Ahvenanmaalta auto?

...

Päässäni on viimeaikoina käynnyt sellainen ajatus että jospa hyppäisin aamulaivalla Turusta tahi Hesasta Maarianhaminaan autoa ostamaan...ehkä teenkin sen...

Mutta minulle on vain jäänyt epäselväksi että kun nyt Ahvenanmaalla on omat rekisterikilvet, niin joutuuko sen täällä sitten mantereella rekistöröimään uusiksi mantereen kilvillä?

16

10518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusiksi pistään.

      Soita katsastuskonttoriin.

      • ...

        onhan kyseessä kotimaiset kilvet.


      • ... kirjoitti:

        onhan kyseessä kotimaiset kilvet.

        Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.


      • ...
        ahvennainen kirjoitti:

        Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .


      • ...
        ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        puhdas esimerkki toi TOMMY, en ole sellaista siis nähnyt mutta vastaavia nimirekkareita.


      • suomen kilvet
        ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        ÅUT-1


      • ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.


      • enoc kirjoitti:

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.

        Suomen kilvissä pitää olla numerot, Ahvenanmaalla voi olla pelkkä nimi tai muu sana. Ja kun Ahvenanmaalla hankkii tälläisen kilven (joka siis maksaa täälläkin), sen voi siirtää toiseen autoon, kun vaihtaa autoa. Mantereella joutuu käsittääkseni "ostamaan" kilven joka kerta, kun vaihtaa autoa.


      • Buumanni
        enoc kirjoitti:

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.

        Kyllä on aika rajallista Suomessa hankkia mieleisensä kilpi. Ahvennainen aivan oikeassa. Jos esim. haluat kilven, missä on teksti ENOC, niin haaveeksi jää. Voit rakennella kirjain- ja numeroyhdistelmällä sanan ja maksaa siitä sitten sen tonnin jos on se yhdistelmä vapaana. Esim. POS-10. Taitaa vaan se P-kirjain olla varattuna perävaunuihin. Joten Ahvenanmaalle vaan, tai jenkkeihin.

        Tästä oli tässä ketjussa aikaisemminkin juttu, mutta joku näki aiheelliseksi poistattaa se.


      • friend09

        Ompa erikoista.


      • erilainen,

    • ihan tosta vaan

      Jos auto on uutena rekisteröity Ahvenanmaalle, sitä kohdellaan mantereelle ostettaessa kuten maahantuotavaa. Varaudu siis ainakin rekisteröintikatsastukseen ja tullin kanssa asioimiseen autoveron takia.

      • kirsikka s

        En ostais ahvenanmaalaista autoa meri-ilaston takia-ruostuttaa.


      • kirsikka s kirjoitti:

        En ostais ahvenanmaalaista autoa meri-ilaston takia-ruostuttaa.

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.


      • tauski M.
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.

        Tuttava osti kerran luupää tatsunin ahvenanmaalaiselta.Pai vuotta kulu niin pellit ruostu.Jälkeenpäin kuulin että meri tekee sen että ilmassa on suolaa.


      • Rauta naula saku
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.

        Monesti talvella ajavat jäällä se ruostuttaa pellit, mutta muuten autot ovat siellä hyväkuntoisia.
        Ennen oli autot rautaa nyt ovat pelkkää peltiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe