Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tämä siis aloittajalle vielä.
Nämä hiton viestien pomppimiset mihin sattuu käy jo aivoon.
14.11.2012 15:00
Joo,ja siis tuon kehumisjutun jälkeen tehdään rauha tai siis saatetaan koira siihen tilaan,jonka halutaan.
Se,että koiraa ei palauteta ojentamisesta(varsinkin jos painokkaasti se joudutaan tekemään),oli sitten vilkas,kiehuvaa mallia tai ei,niin vaarana on se,varsinkin myöhemmin,että se negatiivinen tunnetila tavallaan jää päälle.Ja se taas voi heijastua myöhemmin suhteeseen.
Kuten jo sanoin,ja c.f,se palautus suhteutetaan siis koiraan.
Tuossa on myös se vaara,että jos tunnetilaa ei siirretä positiiviseen, koira passivoituu vähän turhankin...
Minä taas en missään nimessä halua lobotomian käyneeltä näyttävää koiraa ylipäätään,vaan sen mahdollinen tempperamentti saa näkyä,kunhan vaan on hallittavissa :)
Toisin sanoen,jos itse ojennan koiriani,oli se vaikka pelkkä sanallinen,niin aina ojennuksen jälkeen saa positiivisen palautteen.Mikä sitten milloinkin,riippuen niin yksilöstä,ojennuksen "voimakkuudesta" ym.
Vaikka sitten olisi kyse ihan perustoiminnoista.
14.11.2012 14:59
isoisoäiti,c.f jo kirjoittikin,mistä oli nyt kyse.Eli on ihan eri asia,kun emo kantaa pentujaan,joilla on vielä reflexi rentoutua tuossa otteessa.Mutta eipä pahemmin enää kanneta vaikka luovutusikäisiä pentuja niskasta...On myös ihan eri asia,jos nostaa vielä reflexin omaavan pikkupennun niskasta vaikka äipän tissille,kun nostaa vaikka puolivuotiaan molossi koiran niskasta ilmaan...Ei muuten enää nostele niitten emäkään,saati tartu niskasta pentutreffeillä...
Tuo reflexin omainen poistuu iän myöte,ja niskasta kiinni ottaminen ja nosto aletaan kokea aivan eri lailla.
Eli toisin sanoen,rangaistuksena käyttö on aivan eri asia.Myös tunnetilaltaan.
Se,että koira käy toisen niskaan kiinni,muuta kuin leikinomaisella tavalla,on siis todella vahva palaute.Koira kun mm.tappaa saaliinsa niskan/kurkunalueen eliminoimalla.
Itse asiassa tuo on niin alkukantaista alkuperää,että se yhä merkkaa joillekkin roduille hyvin alkukantaista tarkoitusta.Joten siksikin sen käyttöä kannattaa miettiä.
Minulle ei tulisi mieleenkään ottaa siis tuossa tarkoituksessa kasvattejani niskasta.Lisäksi koko idea on mielestäni huono,koska siinähän rangaistus tapahtuu,vaikka ei ole edes kieltoa opetettu.Ja minä taas katson vääräksi rankaista koiraa,jos sitä ei ole opetettu,mikä on sen merkitys.
ps.Kyllä noita pikkusten kuskaajia olen nähnyt.Minullakin oli yksi pentue,jota oli kova työ punnita.Aina kun otin pikkulaatikosta pennun punnittavaksi,niin emo tuli heti ja nappasi sen vaa´alta,ja vei kiireen vilkkaa niskasta kantaen takaisin pesäkoloonsa :)Oli siinä show punnita kerrakseen,kun olivat siis ihan pieniä.
14.11.2012 14:47
Hienosti kirjoitettu nim.eikoirakuiskaajaa.
"Esimerkiksi..." Hienoa,että osaat kyseenalaistaa asioita,pohtia ja toimia,kuten itse katsot oikeaksi,auktoriteeteistä huolimatta.
Itse toimin hyvinkin samoilla linjoilla kasvatuksessa.Ehkä tuon äkäisen-sanan vaihdan kuitenkin enemmän uskottavaan :D
ps.Tämän ketjun voisi jo lopettaa.Turhan pitkä seurata.Jos juttua riittää tästä,niin haluavat voisi avata uuden ketjun ;)
14.11.2012 14:23
"Ei ihminen..." Ei siis todellakaan.Ja siinä tullaankin useinkin siihen,että ihminen "esittää" koiraa,ja kun ei menekkään perille,niin ollaan ihmeissään...
