Kerran eräs henkilö nimeltään Epicurus totesi seuraavaa.
Jos Jumala haluaa poistaa pahan muttei pysty, Hän ei ole kaikkivoipa.
Jos Jumalaa pystyy muttei halua, Hän on pahansuopa.
Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on.
Jos Jumala ei pysty eikä halua, miksi kutsua Häntä Jumalaksi.
Tämä on minusta vähintäänkin mielenkiintoinen näkökulma. Pettämätöntä logiikkaa minusta, mutta haluaisin kuulla eriävän mielipiteen. Mieluusti perusteilla, se että vain toteat jotain ei tee siitä totuutta.
Voisiko joku selventää tätä
21
392
Vastaukset
Tämä on kuuluisa Epikuruksen pohdintaa pahuuden suhteen. Alkuun tuo näyttää hyvinkin pitävältä. Mutta itseäni kiusaavat hänen olettamukset Jumalan suhteen. Hän ei tiedä Jumalasta mutta silti olettaa Jumalan olevan jotain.
Tuskinpa pahuuden ongelmaan on tyhjentävää selitystä kellään, vakaamukseen katsomatta. Itse olen ymmärtänyt sen että Jumalalla on kuitenkin se asioiden "kokonaiskuva", mikä meillä ihmisillä upuu. Teemme päätelmiä osittaisen kuvan perusteella, ja siinä voidaan mennä "metsään".- pää;
(Kol 1:18-20) hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
Jumala, teki rauhan Jeesuksen ristin veren kautta, hänen kauttaan sovitti itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Joten Jumala poistaa pahan, niiltä jotka antavat sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Hän on kaikkivoipa
"Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on." Pahuutta on siksi kun ihmiset ovat tietoisesti hyljänneet Jumalan tuntemisen:
(Rom 1:22-32) Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
Sen tähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
Sen tähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
Ja niin kuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.
Viimeinen väittämä "Jumala ei pysty eikä halua, miksi kutsua Häntä Jumalaksi." Jumala on jo aloittanut kokonaan uudesti syntyneiden Jeesuksen kaltaisen ihmisrodun.
(ilm 21:1-5) Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet"."Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on." Pahuutta on siksi kun ihmiset ovat tietoisesti hyljänneet Jumalan tuntemisen.
Eli onko Jumala kaikkivoipa jos hän kykenee pelastamaan vain ne jotka jo uskovat häneen ja ovat siis paremmassa asemassa kuin ne jotka ovat joutuneet pahoille teille. Eikö suurempaa suuruutta olisi pelastaa heidät jotka ovat pahan pauloissa ja osoittaa heille Jumalan hyvyys. Miksi vahvistaa niitä jotka jo ovat vahvoja?
Entä onko oikeudenmukaista niitä lapsia kohtaan jotka ovat syntyneet perheisiin joissa Jumalan sanaa ei toteuteta, eivätkö kaikki ihmiset olekaan luotu Hänen kuvakseen ja ansaitse samoja mahdollisuuksia?
Pyytäisin vastauksia joissa ei toistella nimettömän munkin/kirkonisän kauan sitten kirjoittamia lauseita, vaan selkokielisiä oivalluksia ja näkökulmia. Lukea osaan minäkin.- mahdollisuus ottaa
Sassabian kirjoitti:
"Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on." Pahuutta on siksi kun ihmiset ovat tietoisesti hyljänneet Jumalan tuntemisen.
Eli onko Jumala kaikkivoipa jos hän kykenee pelastamaan vain ne jotka jo uskovat häneen ja ovat siis paremmassa asemassa kuin ne jotka ovat joutuneet pahoille teille. Eikö suurempaa suuruutta olisi pelastaa heidät jotka ovat pahan pauloissa ja osoittaa heille Jumalan hyvyys. Miksi vahvistaa niitä jotka jo ovat vahvoja?
Entä onko oikeudenmukaista niitä lapsia kohtaan jotka ovat syntyneet perheisiin joissa Jumalan sanaa ei toteuteta, eivätkö kaikki ihmiset olekaan luotu Hänen kuvakseen ja ansaitse samoja mahdollisuuksia?
Pyytäisin vastauksia joissa ei toistella nimettömän munkin/kirkonisän kauan sitten kirjoittamia lauseita, vaan selkokielisiä oivalluksia ja näkökulmia. Lukea osaan minäkin.pelastus vastaan.Jumala on ehdottomasti oikeudenmukainen. Mutta Paratiisi ei tule toteutumaan tämän maan päällä, vaan vasta Uudessa Maassa ja Taivaassa.
