Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  1. Huomenta ja säätiedotus kuten ennenkin- sitä samaa.
    Ei minulla ole varsinaista mielialahäiriötä, ainakin niin luulen. Pitänee tarkemmin kertoa. Toissapäivänä tuli eräs työssä oleva kampraatti puheilleni. Maakunnan miehiä(250 km.)ja viikonlopun kotimatkalla oli sattunut pieni ojaanajo, sen verran kuitenkin, että jalka oli "vääntynyt" ja parin viikon tapaturmaloma.

    Vak.yhtiö oli hylännyt korvaushakemuksen. Mies oli tapahtumakertomuksessaan rehellisesti kertonut poikenneensa matkalla baariin kahville. Siinä hylkäysperuste - tapaturma ei muka sattunut työmatkalla. Eihän nämä asiat mitenkään minulle kuuluisi, ehdotin ammattiliiton apua, mutta kun kun toinen riittävästi kehui tuntevansa minut paremmin kuin minä itseni, tottakai heikko, kunnianhimoinen ihminen heltyy. Lupasin tehdä oikaisuvaatimuksen.

    En tiedä, kuinka sain lähes koko päivän tuhrattua mokoman selvähkön asian parissa. Kaivelin jo syrjään heitettyjä arkistojani, lueskelin samalla kaikkea, jota nyt ei asianselvittämiseksi olisi tarvinnut. Tulihan se hommakin tehtyä. Luulen, että asiakin selviää.

    Toinen juttu: olen lueskellut palstan kirjoituksia. En saa itseäni kiinnostumaan kieliriitajankutuksesta, johan tuo on selvinnyt. Ei kiinnosta "mamu" keskustelut, ainakaan usemmiten esitetyssä muodossa. Uskon asioista haluan pysyä erossa. Miten äänestän, se on yksityisasiani, vaikkakin olen sitä hiukan raottanut. Keskinäistä suunsoittoa, jota palstoilla näkyy, en oivalla enää huumoriksi. Maailman politiikan käsittelyn jätän lukemiseni asteelle.

    Yllä oleva ei tarkoita sitä, että pyrkisin ketään opastamaan tai että kirjoittajat ovat väärässä. Se tarkoittaa vain sitä, että en pysty, enkä halua kiinnostua...no, koska melko helposti löydän korvaavaa aikani kuluttamista. Olkoon se "käpristymistä." Ei kuitenkaan täydellistä, kuten vuolaasta sanailustanikin ehkä ilmenee.

    Oikein hyvää päivän jatkoa!
  2. Varmaan H* on ehkä oikeassa. Mites ne isot kuvat tai paksut jututut mahtuu niin pienestä tilasta.

    Tämän tyylisestä tivasi minulta eräs ipana. - Miksi sähkö ei tule ilman johtoja? Yritin sanoa, että se on eri juttu. - No mutta tuleehan se auringostakin aurinkopaneliin! Taas täytyi puolustella, se on eri tapaus...se. - Eikä ole! tuli topakasti ja selitys. Ennen vanhaan puhelimeenkin piti olla langat, nytpä ei tarvitse. - Ne eivät haluu vain tehdä sähköä helpoksi, kun on nuo sähkötöpselit kerta tehty.

    Lupsakasta työpaikasta, tunsin erään työsuojelutarkastajan, joka oli ahkera ja tunnollinen työssään. Hän oli joidenkin mielestä liian ahkera, sehän sekoitti monenkin "yhteisön" pakkaa. Mitään virkavirhettä hän ei tehnyt, eikä sellaisesta yrittykään syyttää, mutta liiasta työinnosta kylläkin. Niinpä hänet sijoitettiin arkistoja järjestelemään, eikä hän siitä homasta eroon pääsyt, vaikka turha kiire ei enää painanut. Työpaikalla täytyi tietysti tunnollisesti olla. Alkuun hän otti sen homman huumorilla, mutta eipä tainnut vuottakaan kestää tyhjänpanttina, kun lähti toiseen paikkaan töihin. Hän ei ollut tyytyväinen työn leppoisaan tahtiin.

