Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Oletko+varma+että+sinun+tietosi+on+riittävä?"
En+toki.+Kyse+onkin+juuri+siitä,+että+se+mitä+asiasta+(eli+perusteluyritysten+laadusta)+tiedän,+ei+ole+riittävä+toimiakseen+minulle+perusteluna+tiettyjen+väittämien+paikkaansa+pitävyydesta.
03.03.2017 21:04
"Ateismi+on+väärä+johtopäätelmä+ja+se+perustuu+virheellisiin+premisseihin."
Kysytäänpä+taas:+Mitä+väärää+on+olla+uskomatta+väittämiin,+jotka+eivät+vaikuta+uskottavilta?+Mikä+premissi+on+virheellinen+tilanteessa,+jossa+pidetään+tosiasioina+vain+asioita,+jotka+on+osoitettavissa+tosiasioiksi?
03.03.2017 20:59
"Enpä+usko+että+käsityksemme+totuudesta+poikkeavat+olennaiselta+osaltaan."
Vai+niin.+Minä+en+pidä+totena+väittämiä,+joita+ei+voida+osoittaa+todeksi.+Sinä+pidät.+Demonstroit+sitä+käsitystäsi+viestistä+toiseen.+Minun+mielestäni+tuo+kertoo+hyvin+perustavaa+laatua+olevasta+epistemologisesta+erosta+totuuskäsitystemme+välillä.+Minulle+se+on+olennaista.
03.03.2017 20:47
"Avoin+mieli+riittää+sen+selville+saamiseen."
Kohdallani+tarvitaan+kuitenkin+hurjien+Jumalan+olemassaoloväitteiden+lisäksi+rautaiset+todisteet+tai+pätevät+perustelut.+Väitteiden+toistaminen+ei+tietenkään+käy+todisteesta,+eikä+perustelusta.+Sekään+ei+ole+todiste+tai+perustelu+Jumalan+olemassaolon+puolesta,+että+joku+toinen+ihminen+uskoo.+Ymmärrän+nimittäin,+että+ihmisen+mieli+on+muokattavissa+hyvin+helposti+uskomaan.+Ja+mieli+myös+rakentaa+muistikuvia+kokemuksista+niin,+ettei+ihminen+itse+voi+erottaa+todellista+ja+rakennettua+kokemusta+toisistaan.
03.03.2017 20:46
Ovatko+uskontokuntiin+kuulumattomat+aina+uskonnottomia?
03.03.2017 20:01
Ennenkin+on+moni+lapsi+varttunut+aikuiseksi+ilman+yhden+tai+kahden+biologisen+vanhempansa+tuntemista,+tietämistä+tai+tapaamista.+Kaikille+lapsille+biologisen+isän+ja+äidin+hoivissa+kasvaminen+ei+vain+ole+mahdollista.
Aiemmin+samaa+sukupuolta+olevien+parien+perheissä+lapset+ovat+eläneet+tilanteessa,+jossa+heidän+vanhempiensa+ei+ole+edes+ollut+mahdollista+solmia+avioliittoa.
03.03.2017 19:58
"Ateismi+on+johtopäätöksenä+vajaa,+koska+se+perustuu+vääriin+premisseihin."
En+usko+Jumalaan,+koska+sellaisen+olennon+olemassaolon+puolesta+ei+ole+tietääkseni+esitetty+riittäviä+perusteluja.+Minkä+sellaisen+premissin+olen+esittänyt,+joka+olisi+väärä?
02.03.2017 20:50
Mieleni+on+avoin+sille+mahdollisuudelle,+että+jokin+korkeampi+voima+(jota+sinä+saatat+kutsua+Jumalaksi)+voi+olla+olemassa.
02.03.2017 20:26
"Oikeastaan+meitä+ei+pitäisi+lainkaan+kiinnostaa+ihmisten+itsemäärittelyt,+vaan+ainoastaan+totuus."
Itse+olen+valmis+pitämään+totena+väittämiä,+jotka+voidaan+osoittaa+todeksi.+Sinä+taas+pidät+totena+muunlaisia+väittämiä.+Käsityksemme+totuudesta+siis+poikkeavat+toisistaan+olennaiselta+osaltaan.+Tässä+tilanteessa+en+näe+järkeväksi+keskustella+siitä+aiheesta+kanssasi.
02.03.2017 20:20
Mitä+tuohon+ateisti,+agnostikko,+teisti+-jaotteluyritykseesi+tulee,+niin+ehdotan,+että+perehdyt+siihen+tosiasiaan,+että+agnostismi+ei+ole+mikään+ateismin+ja+teismin+väliin+jäävä+'pidän+mahdollisena+vaikka+en+usko'+-tyyppinen+kanta.
Sivun+https://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi+ensimmäinen+virke+kiteytettynä:
Agnostismi+on+käsitys,+jonka+mukaan+Jumalan+tai+yliluonnollisen+olemassaoloa+koskevien+väitteiden+totuusarvoa+ei+tiedetä+tai+ei+voida+tietää.
Tuon+kannan+edustajia+esiintyy+niin+ateisteissa+kuin+teisteissä.
Sitten+taas+varsinaiseen+asiaan:
1)+"En+vastaa+että+uskon,+mutta+en+vastaa+myöskään+että+en+usko,+koska+minulla+ei+ole+tuohon+asiaan+kantaa."
2)+"Hölmöhän+olisin+jos+sellaisen+mahdollisuuden+kieltäisin."
On+siis+olemassa+selkeä+väite+(Helsingissä+sataa+yli+15+mm+vettä+heinäkuun+seitsemäs+päivä+tänä+vuonna.),+jota+et+kiellä,+vaikka+sinä+et+erityisesti+ole+sillä+kannalla,+että+väite+olisi+totta.
Samalla+tavalla+on+olemassa+selkeä+väite+(Jumala+on+olemassa.),+jota+minä+en+kiellä,+vaikka+ateistina+en+ole+sillä+kannalla,+että+väite+olisi+totta.
Jospa+nyt+tässä+valossa+hetken+miettisit+tämän+ketjun+ensimmäisen+lauseen+totuusarvoa.
02.03.2017 20:05
Tuostapa+sen+näkee:
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
01.03.2017 18:51
Tämän+ketjun+kohdassa+http://keskustelu.suomi24.fi/t/14744319/kenen-sana-on-totuus#comment-88958255+loihin+lausumaan,+että+'Ateismi+on+sitä+että+ei+uskota,+ei+sitä,+että+kiellettäisiin.'.
Vaikka+monelle+ateistillekaan+tuossa+ei+näy+merkityseroa,+niin+minulle+näkyy.+Ja+se+ero+manifestoituu+siinä,+että+jatkuvassa+jumalten+(tai+Jumalan)+olemassaoloja+koskevassa+debatissa+koetetaan+taajaan+asettaa+todisteluvastuita+niille,+jotka+eivät+edes+väitä+asiasta+mitään.
Siksi+olisi+hauska+tietää,+mitä+tämän+ketjun+kuuluisa+aloittaja+linkittämästäni+kommentistani+ajattelee.
Tämä+on+minulle+hieman+ylikuumentunut+peruna+nyt,+kun+toisaalla+odottelen+nimimerkin+'bebebebe'+vastausta+melko+yksinkertaiseen+kysymykseen+samalla+alueella:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14723797/ateistia-ei-vois-jumala-vahempaa-kiinnostaa#comment-88957993
Yleensä+en+tämän+palstan+peukutuksista+perusta+tuon+taivaallista,+mutta+nyt+(tajutakseni+edes+himpun+verran+kyselyni+arvoa+muiden+silmissä)+pyydän,+että+äänestysikäiset+tämän+postauksen+kohdalla+napsuttelisivat+peukkua+ylös+tai+alas.
28.02.2017 18:57
"Eli+homot+tuhoavat+kirkon."
Olisikin+mahtava+osoitus+kirkon+elinvoimaisuudesta.+Mutta+eiköhän+kirkko+omilla+valinnoillaan+voi+vaikuttaa+siihen+milloin+sen+tarina+on+ohi.+Ja+spn-avioliittoa+on+kannattanut+valtavat+määrät+muita+kuin+homoja.+Eduskuntakaan+ei+liene+homoenemmistöinen.
27.02.2017 20:07
"Jos+menevät+kirkossa+naimisiin,+niin+ei+se+heidän+tilannetta+paranna."
En+kysynyt+tilanteen+parantamisesta,+vaan+sitä,+miksi+olisi+syntisyyden+valossa+huonompi+olla+aviossa+kuin+ilman.
27.02.2017 19:50
No+sellaisenkin+tulkinnan+mahdollista+logiikkaa+olisi+kiva+tarkastella.+En+kuitenkaan+pidättele+hengitystäni+odotellessa.
27.02.2017 19:40
Eikäku+ihan+yleisesti.+Tuli+vain+jotenkin+mieleen+tuosta+saamastani+kommentista.+:)
27.02.2017 19:37
Mikä+mielestäsi+tekee+avioliitosta+susiparina+elämistä+syntisemmän?
27.02.2017 19:33
Mieluusti+ottaisin+vastaan+perusteltuja+vasta-argumentteja.
27.02.2017 19:26
Uskon,+että+suuri+määrä+kansaa+kokee+homoparien+vihkimättömyyden+syrjivänä,+mikäli+kuitenkin+heteropareja+edelleen+vihitään.+Pelkästään+piispojen+kannanotto+tuollaisen+toiminnan+puolesta+on+osoitus+syrjivästä+asenteesta.
Tuo+alentaa+kirkon+arvoa+näin+kokevien+silmissä+ja+lisää+kriittistä+suhtautumista+kirkkoa+kohtaan.+
Jos+sanktioita+tulee+rikkuripapeille,+niin+arvaan+että+moni+äänestää+jaloillaan.
27.02.2017 19:22
Aviojuttu+on+soppari.
26.02.2017 22:42
71 / 396