Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

144

Kommenttia

13835

1. Kertomus+Jumalan+Valtakunnasta,+Uudesta+Jerusalemista,+jota+johtaa+Jumala,+ja+eteiskiusausta+ei+ole,+eikä+öky+autoja.Ilm+21;1+Ja+minä+näin+uuden+taivaan+ja+uuden+maan;+sillä+ensimmäinen+taivas+ja+ensimmäinen+maa+ovat+kadonneet,+eikä+merta+enää+ole.2+Ja+pyhän+kaupungin,+uuden+Jerusalemin,+minä+näin+laskeutuvan+alas+taivaasta+Jumalan+tyköä,+valmistettuna+niinkuin+morsian,+miehellensä+kaunistettu.3+Ja+minä+kuulin+suuren+äänen+valtaistuimelta+sanovan:+"Katso,+Jumalan+maja+ihmisten+keskellä!+Ja+hän+on+asuva+heidän+keskellänsä,+ja+he+ovat+hänen+kansansa,+ja+Jumala+itse+on+oleva+heidän+kanssaan,+heidän+Jumalansa;Tauhanydistys+on+leikki+jumalan+valtakunta.
  2. Ei+nimimerkin+osittainenkaan+varastaminen+tee+Sinusta+kovinkaan+teologisesti+viisasta,+koska+uupuu+mainitsemasi+Pyhä+Henki.Et+ilmeisesti+tiedä+sitä,+mitä+Nokodemos,+joka+oli+juuri+Jumalan+mies,+ei+Jeesuksen,+joka+jäi+Raamatussa+avoimeksi.Nikodemos+vietti+juhlaa+juutalaiseen+tapaan,+sillä+alkuperältään+ja+ajankohdaltaan+helluntai+liittyy+myös+juutalaisten+šavuot-+juhlaan,+jota+myös+Jeesus+nuorempana+vietti,+ennen+kastetta.+Eihän+sitä+tiennyt+kukaan+muukaan,+millä+saadaan+Taivasosuus,+ennekuin+Jeesus+sen+avasi,+eli+uudestisyntyminen+Hengessä+ja+tunnustaa+Jeesus+ihmisten+edessä+Herraksi.Aikaisemmin+Herra+olikin+Jumala,+nyt+Jeesus.Kerhossahan+ei+uudestisyntymästä+puhuttu+mitään,+ennekuin+painotin+sitä+palstalla.+Sille+vain+naurettiin.+Joh.+3:3+Jeesus+vastasi+hänelle:+"Totisesti,+totisesti:+jos+ihminen+ei+synny+uudesti,+ylhäältä,+hän+ei+pääse+näkemään+Jumalan+valtakuntaa."Jeesus+ei+painottanut+”Jumalan+lasta”,+vaan+uskoaan+Häneen.+Hän+on+Tie,+totuus+ja+elämä.+Jos+ei+Häntä+tunne+sisällisesti,+ei+ole+Jumalaakaan.+Joh.+14:6+Jeesus+vastasi:+"Minä+olen+tie,+totuus+ja+elämä.+Ei+kukaan+pääse+Isän+luo+muuten+kuin+minun+kauttani.Siinä+pelissä+ei+ihmisen+näpit+riitä+mihinkään.>>Uudestisyntyminen+tapahtuu,+kun+ihminen+saa+parannuksen+armon.+**+Naurettavaa?+Koko+parannuksen+armoa+ei+Raamattu+tunne.Parannus+on+henkilökohtainen+ratkaisu,+kuten+Paavalilla,+ottaa+vastaan+Jeesus+Kaikkivaltiaana+Kuninkaana+ja+hakeutua+kasteelle,+jolloin+saa+Pyhän+Hengen+voitelun,+sekä+armolahjoja.>>Sen+perustana+on+Jeesuksen+sovitustyö+Golgatan+ristillä.+Jeesus+vuodatti+uhrikaritsana+verensä+ihmiskunnan+syntien+sovitukseksi.+Jokainen,+joka+uskoo+häneen+omakohtaisena+Vapahtajanaan,+saa+periä+iankaikkisen+elämän.+Nyt,+pimeän+yön+keskustelussa+Nikodemoksen+edessä+loisti+maailman+Valo.**+Jeesus+jatkoi;+Joh3;5+Jeesus+vastasi:+"Totisesti,+totisesti:+jos+ihminen+ei+synny+vedestä+ja+Hengestä,+hän+ei+pääse+Jumalan+valtakuntaan.Mutta+missä+ilmenee,+että+Nikodemos+teki+parannuksen?+Jumala+ei+tuomitse+ketään,+joten+ihmisen+on+etsittävä+Jeesuksen+ymmärrys,+että+pääsee+Hänen+jonoonsa.Jumala+tuomitsee+vain+Israelia+kurittavat+ja+haukkuvat+kansat,+Jeesus+ihmiset.+>>Syntinsä+tuntevalle+ja+katuvalle+maailman+lapselle+julistetaan+syntien+anteeksiantamuksen+evankeliumia+Pyhän+Hengen+voimassa.+Näin+Jumala+siirtää+uudestisyntyneen+lapsensa+rakkaan+Poikansa+valtakuntaan+ja+osalliseksi+pyhille+kuuluvaan+perintöosaan+(Kol.+1:13–14).**+Missä+Raamatussa+yksikään+ihminen+julisti+synninpäästön+toiselle+ihmiselle?Olisi+hyvä+laittaa+paikka+näkyviin.>>Heikollekin+Valon+lapselle+luvataan+synnit+anteeksi+Jeesuksen+nimessä+ja+veressä.+Maailman+pimeyden+keskellä+on+uskovaisten+majoissa+Valo+(2.+Moos.+10:23).**+Aivanko+totta?Kukaan+ei+antanut+syntejä+Vanhassa+Liitossa+anteeksi,+se+sovitettiin+vain+viattoman+verellä,+jokaista+rikettä+618+käskystä+(mizvasta).Kova+markkinajuttu+sinänsä.
