Vapaa kuvaus

Rauhallinen, asia-asioissa asiallinen, mutta silmäkulmasta löytyy kyllä pilkettäkin, vaimon väittämän mukaan tarpeen vaatiessa huonokuuloinen ja itsepäinen. Nuorempana harrastin aktiivisesti ja jopa tuloksellisesti eri urheilulajeja. Nykyisin muut urheilevat puolestani, ja osallistun telkkarin edessä sohvalla kerien tai venyen. Muut harrastukset:lukeminen, matkailu, tiskaaminen ja kokkaus. Vaimon lisäksi tärkeimmät ihmiset: lapset ja lapsenlapset. Suosikkibändit/artistit: Ruotukaveri Reijo Kallio Lempikirjat: kaikkiruokainen, luen paljon Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Uutiset urheilu Saksalaiset dekkarit Parhaat matkakohteet: Kiinanmuuri Ruoka & juoma: Lasange lihapullat, kun itse teen Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Kotihommat riittää Ase tai siviilipalvelus: Lääkintäkorpraali Santahamina Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset ry. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

17

Kommenttia

2542

1. Joku on sanonut, sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa.
    Kyllä minunkin muistot alkavat jo, kun olin lähes kolme vuotias, isäni sai lähijärvestä alkukesästä suuren hauen painoi toistakymmentä kiloa, se oli laitettu kotona kolmijalkaiseen pyykkisaaviin tuvan lattialle. Muistan kun otin saavin reunasta kiinni, ja kurkkasin, samalla hauki polskautti hännällään vettä, siinä kastui käteni, ja pääni.
    Samana kesänä elokuussa isäni kuoli, äidin piti mennä pappilaan ilmoittamaan kuolemasta, ja sopimaan hautajaisista, samalla reisuulla minut ja parivuotta vanhempi veljeni kastettiin, sinne kävelimme yhdessä, ei ollut aiemmin asiaa papille joten kaksi asiaa samalla kertaa. Muistan hyvin kun kävelimme menomatkan yli
    7 km, ei silloin autoja kulkenut kovin usein. Takaisin tulimme linjaautolla.
    Ne isän hautajaiset muistan hyvin haudalla oli paljon väkeä, minä heitin jonkun kukan arkun päälle, ja meinasin pudota hautaan, mutta onneksi joku otti minusta kiinni, asia selvisi minulle kuka oli kiinniottaja, vuosikymmeniä jälkeenpäin. Kerran se kiinniottaja kysyi muistanko kun meinasit pudota isäsi hautaan, muistan sanoin en vain tidä kuka oli kiinniottaja, no Ossi naapurin poika 10 vuotta minua vanhempi kertoi jälkeenpäin napanneensa minut. Meillä on valokuva kotona vietetyistä hautajaisista siellä se naapurin Ossikin oli, minä istuin kuvassa äitini polvella. Sota-aikakin hyvin muistissa, 41 aloitin koulun, muuta ehkä siitä joku toinen kerta.
  2. Lähes koko päivän satanut, nyt sinitaivasta hiukan näkyvissä, en oikein usko tuohon valoilmiöön, kovin on ollut väliaikaisia tähän mennessä.
    Eipä tuonne uloskaan ole paljon asiaa, kaikkea on evästäkin mitä tarvitsee.
    Syöminen on sellainen asia, kun syöt paljon vihanneksi, ja hedelmiä niin tuo muu ruokapuoli menee vähemmällä, toki kerran päivässä kunnon ateria niiden vihannesten kanssa on paikallaan. Läskisoosia sitä nuorempana tuli usein syötyä, nyt tuo kunnon läski puuttuu usein kaupoista.
    Noista vitamiineista syön D, ja B 12 vitamiineja päivittäin.
    Onneksi en asu omakotitalossa tai sellaisessa rivitalossa jossa noita piha ynnä muita ulkotöitä olisi, kun niistä nyt on päässyt eroon ei niitä kaipaakkaan.
    Mökillä jos sinne nyt menemme ei myöskään olisi noita ulkoilutöitä, Saunapuita tietysti tarvitsee, siellä on omasta takaa metsää kaksi hehtaaria, niitäkin nuoremmat kaataa, ja pilkkoo valmiiksi.
    Noista vanhoista huonnekaluista meillä on annettu arvoa niille, meillä on muutamamia perinnöksi tulleita yli satakin vuotta vanhoja, mm, vanha keinutuoli, neljä Wieniläis tuolia yksi liinavaatekaappi, jossa ovessa hieno peili viistoine reunoineen, eikä tuo viitriini kaappikaan ole yhtään hullumpi. Kaiki olen kunnostanut, ja entisöinyt alkuperäiseksi.
