Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6062

  1. "Sinä vastaat itsestäsi kerran, ei minun tarvitse siitä huolehtia."

    Ei niin. Eikä kukaan ole sinulta pyytänyt tai vaatinut sitä. Siksi kommenttisi on outo.

    "Jatka ateistina jos se johtaa sinut onneen ja autuuteen."

    En minä ole ateisti siksi, että se johtaa onnen ja autuuteen, vaan siksi, ettei minkään jumalien olemassaolon puolesta ole perusteltua näyttöä.

    "Olen vastannut sinulle kuinka paaduttaminen tapahtuu."

    Miten voit vastata, jos sinulta ei ole kysytty? Minä, tai kukaan muukaan, ei ole kysynyt sinulta miten paaduttaminen tapahtuu. Selittämällä itsekeksimääsi merkitystä vakiintuneille sanalla olet nimenomaan vältellyt vastaamasta sinulle esitettyihin kysymyksiin.

    "Kun annetaan mahdollisuus totella tai olla tottelematta"

    Tässä oli puhe Raamatun kuvauksista Egyptin vitsauksista. Faaraolla ei ollut mahdollisuutta totella, sillä Jumala oli jo ennalta määrännyt paaduttavansa faaraon.

    "SE on pahempi rangaistus kuin se että Jumala pysäyttäisi jollain traagisella tavalla, jolloin hymy hyytyisi, ja ihminen rupeaisi ajattelemaan asioita syvällisemmin."

    Siis yritätkö nyt tosissasi sanoa, että on parempi tehdä niin, että ihminen paatuu eikä korjaa virheitään, eikä niin, että hän pysähtyisi ja korjaisi virheensä?

    "Hän antaa vapaan valintaoikeuden myös ateisteillekin."

    Ei usko ole edelleenkään valinta.

    Et vieläkään ole vastannut yksinkertaisiin kysymyksiin:
    Eikö Raamatussa kerrota, että Jumala paadutti faaraon sydämen?
    Eikö Raamatussa kerrota, että Jumala rankaisi egyptiläisiä julmasti sen takia, että Jumala itse oli paaduttanut faaraon sydämen?

    Unohdit myös jälleen kertoa, että olenko nyt siis pelastettu, kun valitsen pelastuksen, vaikka edelleen olen yhtä ateisti kuin ennen valintaa. Vai vaatiiko tuo "valinta" sen että uskoo Jeesukseen?
  2. "Hugh Ross näkyy listanneen muutamia blogissaan "

    1. Onpa joo vaikeaa laittaa Mooseksen suuhun profia kansan palaamisesta Israeliin kirjassa, joka on saanut muotonsa pakkosiirtolaisuuden aikana.

    2. Evankelistat tiesivät, mitä messiaalta odotetaan, joten tietenkin osasivat kirjoittaa tarinan yksityiskohdat oikein.

    3. Aikakirjoissa kerrotaan profetiasta, joka sitten toetutuu toisessa kohtaa Aikakirjoja. Kirjan kirjoittajan onkin tosi vaikeaa ennustaa mitä kirjassa tapahtuu.

    4. Evankelistat tiesivät, mitä messiaalta odotettiin ja tietenkin osasivat kertoa, että joo, kyllä Jeesus ihan varmasti syntyi Bethlehemissä. Kukapa sen olisi voinut enää tarkistaa kun evankeliumit kirjoitettiin. Luukas jopa keksii historian valossa tarpeettoman verollepano-matkan, jotta saa tekosyyn sille miksi Jeesuksen vanhemmat ovat ennustusten kannalta oikeassa paikassa.

    5. Ympäripyöreäepätarkka ennustus Babylonin tuhosta ei ole mitenkään ihmeellinen. Kaupunkeja vallattiin ja tuhottiin koko ajan, vaikka ne olisivat olleet suuriakin.

    6. Kohta, johon viitataan, ei ole Jesajan, vaan Kyyroksen aikana elänee ns. "Deuterojesajan" kirjoittama. (Se, että Jesajan kirja koostuu kolmen eri kirjoittajan teksteistä, huomattiin jo 1800-luvulla.) Ei siis ole ihmeellistä että Kyyroksen aikalainen osaa ennustaa Kyyroksesta.

    7. Tässä vaan esitetään väite että Jerusalemin esikaupunkien rakentaminen tapahtui tietyssä järjestyksessä. Tälle väitteelle ei anneta mitään todisteita.

    8. Joo, tosi vaikeaa "ennustaa", että alue, josta noin puolet oli ja on Negevin autiomaata, on autiomaa myös tulevaisuudessa. Tosin aavikon ulkopuoliset osat Edomin alueesta eivät ole asumattomia, niinkuin Raamattu ennustaa, vaan siellä on mm. yli 150 000 asukkaan Akaba.

    9. Tässä väitetään virheellisesti, että Danielin mukaan messias tulisi kun 69 vuosiviikkoa on kulunut määräyksestä rakentaa temppeli uudestaan. Ongelma vaan on, että Daniel ei väitä tuollaista, vaan että messiaan tuloon on vain seitsemän vuosiviikkoa:
    "Sinun tulee tietää ja ymmärtää: Siitä ajasta, jolloin se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen palauttamista ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen." Dan 9:25.

    Tällainen, että valehdellaan Raamatun sisällöstä Raamatun puolustamiseksi, on aina hämmentänyt minua. Samoin se, että tällainen käytös ei näytä haittaavan muita uskovia. Miten on sinun laitasi? Onko tuollainen Raamatun sisällön vääristely mielestäsi hyväksyttävää?

    10. Toistan itseäni. Evankelistat tiesivät, mitä messiaalta odotetaan, joten tietenkin osasivat kirjoittaa tarinan yksityiskohdat oikein.

    Esimerkki, joka paljastaa miten Matteus sovitti tarinansa ennustusten mukaan on Matt. 21:7. Matteus käytti selvästi Vanhan Testamentin kreikankielistä käännöstä Septuagintaa, sillä toisin kuin hepreankielinen alkuteksi, Sakarjan kirjan käännös Septuagintassa puhuu siitä että messias ratsastaa "aasilla ja nuorella varsalla". Matteus kirjoittaa että Jeesus todella ratsasti sekä tammalla että varsalla. ("toivat aasintamman varsoineen ja panivat niiden selkään vaatteensa, ja hän istuutui niiden päälle.") Vuoden 1992 käännös vääristelee ja kääntää "Jeesus istuutui aasin selkään", vaikka alkukielellä puhutaan tosiaan monikossa "και επεκαθισαν επανω αυτων", "ja istui niiden päälle".
    Eli yrittäessään kirjoittaa Jeesuksen tarinaa sopimaan mahdollisimman hyvin ennustuksiin, Matteus kopioi jopa virheen, joka tekee Jeesuksen ratsastamisesta täysin älyttömän.
  3. "mutta joka kerta faaraolla oli hyvä mahdollisuus olla tottelematta."

    Ja niillä kerroilla, jolloin faarao totteli, se ei kelvannut Jumalalle, vaan hän paadutti faaraon sydämen. Eikä faaraolla ollut mitään mahdollisuutta totella Jumalaa, koska Jumala imoitti jo ennen vitsauksia Moosekselle, että hän paaduttaa faaraon sydämen. Jos faarao olisi voinut myöntyä Mooseksen vaatimuksiin, se tarkoittaa että faarao olisi voinut kumota Jumalan ennaltamääräämän tahdon.

    "Vielä silloinkin, kun esikoiset kuolivat, faarao pian katui sitä, että päästi Israelin menemään."

    Ja tämä johtui siitä, että Jumala paadutti hänen sydämensä:
    "Minä paadutan faraon sydämen, niin että hän lähtee ajamaan israelilaisia takaa. Mutta minä osoitan voimani ja kunniani sillä, mitä faraolle ja koko hänen sotaväelleen tapahtuu." 2. Moos. 14:4
    "Herra paadutti faraon, Egyptin kuninkaan, sydämen, niin että hän lähti ajamaan israelilaisia takaa" 2. Moos. 14:8

    "Paaduttaminen tarkoittaa dsitä, että antaa mahdollisuuden kieltäytyä, tai myös valita toisin."

    Olisit heti alkuun kertonut, että käytät vakiintunutta sanaa ihan itse keksimässäsi merkityksessä. Tavallisessa kielessä sen merkitys on:
    "tehdä tunteettomaksi, kovaksi, kovettaa; usk. tehdä parannukseen, katumukseen haluttomaksi."
    https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/paaduttaa

    Erityisen huvittavaa, että kommentoit viestiä, jossa todetaan "Rehellisyys on vaikea laji. Kreationistille aivan mahdoton" tavalla, joka osoittaa että et ole rehellinen.

    Eli kun Raamatun kertomus eri sovi siihen, mitä sinä uskot, keksit sanoille oman merkityksen. Jos uskosi ei perustu Raamattuun, niin mihin se sitten perustuu?

    Kummallista, siteerasit kysymykset, mutta et vastannut niihin:
    Eikö Raamatussa kerrota, että Jumala paadutti faaraon sydämen?
    Eikö Raamatussa kerrota, että Jumala rankaisi egyptiläisiä julmasti sen takia, että Jumala itse oli paaduttanut faaraon sydämen?