Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6072

  1. "Jos henkilö ei ole transseksuaali niin hän ei ole harhainen. Eikö vain?"

    Hän ei ole harhainen. Siis kun puhutaan siitä käsityksestä mitä sukupuolta hän on. Muissa asioissa hän voi olla vaikka kuinka harhainen.

    "Sillä ei siis ole merkitystä väitteesi kannalta"

    Kyllä sillä on väitteeni kannalta merkitystä että ketkä ovat harhaisina ja ketkä eivät.

    "Väitit, että transsukupuolisuus on valintakysymys"

    Enkä väittänyt. Sinä valehtelet.

    "ja harhaisuutta"

    Niin on. Kuitenkin totesin, että se ei sitä välttämättä ole, jos tietyt reunaehdot täyttyvät. Sen ohitti täysin:

    >>>Transsukupuolisuus ei ole harhaisuutta jos nämä ehdot täyttyvät:
    1: transhenkilö tiedostaa että transmies tai -nainen ei ole sama asia kuin mies tai nainen; transmiehet eivät ole miehiä, vaan pelkästään transmiehiä ja sama transnaisten ja naisten kohdalla.
    2: transsukupuolisuus määräytyy objektiivisten ominaisuuksien (kuten neuroanatomian ja tiettyjen geeniaalleelien perusteella) perusteella riippumatta siitä miten henkilö itse määrittelee sukupuoli-identiteettinsä

    Esim transmies, jolla on transsukupuolisuuden osoittavat ominaisuudet, joka pitää itseään transmiehenä, ja joka tiedostaa että transmieheys on eri asia kuin miehänä olo, ei ole harhainen.<<<

    "Minä: Olet väärässä, tutkimusten mukaan transsukupuolisuudella on biologinen perusta, joka näkyy neuroanatomiassa ja perimässä. Tässä lähteet väitteelleni."

    Niin. Ja sitten kun kävi ilmi että jos transsukupuolisuudella on biologinen perusta, kaikki transsukupuolisia itseään pitävät eivät oikeasti olisikaan transsukupuolisia. Sen jälkeen olet usean viestin ajan joutunut pakoilemaan tähän ongelmaan liittyviä kysymyksiä.

    "En minä pysty sinulle enempää vääntämään rautalangasta selvää ja tieteellisesti havaittua tosiasiaa"

    Eli sinä olet kyvytön vastaamaan kyllä tai ei kysymykseen:
    Menevätkö nuo tutkimuksissa havaitut ominaisuudet ihmisen oman itse määrittellyn sukupuoli-identiteetin edelle silloin kun määritellään onko hän transsukupuolinen? Kyllä vai ei?

    "Nyt tässä kävi niin, että sinä iskit kätesi paskaan kun aloit kommentoida asiaa, josta et tiennyt riittävästi."

    Sinä se uskot kätesi paskaan kun aloit vetoamaan objektiivisia perusteisiin ottamatta huomioon sitä, että näiden objektiivisten perusteiden mukaan kaikki itseään transsukupuolisia pitävät eivät ole transsukupuolisia.

    "Nyt jäljellä on pelkkä persekipuinen ulina, jolla yrität säilyttää kunniasi rippeet. Helpointa on kun myönnät olleesi väärässä ja poistut muihin keskusteluihin"

    Noinko kovasti kiukuttaa kun en suostu unohtamaan sinulle kovin kiusallista kysymystä.
  2. "Mutta eihän tämä ole edes kiinnostava kysymys siitä näkökulmasta, että väitit transsukupuolisuuden olevan harhaisuutta"

    Ei sillä väliä onko se mielenkiintoinen vai ei. Se on kuitenkin aivan oleellinen sen suhteen, että tuleeko transsukupuolisia pitää harhaisina vai ei.

    "Nyt sinun vain pitäisi pystyä osoittamaan, että transsukupuolisuus on valintakysymys"

    En minä voi tuollaista osoittaa. Enkä ymmärrä miksi minun pitäisikään. Et yhtään perustellut syytä sille miksi minun pitäisi noin tehdä.

    "Vähän samaan tapaan kuin pitäisi kyetä osoittamaan, että homoseksuaalisuus on valintakysymys."

    Miksi se pitäisi kyetä osoittamaan? Et yhtään perustellut tätäkään.

    "Pidätkö muuten homoseksuaalisuutta valintakysymyksenä?"

    En.

    Huomaatko, näin helppoa on vastata kysymykseen. En pidä tuota mielenkiintoisena kysymyksenä aiheen kannalta, mutta se ei millään lailla estänyt minua vastaamasta suoraan ja kiertelemättä.

    "Kiinnostava kysymys on se, että tietyt ihmiset kokevat biologisen sukupuolensa epämukavaksi ja se korreloi merkittävästi neuroanatomian ja perimän kanssa."

    Ja se, mitä toistuvasti välttellet pohtimasta, on se, että mitä seurauksia sillä on, että korrelaatio on merkittävä, mutta ei täysin yksi yhteen. Se tarkoittaa että jos transsukupuolisuus määritellään neuroanatomian ja perimän kautta, ne itseään transsukupuolisia pitävät, joilla ei ole näitä ominaisuuksia, eivät ole transsukupuolisia, vaikka itsensä sellaisiksi määrittelevät. Ja vastaavasti voi olla ihmisiä, jotka eivät määrittele itseään transsukupuoliksi, mutta ovat sellaisia neuroanatomian ja perimänsä perusteella. Jos taas transsukupuolisuus määritellään sen perusteella, miten ihminen itse identifioi itsensä, neuroanatomiaan ja perimään vetoaminen on merkityksetöntä.

    "Itse en ainakaan pysty kuvittelemaan, että minusta olisi voinut tulla transsukupuolista ja/tai homoseksuaalia aivopesun avulla."

    En minäkään. Oliko tässä jokin pointti?

    Kun minä olen vastannut suoraan ja kiertelemättä sinun kysymyksiisi, niin voisitko nyt vihdoin vastata kysymykseen:
    Menevätkö nuo tutkimuksissa havaitut ominaisuudet ihmisen oman itse määrittellyn sukupuoli-identiteetin edelle silloin kun määritellään onko hän transsukupuolinen? Kyllä vai ei?
  3. Olen vääntänyt asian sinulle rautalangasta jo useamman kerran"

    Olet venkoillut selväntävän, hyvin yksinkertaisen "joko tai tai" -kysymyksen edessä. Se ei ole rautalangasta vääntämistä.

    "eikä minun tarvitse tätä sinulle edes selvittää vaan sen tekee tieteellinen raportti."

    Tuo tieteellinen raportti ei selvänne millään lailla sitä, että määräävätkö nuo havaitut ominaisuudet transsukupuolisuuden, vaikka henkilö ei omasta mielestään olisi transsukupuolinen. Eikä sitä, että osoittaako noiden ominaisuuksien puute sen, että henkilö ei ole transsukupuolinen vaikka kokee olevansa.

    Menevätkö nuo tutkimuksissa havaitut ominaisuudet ihmisen oman itse määrittellyn sukupuoli-identiteetin edelle silloin kun määritellään onko hän transsukupuolinen? Kyllä vai ei?

    "Anoreksia ja transsukupuolisuus eivät siten ole harhaisuutta kuten therianismi kuten tämän langan alussa virheellisesti (tietämättömyyttäsi) väitit."

    Anorektikoilla on harhainen käsitys ruumiistaan. Aisia on näin riippumatta siitä mikä näkemyksen taustalla on. Transmies, joka pitää itseään miehenä, on harhainen, koska hän ei ole suvullisen lisääntymisen hedelmöittävä eli siittiöitä tuottava osapuoli. Aisia on näin riippumatta siitä mikä näkemyksen taustalla on.

    Transsukupuolisuus ei ole harhaisuutta jos nämä ehdot täyttyvät:
    1: transhenkilö tiedostaa että transmies tai -nainen ei ole sama asia kuin mies tai nainen; transmiehet eivät ole miehiä, vaan pelkästään transmiehiä ja sama transnaisten ja naisten kohdalla.
    2: transsukupuolisuus määräytyy objektiivisten ominaisuuksien (kuten neuroanatomian ja tiettyjen geeniaalleelien perusteella) perusteella riippumatta siitä miten henkilö itse määrittelee sukupuoli-identiteettinsä

    Esim transmies, jolla on transsukupuolisuuden osoittavat ominaisuudet, joka pitää itseään transmiehenä, ja joka tiedostaa että transmieheys on eri asia kuin miehänä olo, ei ole harhainen.
  4. "Lopetat sitten varmaan jankuttamisen siitä, että transsukupuolisuus on esimerkiksi teismiin verrattavaa harhaisuutta. Eikö vain?"

    Lopetan jos saan selvyyden, että määräytyykö transsukupuolisuus geenien, neuroanatomian tms. vai itseidentifioinnin kautta. Et ole antanut tähän selvyyttä. Siis selvyyttä siihen kysymykseen, jota sinä olet paennut jokaisen tutkimuksen kohdalla, joihin olet vedonnut:
    Jos tietyt alleelit (tai neuroanatomian tai aivotyyppi) ovat omanlaisensa transmiehillä, niin tarkoittaako se sitä, että jos joku mieltää itsensä naiseksi, mutta onkin alleeliensa (tai muiden ominaisuuksien) perusteella transmies, niin hänet tulee määritellä transmieheksi vastoin hänen omaa sukupuoli-identiteettinsä? Tai jos joku itseänsä transmiehenä pitävä ei omaakaan oikeanlaisia alleelikombinaatioita (tai muita ominaisuuksia), hän ei ole transsukupuolinen, vaikka itsensä niin määrittelee?

    Jos on niin, että nuo ominaisuudet menevät ihmisen oman itse määrittellyn sukupuoli-identiteetin edelle, niin siinä tapauksessa en sano että transsukupuolisuus on anoreksiaan ym. vertautuva. Joten voitko nyt vihdoin selventää asian.

    "...ja psykososiaalisten tekijöiden yhteissumma."

    Jos psykologia on merkittävässä osassa, niin kuin se on anoreksiassakin, transsukupuolisuutta voi hyvin verrata anoreksiaan.

    "Mies on suvullisen lisääntymisen hedelmöittävä eli siittiöitä tuottava osapuoli."

    Kiitos selvennyksestä. Sinä et siis kuulu siihen koulukuntaa, jonka mielestä tarnsmiehet ovat miehiä.
  5. "Sen takia jutut ovatkin sekavia, ja niistä puuttuu ihan täysin sisältö, jota hän ei osaa selittää."

    Epäilen samaa. Hän ei tunnu sisäistäneen linkkaamiensa videoiden sanomaa, sillä hän ei osaa kertoa niistä, eikä oikein vastata niitä koskeviin kysymyksiin ja toisinaan niissä sanotaan asioita, jotka ovat hänen omien näkemystensä vastaisia.

    Mikä tätä keskustelua lukiessa ihmetyttää, on se, että hän on löytänyt tubettaja Brandonin "Mindshift" ja "Sharing Fire" -kanavat. Olen näet törmännyt niiden videoihin muutaman kerran ja tiedän millainen aihepiiri niissä on. Brandon on entinen nuorenmaan kreationisti ja käynyt jonkin kirkon yliopistossa hyvin perusteelliset Raamattu- ja teologiaopinnot. Nykyään hän on ateisti, joka kritisoi lähinnä Raamatun ja kristinuskon sisäistä logiikkaa.

    Olen katsonut kolme tai neljä Mindshift-kanavan videota, joissa Brandon käsittelee sitä, miten kristinuskon keskeiset opit ovat olleet aivan epäselviä jopa merkittävimmille kirkkoisille. Yksi selittää yhtä ja toinen toista ja kerran hyväksytyt näkemykset muuttuvatkin kohta harhaopeiksi. Hän toistelee jatkuvasti sitä miten selvästi uskonnolliset opit ovat täysin ihmislähtöisiä eikä niissä ole logiikkaa eikä mitään mikä viittaisi jumalalliseen alkuperään.

    On aika hämmentävää että tuollaisen skeptikon ja henkisten oppien kritisoijan videoista saa mitään tukea ap:n käsityksille. Ehkä se, että Brandon on pääasiassa aika kohtelias ja maltillinen vie huomion hänen kritiikkinsä terävyydeltä.
  6. "Näihin uskomisella ei ole geneettistä perustaa kun taas transsukupuolisuudella on."

    Kysymys liittyi siihen, kun totesit "Eli ei ole transnainen, jos ei sellaiselta tunnu." ts. transsukupuolisuus ei määräydy objektiivisten perusteiden nojalla, vaan itseidentifioinnilla. Nyt sitten yht'äkkiä et taas vetoakaan ihmisen omaan määritelmään identiteetistään, vaan objektiivisiin perusteisiin. Koita nyt päättää kumpi määrittelee transsukupuolisuuden: geneettiset, anatomiset ym. objektiiviset seikat vai se miten ihminen itse määrittelee sukupuoli-identiteettinsä.

    "Kiistätkö tämän tuktimuksen havainnot?"

    En. Huomaatko, näin helppoa on vastata kysymyksiin kiertelemättä.

    Tutkimus siis havaitsi selvän tilastollisen yhteyden tiettyjen geenialleelien ja trasmiehisyyden välillä. Mutta tulos ei ollut yksi yhteen. Eli noita alleelikombinaatioita ei ole kaikilla transmiehillä, vaikka ne ovat tilastollisesti yleisiä heidän parissaan.

    Jälleen kerran tulee sama ongelma, kuin kahden aikeisemman tutkimuksen kohdalla: Jos tietyt alleelit ovat omanlaisensa transmiehillä, niin tarkoittaako se sitä, että jos joku mieltää itsensä naiseksi, mutta onkin alleeliensa perusteella transmies, niin hänet tulee määritellä transmieheksi vastoin hänen omaa sukupuoli-identiteettinsä? Tai jos joku itseänsä transmiehenä pitävä ei omaakaan oikeanlaisia alleelikombinaatioita, hän ei ole transsukupuolinen, vaikka itsensä niin määrittelee?

    Et kertonut miten määrittelet miehen. Tämä on keskeinen ongelma transideologiassa: jos kerran mikään muu kuin tunne ei määritä mieheyttä ja naiseutta, niin mihin se tunne perustuu? Lopputuloksena on kehäpäätelmä, joka tekee käsitteet "mies" ja "nainen" täysin merkityksettömiksi. Jos taas taas antaa määritelmän näille, niin se varmasti loukkaa jonkun sukupuoli-identiteettiä, mikä ei sovi, jos pitää sukupuoli-identiteettiä asiana, jota ei tule loukata.
  7. "Ok, jos olisi niin, että miehen määrittää Y-kromosomi niin miksei kaikilla miehillä ole samankokoiset lihakset, samanlainen karvoitus, samanlaiset sukuelimet, sukurauhaset, sukupuolivietti, hedelmällisyys ja muut sekundaariset sukupuoliominaisuudet?"

    Siksi että niihin vaikuttavat myös muut geenit ja kasvuympäristö.

    "Etkö vieläkään käsitä, että ihmisen (ja eläimen) määrittävät geenit paljon hienovaraisemmin kun mutkat suoraksi vetävä vammailusi X- ja Y-kromosomista?"

    Geenit tosiaan vaikuttavat useassa asiassa, mutta ylivoimaisesti selkein sukupuolta määrittävä tekijä on se, onko toimivaa Y-kromosomia vai ei.

    "Eli ei ole transnainen, jos ei sellaiselta tunnu."

