Mitä on "flooding"

Termiittikö?

Eli mitä tuo termi tarkoittaa? Joku koirankoulutus metodi(kö)?
Viisaammat kertokaa!

9

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiran ehdoilla

Googlettamalla löytyy tietoa sekä englanniksi, että suomeksi. Lyhyesti voisi sanoa, että flooding on koulutustekniikka jossa koira altistetaan jollekin ärsykkeelle niin kauan, että koira lakkaa reagoimasta siihen ärsykkeeseen. Esim. uimista pelkäävää koiraa pidetään paikallaan vedessä niin kauan, että se lakkaa panikoimasta ja alkaa uimaan tai toisia koiria pelkäävä ja siksi rähisevä koira pidetään paikallaan ja toisien koirien lähellä kunnes se lakkaa reagoimasta toisiin koiriin. Toisin kuin siedättämisessä ja vastaehdollistamisessa, floodingissa toimitaan koiran pelkokynnyksen yläpuolella. Siedättäessä koiran tulisi olla koko ajan pelkokynnyksen alapuolella. (http://teoria.nettisivu.org/kasitteet/ehdollistuminen/pelkoehdollistuminen/flooding/)

Tässä jutussa (http://koirienkoulutus.blogspot.com/2009/05/teoriaa-ja-kaytantoa-mita-tehda-kun.html) kerrotaan lyhyesti tämän menetelmä ongelmista: "Ongelmalliseksi menetelmän tekee sen vaikea toteuttaminen käytännössä, turvallisuusriskit sekä eläimelle aiheutettu suuri stressitila. Jos koira pääsee loittonemaan tai vapautumaan tilanteesta, pelko voimistuu entisestään."

Tärkeintä on miettiä sitä jos pelkäävää koiraa siedätetään floodingilla pelkäämäänsä asiaan ja koira lakkaa reagoimasta, onko kuitenkaan koiran mielentila vaihtunut ja koira oppinut olemaan pelkäämättä - vai onko koira vaan floodingin aikana oppinut, että pelon näyttäminen esim. rähisemällä ei ole kannattavaa mutta pelkotila ei ole poistunut. Eli floodingin käytön riskinä, joidenkin mukaan erittäin suurena riskinä, on opittu avuttomuus. (http://koiranet.shoutwiki.com/wiki/Opittu_avuttomuus)

Moni koirankouluttaja kertookin, että ei käytä floodingia näiden monien ongelmien ja kysymysmerkkien takia. Tässä pätkä Koirakoulu Vision sivuilta: "Jos eläin pelkää, kouluttaja käyttää aikaa ensisijaisesti pelon pois siedättämiseen. Kouluttaja ei altista eläintä pelon kohteelle (flooding), vaikka sillä voisi saada aikaan sen, ettei eläin enää lopulta kykene reagoimaan pelon aiheuttajaan. Kouluttajan tulee tunnistaa pelon pois siedättämisen ja pelon kohteelle altistamisen (flooding) ero ja tiedostettava jälkimmäiseen menetelmään liittyvät riskit." (http://www.koirakouluvisio.com/75)

• Mä paha oon

Voi ei! Pari vuotta sitten tulin lenkiltä kotio koirineni ja mitämitä?! Hissi oli hajonnut, mikä eteen, miten pääsen ylös kahdeksanteen kerrokseen?! Portaat, mutta kun ei koirani ollut koskaan kiivennyt portaita. No ei auta muu kuin portaisiin siis, kun ei toi hissikään tosta ittekseen korjaantunut...

Mentiin kohti portaita ja koira pistää jarrut päälle, voi ei... Se pelkää portaita. Siinä sit mietin mikäs nyt eteen... Tajusin et ei auta muu kuin vain saada se kiipeemään ne vatun portaat ylös, muuten ei päästä kotiin ja nälkä jo kurnii suolistossa, on hiki ja väsy ja tahtoo vain jo kämpille.

Mä sit vaan aloin määrätietosesti vetää koiraa narusta kohti portaita, koira haras vastaan, tempoili, pomppi niinku mikäkin pillastunu hevonen. Ei muuta kun tätä jatkoin, vedin ja vedin ja viimein koiran etutassut oli ekalla portaalla. Koira pysähty siihen, rauhotuttiin hetki... Sit vedin ja vedin, koira tuli häntä koipien välissä pari porrasta ylös, nyt kaikki tassut portailla. Rauhotuttiin ja sit hitaasti mut varmasti edettiin näin eka kerrokseen, toiseen kerrokseen, kolmanteen jne...

Ja koko ajan matkan aikana koiran elekieli alkoi rentoutua ja rentoutua. Häntä tuli koipien välistä, liikkeitten haparoivuus katosi. Koira rentoutui ja sillä alkoi olla kivaa!! Se alkoi heiluttaa häntää ja innoissaan haisteli kaikki ovet ohikulkeissaan ja oli oikein innoissaan, et "mitäs seuraavasta kerroksesta löytyy, kukas nää portaat on kiivennyt ennen meitä?"

