Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Tämä on sinun mielipiteesi. Minä turvaan Jeesuksen tässä asiassa, kun hän sanoo:"18 Ja hän sanoi heille: "Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?" Näin ollen ei myöskään sianliha.

Lisäksi turvaan toiseen Raamatun kohtaan 1.kor.10:25:"25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden".

Eli syön hyvällä omallatunnolla Raamattuun perustuen sian lihaa. Jos sinun omatuntosi on tässä asiassa sidottu, kunnioitan sitä, mutta elä yritä sitoa lähimmäisesi omatuntoa.
  2. "Kuulin veljeltäni, että hänellä oli ollut vieraana jehovia ja hän oli heidän kanssaan keskustellut mm. viimeisestä tuomiosta. Todistaja oli sanonut, että viimeisellä tuomiollakin voi vaikka ateistikin katua ja tehdä parannuksen ja pelastua. Tämä poikkeaa tämän palstan hanojen ja muiden hihujen pelottelusta, jossa toistuvasti sanotaan, että kylläpä teitä sitten kaduttaa, kun Jesse tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, mutta silloin se on liian myöhäistä, njääh njääh. En tiedä onko tämä jehovien yleinen kanta vaiko yksittäisen todistajan mielipide, mutta huomattavasti järkevämpi kuin nk. normikristillisyyden oppi. Onks hei muka järkeä siinä, että se skitsofreenikkojumalanne varta vasten herättää kuolleet kuulemaan tuomion (ikuinen kidutus tulimeressä), jonka kaikkitietävänä tiesi etukäteen ja samaan aikaan muka rajattomasti rakastaa kaikkia ihmisiä?"

Toisaalta tuollainen ajattelu ei perustu Raamattuun millään tavalla. Eikä Raamattu toisaalta olekkaan heidän ylin auktoriteetti. Minä en näe siinä taas mitään järkeä että saisit täällä ollessa tehdä mitä huvittaa, sillä verukkeella että "kadun sitten viimeisellä tuomiolla ja saan armon ja taivaspaikan". Tuohan sallii kaiken.

"Jehovalaisuudessa on monenmoista hassua ja typerää ajatusta (verensiirrot, kreationismi, 144000 superuskovaa taivaaseen, kun sekundapelastetut jäävät maan päälle), mutta tästä mielipiteestä pitää pointsit antaa. Jehovien puolustukseksi voi kyllä yleisesti sanoa, että heidän hassut ajatuksensa ovat yleensä seurausta Raamattuun uskomisesta. Onhan se johdonmukaisempaa, että jos itse maailmankaikkeuden luoja muka on antanut Pyhän Ohjekirjan elämästä ja kaikesta muusta ihmisille, niin sitä sitten noudatetaan eikä valikoida tyyliin "no tähän minä uskon, mutta tuo toinen kohta on täyttä paskaa, ei siihen nykyisin tartte uskoa."

Jehovilla on paljonkin "opinkappaleita", joita ei löydy Raamatusta. Ihmisten kehittämiä "ihmisoppeja". Käsittääkseni Jehvatkaan eivät enää pidä Vanhaa liittoa. Raamattua onkin luettava kokonaisuuksina asiayhteyksineen ja Pyhän Hengen ohjaamana kuten Raamattu itse kehoittaa, vain näin tehden aukeaa se Raamatun Hengellinenkin puoli.
  3. Kristinusko yksi vahvimpia valtteja sen levitessä oli sen myönteinen,salliva,hyväksyvä suhtautuminen naisiin. Se oli tuon ajan miesvaltaisten uskontojen seassa ennenkuulumatonta. Kuten Raamattu asian ilmaisee, Gal.3:28:" Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa."

On myös silmiä avaavaa nähdä Raamatun tekstejä muun kuin länsimaalaisen silmin. Ohessa tästä esimerkki: "Charles H. Spurgeon kertoi miten eräs hindunainen Intiassa kysyi lähetyssaarnaajalta: ”Teidän Raamattunne on varmasti kirjoittanut nainen.” ”Kuinka niin?” lähetyssaarnaaja kysyi. ”Koska se sanoo niin paljon kauniita asioita naisista,” vastasi nainen.
  4. Tälläiset tulkinnat menevät aina metsään, siitä syystä että ne irroitetaan asiayhteydestä ja tehdään sitten "oma tulkinta" joka ei tee oikeutta kyseessä olevalle kokonaisuudelle.

