Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ankdam
ankdam
ankdam
Vapaa kuvaus
[email protected]
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 18v sitten
184
aloitusta ·
18435
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
”+Vai+että+VOI+opiskella!+Ruotsinkielen+osalta+se+on+P+A+K+K+O.+Joku+muu+näköjään+"tietää",+mitä+kieltä+muut+haluavat+lukea.+”+
Kenenkään+ei+ole+PAKKO+hakeutua+yliopistoon+tai+korkeakouluun!++Valinnanvaraa+on+opiskella+suomeksi,+ruotsiksi+tai+englanniksi.++Opiskelupaikka+edellyttää+luonnollisesti+että+läpäisee+sisäänpääsykokeen++ja+hallitsee+kielen+jolla+suunnittelee+opiskelevansa.
07.11.2020 18:34
”+Oletko+tullut+vaatimattomaksi,+kun+julistit+ketjussasi,+että+olette+parempia.”
Juttu+jonka+linkitin+uutisoi+tutkimuksesta+jossa+tutkittiin+väestön+hyvinvointia,+ja+verrattiin+siinä+suhteessa+erilaisia+väestöryhmiä+toisiinsa.+
Tutkimuksessa+todettiin++että+me+suomenruotsalaiset+olemme+keskimäärin+terveempiä+ja+tyytyväisempiä+elämäämme+kuin+suomenkieliset.+Kun+verrokiksi+otettiin+suomenkieliset+joilla+oli+sosiaalinen+elämä,+ystävyys-ja+perhesuhteet+kunnossa+ero+katosi.+
Päättele+itse!+Tekin+voisitte+siis+olla+”bättre”,+opettelemalla++välittämään+perheestänne+ja+läheisistänne+ja+hankkimalla+elämän!
07.11.2020 18:23
Ei+yliopistossa+varsinaisesti+opeteta+ruotsia,+varsinkaan+pakolla,+nk+”virkaruotsi”+joka+siis+on+tutkintovaatimus+pitäisi+oikeastaan+läpäistä+lukion+ruotsin+kielen+taidolla.+Niin+se+oli+ennen+mutta+nykyään+ruotsia+osataan+niin+heikosti+että+yliopistojen+on+ollut+pakko+järjestää+täydentäviä+ruotsin+kielen+kursseja+että+opiskelijat+saisivat+tutkintonsa+suoritettua.
07.11.2020 08:59
Näkee+sit.+Maailma+muuttuu,+eikä+se+minua+pahemmin+häiritse.
07.11.2020 08:50
Kenelle+puhut?+Minä+en+ainakaan+ole+poistanut+täältä+ensimmäistäkään+viestiä.++
Eiköhän+täällä+ole+jonkinlainen+tekoälymoderointi+joka+poistaa+sen+haaviin+tarttuvia+viestejä.+En+tiedä+mitkä+sanat+sitä+triggeröi.++Tai+sitten+joku+on+ilmoittanut+viestin+epäasialliseksi.+
Joskus+katoa+viestejä,+olen+sen+itsekin+huomannut.++Minä+en+niitä+ilmoittele!
07.11.2020 08:46
Nettifennon+mielestä+osaamattomuus+ja+oppimattomuus+on+oikeus.++Ok
Kuulostaa+oudolta+mutta+voihan+sitä+niinkin+ajatella.++
Tyhmyys+ja+tietämättömyys+on+siis+oikeus,+ok.++🤯
06.11.2020 10:05
Ruotsi+on+Suomessa+kotimainen+kieli,+ei+”naapurimaan+kieli”.++Älä+vääristele+totuutta!
06.11.2020 10:00
Meillä+ei+Suomessa+ole+alueellisia+opetussuunnitelmia!+Meidän+koko+koulutussysteemi+peruskouluineen+pohjautuu+ajatukseen+että+peruskoulutus+on+kaikille+sama.+
Lappeenrannassa+on+yliopisto,+viimeistään+siellä+pitää+osata+tutkinnon+edellyttämä+oppimäärä+ruotsia.+
IS:+”+Muun+muassa+venäjän+kielen+koulutusohjelmaa+tarjoavista+yliopistoista+vain+Tampereella+kaikki+aloituspaikat+saatiin+tänä+vuonna+täytettyä.+Helsingin+yliopistossa+venäjän+opiskelupaikkoja+jäi+täyttämättä+kolme,+Itä-Suomen+yliopistossa+seitsemän,+Åbo+Akademissa+kolme+ja+Jyväskylässä+yhdeksän.”+
Ei+siellä+Lappeenrannassa+ainakaan+venäjä+kiinnosta!
06.11.2020 09:58
Ilman+muuta+voitte!+Miksette+ota?+
Tokihan+me+tulemme+asemaamme+ja+oikeuksiamme+puolustamaan+kaikin+käytettävissä+olevien+laillisin+keinoin,+mutta+antakaa+palaa+älkääkä+täällä+jankuttako!+
Meillä+on+toistaiseksi+laki+puolellamme,+sopii+ryhtyä+niitä+muuttamaan.
