Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kesitas
kesitas
kesitas
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
144
Kommenttia
13835
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Amen.
18.03.2010 15:11
Mutta vastahan olit sitä mieltä, ettei Vanha-Testamentti ole enää voimassa, vaan ainoastaan teille juutalaisille, jollainen sinäkin olet. ** Vanha testamentti on Juutalaisten kirja, vai onko sinulla muu käsitys.
Jumala antoi itsensä lanseeraamisen vain Juutalaisille, eikö vaan, yhtään pakanaa EI SIINÄ OLLUT.
Vanha testamentti kertoo Abrahamin ja Israelin Jumalasta, eikö vaan. Esimerkkinä 2. Moos. 5:1 Sen jälkeen Mooses ja Aaron menivät faraon luo ja sanoivat: "Näin sanoo Herra, ISRAELIN JUMALA: 'Päästä minun kansani viettämään minun juhlaani autiomaassa.
Vt sisältää Israelin historian, lain, ylistyskirjallisuuden, runouden ja ennustukset. Kaikki niistä on voimassa vieläkin. Esimerkki Hes 37;2 5 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. He asuvat siinä ikiaikoihin saakka, he ja heidän lapsensa ja heidän lastensa lapset, ja minun palvelijani Daavid on heidän hallitsijansa AJASTA AIKAAN. Tässä on hyvä ennustus, Daavid on myös uuden Jerusalemin kuningas.
MUTTA Ihminen elää LAIN ALLA HIIN KAUNAN, KUNNES HÄN UUDESTSYNTYY KRISTUSESSA, VEDESTÄ JA HENEGESTÄ, eli tämä on kaste. Sitten Hän elää kuten Room. 8 luku, sen muutama alkujae kertoo, vapaana laista ja synnistä.
Miksi pitää erotella juutalaiset kristityt eri kastiin muusta kristillisyydestä? * Raamatussa sanotaan, Mark. 10:33 "Me menemme nyt Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja lainopettajien käsiin. He tuomitsevat hänet kuolemaan ja luovuttavat hänet pakanoille
18.03.2010 15:10
Se sopii teille, vaikka toinen ei antaisikaan.
syntien peso,** Minä muistan, Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
Joten kasteessa se tapahtuu, kun upotetaan ihminen synnissä veteen niin Hän nousee ylös Kristus- ruumissa ja on synnitön. Roomalaiskirje 8 luku jatkaa; 1 MIKÄÄN KADOTUSTUOMIO EI SIIS KOHTAA HEITÄ JOTKA OVAT JEESUKSESSA KRISTUSESSA , ja jotka eivät vaella lihan vaan Hengen mukaan 2 Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. 3 Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin.
Kastettuun Kristus ruumiiseen ei synti myöskään pysty, ei myöskään kadotustuomio, joten olemme PYHIÄ.
Kuten Leksa sanoi, se on hyvän omantunnon liitto. ** , mutta mikä parempi LIITTO, KUN PUHDAS OMATUNTO. Se sinulta uupuu.
Se on liitto Jumalan puolelalta, joka pitää, ellei ihminen epäuskollaan hylkää Jumalaa. ** Ketään Uuden liiton aikana upotuskastettu ei ole kastettu Jumalaan, VAAN JEESUSKEEN.
Kesitaksen uskossa kyllä kasteessa pestään synnit pois ja valitettavasti lut.kirkkokin on luisunut vek opissaan katteettomaan Kesitaksen oppiin.** Minun ja Ev lut kirkon kasteen välillä on vain yhteistä, vesi, heillä ripottelu, minulla ja uskovaisella upotus.
Muuten ehtoollisen asetussanoissa ei Jeesus lupaakaan ehtoollisessa syntejä anteeksi , vaan ruumis ja veri sinun edestäsi vuodatettu ja annettu syntien anteeksiantamiseksi, ** Juuri näin syntien anteeksi antamiseksi. Ne on anteeksi annettu Jeesuksen osalta, se riittää meille.
Jos jäät sivuun, oma vika.
18.03.2010 14:35
Niin, olen huomannut, ettet ole enää niin kiivas kuin aikaisemmin. Osaat ottaa toisen näkökohdat huomioon ja et ole ainoa oikea. ** Minulla on juutalaisena juutalaisen temperamentti. Siitä harvoin puhutaan, koska ei tiedetä, että Jeesus oli hyvin temperamenttinen, hyvin temperamenttinen.
Minua haukuntaa, miten uskovainen voi sanoa niin suoraan ja ilkeästi? Eikö se ole melko paha juttu uskovaiselta, että mene pankkiin ja hajottaa kaiken systeemin ja heittää ihmisen varallisuuden pihalle. Matt. 21:12 >>Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat
18.03.2010 10:47
Jeesuksen sanomana Matt 26;27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan SYNTIEN ANTEEKSI ANATMISEKSI.
17.03.2010 21:45
jos kosketan sinun sisipääsi noin paljon. Se ei oel tarkoitsu, vaan opillinen Raamatun mukaisuus.
