Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12284

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. "Synnin palkka on kuolema". Muistathan, että on kolme eri kuolemaa.
    Ruumiillinen, hengellinen ja iakaikkinen. Ja nyt tuo lause, jota Raamatusta lainaat, viittaa nimenomaan iankaikkisuuteen. Tuo palkka maksetaan viimeisellä tuomiolla.

    Mutta tuo peruskysymyksesi. Pienet vauvat voivat kokea ruumiillisen kuoleman, mutta eivät hengellistä kuolemaa. Hengellinen kuolema tapahtuu, kun teemme syntiä. Me kuolemme hengellisesti tekemiimme rikoksiin ja synteihin. Maapallolla tallustelee tälläkin hetkellä valtava joukko hengellisesti kuolleita ihmisiä, mutta ei lainkaan ruumiillisesti kuolleita ihmisiä. Mutta kaikki ruumiillisesti elävät ihmiset eivät ole hengellisesti eläviä.

    Ruumiillinen kuolema johtuu siitä, että näin on säädetty. Tiedemiehet puhuvat muistaakseni "kuoleman koodista", joka löytyy jokaisesta solusta. Solumme ei voi elää ikuisesti. Arvelen, että tuo koodaus kaikkien elävien olentojen solujen ohjelmistoon tapahtui syntiinlankeemuksen seurauksena. Ja niinpä kun esimerkiksi Adamin liha eli solukko on lisääntynyt ja täyttänyt maan, niin tuo koodi on jokaisessa solussa. Me tulemme tähän maailmaa katoavaisessa ruumiissa.

    Mutta ajattele tällaista Raamatun ilmoittamaa tosiasiaa. Jos Aadam olisi päässyt vielä syntiinlankeemuksen jälkeen eli hengellisesti kuolleena syömään Elämän puusta, niin Aadamin ruumiista olisi tullut kuolematon. Aadamin ruumiiseen, sen jokaiseen soluun, olisi tullut toisenlainen koodaus. Aadam olisi ollut hengellisesti kuollut ja ruumiillisesti elävä aina ja iankaikkisesti. Tämän kauhean kohtalon Jumala armossaan eliminoi sillä, että ihminen ei päässyt syömään Elämän puusta.

    Mutta Jumala antoi meille toisen Aadamin, Kristuksen. Ja nyt tilanne on sellainen, että mitä ruumiiseemme tulee, niin jokainen ihminen kuolee Aadamissa, ja tehdään eläväksi Kristuksessa. Jokainen kokee ruumiillisen kuoleman ja ruumiin ylösnousemisen.

    Ja niin kenenkään ei nyt tarvitse viettää ikuisuuttaan hengellisesti kuolleena, vaikka olisi tehnytkin syntiä, ja kuollut hengellisesti. Síllä tuo hengellisesti kuollut ihminen saa Jeesuksen sovitustyön tähden syntyä uudelleen Hengestä. Tulla uudelleen Eläväksi, ennen ruumiillista kuolemaansa.
  2. Tuo oli kyllä viiden tähden avaus. Kiitos teapot!

    Avaus ja koko ketju on ollut tähän asti niin hyvä, että hiukan pelottaa tulla ollenkaan mukaan. Etten vaan pilaisi kaikkea hyvää. Mutta en nyt malta olla kiinnittämättä huomiota Jeesuksen sanoihin:
    "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu."
    Kahdessa ensimmäisessä verbissä on tuo kuuluisa aoristi, eli tarkkaan kääntäen "uskova ja kastettu pelastuu". Tässä ei kuitenkaan puhuta vesikasteesta. Sillä se ei pelasta siinä iankaikkisuusmielessä, mistä Jeesus tuossa lauseessa puhuu; eli kun Jeesus sanoo, että uskova ja kastettu pelastuu, mutta ei uskova joutuu kadotukseen. Tätä jakoa ei ratkaise vesikaste, vaan se kaste, mikä tapahtuu siinä hetkessä, kun lähdemme liikkeelle ulos egyptistä.

    Kun evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta saavuttaa sydämemme, meissä syntyy usko. Saamme lahjaksi iankaikkisen elämän. Meidät siirretään kuolemasta elämään. Vanha on kadonnut ja uusi on sijaan tullut. Ja silloin on hautajaisten aika. Mutta kuolema on tapahtunut tietenkin jo ennen hautajaisia. Eli tuo aloittajan mainitsema "paras itsemurha" ei tapahdu kastealtaalla.

    Tämä ulkonainen tapahtuma on kyllä symboli sille, mikä on jo tapahtunut uudestisyntymisen hetkellä. Eli juuri sinä hetkenä kun me jätämme egyptin meidät on siirretty pilven alle. Ja tästä kasteesta on noissa Jeesuksen sanoissa kysymys. Siis tuo ratkaiseva kaste on uskoontulohetkellä tapahtuva asia. Sitten kyllä kuljemme myös meren läpi, ja toki siinä yhteydessä egypti eli maailma jää konkreettisesti taakse. Mutta ei siis ole sattuma, että Paavali mainitsee asiat tässä järjestyksessä: "Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä".