Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Juuri nyt on vielä tänään, mutta kohta siirrytään huomisen puolelle, joten hyvää sekä yötä että huomenta!

Vastauksena H*:n tiedusteluun, ilmoitan, että jossakin täällä koneen sisuksissa Iltahöpötysmaan pitäisi sijaita, mutta rakas poikani on kerta kerralta monimutkaistanut tietsikkaani siinä määrin, että kohta en osaa edes Suomi24:ään.
    Kyllä oli helppoa kahdeksankymmentäluvulla, kun ensimmäisellä koneellani ei oikeastaan voinut muuta kuin kirjoittaa, tallentaa ja tulostaa. Tietysti isäänsä varten lapsemme organisoi monenmoisia pelejäkin, mutta pelasinhan minäkin silloin mielläni Tetristä...
    Mutta asiaan: kahdessa antologiassa olen mukana, mutta Tuutusta, Putipulleria ynnä kumppaneitaan ei ole missään antologiassa.

Ynnämuulle tiedoksi, että ei se minun palkintoni tainnut paljon suurempi olla - ehkä ei niinkään suuri kuin sinulla, jos ottaa huomioon ajan ja valuutan.
    Samuli Parosen seura täytti 20 vuotta v. 2004, ja kilpailu järjestettiin sen johdosta.
    Tallinnan matkan yöpymisineen saimme edullisesti, kun kuuluin Tallink-klubiin, mutta sain minä rahan lisäksi pysyvämmänkin muiston: Cornelia Funken teoksen "Mustesydän", ja sen kansisivulla on Samuli Parosen ex-libris.
    Tuossa se kirjahyllyssä jököttää loukkaantuneen näköisenä, kun entinen himolukija ei vieläkään ole ehtinyt sitä lukea.
    Olen joskus lohduttanut sitä sanomalla, että kyllä se luetuksi tulee heti, kun teen neljännen yrityksen lukea Gogolin "Kuolleet sielut" ihan loppuun asti.

Toisaalta saatan keksiä jotakin nerokkaampaa, siltä varalta että läheiset ja kaukaiset tutut ihmettelevät, että Gogolin loistava teos, jonka KAIKKI ovat lukeneet, on minulta lukematta. Voisinkohan sanoa etten ole laumasielu?
    Vai pitäisikö sittenkin vielä kerran yrittää?????

Nyt yritän mennä nukkumaan. Tavataan taas joko rusinapullien kara tai nilman.
  2. Suviehtoota taloon!
    Olen kotiutunut ja kirjoitin eilen tosi pitkän lomakuvauksen. Sitten se vain omia aikojaan katosi jonnekin. Ei auttanut kiroilu eikä hammasten kiristys.
    Sen verran otti sekä voimille että koppaan, ettei uudesta yrityksestä ollut puhettakaan.

Tässä nyt tiivistelmä:
    Upotin talviturkin 30.6. Raivasimme kolmivuotiaan Matin kanssa ladon katolta valuneen veden muodostaman ojan poluksi, jonka ristimme Scheune Strasseksi ja suomensimme seuraavana päivänä nimen Latokaduksi.
    Pikkumies ihastui suomenkieliseen nimeen, ja itsekin rupesin toistelemaan sitä: hauskalta se kuulostaa. Kokeilkaapa!
    Pikkusiskon kanssa kinasimme siitä, sanotaako kissa vai Katze. Tytöstä se oli vallan hauska leikki, johon velipoikakin toisinaan osallistui. Silloin hävisin tietysti 2-1.
    Piiperoisten aika ei tullut pikäksi, sillä maailma oli täynnä muurahaiskekoja, kaikenlaisia kukkia ja ennen kaikkea saunaa! Luultavasti he olisivat saunoneet vaikka kuusi kertaa päivässä. Muurahaisten elämää he ihmetteleivät miltei nenät kiinni keossa.
    Juhannusilta ja -yö olivat myös uusi elämys, sillä pystytimme pihapöydälle koivuvihdan ja grillasimme makkaraa. Ötökät ja itikat eivät pahemmin lapsia häirinneet, mama ja papa sitäkin enemmän. He nimittäin rupesivat komppuamaan jälkikasvuaan nukkumaan, vaikka oli vielä ihan täysi päivä.
    Eiväthän pienet sitä ymmärtäneet, että kello oli kieräyttänyt viisarit niin pitkälle pikkutunneille, että nukkumaanmenoaika oli ajat sitten ohitettu.

