Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kopittelija007
kopittelija007
kopittelija007
Vapaa kuvaus
Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/
Liittynyt 16v sitten
32
aloitusta ·
7984
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Santala kasteesta yleisesti :
" Käännynnäiskastetta ei saanut
uudistaa – siitä johtuu ilmeisesti Paavalin
sana ”yksi usko, yksi kaste”. Lapsikasteesta
tehtiin ongelma varsinaisesti vasta kolmannen
vuosisadan alkupuolella, jolloin Origenes
puolsi sitä ja Tertullianus taas vastusti.
Apostoli Paavalille kaste oli vertauskuvallisesti
”Kristuksen ympärileikkaus”. Sen kautta
pakana otettiin valitun kansan ja Jumalan
lupausten yhteyteen (Kol. 2:11–12). Pääasia
on huomata, että alkukirkko ei ilmeisesti
kiistellyt kastekysymyksestä. Kastetta pidettiin
seurakunnan täysivaltaisen jäsenyyden
ja ehtoolliselle osallistumisen ehtona. Kun
Uusi testamentti kertoo, että kokonaisia perhekuntia
kastettiin, tämä tapa liittyy käännynnäiskasteeseen,
jossa myös pienet lapset
liitettiin Israelin yhteyteen.61 Jos joku riitelee
kasteesta, hän muistuttaa palopäällikköä,
joka arvosteli naapuriyksikköä sanoen:
”Väärin sammutettu!” Eiköhän kasteessa ole
tärkeintä, kuten Luther korosti, puhdas vesi
ja Jumalan sana."
16.05.2014 16:31
Mutta "jalkojen pesun sijaan" ehtoolliselle osallistuvan tulee olla kastettu
Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen...
Siis ns."kastamattomat" ei siis saanut osallistua ehtoolliselle apostoliseen aikaan !
16.05.2014 16:28
Ja näin alkuseurakunnassa toimittiin !
Lainaus Messiaan ateria sivu 71
VARHAISIMMAT EUKARISTIAN SÄÄDÖKSET
Vasta tässä vaiheessa, kun olemme jo puhuneet
ehtoollisen juutalaisista taustakuvista
ja nimenomaan ns. messiaanisesta ateriasta,
voimme ymmärtää myös Didakhen eli 12
apostolin opin ohjeet oikeissa puitteissaan.
Silti joudumme lähestymään aihettamme askel
askeleelta. Kun etenee etanan vauhtia,
siinä ei jää hevin kyydistä – ja ainakaan ei
putoa maahan korkealta. Samalla joutuu
tarkkailemaan, että sovittaisi sanansa niin,
että sen itsekin ymmärtää.
Didakhe (9.) edellyttää, että ehtoollinen
jaetaan vain kastetuille seurakunnan jäsenille.
Se korostaa, että ”kukaan ei saa syödä ja
juoda eukaristiaa paitsi ne, jotka on kastettu Herran
nimessä.” Se antaa kuitenkin tarkat ohjeet,
miten kaste suoritetaan (7.). ”Mitä kasteeseen
tulee, tehkää se näin. Kun olette puhuneet
kaikki nämä asiat, suorittakaa kaste Isän, Pojan
ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä. Jos
ei juoksevaa vettä löydy, kastakaa muussa vedessä.
Jos ette voi kastaa kylmässä, sitten lämpimässä.
Jos ei kumpaakaan ole saatavissa, valelkaa kolme
kertaa kastellen pää Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
nimeen. Ennen kastetta sekä kastajan että
kastettavan tulee paastota, ja samoin jokaisen,
joka voi näin tehdä. Käskekää kastettavan paastota
etukäteen päivä tai kaksi.”
ps. Ja tässähän ei puhuta ns."jalkojen pesusta" mitään !
16.05.2014 16:22
Tuosta ehken kannattaisi lukea tuollainen Risto Santalan kirja
kuin Messiaan Ateria, pdf-tiedosto
http://www.kolumbus.fi/risto.santala/rsla/pdftiedostot.html
16.05.2014 16:12
Jatkoksi....
