Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ankdam
ankdam
ankdam
Vapaa kuvaus
[email protected]
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 18v sitten
184
aloitusta ·
18435
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Käytän+vastatessani+yleensä+aina+tuota+”Vastaa”-painiketta.+Ei+ole+minun+syyni+että+pitkiä+ketjuja+on+vaikea+hahmottaa.+
Itse+rekattuna+nikkinä+luen+yleensä+saamani+kommentit+ja+vastaan+suoraan+niihin,+harvemmin+kommentoinkaan+mitään+muuta.++Harvoin+myöskään++randomisti+selailen+palstaa.
07.03.2021 06:47
Ruotsia+puhuvat+suomalaiset+ovat+suomalaisia,+niin+ovat+myös+Pohjanmaan+ruotsinkielisiä+murteita+puhuvat.+Kieli+ratkaisee,+ei+geenit!+Lopeta+jo!+
Tiedätkö+edes+itse+mitä+yrität+”todistaa”.
07.03.2021 06:36
Sou?+
Toisaalta,+monella+pääkaupunkilaisella+ystävälläni+ja+tuttavallani+on+maahanmuuttajatausta+parin+sukupolven+päässä.+Eikä+suinkaan+ruotsalaiset+juuret+vaan+keskieurooppalaiset,++Baltia,+Saksa,+Sveitsi,+Ranska,+Tanska,+Venäjä+jaKreikka+kaikki+em+maat+löytyvät+tuttavapiirini+sukuhistoriasta.
06.03.2021 17:43
Ei+muuten+ole,+kyllä+meänkielessä+on+niin+paljon+seassa+ruotsia+ettei+sitä+pelkän+suomen+kielen+taidon+pohjalta+kovin+sujuvasti+ymmärrä.+Jos+osaa+sekä+että+niin+helppo+homma.
06.03.2021 17:31
Rekisteröi+nikki+niin+ei+mene+vastaukset+sekaisin.+Niin+kauan+kun+esiinnyt+anonyyminä+kuten+kaikki+muutkin+on+turha+rutista.
06.03.2021 17:27
Viestini+johon+viittaat+oli+vastaus+oheiseen+kommenttiin.+
”+Anonyymi+kirjoitti:
Muistaakseni+Seinäjojella+on+jotain+näitä+kielikylpy+varhaiskasvatusryhmiä,+ei+ole+mainittu+tuossa+listassa”
06.03.2021 16:15
”+Nykyisistä+suomenruotsalaisista+suurin+osa+on+(1600)/1700/1800-luvuilta+alkaen+kielensä+vaihtaneiden+suomenkielisten+jälkeläisiä.”
Eli+suomalaisia,+aivan+kuten+olen+sinulle+yrittänyt+toistuvasti+kertoa+ja+vakuuttaa.+Suomessa,+kaksikielisenä+maana+kieli+saattaa+perheen+vaihtua+yhdessä+sukupolvessa,+yhtä+kaikki+suomalaisia+ollaan+puhumastamme+kielestä+riippumatta!
06.03.2021 16:10
Puhut+silkkaa+peetä!+
Kukaan+missään+yhteydessä+ei+ole+ehdottanut+saamen+ja+karjalankielien+nostamista+kansalliskieliksi,+vielä+vähemmän+RKP+on+sellaista+ehdotusta+vastustanut!+
Kerropa+lähdelinkkien++kera+missä+sellaista+olisi+edes+jossain+oikeasti+edes+ehdotettu.
06.03.2021 16:05
Toki+mutta+miten+ne+menneet+liittyvät+nykypäivän+kielipolitiikkaan?+Minulla+on+tunne+että+yrität+todistella+minulle+jotain,+en+tosin+tiedä+mitä.
06.03.2021 12:32
Älä+räyhää!+Varsinkin+kun+olet+väärässä.+Kielikylpyä+suomen+kielellä+ruotsinkielisille+lapsille++järjestetään+useammassa+paikassa.+
Raseporissa+”+För+svenska+barn+erbjuds+språkbad+på+finska+i+Rasebo+daghem+i+Ekenäs+och+i+Solbacka+daghem+i+Karis.”+
Espoossa+on+ainakin+Kilossa+ollut+ruotsinkielisille+lapsille+suunnattu+kielikylpy.+
Vaasassa+ainakin+on,+taitaa+olla+jopa+useampia.
06.03.2021 12:28
HÖPÖ+HÖPÖ!
06.03.2021 12:23
Tämä+on+kielipolitiikkapalsta,+kieli+ei+ole+sidoksissa+geeneihin.
