Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5161

1. ”+Pystyt+perustelemaan+sen+vain+apinan+kehittelemin+selityksin+jotka+eivät+päde+muualla+kuin+apinan+mielikuvitusmaailmassa.Miksi+?”Siksi+että+niiden+periaatteisiin+tukeutuen+voi+saada+testattavasti+toimivaa+tietoa.+Objektiivisten+vaatiminen+ja+positiivisen+väitteen+esittäjän+todistustaakkaan+vetoaminen+on+ne+perusteet,+johon+tiede+perustuu.+Se+sama+tiede,+jonka+perusteella+on+kehitetty+nämä+laitteet,+joilla+tätä+keskustelua+käymme.+Kun+kyse+on+tiedon+hankinnasta+ja+sen+arvioinnista,+”apinan+selityksen”,+joihin+vetoan,+siis+pätevät+muuallakin+kuin+apinan+mielikuvituksessa.+Voin+muuten+esittää+sinulle+tismalleen+saman+kysymyksen,+ja+vielä+suuremmalla+syyllä:Pystyt+perustelemaan+väitteesi+vain+apinan+kehittelemin+selityksin+jotka+eivät+päde+muualla+kuin+apinan+mielikuvitusmaailmassa.Miksi+?”Kuvittelet+ihmisapinan+kaikkein+tietäväisimmäksi+lajiksi+vaikka+kyseinen+näyttää+käyttäytyvän+hyvinkin+typerästi+.”Se,+että+ihmiset+käyttäytyvät+typerästi,+ei+kumoa+sitä.+että+heillä+on+tietoa.+Nämä+eivät+ole+toisiaan+poissulkevia+asioita.Ja+kyllä,+kuvittelen+ihmiset+kaikkein+tietäväisimmäksi+lajiksi+ihan+siihen+perustuen,+ettei+ole+tietoa+tietävämmistä+lajeista.+Tietenkin+muutan+kantaani+heti,+kun+tulee+todisteita+yhdestä+tai+useammasta+tietävämmästä+lajista.”+Senkin+näkee+ihan+selvästi+kunhan+luopuu+siitä+ihmisen+palvonnasta”Siis+minkä+näkee?+Senkö+ettei+ihminen+ole+tietäväisin+laji?+No+mutta+ilmeisesti+sinäkään+et+ole+sitä+nähnyt,+kun+et+kykene+esittämään+näölläsi+saamia+todisteita+tai+muita+perusteita+asiasta.+Älä+syytä+minua+siitä,+että+olet+kyvytön+todistamaan+väitteesi.”+Perusteluillasi+ei+ole+mitään+arvoa+todellisessa+elämässä+,+senkus+jankkaat+vain+tavua+toisen+perään+kun+muut+elää”Jännä+juttu,+kun+samoilla+periaatteilla+kuitenkin+on+saatu+tehtyä+nämä+laitteet+joilla+tätä+keskustelua+käymme.+Kyllä+perusteluillani+näyttää+olevan+kovasti+vaikutusta.+Mitenkäs+muuten+sinun+mainostamasi+oikeilla+lailla+katsomalla+saatava+tieto+vaikuttaa+todellisessa+elämässä?
  2. "Esitin+täysin+selvän+kysynyksen."Ja+esitin+täysin+selkeän+ja+yksiselitteisen+vastauksen.+Ja+sen+jälkeen+perustelin+sen+lyhyesti+parilla+lauseella.+"Sinun+saivartelusi"Nyt+taidat+sekoittaa+meidät+keskenään.+Muistatko,+että+se+olit+sinä,+joka+yritit+saivarrella+yrittämällä+muuttaa+positiivisen+väitteen+negatiiviseksi+kaksoiskiellon+avulla.+"ja+valikoiva+asenteesi+positiivisen+ja+negatiivisen+väitteen+todistus+velvollisuudesta"Ei+se+ole+valikoivaa,+vaan+täysin+johdonmukaista:+positiivisen+väitteen+esittäjällä+todistustaakka,+negatiivisen+esittäjällä+ei.+"kumoutui+omaan+illuusioosi+ylivertaisesta+älystäsi,+jolla+yrität+opettaa+jääräpäisesti+viisaampiasi."Mikä+ihmeen+illuusio+yliuvertaisesta+älystä?+Minusta+se,+että+käyttää+ihan+normaalia+logiikkaa+tavallisessa+keskustelussa+ei+vaadi+ylivertaista+älyä.+Suoran+ja+kiertelemättömän+vastauksen+antaminen+ei+vaadi+ylivertaista+älyä.+Sen+huomaaninen,+että+keskustelukumppani+pakoilee+kysymyksiä,+ei+vaadi+ylivertaista+älyä.+Niin+ja+ottaen+huomioon+miten+ylivoimaisia+ihan+tavallisella+perusjärjelle+perustuvat+kysymykseni+näyttävät+olevan+vastakeskustelijoille,+niin+eivät+he+kovin+viisailta+vaikuta.+Ja+sinänhän+minun+motiiveillani+ja+luuloillani+itsestäni+ei+ole+mitään+väliä+sen+kannalta,+ovatko+kirjoittamani+väitteet+päteviä+vai+ei.+Nyt+vain+julistit+että+saivartelu+on+kumottu+mutta+et+A:+osoittanut+mikä+se+saivartelu+oli+ja+B:+miten+illuusioni+kumosivat+sen+saivartelun.+Ja+kun+moitit+minua+minun+vastauksestani,+niin+miten+paljon+kovemmin+moitit+itseasi+siitä,+että+et+ole+lainkaan+saanut+vastattua+minun+esittämääni+kysymykseeni:Jos+joku+väittää+voittaneensa+lotossa+10+miljoonaa+ja+sinä+et+usko+häntä,+niin+kummalla+mielestäsi+on+todistustaakka,+sinulla+vai+sillä,+joka+väittää+voittaneensa?
  3. ”+Linkissä+on+ymmärrettävä+selitys:”Tämä+on+jo+kolmas+kerta,+kun+tämä+mielipidekirjoitus+tuodaan+tähän+keskusteluun.+Kahdella+aikaisemalla+kerralla+siihen+viitanneet+ovat+paenneet+keskustelusta+kommentoimatta+mitenkään.Mutta+joo,+kyllähän+tuo+kirjoitus+antaa+erittäin+ymmärrettävän+selityksen+aloitusviestiin:+yliluonnollisesta+ei+ole+tarjolla+objektiivisia+todisteita,+koska+se+perustuu+vain+ja+ainoastaan+sokeaan+uskoon.Tässä+vielä+jälleen+kerran+aikaisempi+kommenttini+tuosta+mielipidekirjoituksesta:Olipa+tyhjää+jauhamista.+Kirjoituksen+kantava+pointti+oli,+että+pitää+uskoa+näkymätön+todellisuus,+jotta+siihen+voi+uskoa.+Pitää+uskoa+että+näkymätön+todellisuus+on+olemassa,+jotta+voi+saada+todisteet+siitä.+Eli+tämä+on+juuri+sitä,+että+syytellään+ateisteja+(ja+muita+kristinuskoon+uskomattomia)+siitä,+että+uskovaisilla+ei+ole+tarjota+ensimmäistäkään+oikeaa+todistetta,+vaan+heillä+on+tarjolla+vain+sokeaa+uskoa.+Ja+sitten+valitetaan+kun+ateistit+eivät+pidä+tätä+sokeaa+uskoa+järkevänä.Loppukaneetti+on+hyvä+esimerkki+omahyväisyydestä,+jossa+oma+sokea+ja+kritiikitön+usko+nostetaan+muka+joksikin+ymmärrykseksi.+Huvittavaa+miten+korostetaan+nöyryyttä+tiedon+puutteen+edessä,+mutta+samalla+nostetaan+oma+sokea+usko+järkeä+korkeammaksi+ja+peräti+parempaa+ymmärrystä+antavaksi+asiaksi+ilman+mitään+nöyryyttä:"Hengellisyys+on+enemmän+kuin+järjellisyys.+Korkeimmin+oppineen+tohtorinkin+on+tunnustettava,+että+on+vielä+asioita,+jotka+ovat+hänen+tietopiirinsä+ulkopuolella.+Vain+uskoon+tulleet+voivat+ymmärtää+molemmat+todellisuudet."
