Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"pessimistit sen sijaan lähestyivät ruokakuppeja..."
Ei tainnut kokeissa olla ruokahassuja koiria...
26.05.2011 20:00
Kumpi on helpompi? Riippuu ihan keltä kysyy :D
Itse sanoisin,että riippuu uroksesta,mutta myös nartusta.
Jos ei ole mikään seksihullu uros,niin helppo homma,mutta jos toisin päin,niin joopa joo...
Nartuilla taas on joillain "ongelmana" luonteen häilymiset, ja taipumiset valeraskauksiin.
Oli niin tai näin,niin itse olen enemmän bitch-ihminen :D
Luonne-eroista vielä sen verran,että jos noita juttuja ei lasketa,niin taas vedän tähän poikkeamat. Eli on rotuja,joilla ei pahemmin eroa siinä,onko narttu helpompi,vaan puhaasti yksilöerot. Tuon tyypin roduissa itse asiassa nartut voi olla vaativampiakin.
Että jos pitäisi suositella kumpi,niin jättäisin väliin...Toki kun puhutaan isoista,niin siinä mielessä narttu,jos haluaa hieman pienemmän fyysisen haasteen.Noh tiedä sitäkään,voipi saada ison tytön tai pienen pojan :D
Uros ihmiset osa tykkää enemmän ehkä uroksista siinä,että mieli ei heilu kuin nartuilla,joilla hormoonit sekoittaa pään.Niin,ja onhan ne urokset useinmiten siinä helpompia,kun ne on vähän putkiaivoja ( ja kuulostaa niiiiiin tutulta @@@:-) )
26.05.2011 19:57
Jos ei tuota ennen ole harrastanut,niin lekuria minäkin suosittelisin.
Vika voi olla niin fyysinen kuin psyykkinen.Aistien heikentyminenkin voi tehdä "omituisuuksia" koiralle.
26.05.2011 19:42
Vastaavista asioista on jo jokusiakin topiikkeja,joista jotain löytyy ;)
c.m sanoikin jo päasiat.Itse lisäisin vielä,että kannattaa huomioida,ettei se fyysinen liikunta koiraa aina väsytä riittävästi.On koiria,joille vaan kunto kasvaa kasvamistaan ja sielu huutaa koko ajan lisää,vaikka mitä tekisi.Kunnon väsytys lähtee tuontyypin koirille sieltä henkiseltä puolelta.Eli sinne puolelle sopivaa toimintaa riittävästi ja säännöllisesti.
Jos aikuinen,sisäsiistiksi oppinut koira päästele sisälle,niin se joko on sairas tai se merkkaa.Jälkimmäinen on käytöshäiriö,joka saattaa johtua useastakin asiasta. Mm.riittämättömättät aktiviteetit, supuolinen vähän turhan suuri intous,joka pitäisi ohjata muuhun toimintaan ja/tai "johtajuusjutut" pielessä.
Ja onko leikkauttamisella mihinkään näihin hyötyä.On tai ei.Riippuu tuurista ja millainen sää on kyseessä :D
Jälkeläisten tulon kyllä estää,kivekset oli piilo tai näkyvä,saadaan häviämään,mutta muille machoilun voi laittaa sen tuurin ja sään piikkiin...
25.05.2011 16:36
"kun sen kimppuun on käyty.." "Kova koira palautuu..."
Tosin tässäkin myös rotuominaisuudet voivat vaikuttaa. Eli jos on kyse rodusta,joka jo perusluonteeltaan ei ole kovinkaan lajisosiaalinen,niin kovuus/pehmeys ei välttämättä vaikuta toistaan enemmän tai vähemmän.
Eli samalla lailla voi aggressiot nousta pinnalle kumpi vain onkin ja jättää vahvan muistijäljen.
25.05.2011 16:15
Tämä on aihe,jota taidan olla useasti sivunnut eli näitä muotitermejä,joita viljellään jos koiran kanssa ei skulaa tai tyypillinen tietynlinjan ongelmakoirakouluttajien mielitermi...
