Okei tällänen typerä kysymys siis tähän väliin :) Siis mitä eroa noilla on? Riistavietti on siis metsästyskoiralla? Ja saalsivietti esim. dobberilla vai? Mitä eroa näissä on.. valaiskaapa
Kyllähän dobberikin voi lähteä kanin perään siinä missä esim. ajokoira..
Riista ja saalisvietti, mitä eroa?
6
8300
Vastaukset
- Lyhyesti
Jos dobberi tuo mukanaan kanin, niin kyseessä on riistavietti. Erityisesti jos tuo vielä toisenkin kerran ja kolmannen...
Jos taasen ei, niin kyseessä on saalisvietti, eli kivasti härnää aisteja lähteä perään, mutta kun ärsyke on poistunut näkö/hajupiiristä niin sitä ei ole enää kivaa jaakata.
Saaliiksi kelpaa mikä tahansa liikkuva, kuten auto, mopo, hiihtäjä, ihminen, lapsi, pallo, keppi, kivi tmv.
Riistaksi lasketaan kiinniotettu eläin.- ai´´
Minä taas olen käsittänyt, että riistavietti on kaiken liikkuvan pysäyttämistä ja saalisvietti eläinsaaliiden ajamista. Tosin saalisviettiä olen tottunut kutsumaan metsästysvietiksi. Mikäli nyt vain olen oikein oppinut erottamaan nämä nimitykset.
- MM
Itse erittelisin riistavietin ja saalisvietin näin:
Saalisviettinen koira jahtaa saalista kun sen näkee, esim pakoon lähtevän linnun tai jäniksen. Luovuttaa kuitenkin melko pian ajon, varsinkin jos saalis katoaa. Pahimmillaan voi jahdata myös autoja, ihmisiä tms. Tosin tässä voi olla taas jo kyse paimennusvietistä, eli ihan muusta.
Riistaviestin omaava koira lähtee helposti, näkyvän saaliin lisäksi, myös hajujen perässä, esim. havaittuaan tuoreet jäniksen, hirven, ketun tms. jäljet. Tekee pidempiä jahtikierroksia, voi kadota näköpiiristä jäljen tai saaliin perässä pidemmäksikin aikaa.
Riistaviettisiksi laskisin tyypillisimmin erilaiset metsästyskoirat (ajokoirat, pystykorvat jne), sekä muutkin mitä metsällä voi käyttää. Saalisviettiä taas voi löytyä melkeinpä miltä koiralta vain, rodusta riippumatta, sen vahvuus on lähinnä yksilökohtaista. - ...............
Kaikkien metsästyskoirien riistavietti ei vie niitä pitkille kierroksille hajujen perässä. Esimerkiksi spanieleilla on riistaviettiä, mutta ne toteuttavat sitä taipumuksilleen tyypillisesti, eivätkä juokse ajohaukun kera kilometritolkulla.
Meillä on kaksi riistaviettistä koiraa. Toisen viettiä on vaikea saada pysymään aisoissa, joten ulkoilu irti on liki mahdotonta luonnossa. Toinen taas ei karkaa kauas, vaikka vietti vahva onkin. Se vain etsii ja noutaa. Riistavietti aktivoituu pääasiassa hajulla,ja on vahvan sisäsyntyinen.Riistavietti voi tosin myös muuttua saalisvietiksi(esim.osaltaan) tilanteessa.
Saalisvietti aktivoituu näöllä ja saalisviettiä voi myös harjoittaa (esim.koulutusta varten).
Mahdollisen saaliin tuomisella ei ole mitään tekemistä varsinaisesti noitten viettien kanssa.- miettijä
Miten sitten riistavietti (haju) ja saalisvietti (näkö) liittyvät taistelutahtoon? Eikö voisi olettaa, että koira, jolta t-tahto puuttuu tai on vähäistä, ei niin lähtisi kummankaan perään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä732142- 1331432
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331410- 1431102
- 105967
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten365896Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55704Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673