Ja myöskään Paavali joka asettaa HERRAN EHTOOLLISEN seurakuntalaisille, niin ei sen asetussanoissa puhu ns. "Jalkojen pesusta" mitään !
Että kyllä tämä on Adventistien ikiomaa "rituaalipalvelusta" !
Vrt 1Kor11:23 "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."
16.05.2014 16:08
Niin Raamattuhan sanoo näin:
Joh13:14 "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi."
Eli Jeesus antaa tällä esimerkillä opetuslapsilleen esimerkin kuinka Jumalan Poika rakkaudessaan alistuu "palvelustehtävään" eli kuinka oikea kristitty on loppupelistä aina palvelija niin kuin Jumalakin palvelee meitä kun menemme
Jumalanpalvelukseen "virkistymään"...
Mutta tätä esimerkkihän ei ole tarkoitettu ottamaan kirjaimellisesti, niin että
joka ehtoollisella seurakuntalaisten pitäisi pestä toistensa jalkoja ! :O
Myöskään missään alkuseurakuntien teksteissä ei puhuta tällaisista
jalkojen pesuista ehtoollisten yhteydessä eli tämä on ihan adventistien
omaa keksimää "rituaalipalvelusta" !
Johan sen nyt sanoo terve järkikin tai pitäisi sanoa ... mutta jokainen taaplaa tyylillään...
Mitään ihmisen uskonnollisuutta korottavaa tähän ei liity !
16.05.2014 15:53
Ja Alexille kysymys !
Minkä sanan sinä asettaisit tähän " hades " eli tuonela sanan paikalle ?
Olisiko se ehken HAUTA tai jotain ?
Luukas16:23 "Ja kun hän nosti silmänsä TUONELASSA ("hades"), vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan."
http://biblehub.com/text/luke/16-23.htm
Vai kääntäisitkö ehkä näin:
" Ja kun HAUDASSA Aabraham ja Lasarus"...
ja jättäisit nämä sanat "nosti silmänsä" "vaivoissa ollessaan" "näki" kokonaan pois ?
Minkä sanan laittaisit "hadeksen" tilalle niin ettei se olisi sinun mainitsemaasi
"kreikkalaista mytologiaa" ?
Vai opettiko sinusta Jeesus tässä "kreikkalaista mytologiaa" ?
16.05.2014 15:23
Ja Alex meidän pitää myös muistaa kun Jeesus on puhunut tämän Luukkaan 16 luvun kertomuksen Tuonelasta (hades), niin Jeesus on puhunut sen alun perin ARAMEAN kielellä ja kun Luukas on sen kirjannut Evankeliumi tekstiin, niin hän on käyttänyt silloin yleisesti käytettyä KREIKAN kieltä ja laittanut "kuolleitten valtakunnan" nimeksi yleisesti ymmärrettävän sanan "hades" ja vaikka se sana "hades" olisi perujaan vaikka mistä, niin ei se muuta Jeesuksen sanoja miksikään !
Ja Jeesus tuskin oli saanut oppejaan "kreikkalaisesta mytologiasta" !
Vai näinkö uskot !
16.05.2014 14:22
Miten sinä voit Alex sanoa, että haades on väkisin "tupattu raamattuun" HÄH
Sehän on vain sana jolla yleisesti tarkoitetaan "kuolleitten valtakuntaa" ja se on kreikan kielessä yleinen sana !
Ja KUN JEESUSKIN SIITÄ PUHUI NIIN EI SITÄ OLE "TUPATTU MIHINKÄÄN" !
Onhan monessa kielessä sanoja jotka ovat lähtemättömästi jäänyt kieleen mutta sillä voidaan tarkoittaa aivan eri asioita !
esim Suomen kielessä "karismaattinen henkilö" voi olla vaikka laulaja tai poliitikko tai näyttelijä jne...
Mutta sana "charisma" kuitenkin tarkoittaa uskonnollisessa mielessä " Pyhän Hengen armolahjan omaava henkilö"
Ja nämäkin ovat siis suomen kielessä aivan eri asioita tarkoittavia !
Siis sillä Hades sanalla itsellään ei ole mitään merkitystä vaan se mitä me sillä
RAAMATULLISESTI tarkoitetaan ja mistä myös siis JEESUS PUHUU !
