Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ylipäätään jotkut koirat on sellaisia,että ne ottaa perheestä jonkun enemmän omakseen.
Usein se on sellainen,joka on koiran näkökantaan ehkä määrätietoisin,turvallisin ja jämptein.Koska noista asioista pitkälti tulee se kunnioitus.On rotuja (yksilöitä),jotka kiintyy helpommin,ja sitten niitä,joiden kiintymykseen täytyy saada myös vahvasti koiran kunnioitus.
Ehkä miehesi koko käytös oli vaan nimenomaan tuolle koiralle(ehkä saattoi olla vahvasti ihmistä lukeva) loogisempi sen silmin,joten siksi ehkä hänen peräänsä.
Joskus myös koirien on helpompi "ymmärtää" rauhallisia ihmisiä.Rauhallinen ihminen kun on vähäeleisempi(helpompi tulkita) ja saattaa henkiä rauhallista mielentilaa,joka taas saattaapi antaa koiralle rauhallisen olon ;)
Perheen isä tuossa jo kertoi hyvin ne periaatteet koiran kanssa,jotka itsekin allekirjoitin.
Tosin sanottakoon,ei sitä kirvestä kaivoon kannata heittää,vaikka itse enemmän etelämaalaisen tyyppinen tempperamentiltään olisikin :D
Kyllä silläkin onnistuu,kunhan muut asiat on kunnossa ja vähän edes katsoo,missä kohtiin leimahtaa :D
22.04.2011 13:31
Kyllä ihan tosissaan. Koirat ja ihmiset ovat kaksi ihan eri lajia,vertailu siksi vähän ontuvaa.
Koirat mm.kehittyy huimasti nopeammin kuin ihminen,joten luusto joutuu kehittyessään hieman suuremmalle haasteelle...
Koirilla myös on valitettavasti perinnöllisiä vitsauksia.Tosin valitettavasti ihmisilläkin on omanlaisiaan...
21.04.2011 17:43
Kyllä aikuisten koirien kestää,JOS on kyseessä terve koira.
Ongelma on vaan siinä,että tuleeko koira olemaan terve luustoltaan.
Toki riskiä vähentää,jos ottaa sellaisesta rodusta,jossa luustoviat on melko vähäisiä(ei pahemmin perinnöllistä alttiutta).
Jos taas on luustovikoihin taipumusta,niin on kyllä vähän riski-altista,koska kasvuaikana tuo voi olla säännöllisesti aika paljon.
Kannattaa myös miettiä,että jos ottaa hissittömään taloon koiran,että mitä jos luustoon tulee jotain,niin jaksaako sitä sitten tarvittaessa kanniskella ;)
Voihan koira myös loukkaantua niin,ettei sitä voi esim.rasittaa ym.Siinä sitten onkin miettimistä,miten sen tarpeilleen sitten vie.
21.04.2011 16:43
http://harrieerikäinen.fi/blogi/2010/07/18/26
Tuossa vähän luettavaa lisää...
Nyt taitaa olla kerrankin niin,että itse jätän kommentoimatta.Ajatukset kaikin tavoin on tuosta sitä luokkaa,että rikkois netti-etikettiä...
19.04.2011 19:06
Eikös ookkin :D
Äläpäs mene vannomaan.Niin se naapurikin sanoi,se vannoutunut sakemannisetä tuosta naapurista(tosin ei nekään ilman kovaa harjoittelua ja hyviä suojelusenkeleitä ilman),mutta toisin kävi.Kun tuli erirotuiset,niin tuli aidatkin :D Ei auttanut harjoittelut,ei itku markkinoilla.Eikä sekään,kun vähän kuittailin,että koulutusta vaan peliin,tarvitko apua :DDD
Meillä yksi pentue kaivoi melkein pienen omenapuun ylös...Tosin niitähän ei valvomatta pihalla pidetty,edes omassa aitauksessa.
Aidoista vielä sen verran,että meillä on myös kuusi-aitaa,kuin myös muutakin vihreetä,melkein koko reunustat.Kun on kiva kaikkea piperrellä :)Tosin takana on verkko-aitaa tai lauta-aitaa,jotka siis estää sen mahdollisen läpimenon viimekädessä eli turvallisuustekijä.Kuusi-aitakaan ei muuten pidä.Esim.kääpiötkin menee niistä heittämällä läpi :D.Korkeintaan pieni hidaste o_O,jos niikseen tulee.
