Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No jos jollain on aikaa tuollaista tehdä ja siitä nautintoa saa, niin siitä sitten vaan pakkauksia kääntelemään! Varmaan harmittaa kamalasti kun vastaan tulee pakkaus, jossa ei olekaan tekstiä ruotsiksi, ei pääse sitä ollenkaan kääntelemään:)
06.10.2010 14:21
Totuus on se, että suomenkieliset pysyvät suomenkielisinä Ahvenanmaalla silloinkin, kun he pärjäävät täällä. Minusta on loukkaavaa edes väittää jotain muuta. Ahvenanmaalla ei syrjitä ketään kielen takia, kaikki mahdollisuudet ovat samat äidinkilestä riippumatta. Nyt lopetan tämän keskustelun omalta osaltani.
01.10.2010 05:51
Sorry, olisi pitänyt muistaa, että ironia on nettifennoille täysin tuntematon käsite.
30.09.2010 17:29
Omasta mielestään ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia.
30.09.2010 12:50
Minun nimimerkilläni ei kukaan olekaan niin väittänyt. Minä vain vastasin jollekin (en nyt muista nimimerkkiä), jonka mielestä kyseiset rouvat ovat suomenruotsalisia. Ahvennainen ei ole koskaan sellaista väittänyt. Me suomenkileiset pysymme suomenkielisinä missä sitten asummekin.
30.09.2010 12:27
Se EI nimenomaan tarkoita että suomenkielisiä muutetaan ruotsinkieleisiksi, vaikka nettifennot täällä niin väittävät. Siis nettifennojen mielestä vain huonosti pärjäävät suomenkileiset ovat suomenkielisiä, me muut suomenkileiset muutemmet nettifennon mielestä jollakin kumman tavalla suomenruotsalaisiksi. Minä EN OLE koskaan näin väittänyt. Älkää nyt laittako omia sanojanne minun suuhuni!
30.09.2010 12:23
Jos nimimerkki lukee koko ketjun, hän löytää kirjoituksen, jossa kirjoittaja vastaa siihen (minun kirjoitukseeni), että suomenkielisiä on päässyt maakuntapäiville väittämällä, että he ovatkin melkein suomenruotsalaisia. Koska tunnen sekä Sirpa Eriksonin että Raija-Liisa Eklöwin (jotka eivät ole suomenruotsalaisia), ainoa johtopäätökseni on että kirjoittajan mielestä täällä pärjäävät ja viihtyvät täysin suomenkieliset jostain minulle täysin käsittämättömästä syystä muuttuvat suomenruotsalaisiksi. Ja jos kaikki täällä normaalisti elävät suomenkieliset ovatkin suomenruotsalaisia, ne jotka jostain syystä (ei kielen takia) pärjää yhtä hyvin, pysyvät suomenkielisinä. Näin ymmärsin kirjoittajan logiikan. Ei täällä suomenkielisiä sorreta ja kyllä me suomenkieliset pysymme suomenkielisinä, on joku nettifenno sitten mitä mieltä tahansa. Mutta tuo väittämä ei todellakaan ole minun. Vastasin siihen, koska se minusta on niin päätän. Mutta näyttää siltä, että vaikka miten asian selittää, se halutaan lukea täysin väärin.
30.09.2010 07:33
Väänetään nyt rautalangasta, kun nettifennot eivät muuten ymmärrä. Ajatellaan esimerkiksi, että kaksi täysin suomenkielisestä perheestä ja suomenkielisestä ympäristöstä olevaa muuttaa Ahvenanmaalle. Toinen ei oikein pärjää töissä eikä löydä ystäviä ja harrastuksia. Nettifennon logiikan mukaan se johtuu siitä, että häntä suomenkielisenä sorretaan täällä. Toinen saa hyvän työpaikan, pääsee mahdollisesti jopa maakuntapäiville. No, silloin tämä (aivan yhtä suomenkielinen) nettifennon mielestä muuttuukin suomenruotsalaiseksi. Jännä ajatuskulku!
30.09.2010 07:01
Nyt ymmärrän, miksi joitakin suomenkielisiä kohdellaan niin huonosti täällä. Eli vaikka olemme kasvaneet täysin suomenkielisessä perheessä ja ympäristössä ja vasta aikuisena oppineet ruotsia, mutta pärjäämme täällä kuten ruotsinkieliset, muutumme yhtäkkiä suomenruotsalaisiksi. Ne, jotka eivät pärjää, pysyvät suomenkielisinä ja kokevat sortoa. HEUREKA!