16.05.2014 14:10
Ai nii... ja tänään on minun "maalliset" synttärit ! :))
16.05.2014 13:46
Alex :Pikkuse kummastuttaa ?? - että puhut asioista niin varmana - vaikka et asiaa edes tunne.
Ja miksi olen myös tästä asiasta aivan VARMA on se, että kun tulin uskoon 17.3.1989 Joutjärven kirkon alttarin edessä keskellä päivää yksin rukoillessani ensin Isä meidän rukouksen, josta en puoliakaan oikein muistanut, niin sain Hengen profetian, jossa minulle muun muassa sanottiin selväsanaisesti näin:
" Sinun synnit sinulle anteeksi annettakoon.
Nyt sinut on merkitty Taivaankirjaan.
Tuonelassa voimme nähdä toisemme.
Sinulla on Raamattu, lue sitä, sillä se on sinun oppikirjasi,
muita kirjoja sinä et tarvitse...jne"
Ja näillä ohjeilla olen näitä asioita RAAMATUSTANI tutkinut ja on sen jälkeen
ollut helppoa ymmärtää tämän asian pituus ja leveys ja syvyys. :)
16.05.2014 13:45
Aivan siksi minä pidän tätä mytologia aihetta järjettömänä, että sinäkin esim väität että tämä ns."sielun kuolemattomuus" on pesiytynyt kristinuskoon kreikkalaisen mytologian kautta 300 luvulla sun muuta lööperiä kun ITSE JEESUS kertoo Luukkaan
16 luvussa asiasta ja 1 Samuelin kirjan 28 luku on ollut olemassa ties kuinka kauan !
Ei minun tarvitse olla kiinnostunut Kreikkalaisista Jumalista tai Väinämöisistä ja vainajaloista sun muista vaan siitä
MITÄ JEESUS JA RAAMATTU OPETTAA !
JA RAAMATTU OPETTAA:
1 Sam 28 Profeetta Samuel on tietoisessa tilassa TUONELASSA
Luuk 16:19-31 Opettaa että Isä Aabraham on tietoisessa tilassa
TUONELASSA !
ja että
1 Piet 3:18,19,20 kertoo, että Jeesus ristinkuolemansa jälkeen kävi saarnaamassa ihmishengille, jotka ei ollut kuuliaisia Nooan päivinä, silloin kuin vielä 10 käskyn lakia ei ollut vielä edes annettu !
Tähän en tarvitse siis kreikkalaista mytologiaa vaan RAAMATTU riittää !
Amen, Totisesti
16.05.2014 13:25
Niin siis Hebr 11 luku kertoo edellä jo kuolleista " Uskon sankareista" ja tämä 12 luvun "Todistajien pilvi" viittaa heihin ja että he ovat "ympärillämme" !
Tuonela =Hades = muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης = 'näkymätön'
16.05.2014 13:02
Ja tästä:
" Haades oli yksi titaanien Kronoksen ja Rhean kuudesta lapsesta. Hänen sisaruksensa olivat Demeter, Hera, Hestia, Poseidon ja Zeus. Kun Zeus syöksi Kronoksen vallasta ja kukisti titaanit, heitti hän veljiensä kanssa kosmista noppaa. Haades voitti arpapelissä itselleen manalan herruuden, ja hänen tehtävänään oli huolehtia vainajien hyvinvoinnista kuolemanjälkeisessä elämässä. Haadeen vaimo oli Zeuksen ja Demeterin kaunis tytär Persefone. Haadeen kerrotaan rakastuneen Persefoneen niin syvästi, että hän teki aukon maahan ja sieppasi tytön mukaansa manalaan. Hänellä oli kyklooppien takoma kypärä, joka kykeni muuttamaan kantajansa näkymättömäksi. Häntä pidettiin Olympoksen jumalista vauraimpana, koska hänelle kuuluivat kaikki maan arvometallit. Haades kuvattiin synkäksi ja jopa armottomaksi hahmoksi, joka ei pitänyt enempää jumalista kuin kuolevaisistakaan.