Harva koira on oikeasti kova.Kova sotketaan vaan nykyään heti kuvioihin,jos on jotain ongelmia.Kovapäinen,voimakas luonteinen,sitkeä, vähemmän miellyttämishaluinen ym.on piirteitä,jotka niiiiiin usein sotketaan tuohon termiin.Kaksi aivan eri asiaa,mutta toki samaan pakettiin voi monenlaista osua.Mutta oikeasti kovia koiria on vähemmässä määrin.
"Esim.tämä pirpana..." Jee,eipä ole ensimmäinen ja todennäköisesti on kyse "samanlinjan" tulkitsijoista...Tiedän jokusiakin vastaavia tapauksia,joten yksi syy,miksi suhtaudun miten suhtaudun tiettyihin "alansa ihmisiin".
Minusta termit ei itsessään luo varsinaisesti mitään,vaan se on vaan niin helppo mennä johonkin mukaan joillekkin,kun ottaa selvän,mistä on kyse.
Jos ajattelen noita enemmän harrastamia rotujani,niin voi että,kun ne olisi niiiiiin helppoa pistää hyvinkin moni koviksi,ihan luonteen piirteiden ja tyypillisen toimimisen vuoksi.Samoin kun vielä soppaan keksittiin sana "terävä",niin joopa joo...
"Nyt hieman ihmettelen..." Toisaalta ihan hyvä juttu,vaikka ihan pienestäkin.JOS osuu sellaiselle,joka osaa ja halua auttaa ihan perusasioiden opettelusta,eikä varsinaisesti suhtaudu joka tapakseen vain tietyn oman vakaumuksensa mukaan putkiaivoisesti.
.Suurin osa ongelmistahan on ihan perusjuttujen puutetta.Kun kuitenkin parempi on monesti,pienissäkin,että kokonaisuus pannaan kuntoon.Useasti jos vaan hoidetaan yksi keissi kuntoon,niin seuraava jo väijyy oven takana...
"En usko,että mikään luonne..." En minäkään.Toki jossain lajeissa voi olla jostain enemmän hyötyä.Mutta hyvin monesti,ohjaaja on myös se lenkki,joka homman pistää myös pitkälti rulettamaan.Tai sitten ei,ylipäätäänkään...
25.05.2011 16:03
Otetaas ihan yleisin ja sanoisin normaali käytäntö jalostusoikeudesta ja urokseen...
Eli jos se jätetään,niin "hyöty" on molemminpuoleinen.Eli se tarkoittaa lähinnä että koira myydään halvemmalla.Koiraa ei siis myydä täydellä hintaa.
Jalostusoikeudessa kasvattaja siis pidättää tähän asiaan oikeuden,tietyksi ajaksi ja tiettyyn määrään astumisia.Yleensä esim.noin kolme.Kasvattaja myös maksaa kaikki asiaan liittyvät kulut,mitä asiaan kuuluu.Sopimukseen laitetaan myös takaraja.Eli kohtuullisuuspykälää noudattaessa koiraa ei voi ikuisuuksia riiputtaa.
Kasvattajan omaessa jalostusoikeus on myös ihan normaalia,että sinä aikana kasvis päättää käytöstä,ei haltija.Eli siitä,kenelle annetaan ja kenelle ei vai annetaanko kellekkään.
Noin nyt normaalisti mennään.
Ja vielä,jos ja kun jotain sovitaan,niin aina laitettava kaikki paperille.Kummankin pitää myös olla rehellisiä ja ymmärrettävä missä mennään.Ja mikä ei koskaan pahitteeksi,mieluummin yleensäkin asioista,siis koiramaisista,samoilla aalloilla.
Tuo siis normikäytäntö.Jos jotain halutaan "soveltaa",niin oma juttunsa,kuka mitäkin tekee ja mihin kukakin suostuu...
23.05.2011 19:26
Riistavietti aktivoituu pääasiassa hajulla,ja on vahvan sisäsyntyinen.Riistavietti voi tosin myös muuttua saalisvietiksi(esim.osaltaan) tilanteessa.
Saalisvietti aktivoituu näöllä ja saalisviettiä voi myös harjoittaa (esim.koulutusta varten).
