Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Ei oikein suoriltaan pysty sanomaan.
    Riippuu aika monesta tekijästä.Mm.kuinka paljon yksilö periydyttää itseään ja miltä osin. Toinen koira on vahvempi periydyttäjä, kuin taas toinen. Sitten taustat, kuinka paljon tulee. Jos esim. lähellä vahvaa sisäsiitosta, niin voi vaikuttaa.
    Arkuus mm. on voimakkaasti periytyvää.

    Suhtautumiseen sitten vaikuttaa myös ympäristötekijät.

    Rotukoirissakin kun laitetaan yhteen eriluonteisia (vaikka tietyin osin), niin ei koskaan tiedä mitä ja missä määrin tulee, vaikka siis samanrotuisista kyse.
    Oletusarvo rotukoirissakin kasvaa, jos on "tasalaatuiset" vanhemmat.
  2. Koira taitaa olla nyt palautettu kotiinsa. Jos näin on, ja kaikki ok, niin hieno homma.

    Muutama ajatus vaan heräsi kirjoituksesta.
    Kyllä ymmärrän tavallaan myös sijoittajaa, jos on huolissaan koiran hoidosta. Viimekädessä lasta varten ja huolletavaksi koiran osto ei ole välttämättä järkevää. Vaikka kuinka lapsi lupaisi hoitaa, niin ajatukset voi muuttua, esim. kun teini-ikään tullaan. Tuossa kirjeessä ei mainittu, että isä olisi nyt valmis ottamaan täyden vastuun. Joten jos sijoittajakin on ajatellut, että koira jäisi lapsen vastuulle nyt, niin ymmärrän häntä. Jo ylipäätään koiranomistamisessa, saati sijoituskoiran ja siihen liittyvine "valvollisuuksineen".

    Tosin tuo koiran vieminen ei ollut mielestäni fiksu veto. Asiasta oltaisiin voitu heti keskustella ensin, miten vastuu tulee olemaan ym. Vähän tyyliin, ensin tutkitaan, ei hutkita...
    Se, myös, että sanottiin, että koira haettiin "melusaastetta" pakoon, oli vähän outoa.
    Koska joutuuhan koirat olemaan siinä normistikkin, oli sijoituskoira tai ei. Ja sijoituskoirat sijoituksen jälkeenkin.
    Myöskin jos koira ei ihan normisti huomionottaen selviä uudestavuoden hälinöistä, niin voi miettuä, onko se silloin hyvä jalostuskoira hermoiltaan.

    Mutta hieno homma ja tärkeintä, että asia on kunnossa, ja tytölle iloa surun keskelle.

    Sijoituksesta sen verran. Ei se itsessään ole huono asia. Niinkuin muussakin, asia on huono, jos se siksi tehdään. Kaikinpuolin hyvä ja antoisa, kunhan se tehdään huolellisesti ja vastuullisesti ja rehellisesti toimien, puolin ja toisin.
  3. Kiitos samoin :)
  4. Ikävä keissi varmaan kaikille. Se sitten, mitä kukin on mieltä, riippuu ehkä osaltaan, miten asian näkee.

    Itse olen jokusen koiraa tuonut ulkomailta. Ja tarvittaessa saatu neuvoa evirasta. Myöskin olen ottanut selvää kasvattajasta, että on hyvä ja pätevä myöskin tarkastamaan asiat sieltä käsin. Ja sitten kun haettu, niin tarkistettu paperit, että varmaan on kunnossa ja tehty suomen puoli selväksi.

    Olin kerran erään eläinlääkärin luennolla. Siellä käsiteltiin myös nykypäivän tautivaaroja. On todella vakava asia, ja eläinlääkäreillä on suuri vastuu ja riskit epämääräisten koirien kanssa. Joten siksikin moni suhtautuu ja ymmärrettävästi (varsinkin kun näitä epämääräisiä ON paljon) asiaan.Viimekädessä tuossa asiassa nyt vaan on tehty itse virhe, mikä pitäisi myöntää. Vaikka olisi tehty tahattomastikkin.
    Vähän epäselväksi jäi, miksei koiraa viety heti suoralla lennolla takaisin. Muistaakseni ainakin ebookersilla on moneen suorat ja saa nopeaan lennot.
    Se sitten, jos ei oteta tai ei voi lähteä, niin sitten asia on niin.