  3. Jeesus+ei+jakanut+kenellekään+titteleitä.Jeesushan+rakensi+oman+seurakuntansa+kalliolle,+jota+ei+Kuolema+voita.Su+ei+Petros+(erisnimi)+kai+epi+tauté+petra+(normaali+kallio)+oikodomésó+mú+ten+ekkelèsian+kai+pydá+Hadu+ú+kati´skhyyosin.Sinä+olet+Pietari,+ja+päälle+tämän+kallion+rakennan+minun+seurakuntani,+jota+haadeksen+portit+eivät+voita.Pietaria+Hän+vertasi+kallioon,+mutta+Hänen+varaan,+ei+rakentanut+seurakuntaa,+ainoastaan+sen+kallion+varaan,+jonka+päällä+he+seisovat.+Se+kallio+ei+ollut+persoona,+vaan+sedimentti.Pietarille+tuli+sama+tehtävä,+kun+muille,+ja+Hän+oli+Jerusalemin+seurakunnan+vanhin.Kaiken+lisäksi+helluntaina+juuri+Hän+puhui,+kun+Henki+Voiteli+3000+miestä,+ja+naiset+päälle,+jolloin+saivat+kielillä+puhumisen+armolahjan,+sekä+monia+muita+lahjoja,+joita+Henki+jakaa+vieläkin,+kenelle+itse+tahtoo.Sen+ajan+Jeesuksen+seuraajilla+oli+kinaa,+kuten+seurakunnissa+nykyäänkin.+Jeesus+ei+koskaan+jutellut+yhdenkään+roomalaisen+kanssa,+lukuun+ottamatta+viimeistä+Pääsiäistä,+ja+ei+kovin+dikannut+silloinkaan+heitä.Toisaalta+Rooman+Valtakunnassa+oli+vain+5%+roomalaisia,+emigrantteja+muut.Käytännössä+Kiirastuli+on+vain+SRK;lla+ja+Rooman+pakanallisella+kirkolla.+Minäkin+sympatiseeraan+enemmän+Idän+kirkkoa,+mitä+Roomaa,+jopa+opillisesti.Muotomenoja+on+kuitenkin+molemmilla,+kuten+luterilaisillakin.+Konsiinin+aikaan+Rooma+piti+hieman+pilkkanaan+Konstantinopolin+uskovia,+ja+veti+välistä+usein.+>>+Jo+luterilaisuuden+perusteet+eivät+ole+riittävän+"iäkkäitä"+ja+traditio+tarvitaan+on+ortodoksinen+kirkko+vahvoilla.+**+Ei+ole+kaukana+oikeasta+näkemyksestä.Kes.