Tän jälkeen se on osannut portaissa kulkea ja se on siitä hauksaa... Mut en mä olis tota tehnyt, jos olisin tiennyt et se on "floodingia" ja vaaraks koiralle ja kaikin tavoin väärin... Koittakaa ymmärtää, mä rääkkäsin sitä tietämättäni ja se on sentään 60 kg joten en voinu sylkyssä kantaa. Olen pahoillani, antakaa anteeksi. Mä paha oon, ja menen häpeämään. ;(

• Koiran ehdoilla
        Mä paha oon kirjoitti:

Voi ei! Pari vuotta sitten tulin lenkiltä kotio koirineni ja mitämitä?! Hissi oli hajonnut, mikä eteen, miten pääsen ylös kahdeksanteen kerrokseen?! Portaat, mutta kun ei koirani ollut koskaan kiivennyt portaita. No ei auta muu kuin portaisiin siis, kun ei toi hissikään tosta ittekseen korjaantunut...

Mentiin kohti portaita ja koira pistää jarrut päälle, voi ei... Se pelkää portaita. Siinä sit mietin mikäs nyt eteen... Tajusin et ei auta muu kuin vain saada se kiipeemään ne vatun portaat ylös, muuten ei päästä kotiin ja nälkä jo kurnii suolistossa, on hiki ja väsy ja tahtoo vain jo kämpille.

Mä sit vaan aloin määrätietosesti vetää koiraa narusta kohti portaita, koira haras vastaan, tempoili, pomppi niinku mikäkin pillastunu hevonen. Ei muuta kun tätä jatkoin, vedin ja vedin ja viimein koiran etutassut oli ekalla portaalla. Koira pysähty siihen, rauhotuttiin hetki... Sit vedin ja vedin, koira tuli häntä koipien välissä pari porrasta ylös, nyt kaikki tassut portailla. Rauhotuttiin ja sit hitaasti mut varmasti edettiin näin eka kerrokseen, toiseen kerrokseen, kolmanteen jne...

Ja koko ajan matkan aikana koiran elekieli alkoi rentoutua ja rentoutua. Häntä tuli koipien välistä, liikkeitten haparoivuus katosi. Koira rentoutui ja sillä alkoi olla kivaa!! Se alkoi heiluttaa häntää ja innoissaan haisteli kaikki ovet ohikulkeissaan ja oli oikein innoissaan, et "mitäs seuraavasta kerroksesta löytyy, kukas nää portaat on kiivennyt ennen meitä?"

Tän jälkeen se on osannut portaissa kulkea ja se on siitä hauksaa... Mut en mä olis tota tehnyt, jos olisin tiennyt et se on "floodingia" ja vaaraks koiralle ja kaikin tavoin väärin... Koittakaa ymmärtää, mä rääkkäsin sitä tietämättäni ja se on sentään 60 kg joten en voinu sylkyssä kantaa. Olen pahoillani, antakaa anteeksi. Mä paha oon, ja menen häpeämään. ;(

No jos haluat itse ajatella noin niin siitä vaan. Itse olen opettanut omalle koiralle uimisen floodingilla. Se olisi voinut mennä kovastikin pieleen, mutta onneksi ei täysin - koira ei ui mielellään eikä huvikseen, mutta noutaa mieluisia leluja jne. vedestä. Sorsametsällä ei olla vielä käyty, mutta kuvittelisin että noutaisi myös linnun. Nyt kun ymmärrän floodingista enemmän kuin silloin kun koiraa opetin uimaan, en ehkä käyttäisi sitä - siinä on kuitenkin esim. palkkaamalla tai siedättämällä kouluttamiseen verrattuna merkittävästi suurempi riski että jotain menee pieleen.

Mutta kun arvioi kannattaako käyttää floodingia vai ei niin pitää miettiä miten iso pelko on mitä koulutetaan (miten voimakkaasti koira reagoi, esim. häntä koipien välissä vs. pelkopureminen), mikä on koiran luonne ja historia, onko koira niinsanotusti pehmeä vai kova ja mitkä ovat omat koiranluku- ja koulutustaidot. Floodingin käytön jälkeen kun voi olla, että koira paranee pelostaan tai voi olla että pelko pahenee huomattavasti. Jos ei halua ottaa jälkimmäistä riskiä, niin ei kannata käyttää floodingia.

• canis.familiaris
        Koiran ehdoilla kirjoitti:

No jos haluat itse ajatella noin niin siitä vaan. Itse olen opettanut omalle koiralle uimisen floodingilla. Se olisi voinut mennä kovastikin pieleen, mutta onneksi ei täysin - koira ei ui mielellään eikä huvikseen, mutta noutaa mieluisia leluja jne. vedestä. Sorsametsällä ei olla vielä käyty, mutta kuvittelisin että noutaisi myös linnun. Nyt kun ymmärrän floodingista enemmän kuin silloin kun koiraa opetin uimaan, en ehkä käyttäisi sitä - siinä on kuitenkin esim. palkkaamalla tai siedättämällä kouluttamiseen verrattuna merkittävästi suurempi riski että jotain menee pieleen.

