Olen rotukoiran pentua hankkimassa. Ja kasvattaja ilmoitti että hänelle jää jalostusoikeus urokseen. Eli maksamme täyden hinnan koirasta eli ei ole kysymys sijoituspennusta. Kasvattaja ilmoittaa että jalostusoikeus meinaa että hän voi käyttää urosta nartuillaan ja muilla narttu koirilla joita hänen kauttaan haluaa. Astutus maksuista hän sanoi että saatte vaikka puolet, eli puolet hän pitää itse. Jos itse löydämme nartun jota haluaisimme käyttää meidän täytyy kysyä kasvattajan mielipide asiaan ja saada siltä hyväksyntä, jos hän suostuu tähän saamme siinä pitää itse astutus maksun.
Hälytys kellot soi kyllä, että kasvattaja ottaa täyden maksun koirasta ja saa vielä astutus rahoja päälle jos koiraa astutetaan... Onko tälläisiä muilla kasvattajilla tai onko jollain tälläisia kokemuksia? En ole vielä nähnyt sopimusta mikä koirasta tehdään, enkä tiedä onko siihen tulossa jotain vielä lisä ehtoja ja sen kaiken tietenkin selvitän kunhan menen paikanpäälle katsomaan koiraa ja näen sopimuksen.
En ole etsimässä sijoituspentua vaan nimenomaan kokonaan maksettua ns.omaa koiraa.
En ole tehnyt mitään rahallisia siirtoja mutta tämä kasvattajan ilmoitus jäi kaihertaan mieltä koska ilmoitti asiasta vasta nyt eikä ensimmäisten puheluiden aikana.
Jalostusoikeus jää kasvattajalle...
36
9263
Vastaukset
- öauph
"En ole etsimässä sijoituspentua vaan nimenomaan kokonaan maksettua ns.omaa koiraa."
Aivan, jos itse olisin ostamassa rotukoiraa niin astutuksista päätän minä, ei kasvattaja. En suostuisi tuollaiseen ehtoon, tulisi sellainen olo ettei koira ole oma vaan vielä kasvattajan.
Ja ajatteleppa asiaa myös siltä kantilta, että jos kasvattaja astuttaa uroksella omia narttujaan niin ei siinä mitään astutusmaksuja saa, jos ei ole sopimuksessa erikseen mainittu. Lisäksi kasvattaja saa tulevista pennuista rahaa, joista tuskin teille montaa kolikkoa antaa.. Tuo kyllä on monissa paikoissa että uusi omistaja ei saa teettää koiralla pentuja (ellei muuta sovita), se ei ole mikään uusi tai poikkeava juttu.- ............
Lähtökohtaisesti kyllä aloittajan kuvailema tilanne on outo. Jos ostaa koiran ns. täydellä hinnalla, siirtyy myös jalostusoikeus. En itse suostuisi mistään hinnasta moiseen pykälään. Se estää esimerkiksi koiran kastraation, ja voi olla, että joutuu jossain vaiheessa miettimään sellaistakin. Ja mikään yleinen käytäntö tuo ei voi olla. Liekkö edes ihan laillinenkaan, jos ei ole erikseen eritelty jalostusoikeuden arvoa. Vähän sama tilanne, että ostaa auton, mutta autoliikkeelle jää oikeus välillä vaatia autoa omaan käyttöönsä. Koira luokitellaan edelleenkin tavaraksi, esineeksi. Ja jos kauppahinta on ns. täysi, pitää koiran omistusoikeudenkin siirtyä kokonaisuudessaan. Aika hölmöä olisi edes suostua tuollaiseen. Vaihtoehdoiksi jää kuitenkin edelleen sopia ns. osaomistuskaupasta taikka sijoituksesta. Mutta näissä ei makseta ikinä koiran täyttä kauppahintaa. Myyntiehtojen pitää olla kohtuulliset. Mielestäni tällainen ei ole kohtuullista.
