mie ennää kovi paljoo).

Näi eläkkeellä olessa pittää olla tarkkan mihi sen laittaa.
      Ennehä sen otta enneku antaa pois. se on nii et, vaik mitä haluaa nii, ain pittää olla rahhaa antaa, on se nii kysyttyy (tavaraa).

On se sellane mittari et sil mitataa ihmistä, mil portaal hää seisoo, tääl yhteiskunnas. Se on vaa nii. Mikä miu mielest on vääri. Oisko niiko palvottas rahhaa.

Oon miekii tehny elämässäi paljo työtä ja olt nuukaa, nii nyt on aika höllätä.

Mie en ainakaa ennää palvo, paan mänemää senku kerkeen, ku aika alkaa menemää nii nopijaa eteepäi.

No nyt täst tul tällane aamu kirjotus, onks kukkaa muu miu kans sammaa mieltä?

• ku lujin uuveleen Ullamirjamin kirjotuksen nii häähä haastaa just rahast, et sattupa yhtee menemää.

• Lokari1
        monica kirjoitti:

ku lujin uuveleen Ullamirjamin kirjotuksen nii häähä haastaa just rahast, et sattupa yhtee menemää.

Kyl mää tierän et joillekih se rouvannimi onkih kauhijan tärkee arvonimi.

Tota mikäs siinä juuulija on kuh et ole semosta joh kauvan sitten hommannuh?

Tairatki olla ronkeli noihin mieähiin nähren, kuh et ol vielä kerjinyh avioon...

Meinaan kyl kai niitä ottajija olis sullekih ollu....

Jooh kyl toi yöäkorteeri tarjous onki ihan hyvä ajatus meinaan.

Mut kuinkas mää sitten osaankan rehelisesti tuomita sen voitajan kuh mää en ol päässy ketään muita likkoja kokeilemaan.

Mää nytten kyl meinaanki lähinnä semosija niikö keittotaitojah ja muuta jokapäivästä osaamista nääs.

Säähän meinan ihan vierä mua kuh pääsijä narusa, jah vielä säkkipäässänih.

Emää oikeen sillon osaaskan rehelistä tuomarin virkaanih hoirelakan sillon.

Sehän olis melkeen lahjomista kuh mää pääsisin vaaan sun kaikki taitos näkeen jah kokeilemaan.

Taitas multa mennä ihan kaikki voimat siinä kuh lasakisi niitä kaikkija hyvijä puoalijas nääs.

No tota mää kyl en olekan antanuh kellekän lainaa nääs kuh mun rahat menee ihan mun omaan elämääni, hyvä kuh kestävät jah riitävätten .

Mää olenkih sanonuh et mulla on semoneh sopimus pankin kans et mää en anna lainaa ja pankit ei alja tekeen timpurin työätä nääs.

Mää olen ruukanuh semosille rahan lainailijoillen näytää tyhjää kättäni ja sanon et tää on tyhjä jah toisesakan ei ol mitään, mullahan näkyy olevan ihan sama vika kuh sullakih , mää tarkotin sen kertasta lainaajaa nääs.

Simmosesti mää olen päässy eroon niistä rahan vipaajista.

Tota mää olen alkanu mittimään et misäs neh kilpailut oikeen piretään ja kuinkas montälikkaa sinne ilmotautuu.

Meinaan kul munki pitäs saara ,,, tietää nääs ketä tulee jah niierespäin.
        Et sunkan sää juulija ol pannu semosta kilpailu kieltoo toisille likoille.

Jah si tulet sinne kilpailuun ihan yksinkilpailemaan, noh kyl sillon ihan varmasti voitat , mut mun mielestänih semone ei olekanihan rehelistä kilpailuva....

Nyh mää tairankih mennä nukumaan kuh mun sukulais poika tulee tänä maanantaina visiitille mun paikallenih nääs, jah mun pitää hakee tuoalta lantokentältä poika tänne kuh taitaaollase lontoon puhmineh vähän heikko sillä .
        Mää koitan keritä kirjoteleen tännekih vaikka kyl mun pitää sitä vierä kaupunkija katteleen melkeen joka päivä nääs.

• Onnistu se. Kirjotiv vahinkossa yleiskiältä, ku toivoin, et monica sais kunnon klasit.
        Meitin klasit on jo vuasii ostettuv Virost. Hyvät on saatu ja niim paljo erullisesti, et rahan takii on kannattannu naapuriir reissata.
        Siin on sittes saanuk kulttuurii, historiaa, tunnelmallisis kellareis erullisesti hyvää ruakaa ja kaupam päällek kunnonkohennust, ku on käveltyp paljo.
        Viroskiv vaa or rupenun nousemaa hinnat tasatahtii. Eläkeläisem palkoil saattaa reissut mennäv vähii ennekul loppuu.
        Em miä rahallep perso o, mut sais sitä sev verran olla, et kohtuullisest eläis. Täs maalimas on kyl monta paljo tärkeempääki asiaa.

• Miekii mukana
        Venlastiina kirjoitti:

Onnistu se. Kirjotiv vahinkossa yleiskiältä, ku toivoin, et monica sais kunnon klasit.
        Meitin klasit on jo vuasii ostettuv Virost. Hyvät on saatu ja niim paljo erullisesti, et rahan takii on kannattannu naapuriir reissata.
        Siin on sittes saanuk kulttuurii, historiaa, tunnelmallisis kellareis erullisesti hyvää ruakaa ja kaupam päällek kunnonkohennust, ku on käveltyp paljo.
        Viroskiv vaa or rupenun nousemaa hinnat tasatahtii. Eläkeläisem palkoil saattaa reissut mennäv vähii ennekul loppuu.
        Em miä rahallep perso o, mut sais sitä sev verran olla, et kohtuullisest eläis. Täs maalimas on kyl monta paljo tärkeempääki asiaa.

Siin et rahhaaki paljo tärkiämpii asjoi on.
        Mut voisha sitä rahhaaki olla siin suhtees ettei ain eläis käestä suuhu.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Kyl mää tierän et joillekih se rouvannimi onkih kauhijan tärkee arvonimi.

Tota mikäs siinä juuulija on kuh et ole semosta joh kauvan sitten hommannuh?

Tairatki olla ronkeli noihin mieähiin nähren, kuh et ol vielä kerjinyh avioon...

Meinaan kyl kai niitä ottajija olis sullekih ollu....

Jooh kyl toi yöäkorteeri tarjous onki ihan hyvä ajatus meinaan.

Mut kuinkas mää sitten osaankan rehelisesti tuomita sen voitajan kuh mää en ol päässy ketään muita likkoja kokeilemaan.

Mää nytten kyl meinaanki lähinnä semosija niikö keittotaitojah ja muuta jokapäivästä osaamista nääs.

Säähän meinan ihan vierä mua kuh pääsijä narusa, jah vielä säkkipäässänih.

Emää oikeen sillon osaaskan rehelistä tuomarin virkaanih hoirelakan sillon.

Sehän olis melkeen lahjomista kuh mää pääsisin vaaan sun kaikki taitos näkeen jah kokeilemaan.

Taitas multa mennä ihan kaikki voimat siinä kuh lasakisi niitä kaikkija hyvijä puoalijas nääs.

No tota mää kyl en olekan antanuh kellekän lainaa nääs kuh mun rahat menee ihan mun omaan elämääni, hyvä kuh kestävät jah riitävätten .

Mää olenkih sanonuh et mulla on semoneh sopimus pankin kans et mää en anna lainaa ja pankit ei alja tekeen timpurin työätä nääs.

Mää olen ruukanuh semosille rahan lainailijoillen näytää tyhjää kättäni ja sanon et tää on tyhjä jah toisesakan ei ol mitään, mullahan näkyy olevan ihan sama vika kuh sullakih , mää tarkotin sen kertasta lainaajaa nääs.

Simmosesti mää olen päässy eroon niistä rahan vipaajista.

Tota mää olen alkanu mittimään et misäs neh kilpailut oikeen piretään ja kuinkas montälikkaa sinne ilmotautuu.

Meinaan kul munki pitäs saara ,,, tietää nääs ketä tulee jah niierespäin.
        Et sunkan sää juulija ol pannu semosta kilpailu kieltoo toisille likoille.

Jah si tulet sinne kilpailuun ihan yksinkilpailemaan, noh kyl sillon ihan varmasti voitat , mut mun mielestänih semone ei olekanihan rehelistä kilpailuva....

Nyh mää tairankih mennä nukumaan kuh mun sukulais poika tulee tänä maanantaina visiitille mun paikallenih nääs, jah mun pitää hakee tuoalta lantokentältä poika tänne kuh taitaaollase lontoon puhmineh vähän heikko sillä .
        Mää koitan keritä kirjoteleen tännekih vaikka kyl mun pitää sitä vierä kaupunkija katteleen melkeen joka päivä nääs.

sukulaispoika:(

Kyä mää ny vaan luulen, että Tulenliaska on lähteny pohjustaan suven missikisaa.

Kaikkensa ne ny ihmiset tekee kunnian ja voiton tahrosta.

Mää en kuitenkan paljoo oo viittiny panostaa voittoni eteen. Mitä ny viimeisen pualen vuaren aikana oon viäny Tampereen kaikkiin postilooriin traktaatteja. Ninkun ne teki eruskuntavaaliehrokkaakki.

Saatan olla ennakkosuasikki. Ainakin kaikki tutut ja pualitutut hymyilee kun näkee mun kaupunkilla.

Ei nääs tartte mennä merta eremmäs kalaan, ninkun Tulenliaska ilmeisesti on tehny.

Muistathan sää ny, että koitokset on viä eressäpäin!

• Venlastiina kirjoitti:

Onnistu se. Kirjotiv vahinkossa yleiskiältä, ku toivoin, et monica sais kunnon klasit.

esimerkiks terveys, jos se menee nii ei ain rahallakkaa saa.

Ai sie hankit lasit Virost,ja sait kans halvemmal.

On tää Suomi kallis maa, kaik on kallista ruokakii, vaik se on perustarpeita.

Oon miekii kult et Viros hinnat alkaa nousemaa, osaa neki rahat ottaa pois:))

No nii, toivotaa yhös et onnistuu se lasien hankinta miul.

Tottaha se on et, ko sitä raahhaa ois ees jokapäiväsee tarpeesee rittämii, ko eläkkeet on nii pienet.

Sitäkö joskus pan vähäse säästöö pahapäivä varalt nii, ne miekii tuhlaan matkoihi.

"Kittuutettaa" sit tää loppuelämä, ko rahat on mänt. Pitäköö yhteiskunta omistaa huolta.

Siint hyö sit saavat palkan ko, pittää meitä vähis eläkkeis.

Mie taisin nyt purnata, mut tottaha se on.

