Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahex
profiilit
ahex
ahex
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
0
Kommenttia
153
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
vesikaivohuolto vipe tekee ainakin. Saattaa olla myös kyse pohjamassan tukkeutumisesta. Kaivothan ennen huollettiin joka kevät ja suosituskin taitaa olla joka kolmas vuosi.
Se pohjaputki ei tuo kovin suurta lisätilaa kaivoon, mutta voi auttaa pystyputken jatkamisessa, jolloin tulee 1 rengas lisää vettä otettavaksi. noin 200 litran luokkaa riippuen renkaan korkeudesta ja halkaisijasta.
20.02.2009 23:04
hommaat vaan pikaliittimen hanaan ja letkuun. letkun perään laitat puutarhatarvikkeissa myytävän suihkusuuttimen.
Helppo ja halpa ratkaisu.
Hanan poresuuttimen voit kiertää pihdeillä auki ja sen kanssa marssit rautakauppaan niin neuvovat.
Siis jos et tarvitse hanaa ja bideetä jatkuvasti vaihtaen
20.02.2009 22:57
Kyllähän se takkaimuri on sellaisessa paikassa, että on kuumaa ja kerää kosteutta, niin virtavuoto todennäköinen. Ja eikös moottoria suojaamaan laiteta kuitenkin moottorinsuojakytkin?
Itse laittaisin ihan moottorinsuojakytkimen väliin ja turhat nopeudensäädöt pois, jos nyt edes takkaan imuria tarvitsee. Piippuhan sen riittävän imun saa aikaan.
Jos taas talossa on alipainetta, niin että imee ilmaa takasta, se olisi parempi hoitaa ilmastoinnin poiskytkennällä sytytyksen ajaksi aikareleen avulla. Kyllä kun takka on syttynyt, niin se vetää.
20.02.2009 14:49
Jos et todella tarvitse 3x35A sulakkeita, niin kannattaa hommata paikalle sähkömies, joka vaihtaa sulakepesätkin pienempään.
Itse korotin 1x25A keskuksen 3x25A keskukseksi, jolloin sain takaisin 1x25A liittymän hinnasta puolet ja maksoin myös 3x25A liittymästä puolet, koska piuhat olivat jo tontilla.
Eli hyvässä lykyssä sähköyhtiö maksaa liittymämaksusta osan takaisin vaihtaessasi pienempiin pääsulakkeisiin.
20.02.2009 14:04
On noita tullut kokeiltua ensimmäisistä lähtien, mutta nyt on löytynyt vasta pidempään, kuin hehkulamput toimivia. Megaman on merkki ja varsinkin nämä silikonikuvulliset kestävät myös mekaanisesti.
Normaalisti ovat liian pitkiä sopiakseen vanhoihin kupuihin ja pienikin tärinä saa putkiosan murtumaan. Tosin testattu vasta talossa ja navetta on vielä kokeilematta.
05.01.2009 11:07
Tätäkin seuraamalla huomaa jo tarpeen sellaiselle sivustolle. On muutama besserwisser ja idiotti käynyt vastaamassa. Na heput, jotka tietävät kaiken ja eivät edes usko toisia, vaikka ovat väärässä. Ja ne taas, jotka luottavat inssiin/työnjohtajaan, kuin kallioon, eivätkä kyseenalaista annettuja ohjeita, vaikka syytä olisi. Ja kiistelyä, mitä saa, kuka ja milloin. Olisi siitä sähkäreille ja myös työn teettäjille hyötyä, kun sähkärillä olisi paikka varmistaa onko tekemässä oikein ja teettäjä voisi myös kysyä, että onkohan nyt ihan oikeat nuo kytkökset.
Vaikka itse en ole sähkäri, niin ala kiinnostaa ja varsinkin niin erisuuntaiset vastaukset ja joskus jopa tietämättömyys asioista, jotka netistä olisivat selvinneet ja on olleet sähkäreiden lehdissäkin varmasti tiedotettu. Esimerkkinä ruskea, musta ja harmaa. Meidänkin firmassa jopa noottia tuli sähkäreille, kun mustan olivat ykkösvaiheeksi laittaneet.
Kyllä minulla järki sanoo, mitä en rupea tekemään vaan asennukset ovat tällä jatkojohdon tekolinjalla. ja muutamat valot olen laitanut. Ensin tietysti se pari vuotta meni, kun kyselin neuvoja ja lueskelin oppikirjoja ja ohjeistuksia.
Ja omassa ammatissanikin kaipaisin myös puolueettoman lisäkanavan tiedon varmistamiseen, kun nytkyään on niin paljon ristiriitaista tietoa ja tuntuu se raha olevan ykkösintressi. Menee jopa työntekijöiden turvallisuuden edelle toisinaan, kun pitää hommat tehdä kiireellä tai saada halvalla.
05.01.2009 10:58
Lappeenrannan asuntomessuilla ihmettelin yhden talon asennuksia. Yläkerran vino katto oli vielä paneloimatta ja siinä näkyi rakenne. Ulkoapäin oli villa koolauksien välissä ja tässä pinnalla meni mmj:t vinottain miten sattuu. Sen jälkeen muovi ja noin parisenttiset listat. tähän listaan kiinnitettiin sitten paneelit. Mmj:t oli vedetty kattokoolauksien läpi poraamalla ja vetotapana käytetty suortinta linjaa. Ihmettelin rakennuttajalle ratkaisua, kun silloin olin siinä uskossa, että piuhat pitää vetää suorakulmaisin linjoin. joko vaakaan tai pystyyn, ei vinottain. Myös se n. 30-35mm etäisyys paneelin pinnasta johtoihin ihmetytti, mutta sanoi vain että johto väistyy poranterän tieltä. Kehui vain suorien vetolinjojen ja putkittamattomuuden säätävän kustannuksia.
