Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6062

  1. "Saatana haluaa että synti jää sovittamatta ja kärsimättä"

    Eli Jumala toteutti Saatanan tahtoa Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen asti. Miksi Jumala ei sovittanut syntejä aikaisemmin?

    "ne kärii sitten viattomat - syytömät, - vai mitä mieltä olet?"

    Tosiaan, kristinuskon mukaan ihmiset, jotka olivat viattomia Aatamin ja Eevan tekoon, kärsivät kuitenkin siitä.

    "ei mitään rangaistuksia mistään?"

    Aika monen kristityt mukaan uskova ihminen saa synnit anteeksi jos vilpittömästi katuu niitä. Eli sarjamurhaaja ei saa mitään rangaistusta teoistaan, jos kuolinvuoteellaan ottaa Jeesuksen vapahtajakseen ja katuu vilpittömästi tekojaan. Onko se mielestäsi oikein?
  2. "Kristinusko on ainoa määritelty oikea usko, jonka määrittämä oppikokonaisuus on yksikseensä Raamattu mittään siihen lisäämättä, mittään sieltä poisottamatta."

    Eli kristinuskoon kuuluu se, että pitää vihata perhettään ja repiä irti viettelevät kädet ja silmät? Jokainen kristitty, joka on suostunut tähän jotain kommentoimaan, on alkanut lisäilemään näihin Jeesuksen opetuksiin omia selityksiään, että ei Jeesus tosissaan tarkoittanut sitä mitä opetti.

    "Näin ollen kristitty määritellään aino vastaan Raamatun mukaisella perusteelliseella."

    Eli aito uskova on sellainen, joka voi juoda kuolettavia myrkkyjä vahingoittumatta ja parantaa kätten päälle panemisella. Oikea Jeesuksen seuraaja myös vihaa perhettään.

    "Pysytkö vielä mukana, vai menikö jo liijan metkaksi , vaikejaksi ynmärtäällistääntotuusilmoitusta tätä?"

    Eihän tuossa väitteensä ole mitään vaikeasti ymmärrettävää. Sen sijaan sinulla tuntuu olevan vaikeuksia kertoa mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa, kun et kyennyt antamaan edes yhtä selkeää esimerkkiä siitä, miten Raamattu määrittelee kristinuskon.

    "Raamattu määrittää kuka on kristitty ja kuka ei ole kristitty"

    Ei määritä. Raamatussa ei ole sanaa "kristitty".

    "Onko katolilaisuujen ynmärtäminen harhaopiksi liijan vaikejaa?"

    Ei tietenkään, koska aivan joka ikinen kristinuskon haara on jonkin toisen mielestä harhaoppia.

    "Ei ole, mutta ihmisijäkö uskot, kutka sanovakset: katolilaisuus on kristinuskoa?"

    Tietysti uskon. Kristinuskoksi lasketaan ne uskonnolliset suuntaukset, jotka opettavat apostolien uskontunnustuksen mukaista oppia. Se on sivuseikka, että kristityt itse syyttelevät toisiaan harhaopeista.

    "Mutta Raamatun paljastamaa totuuven jätät huomijoimatta?"

    Et kertonut minkä Raamatun "totuuden" jätin huomioimatta.
  3. "Kuvittelen joskus näitä keskusteluja kahvilassa naamatusten."

    Ei tarvitse kuvitella, koska mulla on kerran ollut tällainen "keskustelu" uskovan kanssa, joka on tutavani. Hän ei ole kreationisti, vaan epämääräiseen hyvään Jumalaan maltillisella luterilaisella tavalla uskova.

