Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voi ihanaa,mopo :)
Mopo on tosi älykäs ja oppivainen.
Nyt vaan opetat sille mitä haluat.Eli kiellät selkeästi,vakuuttavasti ja määrätietoisesti,kun se ampaisee ja kerrot sille,että eipä ole sallittua.Otat sen pois,ja kun se tulee ja rauhoittuu,palkkaat siitä heti.
Kun se katsoo rauhallisesti,niin voit näyttää palkitsemalla ja kehumalla rauhallisesti,että nyt on fiksusti.
Ja siis toimintaan puututaan heti,kun se on aikeissa ampaista tai saattanut liikkeelle lähteä.Mopon ei siis anneta yhtään toteuttaa itseään.
ps.Onko fawn vai musta?
11.10.2011 18:57
Aika laaja on nyt aihe,jossa osaltaan vaikuttaa missämäärin mitäkin...
Ei kait paniikkihäiriöinen koko ajan paniikissa ole.Eiköhän ihan "normi" muutoin ole,paitsi kohtauksessa.Ja niitäkin taitaa olla erilaisia ja asteisia.Paikkaan liittyviä ym.
En tosin mikään ammattilainen ole noissa asioissa,mutta noin luulisin.
Joten tuskin niin koiraan vaikuttaa,etteikö voisi ottaa.Jos nyt ihan normisti pystyy hoitamaan.
"Että onnistuuko..." Vähän laaja kysymys tuokin.
Siis ihminen koko ajan hermoilee? Vai mitä.Kyllähän ihmisiä on,jotka joissakin tilanteissa hermoilee ym.,mutta ei kaikissa koiraa tuskin mukana ole.Kyllä koiran koulutus onnistuu,jos ihminen nyt ylipäätään kohtelee koiraa hyvin ja loogisesti.
Se,että jossain tilanteessa ihmisen käytös muuttuu,voi koira huomatakkin.Se sitten taas,miten se reagoi,riippuu eri tekijöistä.
Toisaalta uskon,että koiraa voi feikatakkin,mutta viimekädessä koira sen kyllä huomaa.Mutta riippuu miten ihminen siinäkin toimii,niin tulos on siitä kiinni.Ja siitä miten ylipäätään on suhde ym.
Noin itse ajattelisin.
11.10.2011 18:44
Minulla on tuolla ruottalaisella punainen talvimantteli.Sitten kovilla pakkasilla tyyliin sopivat punamustat tossut.
On muuten aika chic :DDD
10.10.2011 14:18
Tulee kelkka tavallaan yllättäen.Mutta ei ihan niin ,kuin esim.haalarit tai tynnyri.
Ei varsinaisesti ryminällä,mutta nykivästi ja pysähdellen.
Siinä mielessä karhukin voi tulla yllättäen,että jos hilppasee jostain näkyviin,vaikka niin,ettei koira ole saanut hajua tai jälkeä ennen.
Jos olisi jossain täälläpäin mahdollisuus kokeilla,niin oitis veisin.Näkisi sitten,reagoisiko yhtään sen enempää kuin luonnetestissä vai mitä tekisi.
Melkein luulen,että voimakkaammin reagoisi,jos jäljen saisi.Jos pukkaisi esi-isien geenit päälle :D
10.10.2011 14:14
Aika puhdas hallintakysymys.
Itse lähden noissa asioissa ihan vaan simppelisti,että kiellolla koira kuriin.Kun on rauhallinen,niin hillitty kiitos siitä.
Meillä on kaksi koiraa katsonut toosaa,ja yksi lähinnä kuunnellut.
Yksi katsoi eläinohjelmat ja piirretyt.Jouluaatto oli huippuaikaa,kun tuli aamulla niitä putkeen.Pari tuntia istui toosaa kattelemassa putkeen.
Tällä hetkellä tuo yksi eli toinen katselija,on sellainen,että katsoo vain koiraohjelmat.Kerran tuli työtapaturma,ja taisi luulla kettuja koiriksi,eli katsoi kettujuttua.
Kuuntelija koira katsoi actionleffat,jossa tappeluissa ihmiset ähisivät.Kallisteli päätään aina ähkinän ohessa.
10.10.2011 13:56
"Ehkä tätä pitää..." Jep.Noin verraten voisi jo miettiäkkin näitä "johtajuusjuttuja".
Tai voisi sanoa,että ei ehkä ole suhde oikein kondiksessa.Toinen vaihtoehto voisi olla myös,että ei ole vaan asiaa kunnolla opetettu ja vaadittu.
10.10.2011 13:47
Tuota olen vähän ajatellutkin,että kuinka vakuuttava tuo viimekädessä on.Ottaako moni sen ihan vaan pelkkänä härvelinä.
Jos vielä on hyvinkin taisteluhaluinen ja toimintakykyinen,niin oiskohan vähän samaa luokkaa kuin kelkan kohtaaminen luonnetestissä.
