Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kopittelija007
profiilit
kopittelija007
kopittelija007
Vapaa kuvaus
Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/
Aloituksia
32
Kommenttia
7983
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ja huomaa vielä:
Lainaus wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Septuaginta#Syntyhistoria:
"Juutalaisen perimätiedon mukaan Septuagintan kääntäminen tapahtui Egyptin kuninkaan Ptolemaios II Filadelfoksen (285–247 eaa.) pyynnöstä. Nimen sanotaan tulevan niistä seitsemästäkymmenestäkahdesta (pyöristettynä seitsemänkymmentä, latinaksi septuaginta) kääntäjästä, jotka perimätiedon mukaan laativat Mooseksen kirjoja kääntäessään kukin täsmälleen samanlaisen käännöksen..."
SIIS HUOMAA: (285–247 eaa.) ! ENNEN AJANLASKUMME ALKUA !
Nyt ei siis tässä Septuagintan kohdalla puhuta mistään KaiA:n siteeraamasta Jerusalemin temppelin (70jkr) tuhon jälkeisestä ajasta jolloin muka kristinusko sai itseensä "helleenisiä vaikutuksia"...
( Vrt. http://www.ortodoksi.net/index.php/Septuaginta )
28.02.2016 16:25
Ps. Meidän "protestanttien raamatun" ulkopuolisista kirjoituksista puhuttaessa esim. Viisauden kirjassa eli Salomonin viisauksia kirjassa , joka löytyy Septuagintasta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Septuaginta ), Katolilaisesta sekä Ortodoksisesta raamatusta mutta ei protestanttisesta raamatusta, niin sieltäkin löytyy pari mielenkiintoista ihmisen sieluun liittyvää kohtaa:
.
Viis 2:22. "He eivät tunne Jumalan salaisuuksia, eivät toivo vanhurskauden palkkaa, eivätkä minäkään pidä nuhteettomien sielujen kunnialahjaa.
23. Sillä Jumala loi ihmisen KATOAMATTOMUUTEEN ja teki hänet oman olemuksensa kuvaksi."
sekä
Viis 3:4. "Sillä vaikka heitä kuritetaankin ihmisten mielestä niin HEIDÄN TOIVONSA ON TÄYNNÄ KUOLEMATTOMUUTTA,
5. ja kärsittyänsä vähän kuritusta he saavat osaksensa paljon hyvyyttä; sillä Jumala koetteli heitä ja havaitsi heidät itselleen arvollisiksi.
6. Niinkuin kultaa sulatusuunissa hän heitä koetteli, ja niinkuin uhrilahjan hän otti heidät vastaan.
7. Sinä aikana, jolloin heitä etsiskellään, he loistavat kirkkaasti, ja niinkuin kipinät oljissa he nopeasti rientävät."
.
http://www.finbible.fi/Apkryfk/38sal_viis_2.htm
28.02.2016 16:13
Historia kirjoittaa: " Ensinnäkin on todettava,ettei Jeesus opettanut mitään välitilaparatiisia kuoleman ja ylösnousemuksen välillä. Se kuului juutalais-hellenistiseen filosofiaan, jota hän ei allekirjoittanut.
....Niin näinhän esim. adventismi opettaa vetoamalla raamatun ulkopuolelta "hellenistisiin filosofioihin" eikä perustaudu Jeesuksen opetuksiin esim. Luuk 16:19-31 !
Luepa Raamatusta esim. 1 Sam 28 luku / Job 19:25-27 /Luuk 23:43/ Luuk 16:19-31/ 1 Piet 3:18,19; 4:6 / 2Kor 5:1,4,6,8 / 2Piet 1:13,14 / 2Kor 5:1,4,6,8 / Fil 1:21-23 /Joh Ilm 6:9,10,11
....Ja näin se "elävä sielu" helposti löytyy Raamatusta niille joiden silmät Pyhä Henki on avannut ! :)))
28.02.2016 12:33
Vrt vielä 2 Kor 4:16 Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ULKONAINEN ihmisemme ( Ruumiimme) menehtyykin, niin SISÄLLINEN (Sielumme) kuitenkin päivä päivältä uudistuu.
4:17 Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti,
4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.
