Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No Ahvenmaalla ei millään saa aikaan 400000 asukkaan kuntaa.:) Suurin osa ahvenanmaalaisista on töissä laivoilla tai he ovat pienyrittäjiä. Pikkukunnissa on vain muutama työntekijä (Sottungan kunnantoimistossa taitaa olla puolitoista työntekijää, opettajat, kiinteistönhoito, vanhainkoti ja päiväkoti päälle, mutta ne pitäisi joka tapauksessa olla, kun lapsia ei voisi päivähoitoon Maarianhaminaan viedä, vaikka samaa kuntaa oltaisiin). Eli itse satuja kirjoittelet
17.09.2010 20:58
Varmaan myös ymmärrät että 28 000 asukkaan maakunnassa ei voi olla yliopistoa ja tietääkseni Suomen yliopistoissa opiskelee paljon ulkomaalaisia. Miksi he saavat opiskella jos eivär ahvenanmaalaiset, jotka ovat Suomen kansalaisia? Ja tuo kuntakokosuositus on pääasiassa juuri terveydenhuollon järjestämiseksi ja Ahvenanmaalla terveydenhuollosta vastaa aakuntahallituksen alainen Ålands Hälso- och Sjukvård, joka on siis yhteinen koko Ahvenanmaalle.
17.09.2010 10:38
No, koska tuolla etelä-Euroopassa saavat ihan EU:n luvalla metsästää pikkulintuja, niin en ymmärrä miksi meidän kevätmetsästys pitää kieltää.Minusta ennemmin pitäisi kieltää pikkulintujen metsästys.
17.09.2010 10:29
Kunnallisvaaleissa saa äänestää ilman kotiseutuoikeutta ja kaavoitetulta alueelta saa ostaa maata vakituiseen asumiseen.
17.09.2010 10:25
No, tuo ei sillä tavalla koske ahvenanmaalaisia, koska suurin osa ahvenanmaalaisista opiskelee Ruotsissa. Enkä todellakaan muista mistään ryöstömetsästyksestä pujutun ja seuraan myös Suomen uutisia.
17.09.2010 05:41
Miten niin valelääkäreitä? Jutussa sanotaan että ÅA alkaa kouluttaa LÄÄKÄREITÄ Vaassa. Hyvä juttu, ehkä heitä riittäisi tänne Ahvenanmaallekin?
16.09.2010 14:49
Mutta joku puhui ahvenanmaalaisten etuoikeuksista? Minä olen ahvenamaalainen vaikka äidinkieleni on suomi. Ja voisin vihjaista aviomiehelle, hänen äidinkielensä kun on ruotsi. Ja kukaan ei ole kertonut mistä saisi tietoa niistä EU:n huomautuksista.
16.09.2010 09:42
No Turusta tänne muuttaneena suomenkielisenä voin sanoa, että jos takaisin pääsemiseksi pitäisi savoa vääntää, niin mitään asiaa sinne ei olisi. No, onneksi täällä Ahvenanmaalla ei tarvitse osata mitään tieetyä murretta, minulla on ihan suomalainen korostus, eikä kukaan ole valittanut. Mitään ahvenanmaalaisille tarkoitettuja kiintiöitä en tiedä olevan. Voisitko kertoa jonkun? Voiko niitä käyttää äidinkieleltään suomenkieliset ahvenanmaalaiset?
15.09.2010 15:45
Minulla on kotiseutuoikeus, mutta mitään kielikoetta en ole suorittanut. Kaavoitetulta alueelta voi ostaa maata vakinaiseen asumiseen ilman kotiseutuoikeutta. En ole koskaan kuullut EU:n huomauttaneen salametsästyksestä, luulisi sen olleen iso uutinen täällä, mutta ei ole näkynyt. Mistä tietosi on peräisin? Ei ole opintoja, joihin ahvenanmaalaisilla olisi kiintiöitä, useimmat ahvenanmaalaiset opiskelevat tosin Ruotsissa.
15.09.2010 14:30
No täällä Ahbvenanmaalla kuunnellan Kaj Kunnusta, olet vähän väärällä palstalla.
06.09.2010 10:40
Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.
06.09.2010 10:39
Tunnen paljon suomenruotsalaisia, mutta en ole huomannut heidän pitävän itseään mitenkään parempina kansalaisina. Ihan samanlaisia he mielestäni ovat kuin suomenkieliset. Kaikista en pidä, mutta en pidä kaikista suomenkielisistäkään, ei äidinkieli asiaan vaikuta.
03.09.2010 15:26
Niin kauan kuin Ahvenanmaa kuuluu Suomeen, niin esim. lait ja viralliset asiakirjat pitää saada tänne ruotsiksi. On se sitten palvelua tai mitä tahansa.
03.09.2010 15:11
Pidän itseäni ihan oikeana suomalaisena, niin muuten pitävät ahvenanamaalaisetkin ja ihan varmasti muutkin suomenruotsalaiset. Minä nyt en satu olemaan ruotsinkielinen, mutta saatte te tälläiselle suomenkielisellekin nauraa. Se vain todistaa teidän tyhmyyttänne, ei ruotsinkielisten eikä minun (suomenkielisen).
03.09.2010 15:02
Onko ranska vieras kieli Kanadassa vain siksi että englantia puhuvia on enemmän?
03.09.2010 13:08
Luepa tämän päivän Ålndstidning-lehdestä, miten tyytyväinen presidentti oli, kun näki kuinka hyvin monikulttuurisuus toimii toimii täällä Ahvenanmaalla.
03.09.2010 12:08
Ensinnäkin ruotsi ei ole "vieras" kieli Suomessa. Toiseksi en ainakaan minä ihaile ruotsinkieltä, pidän vain sitä tasa-arvoisena suomen kielenkielen kanssa.
03.09.2010 09:37
No tuokin kertoo huonosta itsetunnosta. Minä olen suomenkielinen, mutta osaan kunnioittaa muitakin kuin suomenkielisiä. Asun Ahvenanmaalla ja näen miten ruotsin kieli on häviämässa Suomesta (ainakin virallisissa yhteyksissä) ja koen sen ongelmaksi Ahvenanmaalle. Mutta ei se minun äidinkieltäni miksikään muuta. Enkä hauku suomenkielisiä, kuten edellä kirjoitin, uskon suurimman osan olevan ihan normaaleja ja järkeviä. Tänne kirjoittavista vain suuri osa on fanaatikkoja, joille kaikki ruotsin kieleen liittyvä on suoraan perkeleestä ja tuhoaa, jos ei koko maailmaa, niin ainakin Suomen.
03.09.2010 06:28
Kun tätäkin palstaa lukee, niin selvästi se heikko itsetunto (valitettavasti) löytyy meidän suomenkielisten joukosta. Tosin tämä palsta ei anna kuvaa tavallisen suomenkielisen ajatusmaailmasta, tänne kirjoittaville ruotsi on muodostunut pakkomielteeksi, kaikki paha poistuisi Suomesta (koko maailmasta?) jos ruotsin kieli katoaisi.
02.09.2010 12:53
No tämä syöpäläinen haluaisi vastauksen. Tax-freesta on tietysti hyötyä, mutta ainakin yhtä paljon koko s
30.08.2010 18:07
50 / 71