Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Mitä laastaria ateisti käyttää?
  2. Harmillista kun tämä katkaisee näitä viestiketjuja, mutta tässä vastineen loppuosa:

"Ei, väärinymmärrys ei aiheuta vihaa.
    Huvittavinta uskovaisten kanssa keskustellessa on se, että he aina jossain vaiheessa väittävät, että vastapuoli on "surullisen vihainen" tai jotain muuta latteaa. Minä en koe vihaa missään tapauksessa perususkovaisia kohtaan, sillä he ovat minun mielestäni vain uskonnon aivopesemiä uhreja; mutta niitä kohtaan, jotka ylimmällä taholla käyttävät näissä asioissa valtaa, heitä kohtaan minä tunnen syvää halveksuntaa. Uskontojen uhreille minä toivon vain parasta."

Hyvä ja hieno asia että et tunne vihaa. Muiden uskontojen aivopesusta en osaa sanua mitään, lienee mahdollista. Kristinuskossa se ei kuitenkaa ole mahdollista, se sotii itse kristinuskon ajatusta vastaan ja näin ollen,aivopesu ja kristinusko on toisensa poissulkevia asioita. Samaa mieltä olen uskontojen uhreista, äärimmäisen valitettavaa että sellaista tapahtuu ja toivonkin heille kaikkea apua ja hyvää toipumisen tielle.

">>Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'.>>
    Matt. 15:4

Selvää pässinlihaa. Vanhempansa kiroava kersa teurastetaan. Hyvin humaania kasvatuspolitiikkaa. "

Niinhän se näyttäis kun asia on irroitettu asiayhteydestä. Asioita ei pidä irroittaa asiayhteyksistä,Raamattu ei tee tässä poikkeusta. Kyseisessä kohdassa Jeesus luo tulevat fariseukset moittimaan Jeesusta ja hänen opetuslapsiaan. Jeesus osoittaa heidän olevan väärässä, missään nimessä Jeesus ei kehoita tappamaan lapsia jotka eivät kunnioita isää ja äitiä, tämä käy kyllä asiayhteydestä ilmi. Onkin hyvä lukea asiat kokonaisuuksina niin väärinymmärryksiltä vältytään.

Lopuksi vielä Raamattua "itämäisten silmälasien läpi":Charles H. Spurgeon kertoi miten eräs hindunainen Intiassa kysyi lähetyssaarnaajalta: ”Teidän Raamattunne on varmasti kirjoittanut nainen.” ”Kuinka niin?” lähetyssaarnaaja kysyi. ”Koska se sanoo niin paljon kauniita asioita naisista,” vastasi nainen.
  3. "En ole ymmärtänyt lukemaani tai sitten olen tulkinnut väärin?
    Käsittääkseni lainaamani kohdat ovat varsin selkeitä, eikä niiden tulkinnassa tarvita kovinkaan suuria hermeneutiikan lahjoja. Olen selvästi analysoinut jokaisen pätkän.
    Osoita toki ne kohdat tulkinnoistani, jotka olen ymmärtänyt väärin. Jos näin on tapahtunut, niin pyydän mitä nöyrimmin anteeksi."

Mielestäni irroitit kyseiset kohdat asiayhteyksistään. Lisäksi sai vaikutelman että ne tämän päivän kristityn elämässä olisi voimassa, jokainen ymmärtää että näin ei asian laita toki ole. Kyseiset kohdat on annettu juutalaiselle sen ajan tilanteeseen. Olisi hyvä kuulla kuinka juutalaiset tulkitsevat kohdat tänä päiväna, tähän aikaan siirrettynä.

">>Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.>>
    Matt. 5:17-20

Tämän pohjalta näyttäisi siltä, että VT:llä on painoa myös kristillisessäkin uskossa aika paljon."

Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan kuten hän itse sanoo täyttämään. Uskomalla Jeesukseen ihminen täyttää lain. Tämä oli se minkä Jeesus toi ja siitä alkoikin Uusi liitto. Vt:n on toki Pyhä kirja mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Kristityt elävät ennenkaikkea todeksi Uutta Liittoa.