• Miekii mukana kirjoitti:

Siin et rahhaaki paljo tärkiämpii asjoi on.
        Mut voisha sitä rahhaaki olla siin suhtees ettei ain eläis käestä suuhu.

ko siult käyp tuo murteella haastamine nii sujuvast.
        Raha meitä puhuttaa, se likane paperi on nii tärkee ja tarpeelline.

• Julia kirjoitti:

sukulaispoika:(

Kyä mää ny vaan luulen, että Tulenliaska on lähteny pohjustaan suven missikisaa.

Kaikkensa ne ny ihmiset tekee kunnian ja voiton tahrosta.

Mää en kuitenkan paljoo oo viittiny panostaa voittoni eteen. Mitä ny viimeisen pualen vuaren aikana oon viäny Tampereen kaikkiin postilooriin traktaatteja. Ninkun ne teki eruskuntavaaliehrokkaakki.

Saatan olla ennakkosuasikki. Ainakin kaikki tutut ja pualitutut hymyilee kun näkee mun kaupunkilla.

Ei nääs tartte mennä merta eremmäs kalaan, ninkun Tulenliaska ilmeisesti on tehny.

Muistathan sää ny, että koitokset on viä eressäpäin!

mite kekseliäs oot, saat ainna miut jutuillas nauramaa.
        Kiitosta sil kel se kuuluuki.

• monica kirjoitti:

ko siult käyp tuo murteella haastamine nii sujuvast.
        Raha meitä puhuttaa, se likane paperi on nii tärkee ja tarpeelline.

Isännällä oli pino klapeja, minä en myy niitä sano isäntä.
        Minä: maksan 400 nuista.
        Isäntä: Niin vähällä en myy, ennen poltan roviolla tuossa.
        Minä: saat 600
        Isäntä: Niin palijo en ota, olokoot tuossa.

500: ja isäntä ajo raktorin pinon viereen ja
        helähtävän kuivat klapit siirty minun liiterille.
        Tärkee se on, raha.

• jjoutava
        jjoutava5 kirjoitti:

Tärkee se on, raha.

semmosestaki kuulin, tuossahan se on ihan takana.
        Vaikka luuin että kohtalainen on eläke, kauhiaa liiottelua oli seki luulo. Mitä ne semmosia rajoja julukaseeki?

• jjoutava5 kirjoitti:

Tärkee se on, raha.

et ei kukkaa anna mittää, jos et ojenna rahhaa.
        Olipas mukava tyyli isännäl.

Miu lapsuuves sanottii tuos tilantees et,
        riita halki ja voita vällii.

Niihä teilkii sit kävi.
        Ei liikaa eikä liia vähä.

Kaupat synty ja molemmmat ol tyytyväisii.

• jjoutava kirjoitti:

semmosestaki kuulin, tuossahan se on ihan takana.
        Vaikka luuin että kohtalainen on eläke, kauhiaa liiottelua oli seki luulo. Mitä ne semmosia rajoja julukaseeki?

onha se tietyst takan, kyl se luulo olkii mahottoman kauheeta, ei pitäs liiottelluu luulla.
        Pistiks ne vie rajojakkii? No siin ei oo mittää laitaa? sit viel kehtaa julkasta.
        Oon siit sammaa mieltä, et oikei naurattaa:)))

• Malviina, se karjalaine
        monica kirjoitti:

mite kekseliäs oot, saat ainna miut jutuillas nauramaa.
        Kiitosta sil kel se kuuluuki.

Hää haastaa nii mukavast, niiko ois meije karjalaisii vitsikästä heimoo.

Saattaa olla pääst jossai välis vilkkaampaa verta sekkaantummaa ja geenit ovat tätä meikäläistä vilkasta ja vähä viekastakkii sorttii.

Ilmaks tuo Lokar onkii Juliast kiinnostunt, ko hänel on tuntumaa meikäläisee heimoo. Lokarilha ol vaimoosa tätä itästä rottuu.
        Ollaa myö ylvetoloita.

• Malviina, se karjalaine kirjoitti:

Hää haastaa nii mukavast, niiko ois meije karjalaisii vitsikästä heimoo.

Saattaa olla pääst jossai välis vilkkaampaa verta sekkaantummaa ja geenit ovat tätä meikäläistä vilkasta ja vähä viekastakkii sorttii.

Ilmaks tuo Lokar onkii Juliast kiinnostunt, ko hänel on tuntumaa meikäläisee heimoo. Lokarilha ol vaimoosa tätä itästä rottuu.
        Ollaa myö ylvetoloita.

mut katoha ko siihekkii tottuu, nii pittäähä se muitakkii kehhuu.

• pict3plus
        monica kirjoitti:

esimerkiks terveys, jos se menee nii ei ain rahallakkaa saa.

Ai sie hankit lasit Virost,ja sait kans halvemmal.

On tää Suomi kallis maa, kaik on kallista ruokakii, vaik se on perustarpeita.

Oon miekii kult et Viros hinnat alkaa nousemaa, osaa neki rahat ottaa pois:))

No nii, toivotaa yhös et onnistuu se lasien hankinta miul.

Tottaha se on et, ko sitä raahhaa ois ees jokapäiväsee tarpeesee rittämii, ko eläkkeet on nii pienet.

Sitäkö joskus pan vähäse säästöö pahapäivä varalt nii, ne miekii tuhlaan matkoihi.

"Kittuutettaa" sit tää loppuelämä, ko rahat on mänt. Pitäköö yhteiskunta omistaa huolta.

Siint hyö sit saavat palkan ko, pittää meitä vähis eläkkeis.

Mie taisin nyt purnata, mut tottaha se on.

Oiva Paloheimo kyl sanoi aikoinas, lyhkäsel suamel käännettyn, et jokanen ketä väittä et raha ei tee onneliseks om propakaran uhri.

Ei sem pualee, kyl mää se myännä ettän olen jo aikkaa sanon et voisin kyl muutteest koitta rikkaan miähe elämää yhrel loppuelämäv verra. Uteliaisuuttan tiätyst vissii kon en ol semmost nähn tähä mennes. Taikkan nähn olem mut en ol koittamaam päässy.

Kat mist sen tiätä vaik kui luanikast semmone olis :) Eik stä vanha kansaki jo sanon et kyl kööhäki olis ko olis vaam paljo raha.

• pict3plus kirjoitti:

Oiva Paloheimo kyl sanoi aikoinas, lyhkäsel suamel käännettyn, et jokanen ketä väittä et raha ei tee onneliseks om propakaran uhri.

Ei sem pualee, kyl mää se myännä ettän olen jo aikkaa sanon et voisin kyl muutteest koitta rikkaan miähe elämää yhrel loppuelämäv verra. Uteliaisuuttan tiätyst vissii kon en ol semmost nähn tähä mennes. Taikkan nähn olem mut en ol koittamaam päässy.

Kat mist sen tiätä vaik kui luanikast semmone olis :) Eik stä vanha kansaki jo sanon et kyl kööhäki olis ko olis vaam paljo raha.

melkei kaikkee, ja siin samal tietyst vähä onneekkii.

Kylhä se kannattas kokkeilla sitä rikkaa miehe ossaa, vaik vaa vähemmänkkii aikaa.

Kyl siint sit pääsee nauttimaa sittekii, ja jos se onkii raskasta nii ei tarvihe koko loppuelämää jäähä kärsimää!

Nii, kansa suust ne viisauvet tulleeki, ja vissii toisilt paremmi ku toisilt.

Eihä se tietys köyhän oo pahempi olla, ku ois vaa sitä rahhaa, vaik kui paljo. Siin sie sanoit oikei.

Kylhä uteliaisuus kaikki teetättää, mut harkihe nyt tarkka kumpi sie halluat olla, rikas vai köyhä.

• pict3plus kirjoitti:

Se vasta köyhä on, jolla on paljon rahaa eikä uskalla käyttää sitä. Elää "köyhyysrajan" alapuolella ja käy Pelastusarmeijan ruokajonossa, vaikka miljoonia on sijoitettuna ja pankeissa.
        Tilaston mukaan Suomessa on yli 500.000 köyhyysrajan alapuolella elävää.
        Toisen tilaston mukaan Suomi kuuluu maailman rikkaimpiin maihin.
        Lieneekö maailmalle Suomesta levitetty kuva ihan oikea?
        Sykältä näyttää, mutta eiköhän pian valkene, kun vaalien alla kaikki puolueet olivat kilpaa köyhien asialla!
        Kai ne nyt ainakin poistavat sen köyhyysrajan.

• pict3plus
        LateVaan kirjoitti:

Se vasta köyhä on, jolla on paljon rahaa eikä uskalla käyttää sitä. Elää "köyhyysrajan" alapuolella ja käy Pelastusarmeijan ruokajonossa, vaikka miljoonia on sijoitettuna ja pankeissa.
        Sykältä näyttää, mutta eiköhän pian valkene, kun vaalien alla kaikki puolueet olivat kilpaa köyhien asialla!

Se vaatii sit jo kyl luantto se et toinen käsi siottaa ja toine hake ruakkaa Pelastusarmeijast. Mut emmää ainakka uskal eppäil etei niit semmosiiki olis.

Yks tuttu sano joskus et hän tiätä kokemuksest et semmost asia ei ole olemasakan ko köyhyysraja. Köyhyyrel ei ol mittää raja, hän sano. Ja sano et siin ei ol mittää romantiikkaa eik siit löyr mittää hyvä sanottavaa. Et jos siin jottai hyvä olis ni he olis kyl aikoinas löytän.

• LateVaan kirjoitti:

Köyhyysrajast miä en tiärä mitääm, mut köyhyyrem poistamine oj jo alakanu.
        Alottivat Eruskunnast.

• Miu pittää kertoo ko minnuu sieppaa ko mie oon huomant et ko tullee hämärää, ja vaik mite on valoja ni se hämäryys kiusaa miu lukemista ja kirjottamista.

Onks teil muil tämmöstä vikkaa, viaks mie tuommosta sanon.

Sit ko on päivävalo nii näös ei oo mittää vikkaa.

Sentähe mie vartoonkii niitä uusii laseja, niiko kuuta nousemaa.

Ei vaa oo vieläkkää mittää kuulunt, jos niist tehhää oikei hyvät(niiko mie toivon))nii kestäähä se aikasa.

No nyt on luvas satteita ja mieko pesin jo lasitkii.

Eile ko käin kaupoil nii ol mahoton tuuli et meinas viijä mennessää, ja lunta heitti välil.

Se taitaa olla tännää samallaine takatalvi, ko on nii kylmäkii.

• pict3plus

Klasei määki jo pesin maanantai aikka mut sit tul niin turkasen kylmä et täyryi lakat.