- rage
Sinuna etsisin toisen koiran. Mielestäni jos ei sijoituspentua etsi eikä halua ja maksaa hinnan koirasta, näin kasvattajan velvollisuudet, edut jne sen koiran osalta loppuu siihen paikkaan. Siis tarkoitan nimenomaan rahallisia jne.. jos on hyvä kasvattaja, hän auttaa ja neuvoo omistajaa pentua liittyvissä asioissa, EI MUUTA. Minulla ainakin hälytyskellot soivat.. Jos minä ostan koiran, se on minun ei kenenkään muun. Ei ole oikeutta tuommoisia vaatia.
- meidän urokset
Niin.....
Olen ostanut aikuisen uroksen, lähes täydellä hintaa ( 75%pennun hinnasta). Ja kaupantekohetkellä sovittiin, että kasvattaja saa käyttää KERRAN ko. urosta jollekin nartulleen ILMAISEKSI. Ja näin aikaa myöten kävikin, eli annoin astutustodistuksen hänelle ilmaiseksi, että hän sai rekattua pennut.
Tuli mieleen, että oletkohan ymmärtänyt jotain väärin teidän keskustelussa kasvattajan kanssa;((.
Ensinnäkin, eihän se kasvattajan jalostusoikeus uroksesi käyttöön voi olla rajaton, vaan montako kertaa hän saa käyttää esim.
Ja mitä tarkoitat tällä " Astutus maksuista hän sanoi että saatte vaikka puolet, eli puolet hän pitää itse." ja "jos hän suostuu tähän saamme siinä pitää itse astutus maksun. "........
Siisi astutusmaksu on se maksu jonka NARTUN omistaja maksaa UROKSEN omistajalle... Ilman tuota rahaliikennetteä ei ASTUTUSTODISTUSTA yleensä luovuteta;)
Noh- ei teidän mitään HYVÄKSYNTÄÄ sanan varsinaisessa merkityksessä tarvitse kasvattajalta saada, vaan sanoisinko että ´mielipide´.... Kasvattajalla on tietysti enemmän kokemusta, tietoa yms. koirien linjauksesta yms.
Me olemme aina ilmoittaneet kasvattajalle, siis keskustelleet näistä asioista, sekä kysyneet rodon jalostustoimikunnalta mielipiteen.; siellä ja heillä on kuitenkin enemmän tietoa kun meillä ´keltanokkaisina´koirien pennuttajina.
No, kasvattajille tulee niin runsaasti pentusoittoja, että ei niitä kaikkia ehtoja ekassa puhelussa suinkaan kerrota, mielestäni se on aika normaalia. Suurin osa kuitenkin on näitä ´paljo maksaa´-puheluita ,)).
Kyllä kasvattaan kannattaa pitää hyvät välit, meillä ainakin on synkannut erittäin hyvin jo vuosikymmeniä, vaikka koirat ovat vaihtuneet näiden vuosien aikana. Hyvä kasvattaja on kultaakin kalliimpi, sieltä saa avun ja kokemuksen tuomat ohjeet.
Mene kasvattajan luo katsomaan niitä pentuja niin on helpompi keskustella nenäkkäin, ja kysy kasvattajalta HETI, jos et jotain asiaa keskustelussanne ymmärrä.
Tsemppiä matkaan ;)) - nbythnbyt
Jos et halua jalostusurosta, niin etsi toinen pentu.
Ei tietenkään sinulla ole oikeuksia käyttää koiraa (et kai halua olla pentutehtailija?), eikä maksut sinulle kuulu. Koiran ostohinnassa tietysti kasvattaja voisi tulla vastaan.
Kaikki tarkkaan paperille. Mitä tuloksia koiralta vaaditaa, kuka ne maksaa, kuka maksaa niistä johtuvat matkakulut, missä astutus tapahtuu, astutusuusinnat jos pennut kuolevat, koiran ruokinta koulutus, jne.- auringon_PPaiste
MITÄS TAAS xxx SEKOILET
Kysehän oli OMASTA, KOKONAAN MAKSETUSTA koirasta, EI SIJOITUSPENNUSTA, PÖNTTÖ.