09.10.2011 16:42
Ei ole kokemusta,mutta vaikuttaa aika heppoisilta.Pieneen paikkaan kun vaan kohdistuu.
Mutta tuo jo mainittu loimi on tehokas,ja saatavilla olevat makuualustat myös.
Itse olen käyttänyt ihan vaan märkää koiran peittävää pyyhettä.Halpa ja hyvä konsti.
Aikeissa on ollut tehdä kunnon viitanmallinen ja hupullinen,mutta kun en mikään käsityöihminen ole pätkääkään,niin toistaiseksi noinkin yksinkertainen on yhä suunnitteluasteella...
09.10.2011 16:36
Riippuu mihin vertaa.Mutta siellä outletin puolella oli kyllä aika edullisiakin.
Mutta aika somia oli :D
09.10.2011 16:32
Olisi mielenkiintoista nähdä ko.tutkimus.Miten tehty ja ketä tehneet,jos sellainen on...
Oletko koskaan nähnyt,miten alle luovutusikäiset pennut reagoi,kun emo menee niiden luo,oltuaan poissa ;)
Entä miten ne reagoivat,kun kasvattaja menee niiden luo ;)
Ne nimenomaan on iloisia,hyppii ja vouhottaa.Eli ne on sitten joko ko.tutkimukseen mukaan sairaita tai/ja ei-iloisia o_O
Tai sitten,jonkun tahon mukaan dominoivat niin emoaan,kuin kasvattajaansakin,öh.
Mutta,eiköhän tuo ole ihan kuitenkin normi koiran toimintamalli,lajityypillinen,joka juontuu jo pentuajalta.
Toki jotain yksilöeroja on,joku rauhallisempi koira luonnostaan toimii myös tuossa tilanteessa rauhallisemmin,kun taas vilkas ja tempperamenttinen tasan niin viirupäänä,kun sen sallitaan.
Itsenäinen rotukin voi vastaanottaa hillitymmin,voimakkaammin leimautuva taas ylitsevuotavammin.
Se kuitenkin,miten viimekädessä toimvat tulee juuri siitä,miten annetaan toimia tai/ja miten koira on opetettu.Oli sitten kyse minkä tyyppinen koira tahansa.
Pelkästään jo maalaisjärjellä ajatellen,saati koiran käyttätymistä ajatellen jo luonnostaan,en näe yhtään mitään tekemistä dominoinnin kanssa,kunnioituksen puutetta tai mitään johtajuushömppää.
Ja tosiaan,mikä on tervehtimisen tarkoitus laumassa.Jos koira makaa vaan petillään,niin eipä ihan tuohon tarkoituksen sisään mahdu...
Ai niin,jos minun koirani eivät reagoisi kotiintulooni kuin makaamalla pedillään,niin mittaisin oitis niiltä kuumeen.Sen jälkeen kiikuttaisiin ne oitis lekurille.Jos niiltä osin olisi kunnossa,niin miettisin perinpohjaisesti mitä suhteessamme olisi vialla,jos noin vähät välittää...
09.10.2011 16:25
No sen mitä tipsuista tunnen(siis jos niitä tarkoitat),niin hyvin voi kuvitella,että tuo on sijaistoimintaa,ja josta sitten on nauha jäänyt päälle.
Jos sitten vielä,kun koira on taas vetänyt kierroksia,sille huudettu,niin se on vaan saattanut lisätä vettä myllyyn (stressiä),vaikka hetken olisi toiminut.
Myös jos koira on joskus yksinään häkkiin pistetty,tai roudattu,niin on voinut ottaa sen rangaistuksenakin.Varsinkin jos on jotain "outoa" huomannut ihmisen käytöksessä.Siitä taas stressiä lisää,joka pistää sijaistominnalle entistä enemmän.Ja sitä kierrettä lisää.
08.10.2011 14:50
Kuten jo kysyttiin,niin oleellista on,onko noin aina tehnyt (tuskin) tai mistä lähtien...
Normaalistihan koira vastaan tulee,ellei sitä ole jostain syystä opetettu pysymään jossain paikassa.
Lähinnä tulee mieleen,että jos koira on unessa,niin se ei kuule,kun tullaan eli kuulossa vikaa.Ei normi koira todellakaan sikeitä vetele,jos joku tulee.Vanhuuden " höppänyys"juttujakin voisi olla,mutta toisaalta tuon ikäinen kääppänä ei ole vielä vanha.
Paikallaan vielä voisi pysyä,jostain syystä.Jos esim.opetettu siihen tai koiraa ei nyt erityisemmin,öh,omistajakaan tunnu kiinnostavan,tai jos vaikka joku paikka jostain syystä präkää,ettei viitsi liikkeele lähteä.
Mitään johtajahömppää tuossa ei ole,eikä ylipäätään siinä miten koira toimii tullessa.