    Olisiko tällainen tyhjäntoimittajan tuuraajan paikka H*: lle sopiva? Tuli vain mieleeni. En tosin tiedä onko näitä paikkoja avoinna. Varmasti niitä on, mutta ne lienevät täytetyt tehtävään sopivan luonteenpiirteiden omaavilla tai muilla taipumuksilla varustetuille "puurtajille." Eihän tämä tietenkään mitenkään kuvaa koko työelämää, vaan ainoastaan harvinaisia poikkeuksia moninaisten projektien joukossa.

    Tärkein tässä tulikin: ilmoittautuminen. Eilen oli sellaista vipinää, etten ehtinyt edes kurkkia. Pienistähän se kiireen saa, kun on taito mainostaa.
  3. Pakkanen hellitti lähes kymmeneen ja aurinko rävötti. Niinpä ulkona pärjäsin normaali värinällä juttua heittää kävelyn välipalaksi. Niin olivat monet muutkin rohkaistuneet ulos taapertelemaan.

    Taisin jo kertoa kuinka kävi minun operaattorini vaihdossa, jonka tein puhelimitse. Tietysti saituuttani tein vaihtoni, kun sain halvemmalla. Tulihan postissa pareriakin, modeemi ja satasivuinen käyttöopas. Hikoilin pitkän päivän lukuhommissa ja yrityksissä saada vehje toimimaan. Ei onnistunut, mutta seuraavana päivänä tuli taas kirje operaattorilta - en ehtinyt vielä käydä konttorissa. Siinä kirjeessä oli koodi, jolla yhteys avataan. Ja sehän onnistui hetkessä! Miksihän se koodi ei mahtunut samaan lähetykseen? En ole "ruudinkeksijä" näissä tiekkariasioissa, joten en arvannut odottaa. No en kerro tätä siksi, että siitä olisi apua Hintriikalle - pätevämpää ei kannata neuvoa - kunhan kerroin.

    Joo-o "keskusteluahan" näkyy olevan. En oikeastaan tiedä, mitä ja miten ajattelisin. Eikä kyllä erityisemmin kiinnosta. Näyttäisi olevan väliin varjonyrkkeilyä, teatteria joissa on monia rooleja - komediaa, joilla "tyhmiä" kosiskellaan... en ole vielä syttynyt taputtamaan suosionosoituksia. Pitkä tie näyttää olleen jo kuljettuna ja jatkoa vain riittää. Jos kaikki tuo on hauskaa, niin pakkopa minun on tyytyä tosikon rooliin. Ja mikä ettei, kuuluuhan sekin moniarvoisuuden valikoimiin.

    Taitaapi tulla telkkarista pari dekkaria ja uutisia, siinähän jo iltakin kulahtaa töllistellessä ilman "hyötykäyttöäkin."
  4. Huomanta ja parissakympissä celsiuksia pyöritään. Ihan hyvä, ei ainakaan rapa roisku!

    Hampaattoman puheiksi sanotaan, jos kovin väljästi, ymmärtämisen ylärajoilla päästää lasettelemaan. Tai on aivan "lälly." Se tuli mieleeni, kun yksi hampaani oli taas alkanut ylivanheta, niitä harvoja alkuperäisiä tekarikalun joukossa. Tee se itse miehenä ropeloin tukevalla neulalla kuntotarkistusta. Joo...onnistuihan se, pala lohkesi, mutta hermon päätä ei onneksi löytynyt.

    Eikun oikopäätä lekuriin ja peruutusaikakin löytyi runsaan tunnin päästä. Sainpahan joutessani aikaa köykäisten lehtien tutustumiseen ja niiden antiin. Kun pääsin hoitotuoliin, alkoikin janttelu lekurin kanssa. Hän oli sitä mieltä, että täytyy ottaa röntgenit ja tulla sitten uudestaan. Minä taas lähdin siitä, että lukataan paikka ja sillä siisti ja jos ei käy, lähden vetelemään.

    Kävihän se, ikäänkuin omalla vastuullani. Enpä ole mokomaa saarnaa kuullut ennen lekurilta, kun hän työtä tehdessään purpatti. Siinä tuli täydellä tyhmän itsevarmoista asiakkaista, jotka eivät tiedä mitään, eikä nämä asiat ole yksinkertaisia. En en saanut, enkä edes yrittänyt vastata, miten siinä kun pari henkeä työkalujaan suuhuni survoo.