Ensinnä ei osata yhtä hyvin,koska emme kykene elehtimään kaikin tavoin kuin koira.Toiseksi kaikki koirat ei osaa lukea edes ihmisiä "yhtä hyvin".Eli silloin tulee nimenomaan kyseeseen se,että vaikka koira olisin tehnyt toiselle jotain,niin ihmisen puolelta ei sitä osaa tulkita,ENNENKUIN siihen on koira ensin oppinut.Eli tietää mitä se tarkoittaa(siis nimenomaan ihmisen tekemä juttu).
13.11.2012 17:39
Ai luulin,että tarkoitit c.f:n rotua.Nuot viestit kun pomppii niin,että ihan sekaisin menee välillä mihin kuuluu,pahus.
Mutta siis bullityyppisiin,niin se menee tuonne puupääkategoriaan :DJotka taas itselleni erittäin tuttuja...
Ensiksi,kannattaa muistaa,että jos joku kuminkaiman kummi ym. :D on jotain sanonut,niin ei asioita voi todellakin tulkita,monella tapaa,riippuen kertojastakin.
Tuo kovalla kädellä on minun mielestäni taas ihan väärinpäin,koska bulltyyppisillä(taistelukoirataustaisten kanssa)ei kyllä pääse parhaimpiin tuloksiin,jos rupeaa machoilemaan.Mitä järeämmästä kyse,niin siinä kasvaa jo melkoinen riskikin.Myöskin on kaksi eri asiaa,että kun halutaan mahdollisemman hyvää hallintaa tuontyypin koirilla(esim.auki pitämistä ns.ihmisten ilmoilla ym.),niin nuot asiat punnitaan vasta,miten koira on kokonaishallinnassa.Ja miten siihen on päästy..
Osittain luulo kovaa kättä tarvitsevista,on myös ehkä tullut siitä,että on vaativia ja tuontyypin vaativiin jotkut tuppaa yhdistävän kovan käsittelyn,kun muusta ei taida tietää...
Itse sanoisin noitten luupäitten kanssa,että parhaaseen tulokseen pääsee tyylillä rautahansikkaan silkkipäällysteillä...
ps.Vielä palatakseni tuohon kovuuteen.Jos siis kyseessä kovaksi testattu( +2),tai erittäin kovaksi testattu(-1),niin kiinnostaisi rotu(jos mahdollista saada).Ihan siksi,koska noita on vähän tietääkseni ylipäätään.Ja jos kyse mainitsemistasi roduista täällä,niin en ole kuullut niillä,noista arvoista.
ps.Weimarista(joka erittäin kaunis rotu muuten ja kiinnostava),niin sen verran,että ihan samoin kuin noutajissa,niin metsästyskoirissa on aika erillaisia...
Ei tarvi kuin verrata vaikka chessiä ja vaikka sileäkarvaista noutajaa(tai jotain muuta helpompaa),niin perusluonteen puolesta vaativuus on ihan eri luokkaa.
Samoin siis vaikka weimarissa eli vaikka vertaisi sitä irlannin setteriin tai vaikka pointteriin.Eli vaikka ei olisi mitään tekemistä taistelukoirataustan kanssa,niin silti voi olla sellaisia taipumuksia,jotka on hyvin huomioitava,ja sitä kautta tekee vaativammaksi.Ja weimarilla on niitä on.Huomioitavat nimenomaan vartiointi ja suojelutaipumukset.
Weimeri on muuten esim.jenkeissä ongelmakoira ihan turhan useinkin.Ja suurin syy on se,että otetaan pelkän ulkonäön takia.Ei pääse toteuttamaan itseään(mikä vahvana) ja sen lisäksi ei ole huomioitu,että koiralla on noita hyvinkin vaativia puolia.
13.11.2012 17:31
isoisoäiti,tuosta viiropään sylittämisistä sen verran,että itse en sylittämisessä pistä koiraa selälleen.Vaan koira on (miten sen nyt sanoisi,öh)jotakuinkin istuvan ja makaavan puolivälissä.
Syy on lähinnä se,että minusta koira kokee sen positiivisempana,kuin selälleen laitettuna.Ja itse sylittäminenhän ei ole rangaistus,eikä saa sitä kuvaa välittää.