    Mieleen vaan tuli, että mitä jos pentu olisikin jäänyt tänne, olisikin ollut sairas. Entä kun on noin tietämätön "kasvattaja" tai kasvattaja, voiko tuollaisissa tapauksissa luottaa, että on "puhdas" pentu ylipäätään ym.

    Jos kuitenkin katsoo saaneensa vääryyttä osakseen, niin sitten on mahdollista ottaa yhteyttä tahoon, joka käsittelee valituksia lääkäreistä. Tai selvittää, onko tehty vääryyttä ja miten vetää vastuuseen siitä.
  5. Miten se jäljittelee? Miten se perusteltiin ohjeessa? Muut laumaeläimet on muita, ei lajeja voi keskenään verrata edes. Minua kiinnostaa, kun en ole ikinä omissani nähnyt mitään häätöjä, enkä kyllä kuullut kavereillakaan.

    Tuohon, pitääkö koira ihmistä lauman jäsenenä, vaikea sanoa. Tuo on ehkä sellainen, että viimekädessä teen päätelmäni sitten, kun kehitetään puhuva koira, joka itse kertoo :D

    ..."missä toisen koiran omistaja..." Niin, että oikein harjoitusmielessä, että oma johtajuus pönkittyy...
    En kyllä kuuna päivänä lähtisi mukaan moiseen temppuiluun. Kyllä ne johtajuudet pitäisi muutenkin "saada".
    Tuo on myös vähän riskaabelia touhua siinä, että varsinkin jos on "ajettava" koira hyvin puolustusviettinen/epäluuloinen ihmisiä kohtaan/pohjimmiltaan arka ihmisiä kohtaan ym.niinmoinen touhuhan voi sitä vahvistaa.
    Sitten kun on vielä monensorttista "kouluttajaakin", millä ei välttämättä sitä pelisilmää ole, niin pahimmassa tapauksessa voi saada sen ajattevan silmilleen...
  6. "Pevikouluttajan ohje..." Siis tarkoittaako aina vai kun on ongelmakoira? En oikein enää varmaksi muista noita juttuja. Oliko niin, että ylipäätään siis.

    Jos on ongelmakoira kyseessä, niin voi olla jossain tapauksissa paikallaan siis se jonkinsortin huomioimattomuus. Toi menisi siis siihen kategoriaan. Mutta pelisilmää tuossakin ja tapauskohtaista.

    Mutta ylipäätään en allekirjoita noita mielistelyjuttuja.
    Jos ajattelen vaikka omia kokoonpanojani, niin kyllä meillä on vanhat koirat/ns.johtajakoirat menneet nuorien luokse samoin kun nuoremmat niiden luokse. On vähän "tuupattu", on pesty naamaa, mahanalusta ym. Ja useinmiten kun nuoret on tulleet iholle, niin on takaisin ne huomioitu, vaikka edes pienellä nuuhkaisulla. Toisin sanoen, jos puhutaan vaikka metodin yhteydessä johtajuudesta ja "laumaoppiin perustumisesta" ym, niin kyllä näen silloin ristiriitaa...

    Itse menen koirien luo useasti. Aina kun sellainen iskee :D Kun koirat on hereillä, omissa peteissäänkin, niin useasti ohimennessä niitä vähän kropsasen. Kaikki omat koirani aina on tykänneet, kun mamma antaa heille huomioita. Ihan jo siksikin, että pennusta asti tottuvat siihen, että tekee mamma mitä vaan, kosketus on aina hyvä asia ja siihen luotetaan. Niitä tilanteita kun voi tulla, että jossain yhteydessä se ei kivaa olekkaan. Eli taas tullaan luottamuksen rakentamiseen...
    Jos/kun taas koirat tulee minun luo hakemaan huomiota, niin tosi harvoin on, etten yhtään niitä huomioi. Lähinnä jos teen jotain, etten voi koskea. Mutta silloinkin puhun niille. Itse jo heti pienestä pennusta asti kehun, kun pentu tulee luokse, jatkuen siitä eteenpäin. Ihan siksi, että vahvistan kontaktin ottoa (varsinkin kun omat rotuni ei ole mitään p***kärpäsiä rodultaan). Eli ihan pienestä alan rakentaa sitä kontaktinottoa myös itsestään koiralle.
    Yksikään koira ei ole minua kyseenalaistanut, vaikka noin on aina toimittu...