  4. "Jos+joku+väittää,+ettei+hän+ole+voittanut+10+miljoonaa+lotossa+ja+sinä+et+uskot,+ettei+hän+ole+voittanut,+niin+kummalla+mielestäsi+on+todistustaakka,+sinulla+vai+hänellä,+joka+väittää,+ettei+ole+voittanut?"Minulla+tietenkin.+Minähän+olisin+tuossa+tapauksessa+se,+joka+uskoo+että+hän+voitti.+Sanapelit+kaksoiskielloilla+eivät+muuta+asiaa."+Iske+pöytään+objektiivinen+todistus+varmasta+uskomuksestasi."Ilmeisesti+et+halunnut+jotain+tiettyä+uskomusta,+vaan+esimerkin+jostain+tuollaisesta.+Korjaa+jos+olen+väärässä.+Oletan+myös+että+tarkoitat+todistuksella+todistetta.+Korjaa+taas,+jos+olen+väärässä.Otetaan+esimerkiksi+uskomus,+että+yksisoluinen+elämänmuoto+voi+muuttua+monisoluiseksi.+Tästä+on+objektiivinen+todiste+tutkimuksessa,+jossa+havainnoitiin+sitä+miten+yksisoluinen+elämänmuoto+muuttui+monisoluiseksi+(juttu+sisältää+linkin+alkuperäiseen+tutkimukseen):+https://keskustelu.suomi24.fi/t/17034427/yliluonnollisesta-ei-ole-havaintoja#comment-109167018+Tuo+on+siis+objektiivisesti+varmasta+uskomuksestani.Kas+näin+helppoa+se+on+lyödä+objektiivinen+todiste+pöytään,+jos+siis+sellainen+on+olemassa.+"Tietenkään+minä+en+muuta+varmaa+tietoani+Taivaan+Isäni+olemassa+olosta,+koska+tiedän+sen+varmasti.+"Et+siis+ole+valmis+muuttamaan+kantaasi+minkäänlaisten+todisteiden+edessä.+Minä+puolestani+olen+valmis+siihen.+Miten+muuten+olet+varmistanut+tietosi+paikkansapitävyyden?+Vai+tarkoitatko+että+uskot+sokeasti+sen+olevan+varmaa+tietoa?"Tiedän+myös,+että+sinä+et+tiedä+varmasti+onko+Jumala+olemassa"Aivan,+minä+vain+uskon,+ettei+jumalia+ole+olemassa.+Varmuudella+en+voi+sitä+tietää,+mutta+kuten+jo+totesin,+objektiivisten+todisteiden+puute+on+perusteltu+syy+olla+uskomatta+asiaan.+Olen+valmis+muuttamaan+kantaani,+heti+kun+siitä+todisteita+löytyy."vaikka+vaadit+objektiivisia+todisteitasi+periaatteellisella+jääräpäisyydellä."Niin,+se+on+aivan+normaalia+pyytää+todisteita,+kun+joku+esittää+väitteen,+johon+toinen+osapuoli+ei+usko.+Hämmästyttävää+miten+monelle+tähän+keskusteluun+osallistuneella+uskovaiselle+tämä+tuntuu+olevan+aivan+uusi.Lisäksi+tuo+yksinkertaisen+asiallisen+kysymyksen+pakoilu+tekee+sivullisille+lukijoille+erittäin+hyvin+selväksi,+että+"vankkumaton"+usko+ei+oikeasti+kestä+pohdintaa.+Jos+usko+on+vankka,+miksi+sitten+on+niin+ylivoimaisen+vaikeaa+todeta+suoraaj+ja+kiertelemättä+"Jumalasta+ei+ole+olemassa+ensimmäistäkään+objektiiviista+todistetta".Kummallista.+Esitit+minulle+muunnoksen+kysymyksestäni,+mutta+et+vastannut+minun+kysymykseeni.+Miksi+odotat+minulta+vastausta,+jos+et+ole+itse+valmis+vastaamaan?+Vastaisitko+nyt+kiertelemättä+kysymykseeni:Jos+joku+väittää+voittaneensa+lotossa+10+miljoonaa+ja+sinä+et+usko+häntä,+niin+kummalla+mielestäsi+on+todistustaakka,+sinulla+vai+sillä,+joka+väittää+voittaneensa?
