Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kesitas
kesitas
kesitas
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
144
Kommenttia
13835
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei Jumalan Poikakaan arkaillut tai epäröinyt kutsua armosta osattomia epäuskoisiksi. ** Täyttä puppua. Missä noin lukee, ja missä Jeesus sanoi, että joku on ARMOSTA OSATON, se on lahkojen sopaa.
’Läpi Raamatun heitä kutsutaan epäuskoiksi. ** Sinä et tiedä edes kuka on epäuskonen. Raamatussa on kaksi Testamenttia, ja molemmilla on eri Herra.
Teillä on vain yksi Testamentti, - Tämän Valtakunnan ( SRK;n ) evankeliumi, ja sekään ei ole peräisin Raamatusta.
Ja sinähän et ole Kristitty, ainoastaan lestadiolainen, sillä kristitty tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ihmisten edessä, sinä et. Sinulla on Herra Ry.
(Ap. t. 17:5.) 1 Amfipoliin ja Apollonian kautta kuljettuaan he tulivat Tessalonikaan. Juutalaisilla oli siellä synagoga, 2 ja tapansa mukaan Paavali meni sinne. Kolmena sapattina hän keskusteli heidän kanssaan pyhien kirjoitusten pohjalta
3 ja selitti ne heille. Hän osoitti, että Messiaan täytyi kärsiä ja nousta kuolleista, ja sanoi: "Juuri Jeesus, JOSTA MINÄ TEILLE JULISTAN, on tämä Messias, Kristus."
( Milloin SRK puhuja on julistanut, Jeesus on Herra, Messias, Kristus., joten älä vertaa teihin )
4 MUUTAMAT JUUTALAISETVAKUUTTUIVTA ASIASTA ja asettuivat kannattamaan Paavalia ja Silasta, samoin suuri joukko jumalaapelkääviä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset. ( Eli ulkopuolelle jäi lestadiolaisten oloiset miehet, jotka väittävät, että Jumala on se Herra )
5 Tämä sai juutalaiset kateuden ja kiihkon valtaan. HE VÄRVÄSIVÄT torilla maleksivia kelvottomia miehiä, haalivat koolle kansaa ja nostattivat kaupungissa mellakan. Sitten he ryntäsivät Jasonin talolle ja yrittivät saada Paavalin ja Silaksen käsiinsä viedäkseen heidät kansan eteen.
Joten aika tyhmä valinta verratakseen tehin.
Kesitaksella ei joko ole juuri minkäänlaista tietoa vanhoillislestadiolaisten uskosta ** Kuule Veliseni. Vl on jakautunut pariinkymmeneen eri haaraan, on Korpela- lasisuutta, on jos mitä, ja YKIS NÄISTÄ – LAISUUKSISTA OLI PAPPANI VETÄMÄ ja HÄNEN SERKKUNSA - LAISUUS. Joten näin sen kun Einari Lepistö ja Heikki Saari tappoivat Hänen kiusaamalla.
Siinä kerkisi oppia paljon lestadiolaisuudesta. Kerro sinä tarinasi?
Vanhoillislestadiolaiset nimenomaan tunnustavat, että Kristus on Herra, ja sen me teemme niin ihmisten kuin Jumalan itsensäkin edessä emmekä muusta herrasta halua edes tietää saati että jostakin muusta herrasta haluisimme ihmisten edessä puhua. ** Naurattaa kyllä, Hän teille vain Vapahtaja. Ette todella pysty siihen, ihmisten keskellä. Tässä näkee kuinka härskejä valehtelijoita on VL ihmiset.
Voisit kertoa edes yhden kerran, kun jossain on näin kerrottu piireissänne.
Mielenkiintoista on, että myös Paavalia ja itseään Jeesusta kutsuttiin aikanaan lahkolaisiksi. "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon." (Ap. t. 24:14).** Muistako ketkä sanoivat näin??