27.02.2016 20:02
KaiA: "Ikuisesti elävän sielun todistaminen on paljon vaikeampaa, koska joutuu sivuuttamaan tai kumoamaan useita selkeitä Raamatun tekstejä ja etsimään lisätodisteita ja apua Raamatun ulkopuolelta."
Niin näin on .... Ihmisen ja sen sielun yhdeksi kokonaisuudeksi todistaminen on paljon vaikeampaa, koska joutuu sivuuttamaan tai kumoamaan useita selkeitä Raamatun tekstejä ja etsimään lisätodisteita ja apua Raamatun ulkopuolelta.
Luepa Raamatusta esim. 1 Sam 28 luku / Job 19:25-27 /Luuk 23:43/ Luuk 16:19-31/ 1 Piet 3:18,19; 4:6 / 2Kor 5:1,4,6,8 / 2Piet 1:13,14 / 2Kor 5:1,4,6,8 / Fil 1:21-23 /Joh Ilm 6:9,10,11
....Ja näin se "elävä sielu" helposti löytyy Raamatusta niille joiden silmät Pyhä Henki on avannut ! :)))
27.02.2016 19:53
Eli siis sinun mielestäsi sekä Juutalaiset rabbit sekä apostoliset kristityt olivat niin "köpsiä" että antoivat itsensä harhautua "kreikkalaiseen mytologiaan" ja omaksumaan siitä juuri sen "elävän sielun" käsityksen... Joopa joo...
Tämä on vähän samaa kuin adventistien meriselitys eli ns. "tutkiva tuomio" joka kehitettiin koska Jeesus ei tullutkaan takaisin 22.10.1844...
Eli minun pointtini on se, että näitä kumpaakaan ei voi todistaa mitenkään, koska se on vain olettamusta mutta onneksi Jeesus ja Raamattu tässä "elävä sielu" asiassa kertoo siitä itse. :)))
http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/
Ps. Tässä minusta myös mielenkiintoinen artikkelipohdinta "elävä sielu" vai ei asian tiimoilta:
http://rape1941.mbnet.fi/oiek2.htm
26.02.2016 07:18
Rabbi nimihän tarkoittaa "suurta ja arvoisaa opettajaa" ja väitätkö sinä KaiA että näiden Vanhan testamentin Tooran opettajissa ei ollut niin kutsuttuja "Rabbeja" jotka tulkitsivat kirjoituksia kansalle ? :O
Jeesuskin tiesi ja tunsi nämä "rabbiiniset juutalaiset" jo ennen mitään "Temppelin hävitystä" !
Joten KaiA ei nyt ihan pysy totuudessa kun on niin eksynyt sinne "Kreikkalaiseen mytologiaansa" !
25.02.2016 15:25
KaiA: Hyvä veli Kopittelija. Ensimmäisenä mieleni tekee kysyä, mitkä ihmeen "VT:n ajan rabbiiniset juutalaiset"? Eihän sellaisia ole olemassakaan. Ne, joita juutalaisuus kutsuu rabbeiksi, ovat syntyneet vasta temppelin hajottamisen jälkeen
23:3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa
23:5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
23:6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
23:7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'RABBI'.
23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne RABBIKSI, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
Jeesuksen ennustama "Temppelin hävitys" tapahtui vasta noin 70jkr
http://otakoppi.webnode.fi/news/ennustusten-itkumuurilla-/
25.02.2016 15:00
Hoosea 13:14 Tuonelan ("Sheol") kädestä minä heidät päästän, kuolemasta minä heidät lunastan ("maksan lunnaat"). Missä on sinun ruttosi, kuolema, missä sinun surmasi, tuonela?
.
’ep̄-dêm, אֶפְדֵּ֔ם I will ransom them
http://biblehub.com/lexicon/hosea/13-14.htm
25.02.2016 09:31
Pieni lainaus eräästä artikkelista:
"MITÄ APOSTOLIEN JÄLKEINEN SUKUPOLVI USKOI?
