Vapaa kuvaus

https://www.artonissi.fi/

Aloituksia

390

Kommenttia

6005

1. Mitä+Raamattu+opettaa+kasteesta?18.5.2010+⟩+Jari+RankinenLuultavasti+olet+kuullut+kasteesta+hyvinkin+erilaista+opetusta.+Ehkä+olet+joutunut+väittelemäänkin+siitä.+Selvittelen+tässä+raamattuopetuksessa,+mitä+Raamattu+opettaa+ja+mitä+luterilaisina+uskomme+kasteesta.Jeesus+käski+kastaa:+"Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni:+kastakaa+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+ja+opettakaa+heitä+noudattamaan+kaikkea,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+noudattaa."+(Matt+28:19-20).+Mitä+Jeesus+on+käskenyt+tehdä,+se+täytyy+tehdä.+Vaikka+emme+tietäisi+mitään+muuta+syytä+kastaa,+Jeesuksen+käsky+riittää+syyksi.+Asiamme+ei+niinkään+ole+arvioida+tai+arvostella+Jumalan+käskyjä,+vaan+noudattaa+niitä.Raamattu+kertoo+kasteesta+kyllä+muutakin.+Raamatun+opetus+voidaan+tiivistää+sanoihin+Kristukseen+liittäminen.+Kasteessa+ihminen+liitetään+Jeesukseen+ja+niin+ihminen+pääsee+osalliseksi+Jeesuksesta+ja+siitä,+mitä+hän+ansaitsi+meille.+Tästä+Paavali+kirjoittaa+Roomalaiskirjeen+6.+luvussa:+meidät+kastettiin+Jeesuksen+kuolemaan+ja+niin+pääsimme+osallisiksi+siitä,+mitä+Jeesuksen+kuolemassa+tapahtui.+Kristukseen+liittäminen+on+myös+Kristukseen+kätkeytymistä.+Ihminen,+joka+on+paha,+peitetään+Jeesuksella+ja+hänen+pyhyydellään+ja+niin+hän+kelpaa+pyhyyttä+vaativalle+Jumalalle.+Tätä+Paavali+tarkoittaa+puhuessaan+Kristuksen+päällepukemisesta,+joka+tapahtuu+kasteessa+(Gal+3:27).+Muistutuksena+tästä+kastettava+puetaan+pitkään+valkeaan+pukuun,+joka+peittää+hänet.+Pietari+saarnaa,+että+kaste+tuo+syntien+anteeksiantamuksen+(Apt+2:38).+Syntien+anteeksisaaminen+on+juuri+sitä,+että+syntinen+ihminen+saa+omakseen+sen,+mitä+Golgatalla+ansaittiin,+sitä,+että+syntinen+ihminen+puetaan+Kristukseen+ja+tämän+perusteella+Jumala+katsoo+hänelle+kelvottoman+ihmisen+kelvolliseksi.Tämä+tuntuu+monista+oudolta.+Onko+tarpeellista+saada+synnit+anteeksi,+päästä+osalliseksi+Jeesuksesta+ja+kätkeytyä+Jeesukseen?+Tämä+ei+ole+tarpeellista,+jos+Jumala+on+sellainen,+millaiseksi+hänet+tänä+aikana+monet+ajattelevat:+hän+vain+rakastaa,+hyväksyy+eikä+suinkaan+tuomitse.+Mutta+sellainen+Jumala+ei+ole.+Hän+on+pyhä+Jumala,+joka+vihaa+syntiä.+Siksi+syntinen+ihminen+tarvitsee+suojakseen+syntien+Sovittajan,+jotta+kestäisi+pyhän+Jumalan+edessä.+Syntien+Sovittaja+tulee+ihmisen+suojaksi+juuri+kasteessa.