Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Miten niin ulkopuolella?. Eli meidän pitäisi maksaa veromme sinne emmekä saisi mitään hyötyä niistä?Sitäkö tarkoitat? Meidän maksamamme verot kierrätetään mantereen kautta. Ankdam tuossa edellä selitti jo asian. Mikä siinä on niin vaikea käsittää?
18.10.2011 08:54
Mielenkiintoinen tapa ajatella. Me ahvenanmaalaiset maksamme veromme sinne mantereelle, sitten ne palautetaan tänne. Sinun mielestäsi rahamme muutttuvat tukiaisiksi, kun ne on kierrätetään siellä teillä, emmekä saisi edes päättää niiden käytöstä..
18.10.2011 07:41
No , meikäläiset kunnanjohtajat eivät sihteereistä edes haaveile. Ainakin omassa kunnassani kunnanjohtaja hoitaa kaiken kopioinnnista lähtien itse.
Ja Virkkusella ei ole valtaa päättää Ahvenanmaan kunta-asioista yhtään mitään, kunnat kuuluvat maakuntapäivien lainsäädäntovaltaan täällä..
17.10.2011 12:22
Täällä ainakin kaikki puhuvat ruotsia ja on niitä ruotsinkielisiä muuallakin Suomessa. Eikö kukaan ole kertonut että suomi on kaksikielinen maa, se toinen kotimainen kieli on ruotsi ja että Suomeen kuuluu yksikielisesti ruotsinkielinen maakuna, Ahvenamaa. Missä sinä olet koulusi käynyt, kun tällaiset perusasiat eivät ole tiedossa?
07.10.2011 13:42
Eli ruotsinkieliset evät maksa ollenkaan veroja vai mitä tarkoitat? Ainakin me täältä Ahvenanmaalta maksamme veromme sinne mantereelle ja saamme sitten omamme takaisin.
Haluaisitko siis että me ensin maksaisimme sinne teille veromme ja sitten toiseen kertaan tänne, että pystymme pitämään maakunnan toiminnassa? Vai luuletko, että ruotsinkieliset eivät maksa veroja?
07.10.2011 10:38
No eipä ole sitä OIKEAA Ahvenaista näkynyt, minun nikissäni on kaksi n:ää, joten se OIKEA voisi ihan hyvin rekisteröidä omansa, koska kirjoittaa sen eri tavalla. Mutta eipä ole tuntunut olevan kiinnostusta. Tietää varmasti, ettei kirjoita totuudenmukaisesti, joten pysyy hiljaa.
07.10.2011 08:56
Aina sitä oppii uutta. Kerrotko vielä missä päin on kunta nimeltä Viking Line ja Tallink Silja? Täytyy soittaa maakuntahallitukseen kuinka paljon ne ovat myöntäneet maakuntaosuuksia näille!
07.10.2011 06:09
Ahvenanmaa ei saa valtionapuja, vaan ahvenanmaalaisten maksamia veroja takaisin. Kuntalainsäädäntö kuulu maakuntapäivien toimivaltaan, joten eduskunta ei voi tehdä päätöksiä Ahvenamaan kuntarakenteesta.
03.10.2011 10:32
Sensuuri on minunkiin joskus iskenyt, väittänyt että olen rikkonut sääntöjä. Tuleehan niitä teknisiä ongelmia aina, turha siinä mitään sensuuria on nähdä. Ihan samalla tavalla tulee ongelmia sellaiselle joka puolustaa Ahvenanmaata ja ahvenanmaalaisia (kuten minä) kuin sellaiselle jonka mielestä Ahvenamaalla ei ole edes oikeutta olla olemassa.
26.09.2011 13:39
Tarkoitat varmaan manner-Suomen pienintä kuntaa, Ahvenanmaalla kuntalainsäädäntö kuuluu maakuntapäivien lainsäädäntöoikeuteen, joten Ahvenanmaan kuntien toimintaan mantereen ministeriöillä ei ole mitään sanomista tai päätösvaltaa.
08.09.2011 08:42
No ei kai sitä velvollisuutta ole. Haluan kuitenkin tehdä töitä (ja ammattini vaatii sekä kirjallista että suullista kommunikointia) ja osallistua erilaisten yhdistysten toimintaan ja vaikkapa lukea paikallislehtiä. Joten minun on osattava sen paikan kieltä, jossa asun. Jos joku tekee töitä, jossa ei tarvitse puhua muiden kanssa eikä halua osallistua mihinkään, niin on se minulle ok. Itse en voisi niin elää. Mutta onhan Ruotsissakin yhä kuusi- ja seitsemänkymmentäluvuilla sinne muuttaneita, jotka eivät osaa ruotsia. Jokainen taaplaa tyylillään.