    En muista, että Kaimio olisi jotain mielistelystä maininnut, kuten pevissä. Mutta toisaalta, on sen verran kauan, kun noita kirjoja olen kahlaillut.

    Minusta koiraa voi "lelliä" niinpaljon kuin haluaakin, toki koiran myös pitää olla sellainen, että pitää siitä (oma lukunsa on vähän vetäytyvät jöröjukat). Ei sillä koiraa saa pilattua. Mutta kunhan muistaa, sen vanhan viisauden, rajat ja rakkautta ;)
  7. Sutimisesta. Noh, miten sen nyt sanoisi, minulla lähtökohta siis, että minä määritän, koirat tottelee, muusta viis...

    Minulla koirat saa sutia, sitä on tehnyt moni nartuistakin. Jossain pevijutuista joskus luin, että varsinkin jos katsoo vielä omistajaa, nin on omistajan haastamista tai jotain. Meillä jotkut on sitäkin tehnyt. Ja ihan sama. Eipä noit koirat kukaan vielä ole minua kyseenalaistanut. Jos taas ne haluaa muille koirille itseään "korostaa", niin eipä haittaa sekään, JOS se on rauhanomaista ja niiltä osin, mitä minä niille sallin.

    Mutta jos joku katsoo, että noit touhut murentaa omaa arvoa tai on haitaksi, niin sitten kieltää. Minulle sillä ei ole mitään merkitystä.

    Tuosta purkista, Ilmeisesti Vilander on tarkoittanut, että purkki "sisäänajetaan" ensin rauhassa ? Käyttöähän on kuitenkin häiriötilanteissa nimenomaan. Eihän siitä muuten hyötyä ole (jos on sitten ollakseen).
    Mutta oli niinti näin, mutta jos joku purkkejaan paiskoo minua tai koiriani liki, varsinkin jos on mukana pentu tai junnu, niin kannattaa varoa. Ei niinkään koiria, vaan hihnan toistapäätä...

    Tuosta ei(siis kiellosta) sanasta sen verran, että minusta se on ihan pätevä ihan yhä edelleen. Mutta, useinpiin tilanteisiin selvä juttu, että opetetaan miten ylipäätään toimia, jolloin kieltoa ei tarvi käyttää. Mutta aina on mielestäni hyvä olla joku sana, joka katkaisee tarvittaessa toiminnan just jetsutteleen, jos on siis tarvis.

    Minulla on ollut erirotuja jokunen. Kääpiöstä isoon. Kaikki on kasvatettu ja treenattu
    samoin pitkälti, rodusta riippumatta. Mutta, se missä tulee hifisteltyä tarvittaessa, on nimenomaan yksilöerot, ei rotu niinkään.
    Toki jos käytetään eri "metodeja" kouluttaa, ja kyseessä on sellaiset, että ei sovi kuin tietyille, niin on eri asia. Mutta oma "tyylini" pelittää kaikkien kanssa. Mutta siis, jos jotain poikkeusta täytyy tehdä, niin se lähtee vaan ja silloin lähtee nimenomaan yksilön tarpeesta.

    Jääkautta en nyt ymmärrä, mutta jonkinsortin humioimattomuus on kyllä jossain tapauksissa ihan järkeenkäypää. Laumakarkoitukset ei myöskään ylipäätään iske, omat vahvaluonteiset todennäköisesti olisi moisesta sitä mieltä, että heippa sitten vaan sullekkin...