Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. No heh,itseasiassa täällä on itseasiassa aika hyvin,ainaskin noiden kenttien suhteen.Mutta tiedän muualta,missä tosiaan on ongelmaa,kun ei edes ulkokenttää löydy.Eikä ole edes mistään kyläpahasesta kyse...
    Silloin kun itse olen aloittanut kouluttamaan,niin joka jengi vaan rämpi ulkona säällä kuin säällä.Silloin oli koirat ja narunpäät rautaa :DDD.Nyt on sisätiloja vissiin ainakin suuremmalla osalla(ja ihan hyvä,ainakin kouluttajien kannalta :D ).
    Täällä on myös muutama yksityisen halli.En tosin tiedä,millä tsydeemeillä viime kädessä saatu...Ja tietääkseni ainakin yksi itse myös rakennettu.Erikoisseuran,eikä ihan pelkästään jäsenmaksuilla pystytetty saati rahoitettu.
  2. "Kielloilla kasvattaminen". Kasvatus on muutakin kuin kiellon opettaminen ;)

    "Niin minä olen..." Nyt putosin kärryiltä.Tämähän on selitetty monta kertaa,mitä se kullekkin merkitsee...

    Ja miten se opetetaan.Tapansa kullakin.Minulla se on lähinnä sama,kun sinulle jätä-sanan opettaminen.Toisille se on taas omanlaisensa,kuten ovat selittäneet.
    Vireellä minä en päätäni vaivaa.Minulle riittää se,että koira tekee ja toimii kuten haluan.Ja mikä ettei vielä mielellään :D
    Ja kuten olen jo jokusen kertaa sanonut,siihenhän pennusta asti pyritään,että koiraa ei tarvi kieltää,vaan se oppisi oikean toiminnan,opetuksella.Joskus vaan tulee esim. tilanne,että se ei vielä tiedä johonkin mallia,ja jollain tavalla tilanne on katkaistava.Ja sillä,mikä on nimenomaan varma.

    Itse esim.selitin tilanteen,jossa kissa lähti nenän edestä yllättäen,joka oli siinä mielessä uusi tilanne,että oli kaikille nopeasti tapahtuva yllätys.Noh,ei ainakaan huonosti mennyt.Kuten sanoin,kissa sai mennä menojaan ja koira rentoutui.Todennäköisesti ei olisi perään lähtenytkään,koska oli jo opetettu (kiellon ja palkitsemisen kautta),että elukoita ei saa ajaa portin ulkopuolella.
    Noin meillä on toimittu kaikkien koissujen kanssa,ihan sama mikä kenenkin vire tai millaiset taipumukset kelläkin ja himot mihinkin :DHyvin on pärjätty ilman rakettitiedettä joka asiassa :D.Ja jokainen aikuisena on oppinut,että kissat ym.saa jahdata vaan omalla pihalla :D

    Mutta jokainen tavallaan.Kiva olisi kuulla,miten itse olet opettanut koirasi olemaan vaikka jahtaamatta mitään :)

    ps.Viestit pomppii nykysysteemillä aivan mihin sattuu,peehana vieköön.Nyt kirjoittamani viestit on osoitettu kolmepisteelle.Toki muutkin saa lukea ja kommentoidakkin.
  3. Eiköhän yhdistysten suurin ongelma ole se,että ei löydy kouluttajia.Aikoinaan oli tilanne se,että vaikka kouluttajille oli kurssille pääsyyn suuremmat vaatimukset,niin oli varaa valita,koska tulijoita vielä oli.Nyt on tilanne se,että kaikesta pitäisi saada palkkaa yhden sun toisen,talkootyö ei maita missään määrin.
    Yleinen kunnioitus toisten tekemisiin myös on katoava luonnonvara,sen huomaa niin rotuyhdistystasolla,kuin harrastusseuratasolla.Elii niitä löytyy kyllä paljon,jotka toimintaa kritisoi,mutta itse ei olla valmiita tikkua ristiin panemaan,edes jossain yksinkertaisessa asiassa.