"Raamatun tieteelliset tutkimukset? Laitahan toki linkkiä Raamatun tieteellisiin tutkimuksiin. :-D"

Tarkoitin ensisijassa väitettäsi uskontojen sairaudesta. Tieteelliset tutkimukset osittavat että uskonnot lisäväät uskojan hyvinvointia. Tästä esimerkkinä seuraava tutkimus:Tämä on laaja tutkimus, koska tutkittava "yksikkönä" käytettiin yhtä erillistä tutkimusta. Ja tutkimuksia oli yhteensä 100 kpl.
    Niissä 79:ssä eli 79 %:ssa havaittiin positiivinen vaikutus uskonnon ja ihmisen hyvinvoinnin välillä.
    Ja 1:ssä eli 1 %:ssa havaittiin negatiivinen vaikutus uskonnon ja ihmisen hyvinvoinnin välillä. Loput tutkimukset asettuivat näiden kahden väliin.

Tämä tutkimus on:"Harold G.Koenig ja Harvey J. Cohen: The link between Relegion and Health;Psychoneuroimmunology and the Faith Factor,Oxford 2002,101.

Aika tuorekin tutkimus kaiken lisäksi.

"Raamatun aikakauden ihmisille nuo pyhät ohjeet ovat varmaan olleet järkeenkäypiä, mutta nykyaikaiselle ihmiselle Raamatun väkivaltaisuutta, suvaitsemattomuutta, naisten alistamista ja orjuutta hyväksyvä arvomaailma tuntuu sairaalta, häiriintyneeltä ja naurettavalta. Luuletko että minä luen Raamattua otsa kurtussa ja kyynel silmäkulmassa? Ehei, naureskellen minä Raamattua luen. :-D"

Juuripa tätä tarkoitin, tulkintasi eivät vältämättä mene oikeen. Raamattu on osaki myös ihmisen historiaa, ja se on valitettavasti väkivaltainen. Suvaitsemattomuutta en ole löytänyt Raamatusta, vaikka ei ole ihmistä joka suvaitsisi kaikkea. Raamatun suhtautuminen naisiin ja orjiin oli yksi sen valtti sen levitetessään, se nimittäin hyväksyi heidät yhteyteensä,patriarkaalisessa yhteiskunnassa monen oli outoa ja ennenkuulumatonta. Kristitythän myös ostivat orjia vapaiksi ja kristityt vaikuttajat poistivat kovan vastarinnan jälkeen orjuuden euroopasta 1700-1800 lukujen vaihteessa. Eli kun sen Raamatun arvomaailman ymmärtää kuin se on tarkoitettu huomaa sen pitävän "kutinsa" myös tänä päivänä ja huomaa sen rakkauden joka Raamatun sivuilta löytyy.
  4. "Tuo osallistuminen meni koko lailla myttyyn. Tekstiin tuli niin paljon tulkinnanvaraisuuksia että saman Raamatun pohjalta pääsi syntymään iso joukko erilaisia uskontoja, joista kunkin sisällä vielä väitellään tulkinnoista. Eikä sekään ole selvää mitä kaikkea Raamattuun pitäisi kuulua."

Jumala antoi myös Raamatun tulkinta ohjeet, nimittäin Raamattua on tulkittava Pyhän Hengen opastuksella.Kyllä kristilliset kirkot ovat sitoutuneet noudattamaan Raamattua, he ovatkin n.85-90% Raamatun tulkinnoista samoilla linjoilla, aika korkea luku kun ottaa huomioon että uskovaisetkin ovat vajavaisia ja erehtyväisiä ihmisiä. Kyllä Raamatussa on juuri se mitä siellä pitääkin olla. Se mitä siellä ei ole ei kuulu kristinuskon piiriin, ne edustavat tyystin eri uskontoa, eli luonnollista että ne eivät kuulukkaan Raamatun kansien väliin.

"Samaten voisi olettaa että kaikkivaltias järjestäisi tekstiin varmistuksia, jotka estävät muuttumisen kopioitaessa. Niitä voisi olla eri tasoisia niin että sitä mukaa kun ihmisten tieto karttuu, voitaisiin soveltaa yhä edistyneempiä menetelmiä. Tällä hetkellä voitaisiin esimerkiksi käyttää koko Raamatun yli laskettua tarkistetta, MD5, SHA, RIPEMD tai vastaavaa. Jos sellainen Raamatusta löytyisi, olisi se todiste sekä Jumalan olemassaolosta että Raamatun muuttumattomuudesta ja täydellisyydestä. Mitään sellaista ei Raamatussa kuitenkaan ole. "

Gematriaa tutkineet ovat löytäneet Raamatusta "punaisen langan" läpi Raamtun numeroiden suhteen. Itse en ole juurikaan siihen syventynyt, mielenkiintoista se toki on. Suomessa asiaan on ainakin syventynyt Kimmo Juutilainen.