Tarkastellaanpa hivenen tässä olevia kohtia:

"3. Moos. 21:16-23:
    16. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
    17. Puhu Aaronille ja sano: jos jossakin sinun jälkeläisistäsi, tulevissa sukupolvissa, on joku vamma, älköön hän lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää.
    18. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton,
    19. jalkansa tai kätensä taittanut,
    20. kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai kuohittu.
    21. Pappi Aaronin jälkeläisistä älköön kukaan, jossa on joku vamma, lähestykö uhraamaan Herran uhreja; hänessä on vamma, sentähden hän älköön lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää.
    22. Kuitenkin hän syököön Jumalansa leipää, sekä korkeasti-pyhää että pyhää.
    23. Mutta älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni; sillä minä olen Herra, joka pyhitän heidät.

Jumala ei siis hyväksy vammaisia tai edes niitä joilla on ihosairaus. Vajaan ei siis tarvitse mennä näin ollen kirkkoon, koska hän ei saa mennä.

Kyseinen kohta on repäisty irti juutalaisten pappien pyhyttää teroittavista säädöksistä. Ensinnäkin kohta on Vanhasta testamentista, ja se liittyy juutalaisiin pappeihin ja heidän sukuunsa, ei siis kristittyihin eikä muuhun maailmaan. Toisekseen tässä ei puhuta kirkkoon menemisestä ollenkaan, eihän tuohon aikaan edes ollut kirkkoja.
    Eli se mikä "sitoi" juutalaisia pappeja ei sido tämän päivän kristittyjä. Raamatusta on aina katsottava asiayhteys ettei tule tälläisiä vääriä tulkintoja.

"Joh. 5:6-9:
    5. Siellä oli mies, joka oli sairastanut kolmekymmentäkahdeksan vuotta.
    6. Jeesus näki hänet siellä makaamassa vuodematolla ja tiesi, että hän oli jo pitkään ollut sairas. Jeesus kysyi: "Tahdotko tulla terveeksi?"
    7. Sairas vastasi: "Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua".
    8. Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja kävele."
    9. Mies tuli heti terveeksi, otti vuoteensa ja käveli.

Joh. 5:14:
    14. Myöhemmin Jeesus tapasi miehen temppelissä ja sanoi hänelle: "Sinä olet nyt terve. Älä enää tee syntiä, ettei sinulle kävisi entistä pahemmin".

Tämän mukaan vammainen on vammainen sen vuoksi, kun hän on tehnyt syntiä. Kuten Jeesus tuossa varoittaa juuri parantamaansa rampaa - jos vielä teet syntiä, niin vammaudut vieläkin pahemmin.

Entäs, jos joku on ollut syntymästään saakka vammainen, niin onko hän silloin mahdollisesti tehnyt syntiä edellisessä elämässä ja saanut rangaistukseksi elää vammaisena uudelleen"

Tämänkään kohdan tulkinta ei pidä valitettavasti paikkaansa. Jeesus itse sanoo että sairaus ei ole välttämättä synnin seurausta. Joh.9:1-3: "1 Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea.
    2 Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?"
    3 Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki."

Kirjoittaja vetää sen johtopäätöksen että Jeesus varoittaessaan tarkoittaa että mies vammauituisi pahemmin. Minä taas näen, että Jeesus varoittaa synnissä elämisen vielä pahemmasta seurauksesta eli kadoitustuomiosta(esim.2.Piet2:20).

Kuten huomaamme loppupäätelmästä kun kirjoittaja kirjoittaa "edellisestä elämästä",tälläiset tulkinnat tuottavat vääriä päätelmiä myös kristinuskon suhteen. Kristinusko ei opeta jälleensyntymisoppia, se on kristinuskolle vieras oppi.

"Eipä naisenkaan kohtalo ole sen parempi.

1. Kor. 14:34-35:
    sekä
    1. Tim. 2:11-12:

Nykykielellä tämä tarkoittaa, että pysykööt nainen hellan ja nyrkin välissä ja naiselta ei olla kysytty mitään, joten olkoot vaan hiljaa."

Tässäkin kohdat ovat irroitettu asiayhteydestä sen enempää tutkimatta. Kristinusko oli siitä erillainen,vallankumouksellinen ja suvaitsevainen uskonto että se hyväksyi yhteyteensä orjat,naiset ja lapset. Tämä oli "miesvaltaisten uskontojen" ympäröimänä ennenkuulumatonta. Kuten Raamattu asian ilmaisee Gal.3:28:"Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

Lopuksi vielä naisen asemasta Raamatussa ei-länsimaalaisin nähtynä:

"Charles H. Spurgeon kertoi miten eräs hindunainen Intiassa kysyi lähetyssaarnaajalta: ”Teidän Raamattunne on varmasti kirjoittanut nainen.” ”Kuinka niin?” lähetyssaarnaaja kysyi. ”Koska se sanoo niin paljon kauniita asioita naisista,” vastasi nainen.