    Eli loppujen lopuksi objektiivisella määrittelyllä ei olekaan mitään väliä. Eli palaamme lähtökohtaan:
    Miksi therianeja ei kohdelle eläiminä, jos kerran he itse määrittelevät itsensä sellaisiksi? Miksi anorektikot määritellään sairaanloisen laihoiksi, vaikka he kokevat olevansa lihavia? Miksi Jeesukseksi itseään kuvittelevat jerusaleminsyndroomaiset määritellään tavallisiksi ihmisiksi vastoin näiden omaa identiteettiä?

    "Riittävän isossa joukossa on miehiä, joilla on vulva."

    Mutta se ei silti muuta selvää kokonaiskuvaa kahdesta erillisestä ryhmästä. Miten muuten määrittelet miehen?

    "Koko tämän keskustelun pointti on siinä, että sinä haluat, ettei näitä ihmisiä huomioida sellaisina kuin he ovat."

    Minä nimenomaan haluan että heitä huomioidaan sellaisina kuin he ovat eikä mennä mukaan heidän harhoihinsa.

    Haluatko sinä että anorektikot, therianit ja jerusaleminsyndroomaiset huomioidaan sellaisina kuin he ovat?

    "Varsinkin transsukupuolisten ihmisoikeuksien rajoittamiseen sinulla tuntuu olevan intohimoja."

    En mä ole rajoittamassa transihmisten oikeuksia.

    "Mutta sitä se uskonnollinen kasvatus teettää. Et selvästikään ole päässyt siitä irti."

    Ilmeisesti olet entinen uskovainen, joka ei ole päässyt irti valheidenrakkaudestaan.

    "Pitäisikö sinun keskittyä vain omien ennakkoluulojen vähentämiseen ja anna muiden ihmisten määritellä itsensä sellaisiksi kuin tuntuu hyvältä."

    Ilmeisesti vastauksesta pitää päätellä, että puheesi objektiivisista määrityksistä oli pelkää tyhjää lässytystä. Nyt sukupuoli perustuukin omaan määrittelyyn eikä mihinkään objektiivisiin määritelmiin.

    "Se ei ole sinulta pois."

    Onko sinulta pois, että anorektikot saavat määritellä itsensä sellaiseksi kuin tuntuu hyvältä? Tai therianit tai jerusaleminsyndroomaiset?

    "Tuolle määrittelylle on myös biologinen perusta kun viimeaikaisten tieteellisten tutkimusten valossa transihmisten aivot saattavat olla ihan omanlaisensa fenotyyppi."

    Jos transihmisten aivot ovat omanlaisensa fenotyyppi, niin sehän osoittaa tosiaan sen, että transnaiset eivät ole naisia, vaan transnaisia, joka on ihan anatomisesti eri asia kuin nainen. En usko että hirveän moni transnainen tai -mies innostuu tästä tulkinnasta, kun usein näkee näitä iskulauseita tyyliin "transnaiset ovat naisia" tms.

    Ja taas ollaan siinä samassa ongelmassa, jota koskevan kysymyksen väistit: Jos aivojen fenotyyppi on omanlaisensa transnaisilla ja -miehillä, niin tarkoittaako se sitä, että jos joku mieltää itsensä naiseksi, mutta onkin aivojensa fenotyypin perusteella transmies, niin hänet tulee määritellä transmieheksi vastoin hänen omaa sukupuoli-identiteettinsä? Tai jos jos joku itseänsä transmiehenä tai -naisena pitävä ei omaakaan oikeanlaista aivojen fenotyyppiä, hän ei ole transsukupuolinen, vaikka itsensä niin määrittelee?

    Sinulla on se ongelma, että jos transsukupuolisuus voidaan objektiivisesti todeta, niin on riski, että osa tällä objektiivisella keinolla transsukupuolisiksi määritellyistä ei pidä itseään transsukupuolisina. Eli objektiivinen sukupuoli ei vastaa heidän omaa identiteettiään. Kyseessä on siis tismalleen sama ongelma kuin kromosomien kanssa.
    Jos taas sukupuoli perustuu pelkästään omaan määrittelyyn, niin koko aivofenotyypistä puhuminen on täysin merkityksetöntä.
  8. "Älä jaksa olla lapsellinen. Tiedät itsekin, että pystyt parempaan. Tällä lapsellisella lässytyksellä yrität sivuuttaa evoluution kuuluvan jatkuvan variaation, johon seksuaalisuus ihan selkeästi kuuluu."

