"Nyt ymmärrän, miksi joitakin suomenkielisiä kohdellaan niin huonosti täällä. Eli vaikka olemme kasvaneet täysin suomenkielisessä perheessä ja ympäristössä ja vasta aikuisena oppineet ruotsia, mutta pärjäämme täällä kuten ruotsinkieliset, muutumme yhtäkkiä suomenruotsalaisiksi. Ne, jotka eivät pärjää, pysyvät suomenkielisinä ja kokevat sortoa. HEUREKA!"
Selittääkö nimimerkki (ahvennainen) tarkemmin miten suomenkielisestä suomalaisesta tulee yhtäkkiä suomenruotsalainen, kun hän oppii ruotsia? Tarkoittaako hän myös, että suomenkielisiä syrjitään rasistisesti Ahvenanmaalla sen takia, ettei hän osaa ruotsia? Ihmisiä siis eriarvoistetaan ja sorretaan Ahvenanmaalla kieleenperustuen ja edenkin suomenkielisiä kansalaisiamme. Tuntuu aika pahalta, että meillä Suomessa ihmisiä eriarvoistetaan jos he esiintyvät omalla äidinkielellään eli maamme pääkielellä
joka on Suomi. Suomenruotsalainen röyhkeys tulee oikeasti esille ja he vielä yrittävät asua maassamme
vaikka he vihaavat kaikkea Suomalaisuutta.
Ahvennainen kirjoitti RKP palstalla
5
294
Vastaukset
Jos nimimerkki lukee koko ketjun, hän löytää kirjoituksen, jossa kirjoittaja vastaa siihen (minun kirjoitukseeni), että suomenkielisiä on päässyt maakuntapäiville väittämällä, että he ovatkin melkein suomenruotsalaisia. Koska tunnen sekä Sirpa Eriksonin että Raija-Liisa Eklöwin (jotka eivät ole suomenruotsalaisia), ainoa johtopäätökseni on että kirjoittajan mielestä täällä pärjäävät ja viihtyvät täysin suomenkieliset jostain minulle täysin käsittämättömästä syystä muuttuvat suomenruotsalaisiksi. Ja jos kaikki täällä normaalisti elävät suomenkieliset ovatkin suomenruotsalaisia, ne jotka jostain syystä (ei kielen takia) pärjää yhtä hyvin, pysyvät suomenkielisinä. Näin ymmärsin kirjoittajan logiikan. Ei täällä suomenkielisiä sorreta ja kyllä me suomenkieliset pysymme suomenkielisinä, on joku nettifenno sitten mitä mieltä tahansa. Mutta tuo väittämä ei todellakaan ole minun. Vastasin siihen, koska se minusta on niin päätän. Mutta näyttää siltä, että vaikka miten asian selittää, se halutaan lukea täysin väärin.
- Ymmärretty hyvin
Minä ymmärrän, että suomenruotsalaisuus ei ymmärrä edes omia virheitään. Jos nimimerkki on rekistöröitynyt
ei sitä toiset voi käyttää. Ymmärretty hyvin kirjoitti:
Minä ymmärrän, että suomenruotsalaisuus ei ymmärrä edes omia virheitään. Jos nimimerkki on rekistöröitynyt
ei sitä toiset voi käyttää.Minun nimimerkilläni ei kukaan olekaan niin väittänyt. Minä vain vastasin jollekin (en nyt muista nimimerkkiä), jonka mielestä kyseiset rouvat ovat suomenruotsalisia. Ahvennainen ei ole koskaan sellaista väittänyt. Me suomenkileiset pysymme suomenkielisinä missä sitten asummekin.
- Lukenut tässä
ahvennainen kirjoitti:
Minun nimimerkilläni ei kukaan olekaan niin väittänyt. Minä vain vastasin jollekin (en nyt muista nimimerkkiä), jonka mielestä kyseiset rouvat ovat suomenruotsalisia. Ahvennainen ei ole koskaan sellaista väittänyt. Me suomenkileiset pysymme suomenkielisinä missä sitten asummekin.
Jos puhutaan kielellisistä oikeuksista niin mitkä ne ovat Ahvenanmaan suomenkielisellä vähemmistöllä?
Onko suomenkielisillä lapsilla omia lastentarhoja omalla äidinkielellään?
Onko suomenkielistä koulua jossa lapsilla on oikeus opiskeluun ?
Oikein ymmärretty eli ei ole mitään tuossa mikä olisi tasa-arvoista verratessa ruotsinkielisiin.
Onko se normaalia ?
Onko se eriarvoistamista?
Onko se ihmisten syrjimistä?
Onko se jotain joka on suomenruotsalaisille pyhää?
Onko se jotain jolla suomenruotsalaisuus yrittää pönkittää itsetuntoaan?
Onko ehkä jopa vihaa kaikkea suomalaisuutta kohtaan koska me suomenkieliset olemme ylivoimaisesti kielellinen enemmistö Suomessa?
Onko se jokin historiallinen ylemmyyden tunne ruotsalaisuudesta joka on vain pelkkä kertomus turhasta historiasta jossa suomalaisia sorettiin ruotsin toimesta.
Muuten lisäksi Ahvenanmaa ei ole mikään omavaltio ja sen kiihkoruotsalaisuus tulee hukkumaan vielä omaan paskaansa näin on marjat!
- q_qwr
kirjoittakaa adressi.
http://www.adressit.com/protestikansanedustajienpalkoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904423
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?603221Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132541Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1212394Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki902198- 402043
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281997Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241753Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91637- 291618