En tiedä, mihin noista lisäisin, tai pois jättäisin.
Olet minulle kuitenkin rakas lähimmäinen.
Kokeillaan rauhallisemmin.
Kes.
17.03.2010 21:18
Etkös sinä hyväksy rippikouluakaan,oletko itse käynyt? * Olen ja hyväksyn, mutta kun se asia oli mukana asiayhteydessä, jota perusteltiin kirjoituksilla, muuttuu tilanne.
Rippikoulu on onneksi jäänne siitä alkuseurakunnan ja juutalaisten tavasta opettaa poikia, joka kouluissa on nykyjään kiellelty. Ainoana paheksun sitä, että SRK;lla on omat koulut, joiden opetus poikkeaa maksajan opetuksesta.
Hyvänä koen myös sen, että siihen saa osallistua myös tytöt. Siihen se Vl arvostus naiseen päättyykin.
Miten sinun seurakunnassa, milloin pääsee haukkaamaan ensikerran leipää ja hyvää viiniä. ** Se löytyy Raamatusta. Kun erottaa oikean väärästä ja tunnustaa Jeesuksen Herraksi. Mutta jos sinä tulet, puhuja varmaan kertoo sen, mitä Raamattu sanoo, - kaikki, joille Jeesus on Herra, ovat tervetulleet juhla- aterialle.
Yhtenä erona on se, että meillä ei tarjoilla pahvinpalaa, vaan leipä murretaan suoraan happamattomasta limpusta.
Sanotaanhan niinkin, ettei vanha-testamentti ole enää voimassa uudessa liitossa, elikkä meidän ei tarvitse elää kristillistä elämää vanhantestamentin opetuksien mukaisesti. ** Oikein. Sana sanoo siihen niin, Luuk. 16:16 >>"Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti.> Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
17.03.2010 13:13
Kylläkait se ehtoollinen on muutakin kuin vain muistoateria. En tajua, miksi itse ehtoolliseen ei liity syntein anteeksisaantoa lestadiolaisopin mukaan, vaan ajatus on siinä,. ettei ehtoolliselle saa tulla syntisenä. Synnit pitää varmistaa papilta henkilökohtaisesti, näin se menee lestadiolaisehtoollisella.** Niin menee, mutta se on väärin, se on lihasta, ei Jeesuksesta.
VL menettelee Raamatun vastaisesti, saarnamiehen sana ylittää Herramme sana.
Ja kun mennään kirkkoon tai seuroihin rauhanyhdistykselle, niin se ei ole samaa kuin mennä pyhittymään, ts. saamaan puhdas sydän. Se ei vielä ole sillä hyvä, että käy kirkossa, vaikka luterilaisen opin mukaan kristittyjä ovat kaikki, jotka ensinnäkin kuuluvat kirkkoon ja käyvät kenties kerran vuodessa joulukirkossa, ovat kastettu lapsena, konfirmoitu ja lopuksi siunattu haudan lepoon kristillisin menoin. ** Juuri näin. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä kristityn ihmisen ja Jeesuksen kanssa.
Näin se luterilainen pääsee taivaaseen, mutta lestadiolais-luterilainen ei näin kepeästi taivaaseen mene, vaan kirkkoon kuulumisen lisäksi pitää käsittää parannuksen armo ja tehdä parannus oikessa uskossa. * se vain, että kummallakaan ei ole Raamatullista taustaa, vai näytätkö Raamatusta kohdat, missä on parannuksen armo tai Ev Lut-kirkkoon luuluminen pyhittää.
Ei riitä, että näyttäytyy kerran vuodessa rauhanyhdistyksen joulujuhlassa, vaan oikea uskova käy siellä ahkeraan mieluiten joka viikko. ** Oikea uskovainenko? Pelastuuko Hän teollaan? Näytä se paikka Raamatusta?
On paljon ihmisiä, jotka elävät kymmenen käskyn mukaan, mutta nykyään se ei riitä, vaikka riitti silloin Mooseksen aikana. ** Ei riittänyt, oli myös ne Mizvat, oli paljon enemmän, onko ne sinulle outoja? Löytyy kyllä Raamatusta.
Kyllä minäkin elän melko kristinopin mukaista elämää ja luulisi olevan mahdollisuus tämän perusteella kostuvan iankaikkiseen kunniaan, kun uskoa on sentään jonkin verran.** Valaisetko mitä on elää kristinopin mukaan? Milloin sinut kastettiin? Milloin teit lähetyntyötä yms. Milloin toteutit Jeesuksen ”käskyn”.
Lestadiolainen uskonoppi tekee tämän kuitenkin tyhjäksi ja kirkon-oppi katsoo sen riittäväksi. ** Niin, helpompaa se varmaan siellä on, mutta turhaa noilla jutuilla.
Että kyllä tässä riittää etsivälle koukeroita, ennekuin pääsee selville vesille.** Kyllä me kaikki todellisuudessa etsimme koko ikämme ja koettelemme Henkiä.