Kun tuo selälleen laitto menee enemmän selätyksen puolelle,joka taas tunnetiloiltaan ja saattaa itse asentona merkata negatiivista,varsinkin tietyntyyppisille koirille.
Sama,kun opetan isompiakin rauhoittumaan(tai harjoitellaan jo isona),niin en laita siinäkään koskaan selällään tai edes kyljelleen.Perusmakuu asento riittää.Siinä myös koira on rentona ympäristöönsä nähden,koska on kuitenkin luonnollisempi asento jo itsessään.
ps.Tuo pehmeä karva onkin hieno idea :)Aina sitä tässä itsekkin oppii uutta :)
13.11.2012 16:53
"Kantapään kautta tämäkin..." No niin on.Kyllä se on työstä käynytkin jo tuokin,kun on luonteeltaan tuolta etelän tempperamentein varustettua :D Ja sitten kun pitänyt opetella pitämään räjähdyspiste korkeammalla vielä työnkin vuoksi :D.Siinäkin kun on ollut pitämistä välillä...
ps.Saa nähdä mihin nämä viestit tänään menee.Nykyään pomppii kyllä ihan mihin sattuu.
13.11.2012 16:43
"Eli onko nyt kyse siitä,että koira tekee..."Juuri tuonsuuntaista.Tosin voihan sen laittaa tekemään jotain mitä vaan,mutta nimenomaan sellaista,että koira saa onnistumisen tunteen ja kivan vastineen omistajan käskystä.
Mutta toki yksilön mukaan tämäkin eli kuten jo tuolla mainittu,yksilöjutut huomioidaan.
Volyymi tuossakin sen mukaan,mikä on yksilölle paras ja eniten ajaa asiaansa.
13.11.2012 16:36
Joo,niin on.Erittäin oleellinen.Asia,jonka oleellisuus tiedettiin jo vuonna kuokka ja kirves,jolloin koirien käsittelykin oli pitkälti "kulmikkaampaa".
Ja silloin sen arvo entisestään oli korostunut,kun ei pahemmin koiria käsitelty ihan samoin,kun näin.
Ja siis en tarkoita mitään kärjistyksiä,kummassakaan tapauksessa,vaan yleisluontoisesti.
12.11.2012 17:00
"Kasvattajienkienkin..." Tuota,kun niitä emojakin on hyvin erilaisia...On myös emoja,jotka ei käytä lainkaan uhkaavia eleitä.Vaan on rtittäin taitavia ns.rauhoittavissa eleissä ja auktoriteetiltään.
Viimekädessä myös,se miten koira toimii toiselle,ei ihminen pysty lähellekkään jäljittelemään.Vaan koira joutuu kuitenkin oppimaan ihmisen tekemän.
Se miten koira huutamiseen suhtautuu,niin on yksilöllistä.Pehmeäkin koira voi olla jopa evvk.Jos se vaan on oppinut,että se on ihan normikäytöstä omistajalta,josta ei seuraa sen kummempaa,niin äkkiäkös siihen tottuu.Siihen huutamiseen kun pitäisi liittyä useinmiten ainakin myös niin selkeä jälkiseuraamus,että koira tajuaa pointin.Muuten sitä voi joillekkin huutaa äänensä käheäksi...
Itse en ole koskaan ottanut kasvattejani,pentusia, niskasta kiinni.Hui kauhiaa,pelkkä ajatuskin...En ole myöskään nähnyt emojen sitä tekevän.Jos koira ottaa niskasta toista kiinni,niin kyseessä on aika vahva kannanotto,mitä korrekti koira ei hevin tee(leikkijutut ym.on eri juttu).
12.11.2012 16:53
Ensikisi täytyy sanoa,että komppaan täysin tuota c.f:n koko viestiä,joka alkoi lauseella"jo pelkästään oikeanlainen auktoriteetti..."
En tiedä,mitä rotua tarkoitit,kun sanoit väkivalta välttämättömyys,monien mielestä.Itse en tiedä yhtään sellaista rotua.Se sitten,mikä on ollut ajatusmaailma jostain rodusta ja sen kanssa toimimisesta vuonna kuokka ja kirves,on oma lukunsa,mutta ei tuollaista ajatusmaailmaa ole ollut moniin vuosiin.Jos on,niin jokin hyvin pieni,poikkeama,joka ei ylipäätään koirista pahemmin ymmärrä...
