Kun täällä yksikseni istuskelen niin ajattelen. Pientä työntapaistakin olisi mutta ehtiihän tuon huomennakin.
Mieleeni palaa usein lapsuusaika ja elämä. Ihmettelen miten senaikaiset perheet lapsikatrainen pystyivät selviytymään arjessa, kasvattamaan lapsensa kunnon kansalaisiksi suunnilleen nollatuloilla, ilman mitään yhteiskunnan tukea.
Nuo mainitsemani ihmiset olivat "myöhemmän ajan torppareita", joita sanottiin muonamiehiksi. Samanlaisia teräsmiehiä olivat myös metsurit, nuo tukkijätkät, jotka metsäkämpiltään käsin toimittivat raaka-ainetta puu- ja paperiteollisuudelle.
Ilman noita teräsmiehiä ei Suomi olisi millään selvinnyt sodasta Neuvostoliittoa vastaan. Tulipalopakkaset ja paksu lumi, huono ruoka ja varusteetkin mutta voimillaan voittuvat vastukset. Olihan rintamilla myös huippu-urheilijoita, jotka hankkimallaan kunnolla olivat lyömättömiä. Kuulahan tappoi vahvimmankin. Kenenkään toimia ei pidä väheksyä.
En malta olla mainitsematta upseeria, jolle rintamamihet tuttavallisesti huudahtivat "Aatu perkele" kun tämä murtaen suomea puhuva ruotsinkielinen upseeri ilmestyi heidän keskuuteensa. Kas kun eivät palstalaiset ole haukkuneet tätä Adolf Ehrnroothia, joka taisi olla ihan aatelissukuinen ja myöhempi kienraali.
Nyt olen päässyt varsinaiseen aiheeseeni:
Jos maailma tuhoutuu erilaisten luonnonkatastrofien ym. jälkeen, ovat ensimmäisinä menehtymässä raharikkaat. Hyvin nopeasti tulee aika, jolloin setelitukoilla on korkeintaan polttoarvo.
Ne, jotka osaavat elää luonnon ehdoilla, selviytyvät. Luonnonkansat ovat etusijalla, jos heidän asuinalueensa säilyy elinkelpoisena.
Pyhäpäivän pohdintaa
55
459
Vastaukset
- X amateus
niin minullakin,mutta juna kulkee ja etteenpäin,kuin mummo lumessa.
Ihannat ja todelliset noi kuvauksesi,mutta jos ja kun esitän historiaa omille jälkipolville,sanovat minun olevan kalkkis.
Historian junalla pakko matkustaa eteenpäin amateus - Tepposet
Olen jo vuosia sitten ajatellut että tulisi oikea pula ja pakottaisi ihmiset selviytymään.
Itse olen lähtöisin köyhästä työläiskodista jossa huoltajan työt olivat välillä satunnaisia, aina pienipalkkaisia.
Kaikkea ajateltavissa olevaa oli opittava jo hyvin nuorena tekemään.
Monista huippuavuttomuuden esimerkeitä yksi.
Eräs tuttavani, ammatiltaan palomies, meni vaimonsa kanssa viikoksi erään tuttunsa kelomökille lappiin.
Alkuun ei tahdottu uskoa juttua ettei hän saanut saunan jatkuvalämmitteiseen puukiukaaseen tulta.
Valmiit, kuivat klapit, tulitikut, kirves, puukko ja ainakin sanomalehteä.
Ehkä ammatti oli opettanut vain sammuttamaan?
Varuskunnissamme olisi aiheellista soveltaa Immolan rajavartioston, ainakin takavuosien menetelmää.
Ennen jotokselle lähtöä pojat vietiin kanalaan ja kehoitettiin valitsemaan vajaan viikon reisun pääevään, elävän kanan.- Tähtisilmä **
vaikeaa tulisi olemaan luonnosta vieraantuneelle nykyihmiselle. Kuin avuton koneaikakauden pilaama vieraan planeetan asukki.
Vaikka olisi jäänyt internetkännykkä taskuun, sekö neuvoisi mistä löydät lähteen, minne kannattaa väsätä maja, ja miten valmistat vaikka ansan riistalle? Tehdä alkeellinen tulisija edes, mistä löytää savea, saati kaataa karhu jo taljan ja ravinnonkin vuoksi.
Maaseudun väestö ei jäisi tumput suorina, siellä on valmiuksia säilynyt jo suullisina perinteinäkin isiltä pojille.
Mies on aina ollut se tärkein vahvuus, naisten lihasvoima ei ole riittänyt samaan jo luonnostaan.
Mutta on ne naiset saaneet jonkin alan pellavan viljelyyn, ja kutoneet, kerinneet lampaitaan, valmistaneet vaatetta miehilleen ja lapsilleen. Ruokaa valmistaneet parhaansa mukaan. Siinä onkin hieno yhteistyö ja onni ihmisellä, kumpikin tahollaan, toinen toistaan arvostaen.( Aina ei sekään ole niin ihanteellista, riippuen yksilöistä)
Paljon siellä kodissasi ajattelet Ruuneperi kulta, meille on onni saada osallistua ajatusmaailmaasi. - Katleija
Kaupunkilaisella olisi vaikeina aikoina surkeinta, kun ei ole multaakaan kuin kukkaruukuissa. Pienessä maapaikassa sitä vastoin voisi viljellä suuhun pantavaa ja pitää vaikka kaneja lihan tuottamiseen. Vähän metsää olisi myös hyvä olla, josta polttopuuta saisi.
Turhaan eivät mummot Venäjällä palstojaan viljele vaan tarpeeseen potut ja kaalit palstalla ja datsoilla kasvatetaan. - X amateus
rantasaunalla minulla,kun kannettu vesi loppu saunasta talvella niin vävykokelas luuli,että koko järvestä se vesi loppui.Toinen vävy kommentoikin,älä perkele,että vesi olis päässyt järvestä loppumaan...
- Ts **
X amateus kirjoitti:
rantasaunalla minulla,kun kannettu vesi loppu saunasta talvella niin vävykokelas luuli,että koko järvestä se vesi loppui.Toinen vävy kommentoikin,älä perkele,että vesi olis päässyt järvestä loppumaan...
nauroin niin että, tyypillistä---nuorimman tyttäreni mies ei tienyt miten perunat nostetaan maasta:D
Kerran nostin sille, senjälkeen sai lapsilleen nostaa ITE :D
- Maalaismies*
Ihmiset, siis me näytämme olevan mitätön välivaihe maapallon saatikka maailmankaikkeuden muutoksissa. Ihmiskunnan tulevaisuus ei lupaa hyvää katselipa mihin suuntaan hyvänsä.
Raatokärpäsen sanotaan pärjänneen parhaiten erilaisissa muutoksissa kautta historian. Hyvin on mennyt rotillakin, ne kun osaavat lähteä uppoavasta laivastakin hyvissä ajoin.
Kestävimpiä epäilemättä ovat virukset ja basillit, maapallon ensimmäiset asujaimet.
Nanotekniikka valtaa alaa tiedemiesten keksinnöissä, siis mennään yhä pienempiin yksiköihin. Nanometri on metrin miljardisosa - niillä toimitaan. Tuntuu kuin eläinkunnassakin pienimmät pärjäävät parhaiten.
Ne taitavat joskus tulevaisuudessa kannattaa elämää maapallolla. Sitten kun ihmisten läsnäolo on päättynyt.- Ts **
siinä on taas uusi mahdollisuus, jos näin on tarkoitus! Minä ainakin elän tässä ja nyt, kiitollinen elämästäni kanssaihmisistäni muistaen että näin on meille opetettu: Joka päivällä on omat murheensa, miks' me suremme sellaista josta emme tiedä?
Hei maalaismies,---- ei ihmiskunta ole epäonnistunut, ei--- "miss' ihmiset liikkuvat tuntehin, siell' läsnä on Jumalakin! Eino Leino - Taivaan Isän lapsi
Miten surullista lukea tällaisesta vakaumuksesta kumpuavia maailmankuvia. Jumala loi ihmisen kuvakseen, ei se basilliksi muutu. "Maa maahan jää, mutt' henki taivahalle." Raamattu puhuu jopa ruumiin ylosnousemuksesta, ja sehän kuullaan kaikissa kristillisissä hautajaisissa. Jos ei siihen usko, miksi siunata hautaan kristillisin menoin. Moni uskoo tämän totuuden vasta kuoleman porteilla, niin lohdutonta on kuoleman edessä ilman toivoa.
- Maalaismies*
Taivaan Isän lapsi kirjoitti:
Miten surullista lukea tällaisesta vakaumuksesta kumpuavia maailmankuvia. Jumala loi ihmisen kuvakseen, ei se basilliksi muutu. "Maa maahan jää, mutt' henki taivahalle." Raamattu puhuu jopa ruumiin ylosnousemuksesta, ja sehän kuullaan kaikissa kristillisissä hautajaisissa. Jos ei siihen usko, miksi siunata hautaan kristillisin menoin. Moni uskoo tämän totuuden vasta kuoleman porteilla, niin lohdutonta on kuoleman edessä ilman toivoa.
Raamattu väittää Jumalan luoneen ihmisen omaksi kuvakseen, mutta tosiasiat puhuvat toista. Kukaan ei ole nähnyt Jumalaa. Kuinka siis kukaan voi väittää tietävänsä mitään hänen ulkonäöstään. Raamatun kirjoittaja luuli peilikuvaansa Jumalan kuvaksi.
Ihminen on ottanut ylivallan luomakunnassa. Hän sanoo Jumalan käskeneen ihmisen lisääntyä niin paljon, että koko maailma täyttyy. Jumalan tahto on täyttynyt ja tuloksena on kaaos, nälänhätä ja sodat.
Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeelle. Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet. - *Kukkahame*
Maalaismies* kirjoitti:
Raamattu väittää Jumalan luoneen ihmisen omaksi kuvakseen, mutta tosiasiat puhuvat toista. Kukaan ei ole nähnyt Jumalaa. Kuinka siis kukaan voi väittää tietävänsä mitään hänen ulkonäöstään. Raamatun kirjoittaja luuli peilikuvaansa Jumalan kuvaksi.
Ihminen on ottanut ylivallan luomakunnassa. Hän sanoo Jumalan käskeneen ihmisen lisääntyä niin paljon, että koko maailma täyttyy. Jumalan tahto on täyttynyt ja tuloksena on kaaos, nälänhätä ja sodat.
Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeelle. Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet.Ehkä kaikilla ei ole kaikkeen valmiutta, tietoa jos sitä ei ole kukaan hänelle kertonut, jospa ihmisellä itsellään on sen verran vajavaisuutta että peittää näkemällä toisessa puutteet.
Kovalla vauhdilla on mentävä paikasta toiseen, ei huomata tervehtiä vastaan tulevaan, vielä vähemmän kukaan muistaa kysästä "miten voit", ei kiinnosta tai se ikuinen kilpajuoksu ajan kanssa on tehnyt meistä tällaisia.
Maapallolla riittää jumalia ja jahveja kuka niistä on kenellekin se oikea sekään ei ole ihmisen itsensä valittavissa useinkaan.
Tällä ajalla ainakin tuntuu että Allah, siihen oppiin yritetään kääntää koko Telluksella tallusteleva ihmismäärä, vai kuinka sen ottaa.
Kristittyjä vainotaan siltä taholta ja luvataan neitsytvaimoja palkkioksi tukuttain, heikko mies uskoo ja tappaa itsensä samalla kristittyjen kanssa, kyllä se nainen on muslimeille kuitenkin aikamoinen jumala.
Tätä voisi jatkaa vaan lyhyestä virsi kaunis ja jätän toisillekin pohtimista näin Mittumaarina.
Minä kuitenkin uskon vahvasti Jumalaan ja samalla olen heikko kuin muutkin ihmiset sortumaan kaikenlaisiin mittelöihin ja mietteisiin. - Ts **
Maalaismies* kirjoitti:
Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeelle. Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet.Huomenta maalaismies* :)
Ihminen "aisti"Jumalan! Kyllä peilejä oli jo pronssikaudella, eikä alkuihminenkään kumartuessaan veden kalvoon luullut vierasta olentoa katsovansa!
Mitenkäs kun olet lukenut filosofiaa et ajattele Aristoteleen tajunneen jonkin hengen olemassaolon jota hän kutsui "Olevaksi" ? Jokin ON, meidän ulkopuolellamme, joka puhuttelee meitä, aivan kuin Raamattu kertoo ihmisen kysyessä kuka" hän on ja mikä on nimensä" ja saa vastauksen MINÄ OLEN.--- Se riittäköön.
Jokainen todella etsinyt on sen löytänyt, tuntenut läsnäolon, ja tienyt olevansa myös osa, tätä kokonaisuutta, yks' Luojan luoma maan lapsi---sinäkin....
Kyllä ihmiset on liikehtineet kautta aikojen, kansainvaelluksiksi niitä kutsuttiin, sama ilmiö eri aikakausina.
Vielä kupponen aamukahvia--- ja päivä pääsee alkuun:D---- Kun saa nää työt teijän miesten kanssa ensteks tehtyy!
Heippa ja terveiset vaimollesi! - järjen käyttö
Maalaismies* kirjoitti:
Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeelle. Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet.sallittu kristinuskossakin. Jos lähimmäistä rakastaisi kuin itseään, tekisi työtä eikä riistäisi muita kuten Jeesus käski, olisi maailmassa rauha ja tilaa kaikille. Maa on ollut täysi kauan sitten, tolkuton lisääntyminen ei ole varmaan Jumalankaan tahto vaan ihmisten hinku saada omia geenejään mahdollisimman paljon, syrjäyttää kilpailijat. Suomessakin muslimit lisääntyvät eniten, tarkoituksella. Varmaan on ihminen paljon itselleen sopivia jumalia luonut, mutta kaiken yläpuolella on silti kaikkivaltias yksi Jumala, Luoja, iänkaikkinen Isä. Sitä ei tarvitse Raamatustakaan etsiä, se on sydämessä ja sielussa jo ihmislapsen syntyessä. Ihminen itse paaduttaa omantuntonsa .
- *!*
Maalaismies* kirjoitti:
Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeelle. Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet."Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeette, Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet." Näin sanoi Maalaismies*.
Pelkäänpä hänen olevan oikeassa. Ja tulijat yrittävät aina eliminoida alkuperäisväestön, ellei aseilla, niin henkisellä painostamisella, kiusaamisella, häpäisyllä, mitätöinnillä.
Niin se on aina mennyt, niin se menee.
Ainoa pelastuksemme olisi yhtenäinen suomalaisuus, keskinäinen luottamus ja sopu. Saavutammeko sen? - hajalle lyötyyn,
*!* kirjoitti:
"Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeette, Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet." Näin sanoi Maalaismies*.
Pelkäänpä hänen olevan oikeassa. Ja tulijat yrittävät aina eliminoida alkuperäisväestön, ellei aseilla, niin henkisellä painostamisella, kiusaamisella, häpäisyllä, mitätöinnillä.
Ainoa pelastuksemme olisi yhtenäinen suomalaisuus, keskinäinen luottamus ja sopu. Saavutammeko sen?riitaisaan ja epävarmaan, hajallaan olevaan porukkaan,
jolta puuttuu keskinäinen luottamus,
on helppo iskeä
ulkoa päin.
Meitä on vain 5 000 000 henkeä. - sama*
Ts ** kirjoitti:
Huomenta maalaismies* :)
Ihminen "aisti"Jumalan! Kyllä peilejä oli jo pronssikaudella, eikä alkuihminenkään kumartuessaan veden kalvoon luullut vierasta olentoa katsovansa!
Mitenkäs kun olet lukenut filosofiaa et ajattele Aristoteleen tajunneen jonkin hengen olemassaolon jota hän kutsui "Olevaksi" ? Jokin ON, meidän ulkopuolellamme, joka puhuttelee meitä, aivan kuin Raamattu kertoo ihmisen kysyessä kuka" hän on ja mikä on nimensä" ja saa vastauksen MINÄ OLEN.--- Se riittäköön.
Jokainen todella etsinyt on sen löytänyt, tuntenut läsnäolon, ja tienyt olevansa myös osa, tätä kokonaisuutta, yks' Luojan luoma maan lapsi---sinäkin....
Kyllä ihmiset on liikehtineet kautta aikojen, kansainvaelluksiksi niitä kutsuttiin, sama ilmiö eri aikakausina.
Vielä kupponen aamukahvia--- ja päivä pääsee alkuun:D---- Kun saa nää työt teijän miesten kanssa ensteks tehtyy!
Heippa ja terveiset vaimollesi!Kyllä uskoa tullaan koettelemaan paljon enemmän kuin tänä päivänä, mutta antaa kaiken minkä pitää tapahtua "niin maan päällä kuin taivaassa" emme me niille asioille voi mitään.
Kun on turva Jumalassa
turvassa on paremmassa
kuin on tähti taivahalla
lintu emon siiven alla."
Tuo kaunis virsi on niin suloinen minusta, etten voi olla liittämättä sitä tähän. - emme saavuta
*!* kirjoitti:
"Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeette, Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet." Näin sanoi Maalaismies*.
Ainoa pelastuksemme olisi yhtenäinen suomalaisuus, keskinäinen luottamus ja sopu. Saavutammeko sen?kun täälläkin verissä pain ja kyynelissä mätkitään toisia, tuodaan oma minä päällimmäiseksi. Kännissä kerjätään myötätuntoa , sitten suututaan kun palautetta tulee. Kaikki terve kritiikki on muka kateutta, ei mahda kukaan näistä täällä olla kadehtimisen arvoinen, vaikka miten ihanaksi elonsa ja olonsa kuvailee.
- perheneuvoja
emme saavuta kirjoitti:
kun täälläkin verissä pain ja kyynelissä mätkitään toisia, tuodaan oma minä päällimmäiseksi. Kännissä kerjätään myötätuntoa , sitten suututaan kun palautetta tulee. Kaikki terve kritiikki on muka kateutta, ei mahda kukaan näistä täällä olla kadehtimisen arvoinen, vaikka miten ihanaksi elonsa ja olonsa kuvailee.
Tällä palstalla on muutamia todella hyviä kirjoittajia, ainakin Ruuneperi, capt.cöpenick, maalaismies ja pari naista tähtisilmä ja Lorena.
Näitä sitten moninikki pohjanmaalta ja vähän muutkin panettelevat. Ottakoon mm moninikki pohjanmaalta oppia heidän käytöstavoista, esimerkiksi heidän hyvästä kirjoitustyylistä. Olen ollut perheneuvojana yli 20v joten joten kokemusta löytyy henkilöiden persoonallisuuksista. - Katleija
perheneuvoja kirjoitti:
Tällä palstalla on muutamia todella hyviä kirjoittajia, ainakin Ruuneperi, capt.cöpenick, maalaismies ja pari naista tähtisilmä ja Lorena.
Näitä sitten moninikki pohjanmaalta ja vähän muutkin panettelevat. Ottakoon mm moninikki pohjanmaalta oppia heidän käytöstavoista, esimerkiksi heidän hyvästä kirjoitustyylistä. Olen ollut perheneuvojana yli 20v joten joten kokemusta löytyy henkilöiden persoonallisuuksista.Eivät kaikki einiinhyvätkirjoittajat nimeämisiäsi panettele, eiväthän. Moni on kyllä siirtynyt lukijaksi harmaasta taustajoukosta. Heitäkin tarvitaan. Miksi tämä on muuttunut niin vaikeaksi.
- 14+15
perheneuvoja kirjoitti:
Näitä sitten moninikki pohjanmaalta ja vähän muutkin panettelevat. Ottakoon mm moninikki pohjanmaalta oppia heidän käytöstavoista, esimerkiksi heidän hyvästä kirjoitustyylistä. Olen ollut perheneuvojana yli 20v joten joten kokemusta löytyy henkilöiden persoonallisuuksista.haukkuja ja kansan hajottaja.
Jumala varjelkoon suomalaisia ihmisiä tuollaisilta. perheneuvoja kirjoitti:
Näitä sitten moninikki pohjanmaalta ja vähän muutkin panettelevat. Ottakoon mm moninikki pohjanmaalta oppia heidän käytöstavoista, esimerkiksi heidän hyvästä kirjoitustyylistä. Olen ollut perheneuvojana yli 20v joten joten kokemusta löytyy henkilöiden persoonallisuuksista.Ruuneperi tuossa aloitteessaan puhuu torppareista ja muonamiehistä. Torppari oli saanut talosta maata joskus jopa valmiin asunnon. Usein rakensivat asunnon itse, maksoivat työpäivillä vuokransa ja viljelivät torpan maita. Muonamies sai palkkaa ja lisäksi talosta niinsanottua muonaa; jauhoja, lihaa, maitoa ja muitakin talossa kasvatettuja tuotteita. 1918 tuli laki jonka jälkeen torpparit voivat lunastaa torpat itselleen. Muonamiehillä ei lunastusoikeutta ollut.
Isänikin piti pariakin eri torppaa, mutta ei koskaan lunastanut niitä. Muonamiehiä oli vielä sodan jälkeenkin, maalla ikäni asuneena tunsin montakin muonamiehen perhettä.
Myöhemmin vanhempani ostivat oman "mökin" jossa oli vähän maata, lisäksi oli muutama aari eräästä talosta vuokrattu, joka vuokra maksettiin päivissä. Minäkin olin usein poikasena perunapellolla mutta minun päiväni vastasi vain puolta päivää.
Näistä pellonpalasista saimme kuitenkin tarvittavat perunat vihannekset,omenat, marjat ja jopa luumutkin. Meillä oli iso perhe josta puuttui isä. Hän kuoli kun olin 3-vuotias.
Kylän väki oli pääasiassa taloissa piikoina ja renkeinä osa metsätöissä talvisin, kesällä ojankaivuissa
soita kuivamassa ja turpeita nostamassa. Helsingin läheisyys myöhemmin toi töitä useille kyläläisille
ja vieläkin Helsingin seudulla suurin osa käy työssä,vaikka asukasluku on nykyään noin (40.000) neljäkymmentä tuhatta, ennen sotia vain noin 5000 henkeä.
Paljon on asiat muuttuneet 7o vuodessa.
Mutta samassa pitäjässä asun edelleen nyt tosin kerrostalossa, kyllä maalla on mukavaa t: Late- Katleija
14+15 kirjoitti:
haukkuja ja kansan hajottaja.
Jumala varjelkoon suomalaisia ihmisiä tuollaisilta.Nimimerkki 14 15 kirjoittaa juuri kuin itsestään. Lorena* sitä vastoin on osottiautunut esittämään mielipiteensä rohkeasti palstalla. Hänen ei tarvitse nimimerkkiään muutella. Muita nimimerkkiensä takana pysyviä ovat ainakin nuo edellä mainitut sekä myös pitkään kahvipirtissä kirjoittaneet.
Tuollainen henkilöihin menevä tölviminen palstalla ei ole mistään kotoisin. Se juuri koko ilmapiirin pilaa, kun noiden huomautusten takana on ainoastaan halu riidellä. Kateuteen se viittaa hyvin kirjoittavia kohtaan.
Tietysti tuollaiset repliikit pitäisi jättää huomiota vaille,,sillä ainoastaan riitelyn haluun ne perustuvat. - 5+1
LateVaan kirjoitti:
Ruuneperi tuossa aloitteessaan puhuu torppareista ja muonamiehistä. Torppari oli saanut talosta maata joskus jopa valmiin asunnon. Usein rakensivat asunnon itse, maksoivat työpäivillä vuokransa ja viljelivät torpan maita. Muonamies sai palkkaa ja lisäksi talosta niinsanottua muonaa; jauhoja, lihaa, maitoa ja muitakin talossa kasvatettuja tuotteita. 1918 tuli laki jonka jälkeen torpparit voivat lunastaa torpat itselleen. Muonamiehillä ei lunastusoikeutta ollut.
Isänikin piti pariakin eri torppaa, mutta ei koskaan lunastanut niitä. Muonamiehiä oli vielä sodan jälkeenkin, maalla ikäni asuneena tunsin montakin muonamiehen perhettä.
Myöhemmin vanhempani ostivat oman "mökin" jossa oli vähän maata, lisäksi oli muutama aari eräästä talosta vuokrattu, joka vuokra maksettiin päivissä. Minäkin olin usein poikasena perunapellolla mutta minun päiväni vastasi vain puolta päivää.
Näistä pellonpalasista saimme kuitenkin tarvittavat perunat vihannekset,omenat, marjat ja jopa luumutkin. Meillä oli iso perhe josta puuttui isä. Hän kuoli kun olin 3-vuotias.
Kylän väki oli pääasiassa taloissa piikoina ja renkeinä osa metsätöissä talvisin, kesällä ojankaivuissa
soita kuivamassa ja turpeita nostamassa. Helsingin läheisyys myöhemmin toi töitä useille kyläläisille
ja vieläkin Helsingin seudulla suurin osa käy työssä,vaikka asukasluku on nykyään noin (40.000) neljäkymmentä tuhatta, ennen sotia vain noin 5000 henkeä.
Mutta samassa pitäjässä asun edelleen nyt tosin kerrostalossa, kyllä maalla on mukavaa t: LateOn ilo lukea välillä noiden edellisten repivää riitaa harjoittavien jälkeen sinun tai Atolfian viestit!
Hyvää sunnuntaita kaikille! - seuraan sivusta
5+1 kirjoitti:
On ilo lukea välillä noiden edellisten repivää riitaa harjoittavien jälkeen sinun tai Atolfian viestit!
Hyvää sunnuntaita kaikille!Atolfia on niitä harvoja, jolla voin sanoa lukemani perusteella olevan vahva itsetunto, ei ole tarvetta joka ketjussa olla suuna ja päänä. Empä ole hänen huomannut listaavan hyviä kirjoittajiakaan. Kiinnostaisi osallistua, jos A.aloittaisi, olisi hän varmaan kaikkia asiallisia kirjoittavia kohtaan tasapuolinen.
- Tepposet
Maalaismies* kirjoitti:
Onnettomat ihmiset eri puolilta maailmaa ovat lähteneet liikkeelle. Vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet.Ainahan ihminen on luonut jumalia.
Muinaissuomalaiset omansa, skandinaaveilla omansa, vanhoissa kulttureissa ne olivat jo ihmisten muovaavia, kosketeltavia jne.
Alun perin oli kai kysymys siitä että kun järki ei riittänyt niin haettiin joku asia ilmiön selitykseksi.
Hyvin pian nokkelat tyypit älysivät käyttää sitä vallan käytön välineenä.
Sitähän se on ollut ja on edelleen.
Politiikka on nipistänyt uskonnoista osan omaksi välineekseen.
Keskimmäinen virkkeesi on valitettavan totta!
Missähän se jumala on? - Ts **
Tepposet kirjoitti:
Ainahan ihminen on luonut jumalia.
Muinaissuomalaiset omansa, skandinaaveilla omansa, vanhoissa kulttureissa ne olivat jo ihmisten muovaavia, kosketeltavia jne.
Alun perin oli kai kysymys siitä että kun järki ei riittänyt niin haettiin joku asia ilmiön selitykseksi.
Hyvin pian nokkelat tyypit älysivät käyttää sitä vallan käytön välineenä.
Sitähän se on ollut ja on edelleen.
Politiikka on nipistänyt uskonnoista osan omaksi välineekseen.
Keskimmäinen virkkeesi on valitettavan totta!
Missähän se jumala on?aloitukseen liittynyt,vaan kuinka ruumiillinen työ oli kehittänyt vahvakuntoisia miehiä maaseudulla.
- Ts **
Ts ** kirjoitti:
aloitukseen liittynyt,vaan kuinka ruumiillinen työ oli kehittänyt vahvakuntoisia miehiä maaseudulla.
kivaa selvitä alkeellisissa olosuhteissa:D Saaressa sai keksiä kaikenlaisia ratkaisuja ja luonto tarjoaa materiaalia kun vain etsii. Tein peikkopatsaan ISON, jolle löysin rannalta roomalaisen nenän, kuin veistetty!
Plastik paddingilla valkoiset silmät sopivasta kivestä, joihin pikkuinen musta kivi pupilliksi :D ja rintaröyhelo suipoista näkinkengistä! Jalat oli latteista laatoista ja varpaat pikkukivistä. Tukka punottua narua kihara, ja hampaatkin oli valkoiset nauravat.
Katajasta sai taulunkehyksiä ihan kivoja, sekä naulakoita.
Loppujen lopuksi ihminen on kekseliäs olento kun on pakko. - pakko saada
Ts ** kirjoitti:
kivaa selvitä alkeellisissa olosuhteissa:D Saaressa sai keksiä kaikenlaisia ratkaisuja ja luonto tarjoaa materiaalia kun vain etsii. Tein peikkopatsaan ISON, jolle löysin rannalta roomalaisen nenän, kuin veistetty!
Plastik paddingilla valkoiset silmät sopivasta kivestä, joihin pikkuinen musta kivi pupilliksi :D ja rintaröyhelo suipoista näkinkengistä! Jalat oli latteista laatoista ja varpaat pikkukivistä. Tukka punottua narua kihara, ja hampaatkin oli valkoiset nauravat.
Katajasta sai taulunkehyksiä ihan kivoja, sekä naulakoita.
Loppujen lopuksi ihminen on kekseliäs olento kun on pakko.tuollainen ISO peikkopatsas !
- Ts **
pakko saada kirjoitti:
tuollainen ISO peikkopatsas !
sellainen! Se on hauskaa puuhaa. Isot kivet vaan olis löydettävä hiekkakuoppien pohjalta, ja autoon vaan.