Kaveri läht viikko aikkam perjantain Teneriffal. Eilä se lähet tekstiviästi siält et 25 astet lämmint ja aurinko paista. Mää pisti sil vastaukse et lunt rupes pyryttämä ja aste pakast. Taik kyl sen tiäsikki et ei maaliskuus ennenkä ol kevät tul.

• pict3plus kirjoitti:

Klasei määki jo pesin maanantai aikka mut sit tul niin turkasen kylmä et täyryi lakat.

Kaveri läht viikko aikkam perjantain Teneriffal. Eilä se lähet tekstiviästi siält et 25 astet lämmint ja aurinko paista. Mää pisti sil vastaukse et lunt rupes pyryttämä ja aste pakast. Taik kyl sen tiäsikki et ei maaliskuus ennenkä ol kevät tul.

Kyl meil molemmil sit on huonoo tuurii ko, koval työl saahaa ikkunat puhtaaks nii sit alkaa satteet.

Vai meinasit sie näppis palelluttaa? Se onkii kylmää hommaa märil näpeil jos ulkon on kylmää.

Mut mie oon aatellu ko nyt on hyvi pesty ni jos ne satteista likastuu, nii voipha sitä ulkoo vaa sutasta puhtaaks.

Vai saap he nyt nauttii lämmöst! kyl se onkii ihanaa ku kotimaas on kylmää, päästä sin lämpösee.

Kyl hyö nyt on tyytyväisii ko saivat tietää et meil tääl on tulos takatalvi.

Nauttisivat nyt koko raha eest, sit on mukava muistella ku pallaavat tänne kotmaaha.

• monica kirjoitti:

Kyl meil molemmil sit on huonoo tuurii ko, koval työl saahaa ikkunat puhtaaks nii sit alkaa satteet.

Vai meinasit sie näppis palelluttaa? Se onkii kylmää hommaa märil näpeil jos ulkon on kylmää.

Mut mie oon aatellu ko nyt on hyvi pesty ni jos ne satteista likastuu, nii voipha sitä ulkoo vaa sutasta puhtaaks.

Vai saap he nyt nauttii lämmöst! kyl se onkii ihanaa ku kotimaas on kylmää, päästä sin lämpösee.

Kyl hyö nyt on tyytyväisii ko saivat tietää et meil tääl on tulos takatalvi.

Nauttisivat nyt koko raha eest, sit on mukava muistella ku pallaavat tänne kotmaaha.

suamen itärajallan ny kauheen kylmä ,siä puumalassa . Kuh mun tyttären porukat meni sinne pääsiäistä viättään ,sinne meni tyttären pojan perhekki ,ja niillä on pikkunen tyttö joka juuri täytti ½ vuotta .
        Tyttären miähen kototalo on siä kunnostettu niinku sellaseks kesä asunnoks ,vaikka mää kyllä olisin siinä talvekki,on se niinmorernisoitu ,siä on kaikki niinku tiatokoneesta lähtien.Ja saunojaki kaksi sisällä ja ulkona,me käytiin siä jerryn kanssa jokuvuasi sitte ,mutta ne kiälsi että koiraa ei saa pitää irti koska siä liikkuu susia.Mutta mää kullä viihysin siä .Sitä en kyä mee sanoo kuinka kauan;=)
        Täälläki on kauheen kylmä ,muistelen että juuri pääsiäisen tianoossa onkin takatavi ollu montakertaa ,mun muistiini.

• ullamirjami kirjoitti:

suamen itärajallan ny kauheen kylmä ,siä puumalassa . Kuh mun tyttären porukat meni sinne pääsiäistä viättään ,sinne meni tyttären pojan perhekki ,ja niillä on pikkunen tyttö joka juuri täytti ½ vuotta .
        Tyttären miähen kototalo on siä kunnostettu niinku sellaseks kesä asunnoks ,vaikka mää kyllä olisin siinä talvekki,on se niinmorernisoitu ,siä on kaikki niinku tiatokoneesta lähtien.Ja saunojaki kaksi sisällä ja ulkona,me käytiin siä jerryn kanssa jokuvuasi sitte ,mutta ne kiälsi että koiraa ei saa pitää irti koska siä liikkuu susia.Mutta mää kullä viihysin siä .Sitä en kyä mee sanoo kuinka kauan;=)
        Täälläki on kauheen kylmä ,muistelen että juuri pääsiäisen tianoossa onkin takatavi ollu montakertaa ,mun muistiini.

Mie koitin kuunnella uutisist nii luvattii itäsuomee yhtä viileetä ku koko maaha. Lisäks lumisadetta ja päivälämpötilat noin 2 ast verra.

Sielhä on mukava kesäpaikka, nuoril ja mukavaha siunkii on käyvä siel.

Onpas siel saunoja, ko 4kpl Soppii suurempikki poruka yhtäaikaa saunomaa kuha lämmittää yht aikaa. Vaik pitäis sukujuhlat nii on tillaa.

Kyl ne onkii komiat nuo vanhat maalaistalot ku ne on kunnostettu . Semmoseks mie senkii kuvittelen.

Ko meet käymää nii oo varovaine tosissaa ettei Jerry jouvu suven suuhu. Paljo nii käyp koiril.

Oikei Hyyvvää Pääsiäist siul sinne Ruotsin puolel. Kai mämmiä syöt?

• monica kirjoitti:

Mie koitin kuunnella uutisist nii luvattii itäsuomee yhtä viileetä ku koko maaha. Lisäks lumisadetta ja päivälämpötilat noin 2 ast verra.

Sielhä on mukava kesäpaikka, nuoril ja mukavaha siunkii on käyvä siel.

Onpas siel saunoja, ko 4kpl Soppii suurempikki poruka yhtäaikaa saunomaa kuha lämmittää yht aikaa. Vaik pitäis sukujuhlat nii on tillaa.

Kyl ne onkii komiat nuo vanhat maalaistalot ku ne on kunnostettu . Semmoseks mie senkii kuvittelen.

Ko meet käymää nii oo varovaine tosissaa ettei Jerry jouvu suven suuhu. Paljo nii käyp koiril.

Oikei Hyyvvää Pääsiäist siul sinne Ruotsin puolel. Kai mämmiä syöt?

kummää taas kirjottelin ihan liian rehvakkasti ,eihän niitä saunoja ny iha neljää oo ,siä on sisällä tiätysti yks ja ulkona kanssa yks.Monella on rantasauna kanssa ,kun on mahrollista tehrä.

• ny sanosin

ettei madame monika loukkaannu...mutta et ihan joka juttua kuittais, sää latistat niitä sillai...mut saat kyllä haukkuu katteelliseks ja tyhmäsks ja mikskä tahasa - ei oo va8kutusta.

• Paras ku et ois sanont mitenkää, ku mie oon nii jukuripäine et mie en ota neuvoja vastaa, ku ittestäin viisaammilt.

• lämmintä on
        monica kirjoitti:

Paras ku et ois sanont mitenkää, ku mie oon nii jukuripäine et mie en ota neuvoja vastaa, ku ittestäin viisaammilt.

täs takatalaves, ku tuo Monica on olemas, snyiff, sniif.
        Osaa kyllä lepertelemättä liikaa kommentoida.

• lunssan kourissa oleva
        lämmintä on kirjoitti:

piä vaan tyylis ja huolta kirjottajista. Onneks et oo niitä palstaemäntiä, jotka yrittää aina panna paremmaks kuin muut.

• lämmintä on kirjoitti:

ko murteella pitäs haastaa murreketjulla.

• lunssan kourissa oleva kirjoitti:

piä vaan tyylis ja huolta kirjottajista. Onneks et oo niitä palstaemäntiä, jotka yrittää aina panna paremmaks kuin muut.

siks mie oonkii ain äänes. Tasavertasen pijän kaikkii meitä. Sie ymmärrät et ketjut tarvii vetäjän, eikä se mallaa et, toisil vastaa ja toisil ei.

Täs tul vastausta purnaajillekkii.

Toivon siul pikasta paranemista ja Hyvvää Pääsiäistä.

• lunssan kourissa oleva kirjoitti:

semmosiakkii???
        Oukoha kahtona huonosti, ku en kettää nii eriommaista oo huomannu;))

Meillä on jokkaisella oma tyyli, toine vastoo kaikille ja minä oun aatellu, että kirjottajat vastoo toisillee, mutta molemmat tavat mielestäin passoo;))

• SkillaN kirjoitti:

semmosiakkii???
        Oukoha kahtona huonosti, ku en kettää nii eriommaista oo huomannu;))

Meillä on jokkaisella oma tyyli, toine vastoo kaikille ja minä oun aatellu, että kirjottajat vastoo toisillee, mutta molemmat tavat mielestäin passoo;))

siintäkää ei tykätä, siu ketjus on monia vastaajia toine toisillee, eli vilkkaampia kirjottajia. Siks siun ei tarvi yksin olla äänes.

Ku sie vetosit tyylii. Se on vaa jostai syystä menny nii.

Mut eiks tuo oo hyväkkii, ettei kaik oo samanlaista.

• monica kirjoitti:

siintäkää ei tykätä, siu ketjus on monia vastaajia toine toisillee, eli vilkkaampia kirjottajia. Siks siun ei tarvi yksin olla äänes.

Ku sie vetosit tyylii. Se on vaa jostai syystä menny nii.

Mut eiks tuo oo hyväkkii, ettei kaik oo samanlaista.

hyvin toimii kumpikin ketju ja kivoja kirjoittajia löytyy, ei kun jatkoja vaan!!

• monica kirjoitti:

ko murteella pitäs haastaa murreketjulla.

minunnii tulla huastammaa,vaekka tämä kone näättää
        punasija viivoja nuiha sannoen alla,etteevät muka ou oekeen kirjotetteuja;))

On tämä muutennii kumma värkki.nyt tuoho ala laetaa on ilimestynä päeväkkii,enne ee ollu ku kello aeka.
        On näköjää keskiviikko.Se on tullu siihe tuloksee että minuva pittää muistuttoo missee männää;))

Tänä uamuna olj likellä etten soettanna palokuntoo,
        tuolla näätti aseman parkki paekalla että siellä on aato tulessa,nii mahoton savu nous,sitte ku päevä vähä valakis,näen että se savu tulj omakot
        talon piipusta;)
        Ihmettelin kaaheesti ku ei näkynä sammuttajia,onneks en soettana.

Kylymäks män tuo ilima hhrrr....

näkkyillää...

• muori67 kirjoitti:

On tämä muutennii kumma värkki.nyt tuoho ala laetaa on ilimestynä päeväkkii,enne ee ollu ku kello aeka.
        On näköjää keskiviikko.Se on tullu siihe tuloksee että minuva pittää muistuttoo missee männää;))

tuolla näätti aseman parkki paekalla että siellä on aato tulessa,nii mahoton savu nous,sitte ku päevä vähä valakis,näen että se savu tulj omakot
        talon piipusta;)

näkkyillää...

