Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Täydet palvelut? Kunnanvirastossa työskentelee osa-ikainen kunnanjohtaja. Koulussa on yksi opettaja, osa koululaisista käy koulua Föglössa, lauttamatkan takana. Päiväkotia ei ole, kotipalvelu toimii (en tiedä kuinka monta työntekijää), vanhainkoti on manner-Ahvenanmaalla Jomalassa. Täyden palvelun kunta, kannattaa muuttaa! Mihin aahvenamaalaisten maksamat verot sitten käytetään, jos menot maksetaan mantereen maksamista veroista??
04.08.2015 13:09
Siis joku Karjaalta muuttanut piti itseään suomihorona? Kummallinen lähipiiri sinulla.
Ja jatkan kirjoitttamista niin kauan kuin jaksan. Pakkohan jonkun on oikea tuollaisia höpötyksiä kuin sina ja muutamat muut kirjoittelevat.
Hyvää jatkoa sinulle, olet ilmeisesti "päässyt" takaisin sinne mantereelle.
04.08.2015 11:38
Miten suomenruotsalaiset tuon rasismin kohteeksi ovat joutuneet? Eikös se pitänyt olla me suomenkieliset, joita kohdellaan rasistisesti täällä? :)
04.08.2015 10:52
Olen itse asunut täällä lähes kaksikymmentä vuotta ja tuo että täällä olisi eri kategorioita ihmisryhmiä kohtaan on nyt todella paksua!
Rasismia täällä on minusta vähemmän kuin monessa muussa paikassa.
Tänne saaa muuttaa, ja meitä suomenkielisiä on aina muuttanut ja muuttaa jatkossakin, hyvät työpaikat on ja hyvin viihdytään.
Miksi ihmeessä itse olit täällä kärsimässä noin kauan, jos se niin kamalaa oli? Ei kukaan pakota asumaan paikassa, josta ei pidä.
04.08.2015 10:22
En ymmärrä mitä ihmeen sääntöjä tarkoitat? Ahvenamaalle saa muuttaa kuka ihan samalla tavalla kuin muuallekin. Eikä siinä mitään matkarahoja (kuka ne maksaisi?)tarvita, tänne muuttaa ihmisiä joka puolelta maailmaa koko ajan.
Täysin käsittätön aloitus!
04.08.2015 09:58
Lue nyt itse ensin kotiläksys!. Varmasti on sanonut! Kuka ja milloin? Mutta sen voin sanoa, etei kyseessä ole ole ollut maaneuvos. Mutta kun nyt itse olet kotiläksysi tehnyt, niin kerro nyt vähä tarkemmin. Minäkin voin väittää omin silmin lukeneeni mitä tahansa, mutta jos on tiedä missä ja milloin, niin ei vakuuta,
01.08.2015 08:24
Ei pidä osallistua keskusteluun Ahvenanmaan poliitikasta, jos tiedot on tasoa " Ahneidenmaan johtaja, mikä se virallinen titteli sattui olemaan"
Tiedoksi, että Ahvenanmaan "johtaja" on titteliltään maaneuvos, eikä yksikään maaneuvos ole tuollaista sanonut.
31.07.2015 18:51
Kuka kumma on Ahvenanmaan "maakuntajohtaja" ja koska tällainen henkilö on näin sanonut?
31.07.2015 10:38
Eli isänmaallinen inhoaa oman maansa kansalaisia. Hienoa!
23.07.2015 09:33
Nettifennon isänmaallisuus tarkoittaa, että osa omasta kansasta kuvottaa "väärän" äidinkielen takia ja osa "oikeasta" äidinkielestä huolimatta asuinpaikan takia. Hienoa! Minä rakastan Suomea ihan kokonaisena ja suomalaisia äidinkielestä riippumatta.
23.07.2015 06:15
Ei se ihmeellistä ole, että nettifennot voivat huonosti, kun täytyy toista suomenkielistä suomenkielistä noin haukkua.
22.07.2015 18:26
Niin minä kuin tuttuni (suomenkieliset) ovat päässeet opiskelemaan yliopistoon (jos ovat sinne halunneet) ja ovat saaneet hyvät työpaikat. Et voi tosissasi väittää, että enemmistö suomalaisista saisi vain hanttihommia. Miksi sitten useimmissa valtion virastoissa esimerkiksi on vaikea löytää ruotsia taitavaa virkamiestä? Siellähän pitäisi sinun logiikkasi mukaan olla pelkästään sellaisia.
22.07.2015 18:18
On se nyt vaan kumma, kun me suomenkieliset niin kamalan arvottomaksi itsenmme tunnemme, ihan orjiin itseämme vertaamme Kukaan minun tuntemani suomenkielinen ei ole koskaan tuntenut mitään alemmuutta ruotsinkielisiä kohtaan, suomalaisiahan me olemme kaikki! Ei se ole ihme, jos kuolee nuorena, jos itseään tuolla tavalla aliarvioi!! Tyhmästä päästä saa tässäkin kohtaa kärsiä koko ruumis. Mutta älkää nyt ihmeessä väittäkö, että kaikki/suurin/suuri osa noin ajattelisi.
22.07.2015 15:23
Pakkoruotsi ei kiinnosta. Se että saamme käyttää ruotsia asioidessamme mantereen viranomaisten kanssa kiinnostaa. Se, miten hoidatte tämän velvollisuuden on teidän ongelmanne.
21.07.2015 18:14
Oululainen persu ei vakuuta ahvenanmaa-asiantuntijana.
21.07.2015 18:11
Millä tavalla laivojenverovapaus vaikuttaa asiaan? Ota myös huomioon, että sinäkin voit työskennellä Vikingg Linella ja/ tai ostaa sen osakkeita. Pääset sitten sinäkin niistä tuista nauttimaan. Tuo alv vapaus koskee vain postimyyntiä eikä kovin montaa työpaikkaa tänne tuo.
Puhun todella pienyrityksistä, jotka eivät saa mitään tukia mistään, mutta työllistävät omistajansa ja mahdollisesti jonkin muun. Maatilat täällä ovat pieniä, joten kyllä ne suurien maataloustukien saajat löytyvät sieltä mantereelta.
21.07.2015 14:33
Mitä ne mahtavat tuet mahtavat olla? Me saamme budjetista (0,45%) vähän vähemmän kuin asukasluku edellyttää.
Esim sottungassa kunnanvirastossa on1 yksi työntekijä (kunnanjohtaja), tuskin siellä mantereella missään kunnassa on noin vähän virkamiehiä. Kotipalvelu toimii, päiväkotia ei ole, koulussa on kaiketi yksi opettaja. Terveydenhoitohan ei täällä kuulu kunnille.
Kyllä täällä eletään ihan omalla työllä, ja kuten sanoin työttömyys on todella pientä. Otathan huomioon, että tuosta 0,45% maksetaan sitten esim. työmarkkinatuki, lapsilisät ym. tuet jotka muuall
a tulevat valtiolta erikseen?
21.07.2015 14:26
Ehkä kirjoittaja tarkoitti Ahvenanmaata, meillä on kunnallis- ja maakuntapäivävaalit tänä syksynä. Mutta rkp:lla ei ole täällä ehdokkaita eikä aihe kiinnosta täkäläisiä.
Ja siellä mantereellakin luulisi olevan tähdellisempääkin ajateltavaa.
21.07.2015 13:39
Yritän yleensä pysyä asiallisena. Mutta nyt sanon suoraan, että jos siellä mantereella ihmiset tekisivät töitä samalla tavalla kuin täkäläiset, täällä monella on monta työtä ja pienyrityksiä (siis pienyrityksiä, ei mitään Vikinglineja, joiden osakkeita täällä valittavatkin voivat vapaasti ostaa)on enemmän kuin missään muualla Suomessa, niin tuollaista hölynpöyä ei kukaan kirjoittaisi. On ilmeisesti helppo nostaa toimeentulotukea ja kahdehtia töitä tekeviä ahvenanmaalaisia. Toimeentulotuki,asumistuki ym eivät näiden kirjoittajien mielestä ole tukia, niitähän nostetaan enemmän mantereella. Ei Ahvenanmaata elätä ja rahoita kukaan muu kuin me ahvenanmaalaiset itse. Kovalla työllä!
21.07.2015 06:30
Tuo on vanhaa tietoa, kaavoitetulta alueelta saa ostaa kiinteistön (tontin/ talon) vakutuiseen asumiseen ja kunnallisvaaleissa saa äänestää, maakuntavaaleihin tarvitaan muistaakseni kotiseutuoikeus. Ei se Wikipediakaan kaikkea tiedä.
18.07.2015 17:00
14 / 71