Koiralle,jo pennulle,on normaalia tulla innoissaan vastaa,jopa hyppiä.
Se sitten,miten koira toimii vastaantullessa viimekädessä,on ihan pelkkä ihmisen sille opettama tapa toimia tai sallima.
08.10.2011 14:33
Kerro nyt ihmeessä muillekkin mikä noin hauskaa on?
08.10.2011 14:19
Ei ole koskaan kukaan nähnyt.
Suden on pari koiraa.Pieni bongasi,haisteli normiuteliaana,muttei sen ihmeemmin reagoinut.Silloinen iso taas kävi melkoisen kuumana ja pyrki niin aktiivisesti jäljelle,että piti oikein kunnolla käskyttää "ruotuun".
Olisi mielenkiintoista mennä kokeilemaan sitä konekarhua.Tosin en tiedä,kuinka vakuuttava on kokonaisuudessaan.
08.10.2011 09:50
Oisko kyseessä ihan puhdas tilanteen aikaansaama kiihtymys...
Kun on yksin,niin joko porukan ja tilanteen saamaa kiihtymystä ei ole ja/tai koira on sen verran epävarma,ettei kiihtymystä tule,kun muut on poissa.
Kiihtymiseen voi olla osasyynä myös se,jota c.f mainitsi,että kaikki ei pidä tarhassa olemisesta.Myöskin se,että jos koiralla ei ole riittävästi oikeanlaisia virikkeitä,niin se voi pukata monenmoista sijaistoimintaa milloin mihinkin.
Itse olen omat opettanut niin,että heti alusta on oikea malli esitetty.Palkattu hiljaisuudesta ja kielletty jos väärä toiminta pukkaa.Ja meillä kiellot menee perille,kun on opetettu...,kunnolla nekin siis opetettu.
Tärkeintä on ennakoiminen,että päävastuu olisi nimenomaan oikealla toiminnalla.Eli yritetään päästä palkkaamaan,ennen kuin joutuu rankaisemaan.
Noin itse olen opettanut siihen,että ei mm.aidalla räksytettäisi ohikulkevia.
Kaikkeen käy eli opetettava oikea malli kunnolla.Pelkissä kielloissa koira voi vaan ymmärtää myös asian niin,että ihan normia,että tekee jotain-kielto -tottelee.Se ei kuitenkaan välttämättä osaa yhdistää sitä niin,että koko ketjua ei kuulu edes aloittaa.
06.10.2011 14:20
Vähän kaksi eri asiaa,kun toimitaan niinkuin toimitaan,kun tulee esim.yllättävä tilanne vastaan.Ja sitten taas,kun aletaan repareeraamaan jotain ongelmakoiraa tai traumaattista.
Itse katson floodingin lähinnä olevan jälkimmäistä(siis silloin kun tietyntyylistä toimintaa tehdään)
.Ekassa tapauksessa lähinnä vaan kyse ihan normista hetkeenkin valitusta sopivasta toiminnasta.
06.10.2011 12:59
Minusta tulee ihan tuosta epätodellisesta jutusta mieleen,jotkut amerikkalaiset jännärit jostain peräkylistä,jossa jotkut hörhöt terrorisoi,eikä kukaan voi mitään.Tai sitten paikalliset tinanapitkin on jotain hörhöjengiä.
Ja myönnän kyllä omaavani vilkkaan mielikuvituksen :D
06.10.2011 12:39
Kyllä kaupungissa on voinut pitää koiraa irti.Muuttui vasta muutamia vuosia sitten tulleen uuden järjestyslain tullessa.Koiraa sai pitää irti,jos se oli hallinnassa ja välittömästi kytkettävissä.Myös alle 6kk koiraa sai pitää irti.
06.10.2011 12:30
Niin pitäisi ja heti.Todella omituiselta kuulostaa sekin,että puhutaan vaan oloihin liittyvästä ja onko eläinsuojelullisesti oikein vai väärin.Tässähän on kyse ihan muusta(kin).Outo paikka tuntuu olevan,jos moisia touhuja vaan katellaan.
Itse olen kerran soittanut vapaana usein haahuilevasta koirasta,ja paikallinen eläinsuojeluviranomainen puuttui heti asiaan,vaikka sanoin,että tuskin kyse on mistään eläinsuojeluasiasta.Lähinnä koira saattaa olla uhka muille,ja itselleenkin.
Eipä ollut sen jälkeen koira palloilemassa täällä yksinään.El.valvoja kun puuttui heti asiaan ja pätevästi.
05.10.2011 18:53
Kyllä on todella pahasti koiriaan ihminen pitänyt, eikä todellakaan ole ollut mitään järkitouhua,jos kolme omaa käy päälle.Ihan ensimmäiseksi ei minulla ainakaan tule sääli omistajaa...
Sivullisia kohteita kylläkin ja koiria.
05.10.2011 18:39
96 / 262