- lähtien.
Sassabian kirjoitti:
"Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on." Pahuutta on siksi kun ihmiset ovat tietoisesti hyljänneet Jumalan tuntemisen.
Pyytäisin vastauksia joissa ei toistella nimettömän munkin/kirkonisän kauan sitten kirjoittamia lauseita, vaan selkokielisiä oivalluksia ja näkökulmia. Lukea osaan minäkin.Tuo luuseri/saatana tuli tappamaan ja tuhoamaan. Se on valheen isä. Mitä se lupaa sen se valehtelee. saatana käyttää härskejä keinoja. Tuo Taivaasta ulos heitetty villitsijä. On täällä riehunut ja aiheuttanut sotia, etnisiä puhdistuksia nälänhätää kaikenlaisia sairauksia. Kostoa, vihaa, raiskauksia, rituaalimurhia. On todella kaikkeen pahuuteen yllyttäjä. Mutta sillä on vain vähän aikaa jäljellä. Aina se aloittaa sodat kapinat, joka paikassa minne se menee. Mutta Jeesus tuli ja teki tyhjäksi saatanan työt. Nyt kuka hyvänsä, Joka menee Jeesus ovesta sisälle saa voiman tulla Jumalan lapseksi. Raamattu vakuuttaa, että saatana on alistettu ihan tavallisen uskovan jalkojen alle: Jeesus riisui a s e e t hallituksilta ja valloilta ja saattoi heidät julkisen häpeän alaisuuteen. Jeesus voitti kuoleman vallat ja kuolemallaan kukisti kuoleman ja sen jolla on kuolema vallassa, se on perkeleen. Ota siis mukaasi sanoja ja tule. Käänny saatanan vallasta Jumalan tykö. Uskomalla Jeesukseen saat synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa. (Sano vaikka näin. Rakas Jeesus olen eksynyt. saatana petti minut. Nyt huutelen täällä tuskissani ja hapuilen pois vankilasta. Auta minua tästä pimeydestä valkeuteen. saatanan vallasta sinun veri uhrisi ansiosta vapaaksi pimeyden teoista. Herra Jeesus sanoudun irti kaikesta mihin olen joutunut. Kiitos Jeesus että sinä et ole vielä ketään heittänyt pois joka sinun luoksesi tulee. Et siis minuakaan heitä ulos. Kiitos avusta jonka toit, minullakin on nyt oikeus tulla sinun luoksesi Isäni anna syntini anteeksi Jeesuksen nimessä aamen.) Ilmestys kirja kertoo, että luuserin sekä niiden loppu, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen, on tulijärvi.
- herran palvelija
Sassabian kirjoitti:
Pyytäisin vastauksia joissa ei toistella nimettömän munkin/kirkonisän kauan sitten kirjoittamia lauseita, vaan selkokielisiä oivalluksia ja näkökulmia. Lukea osaan minäkin.Kyllä Jeesus haluaa pelastaa kaikki ihmiset. Raamattu sanoo, että kun yksi syntinen tekee parannuksen niin ilo taivaassa on suurempi hänestä kuin 99 henkilöistä jotka eivät tarvitse parannusta(siis uskovista)
- ja Hän myös tekee sen
Tulee Herran päivä se suuri ja peljättävä, jolloin Hän tekee sen "oudon" teon, eli Hän hävittää kaiken synnin maan päältä, kaikki palaa, koko maailma, niinkuin oljenkorret. "Sillä Herra nousee niinkuin Perasimin vuorella, hän kiivastuu niinkuin Gibeonin laaksossa tehdäkseen työnsä, oudon työnsä, ja toimittaakseen tekonsa, kumman tekonsa. Älkää siis pilkatko, etteivät teidän siteenne vielä kiristyisi; sillä Herralta Sebaotilta minä olen kuullut hävitys-ja tuomiopäätöksen, joka on kohtaava kaikkea maata"(Jes.28:21-22).
Nyt vielä paistaa aurinko niin hyville kuin pahoille, mutta
2. Piet. 3:10
"Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat."
Sen jälkeen ei enää ole Paholaista, eikä syntiä, Jumala luo Uuden Maan ja Uuden Taivaan. Siellä ei ole enää mitään pahaa.- ****
2. Piet. 3:9
Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen. - ****
2. Piet.3:3-7
3 Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan
4 ja sanovat: "Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta."