Vai etkö tosiaan ymmärtänyt mitä alotuksessa luki ???????
- pentti.j
Harmittaa tämä astutusoikeus hässäkkä kun erittäin asiallinen kasvattaja kyseessä, olemme pitkiä keskusteluja käyneet koirista ja kasvattajana olosta.. Mutta tämä kyllä pisti asiat uusiksi...
Olen menossa lähiaikoina käymään pentuja katsoon ja pyydän nähdä sopimuksen minkä tekee ja keskustella tästä aiheesta ennen ku lyön mitään lukkoon.
Joku oli kirjoittanut että soppariin joku määrä minkä verran urosta saa käyttää niin siitä hän ei puhunut mitään...
Ja haluankin löytää koiran kasvattajalta jolta voin kysyä neuvoa asiaan ku asiaan ja JOS haluan käyttää urosta astutukseen niin myös siitä.
Käyn kertomassa mitä kasvattaja sanoi ja mitä teen :)- meidän urokset
HEI HALOO!!!!!!!!!
EI EI EI, siis sopimukseen se kpl määrä, mitä sovitte, että KASVATTAJA SAAA KÄYTTÄÄÄ esim. ILMAISEKSI - tai minkä hinnan sitten sovittekin.
Minähän kirjoitin näin ## eihän se kasvattajan jalostusoikeus uroksesi käyttöön voi olla rajaton, vaan montako kertaa hän saa käyttää esim.##
Rautalangasta siis; eli se KUINKA MONTA KERTAA kasvattaja saa käyttää, esim. 5 x ilmaiseksi, sen jälkeen puolella hinnalla- tai mitä nyt sovittekaan.
Meillä oli sovittu että yksi kerta ilmaiseksi, piste.
Eli sovitte nyt sitten ihan mitä tahansa, niin KAIKKI KIRJATTAVA siihen KAUPPASOPIMUKSEEN !!!!!!!!! ja tarkasti, niin että ei jää aukkopaikkoja.
Tietyt hinnat, määrät yms. yms.
Nyt kyllä vaikuttaa, että et ole ihan itsekään selvillä mitä kirjoitat / luet.- valitettavasti se käy ilmi viestistäsi;((
Esim. ei sinun tarvitse KYSYÄ LUPAA uroksesi käyttöön, pelkkä ilmoitus riittää, kohteliaisuus-syistä.
Mikäänhän ei ole pakkoa !
- Pentti.j
Siis ymmärsin kyllä mitä tarkoitat. Tarkoitin vain sitä että hän sanoi vain ohi mennen että hänelle jää tämä jalostus oikeus tähän urokseen ja piste. Aion kysyä kun menen pentuja katsomaan että eihän se voi olla mahd. että hänellä on RAJATON oikeus käyttää meidän urosta astutuksiinsa ja ottaa siitä vielä vaikkapa sen puolet mitä pennuista ja astutuksesta meille jääkin.
Tuo on hyvä kuulla kyllä että me voidaan teettää pennut jollain nartulla minkä itse katsotaan hyväksi ja pelkkä ilmoitus riittää kasvattajalle. Mutta voiko hän hylätä meidän esittämän nartun? vai voidaanko siitä huolimatta astuttaa jos niin halutaan ilman kasvattajan suostumusta.ymmärsin visssiin oikein?- pentti.j
Ja juuri sitä meinasin että haluan nähdä millaisen sopimuksen hän on tekemässä koirasta. eli Montako astutuskertaa sovitaan ja onko niistä joku ilmainen ja toinen esim 2/3hintainen yms.. nämähän selviävät viim. kun käydään pentua katsomassa paikan päällä, mutta sitä ei vain voi ymmärtää jos hän sanoo että joo sovitaan että saatte vaikka puolet näistä penturahoista yms.. pieniä epäkohtia siis kyseessä...