Mahdollisen saaliin tuomisella ei ole mitään tekemistä varsinaisesti noitten viettien kanssa.
21.05.2011 16:04
Tähän vielä lisäys,että jos on jonkun kasvattajan jäljestä kiinnostunut tai haluaa ottaa selvän esim.pentua harkittaessa,niin kannattaa klikata kennelnimi auki(aakkosten kohdalta) .Ei siis pelkästään jonkun rodun kohdalta kasvattajan kennelnimi.
Kennelnimestä kun näkee sitten kaikki kasvatetut pentueet ja myössiis kaikki rodut ;)
16.05.2011 19:35
En tiedä,valvooko varsinaisesti kukaan,mutta soittaa kannattaa joko paikalliselle eläinsuojeluvalvojalle tai poliisille.Itse olen soittanut,kuten mainitsin,eläinsuojeluvalvojalle.
Hyvin hoiti asian.Tosin tuo paikallisemme onkin kaikin tavoin pätevä :)
16.05.2011 18:00
Hieno homma :) Onnea tulevalle vastavalmistuneelle !
14.05.2011 09:41
Voi tuo ringinkierto olla maavainussakin.Osaltaan ehkä sitä,että joku koira (syystä tai toisesta) vaan haluaa tarkistaa ympäriltä,ennenkuin merkkaa paikan.
Tuota tuulenkäyttöä voi treenata (jos nyt tarvetta siihen ois),että opettais sen helpolla ja lyhyellä matkalla suoraan läydölle.
Joku koissu kun vaan jumiutuu joskus menemään vaan helpommalla :D
13.05.2011 18:33
Tais olla aika vahva auktoriteetti sillä tulevalla koiralla ja hyvä pinna :D
Kyllä koira karvoja voi nostella monesta syystä.Ei pelkästään aggressiosta.
Ihan kylmästäkin :D
Yleensä noit kannattaa tulkita juuri sen kokonaisuuden mukaan.Tosin kun omansa jo hyvin tuntee,niin oppii ne pienetkin merkit tulkitsemaan.
Kokonaisuutena tuo toi mieleen (tosin näkemättä) ihan vaan joko alistuneen tai hyvin voimakkaasti (liioitellen) rauhoittavia eleitä käyttävän.Joka taas usein kertoa siitä epävarmuudesta.
Toisaalta karvojen asento kertoo mielestäni myös hiukan jännittyneisyydestä.Varsinkin jos ne oli ns.löysästi pystyssä,ei niinkään terävästi.
Hieno homma,jos hommat on lähtenyt sujumaan :)
Tosin täytyy sanoa,että itse jätän nuot "senkan kaivamispaikat nenästä" suosiolla väliin...
13.05.2011 18:05
Pliko se heti neuvoton? Vai ymmärsinkö oikein,että ekalla toimi.
Tuli mieleen sellainenkin,että jos maasto oli niin hankala,että vei toisella motivaatiota hakea,joten osaltaan ei siksi riittävästi toiminut.Tai sitten vaan ei hajua saanut( syystä tai toisesta).
Ei pikkukoirallakaan välttämättä risukko paina (jos yleisesti tarkoitit).
Hankalassa maastossa,riippuen tosin millälailla,se vaan joutuu tekemään enemmän työtä.
Mutta jos "nenä toimii" ,niin ei se koko vaikuta viimekädessä.Jos motivaatio on vahva,niin koira ei hevin lopeta.
Mutta käyhän välillä niin,että syystä tai toisesta vaan ei löydä (koosta riippumatta).
Osanotot mammakoirasta.Surku juttu :(
13.05.2011 17:50
Korjaus taajaman tietoihin.Taajamassa koirat on pidettävä kytkettynä.
Välittömästi kytkettävissä ei riitä.Se kohta oli vanhoissa järjestyssäännöissä.
12.05.2011 21:07
"Kerro miksi näitä pieniä..."
Jaa-a.Jos minulta kysytään,niin suurin syy on se,että niitten otsaan on lyöty leima särkyvää,tissinvälistavaraa, JA nenytvaanontuollaisiaeiniillemitäänvoi.