Täydennykseksi tähän artikkeliini "Onko ihminen elossa kuoltuaankin?" olen katsonut aiheelliseksi valaista välittömästi apostolisen ajan jälkeen eläneitten kristittyjen uskoa parilla esimerkillä. Teen sen siten, että lainaan ensin kohdan ensimmäisen Kleemensin kirjeestä. Tämä kirje on kirjoitettu samoihin aikoihin kuin Ilmestyskirjakin, ehkä hiukan myöhemmin. Kirkkoisä Eusebiuksen mukaan Kleemens oli Rooman seurakunnan paimenena vuosina 92-101, ja tämä Kleemens roomalaisen kirje korinttilaisille on ajoitettu kirjoitetuksi jo vuonna 95.
Tämän kirjeen 5 luku on erittäin mielenkiintoinen, ja kuuluu kreikankielisen alkutekstin mukaisena käännöksenäni seuraavasti:
"Mutta lakataksemme vanhan ajan esimerkeistä, siirtykäämme meitä lähimpiin kilvoittelijoihin. Ammentakaamme meidän sukupolvemme pelottomista esimerkeistä. Kateuden ja turmeluksen tähden suurimmat ja vanhurskaimmat pylväät kärsivät vainoa ja kilpailivat kuolemaan asti. Asettakaamme meidän silmiemme eteen hyvät apostolit: Pietarin, joka väärämielisen kateuden tähden, ei kerran eikä kahdesti, vaan useamman kerran kärsi vaivoja, ja näin todistettuaan hän meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan. Kateuden ja riidan tähden Paavali osoitti kärsivällisyyden voittopalkinnon, seitsemästi kahleita kannettuaan, maasta karkoitettuna, kivitettynä, julistusta suoritettuaan sekä idässä että lännessä, hän saavutti hänen pelottoman uskonsa maineen. Opetettuaan vanhurskautta koko maailmalle ja lännen äärelle tultuaan, ja todistettuaan vallanpitäjille, näin hän poistui maailmasta ja hänet otettiin ylös pyhään paikkaan, tultuaan kärsivällisyyden suurimmaksi malliksi."
Kleemensin ilmaisut siitä kuinka Pietari "meni pois hänelle arvolliseen kunnian paikkaan" ja kuinka Paavali "poistui tästä maailmasta ja otettiin ylös pyhään paikkaan" eivät ole tulkittavissa kuin yhdellä tavalla. Kleemens uskoi heidän elävän tietoista elämää pyhässä paikassa. Kleemens tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman.
Hiukan Kleemensiä nuorempi oli marttyyri Polykarpos, joka ainakin 86 vuotiaana kärsi marttyyrikuoleman vuonna 155 tai 156. Polykarpoksen kirjeessä filippiläisille on yhdeksäs luku mielenkiintoinen.
Luvun alussa Polykarpos kehoittaa lukijoitaan tottelemaan vanhurskauden sanaa, ja kestävyydessä osoittamaan kaikkea sitä kärsivällisyyttä, jata he omin silmin näkivät marttyyreina kuolleissa aikalaisissaan Ignatioksessa, Zootimuksessa ja Rufuksessa, kuten myös muissa teikäläisissä ja itse Paavalissa ja toisissa apostoleissa.
Sitten Polykarpos jatkaa:
"Vakuuttuneina, että nämä kaikki eivät juosseet turhaan, vaan uskossa ja vanhurskaudessa, ja että he ovat nyt heille arvollisessa paikassa Herran luona, jonka kanssa he yhdessä ovat kärsineet. ..."
Taaskaan ei jää epäilystä siitä, etteikö Polykarposkin uskonut kristittyjen kuolemanjälkeiseen tietoiseen elämään, vieläpä välittömästi kuoleman jälkeen. Polykarposkin uskoi marttyyrien elävän tietoista elämää pyhässa paikassa. Polykarposkaan tuskin tarkoittaa, että heidät olisi ruumiillisesti herätetty kuolleista, vaan sitä, että he ovat persoonina silti elossa, vaikka joutuivat marttyyreina kokemaan ruumiillisen kuoleman."
25.02.2016 08:36
KaiA "Raamatullisempi kanta ei muuten ole liberaalimpi kanta. :)"
Aika erikoista ajattelua sinulta kun ajatellaan asiaa laajemmassa perspektiivissä sillä VT:n ajan rabbiiniset Juutalaiset ovat aina uskoneet "elävään sieluun" sekä alkukristillisyys selvästi UT:n puolella ! :)
On täysin "ukkapukkaa" sotkea kreikkalaista mytologiaa joka paikkaan ja sillä yrittää selittää kaikkea vaikkakin tämä adventistisessa opetuksessa on kylläkin aina näkyvillä. Kaikki yritetään selittää "kreikkalaisella mytologialla! :O
Mutta Jeesuskin täysin yhtyi yleisesti ymmärrettyyn kantaan puhuessaan meille "Aabrahamin helmasta" ! (Luuk 16:19-31)
Eli opetus siitä, että ihmisessä ei olisi aina "elävää sielua" on täysin "Liberaalista uusajattelua" joka on kehittynyt kristinuskoon vasta myöhemmin !
25.02.2016 08:19
Ps. Ja Minä itse henkilökohtaisesti ikävä kyllä nähtävästi kuulun kohta tulevaisuudessa siis tähän "liberaaliseen luterilaiseen nyky-ajan kirkkoon" jonka ihmiskäsitys ei vastaa klassista/konservatiivista eli myös omaa ihmiskäsitystäni...
Ja olen huomannutkin, että oma ihmiskäsitykseni on selvästi lähempänä Ortodoksista kirkkoa näine Sielu/Tuonela (välitila) ajatuksineni, jotka olen Hengen johdatuksesta Raamatustani löytänyt... :)))
20.02.2016 09:47
Sinä KaiA käsityksesi mukaan yrität tunkea "Neshamah" sanaa joka paikkaan tarkoittamaan sillä Hengitystä/Henkäystä vaikka hyvin olet esimerkeistäni nähnyt edellä kuinka sillä tarkoitetaan myös Henki/Sielua !
Ja sanahan juontuu "Nasmah"-sanasta eli huohottaa !
http://biblehub.com/hebrew/5395.htm
Eli sanalla "Neshamah" on useampia merkityksiä kuten esimerkeistämme näemme eli välillä Henki ja välillä myös liittyen hengittämiseen mutta meidän tärkein ajatuksemme onkin se miten se Klassisessa hebreassa ymmärrettiin ihmisen ihmiskuvaan liittyen 1 Moos 2:7 kohdassa !
Tässä on tämä juupasjaapas väittely !
Even Shoshan Hebreaa Hebreaksi sanakirjassaan esim. pitäytyy klassiseen käsitykseen ja hebrealaiseen perinteeseen juutalaisen uskonkäsityksen mukaan !
Liberaalinen uusajattelu on muuttanut tämän kuvan toiseksi esim. Adventismissa ja myös Luterilaisen kirkon sisällä ja näin näitä painotuksia on lähdetty seuraamaan painokkaasti ja myös sielu-sanaa vähentämään 1992 käännöksestä !
Ja näin myös opetetaan nykyteologeja koko ajan !
Minun poikani (kolmas) kastetaan sunnuntaina Luterilaiseen kirkon jäseneksi ja keskustelin kastepapin kanssa, joka on 4v pappina ollut naispappi tästä ihmiskuvasta sekä kasteesta puhelimessa hetken ja hän kertoi viime viikolla juuri olleen jossain seminaarissa jossa asiasta keskusteltiin ja heitä opetetaan pääasiallisesti juuri käyttämään tätä "liberaalisempaa" ajattelua eli "Maasta sinä olet tullut ja maahan sinun tulee takaisin menevän ja Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä" eli pappeja opetetaan ymmärtämään "liberaalisesti" että Sielu ja Ruumis on toisistaan eroamaton kokonaisuus ihmisen ruumiin kuollessa !
Tämän naispappi kuitenkin myönsi että toisenlaista ajatteluakin kyllä on !
Eli.... Luterilainen kirkko on jakautunut tässä asiassa nykypäivänä kahtaalle mutta kuitenkin Nikolainen linja jyrää yliopistokoulutuksessa nykypäivänä enemmän ja asiat painotetaan 1992 käännöksen mukaan ja sieltähän helposti löytyy tämä "väärä ihmiskuva" !
20.02.2016 09:24
Kai A : Tiedän hyvin, että veli Kopittelija on niin vakaa ”sieluveli,” että hän tuskin kantaansa muuttaisi vaikka enkeli tulisi asiaa opettamaan.