Pual päivää olen taas tapellu tän värkin kans.
        Enstet tulee ilimotus, ettei sivuu voin näyttää.
        Ku miä vaa yritänj ja yritän nij joham pääsen Elisan sivuun. Siält kestää piänen ikusuuren ennenku olen suami24:ssä. No siält ov viäl vaikeempi päästä eteempäin.
        Meitil on tää vekotin enempi ja vähempi yhteiskäytös. Yks kirjotti jotakim, muttei se tullup palstalle. Ku se yritti postittaa sen uurelleen, tuli ilmotus, että se oli jo lähettäny sen. Se kirjotti uurej, ja sillon sille tiarotettii, et nyt or ruuhkaa tai muuta häiriöö.
        Se pisti laitteet kiinni ja yritti muutamaa tuntii myähemmin uurelleen. Enstes se kyllä katto tarkkaan, ettei se ensimmäinej juttu om missää.
        Ku se oli saanu sen uuren kirjotukses läpi, nii se huama, et se ensimmäinenkin oli tullu!
        Onneks se oli rekisteröity, ni se pysty poistamaa sen uusimma.
        Miä oler rupenu ajattelee, ettei se Elisa tykkäm minusta ja ryppyilee sen takii. Se vissiil luulee, et miä olen ainoo ku tär rakkineen aukaa.
        Onneks tää ei ol läppäri, ni ev voi heittää tätä kiukkupäissäni seinään!

• Venlastiina kirjoitti:

Ku miä vaa yritänj ja yritän nij joham pääsen Elisan sivuun. Siält kestää piänen ikusuuren ennenku olen suami24:ssä. No siält ov viäl vaikeempi päästä eteempäin.
        Meitil on tää vekotin enempi ja vähempi yhteiskäytös. Yks kirjotti jotakim, muttei se tullup palstalle. Ku se yritti postittaa sen uurelleen, tuli ilmotus, että se oli jo lähettäny sen. Se kirjotti uurej, ja sillon sille tiarotettii, et nyt or ruuhkaa tai muuta häiriöö.
        Se pisti laitteet kiinni ja yritti muutamaa tuntii myähemmin uurelleen. Enstes se kyllä katto tarkkaan, ettei se ensimmäinej juttu om missää.
        Ku se oli saanu sen uuren kirjotukses läpi, nii se huama, et se ensimmäinenkin oli tullu!
        Miä oler rupenu ajattelee, ettei se Elisa tykkäm minusta ja ryppyilee sen takii. Se vissiil luulee, et miä olen ainoo ku tär rakkineen aukaa.

Katoha ku miul käi samalviisii tännää, miekii luulin et nyt tää lurjus meni rikki.

Ko en millää päässy mihinkää ain näytti vaa et sivua ei voi näyttää. Tai jottai muuta semmosta.

Mut ko mie sit kokkelin mennä lehtii ja vaik mihi muualle nii ain pääs.

Sit mie tulin siihe tuloksee et tää meijä yhteine ystävä Suomi 24 hylkii minnuu.

mie annoin takas ja kirjotin vaa ain uuvestaa ja pakkoha sen ol hyväksyy lopult.

Näi mie aattelin jaatkossakkii tehä iha vaa omaks ilok.

• pict3plus
        Venlastiina kirjoitti:

Älä hyvä ihmine konettas riko sillon ko netti hirastele. Kyl siäl netis oikken torest o ruuhka ain sillon tällö. Taik ei netis mittän ol mut niis koneis om mil stä netti pyäritetä. Merkiline pitkä suame sana ruuhka tul tähä jostai ko murressanan piräis tiätyst oleman trumffi.

Mut olkkoo kui vaa ni eiks se sun konees sentän ols niit piänemppi syyllissi niihi netin trumfeihi. Ne virheilmotukset ei ainakka ol sanon mittää sit et sun koneesas mittää vikkaa olis.

• muori67 kirjoitti:

talon piipusta;)

näkkyillää...

mukavii, meijä muitten kans. Yrittääks siu tietsikka kouluttaa sinnuu viel? Niihä koulussakkii ope laitto punasil väärät:)

Nii miekkii sain erään kerra niiko lahjaks tuon alareunaa, päivän sekä päivämäärän.

Et, on meil nii taitavat tietsikat et ne hoitaa meijä puolest tärkeitä asioita:))

No olipas siul sittekkii hyvvää tuurii et jäit oottammaa tarkemmi mist savus.

• nyt on markkinat

mitä kamalata se venlastiina kirjotti kun viesti pois pyyhkästiin?

• ko tuollasii haastelet, ei mittää poistettu oo.

• mooses, totta on
        monica kirjoitti:

ko tuollasii haastelet, ei mittää poistettu oo.

aioin vastata venlastiinan viestiin, niin tuli esiin punanen tyly ilmotus että viesti on poistettu . Sano venlastiina monicalle että puhun totta!

• etsivivä-amadeus
        mooses, totta on kirjoitti:

aioin vastata venlastiinan viestiin, niin tuli esiin punanen tyly ilmotus että viesti on poistettu . Sano venlastiina monicalle että puhun totta!

Saen ensimmäesen hauen verkosta meinoon.
        En oo joutanna rupattelemaa.
        Moonican poessaolokii on ollu kynnys,ei ole tuntunna,että olis joukossa ies mukana

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

Saen ensimmäesen hauen verkosta meinoon.
        En oo joutanna rupattelemaa.
        Moonican poessaolokii on ollu kynnys,ei ole tuntunna,että olis joukossa ies mukana

se on sit hyvvää sellane kilo vonkale, ku se vois paistaa.

Mie oon muutekkii kalan ystävä syön melkei mite laitettuu vaa.

Kerroha Amateus mitä siu käppänä voi? Sit ko siul on semmosta aikaa.

Mimmoses kunnos, onks hää parantummaa päi?

Oikei oon oottant siust jottai tietoo, et mukavaa ku kirjotit.

Hyvvää Pääsiäistä teil molemmil, toivottaa Monica

• mooses, totta on kirjoitti:

mist on poistettu, ja mitä sie meinasit vastata hänel? Kerroha lissää, et miekkii tiijän.

Mie luulen ettei ainakaa murreketjust oo poistettu?

Tää asia jäi meil eile kese, ko mie menin nukkumaa.

• kaikil murreketjun mukaville kirjottajille sekä lukijoille. Vietetää nyt mämmirikasta pääsiäistä ja ollaa varovaisii liikentees. Toivottaa Monica

• etsivivä-amadeus

Kiitos Moonika vuan toevotuksista.Käppänä on tuas oma ihtesä,töetä paenaa niinkun ennevanhaa.Rankoja on piha täönnä.Minnäe oon joutunna osallistummaa siihe savottaa.
        Käötii hakemassa pyyvykset poes,annettaa kalolle Piäsijäes raoha.
        Tiällä hukku kaks pilekkijätä vuorokauven sisällä.Eihä myö jiällä oo käöty viikkoo.
        Vennellä myö jo kalastettaa,ja verkkoja laskettaa.Se hauki ol 2,3kg valehtelematta.
        Oekee ol hyvvee kun paestoin ja kermoo lorrautin sen piälle.
        Karkotin viimeyönä Piäsiäesnoetija otin valakoviintä ja laulon karaokea asuntovaonussa.
        Ei niitä oo näkynnä tiälläpäen.Piäsijäes touhuissa mukana amateus

• ullamirjami¤
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Kiitos Moonika vuan toevotuksista.Käppänä on tuas oma ihtesä,töetä paenaa niinkun ennevanhaa.Rankoja on piha täönnä.Minnäe oon joutunna osallistummaa siihe savottaa.
        Käötii hakemassa pyyvykset poes,annettaa kalolle Piäsijäes raoha.
        Tiällä hukku kaks pilekkijätä vuorokauven sisällä.Eihä myö jiällä oo käöty viikkoo.
        Vennellä myö jo kalastettaa,ja verkkoja laskettaa.Se hauki ol 2,3kg valehtelematta.
        Oekee ol hyvvee kun paestoin ja kermoo lorrautin sen piälle.
        Karkotin viimeyönä Piäsiäesnoetija otin valakoviintä ja laulon karaokea asuntovaonussa.
        Ei niitä oo näkynnä tiälläpäen.Piäsijäes touhuissa mukana amateus

että sinun käppänä on taas voimissaan , älä ny teetä sillä niitä raskaita töitä . Ja mun porukat on siällä saimaan rannalla ny ,pelkäsinki jo että meneevätten sinne jäälle ,onneks se on niinpaljon haurasta ( että hullumpikin )sen huamaa. Luin kanssa lehrestä kuinka siälä on puronnu ihmiset jäihi ,onneks on osa saatu kuivalle maalle .
        Ei oo täälläkään ny näkyny NOITIA , mutta kyllä ne jo kerkis tekeen tuhoo mulla , Prinnti hajos ,
        ja kaikellaista ronkelia oli iha vaikka kuinka.
        Mutta ny on kiirastorstai ja se on puhdirtuspäivä ,ei kai se tarkota kyllä ikkunanpesua ,mutta mää aion pestä kyäkin ikkunat.
        Ja muniakin pitäis käyrä ostamassa ja jotain ruakaa pääsiäiseks ,ku ny muistais sen MÄMMIN!

• Pielavejin Tilta
        ullamirjami¤ kirjoitti:

että sinun käppänä on taas voimissaan , älä ny teetä sillä niitä raskaita töitä . Ja mun porukat on siällä saimaan rannalla ny ,pelkäsinki jo että meneevätten sinne jäälle ,onneks se on niinpaljon haurasta ( että hullumpikin )sen huamaa. Luin kanssa lehrestä kuinka siälä on puronnu ihmiset jäihi ,onneks on osa saatu kuivalle maalle .
        Ei oo täälläkään ny näkyny NOITIA , mutta kyllä ne jo kerkis tekeen tuhoo mulla , Prinnti hajos ,
        ja kaikellaista ronkelia oli iha vaikka kuinka.
        Mutta ny on kiirastorstai ja se on puhdirtuspäivä ,ei kai se tarkota kyllä ikkunanpesua ,mutta mää aion pestä kyäkin ikkunat.
        Ja muniakin pitäis käyrä ostamassa ja jotain ruakaa pääsiäiseks ,ku ny muistais sen MÄMMIN!

Kaikille toivottelen raahallista elova ja olova, vuan on se aina olla pitkäperjantai tosi pitkä päevä.

Nyttiin uattelin, että mittee sitä tekköö, vuan muistinnii, ettei sua tehhä mittee, olla vuan möllöttee. Pentuna ee suana männä pihallekkaan teitumaan pitkänäperjantaina.
        Sillon jo piätin, että minun mukulat, jos semmosija suan, suavat huutoo omalla pihalla persiisä pohjasta olokoon mitenkä surkija päevä hyvvään.

Ee tämä oo Jumalanpilikkoo, vuan minun mielpije.
        Tekopyhhee se sellanen "kuritus" on, ettei immeisen mukulat sua iäntä piästee yhtenä päevänä vuuvessa.
        Jooluhan tuo on toinen sissäänlämpijävä ristillinen juhla.
        Yksinäiset immeiset ne sillon vasta yksinäisijä ovat. Hyvän tahon juhlana:(

Vuan nyt siivoomaan, niinkun sinäkiin!

• Pielavejin Tilta kirjoitti:

Kaikille toivottelen raahallista elova ja olova, vuan on se aina olla pitkäperjantai tosi pitkä päevä.

Nyttiin uattelin, että mittee sitä tekköö, vuan muistinnii, ettei sua tehhä mittee, olla vuan möllöttee. Pentuna ee suana männä pihallekkaan teitumaan pitkänäperjantaina.
        Sillon jo piätin, että minun mukulat, jos semmosija suan, suavat huutoo omalla pihalla persiisä pohjasta olokoon mitenkä surkija päevä hyvvään.

Ee tämä oo Jumalanpilikkoo, vuan minun mielpije.
        Tekopyhhee se sellanen "kuritus" on, ettei immeisen mukulat sua iäntä piästee yhtenä päevänä vuuvessa.
        Jooluhan tuo on toinen sissäänlämpijävä ristillinen juhla.
        Yksinäiset immeiset ne sillon vasta yksinäisijä ovat. Hyvän tahon juhlana:(

Vuan nyt siivoomaan, niinkun sinäkiin!

Mämmiä ,nääs kuen ollu taittanu sitä lunttilapulle . Poika tuli niinku tavallista ,jeesaan mua kauppareissulle ,ja ne oli lopettanu tyät aikasemmin ,tuli "taas"piäni paniikki kun täyty olla kun salama santeri heti lährössä ,niin se mämmi sitte unohtu. En tiärä onko huamena kaupat auki ,poika kyllä sano että on ,meen kattoon ,ei se oo kaukana ja jätän Jerryn kaupan ulkopualelle ,ei sitä kukaan siittä ota. Puree se viarasta .(toivottavasti)
        Täällä on kauhee myrsky ny ,ja vettä ainaki sais
        tulla että karut puhristuis ,ne ei oo siivonnu näitä meirän kulmia ollenkaa,ja pöly lentää.
        mää en kanssa hössötä pääsiäistä mitenkään ,mitä ny lapsille suklaamunia ostin ,ja tulihan niitä pikku noitia ovelle ,olivatten sitten hianoks laittanu ittensä ,ja kai äiret oli vähän auttanu ,
        Ne samat tytöt hakee Jerryä joskus ulos . Otin pari valokuvaakin . Jos vaikka muutaman vuaren päästä sitten annan heille ,jos elää saa ,niin on jo moni aikuiseksi tullut saanut ulla-mummulta kivan kuvan .

• ullamirjami kirjoitti:

Mämmiä ,nääs kuen ollu taittanu sitä lunttilapulle . Poika tuli niinku tavallista ,jeesaan mua kauppareissulle ,ja ne oli lopettanu tyät aikasemmin ,tuli "taas"piäni paniikki kun täyty olla kun salama santeri heti lährössä ,niin se mämmi sitte unohtu. En tiärä onko huamena kaupat auki ,poika kyllä sano että on ,meen kattoon ,ei se oo kaukana ja jätän Jerryn kaupan ulkopualelle ,ei sitä kukaan siittä ota. Puree se viarasta .(toivottavasti)
        Täällä on kauhee myrsky ny ,ja vettä ainaki sais
        tulla että karut puhristuis ,ne ei oo siivonnu näitä meirän kulmia ollenkaa,ja pöly lentää.
        mää en kanssa hössötä pääsiäistä mitenkään ,mitä ny lapsille suklaamunia ostin ,ja tulihan niitä pikku noitia ovelle ,olivatten sitten hianoks laittanu ittensä ,ja kai äiret oli vähän auttanu ,
        Ne samat tytöt hakee Jerryä joskus ulos . Otin pari valokuvaakin . Jos vaikka muutaman vuaren päästä sitten annan heille ,jos elää saa ,niin on jo moni aikuiseksi tullut saanut ulla-mummulta kivan kuvan .

nyt meinaat lähtee hakemmaa, meil tääl on pikkukaupat auki myös juhlapyhinä (jokuset).

Oliks siin joku neliömäärä joka ratkasee saaks pittää auki vai ei.

Täälkii on myrskynny ja puita kaatant linjoje päälle et on olt sähköt pois monilt kuluttajilt.

Se onkii hyvä konsti ottaa valokuvvii, jääp mukavii muistoi pääsiäinoijista,ja noijil ihtelleekkii, ko annat heil.

Lopuks mie sanon et, anna olla sen mämmin kaupas jos sie et nii mämmi ystävä ookkaa.

Tullee ja mennee se pääsiäine muutenkkii.

• monica kirjoitti:

nyt meinaat lähtee hakemmaa, meil tääl on pikkukaupat auki myös juhlapyhinä (jokuset).

Oliks siin joku neliömäärä joka ratkasee saaks pittää auki vai ei.

Täälkii on myrskynny ja puita kaatant linjoje päälle et on olt sähköt pois monilt kuluttajilt.

Se onkii hyvä konsti ottaa valokuvvii, jääp mukavii muistoi pääsiäinoijista,ja noijil ihtelleekkii, ko annat heil.

Lopuks mie sanon et, anna olla sen mämmin kaupas jos sie et nii mämmi ystävä ookkaa.

Tullee ja mennee se pääsiäine muutenkkii.

kun olen ihmeissäni . Taitaa olla tässä talossa uks noita ,mutta se on semmonen kiltti. no kummää
        tulin eile jerryn kanssa kotiopäin ,ja oltiin oltu sillä tavanomasella keikalla. Niin meirän talosta yks pariskunta tuli vastaan ja se naisihminen kysy että tarttenko mää kaupasta MÄMMIÄ,kyllä mää olin ihmeissäni ,mistä se tiäsi että määen ollu muistanu sitä kauppareissulla. Ny mulla on sitten ollu mämmiä .sitä fatserin ,ja hyvää on ,ei ainakaan viä oo tarvinnu vessassa juasta.
        Se olikin suamalaine noita ,täällä on noitia poltettu roviolla joskus ,mää on käynu museossa kattomassa missä niistä paljon olikin ,ja siittä elämästä ennenaikaan ,on se ollu täälläki alkeellista ennen toista maailmansotaa,ja rikkaushan alkoki kukoistaan vasta sen jälkeen täälä ,tiärettekö mistä se johtu ,mää kyllä tiärän mutta täällä ei sellasesta saa puhua ,taikka kato käy.

• ullamirjami kirjoitti:

kun olen ihmeissäni . Taitaa olla tässä talossa uks noita ,mutta se on semmonen kiltti. no kummää
        tulin eile jerryn kanssa kotiopäin ,ja oltiin oltu sillä tavanomasella keikalla. Niin meirän talosta yks pariskunta tuli vastaan ja se naisihminen kysy että tarttenko mää kaupasta MÄMMIÄ,kyllä mää olin ihmeissäni ,mistä se tiäsi että määen ollu muistanu sitä kauppareissulla. Ny mulla on sitten ollu mämmiä .sitä fatserin ,ja hyvää on ,ei ainakaan viä oo tarvinnu vessassa juasta.
        Se olikin suamalaine noita ,täällä on noitia poltettu roviolla joskus ,mää on käynu museossa kattomassa missä niistä paljon olikin ,ja siittä elämästä ennenaikaan ,on se ollu täälläki alkeellista ennen toista maailmansotaa,ja rikkaushan alkoki kukoistaan vasta sen jälkeen täälä ,tiärettekö mistä se johtu ,mää kyllä tiärän mutta täällä ei sellasesta saa puhua ,taikka kato käy.

sieko unohit nii siul tuotii. Sehä oliki hyvätahon noita:))
        Pääasia et siul on mämmii, se onkii mahottoman hyvvää.

Et sie taija joka vuos syyväkkää? Ei taija muut mämmii tehäkkää ku Suomalaiset?

Mämmi ko se on hyvi kypsennetty, nii ei tarvi juosta vessas. Senku nauttii vaa, mie käytän maitoo mämmi kans. Jotkut käyttää kermaaki.

Nii, noitia poltettii enevanhaa, tais olla niikkii et, tehtii noitia ja myös poltettii.
        Mie tarkotan sitä et jos kel ol parantamise lahjoi, sitä piettii noitan ja roviol.

Vai on sielkii olt alkeelista? Vaik Ruotsi ei oo koskaa sovas olt! Oisit nyt kertont mitä tiesit oleva, mielenkiintoo ois ollu kuulla.

• ullamirjami¤
        monica kirjoitti:

sieko unohit nii siul tuotii. Sehä oliki hyvätahon noita:))
        Pääasia et siul on mämmii, se onkii mahottoman hyvvää.

Et sie taija joka vuos syyväkkää? Ei taija muut mämmii tehäkkää ku Suomalaiset?

Mämmi ko se on hyvi kypsennetty, nii ei tarvi juosta vessas. Senku nauttii vaa, mie käytän maitoo mämmi kans. Jotkut käyttää kermaaki.

Nii, noitia poltettii enevanhaa, tais olla niikkii et, tehtii noitia ja myös poltettii.
        Mie tarkotan sitä et jos kel ol parantamise lahjoi, sitä piettii noitan ja roviol.

Vai on sielkii olt alkeelista? Vaik Ruotsi ei oo koskaa sovas olt! Oisit nyt kertont mitä tiesit oleva, mielenkiintoo ois ollu kuulla.

museossa itte näin kuinka ne oli tehny nukkejaki
        että sen ymmärsi ,maahanmuuttajaki ,ilmatulkkia ,no oli sellanen tapaus että ennen ei ollu tiätenkää hyviä pesu mahrollisuuksia nii vesi laitettiin suureen saaviin minne meni ensteks miähet ,ja sen jälkeen meni lapset ja naiset ,ja kai se oli jo kylmää ja likasta se vesi kussiinä koko väki pesi samassa .
        Meillä Suamalaisilla on aina ollu sentää jonkillaine sauna ,ettei tarvinnu toisten vesissä pestä,luulemmää.

• no nyt miekkii oon nukkunt enkä ain yöl kukkunt.

Satteiselt ja harmaalt tää Pitkäperjantai alkaakkii. Sanasa mukkaa täst taitaa tullakkii pitkä jos ei perinteisest tee mittää.