5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
6 ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.
7 Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
- ollip1
Epicurokselle vastataan, että Jumala pystyy poistamaan pahan ja tulee sen poistamaan. Miksi Hän ei poista vielä pahuutta? Katsomme ensin kuka on paha. Jumalan viha pysyy tiettyjen ihmisten päällä (Joh.3:36). Kenen päällä Jumalan viha pysyy ja ketä kohtaan Jumala ei koe vihaa? Samaisen jakeen alkuosa kertoo, että kuka uskoo Jeesukseen, sillä on ikuinen elämä, eikä Jumala vaiha koske häntä. Mutta muita se koskee.
Joh.3:36 Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään.
Miksi?
Siksi, että näiden osalta Jumalan viha on jo vuodatettu ja se vuodatettiin Jumalan oman Pojan, Jeesuksen päälle.
Ef.2:16 Ristillä kuollessaan hän (Jeesus) omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja (ihmisten) ...välille ja teki näin lopun vihollisuudesta
Miksi Jumala ei siis poista vielä kaikkea pahaa?
Siksi, että Hän odottaa, että ihmiset tekisivät parannuksen ja ottaisivat vastaan Jeesuksessa tulevan sovituksen ja niin siirtyisivät pois Jumalan vihan alta ja saisivat ikuisen elämän. Kun tämä armonaika menee ohi, paha poistetaan, mutta voi jos ei ole vielä tähän mennessä siirtynyt Jumalan puolelle ja ottanut Jeesuksen kanssa tulevaa anteeksiantoa vastaan."Katsomme ensin kuka on paha." eikö jumala tiedä sitä jo?? Jos kaikki olemme kykeneviä hyvään kuten asia on mikäli kaikki voidaan pelastaa, niin miksi Hänen pitää odottaa että me itse poistamme pahuuden? Miksi Jumala kohdistaisi vihansa meihin jotka Lucifer on johtanut pahuuteen. Eikö olisi Jumalaisempaa kohdata itse pahuus, silloinhan kaikki pääsisivät eroon pahuudesta myös maallisessa elämässä. Eikö tämä olisi paras mahdollinen lopputulos? Maailma ilman kärsimyksiä. Vai onko taivas jonkinlainen parempien ihmisten kerho johon täytyy ensin tulla kelpuutetuksi?
- hengelliset silmät
Sassabian kirjoitti:
"Katsomme ensin kuka on paha." eikö jumala tiedä sitä jo?? Jos kaikki olemme kykeneviä hyvään kuten asia on mikäli kaikki voidaan pelastaa, niin miksi Hänen pitää odottaa että me itse poistamme pahuuden? Miksi Jumala kohdistaisi vihansa meihin jotka Lucifer on johtanut pahuuteen. Eikö olisi Jumalaisempaa kohdata itse pahuus, silloinhan kaikki pääsisivät eroon pahuudesta myös maallisessa elämässä. Eikö tämä olisi paras mahdollinen lopputulos? Maailma ilman kärsimyksiä. Vai onko taivas jonkinlainen parempien ihmisten kerho johon täytyy ensin tulla kelpuutetuksi?
"Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne,
sanoen: 'Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö. (Ap. t. 28:25-26.) - ollip1
Sassabian kirjoitti:
"Katsomme ensin kuka on paha." eikö jumala tiedä sitä jo?? Jos kaikki olemme kykeneviä hyvään kuten asia on mikäli kaikki voidaan pelastaa, niin miksi Hänen pitää odottaa että me itse poistamme pahuuden? Miksi Jumala kohdistaisi vihansa meihin jotka Lucifer on johtanut pahuuteen. Eikö olisi Jumalaisempaa kohdata itse pahuus, silloinhan kaikki pääsisivät eroon pahuudesta myös maallisessa elämässä. Eikö tämä olisi paras mahdollinen lopputulos? Maailma ilman kärsimyksiä. Vai onko taivas jonkinlainen parempien ihmisten kerho johon täytyy ensin tulla kelpuutetuksi?
Kyllä Jumala tietää sen jo kuka on paha. tuo lause oli minun johdatteluni (ehkä huonompi sellainen). Jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja synnin palkka on kuolema.
Me itse emme voi poistaa pahuutta, mutta koska olemme ikäänkuin selin Jumalaan, voimme tunnustaa pahuutemme (=syntisyytemme) ja kääntyä pyytämään Häneltä apua. Joka uskoo Jeesukseen, haluaa myös seurata Häntä. Jumala ei tule pakottamaan ketään luokseen eikä Hänen omille teille.