  4. En+tunne+ilmeisesti+Joonaa,+mutta+koen+olleen+Hänen+kanssaan+kerran+samassa+tilassa,+puolisen+tuntia.+Jäi+fiksu+vaikutelma.Lutheria+ei+kuitenkaan+pääse+karvoistaan,+ne+ovat+Hänellä+olemassa,+joista+yksi+laiminlyönti+oli+tosi+paha.+Se+oli+uskonpuhdistajalle+erikoista,+kun+Hän+jätti+kokonaan+käsittelemättä+kirkkotoiminnat+sekä+lähdetystoiminnan.Toinen+oli+antisemitismi,+joka+Raamatussa+mainitaan+jopa+kadotukseen+johtavana,+ja+vielä+tämä+veli+Hitler+käytti+Häntä+oppi-+isänään,+onnistuneesti.Kolmas+oli+kaste,+jonka+Hän+Isossa+Katekismuksessa,+sekä+lopun+puheissa+kertoi+olevan+upottaminen,+Raamatun+mukaan.+Muitahan+siellä+ei+ilmenekään.Se+Lutherista,+joka+oli+kuitenkin+”pieni+tekijä+pahassa”,+verrattuna+saatanalliseen+katoliseen+Kirkkoon.Rooman+kirkko+on+saatanan+asialla+useassa+asiassa,+mm+talouskeinottelussa,+jossa+heidän+säätiöllä+on+satojen+miljardien+omaisuus.+Nimen+olen+usein+julkaissut+tällä+palstalla.Joonan+teologina+tulee+tietää+taustat,+kiinteistöbusinesta+lukuun+ottamatta.+En+pidä+näin+uutista+totena.Hieman+tuohon+kirkastamiseen,+Paven,+Augustinuksen+ja+Lutherin+osalta.Paavali+nimittäin+kirkasti+Jeesusta,+joka+on+tie+Isän+luokse.+Hänhän+teki+parannuksen+Jumalasta+Jeesukseen.Augustinus+taas+oli+eräänalinen+filosfi,+joka+loi+kultin+”perisynnistä”.+Muutoinkin+Hän+osin+poikkesi+Jumalan+Sanasta,+mutta+teki+paljon+hyvääkin.++Lestadiolaisuutta+Hän+rikastuttaa+siinä,+että+Hänellä+on+avain+ihmisen+tielle+Jeesuksen+syliin,+jota+Raamattu+ei+vahvista,+ainoastaan+sen,+että+Hän+vetää+ihmistä+Jeesuksen,+josta+Joh+6;44.Kerhossa+se+toimii,+lupa+siis,+todella+”täysillä”.>>Paavali+tunsi+Vanhan+testamentin+muistinvaraisesti+ehkä+paremmin+kuin+kukaan+tämän+päivän+teologeista.**+Tsot,+tsot.Paavali+oli+parhaassa+Yliopistossa,+jossa+Gamaliel+opetti+Häntä,+ja+sen+jälkeen+Jeesus+7+vuotta,+kahden+kesken,+Apt+22;3.Hän+oli+käytännössä+pitkälle+koulutettu+teologi,+ja+Piispa.Joten+on+turha+vähätellä+Häntä+pelkän+muistinsa+varassa+olevana.Koko+Raamattu+on+Jumalan+sanaa,+joten+sitä+ei+voi+hermeneuttisesti+supistaa+muutamaan+Kirjaan,+tai+jakeeseen.+Kiitosta+ja+ylistystä+on+Raamatussa+yli+kolmannes,+aiheestakin.Raamatusta+ei+etsitä+teologiaa,+sehän+on+tutkimusta+Jumalasta,+sanoja,+sekä+keskustelua+järkeä+käyttäen.Marielogia+on+Roomalle+jopa+tärkeämpi,+mitä+Paavali.Paavali+toimi+pääsääntöisesti+juuri+Jeesuksen+opin+mukaan,+ei+ihmisoppien.+Hän+sanoi+näin+muiden+sanoille+ja+kirjoituksille;+Gal.+1:16+näki+hyväksi+antaa+Poikansa+ilmestyä+minulle,+jotta+lähtisin+julistamaan+vieraille+kansoille+sanomaa+hänestä.+Silloin+en+kysynyt+neuvoa+yhdeltäkään+ihmiseltä+>>Tässä+joitakin+vinkkejä+Joonalla,+joka+näyttää+muuten+menevän+yhä+pitemmälle+harharetkilleen.**+Luulenpa,+että+nuo+vinkit+ovat+jopa+haitaksi,+teologisesti+ajatellen.
  5. Olet+oikeassa,+mutta+panin+sen+vuoksi+tuon+kappaleen,+koska+poljento+vanhoissa+vanhemmissa+sävelmissä+on+samanlainen,+ylistys,+tanssi+sekä+ilo-+luontoinen+musiikki.Sitä+kuulee+Israelissa,+kun+keksutelee+vanhojen+soittajien+kanssa.Babtistisessa+tekstissä+on+myös+sanomaa,+mutta+kuten+Psalmeissa,+jotka+on+runoutta,+ei+proosaa.VT;ssä+runomuitoiset+ain+laulettiin,+proosa+oli+näkyjä,+sekä+opetusta.Tarkennin+hieman.