Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5057

1. "Jumala ennalta tiesi, ettei faarao tahdo päästää israelilaisia."

Niin, koska Jumalan suunnitelma oli alun alkaenkin paaduttaa faaraon sydän. Kuten Raamatussa selkeästi kerrotaan.

"Mutta kuitenkin kerrotaan että ensimmäisten vitsausten aikana faarao paadutti sydämensä."

Niin. Minä tein kummassakin viestissäni selväksi, että Raamattu ei väitä, että Jumala paadutti faaraon sydämen jokaisen vitsauksen kohdalla, joten huomautuksesi on outo.

"Sinäkin olet asettanut itsesi jumalaksi"

Enkä ole. Miksi valehtelet. En minä kuvittele omaavani yliluonnollisia kykyjä.

"kun luuten ymmärtäväsi asiat paremmin."

Taisit sekoittaa meidät. Minä en usko Jumalaan, sinä uskot. Ja olettaen, että pidät Raamattua Jumalan sanana (pahoittelen jos oletukseni on väärä), niin se olet sinä, joka luulee tietävänsä asiat paremmin kuin Jumala. Keksit omiasi Raamattuun sen sijaan että hyväksyisit mitä siinä selkeästi lukee.

"Mutta tosiasiassa olet ollut olemassa vain muutaman hassun vuosikymmen ja kuvittelet olevasi noinkin viisas ja ymmärtävä. Mitä sokeutta!"

Päätellen siitä, että alat käsitellä minua, etkä viestiä, et kykene osoittamaan, että olisin missään kohtaa kirjoittanut virheellisesti. Onko kaikkivaltiaan Jumalan pakko uhrata itsensä itselleen (leikisti) vai olisiko Jumala voinut vain antaa synnit anteeksi ilman mitään uhrimenoja?

Unohdit kertoa, että mistä ovat peräisin väitteesi, että "Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan." ja "Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä."
  2. "Jumala kunnioittaa ihmisen omaa tahtoaan."

Jaa. Ainakaan Raamattuun tuo ei perustu.

"Faarao tahtoi paaduttaa sydämensä ja Jumala lopulta auttoi häntä valitsemallaan tiellä."

Missä näin lukee? Ei ainakaan Raamatussa.

Sen sijaan Raamatussa lukee selkeästi, että jo ennen kuin Mooses meni ensi kertaa faaraon luo, Jumala ilmoitti paaduttavansa tämän sydämen: 2. Moos. 4:21 "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa."
    Ja sama toistetaan vielä uudestaan 2. Moos. 7:3 "Mutta minä paadutan faraon sydämen ja teen monta tunnustekoa ja ihmettä Egyptin maassa"

Sitten välissä faarao on se, joka paaduttaa oman sydämensä, mutta kuudennesta vitsauksesta alkaen Jumala puuttuu hänen tahtoonsa:
    2. Moos. 9:12 "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän kuullut heitä, niinkuin Herra oli sanonutkin Moosekselle."
    Seitsemännessä vitsauksessa faarao paaduttaa itsensä, mutta sitten taas seuraavan vitsauksen kohdalla se on Jumala 2. Moos 10:20: "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia."
    Sama yhdeksännen vitsauksen kohdalla 2. Moos 10:27 "Mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin että hän ei tahtonut päästää heitä."
    Kymmenennen vitsauksen kohdalla käy selväksi, miksi faarao ei päästynyt israelilauisia 2. Moos. 11:10 "Ja Mooses ja Aaron tekivät kaikki nämä ihmeet faraon edessä; mutta Herra paadutti faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia maastansa."

Eikä Jumala lopettanut tähän, vaan jatkoi 2, Moos. 14:4 "Ja minä paadutan faraon sydämen, niin että hän ajaa heitä takaa; mutta minä näytän kunniani tuhoamalla faraon ja koko hänen sotajoukkonsa; ja niin egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra." "
    2, Moos. 14:8 "Sillä Herra paadutti faraon, Egyptin kuninkaan, sydämen, niin että hän lähti ajamaan takaa israelilaisia, vaikka israelilaiset olivat lähteneet matkaan voimallisen käden suojassa."

"Jeesus myöskin sovitti kaikkien synnit ristillä."

Ja se oli täysin tarpeetenta teatteria, koska kaikkivaltias Jumala olisi voinut sovittaa synnit ilman että uhrasi itsensä itselleen (eikä loppujen lopuksi edes uhrannut, koska Jeesus ei pysynyt kuolleena).