18.04.2011 18:52
Asia1
Noh,miten kukakin on mieltä.Minä en mielelläni taas ota,tai kannata riskien ottoa koiran turvallisuudella...
Ja jos sitä itse tyhmyyttäni :D tekisinkin,niin silti pidän sitä huonona asiana,enkä muille suosittele.
Asia2
Siinäpä niitä riskejä.Lisätään vielä koiran oma turvallisuus.
Mikä sitten on myös riski asuessa vähän korvemmassa(vaikkakin toki vähemmän,mitä korvemmassa asuu).Sielläkin kun on teitä,joihin alle voi mennä,koira voidaan karkuretkellä napata mukaan (tiedän tuosta parikin epäilyä) ym.Myös maalla irti yksinään liikkuvat on muiden häiriöinä ym.
Asia3
Asia4
Noh,tarviiko sitä aina asioita tehdä vaan helpomman kautta... ;D
Paskan korjaaminen nyt tuskin kivaa on,mutta ei sitä pahemmin pihalle edes tule,jos koiraa lenkittää.Lenkkeily on itsellekkin tosi hyvää ;) Kun koira oppii lenkillä tarpeensa tekemään,niin harvemmin ne pihalle haluaa tehdä.
Porttia sulkiessa ja avatessakin saa hyvää hyötyliikuntaa.Pienikin kun on todettu hyväksi,kannatan.
Yleensä koirat oppii,jos osaa opettaa,pienenkin aidan rajaksi.Eli ns.henkinen "aita",joka muistuttaa jo olemassa olollaan.
Jos ei,niin sitten vaan tekee niin korkeaksi,ettei yli tule.Harvalle sitä nyt kumminkaan niin hirmukorkeaa tarvii :D
Sama koskee kaivamista.Eipä monen ongelma ole,ja sekin estettävissä.
Ruohoa ei tarvi leikata aidan sisältä,ellei sitten tarkoiteta verkko-aitaa .Ruohonleikkuurilla saa aika läheltä,ja jos ei haittaa,niin jättää loput kasvamaan.Tosin jos on ahkera pihan hoitaja (hyötyliikuntaa sekin ;D,niin voi vetää siimaleikkurillakin aika hyvin.
Aidan alustaa voi myös laittaa niin,ettei pahemmin ruohoa kasva,jos nyt sen haluaa hyvin siisti olevan.
Meillä on kotona lauta-aitaa ja osa verkko-aitaa.Verkko-aidalle ei pahemmin tarvi mitään tehdä,jos sen kunnolla paikalleen laittaa.
Sama juttu lauta-aidalle.Meillä ollut n.15 vuotta,ja nyt vasta alkaa kaipaamaan vähän maalia pikkuhiljaa.
Demokratia ei valitettavasti ole pelastanut jokusenkaan koiran omaa henkeä.Eikä muiden,valitettavasti :(
"Kyll ikkunoista..." No katos,kun on aidat,niin ei tarvi.Voi antaa huoletta olla,se on sitä elämänlaatua,ja turvallista ;). Ja ihan itsellekkin,kun ei tarvi stressata itseään turhilla ikkunanvahtimiskeikoilla,ja mikä tärkeintä,koiralla se yksi tärkein,turvallisuus huolehdittu :=)
18.04.2011 18:10
Vastasin tuolla ylempää
.Joskus voi olla ihan pieni jokin elekin,minkä koira yhdistää.
Ja varsinkin,mitä tarkempi koira on lukemaan ihmistä ja nokkela.
Paljon voimme omalla tarkoitukksella viestityksellämme tosiaan vaikuttaa.
Mutta myös "tahattomalla". Jotkut ongelmatkin esim.on saattaneet saada joskus alkunsa jostain tapahtumasta (ylipäätään),ihmisen sellaisesta viestinnästä,jota ei ole itse tajunnut,mutta koira on kiinnittänyt huomioita.Ja alkanut sitten ketjuttaa.
