Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Ateismin+epistemologiset+perusteet+ovat+ainakin+suht+huteralla+pohjalla."
Itse+asiassa+juuri+epistemologisesti+ajateltuna+on+erittäin+vahvoilla,+kun+ei+suinpäin+usko+asioihin,+joita+ei+voida+näyttää+toteen.
19.11.2017 09:03
Olet+jo+kaivanut+itsesi+juoksuhiekkaan+asian+suhteen,+mutta+katsos+nyt+edes+mitä+Wikipedia+sanoo+agnostismista:
>>+Agnostisismi+tai+agnostismi+(kreik.+α-+a-,+ei+++γνώσις+gnōsis,+tieto)+on+käsitys,+jonka+mukaan+tiettyjen+olemassaoloa+koskevien+väitteiden+–+erityisesti+Jumalan+tai+yliluonnollisen+olemassaoloa+koskevien+väitteiden+–+totuusarvoa+ei+tiedetä+tai+ei+voida+tietää.+>>
Agnostinen+kanta+on+siis+on+tuiki+yleinen,+riippumatta+siitä+sattuuko+uskomaan+sellaiseen,+mihin+vain+teistit+uskovat.
19.11.2017 08:37
Otetaanpa+retoriikkaharjoituksena+yhdenlainen+kuvitteellinen+esimerkki:+Junan+ravintolavaunussa+ympärilleen+pälyilevä+salaliittoteoreetikko+väittää+olevansa+tekniikan+tohtori.+Evidenssiä+oppiarvostaan+hän+ei+esitä.+Ajattelen+tohtoriuden+olevan+mahdollista,+vaikka+en+pidäkään+sitä+todennäköisenä.+En+siis+usko+väittämän+olevan+totta,+mutta+minulla+ei+ole+myöskään+vastakkaista+uskomusta.
Aina+ei+siis+tarvitse+olla+aktiivisesti+uskomassa+jokaisesta+höpötykseltä+vaikuttavasta+väittämästä+vastakkaista.
"Mielestäni+ei+niinkään+ole+virheellistä+väittää,+että+ateismikin+on+uskomus,+kuin+on+väittää,+että+se+olisi+uskonto."
Ateismin+väittäminen+uskomukseksi+olisi+kuitenkin+turhaa+venkoilua+ja+asian+kääntämistä+päälaelleen.
18.11.2017 23:05
Sen+tiedän,+mitä+positiivisella+ja+negatiivisella+ateismilla+tarkoitetaan,+mutta+minulla+ei+ole+aavistustakaan+siitä,+mitä+olisivat+positiivinen+ja+negatiivinen+teismi+saattaisivat+tarkoittaa.
18.11.2017 22:11
"On+totta,+että+olla+uskomatta+jotain,+on+sama+kuin+uskoa,+ettei+tuota+kyseistä+jotain+ole+-+"
Kommenttisi+pursuaa+asiallista+asiaa,+mutta+tuosta+lainaamastani+kohdasta+olen+eri+mieltä.+
Uskominen+johonkin+vaatii+aktiivista+ajattelua.+Siksi+olisi+mielestäni+hassua+ajatella+uskovansa+käänteisesti+kaikkien+sellaisten+uskomusten+kohdalla,+joihin+ei+itse+satu+uskomaan.
18.11.2017 22:01
Negatiivinen+teismi+olisi+teismiä+eli+uskoa+teistiseen+jumalaan,+mutta+ateismihan+ei+sitä+ole.+Ymmärrätkö?
En+kyllä+osaa+edes+keksiä,+mitä+negatiivinen+teismi+oikeastaa+voisi+olla.+Olisiko+se+vaikka+sitä,+että+ruikutettasiin+kaikesta+pahasta+mitä+jumalat+ovat+saaneet+aikaiseksi?
18.11.2017 20:58
En+minä+ainakaan+ateistina+ajattele+ihmisen+olevan+erityisen+'korkea'+saati+'korkein'.+Ihminen+ei+edes+pärjää+ilman+suolistobakteereja.+Ajattelen+ihmiskunnan+olevan+tuhon+oma,+jos+biosfäärin+tasapaino+järkkyy+riittävästi.+Enkä+tarvitse+jumaluskoa+ajatellakseni+kuten+ajattelen.
Olisiko+mieleesi+syntynyt+jonkinlainen+olkiukko+siitä,+mitä+ateistit+ajattelevat+ihmisen+'korkeudesta'?
18.11.2017 20:47
Nyt+on+jo+hieman+vaikea+uskoa+sinun+olevan+tosissasi,+mutta+vastaan+silti+asiallisesti:
Ei+ole+negatiivinen+teismi,+vaan+teismin+negaatio.
18.11.2017 20:33
Tarkoitan+sitä,+että+ateismiin+tuskin+kuuluu+ihmisen+korottamista,+mutta+teismistä+sitäkin+löytyy.
18.11.2017 19:39
Pointti+on+tässä:+Pitääkö+mielestäsi+kieltää+yksi+tai+useampia+jumalia+ollakseen+ateisti,+vai+riittääkö+se+ettei+ole+teisti?