Olet oikealla, etsivällä tiellä.
Shalom
17.03.2010 12:27
Joten Raamatussa niitä oli 12. Se ei ole suoraan sieltä. Kirkko on vaan ne pannut 10 läjään, yhdistelmällä niitä. Jumala antoi myös n 520 Mizvaa, missä ne on katekismuksessa. Älä luota liikaa niihin, luota Raamattuun. katsekimaus on lihasta Raamattu Hengestä.
Selitysosat on joku viisas sitten tulkinnut niin, että meidän tulee paitsi rakastaa, myös peljätä Jumalaa. ** Se on ollut Raamatussa jo aikojen alussa.
Mitä se pelkääminen on käytännössä? Katekismus jatkaa, että Jumalan vihaa pitää peljätä ja että hän rankaisee, jos ei noudata näitä käskyjä. ** Niin, näytä se Uudessa Testamentissa? Kysymyksessä on vain jumaltoimille, joilla ei ole Jeesusta Jumalan suojeluksen ja siunauksen uupuminen. Hänhän on antanut kaiken vallan Pojalleen, hieman on pielessä se katekismus.
Iltasanomissa riittää onnettomia ihmiskohtalouutisia joka päivälle ja selviöhän se on, kun ei noudateta Jumalallisia neuvoja ja ohjeita.** Varmaan silläkin on seurauksensa, kuten Nokialla, missä Evlut kirkko esti karismamatikkojen Nokia Mission toiminnat kirkossa, saastutti Jumala Nokian vedet, se oli siunauksen uupumista. Katso myös Haitia, siellä eletään epäjumalan palveluksessa, ja kävi kun Sodomalle ja Comorralle, mutta se on Jeesuksen kertomia merkkejä, Hänen uudesta tulemisestaan.
OIKEASSA USKOSSA; niinkuin hän koko kristikuntaa maan päällä kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksessa Kristuksessa varjelee AINOASSA OIKEASSA USKOSSA; jossa kristikunnassa hän ANTAA MINULLE JA KAIKILLE USKOVAISILLE JOKA PÄIVÄ KAIKKI SYNNIT RUNSAIN MÄÄRIN ANTEEKSI, herättää viimeisenä päivänä minut ja kaikki kuolleet ja antaa minulle sekä KAIKILLE USKOVILLE Kristuksessa iankaikkisen elämän. Tämä on varmasti totta. ** Niinhän se on. Jeesus perusti kirkon itsensä varaan, Kristus kalliolle ja se on se AINUT OIKEA USKO, jota edustaa kaikki maailmaan ihmiset, joita ovat tunnustaneet Jeesuksen Messiaaksi. Käytännössä tämä on ekumeniaa.
Nyt voidaan alkaa kiistelemään loputtomasti, kenellä ja missä porukassa on tämä AINOA OIKEA USKO. ** Se ei ole porukoissa, vaan kaikissa Jeesuksen seuraajissa.
Tämän selitysosan perusteella voidaan uskoa kuten Melperi täällä on kovasti toitottanut, että Jumala antaa pyytämättä synnit suoraan anteeksi ja vieläpä jokainen päivä ja runsain mitoin, joten mikä jääkään itselle tässä tehtäväksi? ** Missä siellä niin sanotaan, että Jumala synnit anteeksi antaa. Ei missään.
Mikä on Jumalan seurakunta, sitä ei katekismuksessakaan nimetä, sanotaan vaan, että ulkonaisesti se on täällä maan päällä esiintyen eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa.** Jumalan seurakunta on se, jossa on ihmisiä, kuten Johannes sanoo 1; 12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.
Jumalan seurakunta ei ole se, jonne tehdään parannus, vaan se jonne tehdään parannus Jeesuskseen.
On oleva yksi lauma ja yksi paimen. Joh. 10: 16 ** Niin se miljardi, jolle Jeesus on Herra, ei Jumala.
Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota kukaan ei lukea voinut, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeisiin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään Ilm. 7: 9** Amen.
Kun Katekismusta lukee, se avaa aivan uusia ulottuvuuksia uskonelämään.** Siltä näyttää, valitan.
17.03.2010 12:12
Nyt vo…Sakramentit ovat minulle outo asia, mutta niistä puhutaan vain rippikoulussa, ei muualla. *** Ei kannata, ei niistä puhuta edes Raamatussa.
Katekismus on mielenkiintoinen kirja. Se on alkujaan vuosina 1893 ja 1923 laadituista kristinopin kirjoista koottu kirja. Katekismus alkaa kymmenellä käskyllä, jotka on pomittu suoraan raamatusta.
5 Moos 5;2 "Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Horebilla.
3 Hän ei tehnyt tätä liittoa vain meidän isiemme kanssa, vaan myös meidän kanssamme, kaikkien meidän, jotka nyt olemme elossa ja täällä.
1****7 "'Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2****8 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla.
3****9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua.
4****10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
5****11 "'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
6****12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.
15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää.
7****16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
8****17 "'Älä tapa.
9****18 "'Älä tee aviorikosta.
10****19 "'Älä varasta.
11****20 "'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan.
12****21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.'
22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle.
17.03.2010 12:11
Todellisuudessa Luther ei poistanut traditiota/ pakanallisia tapoja, vaan sanan “pyhä” sen edestä. Luterilaisuus hyväksyy apostolisen tradition tulkinnallisena apuna kuten lapsikastekysymyksessä ja säilyttää suuren osan Raamatun ulkopuolista traditiota kuten pyhien kuvien käytön kirkossa. Ero luterilaisuuden ja katolisuuden välillä on siinä, ettei luterilaisuus pidä traditiota itsessään Jumalan sanana kuten katolisuus.
Jumalan armon Katolinen käsitys ei rajoitu Jumalan suosioon ja anteeksiantoon, vaan käsite sisältää myös hengellisen voiman, sisäisen ominaisuuden tai hengen laadun, joka auttaa elämään Jumalan tahdon mukaisesti, pitämään käskyt ja miellyttämään Jumalaa.
Luterilainen käsitys armosta keskittyy Kristuksen ansioon, joka uskon lahjalla luetaan ilmaiseksi syntisen hyväksi. Tämä armo on ulkoisesti kristityn synnit peittävä ja täydellisesti vanhurskauttava Jumalan armahtava suosio. Tämä teologia tuli nimenomaan vastauksena Lutherin katolisuudesta saamiin omantunnonvaivoihin ja armollisen Jumalan etsintään. Armo ei muuta ihmisen syntistä luontoa sisältäpäin kuten katolisuudessa – syntinen saa syntisyydestään huolimatta luottaa yksin Jumalan armoon Kristuksessa. Luterilaisuudessa ei käydä messussa tai ripillä eikä siellä tehdä katumustekoja tai henkisiä kommuunioita siksi, että siitä “saisi lisää armoa”.
Nykyluterilaisuutta tarkastellessa voisi hyvinkin luulla, että rippi ei kuulu luterilaisuuteen lainkaan. Riittää kun vilkuttelee tai kuulee penkissä, - teidät on vapautettu kaikesta synnistä. Luther ei poistanut rippiä, päinvastoin Luther piti tiukasti kiinni ripistä ja luterilaiset tunnustuskirjat lukevat sen jopa sakramenttien joukkoon. Jopa nykyinen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon katekismus on omistanut kokonaisen luvun ripille, vaikka se onkin siirtynyt pois sakramenttien joukosta. Joten Luterilaisuus on vain rusinoiden noukkimista pullasta.
Ero luterilaisen ja katolisen rippikäsityksen välillä on lähinnä siinä, että luterilaisille rippi ei ole välttämätön kasteenjälkeisten vakavien syntien anteeksiantamiseksi, syntiensä anteeksi uskominen periaatteessa riittää.
Vaikka katolisuudessakin täydellinen katumus pyyhkii ITSESSÄÄN POIS SYNNIT, on ripillä käytävä mahdollisuuden tarjoutuessa. Tämän lisäksi luterilaisuudessa ripin synninpäästön voi periaatteessa julistaa kuka tahansa uskova, kun katolisuudessa pätevän synninpäästön edellytyksenä on pätevä pappisvihkimys. Tämä on mielestäni luterilaisuudessa enemmän UT;n mukainen.
Katolilaiset väittävät, että kiirastuli on täysin raamatullinen oppi – kuolleiden puolesta rukoilemisesta puhutaan 2. Makkabilaiskirjassa – mutta Luther päätti poistaa kyseisen kirjan, kun EI HALUNNUT USKOA KIIRASTULEEN. Samoin Sirakin kirja ei sopinut monergistiselle Lutherille, kun se selvästi opettaa synergismiä, joten Luther poisti kirjan Raamatusta. Tällaisissa väitteissä ON MUKANA VAHVASTI MYÖS SAATANA, POISTEMALLA OSAN Raamattua.
Lutherin oivallus, vanhurskauttaminen yksin uskosta tulkitaan hyvin helposti halvaksi armoksi tai antinomismiksi. Ajatellaan, että kun kerran luterilainen ei voi teoillaan mitenkään vaikuttaa pelastukseensa, hän voi tehdä syntiä minkä lystää ja silti pelastua. Tämä ei suinkaan ole tunnustuksellinen luterilainen oppi. Näin on hyvä naida omia lapsiaan ja vilkutella seuroissa asia kuntoon.
Alkuperäisen Luterilaisen tunnustuksen mukaan vanhurskauttavaa uskoa ei voi olla kuolemansynnissä elävällä ihmisellä, joten ihminen ei suinkaan pelastu, vaikka väittää uskovansa mutta elää jumalattomasti. Vanhurskauttava usko synnyttää uuden elämän, rakkauden, pyhityksen ja hyvät teot. Vanhurskautettu myös pyhittyy – jos ihminen ei pyhity, jos hänellä ei ole rakkautta, jos hän tekee vain itsekkäästi pahaa, hän ei pelastu, hänellä ei ole tosi uskoa. Uskominen yksin ei riitä. Teot tulevat myös pyhinä, kun ihminen on kastettu Kristuksen ruumiiseen.
