Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6078

1. "Tuo on sinun määritelmäsi kaikkivaltiudelle."

Itse asiassa en ole esittänyt määritelmää, vaan johtopäätöksiä, jotka perustuvat oletukselle Jumalan kaikkivaltiusesta.

Minulle on ennenkin valitettu, että määrittelen kaikkivaltiuden jotenkin väärin. Kun olen kysynyt, että missä olen väärässä ja mikä on oikea määritelmä, valittajat ovat paenneet keskustelusta. Olisitko sinä ensmmäinen, joka rohkenee kertoa nuo?

"Haluat rajoittaa Jumalan voimaa"

Häh? Mitä ihmettä sinä oikein selität? Missä kohtaa minä olen rajoittanut Jumalan voimaa? Minä päinvastoin perustan väitteensä sille oletuksella, että kristinuskon Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Tässä keskustelussa ne, jotka ovat yrittäneet rajoittaa noita ominaisuuksia, tai ainakin vihjailleet niiden rajallisuudesta, ovat nimenomaan uskovia.

"koska et halua olla vapaa, koska vapaus tekisi sinut vastuulliseksi teoistasi."

Häh? Minä olen vastuullinen töistäni, enkä halua olla syyntakeeton. Miksi esität väärin todistuksen minusta?

"Et halua että hän on luonut sinut tahdoltasi vapaaksi"

Väärin. En tahdo Jumalalta mitään kun en häneen usko. Miksi esität väärin todistuksen minusta?

"Et halua että Jumala kykenee luomaan olentoja, joilla on vapaus valita."

Väärin. En tahdo Jumalalta mitään kun en häneen usko. Miksi esität väärin todistuksen minusta?

"Mutta mitä sinä mahdat Jumalalle?"

Mielikuvitusolennoille ei oikein voi mahtaa mitään.

"Hän on tehnyt mahdolliseksi sinulle syntyä maailmaan"

Tuo nyt on vaan perusteetonta taikauskoa.

"ja vapautesi olla valitsematta häntä, hän on myöntänyt sinulle."

Ai, minä luulin että puhuit Raamatun jumalasta, mutta olin selvästi väärässä: Raamatun mukaan Jumala paaduttaa kenet tahtoo ja siellä on monta esimerkkiä vapaaseen tahtoon puuttumisesta.

"Adam ei tiennyt pahan tekemisestä mitään."

Ei niin, koska hän ei tiennyt eroa hyvän ja pahan välillä. Hän oli syyntakeeton.

Eli eikö Jeesus tiennyt eroa hyvän ja pahan välillä vai eikö hän ollutkaan samassa tilassa kuin Adam ennen syntiinlankeemusta?
  2. "Jeesukseen uskovillahan on uskonsa kautta ja sen tähden pilvin pimein omakohtaisia kokemuksia, ilmestyksiä, kuulemisia, näkemisiä ja tuntemuksia uskonsa kohteesta, Luojastaan."

Aivan kuten hinduilla on kokemuksia omista jumalistaan, muslimeilla allahista, tonttuihin uskovilla tontuista (kyllä, kokemuksia saunatontuista on kirjattu vielä ainakin 1900-luvun puolivälissä), avaruusolentojen vierailuihin uskovilla avaruusolentojen vierailuista, horoskooppeihin uskovilla horoskooppien paikkansapitävyydestä jne. jne. jne. Annas kun arvaan: ne eivät kelpaa sinulle todisteeksi hindujulalista, Allahista , tontuista, avaruusolentojen vierailuista, horoskooppien ennustuskuvustä jne.?

Pelkkä kokemus, jonka paikkansapitävyyttä ei voi tarkistaa, ei todista muuta kuin että joku on kokenut asiat mielessään noinn.

"erittäin monilla uskovilla on myös henkilökohtaista, Raamatun kirjoitusten mukaan Jeesuksen varta vasten juurikin uskoville heidän uskonsa tähden lupamaa, subjektiivista näyttöä Jumalastaan, luojastaan - ja sitä kautta siis tietenkin luomisesta"

Ja aivan vastaavasti monilla on subjektiivista näyttöä hindujumalista, avaruusolennoista jne. Eli vastaus kysymykseeni, että "Mitkä todisteet viittaavat siihen että tämä meidän todellinen maailmamme on luotu?", on: uskovien päänsisäiset kokemukset, joiden paikkansapitävyyttä ei voi tarkistaa.

"Antiteistiset jumalankieltäjät sen sijaan ovat aina aivan täysin vain pelkkien negatiivisten uskomustensa ja kuvittelunsa varassa kieltäessään luomisen ja Luojan."

Ei Jumalaa tai Luojaa tarvitse mitenkään erikseen kieltä: perusteettomat väitteet voi ohittaa perustelematta. Olen valmis muuttamaan kantaani, jos jostain jumalasta ilmenee uskosta riippumatonta näyttöä.