Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No heh,itseasiassa täällä on itseasiassa aika hyvin,ainaskin noiden kenttien suhteen.Mutta tiedän muualta,missä tosiaan on ongelmaa,kun ei edes ulkokenttää löydy.Eikä ole edes mistään kyläpahasesta kyse...
Silloin kun itse olen aloittanut kouluttamaan,niin joka jengi vaan rämpi ulkona säällä kuin säällä.Silloin oli koirat ja narunpäät rautaa :DDD.Nyt on sisätiloja vissiin ainakin suuremmalla osalla(ja ihan hyvä,ainakin kouluttajien kannalta :D ).
Täällä on myös muutama yksityisen halli.En tosin tiedä,millä tsydeemeillä viime kädessä saatu...Ja tietääkseni ainakin yksi itse myös rakennettu.Erikoisseuran,eikä ihan pelkästään jäsenmaksuilla pystytetty saati rahoitettu.
04.04.2011 17:57
Toi kehittyminen on aika vaikea,riippuu mitä tarkoitetaan.Koska niin monessa ongelmaksi tulee se sama eli paljon jäseniä-vähän kouluttajia :/
"Luulisi..." Niinpä.Mutta kun se vaan tuntuu olevan niin,että monella kaupungilla on jo ongelmaa siinäkin,ettei kaikki seurat saa edes ulkokenttäpaikkaa,minkäänlaista monttuakaan o_O .Asenteet kun yhä edelleen jossain on turhan negatiivisia koiraihmisiä kohtaan,päättäjätasollakin.Sisätiloilla vielä suuremmat ongelmat.Ei mielellään anneta,kun oletetaan,että huonoksi menee.Yksityisellä puolella sama ongelma.Tosin sieltä saa tiloja,mutta vuokrapyynnöt on monesti melkoisia,varsinkin kun on kyse riittävän isosta.
Ja kuten sanoin,seuroilla ei välttämättä ole isoja rahoja heittää,varsinkin jos muutakin toimintaa on.
Noita asioita on tullut pyöriteltyä jokusiakin vuosia,että siinä mielessä voin sanoa,ettei helppoja juttuja ole.
Onhan sitten noita erikoisseuroja,esim.agilityporukoita,jotka on tehneet omankin hallinsa.Se sitten on oma juttunsa,millä rahalla.Mutta ei ainakaan millään pienillä jäsenmaksuilla katettu.
"Siistiä olisikin..." Varmaan on käynyt jokusellakin aktiivi-toimijalla seurassa kuin seurassa tai yhdistyksessä tuo mielessä :D
04.04.2011 16:54
"Kielloilla kasvattaminen". Kasvatus on muutakin kuin kiellon opettaminen ;)
"Niin minä olen..." Nyt putosin kärryiltä.Tämähän on selitetty monta kertaa,mitä se kullekkin merkitsee...
Ja miten se opetetaan.Tapansa kullakin.Minulla se on lähinnä sama,kun sinulle jätä-sanan opettaminen.Toisille se on taas omanlaisensa,kuten ovat selittäneet.
Vireellä minä en päätäni vaivaa.Minulle riittää se,että koira tekee ja toimii kuten haluan.Ja mikä ettei vielä mielellään :D
Ja kuten olen jo jokusen kertaa sanonut,siihenhän pennusta asti pyritään,että koiraa ei tarvi kieltää,vaan se oppisi oikean toiminnan,opetuksella.Joskus vaan tulee esim. tilanne,että se ei vielä tiedä johonkin mallia,ja jollain tavalla tilanne on katkaistava.Ja sillä,mikä on nimenomaan varma.
Itse esim.selitin tilanteen,jossa kissa lähti nenän edestä yllättäen,joka oli siinä mielessä uusi tilanne,että oli kaikille nopeasti tapahtuva yllätys.Noh,ei ainakaan huonosti mennyt.Kuten sanoin,kissa sai mennä menojaan ja koira rentoutui.Todennäköisesti ei olisi perään lähtenytkään,koska oli jo opetettu (kiellon ja palkitsemisen kautta),että elukoita ei saa ajaa portin ulkopuolella.