Siihen riittää yksi vartaloon, mieluimmin mahakas, ja pään ja vartalon yläosan pitää olla tasaiset, että ne sopii ja pysyy:D - Ts **
Ts ** kirjoitti:
sellainen! Se on hauskaa puuhaa. Isot kivet vaan olis löydettävä hiekkakuoppien pohjalta, ja autoon vaan.
Siihen riittää yksi vartaloon, mieluimmin mahakas, ja pään ja vartalon yläosan pitää olla tasaiset, että ne sopii ja pysyy:Djos kovin ison kiven onnistut saamaan vartaloksi, ei päätä voi jättää kiinnittämättä kunnolla. Se voi pudota jonkun varpaille muuten! Rautatappi 15 sm. ja porareijät : DDD
Ei ne etumuskoristeet tarvii olla näkinkenkiä, pikkukivistä voi tehdä vaikka pitsikoristeen liimaamalla, eikä sen alustan tarvii olla ihan tasainenkaan rinnan siis, röyhelöthän on vähän hörhöllään.
Nut rupes munkin tekee mieli peikkoa :DDD - ===00
perheneuvoja kirjoitti:
Näitä sitten moninikki pohjanmaalta ja vähän muutkin panettelevat. Ottakoon mm moninikki pohjanmaalta oppia heidän käytöstavoista, esimerkiksi heidän hyvästä kirjoitustyylistä. Olen ollut perheneuvojana yli 20v joten joten kokemusta löytyy henkilöiden persoonallisuuksista.koko ketjussa ei ole Lorenan kirjoitusta, mitä sinäkin hörikö listaat?
Turhia riitoja vaan yrität idättää noilla joutavilla muutamilla sanoillasi. - 17+5
Katleija kirjoitti:
Nimimerkki 14 15 kirjoittaa juuri kuin itsestään. Lorena* sitä vastoin on osottiautunut esittämään mielipiteensä rohkeasti palstalla. Hänen ei tarvitse nimimerkkiään muutella. Muita nimimerkkiensä takana pysyviä ovat ainakin nuo edellä mainitut sekä myös pitkään kahvipirtissä kirjoittaneet.
Tuollainen henkilöihin menevä tölviminen palstalla ei ole mistään kotoisin. Se juuri koko ilmapiirin pilaa, kun noiden huomautusten takana on ainoastaan halu riidellä. Kateuteen se viittaa hyvin kirjoittavia kohtaan.
Tietysti tuollaiset repliikit pitäisi jättää huomiota vaille,,sillä ainoastaan riitelyn haluun ne perustuvat.Muistamme eräänkin retken jolla hän halusi syrjäyttää itseoikeutetun johtajan vallan himossaan ja sama peli on käynnissä ilman nikkiä ja nikkinsä kansa joka muuntuilee millon mikskii.Hänet tunnetaan kyllä tyylistää, on todella ilkeä luonne kuin sisar eräälle M.....lle. Luonnevikaisia.
- itse ne
===00 kirjoitti:
koko ketjussa ei ole Lorenan kirjoitusta, mitä sinäkin hörikö listaat?
Turhia riitoja vaan yrität idättää noilla joutavilla muutamilla sanoillasi.kirjoittavat kehuja itselleen.
- Atolfia
Ts ** kirjoitti:
jos kovin ison kiven onnistut saamaan vartaloksi, ei päätä voi jättää kiinnittämättä kunnolla. Se voi pudota jonkun varpaille muuten! Rautatappi 15 sm. ja porareijät : DDD
Ei ne etumuskoristeet tarvii olla näkinkenkiä, pikkukivistä voi tehdä vaikka pitsikoristeen liimaamalla, eikä sen alustan tarvii olla ihan tasainenkaan rinnan siis, röyhelöthän on vähän hörhöllään.
Nut rupes munkin tekee mieli peikkoa :DDDvaikka mielestäni minulla ei ole lisää sanottavaa aiheen tiimoilta. On asia käsitelty monelta kantilta ja hieman on luiskahdettu sivullekin.
Joku tuntematon on huomannut minunkin vaatimattoman persoonani, kiitos siitä, vaikka enhän tuota ole ansainnut. Kirjoitan loppujen lopuksi tänne niin vähän, että tuskin on mainitsemisen arvoista.
Joku sanoi, että itse täällä kiitellään itseään. Siihen en toki uskaltaisi sortua.
Ts* kirjoitti luonnon antamista materiaaleista. Todella hyvin usein metsässä kulkiessa löytyy aivan ihania juurakoita ja kantoja, joista saisi vaikka mitä satuolentoja, mutta kuinkas heikko naisihminen niitä saisi raahattua mukaansa ja toisaalta onhan ne hyvä jättää sinne toistenkin vaeltajien ihailtaviksi ja ihmeteltäviksi.
Olen täällä monta kertaa sanonut, että ilman Jumalan antamaa varjelusta olisi aika heikkoa elo täällä. Toisaalta tulee monta kertaa mieleen sekin, että jos Jumala on niin kaikki voipa, niin miksi Hän antaa viattomien ihmisten kärsiä, kuten saamme jatkuvasti medioiden välityksellä tietää kaikenlaisista luonnon katastrofeista ja sodista.
Estonian uppoamisen jälkeen oli paikallislehdessä kirjoitus, jossa lopussa oli kysymys: "Hukkuiko Taivaan Isä? Se antoi paljon ajattelemisen aihetta. Kirkkoherramme kirjoitti samaisessa lehdessä muunmuassa: " Olen joskus ajatellut,
että perillä Jumalan taivaassa on paljon niitä maan hiljaisia ja tuskan särkemiä, joille elämänsä aikana jumalakysymys ei koskaan selvinnyt."
Taivaaseen pääsystä en tiedä, mutta ei se minullekaan ole koskaan selvinnyt. Elän kuitenkin päivän kerrallaan Häneen luottaen.
Ruuneperi aloitti ketjun vahvoista suomalaisista miehistä. Heitähän oli onneksi sotimassa ja paljon heitä sinne sotatantereelle jäikin. Näille sotijoille olen kiitollinen itsenäisestä kotimaasta. Mitenhän mahtaisi nuo nykyiset nuoret miehet pärjätä niissä olosuhteissa?
HYVÄÄ YÖTÄ!!!!" - Ts **
Atolfia kirjoitti:
vaikka mielestäni minulla ei ole lisää sanottavaa aiheen tiimoilta. On asia käsitelty monelta kantilta ja hieman on luiskahdettu sivullekin.
Joku tuntematon on huomannut minunkin vaatimattoman persoonani, kiitos siitä, vaikka enhän tuota ole ansainnut. Kirjoitan loppujen lopuksi tänne niin vähän, että tuskin on mainitsemisen arvoista.
Joku sanoi, että itse täällä kiitellään itseään. Siihen en toki uskaltaisi sortua.
Ts* kirjoitti luonnon antamista materiaaleista. Todella hyvin usein metsässä kulkiessa löytyy aivan ihania juurakoita ja kantoja, joista saisi vaikka mitä satuolentoja, mutta kuinkas heikko naisihminen niitä saisi raahattua mukaansa ja toisaalta onhan ne hyvä jättää sinne toistenkin vaeltajien ihailtaviksi ja ihmeteltäviksi.
Olen täällä monta kertaa sanonut, että ilman Jumalan antamaa varjelusta olisi aika heikkoa elo täällä. Toisaalta tulee monta kertaa mieleen sekin, että jos Jumala on niin kaikki voipa, niin miksi Hän antaa viattomien ihmisten kärsiä, kuten saamme jatkuvasti medioiden välityksellä tietää kaikenlaisista luonnon katastrofeista ja sodista.
