Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. Ylipäätään jotkut koirat on sellaisia,että ne ottaa perheestä jonkun enemmän omakseen.
    Usein se on sellainen,joka on koiran näkökantaan ehkä määrätietoisin,turvallisin ja jämptein.Koska noista asioista pitkälti tulee se kunnioitus.On rotuja (yksilöitä),jotka kiintyy helpommin,ja sitten niitä,joiden kiintymykseen täytyy saada myös vahvasti koiran kunnioitus.
    Ehkä miehesi koko käytös oli vaan nimenomaan tuolle koiralle(ehkä saattoi olla vahvasti ihmistä lukeva) loogisempi sen silmin,joten siksi ehkä hänen peräänsä.
    Joskus myös koirien on helpompi "ymmärtää" rauhallisia ihmisiä.Rauhallinen ihminen kun on vähäeleisempi(helpompi tulkita) ja saattaa henkiä rauhallista mielentilaa,joka taas saattaapi antaa koiralle rauhallisen olon ;)

    Perheen isä tuossa jo kertoi hyvin ne periaatteet koiran kanssa,jotka itsekin allekirjoitin.
    Tosin sanottakoon,ei sitä kirvestä kaivoon kannata heittää,vaikka itse enemmän etelämaalaisen tyyppinen tempperamentiltään olisikin :D
    Kyllä silläkin onnistuu,kunhan muut asiat on kunnossa ja vähän edes katsoo,missä kohtiin leimahtaa :D
  2. Asia1
    Noh,miten kukakin on mieltä.Minä en mielelläni taas ota,tai kannata riskien ottoa koiran turvallisuudella...
    Ja jos sitä itse tyhmyyttäni :D tekisinkin,niin silti pidän sitä huonona asiana,enkä muille suosittele.

    Asia2
    Siinäpä niitä riskejä.Lisätään vielä koiran oma turvallisuus.
    Mikä sitten on myös riski asuessa vähän korvemmassa(vaikkakin toki vähemmän,mitä korvemmassa asuu).Sielläkin kun on teitä,joihin alle voi mennä,koira voidaan karkuretkellä napata mukaan (tiedän tuosta parikin epäilyä) ym.Myös maalla irti yksinään liikkuvat on muiden häiriöinä ym.

    Asia3

    Asia4
    Noh,tarviiko sitä aina asioita tehdä vaan helpomman kautta... ;D
    Paskan korjaaminen nyt tuskin kivaa on,mutta ei sitä pahemmin pihalle edes tule,jos koiraa lenkittää.Lenkkeily on itsellekkin tosi hyvää ;) Kun koira oppii lenkillä tarpeensa tekemään,niin harvemmin ne pihalle haluaa tehdä.
    Porttia sulkiessa ja avatessakin saa hyvää hyötyliikuntaa.Pienikin kun on todettu hyväksi,kannatan.
    Yleensä koirat oppii,jos osaa opettaa,pienenkin aidan rajaksi.Eli ns.henkinen "aita",joka muistuttaa jo olemassa olollaan.
    Jos ei,niin sitten vaan tekee niin korkeaksi,ettei yli tule.Harvalle sitä nyt kumminkaan niin hirmukorkeaa tarvii :D
    Sama koskee kaivamista.Eipä monen ongelma ole,ja sekin estettävissä.
    Ruohoa ei tarvi leikata aidan sisältä,ellei sitten tarkoiteta verkko-aitaa .Ruohonleikkuurilla saa aika läheltä,ja jos ei haittaa,niin jättää loput kasvamaan.Tosin jos on ahkera pihan hoitaja (hyötyliikuntaa sekin ;D,niin voi vetää siimaleikkurillakin aika hyvin.
    Aidan alustaa voi myös laittaa niin,ettei pahemmin ruohoa kasva,jos nyt sen haluaa hyvin siisti olevan.
    Meillä on kotona lauta-aitaa ja osa verkko-aitaa.Verkko-aidalle ei pahemmin tarvi mitään tehdä,jos sen kunnolla paikalleen laittaa.
    Sama juttu lauta-aidalle.Meillä ollut n.15 vuotta,ja nyt vasta alkaa kaipaamaan vähän maalia pikkuhiljaa.

    Demokratia ei valitettavasti ole pelastanut jokusenkaan koiran omaa henkeä.Eikä muiden,valitettavasti :(
    "Kyll ikkunoista..." No katos,kun on aidat,niin ei tarvi.Voi antaa huoletta olla,se on sitä elämänlaatua,ja turvallista ;). Ja ihan itsellekkin,kun ei tarvi stressata itseään turhilla ikkunanvahtimiskeikoilla,ja mikä tärkeintä,koiralla se yksi tärkein,turvallisuus huolehdittu :=)
  3. Asia1
    En kyllä kirjoituksessa löytänyt mitään tuollaista...
    Tosin yhä edelleen,vaikka joku ja jotkut saataisiinkiin oppimaan(eipä suinkaan kaikki/kaikkia),niin yksikin kerta voi olla kohtalokas,jos huonosti käy.Ja aika vähissä ne on ,jotka laakista opii.Enpä itse tiedä kuin yhden,joka on laakista oppinut.Se oli muuten omani.Mutta toki niitä muitakin voi kuitenkin olla.Silti aidat on ainoa varma tapa.