- meidän urokset
Jep, siis nähdäkseni se on kosmetiikkaa ilmoittaa, tai siis ´muodollisesti kysyä´hänen mielipidettään, kun hänellä on silmää, kokemusta ja tietoa, mitä ei teillä ole.
Normaalistihan ne astutusjutut menee rotuyhdistyksen jalostustoimikunnan kautta.
Mutta en näe mitään syytä, miksi hänellä olisi yksinoikeus käyttää urostanne.
Saattehan te antaa uroksenne astua vaikka kasvattajan suurimman vihamiehen nartulle - noin karrikoiden. Eli tehän siitä omistajina viimkädessä päätätte, mitä uroksenne saa astua ja mitä ei.
Käytännössä kuitenkin asiat menee niin, että narttujen omistajat ottavat urosten omistajiin yhteyttä ja urosten omistajat vain odottelevat ´tilauksia´.
Uroskoira ei mene ´tyrkylle´. - pentti.j
joo sitäkään minä en ymmärrä' jos hänellä muka on niin sanottu yksinoikeus kun kyseeessä olisi kokonaan maksettu koira eli MEIDÄN omistuksessa oleva. ymmärrän häntä siinä suhteessa jos hän soittaa ja sanoo että joo hänellä olisi tälläinen narttu että kiinnostuisitteko astuttaan Ok, mikä ettei mutta jos me soitetaan hälle ja sanotaan että löydettiin tämmönen valio minkä kanssa voitaisiin pennut tehdä ja hän hylkää... sitä ei voi ymmärtää...
- meidän urokset
Niin, siis tehän voitte antaa koiranne juosta astumassa kaikki läänissänne olevat nartut. MUTTA,
RAUTALANKAA:
Jos MINÄ HALUAN ajaa autoni paskaksi kiviaitaan, niin TOKI SAAN sen tehdä, vaikka se tyhmää onkin.
Aivan sama koiran astutus-asioissa.
TOKI TOKI saatte tehdä uroksenne kanssa ihan mitä vaan, silloinhan nämä kaikki antamani ohjeet ja neuvot on valunut kun vesi hanhen selästä;((
Kun sitä NARTTUA EI etsitä, vaan NARTTUJEN OMISTAJAT etsivät urosta.
Näin homma YLEENSÄ etenee:
Nartun omistaja on tutkinut eri koirien ´taustoja´= tarkoittaa että esi-isiä, esi-emoja, yms. KENNELLIITON JALOSTUSTIETOKANNASTA.
Noh, hän löytää mielestään hänen nartulleen sopivan uroksen.
HÄN EHDOTTAA rotuyhdistyksen JALOSTUSTOIMIKUNNALLE että on suunnitellut jotain tiettyä urosta tietylle nartulle ja jalostustoimikunta hyväksyy tai hylkää.
JA sen jälkeen hän ottaa yhteyttä UROKSEN omistajaan ja sovitte ehdoista tai sitten ette sovi.
Sorry, mut en mä osaa paremmin selventää.
Ja ENNEN kaikenmaailman astutuksia yms. tulee huolehtia koiran terveystutkimuksista, saadakseen se ensinnäkin jalostuskelpoiseksi ;))
- pentti.j
joo kyllä vain tämän kaiken jo tiesin. kyse ei olekkaan siitä että halutaanko sillä koiralla tehdä rahaa vai ei. vain kyse on siitä kun alunperin oli puhe ottaa vain kotikoiraksi mutta kiinnostus heräsi johonkin ihan muuhun. eiköhän tämä ole ymmärretty jo aika hyvin mitä olet tarkoittanut.
- meidän urokset.
Meilläkin on kotikoiria kaikki, jokaikinen. Silti käymme näytttelyissä, Agi-ja Toko-kisoissa.
