Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kuulostaa hienolta, käytännössä esim. Käyrän avovankilassa ei kai ole yhtään ruotsia puhuvaa työntekijää, eikä ruotsilla selviä Saramäessäkään. Mikä muuten on Turun yliopiston virallinen ruotsinkielinen nimi? En muista sellaistakaan koskaan nähneeni, vaikka siellä olen opiskellut?
Ruotsinkieliset eivät ole mitään "bättre folk", sen huomaa ainakin minun työssäni, ja porsasteluksi kutsuisin ennemmin noita Talan väitteitä ,kannattaisi ottaa asioista selvää. Jos ruotsinkielisiä vankilaosatoja ei käytännössä ole olemassa, ei kannattaisi niistä niin kovaa ääntä pitää, vaikka jossain vanhassa uutisessa selläisiä väitetään perustettavan.
30.07.2010 05:30
En ole ottanut kantaa kieleen, kysyn vain missä sellainen osasto on ja miksi sinne ei huolita ahvenanmaalaisia. Minusta se on turha, jos sinne ei edes oteta täysin ruotsinkielisiä ahvenanmaalaisia.Tala väittää, että sellainen osato on olemassa, mutta kukaan ei kerro missä vankilassa.
29.07.2010 19:42
Mutta jos kerran ruotsinkielinen osasto on olemassa, mutta sinne ei oteta ahvenanmaalaisia, niin kenelle se sitten on?
29.07.2010 13:12
Olen työni puolesta tavannut useita ahvenanmaalaisia vankeja ja kaikki ovat kertoneet, kuinka hankalaa on kun ei osaa suomea ja vankilassa kaikki tapahtuu suomeksi ja ruotsinkielisiä vartijoita ei juuri ole. Nyt kuulin, että Suomessa on ruotsinkielinen vankilaosasto jossain. Miksi ahvenanmaalaiset vangit eivät saa suorittaa rangaistustaan siellä?
29.07.2010 12:17
Eikös sitä jo sovelleta? Ja tulkkia on oikeus käyttää niin Ahvenanmaalla kuin siellämantereellakin. Enkä selittele enkä puolustele mitään, mutta täällä asuvana pidän itseäni jonkinlaisena Ahvenanmaa-asiantuntijana verrattuna useimpiin tänne kirjoittaviin verrattuna. Ja kun vielä satun olemaan ihan suomenkielinen ahvenanmaalainen. Ja kiinteistön saa tietyin rajoituksin ostaa ilman kotiseutuoikeutta.
27.07.2010 22:01
Kuten aiemmin olen kirjoittanut, ei täällä ketään sorreta. Enkä minä mitään lievennä, minä kerron tilanteesta sellaisena kuin se on ja miten tälläinen suomenkielinen ahvenanmaalainen sen kokee. Te itse yritätte vääntää asioita ihan totuudenvastaisesti. Mikä muuten on palkkasveko? Ja kukaan ei kai ketään pakota tänne muuttamaan, jos jo etukäteen tietää, että haluaa tulla ymmärretyksi vain suomen kielellä?
27.07.2010 08:31
Tämä on nyt juuri sitä, mistä puhuin vähän aikaisemmin En saa palvelua (tai lapseni opetusta) äidinkielellään, mutta jos muuttaa alueelle, jonka virallinen kieli on joku muu kuin oma äidinkieli, se täytyy ottaa huomioon. Mutta ei minua äidinkieleni vuoksi syrjitä, saan töitä aivan samalla tavalla kuin ruotsinkieliset (kokemusta on), voin osallistua politiikkaan ja muuhun yhteiskusnnalliseen elämään aivan samalla tavalla kuin ruotsinkielisetkin (kokemusta on). Kieli vain on ruotsi. Ja se on kansainvälisin sopimuksin niin sovittu, joten on ihan turha sanoa, että koska Ahvenanmaa on osa Suomea, täällä on saatava käyttää suomea. Ahvenanmaa on osa suomea, mutta ruotsinkielinen osa Suomea. Ja jos sille suomenkieliselle koululle niin huutava tarve olisi, kai joku oli yksityisen sellaisen perustanut.
27.07.2010 06:40
Itse asiassa en tiedä, mitä Jansson tarkoitti tuolla. Ei suomenkielisiä täällä mitenkään syrjitä, meillä on ihan samat oikeudet kuin ruotsinkielisilläkin. Työkieli täällä tietysti on ruotsi, mutta jos muuttaa tieten tahtoen paikkaan, jonki virallinen kieli on joku muu kuin oma äidinkieli, ei voi väittää syrjinnäksi sitä, ettei voi käyttää omaa äidinkieltään esim. työssään.