  5. Olet+jo+toinen+keskustelija,+joka+viittaa+tähän+kirjoitukseen.+Kai+sinulla+jokin+syy+oli+sen+linkkaamiseen.+Linkkasitko+sen+siksi,+että+halusit+korostaa+sitä,+miten+uskovaisilla+on+tarjota+vain+sokeaa+uskoa+oikeiden+todisteiden+sijaan?+Vai+oliko+se+mielestäsi+niin+hyvä,+että+halusit+jakaa+sen?+Jos+pidit+sitä+hyvänä,+niin+miksi?Kommentoin+sitä+jo+aiemmassa+viestissäni+(ja+sitä+seuraavissa+viesteissä+myös+Repen+ja+anonyymin+kommentit.+Kummallista,+että+ensimmäinen+linkkaaja+ei+sitten+halunnutkaan+keskustella+kirjoituksesta.)+Tässä+uudestaan+aiempi+kommenttini+parilla+korjauksella+ja+yhdellä+lisäyksellä.https://keskustelu.suomi24.fi/t/17034427/yliluonnollisesta-ei-ole-havaintoja#comment-109116071Olipa+tyhjää+jauhamista.+Kirjoituksen+kantava+pointti+oli,+että+pitää+uskoa+näkymätön+todellisuus,+jotta+siihen+voi+uskoa.+Pitää+uskoa+että+näkymätön+todellisuus+on+olemassa,+jotta+voi+saada+todisteet+siitä.+Eli+tämä+on+juuri+sitä,+että+syytellään+ateisteja+(ja+muita+kristinuskoon+uskomattomia)+siitä,+että+uskovaisilla+ei+ole+tarjota+ensimmäistäkään+oikeaa+todistetta,+vaan+heillä+on+tarjolla+vain+sokeaa+uskoa.+Ja+sitten+valitetaan+kun+ateistit+eivät+pidä+tätä+sokeaa+uskoa+järkevänä.Loppukaneetti+on+hyvä+esimerkki+omahyväisyydestä,+jossa+oma+sokea+ja+kritiikitön+usko+nostetaan+muka+joksikin+ymmärrykseksi.+Huvittavaa+miten+korostetaan+nöyryyttä+tiedon+puutteen+edessä,+mutta+samalla+nostetaan+oma+sokea+usko+järkeä+korkeammaksi+ja+peräti+parempaa+ymmärrystä+antavaksi+asiaksi+ilman+mitään+nöyryyttä:"Hengellisyys+on+enemmän+kuin+järjellisyys.+Korkeimmin+oppineen+tohtorinkin+on+tunnustettava,+että+on+vielä+asioita,+jotka+ovat+hänen+tietopiirinsä+ulkopuolella.+Vain+uskoon+tulleet+voivat+ymmärtää+molemmat+todellisuudet."
  6. ”+"Mistä+muuten+sitten+pidät+uskon+aiheuttamia+muutoksia+objektiivisena+todisteena+jos+et+Jumalasta?+"Täh?”Pidät+uskon+aiheuttamaa+muutoista+objektiivisena+todisteena.+Puhut+erikseen+siitä,+että+muutoksia+voi+pitää+myös+pelkän+uskon+aiheuttamana+asiana.+Näin+ollen+ilmeisimmin+tarkoitat,+että+uskon+aiheuttama+muutos+on+objektiivinen+todiste+jostain+muusta,+kuin+pelkästä+uskosta.+Mistä+uskon+aiheuttama+muutos+on+objektiivinen+todiste?+(Ilmeisesti+kuitenkin+ymmärsit+kysymyksen,+kun+annoit+alempana+vastauksen.+Tarkoitit+siis,+että+se+on+todiste+uskon+vaikutuksesta,+jota+kukaan+keskustelija+ei+ole+kieltänyt).”+On+kiistaton+fakta,+että+monien+uskoon+tulleiden+elämän+tavat+ja+arvot+ovat+muuttuneet.”Niin.+Eihän+tätä+ole+kukaan+kiistänyt.”+Ne+ovat+ns.+objektiivisia+todisteita,+koska+myös+ateisti+voi+todeta+tämän+muutoksen+tapahtuneen.”Aivan.”+Etkö+ole+tietoinen+tästä?”Olen.Ei+tässä+keskustelussa+kukaan+ole+kyseenalaistanut+sitä,+että+usko+aiheuttaa+muutoksia.+Tämän+keskustelun+aiheena+on+ollut+se,+onko+yliluonnollisesta+objektiivisia+todisteita.”+Miksi+minun+olisi+pitänyt+vastata?”Siksi+että+tavallisessa+keskustelussa+on+tapana+perustella+väitteensä+kun+pyydetään.