Koirat tykkäävät ja niin paljon mennään ja harjotellaan kun vaan on mahdolllista työaikojen mukaisesti.
Näyttelyissä käydään kun sopiii aikatauluihimme.
Kiva, että vähän valkeni koiramaailmaa sinne teilekin :
Varmaan sitten ilmoittelet, miten pääsitte sopimukseen / tai sitten ette. Paha tietää etukäteen ;)).
- koiranostanut
Jos sopimus on mielestäsi kohtuullinen, niin nimeä vaan alle. Tosin kirjoitit että halusit ihan oman kokonaan nimissäsi olevan koiran, eli jos haluat koiran kokonaan omaksi vaihda kasvattajaa ennenkuin näet kuinka ihania pennut ovat.
Oletko tutustunut muihin kasvattajiin, koska siellä voi olla ihan yhtä päteviä kasvatttajia. Kyseisessä sopimuksessa voi tosiaan lukea ihan mitä vaan ja pahimmassa tapauksessa joudut itse kustantamaan: terveystutkimukset, ruuat, näyttelymatkat, rokotukset ja eläinlääkärilläkäynnit, astutusmatkat, eli kaiken mitä normaali oman koiran omistaja joutuu maksamaan ja vielä reilusti päälle.
Kun itse ostin oman koiran vuosi sitten, niin valitsin kasvattajan sen perusteella, että tehtiin kennelliiton kauppasopimus enkä joutunut allekirjoittamaan mitään ylimääräisiä papereita terveystutkimuksista, näyttelyssä käynneistä, etuosto-oikeuksista saatikka jalostusoikeuksista. Vaikkakin aion ihan omasta tahdosta viedä koirani terveystutkimuksiin ja näyttelyihin, mutta haluan pitää sen päätöksen täysin itselläni varsinkin kun koira maksoi yli tonnin.- kokemuksesta.vaan.
VOI PYHÄ HELVETTI!
Tossahan on jo satakymentä viestiä selvitetty miten toimia OMAN KOIRAn kanssa, eikä mitään sijotuskoiria sotketa tähän ketjuun, tai tähän ap.alottajan asiaan edes.
Etkö ihan oikeesti ymmärrä lukemaasi, en voi auttaa. - luetun ymmärrys
HEI HALOO
"siellä voi olla ihan yhtä päteviä kasvatttajia. Kyseisessä sopimuksessa voi tosiaan lukea ihan mitä vaan ja pahimmassa tapauksessa joudut itse kustantamaan: terveystutkimukset, ruuat, näyttelymatkat, rokotukset ja eläinlääkärilläkäynnit, astutusmatkat, eli kaiken mitä normaali oman koiran omistaja joutuu maksamaan ja vielä reilusti päälle. "
MITÄ IHMETTÄ SÄ HORISET
Ainahan koiran omistja joutuu maksamaan noi kaikki, mitä luettelet.
>Voi XXX etkö taaskaan ymmrätänyt alottajan viestiä ? - koiranostanut
luetun ymmärrys kirjoitti:
HEI HALOO
"siellä voi olla ihan yhtä päteviä kasvatttajia. Kyseisessä sopimuksessa voi tosiaan lukea ihan mitä vaan ja pahimmassa tapauksessa joudut itse kustantamaan: terveystutkimukset, ruuat, näyttelymatkat, rokotukset ja eläinlääkärilläkäynnit, astutusmatkat, eli kaiken mitä normaali oman koiran omistaja joutuu maksamaan ja vielä reilusti päälle. "
MITÄ IHMETTÄ SÄ HORISET
Ainahan koiran omistja joutuu maksamaan noi kaikki, mitä luettelet.