Itse tein jotakin sellaista, jota en muista tehneeni omille lapsillemme enkä lapsenlapsillekaan: luin, luin ja luin ja vielä vieraalla kielellä.
    Kun yksi kirja oli luettu, taapersi toinen muksu kirja kainalossaan ja hoki: - Vorlesen! Ilmeisesti muksut ymmärsivät ja ihmeekseni ymmärsin itsekin.
    (Täytyyköhän hankkia saksankielisiä satukirjoja ja ruveta lukemaan niitä ääneen? Sehän on ihan hauskaa hommaa ja ehkä hyödyllistäkin.)

Nyt tuli yksi mies mansikoitten kera, kertoi avanneensa kuohuviinipullon ynnä olevansa siirtymässä parvekkeelle.
    Kannatan ajatusta ja lähden osoittamaan kannatukseni käytännössä.

Moi!
  3. Helteistä suvipäivää! Onneksi tuuli vähän vilvoittaa.

- Juuri niin, sanoisi keskieurooppalainen lankoni, jos hän olisi lukemassa Ramoonan "kasvioppituntia". Lanko sanoi aina, että kyllä heilläkin kukkivat samat kukat kuin Suomessa, mutta Suomen kesä on niin runsas, koska kaikki kukkivat samaan aikaan.

SkillaNin näppylöistä tuli mieleeni mieleeni täällä 1960-luvulla vaikuttanut lääkäri.

Muuan sukulaisrouva sai alkukesästä näppylöitä joka puolelle ihoa, johon aurinko pääsi vaikuttamaan. Hädissään hän kääntyi lääkärin puoleen, ja papparainen tiedusteli heti, mahtoiko rouvan mies ryypätä, rähjätä ja käydä vieraissa. Surkeana rouva myönsi ainakin alkomahoolin ja rähjäämisen ja ihmetteli sitten, mitä tekemistä hänen miehellään on hänen näppylöittensä kanssa.
    Lääkärin mielestä yhteys oli selvä: rouvan elämä oli hulttiomiehen takia henkisesti niin raskasta, että näppylät olivat tapa purkautua.

Minua oli jo pitkään "heitättänyt". Ei taju kokonaan kankaalle mennyt, mutta tuli sumuinen olo ja piti ottaa tukea jostakin, etten olisi kaatunut.
    Odottelin eräänä aurinkoisena aamupäivänä linja-autoa lähteäkseni jonnekin luennolle tai esitelmätilaisuuteen.
    Kuinka ollakaan, löysin itseni tienvarren ojasta, ja linjuri oli mennyt menojaan.
    Kömmin vieläkin vähän nuppi usvaisena ylös ja suunnistin suoraan lääkärille.
    Poppamies esitti minulle samat kysymykset kuin edellä kerrotussa tapauksessa.
    Vastaus oli ei, jolloin lääkäri totesi, että huimaaminen johtui siitä, että minun elämäni liian helppoa, kun minulla on liian kiltti mies!

Jälkeenpäin olemme naureskelleet, ettei se miestenkään elämä niin mutkatonta ole: poti vaimo mitä tahansa, vika on aina miehessä.
    Toivottavasti kukaan miestenvihaaja ei satu lukemaan tätä. Ties kuinka pätevänä todisteena miesten törkeydestä hän tätä pitäisi.
    Meistä se lähinnä merkitsi sitä, että lääkäri oli jo liian seniili pystyäkseen harjoittamaan ammattiaan.

Kyllähän miehestäkin voi riesaa olla. Täälläkin muuan maskuliini vaatii minua laatimaan työsuunnitelmaa tälle viikolle, ja minä yritän otsa rypyssä keksiä loppulausetta.
    Olkoon se nyt sitten vaikka: nauttikaa Suomen suvesta!
  4. Minullakin oli sama mielikuva, ettei meillä ole Itämeren rantaviivaa.
    Piti ihan kaivaa kartta esiin, ja niinhän se on: Suomea syleilevät Pohjanlahden ja Suomanlahden vedet.

Jos piirretään veteen viiva Paldiskista Tukholmaan, sen alapuolella suurin piirtein on Itämeri.
    Edelleen samaa suurpiirteisyyden mittakaavaa käyttäen Itämeren rannoilla ovat
    Tanska, Ruotsi, Saksa, Puola, Venäjä (Kaliningrad), Liettua, Latvia ja Viro.

