Ahvenanmaalta auto?

...

Päässäni on viimeaikoina käynnyt sellainen ajatus että jospa hyppäisin aamulaivalla Turusta tahi Hesasta Maarianhaminaan autoa ostamaan...ehkä teenkin sen...

Mutta minulle on vain jäänyt epäselväksi että kun nyt Ahvenanmaalla on omat rekisterikilvet, niin joutuuko sen täällä sitten mantereella rekistöröimään uusiksi mantereen kilvillä?

16

9621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusiksi pistään.

      Soita katsastuskonttoriin.

      • ...

        onhan kyseessä kotimaiset kilvet.


      • ... kirjoitti:

        onhan kyseessä kotimaiset kilvet.

        Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.


      • ...
        ahvennainen kirjoitti:

        Kilvet joutuu vaihtamaan, koska Ahvenanmaalla on oma autorekisterikeskus, joka on maakuntahallituksen alainen.

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .


      • ...
        ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        puhdas esimerkki toi TOMMY, en ole sellaista siis nähnyt mutta vastaavia nimirekkareita.


      • suomen kilvet
        ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        ÅUT-1


      • ... kirjoitti:

        kun oon nähnyt ahvenanmaalaisia autoja jossa joku on laittanut rekkariksi oman nimensä kuten esimerkiksi "TOMMY" jonkun ÅLG-235 sijaan mikä näyttää aika makeelta, valitettavasti mantereella ei ole sellaista mahdollisuutta :( .

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.


      • enoc kirjoitti:

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.

        Suomen kilvissä pitää olla numerot, Ahvenanmaalla voi olla pelkkä nimi tai muu sana. Ja kun Ahvenanmaalla hankkii tälläisen kilven (joka siis maksaa täälläkin), sen voi siirtää toiseen autoon, kun vaihtaa autoa. Mantereella joutuu käsittääkseni "ostamaan" kilven joka kerta, kun vaihtaa autoa.


      • Buumanni
        enoc kirjoitti:

        ...suomessakin mahdollista hankkia haluamansaa kilvet. Se vain taitaa olla melko kallis hankinta.

        Kyllä on aika rajallista Suomessa hankkia mieleisensä kilpi. Ahvennainen aivan oikeassa. Jos esim. haluat kilven, missä on teksti ENOC, niin haaveeksi jää. Voit rakennella kirjain- ja numeroyhdistelmällä sanan ja maksaa siitä sitten sen tonnin jos on se yhdistelmä vapaana. Esim. POS-10. Taitaa vaan se P-kirjain olla varattuna perävaunuihin. Joten Ahvenanmaalle vaan, tai jenkkeihin.

        Tästä oli tässä ketjussa aikaisemminkin juttu, mutta joku näki aiheelliseksi poistattaa se.


      • friend09

        Ompa erikoista.


      • erilainen,

    • ihan tosta vaan

      Jos auto on uutena rekisteröity Ahvenanmaalle, sitä kohdellaan mantereelle ostettaessa kuten maahantuotavaa. Varaudu siis ainakin rekisteröintikatsastukseen ja tullin kanssa asioimiseen autoveron takia.

      • kirsikka s

        En ostais ahvenanmaalaista autoa meri-ilaston takia-ruostuttaa.


      • kirsikka s kirjoitti:

        En ostais ahvenanmaalaista autoa meri-ilaston takia-ruostuttaa.

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.


      • tauski M.
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.

        Tuttava osti kerran luupää tatsunin ahvenanmaalaiselta.Pai vuotta kulu niin pellit ruostu.Jälkeenpäin kuulin että meri tekee sen että ilmassa on suolaa.


      • Rauta naula saku
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiass ovat vähemmän ruostuneita, koska täällä ei suolata teitä.

        Monesti talvella ajavat jäällä se ruostuttaa pellit, mutta muuten autot ovat siellä hyväkuntoisia.
        Ennen oli autot rautaa nyt ovat pelkkää peltiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5187
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2577
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2106
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1774
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1229
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1182
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      90
      1179
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe