Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllähän täällä pärjättäisiinkin. Sen vuoksi Helsingissä ei ollakaan ollenkaan kiinnostuneita verotuksen siirtämisestä Ahvenanmaan itsensä hoidettavaksi. Asiaa ei haluta edes selvittää, vaikka Ahvenanmaan poliitikot ovat sitä ehdottaneet.
25.07.2012 08:42
Siksi ei pysty, että Ahvenanmaan itsehallintolain mukaan kunnallisasiat kuuluvat maakuntapäivien läinsäädäntövallan piiriin, eivät eduskunnan. Miksi ihmeessä sinä Ruotsin valtion tähän sekoitat?
25.07.2012 07:20
No onneksi kokoomus tai muutkaan mantereen puolueet eivät pysty aloittamaan minkäänlaista kuntauudistusta täällä. Kuntien määrästä päättää maakuntapäivät, ei eduskunta.
23.07.2012 16:57
Siis mitä pakkoruotsia? Ahvenanmaa on yksikielisesti ruotsinkielinen, hallinnon kieli on ruotsi ja koulujen opetuskieli on ruotsi. Suomea voi opiskella, mutta se on vapaaehtoista.
06.07.2012 10:57
Ei, mutta tv-lupa maksaa 220 euroa/vuosi, kuuluu perusosaan.
25.06.2012 13:50
Lupamaksu on 220 euroa/vuosi, on talouskohtainen. Suomen 1,2, FST5, Ruotsin 1,2,4, joku lastenkanava ja kunskapskanalen, oma Åland24.
23.06.2012 10:12
Har bott har länge, jobbar här och aldrig blivit kallat Finnbaisare. Inte hört ördet överhuvudtaget. Är nånonting du hittat på alldeles själv där på fatslandet?
21.06.2012 06:28
Lisäyksenä, että ehdolle asetetutaan siksi, että halutaan päästä vaikuttamaan asioihin. Siksi minä ainakin olen ollut ehdokkaana.
19.06.2012 11:25
En pidä itseäni luuserina, mutta ehdolla olen ollut.
19.06.2012 11:22
Saa asettua ehdolle.
18.06.2012 11:52
Aivan samalla tavalla kunnallisvaaleissa saa äänestää täällä ilman kotiseutuoikeutta kuin muuallakin.
Kun luin ketjun aloituksen, hetki meni miettiessä, että tässä on jotain outoa. Syksyn kunnallisvaalit? Onko jotain mennyt ohi? Mutta kuten joku jo kirjoittikin, täällä kunnallisvaalit pidetään samaan aikaan kuin maakuntapäivävaalit ja sellaiset oli viime syksynä. Ja kun täällä on ihan oma puoluejärjestelmä, eivät perussuomalaiset voi noin vain osallistua vaaleihin täällä, vaan heidän täytyy perustaa tänne oma (samoja asioita ajava) puolue. Jotenkin minusta tuntuu, että ei kovin helposti löydy kotiseutoikeuden omaavia perustajia.
18.06.2012 08:31
No meillä on maakuntapäiväedustajia (vastaavat kansanedustajia) ja sitten on hallitus jonka jäsenet ovat minesteritä. Danne ei ole ollut ministeri. Joo, Danne haluaisi radan Eckeröön. Hänellä on tapana ajaa kovaa, joskus on ollut tiellä pysyminen hiukan hakusessa:)
12.06.2012 12:17
Ei Danne koskaan ole ollut ministeri, maakuntapäiväedustaja kylläkin pitkään.
11.06.2012 15:33
Ahvenanmaa saa takaisin mantereelle maksamiaan veroja. Ahvenanmaa on ehdottanut että selvitettäisiin mahdollisuus omaan verotukseen, niin ei tarvitsisi kierrättää rahoja ja asioita tuntemattomien kauhistella summia. Jostain syystä siellä Helsingissä ei ole ajatuksesta innostuttu.
Rkp ei toimi täällä eivätkä ahvenanmaalaiset koe rkp:ta mitenkään tärkeänä, jos rkp sitten käyttää Ahvenamaata siellä mantereella esimerkkinä, siitä en osaa sanoa mitään. Täällä on omat puolueet jotka päättävät Ahvenamaan asioista, kuten esimerkiksi siitä kuinka monta kuntaa täällä on. Mantereelta ei voi määrätä Ahvenamaan kuntiebn toimia.
11.06.2012 14:03
Kun Ahvenanmaa on melkoisen varakas alue, niin täällä maksetaan suhteellisesti paljon verojakin. Ja kun ne maksetaan sinne mantereelle, niin meneväkö ne rahat sitten mantereen hyväksi vai mitä tarkoitat?
02.05.2012 08:54
Mikä ihmeen natsikortti? Itse en muuttaisi edes Savoon, koska minusta Savon murre on varsinais-suomalaiselle hankala. Mutta ei ole kukaan pakottanut minua sinne muuttamaan. Ja pienessä saaristokunnassa ei löytyisi edes opettajia suomenkieliseen kouluun. Olen edelleen sitä mieltä, että sinun pitää pyytää anteeksi kutsuttuasi minua Suomi-vihaajaksi.
30.03.2012 16:44
Ahvenanmaa ei ole ole kaksikielinen vaan kansainvälisten sopimusten ja itsehallintolain mukaisesti pelkästään ruotsinkielinen.
28.03.2012 22:04
Mitä tekemistä tällä ilmoituksella on Ahvenanmaa-palstalla?
27.03.2012 09:00
Päinvastoin. Poikanenhan oli sitä mieltä, että juu kyllä saavat ruotsinkieliset ruotsia puhua, kunhan puhuvat sitä kotona eivätkä vaadi mitään oikeuksia ja ovat muutenkin hiljaa.Sitten alkoi sössöttää pakkoruotsista, suurinpiirtein että kaikki asiat Suomessa olisivat paremmin jos ei olisi sitä kamalaa "pakkoruotsia". Kovin fiksulta ei vaikuttanut.
26.03.2012 15:43
No, en ole nuori (yli viisikymppinen), mutta minusta nämä tyttökyllat olivat paljon asiallisempia kuin perussuomalaisten nuori poikakulta. Valitettavasti heitäkin Suomessa piisaa. Ehkä vanhetessa tulee järkeä vähän enemmän.
26.03.2012 12:40
32 / 71