Estonian uppoamisen jälkeen oli paikallislehdessä kirjoitus, jossa lopussa oli kysymys: "Hukkuiko Taivaan Isä? Se antoi paljon ajattelemisen aihetta. Kirkkoherramme kirjoitti samaisessa lehdessä muunmuassa: " Olen joskus ajatellut,
että perillä Jumalan taivaassa on paljon niitä maan hiljaisia ja tuskan särkemiä, joille elämänsä aikana jumalakysymys ei koskaan selvinnyt."
Taivaaseen pääsystä en tiedä, mutta ei se minullekaan ole koskaan selvinnyt. Elän kuitenkin päivän kerrallaan Häneen luottaen.
Ruuneperi aloitti ketjun vahvoista suomalaisista miehistä. Heitähän oli onneksi sotimassa ja paljon heitä sinne sotatantereelle jäikin. Näille sotijoille olen kiitollinen itsenäisestä kotimaasta. Mitenhän mahtaisi nuo nykyiset nuoret miehet pärjätä niissä olosuhteissa?
HYVÄÄ YÖTÄ!!!!"Meinasin painaa Caps lock'a, mutta naurahdin itselleni, huvitti vaan tuo Atolfian huuto jottas kaikille on sanottu öitä :)
Kylmä yö 7 astetta vain, onneksi ei yöpakkasta sekin kun on mahdollista näin alkukesässä.Nyt ollaankin taas arjessa ja työt on organisoitava tällä viikolla. Luovutan tyttärelleni mökin viikonlopuksi vieraineen.
Aiheeseen palatakseni kysyi Atolfia, miten nykyään niissä olosuhteissa pärjäisi nykyiset varuskunta miehet ja naiset.
Selväähän se etteivät pärjäisi. Aloittaja jo selvensikin mistä johtui tuo hyvä kunto ja sitkeys kestää.
Mutta, kun puolustus- strategiat ovat aivan toista luokkaa tänäpäivänä kuin silloin, en näe edes kykeneväni
enkä haluavani ottaa kantaa enempää.--- Sillähän siitä pääsin:D Aurinko on pirteyttänyt ikkunanäkymäni saaden värit taas niin kivasti kirkastumaan.
Ekan kerran kun kävin ulkona, alkoi joku pikkulintu yksinään laulaa aamulauluaan omenapuussa. Pihakeinussa kun eilen istahdin kuulin uuden linnunäänen, jota en aiemmin olekkaan kuullut. Se istui kuusessa
äännellen srrirrrrirrrr yksitoikkoisella sävelellä jatkoi toistaen tuota samaa.
Mieleeni tuli ruislintu, nytpä haenkin ääninäytteen....heippa - susmorsio
järjen käyttö kirjoitti:
sallittu kristinuskossakin. Jos lähimmäistä rakastaisi kuin itseään, tekisi työtä eikä riistäisi muita kuten Jeesus käski, olisi maailmassa rauha ja tilaa kaikille. Maa on ollut täysi kauan sitten, tolkuton lisääntyminen ei ole varmaan Jumalankaan tahto vaan ihmisten hinku saada omia geenejään mahdollisimman paljon, syrjäyttää kilpailijat. Suomessakin muslimit lisääntyvät eniten, tarkoituksella. Varmaan on ihminen paljon itselleen sopivia jumalia luonut, mutta kaiken yläpuolella on silti kaikkivaltias yksi Jumala, Luoja, iänkaikkinen Isä. Sitä ei tarvitse Raamatustakaan etsiä, se on sydämessä ja sielussa jo ihmislapsen syntyessä. Ihminen itse paaduttaa omantuntonsa .
tuimia ajatuksii. No, ensin tuima-sanan käsitteitä...jossain tuima tarkoittaa suolaton, mauton, jossain ankara, kova....tuima tuuli.
Taas esimerkkejä siitä, miten vaikeaa on ymmärtää toisen kirjoittajan tarkoittamaa asiaa...no, tietysti, ymmärrämme sen omalla tavallamme.
Maalaismiehen sanoman: onnettomat ihmiset jne.....ymmärrä itse niin, että onnettomia ovat ne maailmalle kiertolaisiksi kodistaan joutuneet lähtemään ovat. Ja vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet, tarkoittanee juuri tällaista suhtautumista maapallon pakolaisiin kuin yllä.
Voi herraisä....eiköhän se ole toisinpäin, tässä maassa mitätöidään, jopa häpäistään nämä onnettomat kotinsa jättäneet. Eivät tunnu olevan joittenkin mielestä edes ihmisiä.
Mitä tarkoittaa yhtenäinen suomalaisuus, onko ylevää eristäytyä omaksi erinomaisuudeksi...ei ainakaan edellytyksiä tällaisilla eväillä ihmisiin suhtautuvilla....kummasti monia pelottaa erilainen ihminen.
Ei voi sanoa epäisänmaallisuudeksi, jos tutustuu ja hyväksyy MUITAKIN elollisia olentoja elämään keskuudessamme. Kamalaa on varmasti tuollaisten ihmisten yksisilmäinen suhtautuminen , kärsimys on varmaan suuri nähdessään muitakin erilaisia, erinäköisiä ihmisiä käppäilevän tässä ylevässä maassa.
Eikös olekin sopimatonta, minäkin kerkisin taas tänä aamuna juttutuokioni pitää tämän kosovolais-albaani-ystäväni kanssa pitää, tuntuupa monesti niin aikuisen viisailta tämän 16-vuotiaan Ramadanin ajtukset. Eikä tyrkytä Allahia minulle yhtään. - susmorsio
susmorsio kirjoitti:
tuimia ajatuksii. No, ensin tuima-sanan käsitteitä...jossain tuima tarkoittaa suolaton, mauton, jossain ankara, kova....tuima tuuli.
Taas esimerkkejä siitä, miten vaikeaa on ymmärtää toisen kirjoittajan tarkoittamaa asiaa...no, tietysti, ymmärrämme sen omalla tavallamme.
Maalaismiehen sanoman: onnettomat ihmiset jne.....ymmärrä itse niin, että onnettomia ovat ne maailmalle kiertolaisiksi kodistaan joutuneet lähtemään ovat. Ja vähäisetkin sivistyksen rippeet ovat kadonneet, tarkoittanee juuri tällaista suhtautumista maapallon pakolaisiin kuin yllä.
Voi herraisä....eiköhän se ole toisinpäin, tässä maassa mitätöidään, jopa häpäistään nämä onnettomat kotinsa jättäneet. Eivät tunnu olevan joittenkin mielestä edes ihmisiä.
Mitä tarkoittaa yhtenäinen suomalaisuus, onko ylevää eristäytyä omaksi erinomaisuudeksi...ei ainakaan edellytyksiä tällaisilla eväillä ihmisiin suhtautuvilla....kummasti monia pelottaa erilainen ihminen.
Ei voi sanoa epäisänmaallisuudeksi, jos tutustuu ja hyväksyy MUITAKIN elollisia olentoja elämään keskuudessamme. Kamalaa on varmasti tuollaisten ihmisten yksisilmäinen suhtautuminen , kärsimys on varmaan suuri nähdessään muitakin erilaisia, erinäköisiä ihmisiä käppäilevän tässä ylevässä maassa.
