Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Kaikki+väärin."
Tuo+on+muuten+kiinnostavaa,+koska+olen+aina+pitänyt+sinua+feminiinisenä+hahmona.+Nimimerkkisi+saattaa+tosin+olla+siihen+yksi+syy,+vaikka+tiedostankin,+että+joku+mieskin+voisi+aivan+hyvin+valita+itselleen+jotain+vastaavaa+nimimerkiksi.
19.09.2017 18:45
"Kaikki+sinun+mielikuvasi+ovat+väärin,+etkö+ymmärrä."
Ymmärrän,+että+kun+väität+noin,+niin+käytännössä+väität+sellaisen+olevan+virheellinen+mielikuva,+että+kristinuskossa+opetettaisiin+Jumalan+luoneen+esimerkiksi+elämää.+Jätän+kysymättä,+miksi+niin+teet.
19.09.2017 18:40
Kertomuksesta+saa+mielikuvan+siinä+kuvatusta++hahmosta,+mutta+ei+sitä+tarvitse+todesta+ottaa.+Ei+se+ole+kieroilua,+ettei+pidä+kaikkia+mielikuvia+totuuksina.+Se,+ettei+pidä+mielikuvaa+totuutena,+ei+tarkoita,+etteikö+mielikuvaa+olisi+olemassa.+Kai+sinäkin+tuon+verran+ymmärrät.
"+<...>+kaikki+ateistien+mielikuvat+Jumalasta+ovat+todellakin+vääriä."
Minulla+on+ateistina+sellaisiakin+mielikuvia+erilaisista+jumalhahmoista,+että+ennen+kuin+lähi-idässä+alettiin+uskoa+pååasiassa+Jahve-nimiseen+miehiseen+jumalaan,+oli+vallalla+ollut+jumalatar+nimeltään+Ašera,+jota+on+myös+pidetty+Jahven+puolisona+ja+jopa+elämänpuuna.+Ehkä+tällaisetkin+mielikuvat+ovat+sinusta+vääriä.+:-D
18.09.2017 06:27
"Onhan+selvää+että+ateismi+ja+islam+ovat+liittolaisia+henkensä+puolesta."
Maassa,+jossa+ateistien+enemmistö+on+evlut-kirkon+jäseniä?
17.09.2017 20:12
???
17.09.2017 20:04
"Vasemmisto-vihreiden+ateistien+harhakuvitelmat+islamin+suhteen"
Näin+kapitalismiin+lukkiutuneena+porvariateistina+kysyisin:+Miten+niiden+punavihreiden+näkemys+islamilaisuudesta+poikkeaa+omastani?
17.09.2017 18:25
"Ei+minun+tarvitse+saada+ketään+näkemään+asioita+kuten+minä+näen."
Miksi+sitten+kirjoitat+väittämiäsi+julkiselle+keskustelupalstalle?
17.09.2017 08:02
"Sinä+haluat,+tahallasi,+vääntää+kaiken+päälaelleen,+jotta+pääset+"olemaan+oikeassa",+vaikka+olet+väärässä."
Olen+toki+mieluummin+oikeassa+kuin+väärässä.+Minä+suorastaan+pyrin+siihen+punnitsemalla+asioita+eri+näkökulmista.+Päälaelleen+kääntäminen+onkin+siinä+hyvä+tekniikka.
Mutta+eipä+unohdeta+käsiteltävää+asiaa.+Jos+tahdot+seistä+sen+väitteesi+takana,+että+mielikuvani+Jumalasta+ovat+vääriä,+niin+käytännössä+sanot,+että+on+virheellistä+pitää+Jumalaa+esimerkiksi+elämän+luojana.+Valinta+on+sinun.
17.09.2017 08:01
"Mielikuvasi+ovat+vääriä,+niillä+ei+ole+yhteyttä+todellisuuteen."
Eli+ilmeisesti+mielestäsi+totuudenmukaisempi+mielikuva+Jumalasta+olisi+sellainen,+jonka+mukaan+Jumala+ei+olisi+luonut+Maata,+eikä+Aurinkoa,+eikä+maapallon+eliöstöä,+eikä+ihmisiä.+Eikä+Jumalan+väitettäisi+olevan+kiinnostunut+ihmisten+tekemisistä.
Outoa,+mutta+mielenkiintoista.
16.09.2017 23:36
"Minä+en+puhu+kuvitelmista+vaan+todellisuudesta."
Oletetaan,+että+olet+oikeassa.+Et+kuitenkaan+osaa+kertoa+asiaasi+siten,+että+saisit+ateistit+näkemään+asioita+samalla+tavalla+kuin+itse+näet.+Tässä+mielessä+suurin+ongelmasi+lienee+se,+että+esität+ymmärtäväsi+asioita+paremmin+kuin+kanssasi+keskustelevat+(tai+viestejäsi+kommentoivat).
16.09.2017 21:53
"Kyllä+väärät+mielikuvat+haittaavat,+sillä+ne+sitovat+ja+kahlitsevat+mielen."
Sinulle+taisi+nyt+tulla+väärä+mielikuva+todellisuudesta.
'Jos+nämä+mielikuvat+ovat+mielestäsi+vääriä,+niin+ei+haittaa.'
tarkoitta+samaa+kuin
'Minua+ei+haittaa,+jos+nämä+mielikuvat+ovat+mielestäsi+vääriä.'
"Lapsena+saamasi+opetukset+ovat+jääneet+ymmärtämättä,+"
Ymmärrystä+asiasta+en+kaipaakaan+enempää+mitä+minulla+on.+Kyse+oli+siitä,+ovatko+mielikuvani+asiasta+oikeita+vai+vääriä.+Koska+vaihdoit+asiaa,+oletan,+että+huomasit+puhuneesi+palturia+mielikuvieni+luonteesta.
16.09.2017 21:29
Juu.+Ei+tosiaankaan+ole+fiksua+opettaa+uskontoja+ja+filosofiaa+alaluokilla,+kun+lapset+eivät+ole+niitä+vielä+valmiita+vastaanottamaan.+Kielten+oppimisen+herkkyys+taas+on+parhaimmillaan+silloin,+joten+pientä+kurssien+uudelleensijoitteluakin+kannattaisi+ehkä+harkita+sen+lisäksi,+että+annetaan+yhtäläinen+sivistys+uskonnoista+kullekin+oppilaalle.
16.09.2017 15:45
Kolussa+saamani+uskonnonopetuksen+perusteella+minulla+on+sellainen+mielikuva+Jumalasta,+että+kyseinen+yliluonnollinen+ja+näkymätön+henkiolento+olisi+luonut+Maan+ja+Auringon,+sekä+maapallolle+ison+määrän+erilaista+eliöstöä,+päälle+vielä+taikonut+maan+tomusta+Aatamin+ja+Eevankin.+Tuon+Jumalan+lisäksi+väitetään+olevan+kiinnostunut+ihmisten+tekemisisitä.
Jos+nämä+mielikuvat+ovat+mielestäsi+vääriä,+niin+ei+haittaa.
16.09.2017 13:49
"Ateisteilla+ei+ole+mielikuvia+jumalista."
Näen+tuon+asian+eri+tavalla.+Onhan+meillä+ateisteillakin+mielikuvia+niistä+jumalista,+joista+uskonnot+kertovat.+Meille+ne+vain+ovat+mielikuvia+tarinoissa+esiintyvistä+yliluonnollisista+olennoista,+joiden+emme+usko+olevan+olemassa.
Lisäksi+bebebebe+väitti+kyllä+lainaamassasi+kohdassa,+että+'jumal-hahmoni'+olisivat+mielikuvitustani,+mikä+käsittääkseni+on+eri+asia+kuin+se+tosiasia,+että+minulla+on+toisten+luomista+jumal-hahmoista+mielikuvia.+
No,+koska+bebebebellä+on+tietoa+Totuudesta,+niin+hän+tietenkin+tietää+suurella+varmuudella,+että+esimerkiksi+Raamatun+Jumala,+josta+minulla+on+kuulemani+ja+lukemani+perusteella+mielikuvia,+onkin+minun+mielikuvitustani.+:-D
14.09.2017 15:14
"Kaikki+sinun+jumala-hahmosi+ovat+mielikuvitusta,+sinun+mielikuvitustasi."
Jumalhahmot,+joihin+viittaan,+ovat+uskontojen+tuotteita.+Enhän+minä+niihin+toki+itse+usko.
Erikoista+sinänsä+kuulla,+että+uskontojen+jumalat+ovatkin+sinun+mielestäsi+mielikuvitusta.
"Mutta+sinä+se+vaan+rakastat+fiktiohahmojasi+ja+haluat+niitä+esitellä."
Eiköhän+niitä+hahmoja+sentään+rakasta+enemmän+ne,+joiden+mielestä+ne+eivät+ole+fiktiota,+vaan+totta,+todellisuutta,+totuutta,+faktaa,+Totuus,+jne..
14.09.2017 06:00
"Käsiteselkeys+olisi+tavoittelemisen+arvoista,+jottei+hortoillessaan+tekisi+harkitsematta+jotakin,+jota+myöhemmin+katuu."
