Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Luulen Puolimatka ajattelee esim. ettei metodologiseen naturalismiin sitoutuva tiede voi tunnistaa maailmankaikkeudessa suunnittelua (antrooppinen periaate), mutta "teistinen tiede" voi. Näillä erilaisilla lähtökohtaoletuksilla otettaisiin sitten yhteen. Toinen asia voisi olla Jeesus Nasaretilaisen väitetty ylösnousemus. Metodologisesti naturalistinen tutkimus ei voi ottaa huomioon tutkimuksessa sitä mahdollisuutta, että Jumala olisi herättänyt miehen kuolleista.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että kristityt pyrkivät perustelemaan vakaumustaan Jumalan olemassaoloon mm. luonnonvakioden avulla tai kristinuskon keskeisiä totuusväitteitä, kuten ylösnousemusta historiallisilla argumenteilla. Minusta silloin liikutaan kuitenkin filosofian ja teologian alalla, ei luonnontieteiden ja historiantutkimuksen.

Eri tieteenalojen välinen keskustelu on jo nykytilanteessa hankalaa. Voisin ottaa esimerkeiksi fysiikan ja filosofian sekä teologian sisältä systemaattisen teologian ja eksegetiikan. Asioita lähetystytään niin eri tavoin, että keskinäinen ymmärrys ja vuorovaikutus on haastavaa. Mielestäni asiaa vaikeuttaisi entisestään jos tiedettä tehtäisiin lisäksi erilaisista taustaoletuksista käsin.

Sen sijaan minusta vaikuttaisi paremmalta, että tunnustettaisiin tieteen rajat. On toki muitakin tiedon aloja kuin tiede. Koska tieteellinen tutkimus ei määritelmänsä mukaan voi tutkia yliluonnollisia tekijöitä, se ei voi ottaa kantaa siihen, onko olemassa yliluonnollisia tekijöitä vai ei.
  2. Varmasti logos-kristologia voi tuntua meistä nykyajan länsimaisista ihmisistä todella kaukaiselta. Kuitenkin se teki järkeä ensimmäisten vuosisatojen ihmisten ajattelussa. Johannes käytti lähteenään mitä todennäköisimmin Vanhaa testamenttia pohdinnoissaan. Sanalla "sana" (hepreaksi dabar) on erilainen semanttinen kenttä kuin nykykielissä, kuten myös antiikin kreikan logoksella. Johannes oli luultavasti ainakin jossainmäärin tietoinen juutalaisuuden memra-pohdinnoista (arameaa, tarkoittaa myös "sana") sekä hellenistisen ajattelun perusteista.

Olen hieman eri mieltä, etteikö filosofisempi juutalaisuus olisi saanut kannatusta. Ajattelen esim. sellaisia henkilöitä, kuin Solomon Ibn Gabirol, Saadia Gaonia, Yehuda Halevi, Maimonides vanhalla ajalla ja lukuisia uuden ajan juutalaistaustaisia ajattelijoita.

On totta, ettei kristinusko ole saanut kovin suurta kannatusta juutalaisten parissa. Siihen on varmasti vaikuttanut sekin, että kristityt ovat vainonneet juutalaisia. Kuitenkin on ollut läpi historian juutalaisia, jotka ovat kääntyneet kristinuskoon. Aiemmin kirkot opettivat, että juutalaisen, joka kääntyy kristityksi, on luovuttava juutalaisesta taustastaan. Uudella ajalla käytettiin termiä juutalais-kristitty. Nykyisin ne juutalaiset, jotka pitävät Uutta testamenttia (kutsuvat hepreaksi nimellä Ha-Berit ha-Hadashah) ohjeellisena uskolleen ja Jeesusta (Jeshua haMashiah) Israelin messiaana, käyttävät mielummin itsestään nimeä messiaaniset juutalaiset erottuakseen kristityistä. Olen heitä tavannutkin, ympärileikkaavat poikalapsensa ja viettävät sapattia, kuten muutkin juutalaiset.