    Lopputulos oli oikein hyvä. Lääkärikin vakuuttui, kun poraillessa ei hälyttävää löytynyt, vaikka myös tainnutuspiikeistä kieltäydyin. Jopa kaiken varalta arkistoi minut ja toivoi sydämellisesti tervetulleeksi jos tavarvetta tulee. Rahan se ratkaisee.

    Kerroin tämän näin pitkästi, koska ihan nykykäytännön mukaan haluan roikottaa jäljellä olevia, hauraitakin hampaitani mahdollisimman pitkään. Ettei nyt kaikki mene "hampaattoman puheiksi."

    On ne valtavia nuo "kukkaprojektit", jotka sitä harrastaa. Ihan hyvä harrastus - en vain pysty niissä asioissa muuhun, kuin ihmettelemään.

    Piti jo aiemmin kehaista, kyllä Paulamarialta tuo "oikee kiel " lutmakasti sujuu, vaikka tarkalleen olen ko. kieltä kuulut melkeinpä vain ohikulkumatkoilla Mikkelin ja Kuopion tienoilla.

    Hintriika mainitsi, että kielenkäytön opiskelussa yöunet menee. Josku niin on käynyt minullekin ja kyllä se tilaisesti voi auttaakin. Mutta enpä ottaisi mokomaan tapaa pitempään käyttöön. Unikin on tehokasta.

    Ei hitossa, miksihän oikein kirjoittaa hölötän? Täytyy miettiä....
  5. Hyvää huomenta, pakkasta parikymppiä ja kilikahan näköinen ilma, varmaan aurinko paistaa rojottaa, kunhan ehtii näkyville.

    En varmasti ole asiantuntija, vaan ainoastaan pikemminkin käytännön kouluttama "kuluttaja" näissä kieliasioissakin. Siltihän voin mielipiteeni sanoa. Kirjoittamisesi, SkillaN, on värikästä, helposti luettavaa, ymmärrettävää ja huumoriakin löytyy. Siis hyvää kerrontaa ja kielenkäyttöä.

    Jos nyt joku "kielinörtti" tutkii ja pähkäilee, löytyyhän niitä virheitä kun ohjenuorana on vain kielioppi sen "atribuuttien ja tiivien" tarkka paikan haeskelu. Se vain menee silloin täysin ulalle, se ei ole kerronnassa edes kielen käytön tarkoitus. Virallinen kirjakieli kuuluu asiapaperi ja lainsäädäntö osastolle.

    Entäpä sitten lainsääsännössä? Johan tehdään "oikealla kielelläkin" niin kiemuraisia pykäliä ja tekstejä, joista eivät aina tuomaritkaan saa selvää. Onhan näitä esimerkkejä. Taustaa kyllä ymmärrän. Kun täytyy sovittaa erilaisia näkökantoja ja hakea kompromissiä ja siitä värkätä valmista kaikkien miellyttämiseksi, niin soppahan siitä tuppaa syntymään. Näin käy myös te- sopimusten teossa. Neuvottelijat kyykkäsee yötä myöten väsyneenä ja hakevat ratkaisua. Teksti sovitetaan väkisin muotoon, jossa erimielisyys alkaa sisällöstä heti, kun papparaiset astuvat neuvotteluhuoneesta ulos. Ei kai niissä suoria kielivirheitä tule, mutta oikealla kielelläkin saa sotkuisen sisällön. Se hyvästä ja oikein kirjoitetusta kielestä.

    Näitä papereita sitten tupataan kansan ja työntekijöiden tulkittaviksi, määräyksiksi ja ohjeeksi. Johan lakimiehillekin riittää töitä, tulkittavaa - ja erimielisyyksiä.

    Kielivirheistä ei kannata kerronnassa ottaa paineita. Niitä voi ja pitääkin tehdä myös tahallaan jonkinlaisen elävyyden aikaansaamiseksi. Riittää, kunhan joko helposti tai joillekin vaivoin ymmärrettäväksi avautuu. Niin se myös tapahtuu kaunokirjallisuudessakin, romaaneissa. Sisäsältöhän se tärkein... niinhän täälläkin palstoilla usein vakuutellaan - mutta kun usein ei ole mitään sisältöä niillä merkittömillä hörhöillä, vaan monotoonista räksyttämistä.