    Sinä se tässä lässyyät heiluttelemamma käsiä siitä, että harvinaiset poikkemat kromosomeissa aiheuttavat, että ylivoimaisesti yleisimpiä XX tai XY -kromosomeja ei voisi sanoa normaalitilaksi.

    "Transnainen eli transsukupuolinen nainen on transsukupuolinen henkilö, joka on syntymässään määritelty mieheksi, mutta kokee olevansa nainen."

    Niin? Voiko sen transsukupuolisuuden nyt päätellä aivoista vai ei? Jos voi, niin siinä tapauksessa usea tutkimukseen osallistunut nainen onkin transnainen vastoin omaa määrittelyään.

    "Mutta silti olisi miehiä, joilla on vulva."

    Äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa. Se ei muuta sitä, että pelkästään ulkoisiin sukupuolielimiin perustuva tarkastelu osoittaa että ihmiset muodostavat kaksi toisistaan selvästi erillistä joukkoa, toisin kuin aivojen rakenteeseen perustuva tutkimus.

    "Ok eli jääräpäinen faktoista piittamaton jankuttamisesi perustuu siis siihen, että vedin sinut kölin ali tässä asiassa."

    Mistä faktasta mä olen ollut piittaamaton?

    "Tässä on raportti, jossa todetaan transsukupuolisten aivojen olevan jopa omanlaisensa fenotyyppi."

    Jos tuon tutkimuksen arvelut osoittautuvat paikkansapitäväksi, niin tarkoittaako se sitä, että jos joku mieltää itsensä naiseksi, mutta onkin aivojensa fenotyypin perusteella transmies, niin hänet tulee määritellä mieheksi vastoin hänen omaa sukupuoli-identiteettinsä? Tai jos jos joku itseänsä transmiehenä tai -naisena pitävä ei omaakaan oikeanlaista aivojen fenotyyppiä, hän ei ole sitä sukupuolta mihin itsensä määrittelee?

    Tunnut olevan kovin haluton kertomaan, että onko itseidentifioinnilla mitään merkitystä sen suhteen, onko ihminen mies vai nainen.
  9. "Juuri tätä tarkoitin kysymyksellä, mikä on normaali?"

    Genetiikassa normaalia on koko koko kaksi X-kromosomia tai yksi X-kromosomi ja yksi toimiva Y-kromosomi. Yylivoimaisella enemmistöllä ihmisistä on jompi kumpi yhdistelmä

    "Tuo tutkimus osoittaa kuten itsekin totesit, ettei seksuaalisuus ole yksinkertaista kuin Mendelin herneiden kukkien värin perimä vaan ominaisuuksien jatkumo."

    En todennut.

    Tuo lainaamasi kohta puhuu siitä, mihin aivot sijoittuvat mies- ja naistyypillisyyden perusteella. Aivan samalla lailla voi sanoa pituutta vertaillessa pituus on miestyypillistä ja lyhyys naistyypillisitä, koska miehet ovat keskimäärin naisia pidempiä. Silti pituuden perusteella ei voi määrittää sukupuolta, vaikka sukupuoli pituuteen vaikuttaakin.

    "En väittänyt, että aivoista voi todeta sukupuolen vaan transsukupuolisuuden."

    Hetkonen, hetkonen, sinunko mielestäsi transmiehet eivät ole miehiä eivätkä transnaiset naisia? Ja entä ne naiset, joiden aivot ovat yhtä miehisiä kuin transnaisilla? Aivojen perusteella he siis ovat transmiehiä, vaikka he identifioivat itsensä naisiksi. Voisitko selkeästi kertoa, onko mielestäsi sillä, miten ihminen itsensä määrittelee, väliä vai ei?

    "No shit Sherlock?"