>Voi XXX etkö taaskaan ymmrätänyt alottajan viestiä ?Ehkä et itse ymmärtänyt lukemaasi, mutta yritin vain kertoa aloittajalle jos oikein ymmärsin mitä aloittajan tekstissä luki: Kasvattaja aikoo pitää jalostuksen itsellään aina ja ikuisesti. Aloittaja aikoo maksaa koirasta täyden hinnan esim. tonni ja ehkä saa kasvattajalta puolen hinnan astutusmaksuista. Mielestäni kasvattajan vaatimukset eivät kuulosta kohtuullisilta ja hälytyskellojen pitäisi aloittajalla alkaa soida, eli aloittajan kannattaisi vaihtaa kasvattajaa. Usein sijoitussopimuksista voi tulla riitaa myöhemmin kun koiranostajat eivät ymmärrä mitä ovat allekirjoittaneet. Yleensä sijoitusehdot ovat paljon reilummat muilla kasvattajilla kun ne pyytävät maksimissaan puolta koiran myyntihinnasta ja maksavat kaikki jalostuskulut terveystutkimuksiin, näyttelyineen ja astutusmatkoineen.
- meidän urokset
Näyttää ilmestyneen seko-tyyppejä ketjuun.
Mutta, Sen vielä haluan sanoa, että KAIKKI sopimusehdot pitää olla SAMASSA SOPIMUKSESSA.
En tiedä loppujen lopuksi, oliko aloitus provo vai mikä, mutta lisäohjeita en sitten enää laita., näyttää siltä ;((- ...
Hmmm... Sen verran puusilmäisesti oletkin kommentoinut, että eiköhän se ole hyvä, ettet enempää...
Kun luit viestit joihin vastailit toiseen kertaan, niin huomasithan itsekin oman noloutesi? Kaikki muut olivat ymmärtäneet aloittajan tuskan; hänestä kasvattaja vaatii liikoja ja hän epäilee sitä onko kasvattajalla siihen oikeutta ja siksi kysyy muiden mielipidettä. muut antavat mielipidettään, mutta sinä vain jäkätät näille muille jostain sijoituskorien sopimuksista, mitä sopimuksessa lukee jne.
Aloittajalle oma mielipide: Kasvattajalle ei kannata jättää minkäänlaisia oikeuksia koiran astutuksiin, eli minkäänlaisiin tätä koskeviin papereihin ei nimeä alle, ellet sitten haluakin sijoituskoiraa, jolloin koiran hallinta siirtyy sinulle vasta sitten kun sovittu määrä astutuksia on tehty tai koira täyttyy sovitun vuosimäärän, silloin lomake on kennelliiton sopimus koiran sijoituksesta. Jos koiran hallinta tulee sinulle jo kun sen ostat, silloin kasvattajalla ei ole mitään sanottavaa koiran astutuksiin. Toki poikkeus tässäkin voisi olla, ennenkuin joku pääsee sanomaan, tällöin kasvattaja olisi jo rekisteröinyt koiran EJ-rekisteriin.
- EI!!!!
Sinä maksat, sinä päätät ! Älä edes kuuntele ko. idioottia!!
Ahneudella ei ole rajaa, parasta olisi että haet koiran joltain toiselta kasvattajlta
että ei tuollaiset ahnenus-ällötys kasvattajat lisäänny. - pentti.j
Joo ELI ensinnäkin aloitus ei ollut PROVO..vain ihan asiaa alettiin kyselemään ja mahd.neuvoja/mielipiteitä, joita on tullutkin ihan kivasti.
Me tiedämme että
-kasvattajalla on oikeus käyttää urosta astutukseen niin paljon kuin haluaa.
-meidän ei tarvitse käyttä koiraa näyttelyssä,terveystutkimuksissa yms.. kasvattajan puolelta, mutta käytämme kuitenkin omasta halusta ja mielenkiinnosta.