Eikös olekin sopimatonta, minäkin kerkisin taas tänä aamuna juttutuokioni pitää tämän kosovolais-albaani-ystäväni kanssa pitää, tuntuupa monesti niin aikuisen viisailta tämän 16-vuotiaan Ramadanin ajtukset. Eikä tyrkytä Allahia minulle yhtään.oli tuo "vuodatukseni" lähinnä tarkoitettu, enpä oo vielä kaikkia edes lukenut...."viisauksia" voi olla muitakin.
- Victor*
susmorsio kirjoitti:
Eikös olekin sopimatonta, minäkin kerkisin taas tänä aamuna juttutuokioni pitää tämän kosovolais-albaani-ystäväni kanssa pitää, tuntuupa monesti niin aikuisen viisailta tämän 16-vuotiaan Ramadanin ajtukset. Eikä tyrkytä Allahia minulle yhtään.sanomaan mikä oikein on. Pidättäydyn sanomasta omaa mielipidettäni, sillä en halua pahoittaa kenenkään mieltä.
- Ts **
Ts ** kirjoitti:
Meinasin painaa Caps lock'a, mutta naurahdin itselleni, huvitti vaan tuo Atolfian huuto jottas kaikille on sanottu öitä :)
Kylmä yö 7 astetta vain, onneksi ei yöpakkasta sekin kun on mahdollista näin alkukesässä.Nyt ollaankin taas arjessa ja työt on organisoitava tällä viikolla. Luovutan tyttärelleni mökin viikonlopuksi vieraineen.
Aiheeseen palatakseni kysyi Atolfia, miten nykyään niissä olosuhteissa pärjäisi nykyiset varuskunta miehet ja naiset.
Selväähän se etteivät pärjäisi. Aloittaja jo selvensikin mistä johtui tuo hyvä kunto ja sitkeys kestää.
Mutta, kun puolustus- strategiat ovat aivan toista luokkaa tänäpäivänä kuin silloin, en näe edes kykeneväni
enkä haluavani ottaa kantaa enempää.--- Sillähän siitä pääsin:D Aurinko on pirteyttänyt ikkunanäkymäni saaden värit taas niin kivasti kirkastumaan.
Ekan kerran kun kävin ulkona, alkoi joku pikkulintu yksinään laulaa aamulauluaan omenapuussa. Pihakeinussa kun eilen istahdin kuulin uuden linnunäänen, jota en aiemmin olekkaan kuullut. Se istui kuusessa
Mieleeni tuli ruislintu, nytpä haenkin ääninäytteen....heippakuuntelin ääninäytteen, oisko mahdollista että niin lähellä olisi tuo uhanalainen ruisrääkkä piileksinyt tuuheassa kuusessani, sama ääni, mutta kauempaa äänitetty!
Tuo yksilö äänitteessä oli hieman nopeampi, tämän tauot oli pidemmät. No, tiedä häntä mutta erikoinen oli ääntely.Olispa se somaa, jos se tällä laajalla peltojen ympäröimällä alueella löytää suojapaikkoja runsaiskasvustoisista puutarhoistakin.Varmahan ei voi olla, kun en nähnyt sitä.
Liittyiskö tämäkin aiheeseen selviytyä luonnossa ? - Maalaismies*
susmorsio kirjoitti:
Eikös olekin sopimatonta, minäkin kerkisin taas tänä aamuna juttutuokioni pitää tämän kosovolais-albaani-ystäväni kanssa pitää, tuntuupa monesti niin aikuisen viisailta tämän 16-vuotiaan Ramadanin ajtukset. Eikä tyrkytä Allahia minulle yhtään.Keskustelin kerran erään suomalaisen somalitutkijan kanssa. Sanoin hänelle, että minun on mahdotonta muodostaa kantaani somaleista, kun esim. heidän kirjallisuuttaan ei ole käännetty suomeksi. Menisin kernaasti tutustumaan heidän maahansa, mutta en taida olla tervetullut sinne.
Kun käytin sanontaa "ilman kulttuurin häivää" tarkoitan, että kulttuuri on vuoropuhelua, vuorovaikutusta. Opiskelin nuoruudessani Ranskassa. Minun annettiin hyvin suorasukaisesti ymmärtää, että opiskele kieli ensin! Ilman sitä ei synny vuorovaikutusta.
Ihmiset jotka joutuvat jättämään isänmaansa eivät voi olla muuta kuin onnettomia. On vaikea vaatia suurta ymmärtämystä uudelta isäntämaalta jos sitä ei ole saanut omaltakaan. - susmorsio
varmasti pohjimmiltasi ns. pessimisti, vaan enemmänkin ajatteleva lämminsydäminen realisti, rationalisti kai lähinnä. Minusta nyt on nyt sellainen välivaihe-kaaos meneillään, ihmiskunta etsii itseään...taas...pinnallisuuden, väinpitämättömyyden, suvaitsemattomuuden aikaa. On petytty niin moniin asioihin ihmiskunnan historiassa.
Muistelen sinun joskus maininneen Schopenhauerin ajatuksiin jossain määrin yhtyneesi, niinpä minäkin. Muistanenko oikein, niistä lukemisista niin kauan, että mieleeni jäi tällaisia totuuksia: kaikki olemassaolo on turhaa, koska ihminen halajaa aina jotain, mitä ei kuitenkaan koskaan voi saada, siis onnellisuuden estekö se. Älykkäämpi ihminen kärsii enemmän kuin vähemmän älykäs, ja että kärsimyksen määrä johtuu elämänjanosta, intohimosta kokemiseen.
Taide mahdollistaa pakenemista kärsimyksestä, ennenkaikkea musiikki. Muistaakseni myös samoin itse ajattelevana, että ihmisen pitäisi mahdollisimman pitkälle selvitä elämästään itse, kävi kuinka kävi.
Myös buddhalainen ajattelu, elämäntapa-filosofia liittyi S:iin, esimerkiksi myötätunto, rakkaus, ovat tärkeitä asioita.
Eihän ollakaan pessimistejä....ei toki.
Eiköhän muuten torakkakin kuulune näihin parhaiten selvinneisiin, en vaan, onnekseniko, ole nähnyt torakka kuin viimeksi varmaan yli 40 vuotta sitten eräässä vanhassa maalaistalossa, luteita oli myös.
Sen kirjoitin, minkä kirjoitin....asiasta tai asian vierestä. LateVaan kirjoitti:
Ruuneperi tuossa aloitteessaan puhuu torppareista ja muonamiehistä. Torppari oli saanut talosta maata joskus jopa valmiin asunnon. Usein rakensivat asunnon itse, maksoivat työpäivillä vuokransa ja viljelivät torpan maita. Muonamies sai palkkaa ja lisäksi talosta niinsanottua muonaa; jauhoja, lihaa, maitoa ja muitakin talossa kasvatettuja tuotteita. 1918 tuli laki jonka jälkeen torpparit voivat lunastaa torpat itselleen. Muonamiehillä ei lunastusoikeutta ollut.
Mutta samassa pitäjässä asun edelleen nyt tosin kerrostalossa, kyllä maalla on mukavaa t: LateMinulla oli hiukan eri lähtökohdat omassa viestissäni. Yritin perustella ketkä selviävät jos todellista elämän osaamista tarvitaan.
Olen itsekin torpparien jälkeläisiä ja tiedän perinnetietonakin paljon.
Muonamiehiä oli omassa synnyinkylässänikin ja tunsin heitä ja heidän jälkeläisiään.
Kirjoitit niin asiantuntevasti. ettei ole mitään korjattavaa.
Eivät tainneet olla torpparit ja muonamiehetkään niitä huono-osaisimpia.