Ja kiitos kuuluu...
Ja kuten kaikessa muussakin,vanhat luulot elää sitkeästi.
Toki onhan moni pikkukoira rotu hyvinkin haasteellinen kouluttaa.Eipä viitsitä niitten kanssa vääntää,ja varsinkin kun leima on jo niiiiin sitkeästi otsassa alunperinkin.Siihen kun lisää,että hyyyyvin aktiivisia ja toimintatarmoisia.
Sitten vaan ihmetellään,kun kuseskellaan sisälle,louskutetaan vastaantuleville ja käydään ihmettelemässä ihan ihkoja koilapsylokokejakin...
Ehkä ei sittenkään kannata minulta moisia kysellä :DDD
11.05.2011 21:41
Kuumaa on ollut.Niin kuumaa,että lenkillä on papparaisen takia otettu huilitaukoa.
Kukkasista pihalla on kukkinut krookukset,yksi ainokainen narsissi, sinivuokot,ne pikkuset siniset sipulikukat ja sitten sitten sellainen pikkuinen keltainen vanha tähtikukkainen perenna,jonka kukat on auki vain päivällä ja valoisalla(nimeä en muista).Parhaillaan kukkii valkovuokot,ja juuri kohta avautuu kevätesikot ja vuorenkilpien kukat.Niin ja pikkutalvio kukkii jo oikein komeesti.
Ruohoa pukkaa siinä määrin,että kohta saa leikkurin kaivaa talviteloilta.Vielä en ole kuullut täälläpäin päristelyä.
Hevonkakka olisi hyvää kamaa,mutta meillä luovuttiin siinä vaiheessa,kun koissutkin keksi sen olevan sitä...
11.05.2011 21:23
Minulla teki papparainen raunioilla samaa eli kehän ja sitten alkoi tarkentamaan.
Maastoetsinnästä,enkä esine-etsinnästä en muista.Tuo raunio on vaan jäänyt mieleen,kun oli niin selkeää.Joskus tuntui,että se olisi saanut suoran vainunkin,mutta silti halusi tarkistaa ja verrata (jostain syystä).
En muista,että kukaan siellä näkemästäni olisi samaa tehnyt,varsinkaan niin säännöllisesti.Tosin kaikki muut oli isoja,ja tuo kirppu ihan uniikki :D
Joten en voi sanoa,että oisko kenties jokin pikkukoirien hajuun ja ilmavirtoihin liittyvä juttu.Sellaista siellä lähinnä funtsittiin.
Tuo viimeksi taloon tullut onkin sitten varsinainen peili.Ei tarvi kun silmiä muljauttaa,niin se toimii sen mukaan.Joskus melkein käsittämättömästi.
Toisaalta hankala tapaus,kun saa vähän k*si sukassa sen kanssa jotain tehdä siinä mielessä,että oppii sitten hetkessä myös töppini.
11.05.2011 20:57
Jos on väärillä papereilla myyty,niin se on poliisiasia.Eri asia on sitten,pystytäänkö myyjää enää tavoittamaan.
"eikö näille..." Voi.Kun ihmiset lopettaa pelkän halvan hinnan puolesta ostamisen ja käyttäisi järkeään enemminkin.
Ihan niinkuin monessa muussakin,ostajat pitää toiminnan pystyssä.
11.05.2011 16:27
Yhden kyyn pureman perusteella vastaan (lääkitys saatiin vasta lekurilla),niin ko.koiralla turposi naama ihan hemmetisti ja röörit meinas mennä tukkoon.Ja meni veteläksi loppupuolella.Ei panikoinut.
Ylipäätään pillerien kanssa,ellei ole jotain,jota voi murskata tai sekoittaa muussina ruokaan ,useinmiten muutenkin, (meillä kun kaikki safka aina menee :D ),niin yksinkertaisesti vaan lykkään pillerin mahdollisemman syvälle kurkkuun pää vähän ylöspäin.Sitten kevyesti hieron kurkkua,että tulee nielemisrefleksi.Usein annan kyllä jonkun makupalan päälle,ajaa saman asian.
10.05.2011 11:43
113 / 262