Noin meillä on toimittu kaikkien koissujen kanssa,ihan sama mikä kenenkin vire tai millaiset taipumukset kelläkin ja himot mihinkin :DHyvin on pärjätty ilman rakettitiedettä joka asiassa :D.Ja jokainen aikuisena on oppinut,että kissat ym.saa jahdata vaan omalla pihalla :D
Mutta jokainen tavallaan.Kiva olisi kuulla,miten itse olet opettanut koirasi olemaan vaikka jahtaamatta mitään :)
ps.Viestit pomppii nykysysteemillä aivan mihin sattuu,peehana vieköön.Nyt kirjoittamani viestit on osoitettu kolmepisteelle.Toki muutkin saa lukea ja kommentoidakkin.
04.04.2011 16:40
Oletko nyt hieman addiktoitunut tuohon vire sanaan? Tämä ei siis pahalla.
Minusta koirankasvatus ei tarvi ihan niin rakettitiedettä olla,että jos koira tekee jotain kiellettyä,niin siitä pitää lähteä,että missä vireessä se on.Jos minulla vaikka pentu askaroisi sähköjohtojen parissa(jos pääsisi),niin en tosiaan mieti missä vireessä se on,vaan simppelisti kieltoa tulisi.Se sitten riippuen koirasta tai muusta,niin katottaisiin mitä sitten.Todennäköisesti oma lelu suuhun ja kehut.Mutta siitäkään en stressiä ota,eli mitä sitten tai missä vireessä.Pääasia että kielletty loppuu.
04.04.2011 16:19
En vieläkään käsitä miten poikkeaa :D
Ihan samalla lailla tiedetään,miten EI:ssäkin kuuluu tehdä.Eli tilanne lopetetaan,ja tilalle lähtee toinen käytös.Käskyllä tai ilman,riippuu mistä kyse.
04.04.2011 16:11
Eiköhän yhdistysten suurin ongelma ole se,että ei löydy kouluttajia.Aikoinaan oli tilanne se,että vaikka kouluttajille oli kurssille pääsyyn suuremmat vaatimukset,niin oli varaa valita,koska tulijoita vielä oli.Nyt on tilanne se,että kaikesta pitäisi saada palkkaa yhden sun toisen,talkootyö ei maita missään määrin.
Yleinen kunnioitus toisten tekemisiin myös on katoava luonnonvara,sen huomaa niin rotuyhdistystasolla,kuin harrastusseuratasolla.Elii niitä löytyy kyllä paljon,jotka toimintaa kritisoi,mutta itse ei olla valmiita tikkua ristiin panemaan,edes jossain yksinkertaisessa asiassa.
Monet yhdistykset kuitenkin nykypäivänä "korvaavat" kouluttajille .Annetaan pukuja,järjestetään "iltoja" ym.etuja.Joissakin saa lahjakortin koulutusvuoroista ym.
En ole erikoistunut verotusasioihin,mutta tuo taitaa olla helpompia ja selkeämpiä tapoja.Jossain myös saa kulukorvauksia.
"Eläinjärjestöt varoittavat..." Luulen,että taitaa olla kyse lähinnä yksityisten järjestämistä.Siellähän on aika villiä toimintaa,ja kuka vaan voi keksiä vaikka itselleen jonkun hienon nimikkeen.Hommaan ei tarvi edes mitään koulutusta,edes sieltä maantasalta.
Seuroissa on kuitenkin omat vaatimuksensa.Siellä tunnetaan toisensa,ja jos joku alkaa jotain ihan ihme sovellutuksia tekemään,niin eiköhän puututa.
Koulutettavat voi myös antaa palautetta.Jos palautteen kohde ja siitä päättävä on sama,kuten yksityisellä voi olla,niin tuskin sen arvokaan silloin kummoinenkaan on.Paitsi jos vastaanottaja on järkevä,ja todella haluaa kuulla.
Yksi ongelma on myös se,että tiloja koulutuksiin isolla porukalla ei ole helppo saada.