06.03.2021 12:16
Kalloindekseista+on+tiedeyhteisössä+luovuttu+jo+100+vuotta+sitten,+miksi+jatkuvasti+jankutat+niistä?++Aina+ei+voi+voittaa!+
Sen+sijaan+esim.+Carl+von+Linnén+(1707+-+1778)++kasvien++nykyaikaisen+taksonomian+perusteet+ja+kasvien+perinnöllisyystutkimukset+ovat+varsin+relevantteja+vielä+tänäkin+päivänä.
06.03.2021 12:14
Aiku+ihanaa!+Onko+se+sinulle+jotenkin+tärkeä+tieto?
06.03.2021 12:04
En+ymmärrä+minäkään+mitä+palstan+”historioitsia”+yrittää+todistaa.+
Han+sitä+paitsi+polveilee+sujuvasti+kivikauden+ja+1920-luvun+välillä+todistellen+milloin+mitäkin+ja+että+suomalaisia+on+ollut+kaikkialla,+Mitä+välii!+Ei+ole+enää,+eikä+Ruotsissakaan+ennen+suurta+muuttoaaltoa+suomenkielisiä+ollut+juurikaan,+geeneistä+tosin+on+paha+mennä+sanomaan.+Meän+kieli+on++suomen/ruotsin+kielien+murre+joka+on+säilynyt+ja+elää+Tornionjokilaaksossa.
06.03.2021 11:57
Mikä+on+pointtisi?+Relevanssi+nykyaikaan?++Mitä+yrität+kertoa?+
Tällä+palstalla+ei+tiettävästi+ole+ruotsalaisia+lukijoita,+ruotsalaistenko+pitäisi+hävetä+vai+mitä?
06.03.2021 11:48
”+Olisi+myös+kiinnostavaa+kuulla+Ankdmin+näkemys+siitä+miten+tämä+tutkimus+tukee+sitä+ikivanhaaa+ruotsalaista+asutusta+Suomen+maaperällä?+😂”+
Kiistatonta+on+että+Ruotsista+on+tullut+siirtolaisia+Suomeen+joskus+ammoin,+ja+he+ovat+asuttaneet+rannikkoa.+
Wiki:+”+Ruotsinkielisen+väestön+genetiikka
Vuonna+2008+julkaistiin+ensimmäinen+genomin+seulontaan+perustuva+suomalais-ruotsalainen+vertailututkimus.+Suomenruotsalaisten+eri+ryhmistä+tutkimuksessa+oli+edustettuna+Pohjanmaan+ruotsinkielinen+väestö.+Tutkimuksen+mukaan+Pohjanmaan+ruotsinkieliset+muodostavat+geeniklusterin+ruotsalaisten+kanssa..Vuonna+2008+julkaistun+tutkimuksen+mukaan+Pohjanmaan+ruotsinkieliset+erosivat+muusta+tutkitusta+länsisuomalaisesta+väestöstä+vain,+kun+Ruotsi+otettiin+tutkimuksen+vertailuryhmään+mukaan.”
Huom!+Minulla+ei+ole+minkäänlaisia+juuria+Ruotsinkieliselle+Pohjanmaalle,+enkä+myöskään+lukeudu+rannikkoruotsalaisiin.
06.03.2021 09:38
Sou?+Mitä+minun+pitäisi+tuosta+sanoa?++Mielenkiintoista!
06.03.2021 09:29
Kallonmittauksia+harrastivat+entisajan+”fennot”+eli+geneetikot!+Tutkimusta+tehtiin+kaikkialla+Euroopassa,+erityisesti+Ruotsissa+jossa+oli+aiheeseen+liittyvä+tutkimuslaitos.+
Read+my+lips+Ruotsissa!!++Me+surut+emme+ole+ruotsalaisia,+me+olemme+suomalaisia!+Lakkaa+tyrkyttämästä+tuota+ruotsalaisuutta+tai+minä+ryhdyn+ryssittelemään+sinua.
06.03.2021 09:26
Sillä+kuka+Ruotsin+alueella+on+kivikaudella+kerännyt+marjoja+ja+örissyt+jotain+käsittämätöntä,+joka+taatusti+ei+ollut+Suomea++ei+tasan+varmasti+ole+tänä+päivänä+mitään+merkitystä.+Korkeintaan+se+ettei+kulttuuri+ollut+elinkelpoinen+vaan+katosi+ja+kuoli+sukupuuttoon+viittaa+siihen+että+ovat+saattaneet+olla+sukua+nykyfennolle.
06.03.2021 09:20
4 / 922