    Eikä ole paljon tässäkään, rutikuivaa rutinaa, mutta menköön!
  6. Sinähään Ruuneper alat pikkuhijoo oppimaanni. Nuin ikäänkun asiinperässähän tuo kirjuttamises olj, ei ou hankalampoo sanottavoo. Näin huumorin sävyttämänä sanottuna ja pilke silmäkulmassa jatkan.

    Minulle ei tuota vaikeuksia ymmärtää murteilla kirjoitettua. Täällähän sitä viljellään monissakin aloituksissa ja keskusteluissa. Se kai on innoittanut minuakin aloittamaan "vieäntelyn", jonka olin jo ehtinyt melkeinpä hylätä. Johonkin paikkaan murre sopii mielestäni oikein hyvin. Se, että onko murreyritykseni sitä oikeata, olen jäävi arvioimaan. Olen sitä mieltä, että ainoata oikeata murretta ei ole olemassakaan. Murteetkin ovat jatkuvassa kehityksen kourissa ja pieniä eroja on satoja, ellei tuhansia ja vielä kertojan persoonallisuus päälle.

    Kirjakieleksi nimitetty pitäisi olla "se ainoa oikea", kieliopin säännöin perusteltu. Sekin kyllä muuttuu ja kehittyy ajan mukana. Aikoinaan jotkut opet kehoittivat heti hylkäämään murteen käytön. Eipä se tehokuuri kuitenkaan pitkälle kantanut pakkosyötettynä.

    Jossain elämäni vaihessa, yli neljäkymmentä vuotta sitten, katsoin parhaaksi "antautua kielivalinnoissani." Se johtui muuttuneesta kielenkäytön tarpeestani. Tein hyvän kertauksen: muistan vieläkin essiivin, komitatiivin ja partisiippirakenteet ainakin teoriassa, ohjailemassa "hyvään kielenkäyttöön."

    Arvostamani Erno Paasilinna sanoi suunilleen näin, että on hyvä ja tarpeellista oppia kieli ja kielenkäytön perusteet. Kun on ne oppinut, pitää heti hylätä kaikki ja alkaa siitä tekemään. Enpä ole lukenut yhtään kaunokirjallista teosta, joka orjallisesti noudattaa kieliopin sääntöjä.

    Mitä tulee täällä tekemiini murrejuttuihin, ei niissä hyvä häviä, jos ei ymmärrä tai jaksa lukea. Samaa höpinäähän ne. Jatketaan vaan ja ei kovin vakavissaan! H*: lle, iskias ei ole mitenkään miellyttävä, toivottavasti se pian hylkää sinut. Sitävastoin kenneleesi on ihan hyvä, eipä voi syttää eläinrääkkäyksestä.
  7. Satuinpa minäkin vilkaisemaan ko. artikkelin nopeasti, ja melkeinpä välinpitämättömästi. Tottatahan on, että eläinkunnasta matkittuja tai perittyjä tapojan on ihmisilläkin.

    Tulee mieleeni hyppääjä Matti Hautamäen sanoma, että hän ei erityisemmin pidä halailusta tai pussailusta. Hän mieluumin ojentaa kätensä suoraksi suojelemaan reviiriäään innokkaita lähestyviä vastaan. Ajattelin silloin, että hänellähän on minun tapani - paitsi että Matilla on enemmän niitä "riesoja" lähentelemässä.

    Totta kirjoittaen, en ole pitänyt, enkä pidä muotivillitykseksi kasvaneesta, teennäisestä halailu- ja pussailuoperaatioista. Eikä se ollut nuoruudessani mikään "maan tapa." Silti sitä on turha analysoida joksikin rakkauden puutteekseni, kieroutuneeksi kasvuksi tai raskaaksi alemmmuskomplekseni. Se on vain elämäntapani.

    Kättely kyllä riittää minulle. Sekin vain kohtuullisen harvoin tavatessa. Jos joku innokas päivittään tunkee ja ojentelee kouraansa, muutaman kerran jälkeen sanon, että eiköhän tuo riitä - vasta eilenhän tavattiin!

    Oikein hyvin ymmärrän myös läheisemmän käyttäytymisen, mutta sille on silloin jo rakennettu pohja. Samoin muistan nekin "soitimet", jossa lienen ollutkin mukana kukkoilemassa, saadakseni vaikkapa senjoriittojen huomion kiintymään itseeni. Se oli sitä puolivilliä nuoruutta.