05.01.2009 10:29
Jos siis tarkoitat, että vedät esim 2 osaisesta pistorasiasta läpi jaon toiselle 2 osaiselle rasialle. Sitähän varten ne läpikytkennät niissä pistorasiossa on.
Jos taas meinaat vetää virran jollekin laitteelle tai lampulle, niin ei saa.
Eli
katkaisin - pistorasia - lamppu
katkaisin - lamppu - pistorasia
pistorasia - katkaisin - lamppu
malliset kytkennät eivät ole sallittuja
näin olen ymmärtänyt, vaikka maallikko olenkin.
Ja itse teen sähkötyöt, kun ei oikeuksia omaavia miehiä saa kirveelläkään tekemään hommia ainakaan verokortilla.
Ja mitä tulee sähkömiehiin, niin nykyään menee amiksessa 4 vuotta, että saa edes kytkentöjä tehdä. Sitten en tiedä paljon maksaa ja miten monta inssiä pitää olla ympärillä pyörimässä, että ne sähkärin kytkennät pistetään virallisesti paperille. On tullut myös vastaan ihan "luvat" omaaviakin sähkäreitä, jotka koulutuksensa ovat saaneet 70- ja 80-luvulla ja työnantaja ei ole kouluttanut uusia määräyksiä, mitä EU:n myötä on tullut ja muutenkin. Piuhaa vedetään vanhojen sääntöjen mukaan tai niin kuin inssit ovat piirtäneet. Mm.kalustejohtoa vedetään ulkovajan valaistukseen. 3 vaihevirrassa ei haittaa, vaikka 1 vaihe onkin 10 sulakkeen takana, kun ei ole kovaa kuormitusta. ei astianpesukoneelle tai pyykinpesukoneelle tarvitse 16A sulaketta. Kyllä se 10A ja 1½neliöinen riittää. Sun muita.
Tuntuu säännöt olevan muutenkin aivan eri luokkaa teollisuudessa, kuin kotitalouksien uudet määräykset. Itse olisin odottanut toisin, että nämä vikavirtasuojat yms. olisivat tulleet teollisuuteen ensin, ennen kuin kotitalouksiin.
Voin tietysti olla väärässä, kun jokainen sähkäri tekee "omilla" säännöillään ja oppikirjatkin ovat sitä linjaa, ettei niistä edes voi oppia/kerrata mitään, jos ei ole opettajan opasta, missä ne ratkaisut on. Oppilashan on aikoinaan tehnyt ne vastaukset vihkoon.
02.01.2009 15:27
mitäs sellaisella meinaisit porata? kattelin näitä gernejä ja ovat jo valmiiksi sen verran kieroja pöydät ja istukkakin vatkaa, että parempaa jälkeä saa ihan akkukoneella.
Tiedä sitten rautakaupan halpikset, tekeekö niilläkään mitään
22.12.2008 01:57
onnistuishan tuo helpostikin, kun itse olen sähkötyöt tehnyt suurimmalta osin. Ei kiinnosta sähköfirmaa tolpasta eteenpäin kytkennät yhtään. Tolpasta on ilmakaapeli sulakkeisiin sieltä mittariin, ei ole blommattu. itse olen niitä rakennellut, kun ei tunnu olevan ammattimiehiä saatavilla. 2 vuottameni, että sain firman, joka hoiti sulakkeiden 1x25A korotuksen 3x25A tauluun. Laskua ei tosin ole vieläkään tullut ja 4 vuotta on aikaa mennyt.
Sähkön kulutus muuttuu reippaastikin vuosittain ja ei se firmaa kiinnosta, kunhan rahaa tulee. tosin muutoksia on suuntaansa välillä kasvua ja toisinaan taas tippuu reilusti.
tosin sen 100€ suuntaansa takia ei kannata kikkailla, jos jää kiinni, niin arviot kulutuksesta päättää sähköfirma ja ei siinä ole sanomista vaikka olis kuin ekomies vähällä kulutuksella.
21.12.2008 02:34
lekuri suositellu b-vitamiinia ja omega rasvahappoja. B-vitamiinipuolta en sen tarkemmin katsonut, mikä se vaikuttava aine on ja määrä. Omega 3 e-epa niistä rasvahapoista. tiedä sitten vaikuttaako muuhun, kuin lompakkoon.
14.12.2008 02:19
hyvältähän tuo näyttää ja siina on ideaa, mutta miksi ämpärinmallinen, eikä perinteinen nelikulmainen? kuvia ei ole käytännössä kuin 1 kpl, joten ei paremmin pääse tutustumaan siihen. Ämpäri ei kuvien perusteella ainakaan vaikuta kovin jämäkältä, siis jos se on niitä valkoisia ämpäreitä, miltä se näyttää. Mielummin kuitenkin ostaisin pehmeän olkalaukkumallisen pakin, jotka ovat suunnilleen samaa mallia
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1222173804-33_Kuljetus.pdf
http://www.tyokaluketju.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=19042
Ei nyt ihan niin monipuolinen, mutta hintaa 33€
12.12.2008 23:45
Tuskin Markku Alen on edes hengissä silloin ja kuka toinen Alen on mukana?
10.12.2008 00:40
8 / 8