Mutta kun arvioi kannattaako käyttää floodingia vai ei niin pitää miettiä miten iso pelko on mitä koulutetaan (miten voimakkaasti koira reagoi, esim. häntä koipien välissä vs. pelkopureminen), mikä on koiran luonne ja historia, onko koira niinsanotusti pehmeä vai kova ja mitkä ovat omat koiranluku- ja koulutustaidot. Floodingin käytön jälkeen kun voi olla, että koira paranee pelostaan tai voi olla että pelko pahenee huomattavasti. Jos ei halua ottaa jälkimmäistä riskiä, niin ei kannata käyttää floodingia.

Juu totta. Arvionti on käyttäjällä. Mitä-> miten ->ja kuinka paljon.
        Sama palkkio, namittaminen, kolinapurkkien ymv.lukemattomien tapojen käytössä. Tulee tietää mitä tekee. Hyvä ohje melkein kaikessa.

• Mä paha oon kirjoitti:

Vähän kaksi eri asiaa,kun toimitaan niinkuin toimitaan,kun tulee esim.yllättävä tilanne vastaan.Ja sitten taas,kun aletaan repareeraamaan jotain ongelmakoiraa tai traumaattista.
        Itse katson floodingin lähinnä olevan jälkimmäistä(siis silloin kun tietyntyylistä toimintaa tehdään)
        .Ekassa tapauksessa lähinnä vaan kyse ihan normista hetkeenkin valitusta sopivasta toiminnasta.

• canis.familiaris

Minä olen käyttänyt tuota paljon ja näin myös jatkossakin. Tosin soveltuvin osin kuten monessa muussakin asiassa...Ei se tapa vaan miten..

• Se oli sitten ilmeisesti floodingia, jolla sain koirani porraspelon pois aika nopeasti (keskistelu täällä http://keskustelu.suomi24.fi/node/9632756)? Koira siis kompastui portaissa ja sai siitä porraskammon ja kammo jatkui ja pitkittyi, kunnes vaan laitoin sen menemään portaissa haluamallani tavalla.

Pari viikkoa sitten muuten sattui hieman samaa muistuttava tilanne portaissa... ulkona oli satanut ja koiran käpälät kai olivat vähän liukaat eli liukastui portaissa ja hieman säikähti . Edellisestä vahingosta viisastuneena jatkoin nyt vain ylös kuin ei mitään ja myöhemmin mentiin uudelleen ulos. Pelko ei pitkittynyt.

Mutta tämä mitä "koiran ehdoilla" kirjoitti "Mutta kun arvioi kannattaako käyttää floodingia vai ei niin pitää miettiä miten iso pelko on mitä koulutetaan (miten voimakkaasti koira reagoi, esim. häntä koipien välissä vs. pelkopureminen), mikä on koiran luonne ja historia, onko koira niinsanotusti pehmeä vai kova ja mitkä ovat omat koiranluku- ja koulutustaidot. " käy kyllä järkeen...

• canis.familiaris

Näin...Varmasti erotat esim.synnynäisen arkuuden tai sellaisen, joka on voimistunut ajan saatossa, jostain tilanteesta. Tälläiseen sopii siedätyksen kautta voitettu/hallittu pelko. Tähän liittyy myös samassa määrin itseluottamuksen rakentaminen. Koira siis kohtaa vain sen mihin on sillä hetkellä valmis.

Tuo rappus asia, oli tapahtuma, jota/johon koira vastasi epävarmuudella (aiheuttaja vs pelko/ vaistoreaktio). Tuo epävarmuus poistetaan ja saatetaan siihen pisteeseen, jossa koira aijemmin oli ja ennen kuin pelkoreaktio vahvistuu. Aika on tässä tärkeä (pelon kohtaamis aika) Mitä nopeammin tuo äkisti tullut pelko kohdataan, sen nopeammin koira siitä toipuu..Näin voidaan vaikuttaa koiran pelkoreaktioon, voittamalla se ja sillä, millä se on tullutkin.

• kukkis-70

minulla myös tuo käytössä ollut, ja on tulevaisuudessakin jos on tarvis..

sanoisin kuitenkin että jos aikoo floodingia käyttää, tulisi tarkkaan miettiä miten aikoo minkäkin asian toteuttaa, ja on varattava paljon aikaa asian läpi viemiseen, pahimmissa tapauksissa kun kyse voi olla tunneista, eikä siitä tilanteesta todellakaan voi sitten lähteä välillä vaikka vessaan..

mutta koirat jotka ovat tuon "altistamisen" käyneet kunnolla läpi, voivat tosiaan kohdata entisen pelkonsa ilman jäljellejääviä "mörköjä".

ja täytyy myös tuntea itsensä, koska altistuksen aikana ei voi turhautua, ja hermostua, eikä voi koiraa alkaa surkuttelemaan, vaan täytyy pysyä hyvin tyynenä ja päättäväisenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      375
      6662
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      75
      4285
    3. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      97
      3720
    4. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      44
      3644
    5. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      127
      3619
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      146
      3597
    7. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      247
      3529
    8. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      39
      3078
    9. Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a
      Maailman menoa
      14
      3064
    10. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      105
      2799
    Aihe