-voimme myös valita itse ´koiralle parhaaksi katsomamme nartun mutta edellyttää ilmoitusta kuitenkin kasvattajalle jotta hänen lonkkaindeksit yms.. arvot eivät "laske" (eli tottakai halutaan kysyä kasvattajan mielipidettä ja muuta koska hänellä kuitenkin noin 18 vuoden kokemus rodusta)
Nämä asiat ovat tiedossa puhelimessa käytyjen keskustelujen perusteella ja lisää selviää kunhan menen pentuja katsomaan Otetaas ihan yleisin ja sanoisin normaali käytäntö jalostusoikeudesta ja urokseen...
Eli jos se jätetään,niin "hyöty" on molemminpuoleinen.Eli se tarkoittaa lähinnä että koira myydään halvemmalla.Koiraa ei siis myydä täydellä hintaa.
Jalostusoikeudessa kasvattaja siis pidättää tähän asiaan oikeuden,tietyksi ajaksi ja tiettyyn määrään astumisia.Yleensä esim.noin kolme.Kasvattaja myös maksaa kaikki asiaan liittyvät kulut,mitä asiaan kuuluu.Sopimukseen laitetaan myös takaraja.Eli kohtuullisuuspykälää noudattaessa koiraa ei voi ikuisuuksia riiputtaa.
Kasvattajan omaessa jalostusoikeus on myös ihan normaalia,että sinä aikana kasvis päättää käytöstä,ei haltija.Eli siitä,kenelle annetaan ja kenelle ei vai annetaanko kellekkään.
Noin nyt normaalisti mennään.
Ja vielä,jos ja kun jotain sovitaan,niin aina laitettava kaikki paperille.Kummankin pitää myös olla rehellisiä ja ymmärrettävä missä mennään.Ja mikä ei koskaan pahitteeksi,mieluummin yleensäkin asioista,siis koiramaisista,samoilla aalloilla.
Tuo siis normikäytäntö.Jos jotain halutaan "soveltaa",niin oma juttunsa,kuka mitäkin tekee ja mihin kukakin suostuu...- selvennä vähä
Puhutko nyt siis OMASTA , täydellä hinnalla ostetusta koirasta, vai ns. SIJOITUS_UROKSESTA.
- nyt seis!
AP: Miksi menisit käyttämään urostasi, jos et ole kasvattaja?
Lue esim geenipoolin säilyttämisestä eri roduissa. On erittäin tärkeätä, että teittyä urosta ei käytetä montaa kertaa. Jälkeläisnäyttöä pitää myös olla.
Lue kasvattamisesta. Asiaan liittyy paljon. - muu huijausta
Jalostusoikeuden voi kasvattaja pyytää,jos on sellainen uros kyseessä,jolla on jalostusarvoa,ettei tule sitä tilannetta että kieltäydyt antamasta urostasi käyttöön.Kaikki tapahtuu silloin täysiä maksuja vastaan,puolikkaista ei puhettakaan.Itse kasvattajana olen tehnyt tuollaisen lisäyksen kauppasopimukseen ja jos sitä urosta joskus olen käyttänyt,maksu on todella sama kuin vieraallekkin
- pentti.j
mukava saada kerrankin ainakin kunnon vastauksia kysymykseen mihin vastausta olen hakenut kiitos siitä!!
- pentti.j
asia loppuun käsitelty. emme ottaneet koiraa kyseiseltä kasvattajalta.
- meidän urokset
ok. puhumalla ne asia t selvii ;))......
- pentti.j
näinpä.. käytiin kyllä katsomassa pentuja mutta ei päästy sopimukseen...
- sijoitusvaiei
Huh, no enpäs jaksanut lukea loppuun asti tätäkään vänkäävää viestiketjua.
Itse myyn urokset aina jalostusoikeudella siten, että uros saa aikaiseksi yhden pentueen.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tulisin tuota jalostusoikeutta koskaan edes käyttämään.
Sijoitussopimuksella myyty uros onkin sitten eri asia, jolloin sen hinta on puolet ovh:sta, ja kasvattajana voin käyttää urosta siten että se saa aikaiseksi kolme pentuetta.
