febus

febus profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Hei. Ollaan ihmisiksi.

Liittynyt 16v sitten
47 aloitusta · 3018 kommenttia
Tulipa tässä mieleen oma "valaistumiseni".

Ennen kuin tutustuin nettikirjoitteluun ja sitä kautta jouduin antamaan ajatuksilleni konkreettisen muodon, en pitänyt itseäni ateistina (enkä pidä termistä vieläkään). Ajattelin, että ateisti on jonkinlainen kiihkomielinen jumalankieltäjä joka kiivailee "aatteensa" puolesta. Mielsin itseni agnostikoksi, en ateistiksi.

Tutkittuani sanakirjoja huomasin, että pelkkä jumaluskon puute määritellään ateismiksi ja jumaliin uskomaton agnostikko kuuluu samaan joukkoon.

Jouduin siis tilanteeseen, jossa aikaisempi oma käsitykseni oli ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen käsitteiden ja määritelmien kanssa.

Jouduin hyväksymään tosiasian, että myös minä olen ateisti vallitsevan käsityksen mukaisesti.

Aloittajan tekstistä puolestaan henkii, että hänenkään käsityksensä ateismista ei ole sama kuin sanakirjoissa. Ilmeisesti hän ottaa toisenlaisen lähestymistavan asiaan ja edellyttää, että yleisesti hyväksytty määritelmä pitää muuttaa ja hänen mielipiteensä pitää hyväksyä oikeaksi.
Aloitus on hyvä ja pistää ajattelemaan ateismin olemusta ja sisältöä, vaikka siitä henkiikin hienoinen asenteellisuus.

Ateismihan on käsite, joka on määritelty tietosanakirjoissa ja ties missä filosofien teoksissa. Ainakaan minulle se ei ole mikään itse valittu elämäntapa, vaan termi jolla ulkomaailma kuvailee uskonnottomia ihmisiä, myös minua.

Kannattaa muistaa, että ateismi on "yläkäsite" jonka sisään mahtuu monenlaisia ihmisiä ja jopa ryhmiä. Samoin kuin teismiin kuuluu monenlaisia uskontoja ja jumalkäsityksiä, niin uskonnottomiakin on hyvin erilaisia laidasta laitaan. Siksi on yhtä väärin syyttää kaikkia ateisteja jonkin henkilön tai ryhmän teoista tai mielipiteistä, kuin syyttää kaikkia teistejä Koivuniemeläisten tempauksista. Vai ovatko shintolaiset kollektiivisessä vastuussa myös muslimien itsemurhaiskuista? Ovatko edes kaikki muslimit syypäitä?

Onko sitten tällä ja kirkkokuulee palstalla jyrkkää uskonnonvastaisuutta? Mielestäni on, mutta hyvin vähän. Lyhyen kokemukseni mukaan kiivaimmat kommentit herättävät suorat ja peitellyt hyökkäykset uskonnottomuutta vastaan, käännytysyritykset, epäoikeudenmukaisuudet (homoasia mm.), kirkon erityisasema yhteiskunnassa, kretujen tieteenvääristely-yritykset ym. asiat, jotka eivät kohdistu niinkään ihmisen oikeuteen uskoa, vaan uskontojen lieveilmiöihin. (Huom. Tässä yhteydessä en nyt käsittele murkkuangstia enkä oman egon pönkittämistä ja niiden ympärillä käytävää epäasiallistakin keskustelua.)

Pitää myös ottaa huomioon, että samoin kuin teisteillä on oikeus omaan maailmankuvaansa, niin myös uskonnottimilla on sama oikeus. Uskonnottomalla on vastaava oikeus uskonnottomuuteen kuin uskovalla uskoonsa. Myös sitä tulisi kunnioittaa.

Tällä palstalla on monta kertaa todettu, että uskonnottomuudessa itsessään ei ole juuri mitään keskusteltavaa. Siksi palstan otsikkoa ei pidä ottaa liian kirjaimellisesti. Uskonnottomuuden ja uskomusten välillä taas on jännite, mikä matkaansaattaa mielenkiintoisia keskusteluja. Eikö juuri keskustelu olekkin se syy, miksi me täällä roikumme?

On myös muistettava, että täällä kirjoittelee vain muutamia kymmeniä aktiivisia ateisteja niistä sadoistatuhansista suomalaisista, jotka eivät usko jumaliin. Samoin teisteistä vain harva osallistuu keskusteluun kanssamme. Ei yleistetä liikaa, eihän.

Mielestäni jyrkkiäkin ja kiivaita kommentteja saa esittää, kunhan pysyy asialinjalla. Huumoriakin saa toki olla.

Keskustelemisiin.