Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä nykyisin kassat ensiksi puhuvat ruotsia, taidat elää jossain muutaman vuosikymmenen takaisissa muistoissa. Jätätkö muuten ulkomaillakin tavarat maksamatta, kun et saa palvelua suomeksi?
05.10.2009 13:24
Maarianhamina ottaa vastaan pakolaisia, tänä vuonnakin on tullut muutama.
25.09.2009 08:20
Ahvenanmaalla on ihan oma puoluejärjestelmä ja RKP ei toimi täällä. Tosiasia on lisäksi (vaikka monen mantereella asuvan on sitä vaikea ymmärtää), että RKP: ja ahvenanmaalaisten käsitykset poikkeavat usein kovasti toisistaan, joten ei RKP täällä mkään jumalasta seuraava ole. Joten RKP:n rahat eivät ole Ahvenanmaalta.
25.09.2009 08:09
Muistaakseni valtiolla on täällä 16 työntekijää lääninhallituksessa, tulli taitaa olla erikseen. Mutta valtio ei täällä hoida montaakaan asiaa, vaan maakunahallitus, jonka työntekijämäärä muistaakseni on reilu parisataa. Pienissä kunnissa on vähän työntekijöitä, jos kuntia olisi vain yksi, keskijohdon määrä ainakin kasvaisi. Ja kun ajatellaan maantiedettä, Kökarissa ja Brändössa pitaisi kuitenkin jonkun olla kunnan töissä, vaikka kunnan nimi olisi Maarianhamina. Kyllä Ahvenanmaan työttömyysluvut johtuvat jostain muusta kuin julkisesta sektorista.
Ahvenamaa olisi valmis ottamaan verotuksen itselleen, jolloin rahaa ei tarvitsisi kierrättää mantereen kautta, mutta ainakin Vanhanen ja Katainen ovat sanoneet ehdotukselle ei.
24.09.2009 12:22
Olen täällä asunut jo muutaman vuoden, enkä ole tuollaisiin ihmisiin törmännyt. Millaisissa piireissä oikein liikut? Huumeita täällä toki on, mutta ei se mitään normaalia ole, sen enempää kuin muuallakaan. Ihan turvallista täällä on, meillä kotona on jopa ovet useimmiten lukitsematta ja autossa avaimet paikallaan, joten ainakaan meilläpäin ei alkoholisoituneita rikollisia ole näkynyt.
23.09.2009 17:03
Kyllä asunnon voi tietyin rajoituksin täältä ostaa ilman kotiseutuoikeuttakin. Miksi kirjoitat tuolliasta, joka ei pidä paikkaansa?
09.09.2009 12:03
Ahvenanmaalaiset ja mantereella asuvat ruotsinkieliset ovat taatusti yhtä isänmaallisia kuin suomenkieliset, ei isänmaallisuus ole äidinkielestä kiinni, ja miten se että äidinkieli on sama kuin Ahvenanmaan virallinen kieli voi tehdä ahvenanmaalaisista eoäisanmaalaisia? En ymmärrä.
09.09.2009 12:00
Ei kai tässä pakolaisista ja maahanmuuttajista puhuttu, vaan ap ihmetteli, miten joku (syntyperäiset ahvenanmaalaiset ja tänne muuttaneet) voivat täällä asua. Ilmeisesti ap pitää Ahvenanmaata tylsänä paikkana. Kuten minä ja tuossa joku muukin kertoi, täälllä on hyvä asua. Pakolaisia tänne otetaan, mutta pakolaiskeskusta ei aiankaan toistaiseksi ole.
08.09.2009 08:55
Ahvenanmaa ottaa pakolaisia.
07.09.2009 08:19
Täällä on mukavia ihmisiä. kaunista luontoa, kesällä tapahtumia on joskus liikaakin, talvella on hiljaisempaa. Kalliimpaa täällä ehkä on ja tuo tulliraja hankaloittaa esim. tavaroiden tilaamista. Mutta täällä on mukava asua ja elää. Eli ihan hyvin täällä voi asua ja viihtyä.
07.09.2009 08:16
Vi betalar skatt som alla andra, vi är inga parasiter.
30.07.2009 09:41
En tiedä, miten tämä Ilomantsiin liittyy, mutta sen tiedän, että varoitus annettiin nimenomaan Ahvenanmaalla (jossa siis puhutaan ruotsia) pelkästään suomeksi. Ei Ahvenanmaata Ilomantsi kiinnosta.
29.07.2009 13:31
Ajattelen tätä asiaa nyt ihan tavallisen ahvenanmaalaisen kannalta. Kuuntelen itse usein radio x3:ä ja kyllä siellä paljon haastatellan suomeksi (radioon on vähän vaikea saada tekstitystä) ja kun ei suomea osaa (itse olen suomenkielinen, joten minulle se ei ole ongelma), on tylsä kuunnella haastatteluita, joista ei mitään ymmärrä.
Minusta teidän siellä mantereella pitäisi kunniottaa Ahvenanmaan ruotsinkielisyyttä. Äidinkieli on yhtä tärkeä ruotsinkieliselle kuin suomenkielisellekin. Minusta vaatimus, että kaikki pitäisi olla vain suomeksi muistuttaa Turkin suhtaumista kurdeihin ja heidän kieleensä. Eli suvaitsevuuta kaipaan sieltä mantereeltakin. Ja me täällä asuvat suomenkieliset viihdymme ihan hyvin, suurempi ongelma Ahvenanmaan ruotsinkieli syys vaikuttaa olevan teille siellä mantereella.
23.07.2009 14:46
Eduskuntavaaleissa ei Ahvenanmaalla ollut Rkp:n ehdokasta (todennäköisesti siitä syystä, että Rkp ei täällä toimi). Ja kummallisia tuntuvat olevan niitten suomenkielistenkin puolueden varainhankintatavat. kai säätiö on yhtä hyvä kuin yritykset (joilla ei sitten välttämättä tunnu olleen edes varaa tukea ehdokkaita).
23.07.2009 14:31
Asun Ahvenanmaalla ja minä niin kuin muutkin ahvenamaalaiset maksamme veromme mantereelle. Saamme sitten takaisin tietyn prosentin valtion budjetista. Ahvenanmaa haluaisi oman verotusoikeuden (jolloin mitään ei tarvitsisi palauttaa), mutta viimeksi kun Matti Vanhanen kävi täällä, hän tyrmäsi ajatuksen kokonaan. Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin menee kirjoittamaan tuollaista soopaa.
Viking pärjää kyllä ihan hyvin (paremmin kuin Tallink), eikä saa sen enempää tukiaisia kuin muutkaan. Osingotkin ovat pienentyneet huomattavasti.
23.07.2009 14:19
Somaleihin en ole törmännyt, mutta vähän kaikkia muita täällä näkyy, iranista, irakista tulleita jne. Iranista tulivat muistaakseni viimeisimmät kiintiöpakolaiset viime talvena.
Ja me täällä asuvat suomenkieliset viihdymme täällä hyvin, joten ehkä sinunkaan ei kannattaisi huolehtia meidän sortamisestamme.
En ymmärrä, että aina valitetaan, että saamme enemmmän tukea kuin maksamme veroja, mutta kun haluaisimme oman verotusoikeuden, sekään ei sovi. Voitko selittää miksi?
23.07.2009 13:39
Perussuomalaiset ja kristilliset olivat vaaliliitossa, mutta kukaan ei väitä että ne olisivat sama puolue. Mutta kun kolme ahvenanmaalaista puoluetta yhdessä solmii vaaliliiton rkp:n kanssa, niin hupsista, RKP toimii täällä.
Olen itse jonkin verran mukana politiikassa täällä, eikä vastaani ole vielä missään tullut rkp:n ahvenanmaalaista edustajaa. Mutta minähän en Ahvenanmaasta mitään tiedä, minä vain asun täällä...
23.07.2009 13:17
Aina ihmetellään, miksi ahvenanmaalaiset seuraavat Ruotsin tiedotusvälineitä. Nekin, jotka Suomen mediaa seuraavat, lopettavat sen varmasti, jos haastatteluita tehdään entistä enemmän suomeksi (jo nyt niitä on paljon). Ei ole mitään mieltä seurata lähetystä, josta ei mitään ymmärrä. Mutta turha tulla syyttämään, että täällä ei olla Suomen asioista kiinnostuneita, kun kaikki tieto alkaa olla vain suomeksi.
23.07.2009 13:12
Pakolaisia otamme vastaan kuten muukin Suomi, pakolaiskeskusta ei kylläkään ole. Ei meitä tarvitse kenellekään myydä, mutta antakaa meille oma verotusoikeus, niin pärjäämme omillamme!
22.07.2009 09:32
Kiinnihän ne ryöstäjät saatiin, joten ei heitä etsiä tarvitse. Iltapäivälehdet ovat kyllä jutusta kirjoittaneet.
22.07.2009 08:35
58 / 71