Mutta kuten sanoin.Järkevämpi puoli se yrittää aina ajatella asioita ilman tunnetasoa.
Se sitten,miten viimekädessä on,niin........
17.04.2011 20:31
Asia1
En kyllä kirjoituksessa löytänyt mitään tuollaista...
Tosin yhä edelleen,vaikka joku ja jotkut saataisiinkiin oppimaan(eipä suinkaan kaikki/kaikkia),niin yksikin kerta voi olla kohtalokas,jos huonosti käy.Ja aika vähissä ne on ,jotka laakista opii.Enpä itse tiedä kuin yhden,joka on laakista oppinut.Se oli muuten omani.Mutta toki niitä muitakin voi kuitenkin olla.Silti aidat on ainoa varma tapa.
Asia2
kts.kohta 1. Ja kaikkihan ei korvessa asu.Siellä tosin onkin toki
riskit pienemmät mitään tapahtua,kuten olen maininnutkin (mökillämme ei ole aitoja)mutta sielläkin voi ELI riskitöntä sekään ei ole.Muistaakseni perheen isäkin jossain kirjoitti muutaman surullisen esimerkin ja itsekkin tiedän..
Asia3
Eipä taida olla yhdelläkään elukalla varmaa.Se on tosi,että oletusarvot loppupeleissä pysymiseen on joillakin roduilla korkeammat ja tulokset "varmemmat".Mutta kun ei yhä edelleen laakista välttämättä...
Asia4
Ei yhtäkään,aivan samaa mieltä.Harvemmin se laakista onnistuu...
Meilläkin jokainen naapurin sakemannikin (minkä nyt otin esimerkiksi,kun niistä puhe tuli),sieltä jokusen kertaa pihalta pois vilahti.ennenkuin aikuisena alkoivat siellä suht hyvin pysymään.
Tuon elämänlaadun ehkä ymmärrämme hieman eri tavoin.Minulle siihen kun kuuluu ilman muuta myös koiran turvallisuus.Eli se koiran puolesta :)
Ja omaanikin se pikemmin parantaa,kun turvallisuuspuoli on hoidettu :) Mitään huononemista en kyllä keksi.Mutta kuulisin kyllä mielenkiinnosta,miten se huonontaa koirien tai ihmisten elämänlaatua,kun nyt ei siinä asiassa nuppi oikein leikkaa :D...
17.04.2011 20:22
No tässä kyse sukupuolivietistä.Ei sen viimekädessä tarvitse kuin haistaa nartun omistajasta tilanteen,joka sitten vaan tekee sen,että se saattaa ladata tyypillisen käyttäytymisen,kun muita uroksia on paikalla.
Että lähinnä vietin tekosia,tuskin leuhkimista :D
16.04.2011 15:40
Koirathan lukee meitä ihmisiä koko ajan.Toiset koirat on sinä vielä hyvinkin taitavia.
Tuossa nyt koira luki sinun käytöstäsi ja yhdisti mitä teet.
Kun se silppusi maitopurkin,niin se yhdisti silppumisen ehkä siinä vaiheessa muovilootiin,kun aloit silppua keräämään.
Eleet riitti siis.
Kun näytit sille purkkia,niin kaks ivaihtoehtoa tulee mieleen,se yhdisti esim.purkin hajun ennen tapahtuneeseen (tai jonkun muun siitä) tai sitten mahdollisesti kun näki uuden purkin,niin joku käyttäytymisessäsi saattoi ketjuttaa aiempaan.
Minulla on nuorin ääreistarkka lukemaan minua.Jos vaikka teen jonkun jutun tavalla,johon liittyy sille jotain kielteistä,niin se reagoi jo siihen.Varsinkin jos omat eleeni (ilmeetkin ehkä?) on samanlaisia.Vaikka siis asialla ei ole mitään tekemistä kielletyn kanssa.
16.04.2011 15:36
Hieno homma :)
Onnea tulokkaalle ja vetreitä vuosia vielä paljon,toivottaapi meidän papparainen 13ja risat tytölle :)
PS.Sinustahan on kovaa kyytiä tulossa pikkukoirasetä :D
15.04.2011 18:19
Mitäs höpö höpöä tuossa Niina1977 kirjoituksessa oikein ole ? Mielelläni kuulisin.