    Keskustelu lähti siitä kun jossain kolumnissa tms. uskova kirjoittaja toisti jonkin yleisen valheen, olikohan se "ateistit uskovat kaiken syntyneen tyhjästä sattumalta" tai "evoluutio perustuu pelkkään sattumaan" tai vastaava. Tuttavani sanoi että se oli hyvä kirjoitus, joka ateistinkin kannattais lukea. Minä aloin moittia kirjoitusta kuluneen valheen levittämisestä. Tuttava alkoi valittaa että uskoa pitää kunnioittaa jne. Minä ihmettelin että pitääkö uskovaisille olla uskon kunnioituksen varjolla oikeus esittää selkeitä valheita ilman, että siitä huomautetaan. Tuttava alkoi venkoilla jotain että puhun todella ikävästi ja tuomitsen liian herkästi kaikki uskovat valehtelijoiksi. Huomautin että en esittänyt tuollaista väitettä ja muistitin että hän vastannut kysymykseen. Kiemurteli jatkoi, mutta en hämääntynyt, vaan toistuvasti huomautin ystävällisen jämäkästi "vastaisitko nyt kysymykseen". Noin kymmenennen kerran jälkeen hän lopulta sai kakistettua ulos että ei, uskovilla ei ole oikeutta valehteluun ilman huomautuksia. Ihmettelin että miksi hän sitten alkoi valittaa minulle, kun valehtelusta huomautin. Hän totesi "no niin, eiköhän olla käsitelty tätä aihetta riittävästi". Olisi tehnyt mieli jatkaa, mutta raukkamaisesti vaikenin. Mutta kyllä tuo ihminen menetti aika lailla kunnioituksen silmissäni.

    Aina välillä puhutaan että täällä kirjoittavat kreationistit olisivat jotenkin poikkeus "normaaleista usovista", mutta tuon kokemukseni perusteella normaalit uskovat harjoittavat tismalleen samanlaista kiemurtelua ja, jos ei valehtelua, niin ainakin valehtelun puolustamista. Nettikirjoitteluun verrattuna kasvotusten keskustellessa vaaditaan vaan enemmän kehtaamista toistaa yhä uudelleen kysymystä, jota toinen pakoilee.
  4. Unohdit perustella väitteesi. Mitä konkreettista vaaraa se aiheuttaa?
  5. "Myönnät siis, että pohjois-Amerikka on kohonnut vuosien kuluessa."

    Eihän sitä ole kukaan missään vaiheessa kiistänyt.

    "Milloin se vajosi?"

    Noin 100 miljoonaa vuotta sitten, kuten tuosta anonyymin linkkaamasta wikiartikkelista kävi ilmi.

    "Se näkyy Pangean kuvauksissa vedenpinnan yläpuolella olevana alueena.
    Joten jotain on vialla."

    Vialla on sinun tietojasi ja ymmärryksen puute. Pangea hajosi kauan ennen kuin tuo alue vajosi.

    "Oletetaan nyt että Amerikka oli alempana aikoinaan. Sitten vedenpaisumuksessa maan kuori murtui nykyisistä saumakohdistaan. Alueet, jotka olivat ennen vedenpinnan alla, saattoivat kohota hieman, samalla kun toiset alueet vajosivat alemmaksi."

    Miten tässä oletuksessa huomioidaan lämpö, joka tuollaisista mullistuksista olisi vapautunut ja joka olisi sulattanut kallioperän 12 kilometrin syvyydeltä? Taikoiko Jumala lämmön pois, vai taikoiko hän luonnonlait erilaisiksi?

    Ilmeisesti et siis usko Raamatun kuvausta vedenpaisumuksesta? Siinä kun ei kerrota mitään mannerlaattojen kohoilusta tms. vaan taivaan ikkunoista ja syvyyden lähteistä.

    "Tietenkään tiedemiehet eivät halua niitä tunnustaa muuksi kuin luonnonoikuiksi, koska silloin täytyisi tunnustaa myös vedenpaisumus."

    Miten nuo todistaisivat vedenpaisumuksen? Jos nuo olisivat ihmisrakennelmia, ne todistaisivat vain että viime jääkauden aikana, jolloin merenpinta oli selvästi nykyistä alempana, oli kulttuureita, joiden kehitys oli paljon luultua korkeammalla tasolla. Tuollaisen kulttuurin löytäminen olisi jokaisen arkeologin unelma.

    Ja miten jonkin "Azoreiden pyramidin" voisi edes periaatteessa tunnustaa joksikin, kun siitä ei ole vielä annettu ensimmäistäkään todistetta? Sen olemassaolosta on vain tyhjiä väitteitä. Miksei siitä ole antaa oikeita kuvia, vaan vain photoshopattuja / tekoälyllä tehtyjä kuvia?