29.08.2011 08:39
Siksi että suurin osa ahvennanmaalaisista ei osaa suomea.
28.08.2011 08:08
Ja sina ilmeiseti olet lukutaidoton, Mielestäni äsken vastasin tuohon maksuasiaan selvästi (ihan suomen kielellä), mutta suomen kielen taitosi ei riittänyt lukemisen ymmärtämiseen.
28.08.2011 00:24
No, lähinnä yritän puolustaa ahvenanmaalaisten oikeutta käyttää ruotsia ollessaan yhteydessä mantereen viranomaisiin.
Mutta olen sen verran keskustellut mantereen ruotsinkielisten kanssa, että ne teidän paasaamanne oikeudet aika vähäisiä ovat.
Ja me suomenkieliset täällä Ahvenanmaalla pärjäämme ihan hyvin, ihan ilman teitä nettifrnnoja, kiitos.
Taidatte itse odotella persujen puoluetukirahoja, kun aina rahasta höpötätte. Kukaan Ahvenanmaalla ei edes tiedä minun kirjoittavan tänne. En edes kotona ole kertonut, koska silloin joutuisin kääntämään teidän älyttömyytenne, ja sitä en jaksa.Eli se siitä maksamisesta.
28.08.2011 00:04
Miksi sinusta ruotsinkielisillä suomalaisilla ei saisi olla samoja oikeuksia kuin suomenkielisillä? Minusta sinä todellakin olet hyvin epäisänmaallinen, joka sorrat osaa suomalaista. Miksi he sinusta ovat vähempiarvoisia kuin suomenkieliset?
26.08.2011 17:39
En usko, että kaikissa maailman maissa on täysin samat oppiaineet pakollisia. No, oli miten oli, en ole koskaan ajatellut ruotsia pakkona.
Ahvenanmaa on kansainvaälisten sopimusten mukaan yksikielinen (ruotsinkielinen), samojen sopimusten mukaan Ahvenamaa kuuluu Suomeen. Näin on sovittu ja näin sen pitää olla kunnes muuta sovitaan.
On ihan hassua syyttää minua suomalaisvastaisuudesta. Ei se, että puolustan ahvenamaalaisten oikeutta heillä olevaa oikeutta yhteyksiin ruotsinkielellä, todelakaan suomalaisvastaista. Päinvastoin pidän kaikkia (netti)fennoja erittäin epäisanmaallisina, koska heistä osalta suomalaisista (ruotsinkielisiltä) pitäis viedä kaikki heidän perustuslailliset oikeutensa. Mitä isänmaallisuuta sellainen on?
26.08.2011 13:46
Hur blir med oss ålänningarna då? Vi en S-market annars bara K-äffarer. Det är säkert många som tycker att förlusten är ganska stor.
25.08.2011 12:23
Olen kuullut pakkoruotsista, mutta en ole koskan ymmärtynyt miksi yksi aine on pakko, mutta muut eivät. Kun minä aikoinani kävin koulua, kukaan ei puhunut pakkoruotsista.
En valita, jos joku ei Suomessa ruotsia ymmärrä, eivät sitä ymmärtäneet jo edesmenneet vanhempanikaan.. Sen sijaan valitan, jos mantereelta ei löydy tarpeeksi ruotsia taitavia siihen, että yhteydenpito Ahvenanmaan kanssa onnistuisi ruotsiksi. Tarkoitan tälloin valtion viranomaisia ja vastaavia. Yksityishenkilöt saavat käyttää mitä kieltä haluavat, mutta ei heidänkään pidä valittaa, jos ahvenamaalainen ei suomea ymmärrä.
25.08.2011 08:05
Koska Ahvenanmaalla puhutaan yli 80 kieltä, pitäisi sitten varmaan jossain vaiheessa saada simultaanitulkkaus kahdeksallekymmenelle kielelle :)
Olen sitä mieltä, että jos muuttaa alueelle, jossa puhutaan jotain muuta kuin muuttajan äidinkieltä, on muuttajan velvollisuu opetella se kieli. Silloin pystyy myös tasavertaisena osallistumaan yhteiskunnan toimintaan
24.08.2011 12:35
Joo, olisi tosi fiksua olla säätämässä lakeja jos ei edes ymmärtäisi mistä puhutaan. Voisi sopia huusiannalle,
21.08.2011 14:23
37 / 71