"Itselläni on kova koira" Luonnetestissä todettu?Jos on,niin todella harvinaisuus.Erään kokeneen lt-tuomarin mukaan,niin kovaksi testattuja on noin kourallinen...Oisko alle kahdenkäden sormia,jos oikein muistan.Kohtuullisen kovia sitten jo enemmän,mutta se on aivan eri juttu jo,kun oikeasti kova koira.
"Olen itse siitä päätellyt..."Lähinnä pikemmin,mitä c.f jo kirjoitti.
"mutta tämä kovapäinen..."Kyllä se saattoi sinua ihan hyvinkin tulkita.Koirilla on myös eri tapoja toimia,jopa silloin,kun omistaja ottaa hepulit...Eli saattoi tulkita sinua samoin kuin toinenkin koissu,mutta teki taas omanlaistaan juttua sijaistoimintana...
"Siksi kai joidenkin..."Taitaa olla aika pieni määrä noin ajattelevia.Kun kyllä siinä voi tulla pää äkkiä vetävän käteen,ja käydä niin,että vielä huonommin koira alkaa toimimaan.ja voi jo kunnon yhteenotto häämöttää oven takana.Siihen pisteeseen kun taas normijärkinen ei hevin päästä,kun sitten ollaan jo hämärän rajamailla...
12.11.2012 16:36
"kysymys nyt siis kuuluukin..."Itse asiassa ei niinkään rotua tarvi pohtia...
Eli lähtökohta,kuten kaikilla,niin ihan siis perusjutuilla,jotka jo mainitsin.
Kontaktilla lähdetään liikkeelle,sitten opetetaan nuot mitä mainitsin ja ylipäätään perushallinta niin aukottomaksi kuin mahdollista.
Kontaktista ym.löytyy ketjuja selaamalla jokusenkin.
"Eli rehaako..." Öh,en tiedä mitä tuo sana tarkoittaa.
Mutta miten kukin haluaakin toimia ja tulokset saa,niin sitten niillä.Itsellä on tuon tyyppisissä kaava, opetus-motivointi(mahdollisemman hyvä palkka ja kehut)-harjoittelua.Ja meillä on koirille ihan perusjuttu kieltosana,eli normikasvatuksessa sitä käytetään,jos/kun tarvetta.Jos koira lipeää,niin kielto ja tarvittaessa yhdistetään jonkin sortin muikkari.Jos muikkari täytyy tehdä,niin sen jälkeen koiran "palautus" esim.pyyntö lukse,josta kehut oikein kovin ja jee-jee meininki.
Jos itse katsot,että koira on hyvin arka,niin toki voit vaikka "esitellä" ja harjoitella nuot asiat.Ei se kumoa mainitsemaani tapaa,vaan voi olla siinä osana.Toisaalta taas,jos koira olisi tosi arka,niin ei se niinkään mitään jahtaisi,vaan pyrkisi joko pois tilanteesta,tai pahimmillaan "sulkisi" itsensä pois.Tuontyyppisille ei olisi pahitteeksi edetä ensin step by step niin,että totutettaisiin ensin,ettei pelkokohde syö.
Mutta ihan miten katsoo,mutta omasta mielesäni koirasi ei vaikuta noin aralta,vaan enemmän noilta piirteiltä,jotka mainitsin(vaikka epävarmuutta olisikin).
..."ja kykenee keskittymään..." Jos lähti vielä jäljelle ilman turhia jännityksiä,niin kertoo,että ei mikään erityisen arka tuskin ole.
"Tämän jälkeen oli..." Joillekkin vilkkaille ihan tyypillinen reaktio.Ensin ollaan täpinöissään,mutta sitten tulee se haluttu rauha.Kun tuota hommaa jatkaa,ja pidentää ja vähän vaikeuttaa jälkeä,niin koiran rentoutuminenkin alkaa yleensä tulla nopeammin.
"Ja saalistusta..." Eli siis vielä tähdennän,ei yhtään jahtausta,vaan nenällä meno tehtyä luvallista jälkeä myöten,luvalla.Ja saalis on siis päästä löytyvä,minkä sitten parhaaksi katsookin.Itse olen käyttänyt ruokaa palkkana,sorkan alla(joka siis merkkaa löydettyä haavakkoa).Jotkut käyttää esim.jotain revityslelua yn.