Vakavasti otettava esityshän tietysti nimenmuutos olisi, mutta en ymmärrä, miksi siihen rahaa pitäisi syytää. Jos nimestä tulisi kilpailutus, voitaisiin kaikkien osanottajien kesken arpoa yksi Velton baskeri nimikirjoituksella varustettuna.

Toisaalta kaikkein helpoimmalla päästäisiin, kun julistettaisiin, että Suomi ei kuulu Itämeren alueeseen.
  5. Huomenta!

Oletteko huomanneet, että tänään liputetaan?
    On se meidän poika vaan aikamoinen, kun hänen syntymäpäivänsä kunniaksi on oikein virallinen liputuspäivä!
    Eikä muuten ole ainoa perheemme jäsen, jonka syntymän kunniaksi liput liehuvat koko valtakunnassa. Pankaapas vain merkille, että lokakuun kymmenentenä hissataan taas liput salkoihin; silloin pojantyttären syntymäpäivän johdosta.
    Kun otetaan huomioon, että minulla on jonkinmoinen osa ja arpa näiden merkkihenkilöiden olemassaoloon, saattaisi olla kohtuullista, että myös mätäkuun ensimmäisenä olisi virallinen liputuspäivä...

Se on tämä meikäläisten elämä yhtä juhlaa: huomenna on perinteinen juhlalounas ja kahvitarjoilu lastenlastemme pikkuserkkujen kunniaksi.
    Varsinainen syntymäpäivä on myös tänään, mutta yleensä heitä on juhlittu lähimpänä sunnuntaina.

Tämä nyt menee pelkäksi merkkipäiväturinoinniksi, mutta meidän kohdalla on tosi omituisia sattumia sekä syntymä- että nimipäivien kohdalla.
    Toinen pojantyttäremme on saanut syntymäpäivälahjaksi peräti kaksi pikkuserkkua.
    Tutustuin synnytyslaitoksella mieheni veljetyttäreen, ja saimme kumpikin samana päivänä pojan.
    Enoni sai aikoinaan syntymäpäivälahjaksi tyttären, ja merkkipäivä on helppo muistaa, koska silloin on mieheni nimipäivä.
    Serkkuni pojalla ja miehelläni on yhteinen syntymäpäivä, eikä serkkuni tytär viisivuotiaana millään voinut ymmärtää, että isoveli ja setä ovat syntyneet samana päivänä, vaikka setä on paljon isompi kuin isoveli.

Myös surullisia yhteensattumia löytyy:
    Äitini kuoli isäni nimipäivänä, mieheni isä ja minun isäni kuolivat kumpikin 12.8.
    Vuosia tosin oli välissä peräti 51.
    Sisareni kuoli omana nimipäivänään ja haudattiin minun nimipäivänäni, ja ihan varmasti jopa hautajaispäivä oli sattuma, sillä Saksassa ei tunneta nimipäiviä.

Tarinaa riittäisi sukunimistä ja siitä, miten mieheni vanhempien ja minun isovanhempieni elämät sivusivat moneen otteeseen toisiaan.
    Mutta kohta alkaa kermakakku sulaa, jos en heti vie sitä viileämpään.
    Tulin nimittäin tarjoamaan poikamme syntymäpäiväkahvit tänne Pirttiin.

Olkaapa hyvät ja ottakaa, pankaa sekaan ja kastakaa!
  6. Hauskaa huomenta!
    Katleijalle monet kiitokset aamunaurusta. On siinä tekijä joko luonnon lahjakkuus tai puurtanut ja pohtinut otsa hiessä tekstiään. Nerokas tarina, jolle kelpaa nauraa toistekin.

En ota kantaa miehisten miesten miehisyyteen. Itse olen mieheni valinnut ja hänkin kai vaimonsa. En tiedä, kumpi meistä on vakka ja kumpi kansi. Yhteiseloa on sen verran takanapäin, että uskallan sanoa, että meillä on vakka kantensa valinnut.
    Kun erilaisia kiviä laitetaan samaan sepelimyllyyn, niin siinä pyörityksessä kyllä särmät hioutuvat puolin ja toisin.