Kulut kuitenkin kun yritetään pitää sopuisalla tasolla,ja jäsenmaksut on seuroissa aika pienet.Siitä kun sitten vielä maksetaan jotain muitakin toimintoja,jäseniltoja,lehti ym.Yksityisillä saattaa olla monesti paremmat tilat(kun ei tarvi niin isoja),joten se vetää ehkä osaltaan.
04.04.2011 16:01
No en sitten...
"Opin ymmärtämään kesän aikana ..." Tuo on sen verran paljon kuvitteellisilta luomakunnan kruunuilta,että sait pisteet tolla himaan,joten suostun pyyntösi tällä kertaa ja vetäytymään sovinnolla,ainakin toistaiseksi 8:-)
03.04.2011 17:59
Minuakin ärsyttää yksi juttu,se on yleistäminen ;)
03.04.2011 17:29
Onnea vaan skaboihin :)
"Koiran kouluttaminen kannattaa aina,rodusta riippumatta..." Hyvin sanottu :)
03.04.2011 16:15
Minäkin vähän epäilen,että tuo boksujuttu on ollut sitten joku kokeilu lähinnä.
Roturisteytystä kun lähdetään tekemään,niin se on pitkä ja monen sukupolven projekti seurannassa.
Lyhytkuonoisista sen verran,että pelkkä kuonon pidentäminen ei yksistään poista ongelmaa.Vaan jalostuksessa pitäisi kiinnittää huomiota yleisesti rööreihin ja pehmeän kitalakipurjeen pituuteen.Ne ei automaattisesti parane pelkällä kuonon pidentämisellä.
Luhytkuonoisilla uskoisin että päästäisiin noissa asioissa aika pitkälle ilman roturisteyksiäkin.Eri juttu sitten,jos on tosi pieni populaatio tai valinnanvaraa jo liki nolla.
Muuten itse kuonon pidennys voi itsessään olla aika helppo.Ainakin jos ajattelee periytyvyyttä,niin jostain syystä se pitkä periytyy aika helposti monessa rodussa(ehkä osaltaan,kun se on aika alkuperäinen ns.koiranmalli,mistä on lähdetty muutoksia tekemään),ja siksi jos tosi lyhyttä halutaan,niin vältetään "huonojen" kuono-osien käyttöä.
Radikaalia otetta tosiaan tarvittaisiin jo jossainkin rodussa.Eikä pahitteeksi olisi todella harkita roturisteytystäkin.
03.04.2011 15:38
Voi määrätä äänenpainoilla,osaltaan.Mutta siinäkin koiran on tarvinnut ne ensin oppia.Ja yleensä se tarkoittaa sitä,että yhdistää ne johonkin.Ja sitä kautta tulee ns.ymmärtäminen.
Koiran ja ihmisen toimintaa taas viime kädessä ei voi täysin verrata,koska koirat kommunikoi niin monella tapaa samanaikaisesti,jopa sellaisilla niin pienillä eleillä joskus,että ihmiset ei niitä huomaa.Siksi koiran on helpompi olla vakuuttavampi koiralle,kuin ihmisen(joka ei siis pysty olemaan yhtä vakuuttava luonnostaan,saati oppia kaikkia koiraneleitä) ja siksi ihminen on joutunut miettimään osaltaan toimivia keinoja ihmisen kommunikoimana.Kuten vaikka kieltosana.Ylipäätään kaikki ei saa itsestään vähänkään koiramaista ärähdystä,joten tehot voi jäädä paljonkin koiramaisesta :D
Täutyi vielä miettiä tuota ymmärtämistä/huomioimista ihmisen höpötyksestä.Tein ihan kokeilun.Juttelin säästä ja kukkasista,ja aina väliin ei-sanan,normaalilla puhetyylillä.Nothing.Koirat ei reagoineet mitään.
Sitten mietin,koska viimeksi käytin sitä nimenomaan koiralle.Tuli mieleen tilanne,kun lenkillä kissa ampaisi ruohikosta liikkeelle aivan nuorimman nenän edestä,joka siis auki.Silloin käytin varoiksi EI-sanaa(joka siis opetettu koirille yleislopetussanaksi),ettei koira saisi päähänsä edes miettiä jotain omaa hubaa...