26.07.2010 18:49
Täällä on niin monella täysin ruotsinkielisellä suomenkielinen sukunimi, että jos perusteella laatikoita räjäyttelee, vikaan menee pahasti. Tosin kyse on urbaanilegendasta, jota siellä mantereella edelleen levitetään.
26.07.2010 17:30
Olen ihan tosissan. Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei suomenkielisiä syrjitä. Jos esimerkkejä kerran on, voisitko mainita muutaman? Palkan saan työstäni, ihan samalla tavalla kuin sain mantereellakin. Mutta näihin älyttömyyksiin on pakko vastata, vaikkei se mihinkään johda.
26.07.2010 12:50
Maksamme TV.maksun (ainakin minulla on sellainen nytkin maksamista odottamissa)
Osa käy, on vapaawhtoista
Tuki on meidän maksamiemme verojen palautusta, Ahvenanmaa haluaisi saada verotulot suoraa Ahvenanmaalle, jolloin tälläisesta väärinymmärryksestä päästäisiim jostain syytä hallitus Katainen etunenässä vastustaa ajatusta
Meillä ei ole muuta erityiskohtelua verotuksessa kuin hankala alv, joka käytännössä on johtanut siihen, että osa manner-Suomalaisista firmoista kieltäytyy myymästä tänne tai että maksamme alvin kahdesti. Erityiskohtelua, kyllä, mutta negatiivisessa mielessä
Lohenkalastus ajonuotalla kiellettiin jo vuosia sitten, perusteena että viemme pohjoisen vapaa-ajan kalastajen lohet
Ahvenanmaalaisia löytää kaikkialta maailmasta.
Ahvenanmaalle otetaan pakolaisia
Maailmalla matkustaessaan kaikki tuntemani ahvenanmaalaiset kertovat olevansa suomalaisia. Tuo ruotsalaisuusajatus on jostain muualta kotoisin kuinj täältä
25.07.2010 21:19
Joistakin näyttää olevan hauskaa kirjoitella tälläisiä väitteitä, vaikka yhtään esimerkkiä ei ole asiasta antaa. Ja RKP:n palstalla, vaikka RKP ei edes toimi Ahvenanmaalla. Olisi paljon fiksumpaa ottaa asioista ensin selvää.
25.07.2010 08:46
kertoisitko minulle, missä tuo p..seen nuoleminen käytännössä näkyy. Anna pari esimerkkiä, kun täällä asuvana en ole sellaista huomannut. Siis kaksi asiaa, ihan konkreettisesti, eikä mitään hurrihöpötystä.
24.07.2010 18:30
Kyllä he ihan oikeasti kokevat olevansa suomalaisia, ajatus että joku nettifinno pitää heitä ruotsalaisina, tuntuu heistä ihan käsittämättömälta. Ja asunto-osakkeen samoin kuin talon kaavoitetulta alueelta voi ostaa ilman viiden vuoden asumista ja kotiseutuoikeutta.
24.07.2010 15:12
Ja koska ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia, ei eriarvoistamista ja syrjintää puolusteta täällä Ahvenanmaallakaan. mot
24.07.2010 11:24
Kai minä nyt itse tiedän, olenko suomenruotsalainen vai en.Miten joku voi tuollaista väittää, se tosin kertoo aika paljon näistä nettifennoista.
24.07.2010 11:23
Olen itse fenno (siis jos se tarkoittaa äidinkieleltään suomenkielistä), ja minusta Ankdam osui ihan naulan kantaan. Kun lukee näitä kirjoituksia, ei voi kuin ihmetellä, miten niin päättömiä juttuka kukaan edes jaksaa kirjoittaa. Ja kuten sanoin, EN ole suomenruotsalainen.
24.07.2010 08:59
Ahvenanmaalla toimii monta puoluetta, mutta ei yhtään ruotsalaista puoluetta. Ahvenanmaan puolueista sosialidemokraatit ja keskusta toimivat toki Ruotsissakin, mutta myös Suomessa. Liberaaleja ei taas ole muualla kuin täällä, frisinnad samverkan vastaa Ruotsin Moderata samlingspuoluetta ja Suomen kokoomusta, sitten Ahvenanmaalla toimii sitoutumaton puolue (joka siis on ihan oikea puolue) ja sitten tietysti pieni Ålands Framtid.
23.07.2010 07:17
Ei suomenkielisiä aseteta täällä eriarvoiseen asemaan. Suomenkielisiä valitaan virkoihin, heitä on lagtingetissä. heillä on aivan samat oikeudet kuin ruotsinkielisillä.
23.07.2010 07:11
Kas kun en ole tuollaisesta mitään kuullut, vaikka politiikkaa seuraan?
22.07.2010 13:12
53 / 71