Mutko mie harvo ossaan olla tekemättä mittää, nii nytkii tänäpäivän oon ajatelt tehä semmosta mikä ei näy ulospäi.

Kerroha mie mitä mie teen, miulko on noita marjoi pakastimes ja niitä pitäs saaha pois , nii "värkkään" niist piirakat.

Otin jo eile sulamaa pakkasest mustikoita, punasii ja mansikoita, ja ku on tällane päivä nii, teen ja laitan pakkaseekki.

Sielt on sit mukava ottaa, miul onkii leipomiset vähis olt pakkases.Tämmöse synnin mie teen, entiste syntie lisäks.

• mummeli-36

Sammaa syntii mieki just aattelin tehä. On nii kylmäki et ulos en nokkaan pistä, nii jos ei koiran kans oo pakko. Ja onha se aina välil. Miula on ollu kaks pakastekaappii. Toisen täs jo yhten päivän tyhjensin ja tein ruokia. No niillä sit täytin sitä toista. Nyt vielä pitäs noita marjoi saaha pienempää tillaa. Teen kans piirakoita. Samal tupaki lämpijää.
        Jot syntisii ollaan siun kans muutki,,,,,

• mummeli-36 kirjoitti:

Sammaa syntii mieki just aattelin tehä. On nii kylmäki et ulos en nokkaan pistä, nii jos ei koiran kans oo pakko. Ja onha se aina välil. Miula on ollu kaks pakastekaappii. Toisen täs jo yhten päivän tyhjensin ja tein ruokia. No niillä sit täytin sitä toista. Nyt vielä pitäs noita marjoi saaha pienempää tillaa. Teen kans piirakoita. Samal tupaki lämpijää.
        Jot syntisii ollaan siun kans muutki,,,,,

et on muitakkii pien syntisii, miust tämmöne omaks iloks tekemine on sielt pienemmäst pääst syntii.

Onha niitä suur syntisiikkii, ko tekkee vaik mitä
        olkoo pitkäperjantai tai mikä muu vaa.

Miust pien työteko senku piristää vaa, et luulis sen oleva uskonkii mukkaa hyväksyttävää.

Mie oonkii ajatelt et sielt elämän loppupuolelt mie niputan kaik synnit yhtee ja pyyvän sit kaik kerral anteeks, jos mie vaa ehin:))

Olipas mukavaa et annoit vähä huojennusta miu päivääni.

Ensimmäine piirakka on sit valmis, ja mite hyvvää tuliki. Ollaa me mummeli-36 aikamoisii piirakkamestareita.

Ruvetkaa työ muutkii tekemää piirakoita, pian tullee kesä ja uuvet marjat.

• mummeli-36
        monica kirjoitti:

et on muitakkii pien syntisii, miust tämmöne omaks iloks tekemine on sielt pienemmäst pääst syntii.

Onha niitä suur syntisiikkii, ko tekkee vaik mitä
        olkoo pitkäperjantai tai mikä muu vaa.

Miust pien työteko senku piristää vaa, et luulis sen oleva uskonkii mukkaa hyväksyttävää.

Mie oonkii ajatelt et sielt elämän loppupuolelt mie niputan kaik synnit yhtee ja pyyvän sit kaik kerral anteeks, jos mie vaa ehin:))

Olipas mukavaa et annoit vähä huojennusta miu päivääni.

Ensimmäine piirakka on sit valmis, ja mite hyvvää tuliki. Ollaa me mummeli-36 aikamoisii piirakkamestareita.

Ruvetkaa työ muutkii tekemää piirakoita, pian tullee kesä ja uuvet marjat.

Tännään joku valitti kahvipirtis et vaa vitsilöi kerrotaa ja ei muka oo mittää kahvin kans klahvist puhumattakaa. No äkkiä mie sieppasin ennemmi leivotuit piiraita pakasteest ja leipasin rahkapiiraan siin sivus ja kiijätrin sinne kahvipirtii,,,nii ja tein viel kanelikiemuroitaki.
        Ja sit vein simmaa sinne eikä oo sen jälkee kurehtanneetkaa mittää et ei ois syötävää.
        My.mm.eli jo pelkäs pysyykö jalollaa kun sitä simmaa joi mut kai on pysynt ko ei tiel näkynt.
        Jos nyt aamula sais vitsitki männä ilma mutinoitta sinne pirttii. Aamula pittää viijä sinne uuvet evväät et uskaltaa vitsilöit kirjottaa. Mut nyt mään nukkumaa. Siin yön yli hautukoo vitsitki.

• mummeli-36 kirjoitti:

Tännään joku valitti kahvipirtis et vaa vitsilöi kerrotaa ja ei muka oo mittää kahvin kans klahvist puhumattakaa. No äkkiä mie sieppasin ennemmi leivotuit piiraita pakasteest ja leipasin rahkapiiraan siin sivus ja kiijätrin sinne kahvipirtii,,,nii ja tein viel kanelikiemuroitaki.
        Ja sit vein simmaa sinne eikä oo sen jälkee kurehtanneetkaa mittää et ei ois syötävää.
        My.mm.eli jo pelkäs pysyykö jalollaa kun sitä simmaa joi mut kai on pysynt ko ei tiel näkynt.
        Jos nyt aamula sais vitsitki männä ilma mutinoitta sinne pirttii. Aamula pittää viijä sinne uuvet evväät et uskaltaa vitsilöit kirjottaa. Mut nyt mään nukkumaa. Siin yön yli hautukoo vitsitki.

ku veit mennessäs. Eiks vaa oltkii hyvä ku pitkänperjantain aherrettii leipomisien kans. Sit on mist ottaa.

Siekii ku teit jos jommostakkii piirakkaa. Sit vie pullasorttist niit kanelikiemuroit vai mitä ne ol?

Oliks siu simmais nii taijol tehtyy et My.mm.eli eppäili sen menevän jalkoihi:)) Jonku sima voi senkii tehä:))

• mummeli-36
        monica kirjoitti:

ku veit mennessäs. Eiks vaa oltkii hyvä ku pitkänperjantain aherrettii leipomisien kans. Sit on mist ottaa.

Siekii ku teit jos jommostakkii piirakkaa. Sit vie pullasorttist niit kanelikiemuroit vai mitä ne ol?

Oliks siu simmais nii taijol tehtyy et My.mm.eli eppäili sen menevän jalkoihi:)) Jonku sima voi senkii tehä:))

jot my.mm.eli luul vaa sitä semmoseks. Ei se viel nii käyny olt. Mut ettei hää vaa käynt siel nurkkakaapil lissäämäs siihe jotai???? Eppäilen pahast jos jalat pettää alko.Se kun viel miul Vappuu ast käy ni sit ei ennää tarvii kaapil käyvä. Ootellaa vaa,,,,,,

• ullamirjami¤
        mummeli-36 kirjoitti:

tännekki niitä vitsiä,
        leivonnaisia mellä on kyllä omasta takaa, mää kanssa leivoin eilen , ja laitoin oikee vanhan aikasta rusinapullaa pitkona.

• mummeli-36
        ullamirjami¤ kirjoitti:

tännekki niitä vitsiä,
        leivonnaisia mellä on kyllä omasta takaa, mää kanssa leivoin eilen , ja laitoin oikee vanhan aikasta rusinapullaa pitkona.

Täs ois yks:

Asema tunneli pultsar sano toisele."Mie en ennää millokaa iänestä työmimister Tarja Filatovii".
        Toine hänelt: "Mitä sie hänest vihhaat".
        "No, hää on luvan poistaa työttömyyven".

Täs toine:

Yks asiakas tul apteekkii ja sano et ol kuult jot ol ainetta mikä estäis vanhenemise.
        Apteekkar sano jot se ol totta,,,,se o arsenikki.

Ja kolmas samast aineest:

Asijakas tul ulos apteekist ja apteekkar juoks jälkee huutamal jot tul erreys.
        Piti antaa asperiinii mut hää antoko arsenikkii.
        Asiakas tuumas onko siin mittää erroo?
        Aptekkar vastas jot on siinä, arsenikki o kaks euroo kalliimpaa.

Ja viel yks:

Liena ol apteekis töis. Apteekkar tul takas kohvi tauvolta ja kysäs:
        "Onks käyn asiakkaita?"
        "Käi yks ukko ja halus yskäliäkettä. Mie myin sil risinöljyy ja käski ottaa het."
        "Mitä,ootko sie hullu, ei se yskää paranna."
        "Näyttääp ainaki auttava,tuola se ukko nyt nojjaa lyhtytolppaa ja ei uskalla rykästä".

Ja sen pitune se ol tää vitsi tuokijo. Tappaillaa taas,,,,,,

• my.mm.eli
        mummeli-36 kirjoitti:

jot my.mm.eli luul vaa sitä semmoseks. Ei se viel nii käyny olt. Mut ettei hää vaa käynt siel nurkkakaapil lissäämäs siihe jotai???? Eppäilen pahast jos jalat pettää alko.Se kun viel miul Vappuu ast käy ni sit ei ennää tarvii kaapil käyvä. Ootellaa vaa,,,,,,

mie ko en oo viel kerint munnii keittee, enkä lusikkoo mämmiikää laittoo ;) Ja Piäsii jo loppuu muutaman tunnin piäst! Juhosakar ko sano jo viimo Piäsiisenä jotta munnii ei tarvii mualata Piäsiisenkää ko kerra muullokii kelpoovat mualaamatta:-DD

Vai eppäilittä miun käynee nurkkakuapil simmoo lantraamas;))
        Käs valal vannon et en kahtontkaa nurkkakuappii päi! Jalat kantoi kottii ast, mut ko kellahin "päikkäreil" ni tuntu peti nii mukavalt jot siin mänkii uamuu ast samal kertoo. Lienööks siin mummelin simas sit kuitekii olt salarosenttiloit ko nii hyväst nukutti. Jäi iltakohvitkii kokonaa juomatta.

Eiline män lapsellapsen ykstoistvuotispäiivii juhliis ja sielt kottii piästyy pit männä levol ja tuas jäi iltakohvit vällii. Uamuyöst vast heräsin, enkä kehant ruveta kohvinkeittoo siihe aikaa viel. Kylkii kiänsin ja jatkoin unnii. Nyt olin mänös pirttii kahvil ja kattomaa mitä herkkui sielt löytyis. Eiline synttärtäytekakku on jo sen vert vajunt jotta uutta mahtus, hehheh!

Ai mut miuha pittääkii laittoo ens nuo kanankoivet riisipetil uunii, jotta Juhosakar suap syyväksee;) Suatan kyl syyvä ihekkii, jottei tarvii Venlastiinan mallii kaupast hakemaa henkselii vanhoihi housuihi, hehheh! Miu laihtumine ko on nii vähästä vielläi, jotta yhel syömisel jo suap vanhat housutkii pysymää jalas!