Toimi selkeästi ja näkyi että noteerattiin,koska asento putosi laakista ja koira vilkaisi minuun ...
"On totta..." Kyllä,jos se siihen on opetettu/ohjattu.Pellossa kasvanut,itsenäinen rotu(yksilökään) sitä tuskin välttämättä itsestään tekee.
Käskyt ovat ohjeita,mutta aivan samoin on kieltosanakin,jätä,kukkuluuruu sun muut,JOS niille on ohjeistettu merkitys.
Jos ei ole,eikä koira ole edes ketjuttanut niille mitään omaa merkitystään jonkun esim. tapahtumasta "opitun" kautta,niin silloin merkitys ei ole sen ihmeempi kuin hyttysen pieru erämaassa.
03.04.2011 13:26
Minä olen sen positiivinen ihminen,että ei pahemmin tule ei-sanaa käytettyä :)
En myöskään pahemmin karju koiralle,kun minulla ei ole kuurohkoja koiria.Joten ei tarvi karjua.Karjuminen on myöskin senverran negatiivista toimintaa,joten en positiivisena ihmisenä viitsi sitäkään harrastaa.Joskus tulee tosin nuorellejukuripäälle silloin tällöin ääntä korotettua tai äyskähdettyä,tosin yritän vähäisellä määrällä yritän pärjätä,kun ei ne nuorenakaan kuuroja ole :D
Tuo mitä kerroit jätä-sanasta,miten se poikkeaa ei-sanasta? Minulla ei ainakaan mitenkään.Eli lopetetaan toiminta... Mitä ihmeen väliä sillä on,vaikka sanoisi kukkuluuruu?
Ja oli sana mikä tahansa,niin kuten perheen isä jo sivusi,jos koira ei tiedä sanan merkitystä,niin ei sille sanalle mitään vastikettakaan tule.
Minusta on erittäin hyvä,että koiralle opetetaan nopeasti joku ei-sana,jättö,kukkuluuruu,mikä tahansa toiminnan lopettava,KOSKA on aivan varma,että ennenkuin koiralle saa opetettua kaikki halutut toiminnat ja käskyt(mikä on siis ykkösjuttu),niin tulee vastaan taipaleella jotain,mihin ei ole oikeaa mallia opetettu vielä.Siksikin on hyvä olemassa ns.yleinen toiminnan lopettava sana.Simppeliä.
03.04.2011 13:02
Eipä taida tarvita ainakaan painoindeksin mukaan.
Tosin wannabekarppauksessakin voi jotain lähteä,tai sitten ei.
Jäätelöannos mansikoilla pakastimessa odottelee illan leffaa.Ettei ihan miinuspuolelle sentäs mennä :D
02.04.2011 20:21
Tuota boksukokeilua tuskin on hyväksytty missään virallisesti(tai sitten siitä ei ole pahemmin puhuttu ainakaan),vai onko siihen saatu lupaa kennelliitolta ,että saadaan virallisesti kirjoihin ja virallisesti lähdetään seurantaan kuten tuo pinseri-snautseri?
Jenkeissä muistaakseni on tehty dalmiksille ja pointtereille jotain kokeiluja roturisteytyksen muodossa jostain terveydellisistä syistä.Mutta tuo siis jenkeissä.
02.04.2011 19:43
Minun mielestä toko on taasen aika lähellä sitä,mikä on ollut tarkoitus.Ainakin sen mukaan,miten se määritellään.
Tottelevaisuuskoulutuksissa,ainakin niin pitkälle,kun muistan,on ollut tarkoitus nimenomaan opettaa tottelevaisuuskoulutusta,eli lähinnä tokon liikkeitä.
Suurimmassa osassa koulutuksia lähinnä alemman luokan liikkeitä pääasiassa.
Erikseen on sitten nykypäivän muut jutut ja kaikenmaailman teemakurssit.
02.04.2011 19:27
Se riippuu ihan teistä ja näkemättä ja tuntematta vaikea sanoa,miten onnistuu ja onko tarvetta.
Jokunenkin opettaa maahanmenon istumisen kautta.Tosin nykyisin vähenemässä määrin.Eli kyllä sen saa istumisestakin siirrettyä suoraan maahan menoon.