Kasvattajalle taas helpompaa ja paremmin saatavissa juurikin terveitä yhdistelmiä, on menettely jättää itselleen jalostusoikeus jokaiseen kasvattiurokseensa yhtä pentuetta vastaan.
Kun kasvattaja huomaa omissa kasvateissaan terveen ja meriittejä niittäneen potenttiaalisen uroksen, niin toki hän voi urosta kysyä tämän omistajalta jalostukseen jollekkin nartulleen, ja näin ollen maksetaan aivan tavalliseen tapaan uroksen omistajalle astutusmaksut, ja tehdään myös paperit astutuksen yhteydessä, näin tämä minun mielestäni selvempää, ja kaikilla on hyvä mieli, vai kuinka?- ...
Saatko mtien hyvin koria myytyä? Siis suostuvatko ihmiset siihen, että jos he ostavat itselleen koiran, harrastavat, puuhaavat sen kanssa, saavat sille valion arvoa ja muuta sälää, niin sitten kasvattaja yhtäkkiä määrääkin koiran astumisista (tai edes yhdestä)?
Itse siis aktiivinen koiraharrastaja ja seuraavana tuollainen kasvattaja joka alkaisi edes ehdotella moista näkisi minusta takavalot... Otan siis koiran tavoitehakuisesti, en siis todella antaisi mitään mahdollisuutta jonkun muun alkaa määräillä koirastani.
Sinäkin sanot, että yleensä et edes käytä oikeuttasi, jonka olet jättänyt itsellesi... Niin, mutta jos minä olisin ottanut sinulta koiran (jossakin unessa) ja saavuttanut koiralle valion arvon käyttöpuolelta ja näytöstä, niin tokihan sinä varmasti tämän koiran kohdalla haluaisit käyttää oikeuttasi. "Yleensä et käytä..." , niin varmasti ei ole tarvetta, koska eihän sinulta nyt kukaan sellainen koiraa ostaisi, jolla koirat saavuttavat käyttöpuolen arvoja... Jos omsitat koiran, jolla on käyttöpuolen valioarvo, niin olet itse melko vihkiytynyt koiraihminen, eli välität rodun tulevaisuudesta ja meriiteistä, et sinä silloin anna kenenkään muun päättää siitä minkä nartun valiosi astuu, vaan ihan taatusti haluat päättää ihan itse?
- japiste
Mun mielestä, kun jollain ehoilla lähdetään myymään koiraa, sen hinta pitää olla huomattavasti alempi normi hinnasta. Ei kai kukaan hullu nyt samalla hinnalla lähde jalostusoikeutta antamaan, vaan se vaiva pitää näkyä hinnassa.
- yrjöpoikuus
minä ainakin olisin mielissäni, jos kasvattaja haluaa ainakii sen yhen kerran käyttää meiän poikaa pukilla.
Sehä tarkottaa vaan että ollaan saatu hyvä koira ja se hyvin pidetty, myös meriitit voisi olla kasvattajn mielestä ok, ja terveys kans.
Ostaisin uroksen ihan varmasti noila ehoilla, ei meitä haittaa, mut kateelisia näkyy haittaava. jos kasvattaja noilla ehoilla myy, niin ostaisin. - ---
yrjöpoikuus kirjoitti:
minä ainakin olisin mielissäni, jos kasvattaja haluaa ainakii sen yhen kerran käyttää meiän poikaa pukilla.
Sehä tarkottaa vaan että ollaan saatu hyvä koira ja se hyvin pidetty, myös meriitit voisi olla kasvattajn mielestä ok, ja terveys kans.
Ostaisin uroksen ihan varmasti noila ehoilla, ei meitä haittaa, mut kateelisia näkyy haittaava. jos kasvattaja noilla ehoilla myy, niin ostaisin.No jos sinä haluat olla yksinkertainen ja kasvattajan höynäytettävissä, ei se tarkoita että muidenkin pitäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä732142- 1331432
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331410- 1431102
- 105967
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten365896Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55704Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673