En ymmärrä niitä naisia, jotka jaksavat haukkua suomalaisia miehiä.
    Älyttömin kuulemani väite on, että suomalainen mies ei aidosti rakasta, koska hän ei ole mustasukkainen, ei romanttinen eikä palvo naistaan!
    Mitähän ihmeen jumalattaria nämä palvontaa vaativat naiset ovat?

Ihan tavallisena vaimoihmisenä en ole osannut edes odottaa, että mies tulee ruusu hampaissa kotiin ja latelee litanian unelmiensa naiselle. Hätäpäissäni olisin kai soittanut ambulanssin. Olenhan toki kukkia saanut, mutta huumorin kukat meillä enimmäkseen kukkivat.

Jotta tästä ei tulisi juhlavaa esseetä, naputtelen tähän tositarinan arkielämästämme.
    Oli vähän vaihdettu mielipiteitä jostakin, ja murjotimme molemmat. Huomasin olleeni puoliksi väärässä ja tokaisin vähän ajan kuluttua: - Kyllä mä sua rakastan.
    Siihen mies: - Noo, ei se mitään haittaa.
    Nauruksi meni, ja nyt meille nauraa koko saksalainen "mutkan kautta -suku", sillä sisareni ja lankoni olivat tapahtuman aikana paikalla, ja lanko oli kertonut tapauksen sisaruksilleen.

Kostoksi opetin lankomiehelle kaunista äidinkieltäni. Saksalaisella ärrällä varustettuna kuulosti varsin vaikuttavalta: "Älä rääkkää ämmääs! Emmä rääkkääkää!""

Ja nyt minä lopetan mahdollisten lukijoitten rääkkäämisen tähän.
    MOI!
  7. Vaikka nyt onkin vähän koleampi sää, lämpimästi tervetuloa kaikille kotiin palanneille.
    Oi, jospa vielä olisikin siinä kunnossa että pystyisi ajalemaan ympäri Eurooppaa!
    Viime kesänä ei käyty edes ulkomailla Haparandassa, vaan ajeltiin itäisiä teitä Lappiin, ja siellä oli päätepisteenä Inari. Kertyihän niitä kilometrejä mittariin, kun paluumatkalla ei ollut minkäänlaista suunnitelmaa. Hyvä, jos silloin tällöin karttaa vilkaistiin. Aikataulua eikä muuta päämäärää ollut kuin tulla joskus kotiin.
    On sitä viisitoistavuotiaana ollut viisas valitessaan mukavan matkatoverin.

On muuten aika epäjohdonmukaista suhtautumiseni viiteentoista vuoteen.
    Nuorin pojantytär on sen ikäinen, ja minusta hän on täysi lapsi, joka tosin pukeutuu aikuismaiseen tyyliin. Onneksi hän ei ihan napa paljaana sentään mene kouluun!
    Minä puin siinä iässä päälleni mitä onnistuin saamaan: kevätjuhlaan kummitädin vanha lady-mallinen, vaaleansininen leninki ja mustat, haljasnahkaiset kävelykengät.
    Taisi olla muuten olla tuo asu 14-vuotiaan. Viidentoista vanhana pukeuduin äidin sisaren lahjoittamaan täyskelloon, vaaleanpunaiseen taftileninkiin ja paksupohjaisiin tennistossuihin. "Eleganssini" oli siis omaa luokkaansa, mutta ehdottoman säädyllinen.
    Mutta kuten tuolla aiemmin olen vihjaillut, minulla oli poikakaveri jo silloin.
    Kai se nuorempi 15-vuotiaskin on tai on ollut pihkassa (vai onko se nykysuomeksi lätkässä?). Poikia vain ei ole näkynyt eikä kuulunut.

Mitä tämän kirjoitelman sisältöön tulee, voisin lainata joutavoisen viimeistä virkettä sillä erotuksella, etten lähde ulos vaan inventoimaan lääkevalikoimaani:
    Mikä resepti on uusittava, mitä pillereitä ja muita rohtoja on ostettava "eväiksi".
    Muutaman viikon päästä lähdemme mökille, eikä sieltä joka päivä apteekkiin kipaista.

Vaan eipä tässä vielä hengenhätää ole, vaikka ajokortin uusimisen kanssa saattaa tulla hoppu.
    Mutta nyt hörpätään rauhassa kahvit ja toivotetaan rauhallista sunnuntaita toisillekin.
  8. 53 / 165