Erittäin hyvä kirjoitus kun oli minun mielestäni.
Se sitten,jos joku on saanut jotain koiria pihalla pysymään,ei tarkoita sitä,että kaikki saisivat tai kaikkia koiria.
Ja harvemmin ne koirat on laakista oppineet pihalla pysymään,harjoittelua se on vaatinut.Ja kannattaa muistaa,että se YKSIKIN lähtö,varsinkin jos asuu muualla kuin korvessa,voi olla se viimeinen.Tosin sielläkin on käynyt köpelösti.
Meillä naapuri,joka on harrastanut sakemanneja paljon,oli myös sitä mieltä,että koirat pysyy ilman aitaa.No sakemannit pysyi,suht hyvin,ja hyvä tuuri kun oli,niin kun tuli lepsuksia,niin ei mitään onneksi tapahtunut.
Sitten vaihtui rotu,eikä se opettaminen niin "helposti" mennytkään...
Loppui sitten niiden kanssa turha extremeurheilu,koirien onneksi, ja aidat tuli...
Vähän matkan päässä on jo jokusen aikaa(oisko päälle vuoden) koiraa "opetettu" pysymään pihassa myös,kun isännästä on vissiin mesevämpää.Kerran olen vienyt jo koiran takaisin tieltä kuleksimasta,ja kerran katsoin,kun oli vähällä jäädä auton alle.Onneksi ovat muuttamassa pois,ettei tarvi moista kipeetä pelleilyä katsella...
Jos pitää valita,ottaako vaivoikseen sen aidan ja portin,ja vaikka porttivahdinkin,eikä leiki koiransa turvallisuudella,niin itse katson tuon huomattavasti paremmaksi vaihtoehdoksi, kun jättää ne edellä mainitut ja leikkiä koirien turvallisuudella,saati vielä mainostaa sitä leikkimistä muille.
Mutta jokainen toki tyylillään.Koirathan ne vaan niistä ihmisten mokista kärsii...
15.04.2011 16:37
Minulla on sellainen hämärä kuva,ettei v v:tä tarvittu korttiin.Että olisko ollut koulari ja vaihtoehtoisesti tokosta ykkönen.Jotain tuohon suuntaan,mutten ihan tarkkaan enää kyllä muista.
Tosin eipä silloin pahemmin vanhoilla vartijoilla monellakaan mitään korttia koirille ollut,vaikka duunia tekivät.Eihän sitä hommaa kortilla tehty :D
13.04.2011 21:14
Minä sanoisin,että riippuu kumpi on helpompi koiralle,niin riippuu koirasta...
Kumpikin on arvostelulaji,ja tokossa arvostelut on suht vakiot.
BH:ssa on tilanne vähän se,että jos tuomari arvostelee löysämmin,niin se on helpompi,mutta jos arvostelee tiukemmin eli vähän tottelevaisuuskoe-tyyliin,niin on vaikeampi siinä tapauksessa,jos koira kuuluu haasteellisemmin koulutettaviin.Koiriin,jolla ei pahemmin ole miellyttämishalua,jolloin motivaation rakentamisessa koesuoritukseen on vaativaa.
Ongelma kun on siinä,että BH:ssa seuraaminen on niin pitkä,että vähemmän miellyttämishaluisilla (itsenäisillä),motivaatio voi lähteä hiipumaan sen aikana.Ja jos/kun se motivaatio alkaa hiipua,niin se tulee näkyviin sitten myös loppupeleissä muissa liikkeissä,eli saattaapi kärsiä.
Siinäpä sitten läpipääsemiseen vaikuttaa aika suuresti miten tuomari arvostelee,kuinka paljon pistää paino suoritusten tarkkuuteen.
Jos taas ongelma on paikalla olo,niin tokossa on lyhyempi,mutta kun tehdään ryhmänä,niin jos sieltä lähtee porukkaa hiippailemaan,niin saattaapi herkemmin lähtevää houkuttaa myös.