Paras mahdollinen lopputulos on todella kuten hienosti sanoit (!), että vain Lucifer ja hänen demoninsa menisivät kadotukseen, joka ei ole ihmisiä varten rakennettu. Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat, mutta tosiaan Hän ei ketään pakota.
Taivas ei ole todellakaan parempien ihmisten kerho. Esim. Luuk.5:32 "En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä, jotta he kääntyisivät." tai Mark.2:16-17 "Kun fariseuksiin* kuuluvat lainopettajat näkivät Jeesuksen syövän syntisten ja publikaanien seurassa, he sanoivat hänen opetuslapsilleen: "Kuinka hän syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!" Jeesus kuuli sen ja sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä."
Taivas on ns. "huonompien" ihmisten kerho, jotka ovat tunnustaneet huonoutensa ja saaneet armahduksen Jumalalta. ollip1 kirjoitti:
Kyllä Jumala tietää sen jo kuka on paha. tuo lause oli minun johdatteluni (ehkä huonompi sellainen). Jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja synnin palkka on kuolema.
Me itse emme voi poistaa pahuutta, mutta koska olemme ikäänkuin selin Jumalaan, voimme tunnustaa pahuutemme (=syntisyytemme) ja kääntyä pyytämään Häneltä apua. Joka uskoo Jeesukseen, haluaa myös seurata Häntä. Jumala ei tule pakottamaan ketään luokseen eikä Hänen omille teille.
Paras mahdollinen lopputulos on todella kuten hienosti sanoit (!), että vain Lucifer ja hänen demoninsa menisivät kadotukseen, joka ei ole ihmisiä varten rakennettu. Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat, mutta tosiaan Hän ei ketään pakota.
Taivas ei ole todellakaan parempien ihmisten kerho. Esim. Luuk.5:32 "En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä, jotta he kääntyisivät." tai Mark.2:16-17 "Kun fariseuksiin* kuuluvat lainopettajat näkivät Jeesuksen syövän syntisten ja publikaanien seurassa, he sanoivat hänen opetuslapsilleen: "Kuinka hän syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!" Jeesus kuuli sen ja sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä."
Taivas on ns. "huonompien" ihmisten kerho, jotka ovat tunnustaneet huonoutensa ja saaneet armahduksen Jumalalta.sitten uskossa elävät tuovat uskoaan niin vahvasti esille ja ainakin näin epäileväisen silmillä katsoen näyttävät pitävän itseään parempina ihmisinä? Eikö viisaampienkin tehtävä ole opettaa muita eikä ylenkatsoa? Tunsin erään erittäin hartaasti uskovan henkilön, joka on nyt jo poistunut keskuudestamme, hän ei milloinkaan halveksinut muita oli heidän uskonsa mikä hyvänsä. Aina niin mielyttävä ihminen, lämmöllä häntä muistaen.
Tuskin olen yksin ajatuksissani kun sanon että tekopyhät henkilöt jotka haluavat vain pönkittää itseään tallovat äänellään alleen ne jotka ovat todella uskovaisia. Kuten tästä ketjusta huomaa kestää aikansa ennen kuin saa järkevää keskustelua ilman toitottamista. Kiitos ollip1:lle.- ollip1
Sassabian kirjoitti:
sitten uskossa elävät tuovat uskoaan niin vahvasti esille ja ainakin näin epäileväisen silmillä katsoen näyttävät pitävän itseään parempina ihmisinä? Eikö viisaampienkin tehtävä ole opettaa muita eikä ylenkatsoa? Tunsin erään erittäin hartaasti uskovan henkilön, joka on nyt jo poistunut keskuudestamme, hän ei milloinkaan halveksinut muita oli heidän uskonsa mikä hyvänsä. Aina niin mielyttävä ihminen, lämmöllä häntä muistaen.