20.02.2016 08:47
Ps. Ja Huom tämä נֶ֣פֶשׁ ne·fesh eli Sielu esiintyy jakeessa vielä 2 KERTAA niin että "vahingon" mahdollisuus pienenee entisestään... ;)
19.02.2016 16:54
Laitanpa tähän vielä yhden esimerkin miten 1992 käännös jyrää ihmisen SIELUA saadakseen oman teologisen ajattelunsa paremmin näkyviin.
.
1938 käännös sanoo näin Jer 31:25 "Sillä minä virvoitan väsyneen SIELUN (ne-p̄eš), ja jokaisen nääntyvän SIELUN (ne-p̄eš) minä ravitsen."
.
http://biblehub.com/text/jeremiah/31-25.htm
.
Nooh... mitenkä sitten tämä Nikolainen/Sollamo käännös sitten tämän ymmärrettäväksi nykysuomeksi sitten kääntää ?
.
Vrt. 1992 käännös: Jer 31:25 "Väsynyttä minä juotan, nääntyneen minä ravitsen." :O
.
Noh kas kummaa... jakeessa alkukielessä esiintyvä נֶ֣פֶשׁ ne·fesh eli Sielu sana katoaa kokonaan kuin joku saharaan...
.
Että tällälailla... Eipähän tarvitse väsyneet ja nääntyvät liberaaliteologit sitten "sielunhoitoa".... :D
.
Eli tässäkin Nikolainen/Sollamo mafian ratkaisu on omateologinen, ei kielellinen ! :O
TÄMÄ ON SELVÄÄ RAAMATUN RUSIKOIMISTA VÄKIVALLOIN !
19.02.2016 16:47
Tässä sinulle vielä aiheeseen liittyvä runoni/aforismini:
http://otakoppi.webnode.fi/news/tosi-mies/
19.02.2016 10:01
Hengellisillä järjestöillä sekä lahkoilla on sellainen ongelma, että jos joku "julkisuuden henkilö" tulee uskoon niin se halutaan "omia" ja sillä mainostaa järjestöä !
Luterilisuudessa on näitä monia... Helluntalaiset halusivat omia aikanaan esim. Viktor Klimenkon.
Nämä "julkkikset" nostetaan heti kovasti esiin vaikka heidän teologinen tietämys olisi vielä hyvin heikkoa ja lasten kengissä ja sillä sitten vaan saadaan mainosta.
Kari Kuuvan puheista tai saarnoista en tiedä mutta siteeraamassasi linkissä jossa puhutaan "Kansan raamattuseurasta" niin siellä ei tietääkseni mitenkään opeteta että "Menen Jumalan muistiin" ! :O
.
...ja sitten puskaheittosi: " Hän sentään on mies, verraten kirjoituksiisi."
Mitä tämäkin sitten tarkoittaa...vaikuttaa närkästyneen miehen joltain älyttömältä heitolta joka saa vain sinut itsesi näyttämään aivan typerykseltä...
mutta jokainen tavallaan....
Ps. minun kirjoituksiani voi jokainen lukea tuolta ja miettiä itse mitä ne sitten on...
http://otakoppi.webnode.fi/
19.02.2016 09:56
Ps. Miksi sinä PyhPyh yleensä vastaat näihin minun kirjoituksiini kun sinulla ei ole koskaan mitään järkevää kommentoitavaa ?
Itse kirjoitat tuolla alempana näin:
"pyhpyh 18.2.2016 8:32
Kopittelija on eksyttäjä. Pysykää erossa sen kirjoituksista."
JA NYT OLET TAAS ITSE TÄÄLLÄ KOMMENTOIMASSA ? HALOO !
19.02.2016 09:37
Niin tänne on moni vastannut "Ellen-lasit" päässä ja tätä kautta oman teologisen asenteen/perinnön kautta mutta se ei muuta alkukielellistä asiaa että "Neshamah" tarkoittaa perinteisesti ensisijaisesti Henkeä/Sielua !
Mutta kaiketi se on sinunlaisellesi kuin "pyhpyh" aivan turhaa selittää...
Mutta olen tämän kirjoitukseni kyllä tarkoittanut luettavaksi muillekin kuin adventisteille joiden "jääräpäisyys" on hyvin tunnettua tosiasioidenkin edessä.
19.02.2016 09:32
57 / 400