Vapaa kuvaus

Rauhallinen, asia-asioissa asiallinen, mutta silmäkulmasta löytyy kyllä pilkettäkin, vaimon väittämän mukaan tarpeen vaatiessa huonokuuloinen ja itsepäinen. Nuorempana harrastin aktiivisesti ja jopa tuloksellisesti eri urheilulajeja. Nykyisin muut urheilevat puolestani, ja osallistun telkkarin edessä sohvalla kerien tai venyen. Muut harrastukset:lukeminen, matkailu, tiskaaminen ja kokkaus. Vaimon lisäksi tärkeimmät ihmiset: lapset ja lapsenlapset. Suosikkibändit/artistit: Ruotukaveri Reijo Kallio Lempikirjat: kaikkiruokainen, luen paljon Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Uutiset urheilu Saksalaiset dekkarit Parhaat matkakohteet: Kiinanmuuri Ruoka & juoma: Lasange lihapullat, kun itse teen Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Kotihommat riittää Ase tai siviilipalvelus: Lääkintäkorpraali Santahamina Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset ry. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

17

Kommenttia

2542

1. Ruuneperi tuossa aloitteessaan puhuu torppareista ja muonamiehistä. Torppari oli saanut talosta maata joskus jopa valmiin asunnon. Usein rakensivat asunnon itse, maksoivat työpäivillä vuokransa ja viljelivät torpan maita. Muonamies sai palkkaa ja lisäksi talosta niinsanottua muonaa; jauhoja, lihaa, maitoa ja muitakin talossa kasvatettuja tuotteita. 1918 tuli laki jonka jälkeen torpparit voivat lunastaa torpat itselleen. Muonamiehillä ei lunastusoikeutta ollut.

Isänikin piti pariakin eri torppaa, mutta ei koskaan lunastanut niitä. Muonamiehiä oli vielä sodan jälkeenkin, maalla ikäni asuneena tunsin montakin muonamiehen perhettä.

Myöhemmin vanhempani ostivat oman "mökin" jossa oli vähän maata, lisäksi oli muutama aari eräästä talosta vuokrattu, joka vuokra maksettiin päivissä. Minäkin olin usein poikasena perunapellolla mutta minun päiväni vastasi vain puolta päivää.
    Näistä pellonpalasista saimme kuitenkin tarvittavat perunat vihannekset,omenat, marjat ja jopa luumutkin. Meillä oli iso perhe josta puuttui isä. Hän kuoli kun olin 3-vuotias.

Kylän väki oli pääasiassa taloissa piikoina ja renkeinä osa metsätöissä talvisin, kesällä ojankaivuissa
    soita kuivamassa ja turpeita nostamassa. Helsingin läheisyys myöhemmin toi töitä useille kyläläisille
    ja vieläkin Helsingin seudulla suurin osa käy työssä,vaikka asukasluku on nykyään noin (40.000) neljäkymmentä tuhatta, ennen sotia vain noin 5000 henkeä.

Paljon on asiat muuttuneet 7o vuodessa.

Mutta samassa pitäjässä asun edelleen nyt tosin kerrostalossa, kyllä maalla on mukavaa t: Late
  2. No jos nyt kuitenkin Tuo säkkijärven polkka, kun tuo Tulenlieskat niin kauniisti pyytää.
    Jospa kuitenkin Late