    Jos vertailtaisiin pelkästään ulkoisten sukupuolielinten perusteella, satunnainen 72:n ihmisen joukko jakaantuisi selvästi kahteen eri ryhmään todennäköisesti ilman yhtä ainoaa poikkeamaan. Samaten voisi havaita, jälleen todennäköisesti ilman yhtä ainoaa poikkeamaan, että toiseen ryhmään kuuluvat pitävät itseään naisina, ja toiseen kuuluvat miehinä. Aivoja tutkiessa tälläistä selvä- tai lähes selvärajaista jakaumaa ei tule. Tuollaisessa sukupuolielin-vertailussa ei tarvitsisi etukäteen jakaa tutkittavia miehiin ja naisiin, vaan jako voitaisiin havainnoida aineistoa tarkastelemalla. Sama juttu kromisomeja vertaillessa.

    "Koko tämän keskustelun ongelma on se, että pronssikautisten vuohipaimenmyyttien vallassa olevat eivät halua nähdä ja ymmärtää koko variaation kirjoa vaan ihmiset yritetään runnoa kahteen ryhmään."

    Minun näkemykseni eivät vaikuta pronssikautiset myytit, vaan todellisuus.

    Unohdit kertoa, että millä anatomisilla tutkimuksilla voi objektiivisesti todeta transsukupuolisuuden?
  10. "Ilmeisesti olet sitä mieltä, että transsukupuolisuus on teismiin, terianismiin, anoreksiaan tai jerusaleminsyndroomaan verrattava harhaluulo?"

    Kyllä

    "Et ilmeisesti tiedä, että transsukupuolisten aivojen neuroanatomia poikkeaa "normaalin" ihmisen aivoista."

    En tiennyt. Tiesin kyllä tuon tutkimuksen, jonka linkkasit. Jos se todistaa tuon, niin sitten se todistaa että myös hyvin monen miehen ja naisen neuroanatomia on poikkeavaa: tutkimuksen taulukosta, joka osoittaa miten yksilöt jakaantuvat mies-nais -aivotyyppeihin, käy ilmi että monien miesten aivot ovat yhtä naistyypillisiä (tai mitä sanaa nyt pitäis käyttää) kuin naisten aivot keskimäärin ja päin vastoin.

    Lisäksi on naisia, joiden aivot ovat miestyypillisempiä kuin monen transmiehen aivot. Jos sukupuoliidentiteetillä ei ole väliä, vaan aivoista on objektiivisesti todettavissa sukupuoli, niin siinä tapauksessa nuo naiset ovatkin miehiä, riippumatta siitä, mikä heidän sukupuoliidentiteettinsä on. Jos itseidentifioinnilla onkin väliä, niin sitten ollaan taas lähtöpisteessä. Eli miksi therianeita ei tule pitää muina eläimiä kuin homo sapiensseina, jos he itsensä niin määrittelevät, jos kerran naisia tulee pitää miehinä, jos he itsensä niin määrittelevät?

    Tutkimus perustuu keskiarvoihin laajasta hajonnasta. Data ei sellaisenaan muodosta kahta eikä kolmea toisistaan erottuvaa ryhmää, vaan ihmiset pitää ensin jakaa miehiin, naisiin ja transsukupuolisiin. Vasta sitten voi erottaa ryhmät toisistaan. Eli koko tutkimus lepää sen pohjalla, että on neuroanatomiasta erillinen sukupuoli.

    "Riittävän tarkoilla tutkimuksilla transsukupuolisen anatomiasta voidaan objektiivisesti päätellä hänen olevan transsukupuolinen."

    Mikä tuo objektiivinen keino on? Ei ainakaan neuroanatomian tutkiminen. Vai tarkoitatko että vedetään jokin raja mies- ja naistyypillisten aivojen välille, ja ihmiset jaetaan sen perusteella miehiin ja naisiin riippumatta siitä mihin sukupuoleen he kokevat kuuluvansa?

    "Et hallitse siihen liittyviä faktoja."

    Mitä faktaa en ole hallinnut?