Mikä olikaan mäkitupalaisten ym. osa. Lapsiahan syntyi aina melkoinen katras ja nekin piti elättää. Melkoisia talousosaavia olivat nuo esi-isämme, osaisimpa minäkin ja mekin.- Atolfia
Ts ** kirjoitti:
Meinasin painaa Caps lock'a, mutta naurahdin itselleni, huvitti vaan tuo Atolfian huuto jottas kaikille on sanottu öitä :)
Mieleeni tuli ruislintu, nytpä haenkin ääninäytteen....heippatoki siihen aikaan huutanut, hiljaa sanoin, vaikka isoilla kirjaimilla kirjoitinkin. Huutomerkit olivat vaan perässä, että sinäkin sen huomaisit ja huomasithan sinä.
Kello on niin vähän, etten vielä huutomerkkejä kirjoittele. Heh, heh. (joku näinkin naurahtelee täällä)
- ihmisen kuva
Jos Jumala loit minut omaksi kuvaksesi,
niin kovasti olen sen kuvan itsekkyydelläni särkenyt.
Omaan ilkeyteeni niin kyllästyneenä, olen sen jopa rikki
paiskannut ja maahan tallannut.
Kokoa, paranna oi Mestari, sinulle sirpaleeni tuon.- En sorgsen Esmeralda
8+5 kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=9we_6pSdz-Y
Lohduttava meille ihmisille....kuin rukousruukut jo täynnä vettä? Tarjoisitko mustalaiselle kipollisen? Mie ko on kiertänyt maat ja mannut, ja aina vaan on ovet kiinni. Kuumakin on täsä hammeessain, ku on piettävä sitä kesät talvet, Ohhoh istahdanpa tähän hetkeksi pihakivellesi huokaamaan.
Mie ko näin niin kauniin unekii..... vettä ko tulvi ja tulvi.... ruukkuun yli äyräiden....ei se loppunt lainkaan
Onkohaa näät ruottalaisii? Haloo, Finns här någon vänlig själ, som skulle kunna ge mig vatten? - kuuleha tätisilmä
En sorgsen Esmeralda kirjoitti:
ruukut jo täynnä vettä? Tarjoisitko mustalaiselle kipollisen? Mie ko on kiertänyt maat ja mannut, ja aina vaan on ovet kiinni. Kuumakin on täsä hammeessain, ku on piettävä sitä kesät talvet, Ohhoh istahdanpa tähän hetkeksi pihakivellesi huokaamaan.
Mie ko näin niin kauniin unekii..... vettä ko tulvi ja tulvi.... ruukkuun yli äyräiden....ei se loppunt lainkaan
Onkohaa näät ruottalaisii? Haloo, Finns här någon vänlig själ, som skulle kunna ge mig vatten?ei siihen kuivuuteen auta valtamerikään.
- Esme*
kuuleha tätisilmä kirjoitti:
ei siihen kuivuuteen auta valtamerikään.
valkolainen höpäjät kuivuuesta? Janohaa täss on, kuiva taitaa huumoris olla, mie kerrään hammeeni ja meen ite kaivolle juomaan, jos joku suuttuupi, mie sen taion ruohonkorreks! Ettäs tiiät. Vahi ny senntäs ettei kukkaan päästä koiraa sillaikaa....
- uinuva*
Esme* kirjoitti:
valkolainen höpäjät kuivuuesta? Janohaa täss on, kuiva taitaa huumoris olla, mie kerrään hammeeni ja meen ite kaivolle juomaan, jos joku suuttuupi, mie sen taion ruohonkorreks! Ettäs tiiät. Vahi ny senntäs ettei kukkaan päästä koiraa sillaikaa....
http://www.canvasreplicas.com/images/Sleeping Gypsy Henri Rousseau.jpg
Jos se Suomen leijona vaik söis pois mut kuleksimasta. hyväst kaik, vesi ol hyvvää...Kiitos ko sain ees varastaa.
zzzzzzzzz - Zaida*& Manne
uinuva* kirjoitti:
http://www.canvasreplicas.com/images/Sleeping Gypsy Henri Rousseau.jpg
Jos se Suomen leijona vaik söis pois mut kuleksimasta. hyväst kaik, vesi ol hyvvää...Kiitos ko sain ees varastaa.
zzzzzzzzzleiriin takasii, oothaa jo kulkenu nää maat, hyöt on samanlaisii joka tahol, ei hyöt pakolaisiikaa huoli.
Mut muista tyttösein, et siekin kuulut siihe YK:n julistammaan ihmisoikeuden protektoraattiin,vai mikä raati se ol.
Myö ollaan selviäjii. Tuuhan sie jo autoon.....lähetään Ranskan maahan isoäitee tapaamaan.
Taulu on ranskalaisen Henry Rosseaun maalaus. - Tähtisilmä **
kuuleha tätisilmä kirjoitti:
ei siihen kuivuuteen auta valtamerikään.
" Hän vie minut vihreille niityille, hän johdattaa minut vetten ääreen,
siellä saan levätä."
Minusta tämä psalmi on ihana. - Ranskassa eikä mis-
Zaida*& Manne kirjoitti:
leiriin takasii, oothaa jo kulkenu nää maat, hyöt on samanlaisii joka tahol, ei hyöt pakolaisiikaa huoli.
Mut muista tyttösein, et siekin kuulut siihe YK:n julistammaan ihmisoikeuden protektoraattiin,vai mikä raati se ol.
Myö ollaan selviäjii. Tuuhan sie jo autoon.....lähetään Ranskan maahan isoäitee tapaamaan.
Taulu on ranskalaisen Henry Rosseaun maalaus.sään muualla ei niitä käytetä ko Suomessa.
Valtio antaa niihin Suomessa rahallista avustusta.DDDDDDDDDDDDDDDD - Zaidan opettama :D
Ranskassa eikä mis- kirjoitti:
sään muualla ei niitä käytetä ko Suomessa.
Valtio antaa niihin Suomessa rahallista avustusta.DDDDDDDDDDDDDDDDtuplasti tienaan silläkin :D näin meillä....
- Tähtisilmä **
Mikähän siinä on että nuo sateet jakautuvat niin paikallisesti joillekin alueille? Maastokohan siihen vaikuttaa jokin vuoristo? että pilvet niin paljon vettä syöksee asukkaiden niskaan. Siinä vaaditaan selviytymistä kerrakseen jos hengissä säilyy ihmispoloiset.
Tuntuu kuin juuri tuo sademäärien epätasainen jakautuminen pikkuhiljaa on muuttumassa, kuivuudet Afrikan leveyspiirissä kai on jatkunut jo pitkään. Siinä onkin seuraamista, muistan vain että mainitsit seuraavasi sääilmiöitä ja vakautta, oliko se lämpötilojen, kun en muista? Lämpötilat ovatkin ymmärrettävämpiä, riippuen sijainnistamme aurinkoon nähden, mutta nuo tulvia aiheuttavat sateet tuntuu hallitsemattomilta.
Pohjoisella pallonpuoliskolla ei tunnu näitä ilmiöitä olleen Aasiankaan puolella...- Ts **
Voisko tuo Kiinan nopea kehittyminen olla aiheuttanut ilmansaasteita ( muistan olympialaisten ilman epäpuhtaudet) ja vaativan nyt vettä paljon puhdistuakseen ja imeäkseen hiilidioksiidin pois ilmakehää saastuttamasta! Kyllä se isä Jumala onkin viisas, ihmeellinen on, kyll' määkin nyt kauhiast ihmettelen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172374Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2432076Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071802Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021461Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491376Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu561303Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1811190- 941120
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.151995Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14941