Juu,ja ei ole oikotietä onneen todellakaan :D Minula kun on pääasiallisesti harrastamani rodut jo itsessään omapäisiä,ei pahemmin miellyttämishaluisia,niin pelkkään kontaktiin pitää uhrata aikaa jo melkoisesti ja rautalankaa vääntää :D
Mutta kannattaa pitää mielessä,että mitä paremmin ne pohjatyöt tekee,niin sen varmempi on tuloskin,sitten joskus :)
12.11.2012 16:13
Noh,ei kyllä eka pohdiskelussasi puhuttu hihnassa jahtaamisessa pelkästään...
Aukioloon on asetukset.Moraaliseen puoleen kuuluu,vaikka ei asetuksissa olisikaan,ainakin minun mielestäni se,ettei kenenkään koiralla ole oikeutta turhaa tuottaa stressiä tai vahinkoa muille eläimille.Eli ilman päteviä syitä.
"Jos jänis ei reagoi..." Ei pidä paikkansa.Aloittaja ei mm. kertonut,missä liikkuu...
Esim.taajama-alueilla,jopa metsiköissäkin,monet puput on niin "city-pupuja",ettei kovin ihmeemmin ja nopeaan reagoi koiriin tai ihmisiin.Itsekkin olen koirineni noita ohitellut muutaman kymmenenkin metrin päästä,ilman reaktiota pakoon.Kerrankin kolme,ja aivan terveeltä näytti.
Ja saattaa itseasiassa saada kiinnikkin.Riippuen tilanteesta.Etäisyydestä ym.Jopa isoilla molosseillakin jokusellakin rodulla on niin räjähtävä lähtö,että saattaa jossain tilanteessa kiinni saada.
Aloittaja puhui myös saalisvietistä.Ei niinkään riistavietistä.Eli hieman eri asioita.
Tosin ei minusta voimakas riistaviettikään oikeuta jahtaamaan yhtään sen enemmän turhaan,kuin esim.saalisvietti.Jos haluaa antaa sen purkautua,niin sitten se kohdennetaan muuhun.
Minullakin on vahtiviettisiä koiria.Ei nekään saa itseään toteuttaa turhia.Rajoissa ne pidetään ja niissä rajoissa,jotka määritän.Olennainen asia noillekkin on vahtiminen,mutta ei ne traumoja saa,jos se asia alhaalla pidetäänkin,eikä pääse toteuttamaan.
Ihan samoin saalisvietillä.Itsellänikin on kokemusta hyvinkin saalisviettisistä,reaktiivisestakin.Mutta pelkästään laillisesti,ja ilman muitten hätyyttämisiä on kaikki hoidettu.Eikä ne mitään traumoja ole saaneet,vaikka nollatoleranssi on astunutkin voimaan siitä hetkestä,kun on luvan saaneet portista ulos tulla.
"Jos omasta elämästä..."Heh...Eiköhän tuohonkin ole niin virallisia asetuksia,kuin moraalisiakin,miten sitä toteuttaa.
Vähän eri asia,kun ei siinä tarvi sitä nollatoleranssiakaan :D
11.11.2012 19:34
No harvemmin kyllä vahva saalisvietti ja reaktiivisuus itsestään iän myötä mihinkään häviää tai edes riittävästi vähenee...Ehkä sitten,kun ei enää tiedä maasta eikä kuusta kunnolla :D
Tuosta rotujen sekoituksesta kun vielä on kyse,niin hyvin saattaa löytyä vielä pakettiin melkoista vilkkautta,toimintakykyä ja taistelutahtoakin pohjalta...Ja jos vielä tulenarka,niin todennäköisesti hyvin reaktiivinen.Terävyyttäkin voi olla,vaikka olisikin epäilyjä epävarmuudesta.
Että kyllä lähtisin ihan selkeästi raamittamaan koiran käytöksen ja toiminta ihan pelkästään halutuksi,aukottomaksi ja hyvin loogiseksi.
Ja loogisuuteen kuuluu se,että ei sitten yhtään mitään ajeta,eikä sitten kärpäsen peräänkään lähdetä.Kaikki wannabepupun peräänjutut ym. kielletään ja kaikki jäljestys(siis harrastus)tehdään pelkästään luvalla,ja siihen liitetään selkeät elementit,milloin saa toimia,kuten esim.jälkivaljaat.