+”+Muutoksen+vaikuttaja+on+usko+Jumalaan+ja+Jeesukseen+niiden+kohdalla,+jotka+uskovat,+mutta+muiden+kohdalla+muutoksen+syy+on+jokin+muu”Niin,+eli+siis+usko+ei+ole+mielestäsi+objektiivinen+todiste+muusta+kuin+itse+uskosta.+”+Jos+et+tätä+ymmärrä”Niin,+tämä+on+ollut+koko+ajan+minulle+täysin+selvä.+”Olen+ateisti+niin+kuin+aiemmin+kirjoitin.+Etkö+usko+sanojani?+:)”Kyllä+epäilen+kun+tunnut+asettavan+kristinuskon+Jumalan+eri+asemaan+kuin+kaikki+muut+Jumalat.+Epäilykseni+olisivat+haihtuneet,+mikäli+olisit+suoraan+ja+kiertelemättä+vastannut+kysymykseeni,+että+muiden+uskontojen+uskovaisten+usko+ei+todista+heidän+jumalistaan+sen+enempää+kuin+kristittyjen+usko.+En+ymmärrä+mitä+syytä+ateistilla+olisi+kiemurrella+tämän+kysymyksen+edessä.Niin+ja+se+on+aika+hankalaa+tietää+mitä+kaikkea+olet+aikaisemmin+kirjoittanut,+kun+en+tiedä+missä+kohtaa+vankkaa+uskoaan+vakuutellut+kristitty+poistui+ja+sinä+tulit+tilalle.+Jos+et+ole+valmis+kirjoittamaan+muuten+kuin+anonyyminä,+niin+sinun+on+turha+valittaa+jos+sinut+sekoitetaan+toisiin+anonyymeihin.+Ihan+riippumatta+siitä+oletko+ateisti+vai,+niin+etkö+ole+valmis+muuttamaan+näkemyksiäsi+minkäänlaisten+todisteiden+edessä?
  7. "Miksi+minun+pitäisi+muuttaa+näkemykseni?"Ei+minkään+takia.+En+vaatinut+sinua+muuttamaan+näkemyksiäsi.+Sen+sijaan+esitin+yksinkertaisen+kysymyksen:+Etkö+ole+valmis+muuttamaan+näkemyksiäsi+minkäänlaisten+todisteiden+edessä?+"Olen+ateisti.+:)"Pyydän+anteeksi.+Luulin+että+olit+tämän+viestin+kirjoittaja+(+https://keskustelu.suomi24.fi/t/17034427/yliluonnollisesta-ei-ole-havaintoja#comment-109101717+),+joka+viittaa+ateisteihin+"teillä+ei+ole"+ja+joka+puhuu+kritittyjen+uskon+järkkymättömyydestä+ja+seuraavassa+viestissä+sanoo+itsellään+olevan+järkkymätön+usko.+Tuota+on+hankala+tulkita+muuksi+kristityn+kirjoittamaksi.+Suosittelen+että+rekisteröisit+nimimerkkisi+tai+ilmaisisit+viestissäsi,+että+olet+eri+kirjoittaja+kuin+aikaisempi.+Nyt+saat+syyttää+sekaannuksesta+itseäsi.Mistä+muuten+sitten+pidät+uskon+aiheuttamia+muutoksia+objektiivisena+todisteena+jos+et+Jumalasta?+Muuten+olettaisin,+että+pitäisit+niitä+objektoiviisina+todisteina+uskosta,+mutta+heti+perään+esität+että+niiden+pitäminen+uskosta+kumpuavina+asioina+on+toinen+vaihtoehto."Sinä+olet+puolestasi+vainoharhainen,+kun+sanot+uskovaksi+kristityksi+ketä+tahansa+tänne+kirjoittavaa"Kyllä+se+vainoharha+taitaa+olla+sinulla.+Minä+en+näet+ole+sanonut+yhtäkään+tähän+keskusteluun++osallistunutta+"uskovaksi+kristityksi".+Uskovaiseksi+kyllä+olen+sanonut+useita,+ja+kai+kristityiksikin,+mutta+nimenomaan+tuota+termia+en+ole+käyttänyt.No+voihan+nyt+sentään,+unohdit+vastata+kysymyksiin:-Milläs+sitten+erottaa+jonkin+yliluonnollisen+tahon+aiheuttaman+muutoksen+pelkän+uskon+aiheuttamasta+muutoksesta?-Jos+tismalleen+samat+todisteet+eivät+kelpaa+sinulle+muiden+jumalista,+niin+miksi+muille+pitäisi+kelvata+nämä+todisteet,+kun+kyse+on+sinun+kristinuskon+Jumalasta?