Tuo on hyvä keino,että ensin leikittää koiran (vauhtia),sitten vetäisee sen käden liikkeellä maahan nopeasti.Voi vaikka itse alussa hypähtää nopeasti sen kanssa alas.
Käden käytössä (lelu tai makupala siinä) on sitten vaan muistettava,että liikkeen tekee oikein,muutoin koira voi oppia tekemäänmaahanmenon väärin, mm.edistämään.
02.04.2011 14:20
Toko on sitä,miksi sen kukin haluaa.
Jos sen haluaa pitää "pelkkänä" harrastuksena,niin se voi jäädä sen tasolle,mutta jos sen haluaa tehdä niinkuin sen alunperin tarkoitus on eli koiraan hallittavuuden parantaminen ja kehittäminen,sekä hyvän "auktoriteetin" luominen,niin yhä edelleen se on siinä erinomainen ;)
Kokeenomainen harjoittelu ja kisaaminen on siis myös ihan harrastus.Meilläkin on ihan eri käskyt noihin vapaa-ajan touhuihin,kun taas sitten,kun harjoitellaan tavoitteellisesti.Vapaa-ajan käskyissä ei yleensä ole mitään pilkusellaista.Tosin joskus jossain tilanteissa tulee niitäkin käytettyä,varsinkin jos tulee tilanne,mikä vaatii ehdottomuutta.
Toko on oma juttunsa,mutta kuten sanoin,haluttuna tukee ihan normielämän tottelevaisuutta :)
"Kaikenlainen..." Juuri noin :)
02.04.2011 14:13
Itse en ole kuullut kun tuon pinseri-snautserin eli täällä hyväksytty risteyttäminen.
Boksujuttu taitaa olla jotain aika historiaa eli sitä aikaa,kun rotuja on kehitelty.Hieman eri asia siis.
En ole kuullut,onko jotain suunnitteilla.Keskustelua kyllä on käyty jossain roduissa vilkkaastikkin.Jos johonkin rotuun kiinnostus liittyy,niin kannattaa ottaa yhteyttä rotujärjestöihin suoraan.
Mutta luulen,että on sen verran tunteita herättävä juttu tämä,että vie aikansa,ehkä pitkänkin,ennenkuin aletaan joissain roduissa edes mahdollisesti toteuttaa.
"Onko suuntaus..." Itseasiassa luulen,että alkaa ehkä pikemmin toisinpäin.Jokuset tuomaritkin jo alkaneet kiinnittää näytelmissä huomiota äärityyppeihin.Myöskin rotuyhdistyksissä käydään keskusteluita.Toivottavasti kennelliitto myös pitää kutinsa muuten kuin puheitten tasolla,niin sitä kautta mm.näytelmien palkitsemisen,saataisiin lisää potkua pois ääripäistä kohti terveellisempää.
02.04.2011 14:03
Olen: molossi
Haluan: maalle
Minulla on: möhköjä
Pelkään: muksahdusta
En ole: mäntti
Laulan: mielenkiintoisesti
Eläin jota muistutan: mirri
Äidinkieli: marokko
Rakastan: mannafruttia
Asun: männikössä
Oletko pilvessä: mukavasti
Minne joudut vanhana: multiin
31.03.2011 17:09
Minun mielikuva oli,jos en väärin muista,että siinä tutkimuksessa oli vaan tarkoitus saada alunperin muhkeampaa turkkia (oliko ne alussa pääasiassa jotain kultakettuja ?).Sitten huomattiin,että pyrkimys tiukasti johonkin,tuokin tullessaan myös odottamatonta.Ja sitten kiinnostuttii siitä.Jotenkin noin muistan sen eka näkemäni filmin,mutten nyt satavarma ole.
Ainut varma taitaa näissä susilöpinöissä olla se,että dnan mukaan koira polveutuu sudesta.
ps.On ne omegat kovia juttuja.Eikös nyt pitäis kovastikkin niitä syödä,kun on niin terveysvaikutteisia :DDD
31.03.2011 16:45
117 / 262