    Monet yhdistykset kuitenkin nykypäivänä "korvaavat" kouluttajille .Annetaan pukuja,järjestetään "iltoja" ym.etuja.Joissakin saa lahjakortin koulutusvuoroista ym.
    En ole erikoistunut verotusasioihin,mutta tuo taitaa olla helpompia ja selkeämpiä tapoja.Jossain myös saa kulukorvauksia.

    "Eläinjärjestöt varoittavat..." Luulen,että taitaa olla kyse lähinnä yksityisten järjestämistä.Siellähän on aika villiä toimintaa,ja kuka vaan voi keksiä vaikka itselleen jonkun hienon nimikkeen.Hommaan ei tarvi edes mitään koulutusta,edes sieltä maantasalta.
    Seuroissa on kuitenkin omat vaatimuksensa.Siellä tunnetaan toisensa,ja jos joku alkaa jotain ihan ihme sovellutuksia tekemään,niin eiköhän puututa.
    Koulutettavat voi myös antaa palautetta.Jos palautteen kohde ja siitä päättävä on sama,kuten yksityisellä voi olla,niin tuskin sen arvokaan silloin kummoinenkaan on.Paitsi jos vastaanottaja on järkevä,ja todella haluaa kuulla.

    Yksi ongelma on myös se,että tiloja koulutuksiin isolla porukalla ei ole helppo saada.
    Kulut kuitenkin kun yritetään pitää sopuisalla tasolla,ja jäsenmaksut on seuroissa aika pienet.Siitä kun sitten vielä maksetaan jotain muitakin toimintoja,jäseniltoja,lehti ym.Yksityisillä saattaa olla monesti paremmat tilat(kun ei tarvi niin isoja),joten se vetää ehkä osaltaan.
  4. Voi määrätä äänenpainoilla,osaltaan.Mutta siinäkin koiran on tarvinnut ne ensin oppia.Ja yleensä se tarkoittaa sitä,että yhdistää ne johonkin.Ja sitä kautta tulee ns.ymmärtäminen.
    Koiran ja ihmisen toimintaa taas viime kädessä ei voi täysin verrata,koska koirat kommunikoi niin monella tapaa samanaikaisesti,jopa sellaisilla niin pienillä eleillä joskus,että ihmiset ei niitä huomaa.Siksi koiran on helpompi olla vakuuttavampi koiralle,kuin ihmisen(joka ei siis pysty olemaan yhtä vakuuttava luonnostaan,saati oppia kaikkia koiraneleitä) ja siksi ihminen on joutunut miettimään osaltaan toimivia keinoja ihmisen kommunikoimana.Kuten vaikka kieltosana.Ylipäätään kaikki ei saa itsestään vähänkään koiramaista ärähdystä,joten tehot voi jäädä paljonkin koiramaisesta :D

    Täutyi vielä miettiä tuota ymmärtämistä/huomioimista ihmisen höpötyksestä.Tein ihan kokeilun.Juttelin säästä ja kukkasista,ja aina väliin ei-sanan,normaalilla puhetyylillä.Nothing.Koirat ei reagoineet mitään.
    Sitten mietin,koska viimeksi käytin sitä nimenomaan koiralle.Tuli mieleen tilanne,kun lenkillä kissa ampaisi ruohikosta liikkeelle aivan nuorimman nenän edestä,joka siis auki.Silloin käytin varoiksi EI-sanaa(joka siis opetettu koirille yleislopetussanaksi),ettei koira saisi päähänsä edes miettiä jotain omaa hubaa...
    Toimi selkeästi ja näkyi että noteerattiin,koska asento putosi laakista ja koira vilkaisi minuun ...

    "On totta..." Kyllä,jos se siihen on opetettu/ohjattu.Pellossa kasvanut,itsenäinen rotu(yksilökään) sitä tuskin välttämättä itsestään tekee.

    Käskyt ovat ohjeita,mutta aivan samoin on kieltosanakin,jätä,kukkuluuruu sun muut,JOS niille on ohjeistettu merkitys.
    Jos ei ole,eikä koira ole edes ketjuttanut niille mitään omaa merkitystään jonkun esim. tapahtumasta "opitun" kautta,niin silloin merkitys ei ole sen ihmeempi kuin hyttysen pieru erämaassa.