18.11.2017 19:37
"Mielestäni+kannanottoni+on+melko+selkeä."
Vain+niin.+Minulla+on+sitten+varmaankin+suuria+vaikeuksia+tekstianalyysin+tekemisessä,+kun+en+aloituksesta+löydä+selkeää+kuvaa+käsityksestäsi+ateistien+suhteesta+moraaliin.+
Saatat+toki+aloituksessa+yrittää+kautta+rantain+vihjailla,+että+ateisteilla+moraali+olisi+heikommalla+tolalla+kuin+joillakin+teisteillä,+mutta+esittämäsi+arvelut+eivät+vakuuta+ainakaan+minua.
18.11.2017 19:34
Aika+vekkulia,+että+piti+ihan+sanakirjasta+katsoa+mitä+tuollainen+sana+merkitsee.+Seuraavaksi+voisit+katsoa,+mitä+tarkoittaa+sana+rekry[tointi].+Kai+nyt+kuitenkin+[aikuisten+oikeasti]+ymmärrät,+että+esimerkiksi+minä+olen+ateisti+sillä+perusteella,+ettei+minulla+ole+teismiin+vaadittavaa+uskoa.+(Kaikkinaisen+jumalien+kieltelyn+jätän+niille,+joilla+on+siihen+perusteita,+aikaa+ja+rahkeita.)
18.11.2017 19:19
Eiköhän+se+ole+esim.+kristinusko,+kun+koettaa+korottaa+ihmisenkin+yliluonnollisiin+sfääreihin.
18.11.2017 16:00
"Jaaha+ja+tälläinen+höpöhöpö+aloitus."
Niinpä.+Sama+kuin+väittäisi,+että+ihmisellä+on+hattu+päässä,+jos+sillä+ei+ole+hattua+päässä.
"ateismi+on+kyllä+maailmankatsomus+tai+aate"
No+ei+sentään.+Ateismi+on+sitä,+että+aate+nimeltä+teismi+'puuttuu'.+Ja+maailmankatsomus+voi+olla+ateistinen+mutta+ainakin+minun+on+vaikea+on+käsittää,+että+puuttuva+usko+johonkin+olisi+maailmankatsomus.+Autosta+voi+puuttua+turvatyyny,+mutta+puuttuva+turvatyyny+ei+sentään+ole+auto.
"Ateismi+on+ihan+vain+yksinkertaisesti+jumalan+tai+yleisemmin+jumalien+olemassaolon+kieltävä+käsitys."
Mitään+ei+tarvitse+kieltää+ollakseen+ateisti.+Riittää+kun+ei+usko+yhteenkään+teistiseen+jumalaan.
18.11.2017 15:59
Aiheesta+tällä+palstalla+aikaisemmin:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10635395/tutkimus-ateistit-myotatuntoisempia-kuin-uskovaiset
18.11.2017 08:06
Aina+jaksaa+harmittaa,+kun+kiinnostavan+otsikon+alla+ei+olekaan+mitään+selkeää+tietoa+tai+kannanottoa+asiasta.
"Ateismista+ei+sinänsä+seuraa+nk.+»kultaisen+säännön«+noudattaminen+tai+noudatta+jättäminen,+mutta+kristinuskosta+olemuksellisesti+seuraa+sen+noudattaminen."
Ainakaan+jumalusko+ei+korreloi+positiivisesti+empaattisuuden+kanssa.+Ehkä+moraalin+ulkoistaminen+yliluonnolliselle+entiteetille+jotenkin+tukahduttaa+myötäsyntyistä+tarvetta+olla+avulias+kanssaihmisiä+kohtaan.
P.S.+olemuksellisuus:
"Tosiasia+on,+että+olemuksellisuus+johdattelee+meidät+ja+tukiryhmämme+kohti+yleispätevien+toimintaohjeiden+tavanomaisia+käyttökohteita."+[puppulausegeneraattori.fi]
18.11.2017 08:05
Nillitystä:+Pidä+huolta+-biisi+lienee+Pave+Maijasen+tekemä.
17.11.2017 21:35
Tismalleen+samalla+kannalla.+Olen+ihmetellyt+mm.+Stephen+Hawkingin+höperehtimistä+ihmiskunnan+pelastamisen+tarpeesta.
17.11.2017 21:31
Tuskin+tarvitsee+olla+homoseksuaalinen+halutakseen+keskustella+yhteiskunnallisista+ongelmista.
16.11.2017 19:43
Onhan+pe.ku+usein+uutisoinut+Aa:n+touhuistakin.+:-)
No+vakavasti:+Eri+ihmisillä+pukkaa+olemaan+omat+aiheet,+joita+haluaa+nostaa+tapetille.+Pe.ku:lla+se+paljolti+näyttää+olevan+ihmisten+kelju+suhtautuminen+tasa-arvoiseen+avioliittoon.+Hyvä+on+tuollaista+nostaa+esille,+niin+kauan+kuin+sitä+esiintyy.+Pisteet+Pe.ku:lle!
16.11.2017 19:08
51 / 396