Mainiota!
On+myös+hyvä+osata+erottaa+toisistaan+seuraavat+tilanteet:
1)+Henkilö+ei+usko+väittämän+x+vastaavan+todellisuutta.
2)+Henkilö+väittää,+ettei+väittämä+x+vastaa+todellisuutta.
Mitä+tulee+teististen+uskontojen+ja+jumaliin+(erilaisiin+teistisiin+jumalhahmoihin)+uskomisen+yhteyteen:+Uskonnot+sisältävät+dogmeja,+jotka+koskevat+jumalhahmojen+todellisuusväittämiä.+Täten,+vaikka+eteisti+ei+pidäkään+uskontoja+olemassaolemattomina,+on+helppo+ymmärtää,+mihin+viitataan,+kun+sanotaan,+ettei+joku+usko+uskontoon.+(Ei+usko+sen+dogmeihin,+ei+usko+jumalaan.)
12.09.2017 07:53
Ehkä+vajaa+murto-osa.+:-)
12.09.2017 07:28
Itse+asiassa+kirjoitin+kysymyksen+jatkumoksi+nimimerkin+nähty.on+viestiin:
'''Aivan+yhtä+pätevää+olisi+minun+nyt+väittää+kun+tuolla+järvenyllä+näkyy+sateenkaari,+että+juu+noitakin+perhanoita+on+nykyään+jatkuvasti+kun+jotkut+ovat+homoja.'''
...mutta+mokasin+hierarkian+kanssa.
Ja+oikeasti+ajattelen,+että+sateenkaari+syntyy+kun+katseen+suunnasta+tuleva+valkoinen+valo+törmää+vesipisaroihin,+joista+eri+värikomponentit+lähtevät+eri+suuntiin+kustakin+heijastuttuaan+vesi-ilma-rajapinnassa+pisaran+sisällä+pari-kolme+kertaa.+Jonkin+kulman+kohdalle+sattuvista+pisaroista+silmään+tulee+yhtä+aallonpituutta+ja+toisen+kulman+kohdalta+toista+aallonpituutta.
Mutta+hienoa,+ettet+ajattele+sateenkaariväen+hyväksunnän+saavan+suitsutusta+luonnolta+sateenkaarien+muodossa.+En+olisi+uskonutkaan.
Aloituksestasi+jäi+sellainen+hytinä,+että+saattaisit+hyvinkin+nähdä+Mäkisen+ajatuksilla,+maankuoren+toiminnalla+ja+pakanoiden+ajan+kululla+olevan+jonkinlainen+yhteys.+Se+ei+kohdallasi+hämmästytä.
12.09.2017 07:24
Olisiko+se+sateenkaari+muuten+luonnon+tapa+näyttää+ilonsa+HLBTIQ-meiningin+noususta+enemmän+ja+enemmän+hyväksyksi+ilmiöksi+taivaan+alla?+:-)
11.09.2017 19:21
"Sinä+väität,+että+1+on+hahmo."
Kuvitelmasi+ovat+eriskummallisia.
"Jumala+on+Perimmäinen+Todellisuus."
Metafyysiseen+ajatteluusi+en+nyt+sotkeudu+muuten+kuin+toteamalla,+että+tuo+ei+kuulosta+minusta+uskottavalta.+Itse+pidän+todellisuuteen+kuuluvina+asioina+sellaisia,+jotka+on+objektiivisesti+todennettavissa.+Minulle+sellainen+tarjoaa+riittävästi+ihmeteltävää.
"Minä+olen+johdonmukaisesti+selittänyt+sinulle,+että+Jumala+ei+ole+hahmo."
Se+tosiasia,+että+juuri+sinä+kiellät+asian,+ei+nähdäkseni+muuta+sitä+todellisuuden+osasta,+että+jokainen+teistinen+jumala+on+tarinoissa+esiintyvä+erillinen+hahmo+(character,+figure).+Tarinat+luovat+erilaisia+kuvia+eri+jumalhahmoista.+Jumalhahmot+ovat+teististen+uskontojen+peruselementtejä.+Ilman+niitä+emme+voisi+hahmottaa,+millainen+persoona+kukin+teistinen+jumala+on.+Emme+tietäisi+eroa+Ukon,+Jahven+ja+Zeuksen+välillä.
Lisättäköön,+että+meillä+kahdella+on+ilmeisesti+hyvin+erilainen+käsitys+siitäkin,+mitä+johdonmukainen+selittäminen+tarkoittaa.+:-)
10.09.2017 17:23
56 / 396