Katolilaisuus, eli Rooman kirkko ja Luterilaisuus ovat hyvin lähellä toisiaan, sakramentein ja teoin. Kaksinesimoraali on siitä suurin yhtenäisyys. Ero on vain se, että siitä ulospäin näyttämisellä toisilla se on luonnostaa pyhä, toisella ei. Molemmilla pitää olla aina välimies maan päällä, joka Suomessa korostuu Lestadiolaisuudessa, vähemmän uudestisyntyneessä luterilaisessa papissa, mutta se on juuri samaa kun olla kontallaan kopin vieressä, jossa on ristikko- ikkuna ja sisällä pappi siemailee viiniä ja mutustaa kädessä rukousnauhaa ja kuultuaan ihmisen kertomuksen, määrä uhrilahjan, teon, eli kymmenen Ave Mariaa, asia on kunnossa. Mutta SRK on tehnyt tästä taidetta, ei edes kertomusta, ei rippiä ja vilkuttelu riittää ja jopa radiossa, mutta TV;ssä se ei enää käy, likkaa kuvia edessä.
Lutherin pahuus tulee eniten esille juutalaiskysymyksessä, sillä Hän oli mm Hitlerin oppi- isä. Hän toteutti Lutherin postilla täysillä.
17.03.2010 08:36
Minulla on ehtoollisesta sellainen kuva, että se on kaksijakoinen tapahtuma, jossa ensin Jeesus siunasi leivän ja sanoi ; 19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni >27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. 28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Viini taas on aina UUSI LIITTO, siis saamme kohdata Jeesuksen uudessa armossa joka kerta uudelleen, kun polvistumme Hänen eteensä. Samalla Herra itse sanoo, että se on myös tapahtuma ( ei sakramentti ) jossa synnit on anteeksi annettu.
Asia josta kamppailen mielessäni, on tuo mitä Matteus kirjoittaa Jeesuksen sanoneen - Juokaa tästä, te kaikki !! Tarkoittiko Hän todella vain Jeesuksen seuraajia, vai kaikkia ihmisiä. Olen anastanut itselleni ymmärtää, että joka sinne menee Jeesuksen muistoaterialle, mitä ensimmäinen jae kertoo, menee myös Häneen luottaen. Lupa on osallistua. Mutta jollei pysty menemään Jeesusta kunnioittaen ja muistaen, koituu se Hänelle kohtaloksi. Tätä tukee useat UT kannaotot.
VL;t sanoo, että syntien anteeksi anto ei kuulu ehtoolliseen, se lausunto on Raamatun vastainen, eli saatanan lausunto. Puolia on vain kaksi, Jeesus ja saatana, riippumatonta vaihtoehtoa ei ole. Herra itse sanoo, että on, joten sehän romuttaa SRK;N ainutkertaisuuden, kun ehtoollinen vapauttaa synnin taakasta.
Eräskin kirjoittaja palstalla sanoo, että pitää erikseen pyytää papilta synninpäästä?? Aika tyhmää, ei alkuseurakunnassa, eikä Kristillisissä kirkoissa papit jaa ehtoollista, vaan diakonit, vahemmisto tai ehtoollisleipä ja viini kiertää penkeissä ja asetus- sanat sanoo viereinen, ehtoollisen antaja.
Mielestäsi pohtiminen ehtoollisesta on oikea, Raamatun ja Hengen mukainen.
”””joka uskoo nämä sanat: "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Kelvoton ja valmistautumaton on taas se, joka ei näitä sanoja usko tai joka epäilee niitä, sillä sana "teidän edestänne" ei vaadi muuta kuin uskovaa sydäntä. *** Kiitos, tämä antoi minulle paljon. Näinhän se on.
"
Uskon että sakramentti on mysteerio. Silti se pitää USKOA sen todella olevan sitä. Sitähän ateisti ei tee vaan leipää ja vettä siis heille. Siis se, joka NÄMÄ SANAT USKOO, omistaa sen mitä ne sisältävät ja lausuvat, nimittäin "syntien anteeksiannon". ** Kai minä turhaan tinkaan tuota sakramenttia, eihän sitä ole Raamatussa, mutta kuitenkin ajattelemme asiasta samoin. -ne sisältävät ja lausuvat, nimittäin "syntien anteeksiannon". Amen.
Nyt lähden töihin ja palailen muihin osiin iltasella, jos ehdin. ** Minulla on kokous ja treenit, sitten klo 21,15 ollaan tässä koneella.
Shalom
17.03.2010 08:03
Kohdan Raamatusta tuosta maksu- suorituksesta, Jumala - ihminen.
Kiitos jo etukäteen.