Tuossa luvallisessa on vielä sekin hyvä puoli,että koira saa tavallaan viettitäyttymyksen,koska pääsee loppuun asti.Pelkällä perään hyppimisellä jonkun matkaa,vietti ei pääse "purkautumaan".
Tietty asia on toinen,mitä kukin sitten koiraltaan haluaakin...
Itse lähden aina siitä,että hommat on hanskassa silloin,kun omia sovellutuksia koira ei enää tee,ei parisen kertaa vuodessakaan.Eli niin varmaksi,kuin mahdollista,eikä hötkyilyjä sallita mistään syistä.
11.11.2012 14:29
"mutta jospa vaan saalistaa..." Miksi tarvii eri keinot?Tai pitäiskö puhua,mitkä keinot,että täytyy olla eri.
Minusta tuo on peruskauraa,johon pätee peruselementit.Jos ei haluta jotain toimintaa,niin sitten sitä ei hyväksytä,ja tilalle mitä halutaan.
Eli toisin sanoen,koiralle opetetaan,ettei minkään perään lähdetä.Opetetaan ja motivoidaan,ja tarvittaessa huomautetaan,jos lipee.
Kontakti kuntoon,kun auki ylipäätään pidetään, ja opetetaan,että mihinkään ei pötkitä.Opetetaan tarvittaessa matkan,minkä saa irrota.Itsellä kun on pääasiassa suht itsenäisiä,vähemmän laumavietittömiä,niin tuo on tärkeimpiä asioita,kun auki pitää.
Luoksetulo ja jokin pysäytyskäsky aukottomaksi.
Työtä tuo vaatii,voi paljonkin, ja ehdottomuutta.
Ja sitten nuot muut perusjutut tietenkin kuntoon eli riittävästi niin psyykkistä,kuin fyysistä toimintaa.Ja se tärkein,perushallinta aukottomaksi.Eli mitä paremmin on hanskassa kaikin tavoin,sen vähemmän koira soveltaa itse...
Jotain säännöllistä harrastusta voisi keksiä,mihin koira saa purata tarmoaan.Ei väliä mitä,kunhan saa löysät otettua pois.
Toko on aina hyväksi,kommunikaatio narun päästä päähän paranee osaltaan myös sillä.Jälkikin(tässä tapauksessa lähinnä mejä) ihan hyvä myös nupin käyttöön ja siinä saa tavallaan saalistaa,ja ihan luvallisesti.
11.11.2012 14:08
Metsästysviettinen koira ei ole sama,kuin saalisviettinen.Toki kumpaakin voi olla.
Omasta mielestäni ei ole oikeutta jahdata turhaan mitään eläimiä.Minkään varjolla.Metsästys asianmukaisesti on eri juttu.
Ja itse olen myös sitä mieltä,että miksi ottaa metsästysviettinen,jos puhutaan tyypistä,jos sille ei ole tarjota riittävästi ja luvallisesti.Pakkohan ei ole ottaa.Kun sille tarjotaan luvallista,niin siinä ne tarpeet tyydytetään ja oikeaoppisesti :)
"Keskeytyy toki..." Aika riskaabelia...
Itse kyllä ennen lähtisin koiran turvallisuudenkin vuoksi,että perään ei lähdetä,ylipäätään...
10.11.2012 14:12
No,itseasiassa,Suomi jos joku,on kyllä säitten takia hyvinkin vaikea maa...
Jostain 30 asteen pakkasesta jotain pahimmillaan 30 astetta lämmintä.Eli jos nyt ajatellaan optimaalista säitten suhteen,niin eipä taida paljon rotuja jäädä...
Kun sitten moni pitkäkarvainen ei ole omiaan kovassa helteessä(jokusethan ajaakin koirien turkkeja kesällä),yhtään sen paremmin,kuin lyhytkarvaisemmat ilman vaatteita kovin kylmällä.
Eli jos tarkemmin ajatellaan,niin aika vähiin käy,täysin luonnonolosuhteiden pohjalta täysin sopivat ;D
Ihmiset myös valitsevat koiran (ainakin pitäisi)sillä perusteella,mikä parhaiten itselle sopii.Sitä ei pidä valita vaan jonkun yhden ominaisuuden takia.Esim.en näe mitään järkeä ottaa vaikka malamuuttia kerrostaloon,ottaa siis muuttia vaan sen takia,ettei sitä tarvitse pukea ja se kestää täydellisesti kylmää,ym.vastaavaa.