29.09.2010 05:38
Kuuntelepa vaikka Ruotsin uutislähetyksiä, niin huomaat että riikinruotsalaisetkin puhuvat eri tavalla. Suomessa esim. uutistenlukijasta ei tiedä, mistä päin Suomea hän on kotoisin, mutta Ruotsissa sen kuulee. Kirjakieltä kukaan ei missään maassa puhu, sitä kirjoitetaan ja ruotsin kirjakieli on sama sekä Suomessa että Ruotsissa, sanostossa on hiukan eroavaisuuksia.
28.09.2010 13:55
Eli ensin sanotaan että meitä syrjitään, mutta kun meikäläisiä pääsee maakuntapäiville, heistä hups vaan sinun mielestäsi tulee suomenruotsalaisia. Olen molempien useaan otteeseen kuullut korostavan sitä, että heidän äidinkielensä on suomi. Miten silloin voi olla suomenruotsalainen? Eikö nyt vain kannattaisi tunnustaa, että suomenkielisillä on täällä ihan samat oikeudet kuin muillakin?
24.09.2010 20:57
Asimerkiksi maakuntapäiväedustajat Raija-Liisa Eklöw ja Sirpa Eriksson ovat usein lehdissä, Raija-Liisa tälläkin viikolla.
24.09.2010 19:31
Kerro nyt jo koska täällä on joku suomalainen (todennäköisesti tarkoitat äidinkieleltään suomenkielistä, ahvenamaalaisetkin ovat suomalaisia) tapettu!!! Ja vielä ruotsalinen tappaja?? Tuntuu todella kummalliselta, täällä kun saadaan ihan pienestäkin asiasta iso juttu lehtiin ja tuollaista en tiedä tapahtuneen.
24.09.2010 14:21
Löysin ÅSUB:n sivuilta tilaston tilanteesta 31.12.2009, sen mukaan täällä puhutaan 51 eri kieltä ja täällä asuu 83 eri maasta lähtöisin olevaa ihmistä. Käsittääkseni tilasto on luotettava. Ja hyvin täällä pärjää, on äidinkieli sitten mikä tahansa. Minulla (suomenkielisellä) ei ainakaan ole mitään syytä muuttaa täältä minnekään.
24.09.2010 14:18
En ole koskaaan sanunut Ahvenanmaata paratiisiksi, mutta tämä on ihan mukava paikka asua, riippumatta siitä mitä kieltä äidinkielenään puhuu (yli seitsemämänkymmentä kieltä täältä löytyy) eikkä ihmisiä kielen takia hakata. Olisiko kirjoittajilla vaikka joitain linkkeja artikkeleihin noista pahoinpitelyistä? Täällä on kaikki pikkuasiatkin lehdissä, joten tuollaisista pitäisi olla paljon juttua, Ja täällä tapetaan ihmisiä niin harvoin, että se on iso juttu, joten milloin täällä on tapettu joku suomenkielinen?
24.09.2010 06:56
NO, RKP:ta ei täällä Ahvenanmaalla ole, joten sitä on turha syyttää Ahvenanmaan asioista. Täällä puhutaan yli seitsemääkymmentä kieltä, joten jokainen puhuu mitä haluaa, mutta viralliset asiat hoidetaan ruotsiksi.
23.09.2010 15:34
Ihan vain tiedoksi, Ahvenamaalla on pakolaisia.
23.09.2010 12:09
Minä EN ole suomenruotsalainen, olen Ahvenanmaalla asuva suomenkielinen, eivätkä suomenruotsalaiset ole ruotsalaisia, vaan suomalaisia, joiden äidinkieli on ruotsi. Minun äidinkieleni on suomi . No tuskin me vajaa kolmekymmentätuhatta ihmistä täällä muutenkaan kovin hyvin pystysisimme puolustautumaan. Eikä sitä tosiasiaa armeijan käyminenkään muuttaisi.
21.09.2010 18:28
Pääsihän Vanhanen ihan pääministeriksi osaamatta ruotsia.
21.09.2010 14:34
Koska Ahvenanmaalla lähes kaikki miehet metsästävät ja aseita on varmaan lähes joka kodissa (kymmenkunta meilläkin) ja ahvenanmaalaiset myös osaavat käyttää aseita, uskon, että täkäläiset miehet hyvinkin pystyvät puolustamaan saariamme.
21.09.2010 07:15
49 / 71