Joten sanoisin,riippuu koirasta,mikä kellekkin on helpompi ja hiukan muustakin...
13.04.2011 21:05
Joo,vapepa on siis nykyinen lähtökohta.
"eikö edes..." Muistaisin myös,että tuontapaiseen juttuun olisi aikoinaan pyydetty pk-seurasta.
Mutta siis lähinnä kyse muusta,kuin velvoitteesta jokaiselle ja "pakosta",kuten verovapaille pelastuskoirille on ollut.Sitä lähinnä tarkoitin.Eli ero on siinä,että pelastuskoirat(verovapaat) on käytettävissä.Ellei nyt ihan männävuosinä ole muutoksia tullut,kun en enää ole mukana ollut,niin en viimehetken asioista tiedä.
Ja nuot pk-puolen käytöt,mitkä tiedän, siis ennen,kun vapepan koiratouhu oli tässä määrin järjestynyt.
" Tosin nykyisin..."just noin.
13.04.2011 14:54
Mutta jos ei velvoitetta,niin ei siis pakko.Vähän epäilen,että oisko tuo kutsukin jotain vanhoja jäänteitä kuitenkin,joka ei siis käytännössä enää toimi/päde (mutta siis ei ole mitään faktatietoa minulla).Epäilen jo käytännön kannalta,miten toteutettaisiin.Ylipäätään jos ajattelee,että jos koiria tarvittaisiin,niin olisi/pitäisi olla siihen valmis ryhmä,joka tarvittaessa voisi rekrytoida.
Jos vertaa vaikka pelastuskoiriin,niin koirakot sitoutuu jo itse heti asiaan tietoisesti.Eli jos verovapauden suorittaa/saa,niin se on jo merkki siitä,että tarvittaessa on käytössä.
Muistaakseni toi oli jo ihan kurssin alkuteorian jutuissakin.Eli asiaa pidetään yllä.
Pk-puolelta en ainakaan itse muista missään vaiheessa ollut minkään yhteydessä juttua,että pk-koirat tai johonkin lajiin koulutetut olisi velvoitettu tai mahdollista kutsua.
Mutta jos joku sais tuosta varmuuden jossain käänteessä,niin olisi mielenkiintoista kuulla.
13.04.2011 13:56
Hämärästi muistaisin lukeneeni hepoista tuota myös joskus.
Eipä taida enää olla mitään velvoitetta,epäilen ettei ole pk-koirillakaan (saa korjata,jos joku paremmin varmaksi tietää).
Mutta verovapaaksi saatu pelastuskoira on viimekädessä viranomaisten käytettävissä,myös "reservissä" olevat eli muut myös kuin hälyryhmän ja kansainvälisen ryhmän.
13.04.2011 09:32
Otan pallon vastaan,eli sanon siis vaan puhtaan mielipiteen.
Nuot normit tarkoittaa minulle,että koira (rodusta ym.riippumatta) täyttää käyttäytymisellään (tai/ja hallinnaltaan) yhteiskuntaan sopeutuvan mallin.
Eli on "harmiton" käyttäytymiseltään muille,omaa riittävät käytöstavat,mukava kaveri liikkua ja sen kanssa oleskella :) Noin jotenkin kansanomaisesti sanottuna :D
Oma lukunsa tietty on esim.laumanvartijat työssään.Mutta toki siinäkin on muistettava,että on otettava huomioon,että työolosuhteet on sellaiset,ettei ole vaaraa sivullisille.
12.04.2011 15:09
"Pehmeä koira oppii taas kerrasta..." tai sitten ei.Riippuu mitä oppimisella tarkoitetaan ylipäätään.
Rotuominaisuudet voi vaikuttaa (sitkeys),kuin myös taistelutahdon voimakkuus.Toimintakykykin vaikuttaa saman paketin lopputulokseen,ihan normielämässäkin.
12.04.2011 14:58
Ei aloita. Kuten kirjoitin,nykypäivänä on muotisana puhua kovasta ja dominoivasta,kun koira ei skulaa omistajansa kanssa syystä tai toisesta,on vaan sitkeämpi tapaus,hyvin taistelutahtoinen ym.ym.
12.04.2011 14:53
115 / 262