Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

0

Kommenttia

153

1. vesikaivohuolto vipe tekee ainakin. Saattaa olla myös kyse pohjamassan tukkeutumisesta. Kaivothan ennen huollettiin joka kevät ja suosituskin taitaa olla joka kolmas vuosi.

Se pohjaputki ei tuo kovin suurta lisätilaa kaivoon, mutta voi auttaa pystyputken jatkamisessa, jolloin tulee 1 rengas lisää vettä otettavaksi. noin 200 litran luokkaa riippuen renkaan korkeudesta ja halkaisijasta.
  2. Tätäkin seuraamalla huomaa jo tarpeen sellaiselle sivustolle. On muutama besserwisser ja idiotti käynyt vastaamassa. Na heput, jotka tietävät kaiken ja eivät edes usko toisia, vaikka ovat väärässä. Ja ne taas, jotka luottavat inssiin/työnjohtajaan, kuin kallioon, eivätkä kyseenalaista annettuja ohjeita, vaikka syytä olisi. Ja kiistelyä, mitä saa, kuka ja milloin. Olisi siitä sähkäreille ja myös työn teettäjille hyötyä, kun sähkärillä olisi paikka varmistaa onko tekemässä oikein ja teettäjä voisi myös kysyä, että onkohan nyt ihan oikeat nuo kytkökset.

Vaikka itse en ole sähkäri, niin ala kiinnostaa ja varsinkin niin erisuuntaiset vastaukset ja joskus jopa tietämättömyys asioista, jotka netistä olisivat selvinneet ja on olleet sähkäreiden lehdissäkin varmasti tiedotettu. Esimerkkinä ruskea, musta ja harmaa. Meidänkin firmassa jopa noottia tuli sähkäreille, kun mustan olivat ykkösvaiheeksi laittaneet.

Kyllä minulla järki sanoo, mitä en rupea tekemään vaan asennukset ovat tällä jatkojohdon tekolinjalla. ja muutamat valot olen laitanut. Ensin tietysti se pari vuotta meni, kun kyselin neuvoja ja lueskelin oppikirjoja ja ohjeistuksia.

Ja omassa ammatissanikin kaipaisin myös puolueettoman lisäkanavan tiedon varmistamiseen, kun nytkyään on niin paljon ristiriitaista tietoa ja tuntuu se raha olevan ykkösintressi. Menee jopa työntekijöiden turvallisuuden edelle toisinaan, kun pitää hommat tehdä kiireellä tai saada halvalla.
  3. Jos siis tarkoitat, että vedät esim 2 osaisesta pistorasiasta läpi jaon toiselle 2 osaiselle rasialle. Sitähän varten ne läpikytkennät niissä pistorasiossa on.

Jos taas meinaat vetää virran jollekin laitteelle tai lampulle, niin ei saa.

Eli
    katkaisin - pistorasia - lamppu
    katkaisin - lamppu - pistorasia
    pistorasia - katkaisin - lamppu
    malliset kytkennät eivät ole sallittuja

näin olen ymmärtänyt, vaikka maallikko olenkin.
    Ja itse teen sähkötyöt, kun ei oikeuksia omaavia miehiä saa kirveelläkään tekemään hommia ainakaan verokortilla.

Ja mitä tulee sähkömiehiin, niin nykyään menee amiksessa 4 vuotta, että saa edes kytkentöjä tehdä. Sitten en tiedä paljon maksaa ja miten monta inssiä pitää olla ympärillä pyörimässä, että ne sähkärin kytkennät pistetään virallisesti paperille. On tullut myös vastaan ihan "luvat" omaaviakin sähkäreitä, jotka koulutuksensa ovat saaneet 70- ja 80-luvulla ja työnantaja ei ole kouluttanut uusia määräyksiä, mitä EU:n myötä on tullut ja muutenkin. Piuhaa vedetään vanhojen sääntöjen mukaan tai niin kuin inssit ovat piirtäneet. Mm.kalustejohtoa vedetään ulkovajan valaistukseen. 3 vaihevirrassa ei haittaa, vaikka 1 vaihe onkin 10 sulakkeen takana, kun ei ole kovaa kuormitusta. ei astianpesukoneelle tai pyykinpesukoneelle tarvitse 16A sulaketta. Kyllä se 10A ja 1½neliöinen riittää. Sun muita.

Tuntuu säännöt olevan muutenkin aivan eri luokkaa teollisuudessa, kuin kotitalouksien uudet määräykset. Itse olisin odottanut toisin, että nämä vikavirtasuojat yms. olisivat tulleet teollisuuteen ensin, ennen kuin kotitalouksiin.

Voin tietysti olla väärässä, kun jokainen sähkäri tekee "omilla" säännöillään ja oppikirjatkin ovat sitä linjaa, ettei niistä edes voi oppia/kerrata mitään, jos ei ole opettajan opasta, missä ne ratkaisut on. Oppilashan on aikoinaan tehnyt ne vastaukset vihkoon.