    Onneksi meidän veljekset antavat niille arvoa, ja ovat sopineet mitä kullekkin on. Täytyy taas lopettaa alkaa tuntua ettei menekkään läpi.
    Jos ei mene ette sitten tiedä mitä kirjoitin. Moikka.
  3. Ei tuo lähetys onnistunut, terveisiä vain pirttiin Late vaan.
  4. Harvoin sitä 80:nen hellejaksoista tykkää, mutta mukavista kesäpäivistä kylläkin.
    Taisi se helleraja rikkoutua täällä A Kiven maisemissakin. Yritimme iltapäivällä juoda kahvit tuolla avoparvekkeella, minulla ainakin tuli liian kuuma, ja tulin sisälle.
    Olin aiemmin päivällä hakenut kellarista sellaisen tuulettimen, laitoin hurisemaan mukavasti se pistää ilman kiertämään, saa nähdä paljonko sillä on käyttöä.
    Aamupäivällä kävin apteekissa, piti kummallekkin hakea täydennystä.
    Mutta kaverini sähköinen resepti ei ollut saapunut apteekkiin. Soittivat terveyskeskukseen, ei se apteekissa selvinnyt, minä ajoin terveyskeskukseen kysyin luukulta, lääkäri oli kuulema kirjoittanut eilen, mutta oli kai lähettäessän hukannut sen. Avulias terveydenhoitaja meni lääkärin luo, niin se kirjoitti uudestaan, ja minä kun menin apteekkiin siellä oli resepti saapunut, niin sain kaikki rohdot.
    Paljon on muuttunut käytäntö pirtissä käydessä, ennen aina juotiin kahvit hyvien leivonnaisten kanssa, otettiin neuvoaantavat nurkkakaapista.
    Nyt useimmin vain ilmoittaudutaan.
    On tämä niin harvinainen paikka tämä kahvipirtti yli kymmenen vuotta Skillan aloittanut pirttiin kirjoittamisen. Varmaan mailmanennätys tällaisille palstoille kirjoittaminen. Ei kai kukaan ole laskenut kuinkamonta kävijää, tai kirjoittajaa näitä kirjeitä on kirjoittanut, mutta vielä enemmän näitä kurkkaajia kymmeniätuhansia kumpiakin.
    Minä nyt aion tehdä poikkeuksen, otan nurkkakaapista hyvää olutta tölkillisen, istun tuohon nojatuoliin ja nautin hienosta kesäpäivästä.
    En sittenkään ole varma, otinko sittenkin omasta jääkaapista.
    Oikein mukavaa kesäiltaa täältä A Kiven maisemista, (toinen yritys)
  5. Hieno aloitus Ruunemannilta (alias) Ruuneperi. Luin tänäaamuna tätä palstaa, ja ihmettelin miten kaikki, tai ainakin melkein kaikkiovat ovat muisteluissaan kaivannet aloitteen tekijää. Ei muutama vuosi sitten Ruuneperi olisi päässyt kovin pitkälle kun perässa kulki joukko joka joka käänteessä lyttasi, ja haukkui hänet ties vaiikka minne. Tyyli nyt vähän muuttunut, toisten mollaaminen vähentynyt. Uudistus tuonut monenlaisia vaikeuksia kirjoitusten läpimenoon, usein on sanottu et ole kirjautunut, vaikka varmasti on.
    Ruuneperillä on varmasti eniten aloituksia tänne palstoille, myös eniten niitä jotka ovat häntä vihanneet.
    Joskus kun olen ruunen aloituksiin jotain sanonut, en koskaan häntä moittinut, on aivan eriasia olla eimieltä kuin aloittaja, mutta sen kun sanoo, se oikeus meillä jokaisella on. Olen aina pitänyt häntä kaverina, ja niin edelleenkin.
    Olen ollut monenlaisissa kunnallisissa luottamustehtävissä, siellä olen oppinut, yksin ei miitään saa aikaan, on oltava kavereita omassa ja muistakin puolueista. Jos häviät pulinat pois.
    Siitä edelleen olen iloinen, minulla on hyviä ystäviä, edelleen yli puoluerajojen. Omata suvustani olen ylpeä, viimekesänä täytin 80 vuotta, ja pidin syntymäpäiväjuhlat kaikkiaan siellä oli 50 kutsuttua joista yli neljäkymmentä oli sukulaisia, ja muutama ystävä. Kaikkin sukulaisiin minulla on hyvät välit, ja oma perhe kaikkein läheisin.
    Kirjoittelen hyvin vähän muihin palstoihin, mutta ynnämuun tavoin Kahvipirtti on läheisin.