16.03.2010 21:57
Luterialaista oppia siis periaatteessa, mutta ei kaikilta osin samaa tulkintaa kuin vanhoillislestadiolaisuudessa. Luterilaisuuteen kuuluu, mikäli nyt ylipäätään olen mitään ymmärtänyt luterilaisuudesta, se perusajatus, että sana on se mikä otetaan vastaan uskolla. ** On pakko kertoa, että Lutherin ”havahdus” ei ollut sitä, vaan Hänen löytönsä Roomalaiskirjeestä Room. 3:26 >> jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen
16.03.2010 21:55
Amen.
Mutta vain omansa, ei muiden omia.
16.03.2010 15:37
Tämä on nyt sitä teologiaa, eksaktia tietoa, mutta uskoni Kristukseen Herrana on minulla sydämessä, sinulla ilmeistesi vain saanko mallilla. Kyllä varmaan saat?
En tiedä, mistä nämä' "taikasanat" ovat tulleet lestadiolaiseen käyttöön.
Miksi pitää saarnata nimessä ja vielä veressäkin, eikö riitä, että Jeesuksen nimessä anteeksi. * Minä tiedän. Laestadius oli jo vanha, kuoleman väsynyt ja Raattamaa painosti Häntä niin, että Leevin oli pakko nyökätä. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen LLL;n kanssa. Hän halusi erottautua muista uskovista. Pappani johti serkkunsa kanssa yhtä suuntaa, joka tukahdutettiin vuosisadan alkukymmenillä ja Hän kertoi myös minulle tuosta asiasta.
Mutta jos ei usko tähän teologiaan, että syntejä voi toisen ihmisen kautta antaa, kunhan käyttää vain jeeusta" lainana", niin silloin pitää olla joku toinen tie saada synnit anteeksi.** Se on tie, josta Uusi Testamentti kertoo, ja se kertoo myös sen, ettei synnitön pelastu, vaan pitää uskoa Jeesus Kristukseksi, kuten Ristin Ryöväri.
Sinun teologian mukaanhan se menee näin, että kun uskoo ja kastetaan, saa kunnon pesun synneistä, ja sen jälkeen ei synti enää tartu, eikä matka ole hidasta.** Melko lähellä oikeaa. Kasteessa noustaan vedestä, kuten Jeesus sen sanoo – Kristus ruumiissa ja Paavali sanoo sen myös Roomalaiskirjeen 8 luvussa, 1 Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. "ja jotka eivät vaella lihan vaan Hengen mukaan. 2 Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
Myös 2 Kor. 5: 17 Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!
Niin, minä vaellan Hengessä ja Kristus- ruumiissa, joten synti ei Pyhiin tartu. Mutta päivittäen kyllä häiritsee, siksi keskustelen sen asian muutaman kerran päivässä suoraan Herrani kanssa kuntoon ja kunnossa on ja pysyy.
Kerran tehty pesu tarkoittaa sitä, että sinua pestään koko ajan sitä mukaa kun sottaat itseäsi rapakoissa. ** Missä rapakossa?? Olen juutalainen ja siisti.
Meillä lestadiolais rukouksessa rukous aloitetaan aina näin: "Rakas taivaallinen Isä... ja päätetään: "Jeesuksen nimeen aamen!** Niin se vain menee kuulumattomille korville, sama kun Voittosen nimeen aamen.
Olent tuotakin asiaa pohtinut monesti, miksi ensin Jumalalta pyydetään sitä ja tätä ja lopuksi yhden kerran mainitaan Jeesuksen nimeen.** Aihetta todella on.
Rauhaa.
16.03.2010 15:08
valitan, ihmis- teoriaa.
Oletko opiskelemassa peräti teologian tohtoriksi, niin teologiselta kirjoituksesi vaikuttavat. ** En, minua ei tittelit kiinnosta, niitä on jo. Miten sinä sitten ymmärrät sen, kun Jeesus sanoi viimeisinä aikoinaan aina, - ettekö te tunne kirjoituksia?? Minä tunnen ne, ja se on sinun kannaltasi pahaa. Taitaa kademieli olla päälläsi.
Sinulla on roppakaupalla teoreettista tietoa, mutta saarnamiestä mukaellen, sinulla ei ole henkeä!** Kuka ne armolahjani minulle sitten antoi, kuka avaa Sanan? Nyt taitaa keulia.
Ristin ryyöväri pyysi anteeksi niillä sanoilla, mitä silloin käytettiin. Ihan yhtä hyvin voisi lausua tänäänkin; Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi, eikä; saanko uskoa, tahdon uskoa.** Mitäh, Miksi pitää ksysyä saanko uskoa. Missä sitä edes ehdollisteta Raamatussa. Se on sitä Vl humpuukia, - saanko uskoa. Uskonne on todella heikko, jos sitä on ollenkaan, saanko?
Vl piireissä ei tähän oteta koskaan oikeasti kantaa, mutta silloin kun otetaan, he väärentävät asian, että Jeesus saarnasi Hänelle synnit anteeksi.
Käydäänpä asia läpi.
Luukkaan mukaan toinen pahantekijöistä liittyi samaan kuoroon, kuin
suurin osa kansasta, hallitusmiehistä ja sotilaista. Eli hän pilkkasi Jeesusta.
Hän haluaisi hyötyä Jeesuksen kustannuksella ja pyytää ivallisesti Jeesusta
auttamaan itseään ja heitä. ”ETKÖ SINÄ OLE MESSIAS? Pelasta nyt itsesi ja
meidät.” Ehkä hänellä oli jonkinlainen aavistus Jeesuksen jumaluudesta, mutta
kääntymättömänä hän pysyi loppuun saakka.
Hän riippui Jeesuksen vierellä ristillä, oli niin lähellä Jeesusta ja sinetöity jopa samaan kohtaloon, mutta sittenkään ei ollut varaa kääntyä Jeesuksen puolelle. Hän oli kuten normaali VL, Ry riittää.
Mutta toinen pahantekijöistä kääntyi, teki PARANNUKSEN JEESUSKSEEN ( ei mihinkään seurakuntaan ) juuri ennen kuolemaansa. Hän tunnusti, ettei Jeesus ollut kuoleman arvoinen. Hän ei ollut tehnyt mitään pahaa, mitään sellaista, että Hänen olisi pitänyt kuolla ristillä. Pahantekijän ratkaisevat sanat olivat: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Siinä Hän osoitti uskonsa Jeesukseen, uskoi että Jeesus nousisi ylös kuolleista, tulisi valtakuntaansa. Ja niin Jeesus lupasi, että jos samana päivänä pahantekijä saisi olla Hänen kanssaan paratiisissa. Hän tunnusti, että Jeesus on Messias ja Herra.
Ei tarvittu kätten päällepanemisia, ei tarvinnut lukea sanaa, ei rukoilla, ei jaettu ehtoollista, ei tunnustettu syntejä, ei julistettu synninpäästöä, ei edes kastettu. Ja Jeesus lupasi paikan Taivaassa. Tämä kohta lie ainut kohta Raamatussa, missä kastamaton pääsee paratiisiin.
Tämä kertomus opettaa myös se asian, mitä ainakin tarvitaan, jotta pääsisi
Taivaaseen. Se on uskoa Jeesukseen. Uskoa siihen, että Hän on Jumalan Poika,
Hän on kuollut syntiemme tähden ristillä ja on noussut ylös kuolleista. Eikä tarvinnut puhua siitä – synnit anteeksi mitään.
16.03.2010 15:07
Alkuseurakunnissa ei ollut mitään ”yleisiä synninpäästöjä” , se otettiin silloin mukaan seurakuntaan, kun Rooman Valtio otti sen haltuunsa.
Siellä toimii vieläkin kopit, josta ristikon läpi kerrotaan ongelmat, joskin ripin muodossa, mutta pappi sopivasti liepeitään suudellen joko nataa antaneeksi, pienen tehtävän kera, tai ei. Siinä on paljon SRK;n monia, ainoastaan VL piireistä uupuu se, ettei tarvitse edes selvitellä ja tehdä parannusta, mitä syntejä teki, oli vaikka kohteena oma lapsi. Tärkeintä vaan on uskoa se omalle kohdalle?
Luterilaisuudessa on hieman helpompaa, pappi kaiken varalta lupaa kaikille ilman rippinä ja katumusta kaikki anteeksi.
Mitään tekemistä näillä jutuilla ei ole synnin sovituksen kanssa, jonka tekee yksin Jeesus, katuvan ihmisen vuoksi, joka tekee parannuksen nöyränä synnistään ja hoitaa myös asian kuntoon rikkomansa lähimmäisen kanssa, jos siihen liittyy muita kun Hän ja Herra itse. Tätä ei tarvitse näissä ”uskoissa” tehdä, sillä se on selvää kunhan vain luulee. Leikisti.
Jeesus kuoli turhaan näiden edestä, sillä Hänen työn kunnian ottaa aina seurakunta.
Olin tänään jumalanpalveluksessa. Yhteisen synnintunnustuksen jälkeen pastori julisti synninpäästön. Tapahtuiko tämä vl käsityksen mukaan vain leikisti? Tulkintani mukaan synninpäästön sai ottaa vastaan kuin sen olisi sanonut itse Jumala. ** Hehän todella leikkii Jeesusta, ei Jumalaa, sillä vain Jeesus sovitti synnin, ei Jumala.
Tarkennuksena toteaisin, etteihän sitä voi ottaa vastaan, ellei sydämessään usko anteeksiantoon. Ratkaisevaa ei näin ollen ole julistajan vaan kuulijan sydämen tila.** Liturgiaa.
16.03.2010 12:31
Joh. 5:22
Isä itse ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle, 23 jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita Poikaa, ei kunnioita myöskään Isää, joka on hänet lähettänyt.