Vaan siis lähtökohta,mikä parhaiten itselle sopii ;)
Se sitten,mikä kuuluu tai ei tänne,niin on makuasia.Itse lähden siitä,että koiralla on hyvä olla loppupeleissä.
On tuolla maaseudulla muuten koiria palelletettukkin...
Minusta taas on menty parempaan suuntaan,koska eläinsuojelukin toimii paremmin ja helpommin puututaan koirien olosuhteisiin,paikassa kuin paikassa...
"kun koirasta on tehty..." Itseasiassa rodut on tehty pääasiassa ikiajat sitten.Mitkä mihinkin.Siellä on lähtökohdat.Ja kaikissa maankolkissa ei ole ollut millään laikka oleellista kestää kovinkylmää,kun ei sitä ole ollutkaan...
Ei vaatteet koiraa myös avuttomaksi tee vai miten se ilmenee ?:D
Niin ja siitä ihrasta.Ei se pelasta vaatteilta.Mutta hyväksi on talvella,sopivana määränä suhteutettuna koiraan,koska antaa lisää energiaa,joka taas kuluu enemmän kylmässä.
Se sitten taas,mikä on kunnon ruokaa,onkin jo oma juttunsa... :D
10.11.2012 13:43
Ei ole tyhmiä kysymyksiä...
Haukkuminen on mielestäni pääasiassa rotukysymys.Eli äänekäs rotu(koira)käyttää sitä ääntään helpommin,kuin myös tässäkin."Haukkumattomampi" taas ylipäätään ei.
Vaaniminen,jo ihan asian toimivuuden takia,jos sitä tekee,niin on normisti hiljaista.
Joillakin roduilla sitten on myös ns.ajohaukku.
Ylipäätään näkemättä on vaikea viimekädessä sanoa,koska ei näe koiran kokonaisreaktioita,onko kyse karkoitus(karkoituksessa kyllä pääasiassa on vaan lyhyt ajo eli siis lähinnä veks ja pois).Kun mennään vahvaan saalisviettiin,niin silloin ollaan sitkeämpiä.Sitäkään ei voi varmaksi sanoa,haluaako koira viedä vietin loppuun eli nirri pois(tapporavistus),vaan haluaako vaan ajaa ja viimekädessä ei nirraakkaan.Noitakin kun löytyy.
Toisaalta itse en näe asiaa kinkkisenä.Eli jos lähtisin työstämään/tai kun alan työstää jo pennusta,niin en itse mieti,miksi haluaa lähteä perään.Koska viimekädessä en sillä tiedolla tee mitään.Kun lähtökohta on se,että minkään perään ei lähdetä,kun portista ulos astutaan.Omalla pihalla asia on toinen.
Eli vaan paneudutaan sen opettamiseen,että perään ei koskaan lähdetä.
Mikä rotu?
10.11.2012 13:23
Miksi ihmeessä koira saa kermaviiliä?Se nyt on sellainen lihotuspommi,että oksat pois.Jotkut tuolla nimenomaan lihottaa koiraansa...
Jos siis teollisella syötetään,niin ei siinä ole vaihtoehtoja,kun kevytruuat ja tarvittaessa määrän tiputukset.Ja kuten jo sanottiin,niin jos näläntunnetta,niin sitten vaan kasviksia paikkaamaan sitä(mitä koiralle sopiikin).
Osan nappulastakin voi korvata esim.hirssi ja tattaripuurolla,kananlihalla ja kasviksilla.
Barffia en kyllä tuonikäiselle,ikänsä teolliselle olleelle, suosittelisi.Tuon ikäisen ruoka kun pitää olla mahdollisemman hyvin sulavaa,ja suuriin muutoksiin ei kannata ryhtyä,ettei pakki mene ihan sekaisin.
Jos mahdollista,niin koiraa olisi hyväksi käyttää jumpparilla.Nivelrikkoiselle kun lihakset helposti alkaa jumittamaan,kun kipuja saattaa olla ja/tai itseään varoo.Ja siitä taas lisää kierrettä kipuiluun.
09.11.2012 17:02
52 / 262