    Asia2
    kts.kohta 1. Ja kaikkihan ei korvessa asu.Siellä tosin onkin toki
    riskit pienemmät mitään tapahtua,kuten olen maininnutkin (mökillämme ei ole aitoja)mutta sielläkin voi ELI riskitöntä sekään ei ole.Muistaakseni perheen isäkin jossain kirjoitti muutaman surullisen esimerkin ja itsekkin tiedän..

    Asia3
    Eipä taida olla yhdelläkään elukalla varmaa.Se on tosi,että oletusarvot loppupeleissä pysymiseen on joillakin roduilla korkeammat ja tulokset "varmemmat".Mutta kun ei yhä edelleen laakista välttämättä...

    Asia4
    Ei yhtäkään,aivan samaa mieltä.Harvemmin se laakista onnistuu...
    Meilläkin jokainen naapurin sakemannikin (minkä nyt otin esimerkiksi,kun niistä puhe tuli),sieltä jokusen kertaa pihalta pois vilahti.ennenkuin aikuisena alkoivat siellä suht hyvin pysymään.

    Tuon elämänlaadun ehkä ymmärrämme hieman eri tavoin.Minulle siihen kun kuuluu ilman muuta myös koiran turvallisuus.Eli se koiran puolesta :)
    Ja omaanikin se pikemmin parantaa,kun turvallisuuspuoli on hoidettu :) Mitään huononemista en kyllä keksi.Mutta kuulisin kyllä mielenkiinnosta,miten se huonontaa koirien tai ihmisten elämänlaatua,kun nyt ei siinä asiassa nuppi oikein leikkaa :D...
  4. Mitäs höpö höpöä tuossa Niina1977 kirjoituksessa oikein ole ? Mielelläni kuulisin.
    Erittäin hyvä kirjoitus kun oli minun mielestäni.

    Se sitten,jos joku on saanut jotain koiria pihalla pysymään,ei tarkoita sitä,että kaikki saisivat tai kaikkia koiria.
    Ja harvemmin ne koirat on laakista oppineet pihalla pysymään,harjoittelua se on vaatinut.Ja kannattaa muistaa,että se YKSIKIN lähtö,varsinkin jos asuu muualla kuin korvessa,voi olla se viimeinen.Tosin sielläkin on käynyt köpelösti.
    Meillä naapuri,joka on harrastanut sakemanneja paljon,oli myös sitä mieltä,että koirat pysyy ilman aitaa.No sakemannit pysyi,suht hyvin,ja hyvä tuuri kun oli,niin kun tuli lepsuksia,niin ei mitään onneksi tapahtunut.
    Sitten vaihtui rotu,eikä se opettaminen niin "helposti" mennytkään...
    Loppui sitten niiden kanssa turha extremeurheilu,koirien onneksi, ja aidat tuli...
    Vähän matkan päässä on jo jokusen aikaa(oisko päälle vuoden) koiraa "opetettu" pysymään pihassa myös,kun isännästä on vissiin mesevämpää.Kerran olen vienyt jo koiran takaisin tieltä kuleksimasta,ja kerran katsoin,kun oli vähällä jäädä auton alle.Onneksi ovat muuttamassa pois,ettei tarvi moista kipeetä pelleilyä katsella...

    Jos pitää valita,ottaako vaivoikseen sen aidan ja portin,ja vaikka porttivahdinkin,eikä leiki koiransa turvallisuudella,niin itse katson tuon huomattavasti paremmaksi vaihtoehdoksi, kun jättää ne edellä mainitut ja leikkiä koirien turvallisuudella,saati vielä mainostaa sitä leikkimistä muille.
    Mutta jokainen toki tyylillään.Koirathan ne vaan niistä ihmisten mokista kärsii...
  5. Minä sanoisin,että riippuu kumpi on helpompi koiralle,niin riippuu koirasta...
    Kumpikin on arvostelulaji,ja tokossa arvostelut on suht vakiot.
    BH:ssa on tilanne vähän se,että jos tuomari arvostelee löysämmin,niin se on helpompi,mutta jos arvostelee tiukemmin eli vähän tottelevaisuuskoe-tyyliin,niin on vaikeampi siinä tapauksessa,jos koira kuuluu haasteellisemmin koulutettaviin.Koiriin,jolla ei pahemmin ole miellyttämishalua,jolloin motivaation rakentamisessa koesuoritukseen on vaativaa.
    Ongelma kun on siinä,että BH:ssa seuraaminen on niin pitkä,että vähemmän miellyttämishaluisilla (itsenäisillä),motivaatio voi lähteä hiipumaan sen aikana.Ja jos/kun se motivaatio alkaa hiipua,niin se tulee näkyviin sitten myös loppupeleissä muissa liikkeissä,eli saattaapi kärsiä.
    Siinäpä sitten läpipääsemiseen vaikuttaa aika suuresti miten tuomari arvostelee,kuinka paljon pistää paino suoritusten tarkkuuteen.
    Jos taas ongelma on paikalla olo,niin tokossa on lyhyempi,mutta kun tehdään ryhmänä,niin jos sieltä lähtee porukkaa hiippailemaan,niin saattaapi herkemmin lähtevää houkuttaa myös.

    Joten sanoisin,riippuu koirasta,mikä kellekkin on helpompi ja hiukan muustakin...