Haadeen hallitsema valtakunta sijaitsi maan alla. Sen läpi virtasi viisi jokea, joiden nimet olivat Akheron, Flegethon, Kokytos, Lethe ja Styks. Styks oli rajajoki, jonka yli synkkä lautturi Kharon souti vainajien sielut vanhassa rapistuneessa veneessään. Uskomusten mukaan kuolleiden oli annettava Kharonille oboli, joten kreikkalaisilla oli tapana laittaa vainajille suuhun pieni kultakolikko. Kharon päästi veneeseensä ainoastaan ne, jotka olivat saaneet kunniallisen hautauksen. Kolmipäinen vahtikoira Kerberos vartioi manalan portteja varmistaen, etteivät kuolleet karkaisi Manalasta ja etteivät elävät pääsisi Manalaan. Kreikkalaiset uskoivat, että hyvin eläneet pääsivät asumaan Elysion-nimiseen onnelaan, kun taas huonosti eläneitä piinattiin rikostensa vuoksi Tartaroksen uumenissa.
Muinaiset kreikkalaiset pitivät Haadesta oikeudenmukaisena ja arvostivat häntä suuresti mutta eivät uskaltaneet lausua hänen nimeään, koska sen kuviteltiin saattavan aiheuttaa huonoa onnea. Niinpä hänestä käytettiin erilaisia kiertoilmaisuja, kuten Klymenos (maineikas), Polydegmon (vieraanvarainen) ja Pluton (rikas). Kreikkalaiset palvoivat Haadesta uhraamalla hänelle eläimiä, ja hänen palvontamenoihinsa on myös väitetty kuuluneen ihmisuhreja.
Haadesta ei pidetty kreikkalaisessa mytologiassa niinkään pahana vaan ankarana ja oikeudenmukaisia rangaistuksia pahantekijöille jakavana jumalana.
Mutta koska Jeesus kuitenkin Luuk 16:19-31 tästä näin kertoo, niin sen täytyy kylläkin tavallaan olla totta ja se, että kuolleet sielut ovat ruumiillisen kuolemansa jälkeen tietoisessa tilassa näkymättömässä "henkimaailmassa" mutta ei suinkaan missään maan alla kuiluissa !
Vrt Hebr 12:1,2 "Todistajien pilvi "
12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
12:2 silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen
16.05.2014 12:58
Mutta voithan sinä Alex olla uskomatta Jeesusta jos haluat...Se on sinun valintasi !
16.05.2014 11:55
Tämä kreikkalainen mytologia on lähtöisin jo 700 ekr ja kuitenkin
Jeesus ! (vuonna 30 jkr)
puhuessaan Tuonelasta tietoisena tilana ja kutsumalla sitä "Aabrahamin helmaksi" )jossa Isä Aabraham on, niin ei viittaa mihinkään kreikkalaiseen mytologiaa... :O
Vaan Jeesus kertoo niin kuin asia on !
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalten_synty
16.05.2014 11:52
Hades = muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης = 'näkymätön'
16.05.2014 11:31
Tuo on taas tuota sinun ontuvaa oman pään teologiaa, että mistä mihinkin joku sana on tullut...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuonela
Eihän sana perkelekään kuulu raamattuun vaan tulee sanasta "perkunas" ja tulee liettuan kielestä ja tarkoittaa ukkosen jumalaa !
16.05.2014 11:26
Jos tää on tositarina niin tehkää nyt ensiksi kunnon remontti siihen asuntoon !
Eihän pastori nyt huonoon läävään tule... :O
16.05.2014 11:16
Totta puhut Jari !
Se mitä "sheol" tarkoittaa niin siihen ei käännöksemme anna mitään vastausta.
Mutta kun puhutaan "kuolleitten tilasta" kuoleman jälkeen, niin
1 Samuelin kirjan 28 lukua ja Jeesuksen kertomusta Luuk 16:19-31 ja 1 Piet 3:19 kohtaa ei voi ohittaa vain sanomalla sitä ja tätä pitäytymättä RAAMATUN tekstiin !
Se ei ole oikea raamatun tutkimista, että ne sivut revitään ikään kuin pois
epäpätevin selityksin !
16.05.2014 09:59
303 / 400