• Tämmösii mie mietin ku tein piirakoita. Mie kerron vanhimman veljen tarinan, joka on nyt juur ajankohtane.

Hää sai halvauksen jo noi 10v sitte ja on toine puol toimimaton. On hää sant jälkeekki halvauksii, joka on käynt häne muisti pääl.

Nyt muutama vuos sit hänel tojettii eturauhas syöpä. Mies on aika huonos kunnos, ja sairaalas tämä tästä.

Viimeks ku hää ol vähäaika sit terveyskeskus sairaalas hää lähti kottii (mukamas)ilma luppaa.
      Nyt häne vaimo kertoo et se ei muusta puhukkaa ko karjalast, ja mies on 79v

Nyt mie kysynkii teilt mitä mieltä työ ootte, seuraaks lapsuuven kovat kokemukset koko iän vanhuuttee ast (hautaa). Vai onks se luuloo vaa? Kantaaks ihmine kokoiän jotakii taakkaa? Ku enne lähtöö viimeset puhheet on lapsuuven ajoilt?

Mie toivon et ottasitte kantaa mitä mieltä ootte? Ko mie oon pohtint tätä vaa yksin.

Tutkimus tietoo on monenlaista mut mitä sannoo tavallien ihmisen ajatusmaailma.

• Malviina, se karjalainen

Meije naapuri rouva, yl' 80 - vuotiaan, haasto aina sammaa tarinaa, ko hyö läksiit evakkoo Karjalast. Muorempan hää ei sitä asiaa jemmailt millokaa.

"Meitä ol 16 hevoskuormallista evakoita, ko lähettii, ja meije pere ol viimoses rees."

Joka ainut kerta nuo täsmällee samat sanat.

En oo mikkää psykologi, mut uskon, et ikävät, hyvi traumaattiset kokemukset kulkoot ihmise mukan jossai piilotajunnas elämä läpi.
        Niitä ei saata tietosest muistaakkaa, mut sit joku tapahtuma pulpauttaa ne pintaa ja ihmine käyttäytyykii yht' äkkiä iha omituisel taval.

Eiks se Freud siin psykoterapiassaa saantkii ihmise muistamaa iha muutama vviko ikäsen sattunee tapahtuma. Tiije häntä.
        Sanoks se Frud viel silleekii, et jo enne syntymää, äiti mahas olles on jäänt mielee jottai.

Meije äiti sano, et mie oon herkkä ko hää ootti minnuu just sota aikan ja hää ite on samalaine ko mummo sai hänet Suome sisällis, tai vapaussova aikan(mitä nimmii kuka nyt käyttääkää)

Kyl mie henkilökohtasest uskon, et ihmine kantaa monelaisii taakkoi piilotajunnassaa, eli uskon psykologiaa ja sellasii käsittämättömii asioihe, joita ei järel voi selittää.

• Malviina, se karjalainen kirjoitti:

Meije naapuri rouva, yl' 80 - vuotiaan, haasto aina sammaa tarinaa, ko hyö läksiit evakkoo Karjalast. Muorempan hää ei sitä asiaa jemmailt millokaa.

"Meitä ol 16 hevoskuormallista evakoita, ko lähettii, ja meije pere ol viimoses rees."

Joka ainut kerta nuo täsmällee samat sanat.

En oo mikkää psykologi, mut uskon, et ikävät, hyvi traumaattiset kokemukset kulkoot ihmise mukan jossai piilotajunnas elämä läpi.
        Niitä ei saata tietosest muistaakkaa, mut sit joku tapahtuma pulpauttaa ne pintaa ja ihmine käyttäytyykii yht' äkkiä iha omituisel taval.

Eiks se Freud siin psykoterapiassaa saantkii ihmise muistamaa iha muutama vviko ikäsen sattunee tapahtuma. Tiije häntä.
        Sanoks se Frud viel silleekii, et jo enne syntymää, äiti mahas olles on jäänt mielee jottai.

Meije äiti sano, et mie oon herkkä ko hää ootti minnuu just sota aikan ja hää ite on samalaine ko mummo sai hänet Suome sisällis, tai vapaussova aikan(mitä nimmii kuka nyt käyttääkää)

Kyl mie henkilökohtasest uskon, et ihmine kantaa monelaisii taakkoi piilotajunnassaa, eli uskon psykologiaa ja sellasii käsittämättömii asioihe, joita ei järel voi selittää.

Tää onkii ihmeelistä, tää alitajuntajuttu. Kyl mie oon aatellu iha samal viisii, et kyl ihmise muistilokeroo jääp niiko piiloo, varsinkii niit traumaattisia tapauksia.

Vaik elämä kulkee kulkuaa, kiireinee, eikä niitä tuu mieleekää sillo, nii sit ko vanhuus saapuu nii jostai kumman syyst ne herrääki henkii.

Varsinkii jos on joku sairaus esil, niiko miu veljel, hää pallaa ain takasi niihi vaikeisii aikoihi muistoinee.

Onks ne nii kovii koettelemuksii et ne painuu tuon syväl muistii, et niist ei pääse koskaa erroo.

Niil ihmisil joil on olt tasapainone rauhaline elämä, et miel ei oo järkkynt mistää, heil ei varmast tällasii tuukkaa.

Tällviisii mie oon puntaroinu nää asiat, sie viel kerroit et usot sellasee mitä ei voi järjel selittää. Se on jo sitä, mist mie en ossaa olla mittää mieltä.

• Seinäjoen Seija
        monica kirjoitti:

Tää onkii ihmeelistä, tää alitajuntajuttu. Kyl mie oon aatellu iha samal viisii, et kyl ihmise muistilokeroo jääp niiko piiloo, varsinkii niit traumaattisia tapauksia.

Vaik elämä kulkee kulkuaa, kiireinee, eikä niitä tuu mieleekää sillo, nii sit ko vanhuus saapuu nii jostai kumman syyst ne herrääki henkii.

Varsinkii jos on joku sairaus esil, niiko miu veljel, hää pallaa ain takasi niihi vaikeisii aikoihi muistoinee.

Onks ne nii kovii koettelemuksii et ne painuu tuon syväl muistii, et niist ei pääse koskaa erroo.

Niil ihmisil joil on olt tasapainone rauhaline elämä, et miel ei oo järkkynt mistää, heil ei varmast tällasii tuukkaa.

Tällviisii mie oon puntaroinu nää asiat, sie viel kerroit et usot sellasee mitä ei voi järjel selittää. Se on jo sitä, mist mie en ossaa olla mittää mieltä.

Isäfaari oli lähteny sotahan juur niihin aikoohin kun äitee pukkas mun maailmahan.
        Oli sanonu isä sotahan lähtiessään, notta äläkää surko, asian tähären kuolin, jos en eloos palaa kotihin.

Kökkään kans meirän talo soran aikahan pystys pirettihin. Tuli krannista mummaa ja vanahaa paappaa, sekä alaikäästä poijan kössiä apuhun ja vastavuoroosesti käytihin krannia jelppaamas.
        Selevittihin, sano äitee.

Monta nuorta parahas iässään olevaa miestä meni soras Kosolanki suvuust, mutta sanotahan erelleenki viel, notta kannatti kuitenki.
        Ollahan ittennääsiä, - ainakin melekeen.
        EU vie maanviljelijän leipäkannikkaa kapoosemmaks, mutta eiköhän tuo tuo, minkä viekkin.
        Ollahan funteeraaltu yhyres. Ninkun karjalaasilla, nin on meilkin yhteishenkijä.

• Seinäjoen Seija kirjoitti:

Isäfaari oli lähteny sotahan juur niihin aikoohin kun äitee pukkas mun maailmahan.
        Oli sanonu isä sotahan lähtiessään, notta äläkää surko, asian tähären kuolin, jos en eloos palaa kotihin.

Kökkään kans meirän talo soran aikahan pystys pirettihin. Tuli krannista mummaa ja vanahaa paappaa, sekä alaikäästä poijan kössiä apuhun ja vastavuoroosesti käytihin krannia jelppaamas.
        Selevittihin, sano äitee.

Monta nuorta parahas iässään olevaa miestä meni soras Kosolanki suvuust, mutta sanotahan erelleenki viel, notta kannatti kuitenki.
        Ollahan ittennääsiä, - ainakin melekeen.
        EU vie maanviljelijän leipäkannikkaa kapoosemmaks, mutta eiköhän tuo tuo, minkä viekkin.
        Ollahan funteeraaltu yhyres. Ninkun karjalaasilla, nin on meilkin yhteishenkijä.

Vai oot siekii sota-ajan lapsii. Kuule siu issäis ol rehti ja rohkee mies.

Ootsie koskaa oikei syvällisemmi ajatelt issäis sanomaa. Hää niko ois antant kallii elämän siul.

Tiijätsie, ko hää sano et älkää surko häntä jos hää ei pallaakaa kottii.....ko sie saat elämän.....Hää niiko tavallaa lupas henkesä siu elämäst.

Näi mie sain ajateltuu tuon asian.

Ennevanhaa tehtii työt niiko talkoil, naapur tul avuks ja päivasto, nii tul työt tehtyy.

Eiköhä ne naiset tehny miestenkkii työt, miehet ko ol rintamal. Siihe aikaa ko ol niitä pieniiki maapaikkoi, nii naiset kylvi ja niitti ja hoiti karjat sekä lapset. Hyvi ol hommat sujuneet.

Monest perheest meni usseempiki laps, se surua olkii, mut tuliha se itsenäisyys. Mut nyt taitaa murentuu pikkuhiljaa.

EU:sta ollaa montaa mieltä mikä on hyvvää mikä huonoo, saahaa miettii. Onha se nii, jos se ottaa nii kyl se antaakki. Mut riittääks se?

Sellane yhteishenki ku on et puhallettaa yhtee hiilee nii kyl se on paras tapa. Myö karjalaiset ollaa just sellasii kans.

• Näi pääsiäisenä ei pitäis olla murheita mut miul on.

Mie kerron, hain yleiselt palstalt "remontti reiskan ketjuu" mut ei olt sinnepäinkää.

Sentähe mie oisin tarvint ko on olt puhetta sättäilyst ja miekii oon yrittänt mennä kahtomaa sinne, mut voi hyvä ihme en millää pääse.

Oon yrittänt rekatul ja koe mieles rekkaamattomal. EI pääse.... Se lyöp nenä ettee lapun jos lukkee.....Internet Explorer ei voi avata Internet sivustoa, toiminto hylätää......