Tuskin olen yksin ajatuksissani kun sanon että tekopyhät henkilöt jotka haluavat vain pönkittää itseään tallovat äänellään alleen ne jotka ovat todella uskovaisia. Kuten tästä ketjusta huomaa kestää aikansa ennen kuin saa järkevää keskustelua ilman toitottamista. Kiitos ollip1:lle.Henkilö, jota muistelet olisi ilmeisesti hyvä esimerkki monellekin meille uskovista. Jotakin tuota on se, mihin Jeesus omansa kutsui "Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne." Joh.13:34
Raamatun sanoma on vahva ja sen julistusta tehdään monista motiiveista. Varmaan me tarvitsemme Jumalalta paljon lisää taidollisuutta tuossa tehtävässä. Pyydän kuitenkin, että kuulijat, jotka ovat epäilijöitä, etsijöitä tai muuten kiinnostuneita, etsisivät suoraan Jeesusta ja katsoisivat sitä minkälainen persoona Jeesus oli ja mitä Hän teki. Sieltä löytyy se ydin. Esimerkiksi voitaisiin ottaa muutama jae, jotka kertovat Jeesuksesta:
Joh.10:10 Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.
Joh.1:14 Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Joh.11:26 eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?
- Yks-tämmönen
meistä mitään robotteja, vaan hän on antanut ihmisille vapaan tahdon.
Meillä on vapaa tahto joko seurata Jumalaa tai olla seuraamatta.
Jos kaikki ihmiset olisivat Jumalan Hengen täyttämiä, niin mitään pahuutta ei maailmassa olisi.
Raamattu sanoo näin;
1. Sam. 24:13
(24:14) On, niinkuin vanha sananlasku sanoo: 'Jumalattomuus tulee jumalattomista'; mutta minun käteni ei sinuun satu. - tetragrammiin-JHWH
joka sai alkunsa Eedenin puutarhasta. Mistä on kiistaa ja kenen kanssa?
Kiista on siitä, kumman hallintatapa on parempi, Kaikkivaltiaan Jumalan, vaiko kapinoitsijan Saatana Panettelijan. Saatana, joka oli alunperin yksi Jumalan henkipojista, alkoi haluta Jumalalle kuuluvaa palvontaa itselleen, ja sen tähden viritti Eevalle "ansan". Saatana panettelee Jumalan nimeä ja kyseenalaistaa hänen oikeutensa hallita. Eeva ja Aadam menevät mukaan kapinaan, ja sen seurauksena synti ja kuolema tulevat sekä heidän että heidän jälkeläistensa osaksi.
Kaikkivaltias Jumala olisi heti voinut poistaa kapinoitsijat, mutta olisiko se ollut vastaus asetettuun kiistakysymykseen? ----------------- Ei olisi. Siispä Kaikkivaltiaana hän ratkaisi asian niin, että antaa Saatanan näyttää hallitsijan taitonsa käytännössa rajallisen ajan, jonka jälkeen Saatana hävitetään lopullisesti joukkoinensa. Tämä suunnitelmahan löytyy 1 Moos 3:15:sta.
Tämän jälkeen ei kenellekkään ole epäselvää, ei taivaassa henkiluomuksilla eikä täällä maan päällä ihmisillä, kumman hallintatapa on parempi. Kiistakysymykseen saadaan siis tällätavalla ratkaisu. Jumala ei kuitenkaan anna Saatanan temmeltää täällä niin kauan että maapallo tuhoutuisi, sillä maa on tarkoitettu asuttavaksi niille ihmisille jotka haluavat noudattaa Kaikkivaltiaan Jumalamme ohjeita ja palvoa yksin häntä. - BillYard
Tässä vastaukset oman ymmärrykseni pohjalta.
"Jos Jumala haluaa poistaa pahan muttei pysty, Hän ei ole kaikkivoipa."
Hän ei halua poistaa pahaa, vaan tahtoo, että hyvyys meissä voittaa. (Pystymättömyydestä ei ole kyse.)
"Jos Jumala pystyy muttei halua, Hän on pahansuopa."
Hän pystyisi kyllä poistamaan pahuuden, mutta sitten meillä ei enää olisi vapaata tahtoa, ja olisimme arvottomia kuin robotit. (Kyse ei ole halusta.)
"Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on."
Pahuus on meissä vapaatahtoisissa ihmisissä.
"Pettämätöntä logiikkaa minusta, mutta haluaisin kuulla eriävän mielipiteen."
Minusta logiikka pettää, koska tässä Jumalan oletetaan olevan jotain mitä Hän ei ole. Esim. että Hän haluaisi tai ei haluaisi jotain, pystyisi tai ei pystyisi johonkin, kun kyse ei ole tästä.
"Mieluusti perusteilla, se että vain toteat jotain ei tee siitä totuutta."