Niin kauan kuin maailman ihmiset lyövät ja yrittävät kaikin tavoin väännellä ja pilkata uskoamme ja oppiamme, voimme olla tyytyväisiä. Mutta jos armosta osattomat, epäuskoiset, alkavat meitä kiitellä ja oppiamme kumarrella, silloin meillä on syytä olla huolissaan, sillä silloin emme enää seiso tukevasti Raamatun perustuksella. ** Millä OIKUDELLA SINÄ MEIDÄN ARMOAMME KÄSITTELET, saatana sitä muokkaa kanssasi. Meille armo on Kristuksessa ja siihen ei sinun typeryytesi, - armosta osaton vaikuta yhtään.
Juuri nämä lauseet saavat teidät kristittyjen mielestä maan tomun, saatana kanssa samaan asemaan. Myös saatana kertoo, et ole armosta osallinen. Etkö tajua, olet pelle.
Sanoihan Jeesus: "Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä." ** Väitätkö sinä lahkolainen, että Jeesus on vain teillä. Jos tämän teet tunnustat lahkolaisuutesi. Jeesus on kaikkialla, paitsi ei teidän HOITOKOKOUKSISSANNE. Ei Insestissä, eikä pakkopanoissa omaan vaimoon.
Olkaamme veljet ja sisaret turvallisella mielellä! Jumala meitä auttaa.** Jumalanne se auttaa miestä, joka äsken kertoi Jeesuksen olevan Herra. Taitaa olla opiskelut kesken, kun Jumalaa avuksi huudetaan, vaikka Herra on oven takana, eli Kristus. Tässä näkee mikä ON vl IHMINEN, aiemmin väitti, että Jeesus on Herra, nyt jo se UNOHTUI.
21.01.2010 19:24
Ei tuohon moni pysty.
Tunnustat tosiseikat ja ole maltillinen.
Siunusta.
21.01.2010 19:01
sellainen teito, että Noan perhekunta pelastui?
21.01.2010 15:47
Pyhän Hengen ja kieltää sen ,on tehnyt PH pilkan. * Miten se sinulta PH jonkun kieltää. Murhan, varastelun ja valehtelun kieltää omatunto, joka ei ole Pyhä Henki, vaan omatunto, joka voi olla myös sellaisessa, jossa ei ole Henkeä.
En tiedä, mutta olen pohtinut myös sitä että kun Kristut ristiinnaulittiin, niin nuo ihmiset tavallaan kieltivät Isän ainosyntyisen Pojan sllä hetkellä, ja nostivät myös Hänet kaikkien pilkattavaksi, tuntuis että se on myös PH pilkkaa.** Todella naurettava väite. Se mikä sinusta tutuu ei ole Raamatusta, vaan ”sinusta”.
Kristusta ei naulittu, vaan Jeesus naulittiin ristiin. Pitää tuntea Raamattua ennekuin lähtee asioita väittelet. Hänestä tuli vasta Kristus, Voideltu voitettuaan kuoleman, ja kolmanneksi, se oli Jumalan tahto, josta Hän oli antanut profeetoilleen tiedon jo muutama tuhat vuotta aiemmin.
Ja neljänneksi, Pyhä Henki oli vielä silloin Taivaassa.
Ja silloin kun tekee murhan, tavallaan kieltää Pyhän Hengen, koska PH neuvoo aivan
päinvastaista. ** Missä?
Nämä ovat raamatun tulkintaa rukouksen avulla, mutta laittakaa paremmaksi, näistä
en kuitenkaan halua kiistellä, vain keskustella hyvässä hengessä** Raamattua selitetään Raamatulla, ei muuten. Tässä parempana.
Kerrotko vielä ketä rukoilet?
21.01.2010 14:24
Lestadiolaisten osalta siihen voi sanoa – sitä saa mitä tilaa.
Jos katsomme vaikka mustalaisia, valasväestö pilkkaa heitä, heidän tapojensa vuoksi, sekä siksi, kun ovat tummempia. He erottuvat joukosta.
Sama on lestadiolaisilla. Te erotutte joukosta ja usein tavat on samanmoisia kun tummilla. Omia ei saa pettää, mutta muita kyllä, suorin vartaloin.