Voi ihmettä sentää. oon hakent Suomi 24 sivustolt neuvoo mut mistää ei oo olt appuu.Mie kysynkii*****Onks miul joku säätö jäänt tekemättä***** ko tän keskustelupalstal mie pääsen. Vai mis mahtaa olla vika?

Mie mietin pitkä aikaa voiks tämmöstä kyssyy, mut kysynhä mie rohkeesti vaa.

Jos nyt jokkuu tietää ni kiitollisena ottasin tiion vastaa.

Ei tää nyt olt kovi hyvä pääsiäis aamu kirjotukseks, mut ko koko asia kiusaa, nii tul kirjotettuu.

• Miä ruvin kelamaa uurellee tätä murreppalstaa, ja miäleen tuli monellaisii miättei. Yks P-kolmone opiskeli Seinäjojen kiälen tulkiks ihal luannommenetelmäl.
      Nym minun om pakko tunnustaa, ettei tää murre om minun äirinkiäli. Miä opein sen kakarana leikki- ja koulukavereilt ja talollisilt. Mut kotona puhuttiiv vaa yleiskiältä.
      Nyk ku miä olen rupenu kirjottamaa tänne murreppualelle, miä tarvim pualääneel lukeet tekstii samal. Siit on ollus semmonen seuraus, et miä huamaam puhuvani meiräm miähellekki murteella.
      Sil on kans sama kiälitausta ku minullaki, ja nys seki on saanu tartunnan!
      Meitil on ny uus kotikiäli ihan nuattii myäre. Sekiv vaa tuli, ja nyp pitää jo julkisel paikal rupee varomaa, jos meinaa latylikee prassii.
      Lauvantakina käytiil lähikaupunkis yhres putiikis, ja miä olin tällänny itteeni. Olim miälestäni oikee hiano rouva, ja sit minult lipahti: - Päivää. Nym miä tarviin uuret housut tai henkselit näihi.
      Sihem meiräm miäs: - Mitäs siä ny olet puhuvanas!
      Kyl se myyjä meittii vähä ourosti katto, mut housut miä löysin!

• siu kertomukseis mite teil käi. Kuule se on silviisii et murre tahtoo miullekkii tarttuu jokapäiväses elämäs.

Ko nään tuttuja ja ruvetaa haastammaa, nii viimetipas monesti vast huomaan ko murre tahtoo tulla esil:)

No yhtä hauskaa se vaa on ku koton haastelette murteel. Eihä siin mittää, tuoha se vaihteluu, ja samal hauskaa teil keskenänne.

Tämmösii mukavii ja hauskoi juttui on sit kivvaa lukkee. Tullee nii hyvä miel ko, jo jollekkii on käynt "vitsikkäästi" ja ko viel voip kertookkii sen.

• mummeli-36
        monica kirjoitti:

siu kertomukseis mite teil käi. Kuule se on silviisii et murre tahtoo miullekkii tarttuu jokapäiväses elämäs.

Ko nään tuttuja ja ruvetaa haastammaa, nii viimetipas monesti vast huomaan ko murre tahtoo tulla esil:)

No yhtä hauskaa se vaa on ku koton haastelette murteel. Eihä siin mittää, tuoha se vaihteluu, ja samal hauskaa teil keskenänne.

Tämmösii mukavii ja hauskoi juttui on sit kivvaa lukkee. Tullee nii hyvä miel ko, jo jollekkii on käynt "vitsikkäästi" ja ko viel voip kertookkii sen.

Kun mie juttelin äitini kans joka oli perikarjalaine puhuin ihan karjalan murteel. Ku muutettii vuona 1945 Varsinais-Suomee sano settäin et nyt tyttö et opikkaa ihan het tätä murretta. Oltii näät asuttu Ylistarossa pohjos-pohjanmaalla ½ vuotta evakkona. Siel jo ol vaik mitä, ol mekko tanttu, essu ol kaati,,lapast ol rasat ja kaikenlaisii mitkä ol kielen al tarttunt.

No mänhä siin sit melkei kaks viikkoo ku aloin puhhuu lähes Turkulaista. Kouluu käyves oppii äkkiä. Siel ku ol nii hauskoi sannoi er tavaroile ku esmerkiks pikkutakki ol jakku. Ja sit sanottii jot "kuis sit" ja "niin ain" ja kaikkee muuta mukavaa. Mut pian se päähä tarttu.

Kun sit aikanaa mänin avioo ja muutinki lähel Ouluu kaik sannoit et sie oot muualt tullu. Nyt ku mie oon asun tääll Hämmees 14 vuotta sannoovat minnuu pohjalaiseks. Mistähä mie oikei oonkaa kotosi. En mistää vissii tai sit joka paikast.

Nyt mie oon sit kirjotellu ihan ump Savolaisen kans ja kun myö haastellaa keskenää puhutaa ihan savvoo. Oiskoha miustaki aikanaa tullu iha kiel nero jos oisin sillo alkant kielii lukemaa.

On tään savolaisen kans nii hauskoi sanoja tult essi ja hää viel käyttääki niitä niin mukavis paikois et minnuu oikee naurattaa. Kun hää halluu kertoo jonku uuven assiin hää tokasoo:"arvoo mitä". No jo tuo saap miut nauramaa. Tai sit sannoo jonkun assiin olevan mukava ni hänest se assii on "sommoo hommoo". Siis ei mittää "homoa" vaa "tekemist".

Oon toiseennii kerra saant nauraa häne juttuloillee. No tämmösii kommelluksii tulloo jo tään kotimaisen kielenki kiemurois saatikka sit ku aletaa puhhuu muil kielil.

• mummeli-36 kirjoitti:

Kun mie juttelin äitini kans joka oli perikarjalaine puhuin ihan karjalan murteel. Ku muutettii vuona 1945 Varsinais-Suomee sano settäin et nyt tyttö et opikkaa ihan het tätä murretta. Oltii näät asuttu Ylistarossa pohjos-pohjanmaalla ½ vuotta evakkona. Siel jo ol vaik mitä, ol mekko tanttu, essu ol kaati,,lapast ol rasat ja kaikenlaisii mitkä ol kielen al tarttunt.

No mänhä siin sit melkei kaks viikkoo ku aloin puhhuu lähes Turkulaista. Kouluu käyves oppii äkkiä. Siel ku ol nii hauskoi sannoi er tavaroile ku esmerkiks pikkutakki ol jakku. Ja sit sanottii jot "kuis sit" ja "niin ain" ja kaikkee muuta mukavaa. Mut pian se päähä tarttu.

Kun sit aikanaa mänin avioo ja muutinki lähel Ouluu kaik sannoit et sie oot muualt tullu. Nyt ku mie oon asun tääll Hämmees 14 vuotta sannoovat minnuu pohjalaiseks. Mistähä mie oikei oonkaa kotosi. En mistää vissii tai sit joka paikast.

Nyt mie oon sit kirjotellu ihan ump Savolaisen kans ja kun myö haastellaa keskenää puhutaa ihan savvoo. Oiskoha miustaki aikanaa tullu iha kiel nero jos oisin sillo alkant kielii lukemaa.

On tään savolaisen kans nii hauskoi sanoja tult essi ja hää viel käyttääki niitä niin mukavis paikois et minnuu oikee naurattaa. Kun hää halluu kertoo jonku uuven assiin hää tokasoo:"arvoo mitä". No jo tuo saap miut nauramaa. Tai sit sannoo jonkun assiin olevan mukava ni hänest se assii on "sommoo hommoo". Siis ei mittää "homoa" vaa "tekemist".

Oon toiseennii kerra saant nauraa häne juttuloillee. No tämmösii kommelluksii tulloo jo tään kotimaisen kielenki kiemurois saatikka sit ku aletaa puhhuu muil kielil.

karjala (tyttöi) sit siekii juuriltais oot,mut kyl sie ootkii olt mones paikas. Luulis et on tult jonkimmoine sekotus kaikist murteist yhteesä.

Niit erikoisii sannoi on nii hauskoi et ei aina taho peräs pyssyy. Mut sehä se on murteitten suola.

Siul on nyt tarttunt viimeks savo murre, kylhä se on nii et, äkkii jokuset sanat ainankii tarttuu ku haastelee, onha sekkii rikkaus ko ossaa montaa murretta.

Tiijätsie, se onkii silviisii et jos jonku puhheist löytää mukavan ilmasutavan, tai on herkkä jonkuu puhetyylil, nii ei se montaa sannaa tarvikkaa, ko alkaa naurattaa.

Mie sanon sillo et män nauruhermoihi, ko oikei naurattaa. Niihä se onkkii.

Ko sie opit nuo murteet nii nopijaa nii, mist sen tietää vaik siul ois helpost jäänt kieletkii päähäis. Voitha sie kokkeilla viel, vaik omaks ilokseis, ja tietyst kerrot meillekkii! Myö ollaa henkes mukan.

Älä vaa sano et oot liia vanha kielii lukemaa? Miu serkkuin on meijä ikäne ja lukkoo Ranskaa, pittää oikei ihailla häntä.

• Remanteri

Sun on sitte hyvin käyny. Mää täsä pelkään jos unohran koko äirinkiälen ku Remanterska meinaa että mun pittäis kirjakiältä kirjottaa.
        Kyä meikäläisest tuntuu hullulta jos ruppee naapureirej ja kaverien kans kirjakiältä puhhuun.
        Ja naapureist mää varmalla täyshullu olen. Jos ei muuta nii suuruuren!

• etsivivä-amadeus
        Remanteri kirjoitti:

Sun on sitte hyvin käyny. Mää täsä pelkään jos unohran koko äirinkiälen ku Remanterska meinaa että mun pittäis kirjakiältä kirjottaa.
        Kyä meikäläisest tuntuu hullulta jos ruppee naapureirej ja kaverien kans kirjakiältä puhhuun.

kännykkään tytöltän joka ol Tahkolla Piäsiäesenä.
        Tyttö Mansessa kotonna jo tännää ja viesti tul juur.Minulla mittää multikännyä oo,jouvun mänee Soneransivuille.Väkjoukosta ol kuva otettu,eikä yhtää tuttua.
        Soetin tytölle ja sanon,oesit laettanna vaekka viinipullon,ennenkun laetot moesta rihkamoo.
        Länttäs luurin korvaan.Näen meillä tiälläpäen amateus

• hyväsydäminen ihminen
        mummeli-36 kirjoitti:

Tuli oikein hyvä olo.

Kaikille hyvää yötä, sitten kun sänkyyn mennään.:)

• pict3plus
        Remanteri kirjoitti:

Millail kirjakiält oikkeem puhutaa muute? Mää ole joskus hunteeran et siin täytyy puhhuu vissii sit välimerkikki ja tyhjät rivit.

Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      271
      2350
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1031
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1021
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      990
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      941
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      861
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      848
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      756
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      697
    10. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      694
    Aihe