Käsitykseni mukaan Jumala tarvitsee ihmistä nimenomaan VAPAATAHTOISENA. Tällöin hän ei voi määrätä tekojamme - vaikka onkin "kaikkivoipa". Tarkoittaa, että jos valitsemme tehdä pahaa, me voimme sen tehdä. Näin ollen maailmassa on pahaa, koska me ihmiset itse sen tänne luomme. - herran palvelija
Asia on näin: Jos merikapteeni ohjaa laivaa ja tulee matkustaja hyttiin ja ottaa ruorin ja poistaa kapteenin virasta. Matkustaja ohjaa laivaa, joka on pian karilla niin eikö syy ole matkustajan eikä kapteenin. Sama on kun Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksi ja kulkemaan Hänen yhteydessään, mutta ihminen päätti/päättää toisin niin siitä seuraa aina katastrofi. Syy ei ole Jumalan. Toivottavasti Jeesus pääsee vaikuttamaan sinuun niin että annat Hänen ohjata purttasi. Siunaten sinua!
- RiippumatonMiesliike
Jumalan haastaminen.
Ihminen asettaa Jumalalle haasteen.
"Jos et poista pahuutta, sinua ei ole".
- Mikä jää siis jäljelle? Vaikka Jumalaa ei olisi.
Jäljelle jää pahuus. Ihminen näkee pahuutta tapahtuvan jo ilman kysymystäkin Jumalasta.
Pahuudesta tuo kysymys on lähtöisinkin. Paha on kysymyksen perusta. Ihminen näkee pahaa. Ihminen kokee pahaa.
Pahuus on ainoa vaihtoehto mikä ihmiselle jää jäljelle. Ihminen näkee pahuutta. Ihminen kysyy, miksi pahuutta on. Kivaahan tämä ei ole. Miksi on näin. Pahuutta pahuuden perään.
Jeesus sanoi että vain Jumala on hyvä. - kysyvä ei Tieltä eksy
> Jos Jumala haluaa poistaa pahan muttei pysty, Hän ei ole kaikkivoipa.
Jumala haluaa tehdä sen oman aikansa mukaan, eikä kiirehdi, koska tahtoo, että monet voisivat tehdä parannuksen ja tulla hänen pelastamikseen. Jos hän poistaisi pahan liian nopeasti, niin siinä menisivät myös pahat ihmiset, kuten vedenpaisumuksessa, eipä jäisi paljon jäljelle.
> Jos Jumalaa pystyy muttei halua, Hän on pahansuopa.
Ei Jumala ole pahansuova, vaan armollinen, kun ei poista pahoja ihmisiä liian nopeasti, jotta ehtisivät tehdä parannusta. Jumala haluaa, että ihmiset tekisivät hyvää, niinkuin hän on hyvä. Valitettavasti ihmiset ovat helposti tekemässä pahaa, koska Paha siihen heitä on kiusannut ja langettanut.
> Jos Jumala pystyy ja haluaa, miksi pahuutta on.
Jumala antaa Pahan vietellä vielä, koska haluaa nähdä, ketkä tahtovat palvella häntä Jumalana Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä ja ketkä eivät tahdo häntä palvella vaan palvelevat tämän maailman ruhtinasta, sitä Pahaa, joka epäuskoa ja kaikkea laittomuutta pyrkii ihmisissä aikaan saamaan.
> Jos Jumala ei pysty eikä halua, miksi kutsua Häntä Jumalaksi.
Jumala pystyy ja haluaa ja tekeekin sen Tuhatvuotiseen Valtakuntaansa. Silloin Paha sidotaan, että se ei pääse viettelemään ihmisiä laittomuuteen. Silloin Uuteen Jerusalemiin pääsevät vain ne, joiden nimet on Elämän Kirjassa, jotka häntä palvelevat ja tahtovat hänen lapsiaan olla. Siksi häntä myös Jumalaksi kutsutaan, koska hänelle ei ole mikään mahdotonta, vaan hän voi pelastaa ihmisen, joka häneen turvaa ja on uskollinen hänelle ja rakastaa häntä, koska on ensin saanut vastaanottaa Jumalan rakkauden ja syntien anteeksisaamisen Poikansa ristillä murretun ruumiin ja vuodatetun verensä kautta. Kaikki kunnia ja kiitos Isälle Jumalalle ja Herralle Jeesukselle Kristukselle kaikesta armostansa ja rakkaudestansa ja hyvyydestänsä. Amen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,692512Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242167Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1052157Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e982109Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod92052MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141895Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1071883Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.5931856Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S191664Kemet lomautukset
Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas411433