Mark. 11:25
Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan.
Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi." *’ Tämä on Jeesuksen sanominen ennekuin Hän sai kuoleman voittaneena kaiken vallan.
1. Kor. 5:13
Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." ** Tämä on totta. Tässä kannattaa ottaa hieman enemmän tekstiä. Sillä on LUONNOLLISTA, ETTÄ JUMALA TUOMITSEE PAHUUDEN. Siinä puhutaan siitä.
11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa. 12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Jumala on oikeuden mukaisuus, ja Hän vihaa syntiä. Olisi todella kornia, jos Hän hyväksyisi mm insestin, josta jakeessa. Ei Jumala hyväksy edes koko lahkoa sen vuoksi, kun ette TODELLA PUUTU ASOIHIN; Hoitokokouksiin ja taloudellisiin vääryyksiin, sekä tupakkaan.
15.03.2010 21:00
Niinhän sitä kyllä tehdäänkin ja kun on kysymys syntien anteeksiantamisesta, niin siinä "loitsussa" sanotaan selvästi; Jeesuksen mimessä annetaan anteeksi, koska Jeesus itse ei voi henkilökohtaisesti olla lausumassa. ** Näytä kohta Raamatusta. SRK;ssa se toimii, ei Raamatussa.
Varmaan Hän siellä taivaassa tykkää hyvää, kun Jeesuksen nimessä lausutaan, niin ei Jeesus voi olla antamatta ja taas kumi suttaa isoa taivaan tilikirjaa.** Miten oli Ristin Ryöväri. Siihen et ole koskaan vastannut?
Kastakaa Isän ja Pojan ja.... niinhän tehdäänkin. ** Kaste tulee Jeesukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Luterilaiset kastavat TÄHÄN SEURAKUNTAAN - Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ei ollenkaan Raamatun mukaista.
Tosin ei kasteta sillä tavalla kuin Jeesuksen aikana, siis upottamalla, vaan hetip pian syntymän jälkeen. Tässä lähetyskäskyssään ei sanota, millä tavalla pitää kastaa, kunhan vaan jollain tavalla.** Sanotaan hyvin tarkoin, - JOKA USKOO HÄNET KASTETAAN, Menkää ja saarnatkaa ja kastakaa, ja opettamaan. Järjestys olla pitää. Ei voi kuollakaan, ennekuin on syntynyt.
Aika ja tavat muuttuu, niin kastetapakin, joka on ollut kristikunnan käytössä muutama vuosisata JKr.n.** Saatana muuttaa, Raamattu ei muutu ja Kristuksen seurakunnassa tehdään juuri niin kuin alkuseurakunnassa, te olette epäuskoisia kasteenne kanssa.
Mutta niin on sapatinkin suhteen. Kohta on pääsiäinen ja taas puhutaan saarnoissa, kuinka opetuslapset pitivät sapattia ja kuinka Jeesus lepäsi sapatin haudassa. ** Totta. Kuka muutti Valtionkirkko, Luterilainen kirkko.
Pidetäänkö nykyisin enää sapattia tai paastotaanko? Mitä sana sapatti tarkoittaa sinun mielestäsi. Entä paasto. ** Paastoaa ne, joiden kuuluu paastota.
Meillä paastoa ei mielletä nälkälakoksi, vaan ihan joksikin muuksi. Sapattia ei mielletä kuin juutalaisten tavaksi, joka ei koske enää meitä. Väitetään Jeesuksen kumonneen sapatin ja pyhittäneen sunnuntain uudeksi sapatiksi, vaikka asia ei historiallisesti näin mene. ** Jeesus ei kumonnut, vaan sanoi. Sapatti on Ihmistä vasten, eikä ihminen sapattia varten. Tämä on osa suurempaa kokonaisuutta, mutta tämä aluksi.
Ketä sinun mielestäsi pitäisi rukoilla, Jumalaa vai Jeesuta, vai molempia yhdessä.
Kun luemme Isä meidän rukousta, niin siinähän ei puhuta halaistua sanaa Jeesuksesta ja näin pyydetään velatkin anteeksi suoraan Jumalalta, ei Jeesukselta. Kyllä tämä on sitten sekavaa! * Isä Meidän rukous on hyvä, kun se tulee sydämestä, mutta aloita vaikka näin.
Rakas Jeesus, lähetyn taas Sinua, minun Herrani. En oikein tiedä, miten rukouksen sinulle tuon, mutta luen nyt sen tutun rukouksen, Isä….. sitten lopuksi. Siunaa Israel, siunaa Heille rauhaa, niin Sinuakin siunataan , samoin kaikki läheisesi, ITSESI ja vihamiehesi, jotka ovat vastaan sinua. Päätä sitten, - Rakas Jeesus kuule rukoukseni ja anna minulle Sinun rauhasi. Amen.
Veljeni. Tee tämä muutaman viikon, aamuin, illoin, tulet yllättymään Herrassa.
rauhaa.
15.03.2010 20:51
646 / 692