Teillä on yksi juttu joka tekee teistä hyvin halpamaisia. Fundamentalismi, lahkolaisuus, josta Raamattu varoittaa.
Jeesus sanoi lopun ajasta, ja te olette tullee juuri siihen aikaan, viikunapuun aikaan, eli jälkeen 1948.
Matt 24; 5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia.
21.01.2010 08:27
kysmys oli vain järjestytksestä, kaste/ uudestisyntyminen.
Usko oli Hoviherralla jo ollut aijemmin. Miksi Hän muuten olisi lukenut Jesajan lupuksesta.
21.01.2010 08:05
paikka ja aika.
21.01.2010 08:03
Vai valehetliko Hän mielestäsi.
Ahola ei sanonut: Synti ei tartu meihin enää . ** Ahola sanoi juuri niin, Miehin jotka olemme päässeet Jumalan Valtakuntaan, ei enää synti tartu!
Kovaa tekstiä uudestisyntymättömältä Murtolaiselta.
Kesitakselle oikaisu: Vedestä noussut ei synny Hengestä. ** Älä väärennä’, kirjoitin näin > Joh 3;5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
Ensin pitää uudestisyntyä ylhäältä ja sitten kaste.** Älä Höpötä. Miten kävi Hoviherralle, Hänet kastettiin ensin. Kerro Raamatun paikka noille väittellesi.
Pieni lapsi onkin ylhäältä syntynyt syntyessään maailmaan. *’ Eikä ole syntynyt kun äidin Kohdusta. Ei se tuo kukka ja mehiläinen oikein Haikaran kanssa minuun mene.
Siksi lapsikaste. Lasta tulee kasvattaa ja opettaa Herran käskyn mukaan. ** Kuka on Herrasi?
20.01.2010 20:00
Tämä näkyy selvimmin Moottoripyörä jengeissä. Ja on huomioitava, että osa niistäkin on lain oikealla puolella.
Jos minä kuuluisin johonkin seurakuntaan, jossa on leimallista insesti, ja sitä ei saataisi loppumaan ja parannuksen alle, lähtisin pois.
Allekirjoitus on siinä jäsenhakemuksessasi.
Miksi itsepintaisesti haluat ajatella, että esimerkiksi minä en tekisi ilmoitusta jos saisin tietää pedofiliasta tai insestistä oli sitten kyseessä naapuri tai joku vl-perhe? En empisi hetkeäkään. Näin tiedän sitäpaitsi toimitun viime aikojen tietooni tulleissa tapauksissa, ilmoituksen teki lestadiolainen sukuun kuuluva henkilö.** Ei se näin mene, sillä siinä seurakuunannassa salataan lähes kaikki paha. Olen sen verran ollut mukana, ja lähellä. Olen nähnyt oman Isoisäni kuihtumisen hoitoihin, ja SEKIN PAINOSTUS JA LÄHES MURHA SATTIIN. Mutta nyt en salaa.
Näitä asioita varmasti pidetään salassa niinkuin varmasti tapahtuu muissakin ihmisryhmissä, kyseessä on vaikein ja raskain asia joka perhettä voi kohdata, sen kanssa julkituleminen ei ole helppoa. ** Ketä tarkoitat. Älä lievennä.
Mutta jos sinä itsepintaisesti haluat ajatella, että vllät oikein hyyssäävät pedofiilejä niin mitenpä minä sitä käsitystä oikaisen. Jos saat siitä jotain nautintoa, niin kai se pitää ymmärtää.** Minä en nauti pedofilioista, koska en käytä sitä. Sinä sitä vastoin voita nauttia, pitämällä osapuolta kädestä.
Haluaisin vielä kuitenkin tietää miksi kadotin mielestäsi järkeni, kun ymmärsin SRKn käsikassara-asian aivan kuten olit sen kirjoittanutkin? *’ En minä sinun järjenjuoksua muutenkaan ymmärrä, saatikka tässä.
20.01.2010 17:08
No eiköhän tuo tuomio ole itsestään selvä kun rikolliset asiat tulevat päivänvaloon..** Niin tulevat, suruko sinulla on siitä, NE PITÄÄ NOSTAA JA TUOMITA.
Pystytkö sinä kitkemään pahuutta sukulais-, ystävä-tai tuttavapiiristäsi? Tai vaikka oman paikkakuntasi asukkaista? Ellet, olet oman logiikkasi mukaan siitä vastuussa ja osasyyllinen. Ei elämä kuule ole ihan noin mustavalkoista.** Teen ainakin parhaani, jos vaikka isnestia esiintyy, poltan sata varmasti, olisi se kuinka VL hyvänsä. Mutta sinä ole VL ja allekirjoitat sen, olet osa rikollisliigaa tässä asiassa.
Ja tuohon tutkijan SRKn käsikassarana olemisen mahdollisuuten en viitsi naurettavuudessaan ottaa enää juuri edes kantaa. Kannattaa hankkia vähän faktaa ennenkuin hutkii. ** Tai järkeä, kun lukee?
Ja tiedoksi vielä, ellet ole kirjoituksiini törmännyt, vähemmän nykyisin kirjoitankin, että olen lestadiolaisista varmasti kriittisimmästä päästä. ** Olet kaiketi ja monia hyviä asioita tuot julki, mutta tässä limitti loppuu.
Puhutaan me muusta, ettei tule riitaa.
Rauhaa.
20.01.2010 15:12
Ja olen luvannut kastaa myös Veken, kun Hän tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja lupaa seurata Häntä. En ennen. <
- minua kyllä huvittaa tuo sinun valtava into. Oletko sinä ensinnäkään suorittanut teologista tutkintoa ollaksesi edes pätevä toimttamaan kirkollista kastetta?** Minua ihmetyttää tuo sinun teologinen tietämättömyytesi siitä, kuka kastaa kuka ei.
Alkaa nuo vastukset olemaan sitä luokkaa, että menee ilmeisesti aihe yli limiittisi. Olen pahoillani, jos se on intoa, jos kastetta tarjoaa. Näytytkö Raamatusta kysymyksellesi katetta.
Kyllä varmaan menen sitten upotuskastelle, kun kirkko ja vanh.lestad.seurakunta huomaavat ottaa nämä kastetoimitukset käyttöön raamatun mukaisina. En viitsisi kertoa ottaneeni aikuiskasteen, koska minua pidettäisiin pähkähulluna sen jälkeen. * Niin leikkijöitä on todella maailma väärällään, osa niistä ei kirjoita Raamattuakaan isolla kirjaimella.
Olishan se mukavaa, jos ehtoollisen vietto taapahtuisi alkuseurakunnan tavan mukaisesti istumalla pitkän pöydän äärellä syömässä oikeata ruislimppua ja juomalla hyvää viiniä kuppikaupalla. ** Oikein ruislimppua, olet todella tietämykseltäsi nolla ( 0 ). Ruista se ei ole.
Mutta muistatko, mitä siihen muuta vielä kuului?
Siihenhän kuului jalkojen pesu. Siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa toisen hikisiä jalkoja pesemään, minä taitaisin ottaa hatkat ehtoollispöydästä. ** Minä kyllä se tiedän, mutta sinun jalkojasi tuskin koskaan pesen.
- Onhan kristinusko levinnyt jo laajalle ennen meitä. Mutta sitä mietin, voiko koko maailman kansoja milloinkaan saada käännytetyksi kristinuskoon, jos näin on, niin maailmanloppu siityy vielä hamaan tuloevaisuuteen, kun kaikki kansat pitää ennen sitä saada tehdyksi Hänen opetuslapsikseen ja sitten vasta loppu häämöttää. ** Raamatun mukaan voi.
Kyllä sitä lähtetystyötä tehdään koko ajan niillä vähäisillä resursseilla, mitä lestadiolaisilla on. * ei varmaan, Suvi festareilla on saman verran väkeä, kun Helluntailaisella, joiden budjetti on 160,000€ teillä saman verran tupakoitsijoita ja budjetti hieman yli 3,000,000 € sillä kyllä maksaa VL konkursseja, mutta ei lähetystyötä. Olet naurettava.
Napilla pelaatte, mutta puhujat ajaa Mersuilla.
Eikös se jo ole lähetystyötä, kun pidetään amerikassa, englannissa, sveitsissä, venäjällä, saksassa, ruotsissa, norjassa ja togossa lähetysseuroja, joissa puhutaan Jumalasta, Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä. * Tämäkin vielä, se on seurakunta vierailu.
Lähetystö tehdään sinne jossa ei uskoa ole. Eikö Togo olekaan oikein uskomassa.
Teillä ei ole yhtään lähetystöntekijää, olette nollia siinäkin.
Muista se, että itse aloitit asiattomuuden, minä kerron vain totuuden.
20.01.2010 15:07
kukaan tervepäinen viitsi edes vastata.
Kuka lienetkin. Naurettavaa PH;n pilkkaa.
20.01.2010 14:57
"Voiko Pyhän Hengen osalliseksi päästä ilman uskovien kastetta vai riittääkö lapsena saatu. Onko kastetavalla merkitystä, upotetaanko vai valellaanko. Onko Jeesus tässä asiassa ehdottoman tarkka.”” Voi.
Ajattelepa, jos käy näin. Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
20.01.2010 09:23
Aina oli kysymyksessä Jumalan ITSENSÄ PUUTTUMINEN ASIAAN, eikä Henki tehnyt sitä omasta aloitteestaan, KUTEN SEURAKUNNAN AIAKA, ELI NYT.
Sama oli Hesekilillä, kun Jumala ilmoitti Hänelle sanoman. Hes. 43:5 Henki nosti minut maasta ja vei minut sisempään esipihaan, ja minä näin, että Herran kirkkaus täytti temppelin.<
VT aikaan Hengen toiminta oli vain MERKITTÄVISSÄ TAPAHTUMISSA. Silloin ei ollut armolahjoja, jota nyt on Kristuksen seuraajilla, uudestisyntyneillä .
””Ihan uteliaisuudesta.
13 Samuel otti öljysarvensa ja voiteli Daavidin siinä veljesten keskellä, ja Herran henki tuli Daavidiin ja pysyi hänessä siitä päivästä alkaen. Sitten Samuel palasi Ramaan.”” Voitelulla silloin tarkoitettiin johtajan öljyllä voitelua, kauttaaltaan, jolla symbolisesti voideltiin Kuningas, tai vastaava tehtäväänsä. Öljyllä voitelu oli Jumalan Zakra, ettei paha tarttuisi Häneen.
Pyhän Hengen Voitelu on taas aivan eri asia. Meillä on nyt jatkuva, esiripun halkeamisen jälkeinen pappeus, jossa pappina voi olla jokainen uudestisyntynyt ihminen, ja Tämän voitelee PH.
1 Nämä ovat Daavidin viimeiset sanat: -- Näin sanoo Daavid, Iisain poika, näin sanoo mies, jonka Korkein on korottanut, Jaakobin Jumalan voideltu, hän, jota Israelin laulut ylistävät:.** Tässä juuri tulee esille JUMLAN VOITELU, jonka ihmiset suorittivat öljyllä.
Mikä on Herran henki, joka puhuu hänen kauttaan? ** Jos on Kysymyksessä Herra joku, ON SE AINA PYHÄ. Mutta jos on kysymyksessä Henki pienellä, ei se ole persoona, jota sanomme Pyhäksi Hengeksi, vaan sanojan oma sanoma. Daavidille puhui Jumala suoraan, jota Hän teki vielä 2400 v. sitten, mutta sen jälkeen Jumala on vaiennut.
Eli silloin enne oli suuri tehtävä Jumalalta, jos sai Pyhän Hengen ja nyt se on kaikilla muitakin armolahjoja saaneilla tavallisilla kristityillä jotka uskovat (Jeesukseen Herran jos haluat käyttää tätä ilmausta). ** Tähän on hieman vaikea vastata. Vanha Testamentti ei tunne Pyhää Henkeä persoonana asumaassa maan päällä. Henki teki, VAIN MITÄ JUMALA KÄSKI.
Nyt, kun Jeesus lähetti Hengen meille, puolustajaksi, ja kirkastajaksi, sekä armolahjojen antajaksi, toimii PH meissä kirkasten Kristusta.
Erona on vain se, että Henki tekee, MITÄ OIKEAKSI KATSOO, näin ei ollut VT;n aikaan.
Kiitämme Herraamme Jeesusta Hengestä.
20.01.2010 08:54
En ole aivan spesialisti vastaamaan, mutta näin olen anastanut itseni ymmärtää.
Jumalan Henki, josta jo aiemmin mainitsit, esiintyy ensi kerran Sanassa jo heti alussa, luomisen asettelussa. 1 Moos 1;2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä. Samoin kauttaaltaan Toorassa Mm. 2. Sam. 23:2 Herran henki puhuu minun kauttani, hänen sanansa on minun kielelläni.>Mark. 12:36; Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle
20.01.2010 08:53
antoi seurakunnalleen muutoksen avaimet.** Ei antanut mitään MUUTOKSEN; koska kaiken tulee olla juuri Kristuksessa. Olisiko sinulla kohta tähän ”muutokseen”?
Siksi 2000-luvun Jeesuksen seurakunta voi olla erilainen kuin alkuseurakunta, jolloin yhteiskunta oli aivan toisenlainen. Tuskinpa tuolloin moni nainen osasi lukea tai kirjoittaa. ** Ei ole. Siksi SRK;kin on pois kuvioista, kun Heille ei ole Jeesus Herra ja seurakunnan pää. Älä ihmeessä tuollaista puhu, menetät vielä kasvosi, muuten niin fiksuna keskustelukumppanina.
Jeesuksen aikana yhteiskunnan yksi luokka oli orjat. ** Kyllä, mutta niin niitä on vieläkin? Mieti hieman, ja JEESUS SAARNASI HEILLE VAPAUTTA.
Funtsikaa vähän kuinka erilaisessa maailmassa tuolloin kristityt elivät! Jeesus muuten käytti silloin tällöin vertauskuvissaan orjia, eikä mitenkään kyseenalaistanut orjien olemassaoloa. ** Ei tarvitse edes vertauskuvaa, maailmassa ja Suomessa on suunnaton määrä orjia, jopa tupakan orjia.
19.01.2010 21:33
Minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, "kallio", ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, eikä kuolema saa sitä valtaansa. ** Tässä pitää ottaa huomioon se, että Jeesus pitää omaa kättään omalla sydämellä, ja sanoo TÄLLE, ei sano Pietarille, että sinun kalliolle.
Tätä ei juurikaan tajuta, että Hän rakensi sen seurakunnan ajan silloin , omalle kalliolleen ja eka piispa oli Pietari. Ei Hän Pietarin ”päälle” mitään rakentanut, vaan itsensä.
Sitten HÄN PUHUU PIETERILLE > Minä annan SINULLE Jumalan valtakunnan avaimet: minkä sinä kiellät maan päällä, on kiellettyä taivaassa; minkä sinä sallit maan päällä, on sallittua taivaassa."
19.01.2010 21:26
tekeekö se sitä seurakunnan aikana?
19.01.2010 21:16
Tuo 4 Moos 11 luvun juttu on aivan muuta, kun Pyhä Henki, jota tuuleksi VL aikaan sanottiin.
25 Herra laskeutui pilveen verhoutuneena ja puhui Moosekselle. Sitten hän siirsi Mooseksen saamaa henkeä näihin seitsemäänkymmeneen vanhimpaan, ja kun henki laskeutui heihin, he joutuivat profeetalliseen hurmokseen. Myöhemmin tätä ei heille enää tapahtunut.
19.01.2010 21:15
noilla muutoksen avaimilla tarkoitat
19.01.2010 19:05
663 / 692