06.11.2020 09:51
Suomessa+voi+korkeakouluissa+opiskella+kolmella+eri+kielellä,++koulutuksia+on+suomenkielisiä,+ruotsinkielisiä+ja+englanninkielisiä.+++
Suomenkielinen+koulutuskiintiö+on+paikkamäärältään+luonnollisesti+suurin,++ruotsinkielinen+kiintiö+vastaa+suhteessa+suurin+piirtein+ruotsinkielistä+väestöpohjaa+ja+englanninkielisiä+koulutuksia+järjestetään+lisäksi+useissa+yliopistoissa+ja+korkeakouluissa.+
Kaikkiin+koulutuksiin+on+vapaa+haku,+mitään+opiskelijan+äidinkieleen+perustuvaa+rajausta+opiskelupaikkojen+jaossa+ei+ole.+
Koulutuksiin+joihin+on+vähemmän+hakijoita+on+luonnollisesti+helpompi+päästä+kuin+suosittuihin+koulutuksiin,+millään+kielellä.+
Neffeille+suosittelen+kielten+opiskelua+kun+kovasti+aina+kaipaavat+noita+maailmankieliä.+
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007269382.html
06.11.2020 09:47
Miksi+äidinkielinen+palvelu+joka+on+sinulle+itsestäänselvyys,++on++muka+minulle+etu?
06.11.2020 09:33
Tuo+väite+että+kaksikielisyys+takaisi++etuoikeuksia+ei+oikein+aukene+minulle.+
Selittäisitkö+minulle+miten+se+mekanismi+toimii?
05.11.2020 09:14
Kerro+noista+enemmistön+oikeuksista.+Poikkeavatko+enemmistön+oikeudet+vähemmistön+oikeuksista?
05.11.2020 09:11
Höpö+höpö!+
Ja+jos+oikeasti+uskot+tuohon+säälittävään+höpinääsi+niin+sopii+heittää+pyyhe+kehään+ja+alkaa+opiskella+ruotsia,+meidän+säätiöt+on+ja+pysyy+ja+niiden+varallisuus+sen+kun+kasvaa!+
Omien+sanojesi+mukaan+olet+siis+jo+hävinnyt!
04.11.2020 10:37
Nomutta+hyvänen+aika,+miksette+poista+pakkoruotsia!++Lopettakaa+tuo+meidän+syyllistäminen,+antakaa+palaa!++Jankuti+hankuti!+
Eduskunta+RKP+9+vastaan+muu+Suomi+191
04.11.2020 09:44
Puhut+etuoikeuksista+vaikka+kyse++on++vain+sinun+puutteellisuudestasi.+
Haitallinen+sinulle+koska+et+pärjää.+Tasa-arvo+pitää+saavuttaa,+ei+sitä+voi+vaatia+sen++hinnalla+että+toisten+oikeuksia+karsitaan+ja+palveluja+huononnetaan.
02.11.2020 10:25
Pakkoruotsi+pyrkii+tasoittamaan+eroja+ei+luomaan+niitä!+
-+Koulutusta+tullaan+näillä+näkymin+aina+järjestämään+myös+ruotsin+kielellä,+kyse+ei+ole+mistään+alemmista+sisäänpääsyrajoista,+vaan+siitä+että+hakijoita+on+vähemmän.+Opetelkaa+ruotsia+ja+hakekaa+ruotsinkielisiin+oppilaitoksiin+niin+sisäänpääsyrajat+nousevat,+ja+pääsette+itse+nauttimaan+edusta.+Kyse+on+kielitaidosta+ei+mistään+edusta.+
-+Ruotsinkielisten+yliedustus+(?)+julkishallinnossa+ei+johdu+mistään+ruotsinkielisten+suosimisesta+vaan+suomenkielisten+puutteellisesta+ruotsin+kielen+taidosta.++Sen+eron+/+edun+te+pystytte+korjaamaan+vain+itse!
02.11.2020 10:21
Tokihan+me+niitä+töitä+teemmekin,+me+olemme+kielellisesti+päteviä,++te++aina+ette!+En+tunne+ketään+ruotsinkielistä+joka+ei+pystyisi+palvelemaan+sujuvasti+sekä+suomeksi+että+ruotsiksi,+enkä+myöskään+tunne+ketään+joka+kokisi+kahdella+kielellä+palvelemisen+ongelmana.
Ongelmahan+on+teidän+suomenkielisten,++jos+ei+pätevyys+julkisiin+virkoihin+ja+toimiin+kaksikielisissä+kunnissa+riitä.++Se+ongelma+ei+tule+teiltä+poistumaan+vaikka+opetuksen+pakkoruotsi+poistuisikin,+se+korostuisi.
02.11.2020 09:52
Minä+olen+itse+ollut+palvelualalla+töissä+ja+palvellut+asiakkaita+kaikilla+puhumillani+kielillä,+mutta+ei+kyse+ole+nyt+kielitaidosta.+
Kyse+on+yhteiskunnallisista+palveluista,+niistä+vastaa+yhteiskunta,+ei+asianomaiset+itse!
02.11.2020 09:42
Väärin!+Meillä+ruotsinkielisillä+ei+ole+sen+suurempaa+velvollisuutta+osata++tai+opetella+suomea+kuin+teilläkään+osata+ruotsia.++
Yhteiskunnalla+on+velvollisuus+järjestää+määrätyt+palvelut,+yhtä+lailla+niin+meille+kuin+teillekin.++Me+surut+emme+ole+mitään+B-kansalaisia!
02.11.2020 09:10
15 / 922